|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2016-05-31 ps2013-047-05-010-037 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

37. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 253/2008 Sb., o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 752/ - prvé čtení

Date2016-05-31
Meetingps2013/047
Agenda Itemps2013/047/037
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/047schuz/s047157.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 162 • previousnext

ps2013-047-05-010-037.u1.p1.s1 37.
ps2013-047-05-010-037.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 253/2008 Sb., o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 752/ - prvé čtení
ps2013-047-05-010-037.u1.p2.s1 Zpravodajem tohoto tisku bude pan poslanec Karel Fiedler.
ps2013-047-05-010-037.u1.p2.s2 Požádám ho, aby zaujal místo u stolku zpravodajů.
ps2013-047-05-010-037.u1.p2.s3 Z pověření vlády předložený návrh uvede místopředseda vlády a ministr financí Andrej Babiš.
ps2013-047-05-010-037.u1.p2.s4 Prosím, pane ministře, máte slovo.
ps2013-047-05-010-037.u2.p1.s1 Děkuji za slovo, vážený pane předsedající.
ps2013-047-05-010-037.u2.p1.s2 Vážené dámy, vážení pánové, vláda předložila jako tisk 752 návrh zákona, kterým se mění zákon č. 253/2008 Sb., o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony.
ps2013-047-05-010-037.u2.p1.s3 Tento zákon je v první řadě zákonem implementačním, kdy je nutné uvést náš právní řád do souladu s novou směrnicí Evropské unie o předcházení využívání finančního systému k praní peněz a financování terorismu, která byla přijata v květnu 2015.
ps2013-047-05-010-037.u2.p1.s4 Její implementační lhůta je dvouletá, nicméně v souvislosti s nedávnými teroristickými útoky v Evropě vyzvala Evropská komise ve svém Akčním plánu pro zesílení boje proti financování terorismu, aby státy tuto směrnici implementovaly v co nejkratším termínu, nejpozději do konce roku 2016.
ps2013-047-05-010-037.u2.p1.s5 Z tohoto důvodu si dovolujeme navrhnout zkrácení doby k projednání ve výborech na 30 dnů.
ps2013-047-05-010-037.u2.p2.s1 Navrhovaný zákon zavádí do systému boje proti praní peněz a financování terorismu princip hodnocení rizik, která se budou provádět na všech úrovních od EU přes členské státy po jednotlivé povinné osoby.
ps2013-047-05-010-037.u2.p2.s2 Na základě výsledků tohoto hodnocení se v konkrétních případech budou vůči klientům povinných osob uplatňovat přísnější, nebo naopak mírnější požadavky, pokud jde o identifikaci a kontrolu klienta.
ps2013-047-05-010-037.u2.p3.s1 Dílčí změny v souladu s uvedenou směrnicí EU dále řeší např. snížení částky hotovostní platby, při níž musí každý podnikatel identifikovat svého klienta, z 15 tisíc na 10 tisíc eur, a rozšíření povinnosti na některé další provozovatele hazardních her.
ps2013-047-05-010-037.u2.p4.s1 Návrhem zákona se dále v souladu s doporučeními z minulého hodnocení České republiky výborem Moneyval Rady Evropy navrhuje změna statusu orgánu, který plní roli tzv. finanční zpravodajské jednotky.
ps2013-047-05-010-037.u2.p4.s2 Tímto orgánem je nyní Finanční analytický útvar jako odbor Ministerstva financí.
ps2013-047-05-010-037.u2.p4.s3 Navrhuje se zřídit samostatný Finanční analytický úřad jako správní úřad v rámci Ministerstva financí.
ps2013-047-05-010-037.u2.p4.s4 Faktickým vyčleněním činnosti tohoto úřadu od Ministerstva financí bude odstraněn vytýkaný nedostatek nezávislosti a naplněna uvedená doporučení.
ps2013-047-05-010-037.u2.p5.s1 Návrh v návaznosti na požadavek zřízení rejstříku skutečných majitelů právnických osob obsažený ve výše uvedené směrnici EU a po dohodě s Ministerstvem spravedlnosti řeší mimo jiné i transparentnost vlastnictví právnických osob zavedením evidence skutečných majitelů.
ps2013-047-05-010-037.u2.p6.s1 Dovoluji si vám doporučit tento vládní návrh zákona přijmout a postoupit do dalšího čtení.
