ps2013-047-05-010-037.u1.p1.s1
37 . ps2013-047-05-010-037.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 253 / 2008 Sb . , o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu , ve znění pozdějších předpisů , a další související zákony / sněmovní tisk 752 / - prvé čtení ps2013-047-05-010-037.u1.p2.s1
Zpravodajem tohoto tisku bude pan poslanec Karel Fiedler . ps2013-047-05-010-037.u1.p2.s2
Požádám ho , aby zaujal místo u stolku zpravodajů . ps2013-047-05-010-037.u1.p2.s3
Z pověření vlády předložený návrh uvede místopředseda vlády a ministr financí Andrej Babiš . ps2013-047-05-010-037.u1.p2.s4
Prosím , pane ministře , máte slovo . ps2013-047-05-010-037.u2.p1.s1
Děkuji za slovo , vážený pane předsedající . ps2013-047-05-010-037.u2.p1.s2
Vážené dámy , vážení pánové , vláda předložila jako tisk 752 návrh zákona , kterým se mění zákon č . 253 / 2008 Sb . , o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu , ve znění pozdějších předpisů , a další související zákony . ps2013-047-05-010-037.u2.p1.s3
Tento zákon je v první řadě zákonem implementačním , kdy je nutné uvést náš právní řád do souladu s novou směrnicí Evropské unie o předcházení využívání finančního systému k praní peněz a financování terorismu , která byla přijata v květnu 2015 . ps2013-047-05-010-037.u2.p1.s4
Její implementační lhůta je dvouletá , nicméně v souvislosti s nedávnými teroristickými útoky v Evropě vyzvala Evropská komise ve svém Akčním plánu pro zesílení boje proti financování terorismu , aby státy tuto směrnici implementovaly v co nejkratším termínu , nejpozději do konce roku 2016 . ps2013-047-05-010-037.u2.p1.s5
Z tohoto důvodu si dovolujeme navrhnout zkrácení doby k projednání ve výborech na 30 dnů . ps2013-047-05-010-037.u2.p2.s1
Navrhovaný zákon zavádí do systému boje proti praní peněz a financování terorismu princip hodnocení rizik , která se budou provádět na všech úrovních od EU přes členské státy až po jednotlivé povinné osoby . ps2013-047-05-010-037.u2.p2.s2
Na základě výsledků tohoto hodnocení se v konkrétních případech budou vůči klientům povinných osob uplatňovat přísnější , nebo naopak mírnější požadavky , pokud jde o identifikaci a kontrolu klienta . ps2013-047-05-010-037.u2.p3.s1
Dílčí změny v souladu s uvedenou směrnicí EU dále řeší např . snížení částky hotovostní platby , při níž musí každý podnikatel identifikovat svého klienta , z 15 tisíc na 10 tisíc eur , a rozšíření povinnosti na některé další provozovatele hazardních her . ps2013-047-05-010-037.u2.p4.s1
Návrhem zákona se dále v souladu s doporučeními z minulého hodnocení České republiky výborem Moneyval Rady Evropy navrhuje změna statusu orgánu , který plní roli tzv . finanční zpravodajské jednotky . ps2013-047-05-010-037.u2.p4.s2
Tímto orgánem je nyní Finanční analytický útvar jako odbor Ministerstva financí . ps2013-047-05-010-037.u2.p4.s3
Navrhuje se zřídit samostatný Finanční analytický úřad jako správní úřad v rámci Ministerstva financí . ps2013-047-05-010-037.u2.p4.s4
Faktickým vyčleněním činnosti tohoto úřadu od Ministerstva financí bude odstraněn vytýkaný nedostatek nezávislosti a naplněna uvedená doporučení . ps2013-047-05-010-037.u2.p5.s1
Návrh v návaznosti na požadavek zřízení rejstříku skutečných majitelů právnických osob obsažený ve výše uvedené směrnici EU a po dohodě s Ministerstvem spravedlnosti řeší mimo jiné i transparentnost vlastnictví právnických osob zavedením evidence skutečných majitelů . ps2013-047-05-010-037.u2.p6.s1
Dovoluji si vám doporučit tento vládní návrh zákona přijmout a postoupit do dalšího čtení . ps2013-047-05-010-037.u2.p6.s2
Děkuji vám za pozornost . ps2013-047-05-010-037.u3.p1.s1
Děkuji panu ministru financí a místopředsedovi vlády Andreji Babišovi a žádám , aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Karel Fiedler . ps2013-047-05-010-037.u3.p1.s2
