ps2013-048-05-007-046.u1.p1.s1
46 . ps2013-048-05-007-046.u1.p1.s2
Návrh poslanců Tomia Okamury , Radima Fialy , Petra Adama , Augustina Karla Andrleho Sylora , Jany Hnykové , Jaroslava Holíka , Karla Pražáka , Marka Černocha , Karla Fiedlera , Olgy Havlové , Martina Lanka a Jiřího Štětiny na vydání zákona , kterým se mění zákon č . 22 / 2004 Sb . , o místním referendu a o změně některých zákonů , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 183 / - prvé čtení ps2013-048-05-007-046.u1.p2.s1
Stanovisko vlády vám bylo doručeno jako sněmovní tisk 183 / 1 . ps2013-048-05-007-046.u1.p2.s2
Prosím , aby předložený návrh uvedl zástupce navrhovatelů pan poslanec Marek Černoch . ps2013-048-05-007-046.u1.p2.s3
Prosím , pane poslanče . ps2013-048-05-007-046.u2.p1.s1
Hezké odpoledne , dámy a pánové . ps2013-048-05-007-046.u2.p1.s2
Děkuji za slovo . ps2013-048-05-007-046.u2.p1.s3
Dovolte mi , abych vám představil základní parametry novely Úsvitu , kterou se mění zákon o místním referendu . ps2013-048-05-007-046.u2.p2.s1
Cílem zákona je posílit možnost úspěšného konání referenda na místní úrovni . ps2013-048-05-007-046.u2.p2.s2
Paragrafové znění tohoto návrhu neznamená radikální změnu v systému hlasování o místních otázkách . ps2013-048-05-007-046.u2.p2.s3
Uvolnění parametrů se vztahuje pouze na § 48 , který hovoří o podmínkách platnosti a závaznosti výsledku referenda . ps2013-048-05-007-046.u2.p2.s4
Doposud je k platnosti rozhodnutí v místním referendu třeba účasti alespoň 35 % oprávněných osob zapsaných v seznamu oprávněných osob . ps2013-048-05-007-046.u2.p2.s5
Nově by toto kvorum mělo být zrušeno a rozhodnutí v referendu by mělo být platné bez ohledu na účast . ps2013-048-05-007-046.u2.p2.s6
Rovněž v dalších částech § 48 se zrušují podmínky , které velmi limitují platnost a závaznost referenda v praxi . ps2013-048-05-007-046.u3.p1.s1
Já se velmi omlouvám , pane předsedo . ps2013-048-05-007-046.u3.p1.s2
Poprosím , aby se sněmovna ztišila . ps2013-048-05-007-046.u3.p1.s3
Děkuji . ps2013-048-05-007-046.u3.p1.s4
Prosím , pokračujte . ps2013-048-05-007-046.u4.p1.s1
Úsvit má ve svém programu podstatnou změnu volebního systému , nicméně při přípravě tohoto zákona jsme šli opravdu na minimalistickou cestu a hledali jsme určitý základ , který by měl reálnou šanci na úspěch v této Sněmovně . ps2013-048-05-007-046.u4.p1.s2
V zákoně o místním referendu tak i nadále zůstávají podmínky týkající se např . rozsahu otázek , ve kterých nelze hlasovat . ps2013-048-05-007-046.u4.p1.s3
Beze změny zůstává i způsob iniciování referenda , např . počet podpisů potřebných k podpoře návrhu přípravného výboru . ps2013-048-05-007-046.u4.p1.s4
Jak jsem řekl , my bychom si dokázali představit mnohem širší změnu tohoto zákona , ale jdeme cestou nejmenšího odporu . ps2013-048-05-007-046.u4.p1.s5
Pokud by byla následně ve výborech nalezena shoda na širší úpravě zákona , byli bychom za to rádi . ps2013-048-05-007-046.u4.p2.s1
Cíl návrhu zákona spatřujeme nejen v samotném vypuštění kvora pro účast při hlasování , ale také otevření debaty na půdě parlamentu , která by měla vést k co nejširší aplikaci prvků přímé demokracie na místní i celostátní úrovni . ps2013-048-05-007-046.u4.p2.s2
Dle našeho názoru by měl být u místních referend zaveden systém jako u všech druhů voleb , tedy že výsledky jsou platné a závazné bez ohledu na účast . ps2013-048-05-007-046.u4.p2.s3
Mandát získaný ve volbách má vždy stejnou sílu . ps2013-048-05-007-046.u4.p2.s4