ps2013-047-05-010-037.u2.p6.s2 Děkuji vám za pozornost.
ps2013-047-05-010-037.u3.p1.s1 Děkuji panu ministru financí a místopředsedovi vlády Andreji Babišovi a žádám, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Karel Fiedler.
ps2013-047-05-010-037.u3.p1.s2 Prosím, pane zpravodaji.
ps2013-047-05-010-037.u4.p1.s1 Děkuji za slovo, pane předsedající.
ps2013-047-05-010-037.u4.p1.s2 Zpravodajská zpráva k návrhu zákona, kterým se mění zákon číslo 253/2008 Sb., je to sněmovní tisk 752, jak bylo řečeno.
ps2013-047-05-010-037.u4.p1.s3 Důvodem předložení tohoto návrhu je implementace nových předpisů Evropské unie na základě doporučení finančního akčního výboru skupiny G7.
ps2013-047-05-010-037.u4.p1.s4 V novele je zaváděn princip hodnocení rizik, které umožňuje, aby v rámci limitů stanovených mezinárodními i vnitrostátními standardy přijaly (státy?)flexibilní opatření, účinně využívaly zdroje a zaváděly preventivní opatření přiměřená povaze rizik, a tím docílily nejefektivnějšího nasměrování svých aktivit.
ps2013-047-05-010-037.u4.p1.s5 Přístup k hodnocení rizik vyžaduje aktivní zapojení povinných osob do prevence a boje proti praní peněz a financování terorismu.
ps2013-047-05-010-037.u4.p2.s1 Mezi povinné osoby byli zahrnuti i provozovatelé hazardních her s výjimkou těch, u kterých je zanedbatelné riziko z hlediska zneužití pro praní peněz či financování terorismu, např. peněžité nebo věcné loterie, tomboly, číselné loterie apod.
ps2013-047-05-010-037.u4.p3.s1 Novela, tak jak tady bylo řečeno panem předkladatelem, dále řeší snížení částky hotovostní platby, při níž musí každý podnikatel identifikovat svého klienta, ta částka byla snížena na 10 tisíc eur, a zohlednění zavedení institutu svěřeneckých fondů.
ps2013-047-05-010-037.u4.p4.s1 Na základě doporučení výboru Moneyval se navrhuje zřídit samostatný analytický finanční úřad jako správní úřad v podřízenosti Ministerstva financí.
ps2013-047-05-010-037.u4.p4.s2 Kontrolu úřadu bude vykonávat komise Poslanecké sněmovny a vláda.
ps2013-047-05-010-037.u4.p4.s3 Ředitel i většina zaměstnanců budou státními zaměstnanci, a budou tak podléhat zákonu o státní službě.
ps2013-047-05-010-037.u4.p5.s1 Navrhovaná úprava je v souladu s ústavním pořádkem a mezinárodněprávními závazky České republiky.
ps2013-047-05-010-037.u4.p6.s1 Vzhledem k závažnosti tohoto tisku a okolnostem, které řeší tento tisk, tato novela, doporučuji, aby tento sněmovní tisk byl postoupen k diskusi ve Sněmovně do dalšího čtení.
ps2013-047-05-010-037.u5.p1.s1 Děkuji panu zpravodaji.
ps2013-047-05-010-037.u5.p1.s2 Nejdřív konstatuji nové omluvy došlé předsedovi Sněmovny, a to pan poslanec Rom Kostřica a pan poslanec Vojtěch Adam - do konce dnešního jednacího dne, pan poslanec Rom Kostřica se omlouvá i na dny 1., 2. a 3. 6. z důvodu pracovní cesty.
ps2013-047-05-010-037.u5.p2.s1 Otevírám obecnou rozpravu, nemám do žádnou písemnou přihlášku.
ps2013-047-05-010-037.u5.p2.s2 Vidím - dobře.
ps2013-047-05-010-037.u5.p2.s3 Standardní postup.
ps2013-047-05-010-037.u5.p2.s4 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2013-047-05-010-037.u6.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2013-047-05-010-037.u6.p1.s2 Vážený pane předsedající, milé kolegyně, vážení kolegové, dovolte, abych se krátce vyjádřil k předložené materii.
ps2013-047-05-010-037.u6.p1.s3 Tato implementační materie je poměrně obsáhlá a dotýká se celé řady podle mého názoru velmi důležitých oblastí.
