ps2013-048-06-005-223.u1.p1.s1
223 . ps2013-048-06-005-223.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 353 / 2003 Sb . , o spotřebních daních , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 839 / - prvé čtení podle § 90 odst . 2 ps2013-048-06-005-223.u1.p2.s1
Bod byl přerušen v úterý 12 . 7 . před otevřením obecné rozpravy . ps2013-048-06-005-223.u1.p2.s2
Tak a já se omlouvám , ale teď mi není vůbec jasné , kdo to za vládu uvede , neb tady mám přeškrtnutého ministra zemědělství Mariana Jurečku , který ještě navíc kromě toho , že je přeškrtnutý , tak není přítomný . ps2013-048-06-005-223.u1.p2.s3
Ano , nicméně předkládací zpráva odezněla , takže my jsme před otevřením rozpravy . ps2013-048-06-005-223.u1.p2.s4
Já ji tedy tímto otevírám a ptám se , kdo se hlásí do rozpravy . ps2013-048-06-005-223.u1.p2.s5
Aha , pardon . ps2013-048-06-005-223.u1.p2.s6
Omlouvám se panu zpravodaji . ps2013-048-06-005-223.u1.p2.s7
Zazní tedy zpravodajská zpráva . ps2013-048-06-005-223.u1.p3.s1
Prosím tedy pana zpravodaje pro prvé čtení , pana poslance Miroslava Kalouska . ps2013-048-06-005-223.u1.p3.s2
Prosím , pane zpravodaji . ps2013-048-06-005-223.u2.p1.s1
Děkuji za slovo , pane předsedající . ps2013-048-06-005-223.u2.p1.s2
Každý chápe , že vás to nutně uvedlo ve zmatek , protože předloha se týká daňové legislativy a daňovou legislativu má v každé zemi na starosti ministr financí . ps2013-048-06-005-223.u2.p1.s3
Nicméně v tomto případě je ministr financí především hlavním beneficientem této předlohy , tak se z toho vykroutil , a usnesení vlády ukládá zdůvodnění ministru zemědělství . ps2013-048-06-005-223.u2.p1.s4
A protože je také beneficientem této předlohy , tak dokonce usnesení vlády umožňuje panu premiérovi pověřit někoho jiného než oba dva beneficienty , jak pana ministra financí , tak pana ministra zemědělství . ps2013-048-06-005-223.u2.p1.s5
Ještě se k tomu dostaneme . ps2013-048-06-005-223.u2.p2.s1
Nyní mi tedy jen dovolte , abych připomněl , že vratka ze spotřební daně z minerálních olejů , slangově nazývaná zelená nafta , byla v roce 2011 novelou zákona o spotřebních daních touto Poslaneckou sněmovnou zrušena . ps2013-048-06-005-223.u2.p2.s2
Byla zrušena nikoliv jako úsporné opatření . ps2013-048-06-005-223.u2.p2.s3
Byla zrušena jako administrativně nákladná distorze , která nepochybně vedla a vede k poměrně masivním daňovým únikům . ps2013-048-06-005-223.u2.p3.s1
V boji proti daňovým únikům můžeme volit různé cesty . ps2013-048-06-005-223.u2.p3.s2
Jednu cestu nyní aplikuje vláda . ps2013-048-06-005-223.u2.p3.s3
Je to cesta kontroly na hraně buzerace . ps2013-048-06-005-223.u2.p3.s4
Je to cesta zvyšování administrativních povinností , zátěže a podezírání v podstatě každého . ps2013-048-06-005-223.u2.p3.s5
Jinou cestou je odstraňování výjimek , distorzí , zjednodušování a především odstraňování mezer , které k daňovým únikům vedou . ps2013-048-06-005-223.u2.p3.s6
Můžeme se samozřejmě přít o to , který z těchto dvou přístupů je efektivnější . ps2013-048-06-005-223.u2.p3.s7
Nicméně se asi nebudeme přít o to , že výjimky a distorze k únikům vedou . ps2013-048-06-005-223.u2.p3.s8
Takže je docela úsměvné , že vládě , která si boj proti daňovým únikům vetkla do svého štítu , v okamžiku , kdy jde o benefit pro soukromé zájmy ministra financí , zejména pro Agrofert , distorze najednou nevadí , výjimky se zavádějí a zelená nafta byla touto vládou znovu slavnostně zavedena . ps2013-048-06-005-223.u2.p3.s9
Zavedena pro rostlinnou výrobu a my teď máme na stole předlohu , která zavádí tuto úlevu , výjimku , i pro výrobu živočišnou . ps2013-048-06-005-223.u2.p4.s1