Prosím , pane zpravodaji . ps2013-047-05-010-037.u4.p1.s1
Děkuji za slovo , pane předsedající . ps2013-047-05-010-037.u4.p1.s2
Zpravodajská zpráva k návrhu zákona , kterým se mění zákon číslo 253 / 2008 Sb . , je to sněmovní tisk 752 , jak už bylo řečeno . ps2013-047-05-010-037.u4.p1.s3
Důvodem předložení tohoto návrhu je implementace nových předpisů Evropské unie na základě doporučení finančního akčního výboru skupiny G 7 . ps2013-047-05-010-037.u4.p1.s4
V novele je zaváděn princip hodnocení rizik , které umožňuje , aby v rámci limitů stanovených mezinárodními i vnitrostátními standardy přijaly (státy?) flexibilní opatření , účinně využívaly zdroje a zaváděly preventivní opatření přiměřená povaze rizik , a tím docílily nejefektivnějšího nasměrování svých aktivit . ps2013-047-05-010-037.u4.p1.s5
Přístup k hodnocení rizik vyžaduje aktivní zapojení povinných osob do prevence a boje proti praní peněz a financování terorismu . ps2013-047-05-010-037.u4.p2.s1
Mezi povinné osoby byli zahrnuti i provozovatelé hazardních her s výjimkou těch , u kterých je zanedbatelné riziko z hlediska zneužití pro praní peněz či financování terorismu , např . peněžité nebo věcné loterie , tomboly , číselné loterie apod . ps2013-047-05-010-037.u4.p3.s1
Novela , tak jak už tady bylo řečeno panem předkladatelem , dále řeší snížení částky hotovostní platby , při níž musí každý podnikatel identifikovat svého klienta , ta částka byla snížena na 10 tisíc eur , a zohlednění zavedení institutu svěřeneckých fondů . ps2013-047-05-010-037.u4.p4.s1
Na základě doporučení výboru Moneyval se navrhuje zřídit samostatný analytický finanční úřad jako správní úřad v podřízenosti Ministerstva financí . ps2013-047-05-010-037.u4.p4.s2
Kontrolu úřadu bude vykonávat komise Poslanecké sněmovny a vláda . ps2013-047-05-010-037.u4.p4.s3
Ředitel i většina zaměstnanců budou státními zaměstnanci , a budou tak podléhat zákonu o státní službě . ps2013-047-05-010-037.u4.p5.s1
Navrhovaná úprava je v souladu s ústavním pořádkem a mezinárodněprávními závazky České republiky . ps2013-047-05-010-037.u4.p6.s1
Vzhledem k závažnosti tohoto tisku a okolnostem , které řeší tento tisk , tato novela , já doporučuji , aby tento sněmovní tisk byl postoupen k diskusi ve Sněmovně do dalšího čtení . ps2013-047-05-010-037.u5.p1.s1
Děkuji panu zpravodaji . ps2013-047-05-010-037.u5.p1.s2
Nejdřív konstatuji nové omluvy došlé předsedovi Sněmovny , a to pan poslanec Rom Kostřica a pan poslanec Vojtěch Adam - do konce dnešního jednacího dne , pan poslanec Rom Kostřica se omlouvá i na dny 1 . , 2 . a 3 . 6 . z důvodu pracovní cesty . ps2013-047-05-010-037.u5.p2.s1
Otevírám obecnou rozpravu , nemám do ní žádnou písemnou přihlášku . ps2013-047-05-010-037.u5.p2.s2
Vidím - dobře . ps2013-047-05-010-037.u5.p2.s3
Standardní postup . ps2013-047-05-010-037.u5.p2.s4
Prosím , pane poslanče , máte slovo . ps2013-047-05-010-037.u6.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2013-047-05-010-037.u6.p1.s2
Vážený pane předsedající , milé kolegyně , vážení kolegové , dovolte , abych se krátce vyjádřil k předložené materii . ps2013-047-05-010-037.u6.p1.s3
Tato implementační materie je poměrně obsáhlá a dotýká se celé řady podle mého názoru velmi důležitých oblastí . ps2013-047-05-010-037.u6.p2.s1
Navrhovanou novelou je do systému boje proti praní špinavých peněz a financování terorismu výslovně zaváděn princip hodnocení rizik . ps2013-047-05-010-037.u6.p2.s2
Toto je obvyklý evropský úzus a my se k němu tímto materiálem přihlásíme . ps2013-047-05-010-037.u6.p2.s3
Hodnocení rizik bude prováděno na různých úrovních , počínaje úrovní evropskou a konče jednotlivými povinnými osobami . ps2013-047-05-010-037.u6.p2.s4