Děkuji . ps2013-048-05-007-046.u5.p1.s1
Děkuji panu navrhovateli . ps2013-048-05-007-046.u5.p1.s2
Nyní prosím , aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Josef Zahradníček . ps2013-048-05-007-046.u5.p1.s3
Prosím , pane zpravodaji . ps2013-048-05-007-046.u6.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2013-048-05-007-046.u6.p1.s2
Vážený pane místopředsedo , vážená vládo , paní poslankyně , páni poslanci , mým úkolem je přednést zpravodajskou zprávu ke sněmovnímu tisku 183 , tedy k poslaneckému návrhu na vydání zákona , kterým se mění zákon č . 22 / 2004 Sb . , o místním referendu a o změně a doplnění některých zákonů , ve znění pozdějších předpisů . ps2013-048-05-007-046.u6.p2.s1
Skupina poslanců předložila návrh zákona Sněmovně 25 . dubna 2014 . ps2013-048-05-007-046.u6.p2.s2
Parlamentní institut vypracoval stanovisko ke sněmovnímu tisku 183 č . 0183 . ps2013-048-05-007-046.u6.p2.s3
Návrh byl zaslán poté vládě k vyjádření stanoviska 30 . dubna 2014 . ps2013-048-05-007-046.u6.p2.s4
Vláda zaslala nesouhlasné stanovisko poslancům 29 . 5 . 2014 . ps2013-048-05-007-046.u6.p2.s5
Stanovisko vlády rozeslané poslancům tedy bylo 29 . 5 . doručeno jako sněmovní tisk 183 / 1 . ps2013-048-05-007-046.u6.p3.s1
Tolik zpravodajská zpráva . ps2013-048-05-007-046.u6.p3.s2
Děkuji za pozornost . ps2013-048-05-007-046.u7.p1.s1
Děkuji panu zpravodaji . ps2013-048-05-007-046.u7.p1.s2
Otevírám obecnou rozpravu , do které se jako první s přednostním právem přihlásila paní místopředsedkyně poslaneckého klubu Občanské demokratické strany Jana Černochová . ps2013-048-05-007-046.u7.p1.s3
Prosím , paní místopředsedkyně . ps2013-048-05-007-046.u8.p1.s1
Dobré odpoledne , dámy a pánové . ps2013-048-05-007-046.u8.p1.s2
Děkuji za slovo , pane místopředsedo . ps2013-048-05-007-046.u8.p1.s3
Já myslím , že nikoho nepřekvapím tím , že za náš klub mohu sdělit stanovisko , že tento návrh nepodpoříme , protože návrh není kvalitní , zpochybňuje princip demokratických voleb . ps2013-048-05-007-046.u8.p1.s4
Budeme navrhovat zamítnutí tohoto návrhu . ps2013-048-05-007-046.u9.p1.s1
Děkuji . ps2013-048-05-007-046.u9.p1.s2
Dalším řádně přihlášeným do obecné rozpravy je pan poslanec Tomio Okamura , po něm pan poslanec Petr Bendl . ps2013-048-05-007-046.u10.p1.s1
Vážené dámy a pánové , dovolte mi představit náš návrh novely zákona o místním referendu . ps2013-048-05-007-046.u10.p1.s2
Poslední senátní volby znovu ukázaly na absurdní nespravedlnost v našem ústavním systému . ps2013-048-05-007-046.u10.p1.s3
Ukázaly na to , že pokud je politik zvolen byť i sebemizivějším procentem voličů , pokud je zvolen třeba jen několika tisíci hlasy , tak pár desítek takto zvolených zastupitelů smí rozhodovat o osudu této země . ps2013-048-05-007-046.u10.p1.s4
Volby do komunálu , do Sněmovny i do Senátu nijak neomezují platnost volby . ps2013-048-05-007-046.u10.p1.s5
Prostě kdo přijde , tak volí , a kdo je zvolen , ten má mandát . ps2013-048-05-007-046.u10.p2.s1
Demokracie spočívá v odpovědnosti každého z nás za společnost , ve které žijeme . ps2013-048-05-007-046.u10.p2.s2
Zavedení a používání metod přímé občanské kontroly politiků je nezbytné pro to , abychom mohli o našem politickém zřízení nadále mluvit jako o demokracii . ps2013-048-05-007-046.u10.p2.s3
K těmto nástrojům patří referenda , včetně těch místních . ps2013-048-05-007-046.u10.p2.s4
Praxe ukazuje , že tomu , aby byla funkční , brání současné umělé bariéry dané 35 % limitem hlasů potřebných pro platnost hlasování . ps2013-048-05-007-046.u10.p2.s5