Dovolte mi , abych vás jako zpravodaj velmi stručně provedl podstatou návrhu této novely . ps2013-048-06-005-223.u2.p4.s2
Ministerstvo zemědělství v roce 2015 seznámilo vládu s riziky stavu živočišné výroby , nutno říct , že předkladatel se neobtěžoval s tímto zdůvodněním seznámit Poslaneckou sněmovnu , a navrhl jako řešení eliminace těchto rizik zavést vratku k tzv . zelené naftě též pro živočišnou výrobu . ps2013-048-06-005-223.u2.p4.s3
Sazba vratky má činit stejně jako pro rostlinnou výrobu jednotně a paušálně 4 385 korun na tisíc litrů spotřebovaných minerálních olejů v živočišné výrobě a Ministerstvo zemědělství odhaduje , že se bude týkat zhruba tisíce nových subjektů podnikajících v oblasti živočišné výroby . ps2013-048-06-005-223.u2.p4.s4
Pro veřejné rozpočty to bude znamenat náklad , je to bilanční nevýběr , tzn . pro veřejné rozpočty to bude znamenat ztrátu , zpracovatel vyčísluje ztrátu ve výši cca 385 , 3 milionu korun , z toho cca 350 , 2 milionu korun pro státní rozpočet a cca 35 , 1 milionu korun pro Státní fond dopravní infrastruktury . ps2013-048-06-005-223.u2.p4.s5
Propříště doporučuji předkladateli , až bude odhadovat dopad do veřejných rozpočtů a bude férově uvádět cca , aby těch čísel za tu desetinnou čárku napsal pokud možno více než jenom jedno , ono to pak vypadá mnohem věrohodněji . ps2013-048-06-005-223.u2.p5.s1
Zavedení této vratky bude představovat též potřebu navýšení počtu zaměstnanců správce daně , to asi nepřehlédnete , koreluje s mou úvodní větou , že zelená nafta je administrativně náročná distorze , tedy bude potřebovat navýšení počtu zaměstnanců správce daně , což je v tomto případě Celní správa , o cca 15 zaměstnanců , ale tady už žádnou desetinnou čárku nemáme , je to na celé zaměstnance , a provozní náklady správce daně tak stoupnou o cca 1 , 2 milionu korun , jednorázově o cca 9 , 2 milionu korun . ps2013-048-06-005-223.u2.p6.s1
K podstatě návrhu teď jenom konstatuji , teď nehodnotím , si dovolím říct , že nejde o žádné odborně podložené rozhodnutí , ale jde jen o politické rozhodnutí , o další státní subvenci do zemědělství z kapes daňových poplatníků ve výši tedy zhruba 400 milionů korun ročně , včetně správních nákladů . ps2013-048-06-005-223.u2.p6.s2
Vedle toho vzhledem k charakteru podkladu a zkušenostem , které se zelenou naftou správce daně má , jde také o rozšíření prostoru pro legalizaci potenciálních daňových úniků . ps2013-048-06-005-223.u2.p6.s3
V dobách , kdy jsem pracoval na Ministerstvu financí , odhadoval správce daně daňové úniky v objemu zhruba 70 až 80 % celkové legální úlevy . ps2013-048-06-005-223.u2.p7.s1
Dovolte mi několik slov ke kvalitě podkladu . ps2013-048-06-005-223.u2.p7.s2
Dovoluji si tvrdit , že kvalita návrhu a jeho zdůvodnění jsou velmi chabé , ať už z věcného či argumentačního pohledu , argumenty si často vzájemně protiřečí . ps2013-048-06-005-223.u2.p7.s3
Dovolte mi několik poznámek . ps2013-048-06-005-223.u2.p7.s4
Chybí analýza dosavadního vlivu zelené nafty na rozvoj rostlinné výroby a zároveň chybí klíčový podklad Ministerstva zemědělství , nebo alespoň anotace z něj , na základě kterého vláda rozhodla o vratkách zelené nafty též pro živočišnou výrobu , ale koneckonců , vždyť jde jenom o cca 400 milionů korun . ps2013-048-06-005-223.u2.p8.s1
Nechápu logiku , na základě které materiál tvrdí , že těch zhruba 400 milionů vykryje ztrátu , kterou měli producenti v roce 2014 , a že tedy bude možné financovat zlepšení nebo dosažení potravinové soběstačnosti v komoditách vepřové maso , drůbeží maso a vejce , zvýšit rentabilitu výroby hovězího masa a mléka , nárůst počtu kusů některých druhů hospodářských zvířat , zlepšení vývoje struktury půdy včetně zvýšení obsahu humusu v půdě a zvýšení ochrany ovzduší a přírody s rozšířením pastev pro zvířata . ps2013-048-06-005-223.u2.p8.s2