Tento systém by měl pomoci posoudit relevanci různých rizik a pomoci tak k efektivnějšímu boji proti praní špinavých peněz a financování terorismu . ps2013-047-05-010-037.u6.p2.s5
Jelikož v zahraničí tento systém funguje nebo se postupně zavádí , myslím si , a doporučím to i na závěr , že bychom to měli do našeho právního řádu přijmout také . ps2013-047-05-010-037.u6.p3.s1
Vzhledem k další legislativě je velmi zajímavá úprava tohoto zákona kolem stavu v hazardních hrách . ps2013-047-05-010-037.u6.p3.s2
Stávající zákon proti praní špinavých peněz mezi povinné osoby zahrnuje pouze kasina . ps2013-047-05-010-037.u6.p3.s3
Na základě požadavků této směrnice , ale i dosavadních výsledků připraveného národního hodnocení rizik byl tento okruh rozšířen a navrhuje se , aby se vztahoval na téměř všechny provozovatele hazardních her . ps2013-047-05-010-037.u6.p3.s4
To samozřejmě přinese konkrétní dopady na relativně velký počet subjektů v České republice . ps2013-047-05-010-037.u6.p4.s1
To , co tady bylo zmíněno , a je to podle mého názoru velmi důležité , návrh také snižuje částky hotovostních plateb , při nichž musí každý podnikatel identifikovat svého klienta . ps2013-047-05-010-037.u6.p4.s2
Konkrétně se jedná o snížení z částky 15 tisíc eur na 10 tisíc eur . ps2013-047-05-010-037.u6.p4.s3
Některé země mají už 5 tisíc eur a některé dokonce uvažují o zavedení limitu 3 tisíce eur . ps2013-047-05-010-037.u6.p4.s4
Toto opatření přinese další omezení , které tady samozřejmě bude mít vliv i na nás , na běžné občany . ps2013-047-05-010-037.u6.p4.s5
Částka 10 tisíc eur se může zdát relativně vysoká , ale předesílám , že některé evropské země tuto částku již mají poloviční . ps2013-047-05-010-037.u6.p5.s1
Návrh začal řešit i virtuální měny , jako třeba bitcoiny , a zahrnuje osoby poskytující služby spojené s virtuální měnou do okruhu povinných osob , kterým vyplývají povinnosti vyplývající z tohoto zákona . ps2013-047-05-010-037.u6.p5.s2
To samozřejmě může snížit jistou atraktivitu tohoto odvětví práce s touto virtuální měnou . ps2013-047-05-010-037.u6.p6.s1
Návrh dále řeší transparentnost vlastnictví právnických osob , zohlednění zavedení institutu svěřeneckých fondů do našeho právního řádu či zavedení důslednější kontroly klienta i vůči domácím politicky exponovaným osobám , čili vůči nám . ps2013-047-05-010-037.u6.p6.s2
Mimochodem , každý politik , kdo má v kolonce , že je politikem , tak v prvním kole toho síta vypadne při hodnocení rizik jako riziková osoba . ps2013-047-05-010-037.u6.p6.s3
Tak to jenom pro vás . ps2013-047-05-010-037.u6.p7.s1
V návrhu zákona je v neposlední řadě v souladu s doporučením z minulého hodnocení Moneyvalu - to je tady pravidelné pětileté hodnocení , teď se chystáme na další hodnocení - Rady Evropy předložený návrh na změnu statusu orgánu , tak jak jsme k tomu přistoupili . ps2013-047-05-010-037.u6.p7.s2
To znamená , český Finančně analytický úřad jako samostatný správní úřad v rámci MF , což je posílení jeho samostatnosti . ps2013-047-05-010-037.u6.p7.s3
Na okraj , a doprovodné materiály k tomu uvádějí - chystá se posílení FAÚ zhruba o 20 pracovníků . ps2013-047-05-010-037.u6.p7.s4
Aktuální stav je 41 pracovníků . ps2013-047-05-010-037.u6.p7.s5
Z těch 61 pracovníků by kromě sedmi všichni ostatní měli dělat tu vlastní finančně analytickou činnost . ps2013-047-05-010-037.u6.p7.s6
Samozřejmě toto navýšení bude mít některé podle mě ale důležité dopady do rozpočtu . ps2013-047-05-010-037.u6.p7.s7
Doporučuji také , abychom toto přijali , protože boj se špinavými penězi je velmi složitou záležitostí , a dneska jsme tady měli například zákon o registru účtů , a to je jeden z těch nástrojů , který je v souladu s tímto bojem . ps2013-047-05-010-037.u6.p8.s1