Proto navrhujeme kvorum zrušit . ps2013-048-05-007-046.u10.p2.s6
Tak jako je tomu u jakékoli jiné volby v České republice . ps2013-048-05-007-046.u10.p2.s7
Jelikož však naše hnutí Svoboda a přímá demokracie - SPD nedisponuje dostatečným počtem poslanců a nejsme vládní stranou , je nám jasné , že náš návrh s velkou pravděpodobností neprojde . ps2013-048-05-007-046.u10.p2.s8
Proto bych vás chtěl požádat o propuštění do druhého čtení s tím , že bychom rádi společně s vámi diskutovali alespoň o snížení tohoto kvora . ps2013-048-05-007-046.u10.p2.s9
Omezování platnosti referenda stanovením minimálního počtu občanů , kteří se hlasování zúčastní , je omezováním práv občanů . ps2013-048-05-007-046.u10.p2.s10
Stačí - li ke zvolení poslance jeden jediný hlas , nemělo by být pro referendum požadováno více . ps2013-048-05-007-046.u10.p2.s11
Ostatně i zde ve Sněmovně stačí k většině rozhodnutí prostá většina přítomných poslanců . ps2013-048-05-007-046.u10.p2.s12
A Senát o nich nemusí hlasovat vůbec , aniž by to mělo vliv na platnost takových rozhodnutí . ps2013-048-05-007-046.u10.p2.s13
Přitom zde přijímáme často velmi závažné normy platné pro všechny občany . ps2013-048-05-007-046.u10.p2.s14
A sami všichni víme , že se jedná v mnoha případech také o normy , se kterými nesouhlasí většina občanů , skutečných majitelů tohoto státu , a přesto je vláda prosazuje . ps2013-048-05-007-046.u10.p3.s1
Podle stanoviska vlády má kvorum - cituji - především zajistit dostatečnou reprezentativnost při rozhodování v místním referendu a zabránit současně tomu , aby o zásadních otázkách výkonu územní samosprávy majících přímý dopad na všechny občany obce mohla rozhodnout naprostá menšina oprávněných osob - konec citátu . ps2013-048-05-007-046.u10.p3.s2
Přitom vláda zcela úmyslně přehlíží fakt , že pokud nemohou rozhodnout voliči , občané , pak o nejzásadnějších tématech v obci rozhodují zastupitelé zvolení opět jen menšinou voličů , kterých je početně vždy dramaticky méně než občanů , kteří rozhodují v referendu . ps2013-048-05-007-046.u10.p4.s1
Na Praze 7 se v roce 2014 drtivá většina občanů vyslovila v místním referendu pro nulovou toleranci heren . ps2013-048-05-007-046.u10.p4.s2
Přes 6 , 5 tisíce hlasů bylo pro nulovou toleranci a pouze 600 proti . ps2013-048-05-007-046.u10.p4.s3
Přestože tu je zcela legitimní a zjevně prokázaná většinová vůle občanů , pro formální omezení nebylo jejich rozhodnutí závazné . ps2013-048-05-007-046.u10.p4.s4
Přijde tohle někomu demokratické ? ps2013-048-05-007-046.u10.p4.s5
A sami víte , že to je pouze jeden z mnoha takových případů . ps2013-048-05-007-046.u10.p4.s6
Podle vlády a velké části politiků je tedy nepřijatelné , aby rozhodovali občané , kteří se dostaví k volbám v menším počtu , než jim určí politické elity , ale je naprosto v pořádku , když o zcela zásadních věcech rozhoduje ještě menší menšina politických elit . ps2013-048-05-007-046.u10.p5.s1
Přes 80 % občanů odmítlo v dubnu 2014 účast v evropských volbách , tzn . volební účast v těchto volbách byla pod 20 % . ps2013-048-05-007-046.u10.p5.s2
A přestože volební účast v těchto volbách do Evropského parlamentu byla menší než 20 % , tak noví europoslanci rozhodují o závažných směrnicích , přestože pro ně hlasovala naprosto zanedbatelná menšina občanů . ps2013-048-05-007-046.u10.p5.s3
Stejně tak to je v případě posledních senátních voleb . ps2013-048-05-007-046.u10.p5.s4