Jestliže platí , že jenom u drůbeže měli v roce 2014 producenti ztrátu 400 milionů , u vepřového masa ztrátu 1 , 2 miliardy a u hovězího byla rentabilita minus 18 , 5 % a u mléka byla ztráta 1 , 2 miliardy , tak dost dobře nechápu optimismus předkladatele , který je přesvědčen , že tohle všechno , co slibuje zařídit , zařídí za těch 400 milionů korun z té zelené nafty . ps2013-048-06-005-223.u2.p8.s3
Ze ztráty se financovat podle mého názoru nedá , pokud tam ta ztráta skutečně byla taková , jak je v materiálu vyčísleno . ps2013-048-06-005-223.u2.p8.s4
Nemám možnost ověřit . ps2013-048-06-005-223.u2.p9.s1
Zvláště úsměvný je argument , že zavedení zelené nafty pro živočišnou výrobu přispěje ke zvýšení ochrany ovzduší a přírody rozšířením pastev pro zvířata . ps2013-048-06-005-223.u2.p9.s2
Tedy skutečně pro zajímavost , jenom abychom si uvědomili , s jakou lehkostí nám vláda předkládá své argumenty , mi dovolte uvést data z Evropské komise , podle kterých se zemědělství dnes podílí na celkové produkci skleníkových plynů v Evropské unii zhruba 15 % , a to zejména kvůli metanu . ps2013-048-06-005-223.u2.p9.s3
Pro srovnání , největší podíl - 22 % - emisí dnes připadá v Evropské unii na výrobu energií a dále na průmysl , to je také 22 % . ps2013-048-06-005-223.u2.p9.s4
Celý sektor dopravy produkuje 18 % skleníkových plynů a v zemědělství chov zvířat 14 % . ps2013-048-06-005-223.u2.p9.s5
Nechci teď polemizovat s tím , jestli chceme , nebo nechceme rozšiřovat stáda , možná je to dobře , ale v každém případě tvrdit , že to přispěje ke zvýšení ochrany ovzduší a životního prostředí , je prostě plk , protože to objektivně přispívá ke zvyšování emisí skleníkových plynů . ps2013-048-06-005-223.u2.p10.s1
Dovolte mi teď jednu úvahu , aby bylo zřejmé , že nebojuji proti zelené naftě proto , že bych nepřál zemědělcům dalších 400 milionů korun z veřejných rozpočtů . ps2013-048-06-005-223.u2.p10.s2
Znovu opakuji , protestuji proti tomu zejména proto , že to je významná distorze , která legalizuje potenciální masivní daňové úniky , navíc pro správce daně poměrně nákladná . ps2013-048-06-005-223.u2.p10.s3
Kdybychom to nerealizovali ani v té živočišné výrobě , měli bychom k dispozici poměrně značné prostředky , tuším , že v rostlinné výrobě je to asi 1 , 5 miliardy , teď nemám přesné číslo před sebou , k tomu tedy 400 milionů za živočišnou výrobu , to jsme někde kolem 2 miliard , plus si připočtěme oněch správcem daně odhadovaných 70 až 80 % daňových úniků z celkového objemu , a jsme téměř na 3 miliardách korun , které bychom měli k dispozici druhou stranou bilance , tedy ne daňovou úlevou , ale dotací , rozdělit zemědělcům podle politických priorit , které by vláda měla mít , tzn . zejména pomocí malých farem . ps2013-048-06-005-223.u2.p10.s4
Bohužel tomu tak není . ps2013-048-06-005-223.u2.p10.s5
Zelená nafta tady bude fungovat stejně jako dotační politika Ministerstva zemědělství , kdy dotační prostředky primárně systémově určené na podporu malých farem nejvíce prospívají , nebo jejich objem nejvíc dostávají malí farmáři Andrej Babiš a Radovan Vítek . ps2013-048-06-005-223.u2.p10.s6
A podobným způsobem to bude fungovat u zelené nafty . ps2013-048-06-005-223.u2.p10.s7
Kdybychom skutečně chtěli podporovat malé farmy , musela by dotační politika vypadat zcela jinak , nicméně to od politiky současné vlády , která podporuje spíše oligarchizaci v českém zemědělství nelze očekávat . ps2013-048-06-005-223.u2.p11.s1