Co se týče zkrácení lhůty na 30 dnů , já za sebe toto podpořím , protože považuji tento materiál za důležitý . ps2013-047-05-010-037.u6.p8.s2
A samozřejmě doporučuji , abychom tento materiál propustili do druhého čtení . ps2013-047-05-010-037.u6.p8.s3
Děkuji za pozornost . ps2013-047-05-010-037.u7.p1.s1
Děkuji panu poslanci Adolfu Beznoskovi . ps2013-047-05-010-037.u7.p1.s2
Nyní pan poslanec Zbyněk Stanjura v rozpravě . ps2013-047-05-010-037.u7.p1.s3
Prosím , pane poslanče , máte slovo . ps2013-047-05-010-037.u8.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2013-047-05-010-037.u8.p1.s2
Milé kolegyně , milí kolegové , milé politicky exponované osoby . ps2013-047-05-010-037.u8.p1.s3
Moje krátké vystoupení se bude týkat podle mě nedobře formulovaného odstavce a paragrafu , kdo je či není politicky exponovaná osoba . ps2013-047-05-010-037.u8.p2.s1
Jako první věc bych řekl , že nemám žádný problém s tím , aby to byl člen Parlamentu , takže to není skutečně o nás . ps2013-047-05-010-037.u8.p2.s2
Ale když si přečtete tu dikci , která tam je v paragrafu , nebo v bodě 17 , ta vlastně říká , že politicky exponovanou osobou je přece hlava státu , v pořádku , předseda vlády . ps2013-047-05-010-037.u8.p2.s3
Už tam není napsáno členové vlády - není , možná se tím myslí vedoucí ústředního orgánu státní správy , což je ministr , který stojí v čele orgánu - ústředního orgánu státní správy . ps2013-047-05-010-037.u8.p2.s4
Ne všichni členové vlády stojí v čele ústředního orgánu . ps2013-047-05-010-037.u8.p2.s5
To znamená , kdybych to měl aplikovat na toto personální složení vlády a kdyby ty dvě funkce , které jsou jakoby bez portfeje , bez ministerstva , nezastávali poslanci či senátoři , ale někdo , kdo není členem Parlamentu , tak nebude politicky exponovaná osoba . ps2013-047-05-010-037.u8.p2.s6
A to asi není účelem . ps2013-047-05-010-037.u8.p2.s7
Myslím , že účelem je , aby byli všichni členové vlády . ps2013-047-05-010-037.u8.p2.s8
A nevím , proč to není takhle jednoduše napsáno v návrhu zákona . ps2013-047-05-010-037.u8.p3.s1
Poté se tady zavádí pro mě neznámý pojem vedoucí představitel územní samosprávy . ps2013-047-05-010-037.u8.p3.s2
Myslím , že my říkáme třeba starosta , že ? ps2013-047-05-010-037.u8.p3.s3
Neříkáme , že to je vedoucí představitel územní samosprávy . ps2013-047-05-010-037.u8.p3.s4
V důvodové zprávě je uvedeno , že se tím myslí starosta , primátor nebo hejtman . ps2013-047-05-010-037.u8.p3.s5
Já dávám k zvážení , jestli by tam vždy předtím nemělo být slovo uvolněný - uvolněný starosta například , protože si myslím , abychom neuvolňovali (nesrozumitelné) malé obce , označovali za politicky exponovanou osobu , ta obec má minimální rozpočet a s tím všechna omezení a kontroly , kterých se týká , považuju za zbytečné . ps2013-047-05-010-037.u8.p4.s1
Na druhé straně se ptám , jaký je rozdíl mezi primátorem Prahy a náměstkem primátora Prahy z hlediska posuzování , kdo je a kdo není politicky exponovaná osoba . ps2013-047-05-010-037.u8.p4.s2
Mluvím o uvolněných . ps2013-047-05-010-037.u8.p4.s3
Nebo uvolněný radní - teď je to v Praze populární , jsou i uvolnění předsedové výborů . ps2013-047-05-010-037.u8.p4.s4
Abychom utužili koaliční jednotu , tak vytvoříme placené funkce . ps2013-047-05-010-037.u8.p4.s5
To jsou stejně politicky exponované osoby , protože mají svůj v uvozovkách obdobně pracovněprávní vztah , protože to dělají na plný úvazek . ps2013-047-05-010-037.u8.p4.s6
Takže si myslím , že bychom to měli doplnit a podle mě používat slova , na která jsme zvyklí , to znamená třeba uvolnění starostové , uvolnění členové rady , uvolnění místostarostové . ps2013-047-05-010-037.u8.p4.s7
Znám dokonce uvolněné vicehejtmany v našem kraji . ps2013-047-05-010-037.u8.p4.s8
Prostě se to stát může .