Senátora v druhém kole volilo rekordně málo občanů , volební účast byla jen kolem 16 % . ps2013-048-05-007-046.u10.p5.s5
A tady si strany a politici pochopitelně s radostí mandáty vždy uznají . ps2013-048-05-007-046.u10.p5.s6
Pro elity totiž u nás dlouhodobě platí jiná pravidla než pro běžné občany . ps2013-048-05-007-046.u10.p6.s1
Doufám , že se shodneme v tom , že u místního referenda rozhodně neplatí argument , který tady padal z úst odpůrců celostátního referenda , kdy jsem tady předkládal návrh na zákon o celostátním referendu , a to že by občané neměli dostatek informací či že občané sami nejsou schopni rozhodnout . ps2013-048-05-007-046.u10.p6.s2
Kde jinde bychom měli začít s větším zapojením občanů do správy věcí veřejných než právě na místní úrovni , kde občané každý den mnoho let žijí a pracují a vnímají vše , co se kolem nich v jejich obci děje . ps2013-048-05-007-046.u10.p6.s3
Odstranění nerovnosti mezi obyčejnými občany a vyvolenými stranickými elitami je pro nás v našem hnutí Svoboda a přímá demokracie - SPD zcela zásadní priorita a měla by to být priorita i pro všechny rozumné politiky . ps2013-048-05-007-046.u10.p6.s4
Potlačování demokracie , elitářství , zneužívání moci a opovrhování občany se nakonec vždy obrátí proti vyvoleným elitám . ps2013-048-05-007-046.u10.p6.s5
To , co je na demokraciích nejdemokratičtější , není volba poslanců . ps2013-048-05-007-046.u10.p6.s6
Poslanci se volí všude - v diktaturách i v monarchiích . ps2013-048-05-007-046.u10.p6.s7
Demokracii od nedemokracie odlišuje něco naprosto jiného , a to zda má občan šanci dovolat se v rámci systému svých práv , zda může reálně ovlivnit politické dění ve své zemi , zda je to on , kdo má poslední slovo , nebo nějaká elita . ps2013-048-05-007-046.u10.p6.s8
V tomto ohledu jsme se k demokracii posunuli jen tím , že jsme vládu jedné strany vyměnili za nadvládu několika politických stran , přesněji za vládu stranické oligarchie . ps2013-048-05-007-046.u10.p7.s1
Po celé republice se neustále opakují místní referenda neplatná kvůli nízké účasti voličů , resp . kvůli zákonem nastavenému vysokému 35 % kvoru účasti . ps2013-048-05-007-046.u10.p7.s2
Pominu teď případy , kdy účasti schválně brání radnice pomocí manipulací s termíny a místy referend . ps2013-048-05-007-046.u10.p7.s3
Faktem je , že část občanů se prostě o veřejné dění nezajímá , a je jedno , zda jde o volby politiků , nebo volbu , zda mají být ve městě herny . ps2013-048-05-007-046.u10.p7.s4
Tato část občanů se svého práva dobrovolně zříká tím , že nejde volit , a jasně říkají tímto svým krokem , že nejdou k volbám . ps2013-048-05-007-046.u10.p7.s5
Nechávám na vás , milí spoluobčané , abyste rozhodli za mě . ps2013-048-05-007-046.u10.p7.s6
Toto je jeden ze základních principů demokracie , že volit může každý a ten , kdo nevolí , dává mandát ostatním . ps2013-048-05-007-046.u10.p7.s7
My samozřejmě v našem hnutí Svoboda a přímá demokracie - SPD tento princip zcela jasně uznáváme u voleb zastupitelů . ps2013-048-05-007-046.u10.p7.s8
Je proto s podivem , že u referend , a nejen u místních , si vymýšlíme výjimky , resp . ostatní politické strany tolerují výjimky . ps2013-048-05-007-046.u10.p7.s9
Každý ví , k čemu a proč směřují . ps2013-048-05-007-046.u10.p7.s10
Jediným cílem kvora pro místní referendum i kvora navrhovaného vládou pro celostátní referendum je prostě zabránit tomu , aby se občané politikům míchali do rozhodování . ps2013-048-05-007-046.u10.p7.s11
Ale to je něco absolutně protidemokratického .