Je už evergreenem a tradicí , že jakmile jde o státní dotace soukromým firmám , tak tady , byť se to odehrává na jiné straně bilance , bezesporu představuje státní dotaci soukromým firmám , dostane se do konfliktu zájmů a pozice získaného majetkového prospěchu se státem náš pan ministr financí , původním , možná i dosavadním povoláním agrobaron . ps2013-048-06-005-223.u2.p11.s2
Možná je docela zajímavé sledovat legislativní stopu této vládní novely , kdy se nám do sítě konfliktů zájmů , a tím i pozice získání majetkového prospěchu se státem dostal nejenom ministr financí , ale i ministr zemědělství . ps2013-048-06-005-223.u2.p12.s1
7 . 12 . 2015 u bodu 24 jednání vlády ministr zemědělství seznámil vládu s riziky , prosadil úkol pro ministra financí zpracovat novelu zákona o spotřební dani a vláda vzala na vědomí sdělení prvního místopředsedy vlády , že se neúčastní tohoto bodu , který sám zpracoval a projednal , teď již mluvím o dubnové schůzi , neboť se cítí v možném střetu zájmů , samozřejmě masivním střetu zájmů . ps2013-048-06-005-223.u2.p12.s2
Pro pana předsedajícího jsem už uváděl onu velmi netypickou situaci , kdy vláda materiál ministra financí schválila a pověřila ministra zemědělství jeho odůvodněním v Poslanecké sněmovně a pověřila pro jistotu ještě předsedu vlády , aby mohl pověřit někoho jiného než je jeden nebo druhý beneficient , ať už ministr financí , nebo ministr zemědělství , kteří jsou v nepochybném konfliktu zájmů . ps2013-048-06-005-223.u2.p12.s3
Pokud vím , toto pověření získal pan ministr dopravy a máme na stole předlohu , kterou podepsal předseda vlády , tak jako u všech předloh , a zastupující ministr financí pan ministr Ťok . ps2013-048-06-005-223.u2.p12.s4
Kdybyste nevěděli , kdo svým podpisem garantuje legislativní správnost této předlohy , tak je to u daňové legislativy ministr dopravy . ps2013-048-06-005-223.u2.p12.s5
V této situaci je teď Poslanecká sněmovna . ps2013-048-06-005-223.u2.p12.s6
Blahopřeji panu ministrovi dopravy k jeho odvaze . ps2013-048-06-005-223.u2.p13.s1
Jinými slovy v současné praxi eliminace konfliktů zájmů naší protikorupční vlády funguje asi takto . ps2013-048-06-005-223.u2.p13.s2
Ministr Jurečka iniciuje , vypracuje a pak nechá vládou schválit materiál , který nepochybně jak jemu , tak ministru financí Babišovi přináší majetkový prospěch , a zároveň si nechají od vlády uložit úkol , aby tento svůj majetkový prospěch přeměnili v zákon . ps2013-048-06-005-223.u2.p13.s3
Ministr financí vypracuje tento zákon , který mu poskytuje majetkový prospěch , předloží jej vládě , ale jednání vlády k tomuto zákonu se nezúčastní , neboť hlásí potenciální konflikt zájmů . ps2013-048-06-005-223.u2.p13.s4
Aby nebyl ani stín podezření , že ministr Babiš v podstatě nemá vůbec nic s tím zákonem společného , byť ho zpracoval a předložil ke schválení , nechá takový zákon pro parlament podepsat ministrem dopravy . ps2013-048-06-005-223.u2.p14.s1
Je samozřejmě otázkou , jestli si tohle chce nechat veřejnost a jestli si tohle chce nechat Poslanecká sněmovna líbit . ps2013-048-06-005-223.u2.p14.s2
Před našimi zraky se odehrává prosazování majetkového prospěchu členů vlády , které přeměňujeme v zákon . ps2013-048-06-005-223.u2.p14.s3
Pak to bude legální . ps2013-048-06-005-223.u2.p14.s4
Nikdo jim samozřejmě nebude nic moct vyčíst . ps2013-048-06-005-223.u2.p14.s5
Ty benefity budou mít podle zákona . ps2013-048-06-005-223.u2.p14.s6
A nejsem si jist , zda se má takhle chovat demokratická Poslanecká sněmovna . ps2013-048-06-005-223.u2.p15.s1
Znovu opakuji : pomoci českým zemědělcům lze jinak a mnohem efektivněji než vratkou z minerálních olejů zvané zelená nafta . ps2013-048-06-005-223.u2.p15.s2
Jenže to už by nemohly být ty vedlejší efekty , že nejvíc z toho profitují ti největší a že by se otevírala cesta masivním daňovým únikům . ps2013-048-06-005-223.u2.p15.s3
Pokud si přejete znovu pootevřít dveře dál masivním daňovým únikům a chcete dál přilepšit těm největším , tedy podpořte tuto novelu . ps2013-048-06-005-223.u2.p15.s4
Pokud chcete pomoci malým zemědělcům jiným způsobem , podpořte můj návrh , který jako zpravodaj předkládám , na zamítnutí této novely a ušetřené prostředky distribuujte efektivnějším a spravedlivějším způsobem bez rizika daňových úniků . ps2013-048-06-005-223.u2.p16.s1
Děkuji za pozornost . ps2013-048-06-005-223.u3.p1.s1
Děkuji panu zpravodaji za jeho zpravodajskou zprávu . ps2013-048-06-005-223.u3.p1.s2
Ještě před otevřením obecné rozpravy s přednostním právem pan ministr . ps2013-048-06-005-223.u3.p1.s3
Prosím , pane ministře . ps2013-048-06-005-223.u4.p1.s1
Děkuji . ps2013-048-06-005-223.u4.p1.s2
Vážený pane předsedající , milé kolegyně , vážení kolegové , já bych rád chtěl reagovat na vystoupení pana poslance Kalouska . ps2013-048-06-005-223.u4.p1.s3
Začal bych s dovolením tím , jaká je politika Ministerstva zemědělství za posledních dva a čtvrt roku v této koaliční vládě , navázat na to , když tady pan poslanec Kalousek hovořil o masivní podpoře velkých podniků . ps2013-048-06-005-223.u4.p1.s4
Uvedu několik faktů a poprosím , aby pan poslanec tomu věnoval pozornost . ps2013-048-06-005-223.u4.p2.s1
V rámci významného investičního a dotačního nástroje , jakým je společná zemědělská politika , kde proudí do zemědělství zhruba 33 miliard korun , tak je takzvaný první pilíř . ps2013-048-06-005-223.u4.p2.s2
Ten první pilíř - z něho se vyplácejí takzvané platby na plochu . ps2013-048-06-005-223.u4.p2.s3
U tohoto prvního pilíře jsou podniky , které mají vyšší výměru než 1 150 hektarů , kráceny na těchto přímých platbách a tyto finanční prostředky se překlápějí do takzvaného druhého pilíře , který se nazývá Program rozvoje venkova , kdy jsou určeny všem žadatelům v tomto dotačním opatření . ps2013-048-06-005-223.u4.p2.s4
S tím , že tyto prostředky jsou ročně zhruba na úrovni 100 až 120 milionů korun . ps2013-048-06-005-223.u4.p3.s1
Druhé zásadní opatření je právě ten zmíněný Program rozvoje venkova , kde se zase vyplácejí takzvané platby na plochu v oblastech LFA , to jsou oblasti , které jsou přírodně znevýhodněné , lidově bych řekl , že jsou to horské a podhorské oblasti . ps2013-048-06-005-223.u4.p3.s2
A tady zase funguje princip degresivity , kde už od výměry 500 hektarů se ta platba zkracuje . ps2013-048-06-005-223.u4.p3.s3
Dojdeme na hodnotu 1 800 hektarů , kde se tyto platby krátí až úrovní 30 procent . ps2013-048-06-005-223.u4.p3.s4
Tedy jasně další opatření , kde zase od velikosti středních podniků jsou tyto platby snižovány . ps2013-048-06-005-223.u4.p4.s1
Dále bych uvedl konkrétní příklad Programu rozvoje venkova za období let 2007 až 2013 . ps2013-048-06-005-223.u4.p4.s2
Zde bylo na projekty zemědělcům do jednoho milionu korun vyplaceno za celých sedm let 245 milionů . ps2013-048-06-005-223.u4.p4.s3
Za fungování této vlády a za mého působení na ministerstvu jsme jen v prvním kole nového programovacího období v obálce do projektu do jednoho milionu korun , která je určena zemědělcům do 150 hektarů , vyčlenili částku 385 milionů korun . ps2013-048-06-005-223.u4.p4.s4
Tato částka nebyla podanými žádostmi vyčerpána a všechny žadatele jsme uspokojili částkou 185 milionů korun během jednoho roku . ps2013-048-06-005-223.u4.p4.s5
Tady jsou jasná dvě čísla - 245 milionů korun za sedm let , 185 milionů korun za jeden jediný rok .