ps2013-047-05-010-037.u6.p2.s1 Navrhovanou novelou je do systému boje proti praní špinavých peněz a financování terorismu výslovně zaváděn princip hodnocení rizik.
ps2013-047-05-010-037.u6.p2.s2 Toto je obvyklý evropský úzus a my se k němu tímto materiálem přihlásíme.
ps2013-047-05-010-037.u6.p2.s3 Hodnocení rizik bude prováděno na různých úrovních, počínaje úrovní evropskou a konče jednotlivými povinnými osobami.
ps2013-047-05-010-037.u6.p2.s4 Tento systém by měl pomoci posoudit relevanci různých rizik a pomoci tak k efektivnějšímu boji proti praní špinavých peněz a financování terorismu.
ps2013-047-05-010-037.u6.p2.s5 Jelikož v zahraničí tento systém funguje nebo se postupně zavádí, myslím si, a doporučím to i na závěr, že bychom to měli do našeho právního řádu přijmout také.
ps2013-047-05-010-037.u6.p3.s1 Vzhledem k další legislativě je velmi zajímavá úprava tohoto zákona kolem stavu v hazardních hrách.
ps2013-047-05-010-037.u6.p3.s2 Stávající zákon proti praní špinavých peněz mezi povinné osoby zahrnuje pouze kasina.
ps2013-047-05-010-037.u6.p3.s3 Na základě požadavků této směrnice, ale i dosavadních výsledků připraveného národního hodnocení rizik byl tento okruh rozšířen a navrhuje se, aby se vztahoval na téměř všechny provozovatele hazardních her.
ps2013-047-05-010-037.u6.p3.s4 To samozřejmě přinese konkrétní dopady na relativně velký počet subjektů v České republice.
ps2013-047-05-010-037.u6.p4.s1 To, co tady bylo zmíněno, a je to podle mého názoru velmi důležité, návrh také snižuje částky hotovostních plateb, při nichž musí každý podnikatel identifikovat svého klienta.
ps2013-047-05-010-037.u6.p4.s2 Konkrétně se jedná o snížení z částky 15 tisíc eur na 10 tisíc eur.
ps2013-047-05-010-037.u6.p4.s3 Některé země mají 5 tisíc eur a některé dokonce uvažují o zavedení limitu 3 tisíce eur.
ps2013-047-05-010-037.u6.p4.s4 Toto opatření přinese další omezení, které tady samozřejmě bude mít vliv i na nás, na běžné občany.
ps2013-047-05-010-037.u6.p4.s5 Částka 10 tisíc eur se může zdát relativně vysoká, ale předesílám, že některé evropské země tuto částku již mají poloviční.
ps2013-047-05-010-037.u6.p5.s1 Návrh začal řešit i virtuální měny, jako třeba bitcoiny, a zahrnuje osoby poskytující služby spojené s virtuální měnou do okruhu povinných osob, kterým vyplývají povinnosti vyplývající z tohoto zákona.
ps2013-047-05-010-037.u6.p5.s2 To samozřejmě může snížit jistou atraktivitu tohoto odvětví práce s touto virtuální měnou.
ps2013-047-05-010-037.u6.p6.s1 Návrh dále řeší transparentnost vlastnictví právnických osob, zohlednění zavedení institutu svěřeneckých fondů do našeho právního řádu či zavedení důslednější kontroly klienta i vůči domácím politicky exponovaným osobám, čili vůči nám.
ps2013-047-05-010-037.u6.p6.s2 Mimochodem, každý politik, kdo v kolonce, že je politikem, tak v prvním kole toho síta vypadne při hodnocení rizik jako riziková osoba.
ps2013-047-05-010-037.u6.p6.s3 Tak to jenom pro vás.
ps2013-047-05-010-037.u6.p7.s1 V návrhu zákona je v neposlední řadě v souladu s doporučením z minulého hodnocení Moneyvalu - to je tady pravidelné pětileté hodnocení, teď se chystáme na další hodnocení - Rady Evropy předložený návrh na změnu statusu orgánu, tak jak jsme k tomu přistoupili.
ps2013-047-05-010-037.u6.p7.s2 To znamená, český Finančně analytický úřad jako samostatný správní úřad v rámci MF, což je posílení jeho samostatnosti.
ps2013-047-05-010-037.u6.p7.s3 Na okraj, a doprovodné materiály k tomu uvádějí - chystá se posílení FAÚ zhruba o 20 pracovníků.
ps2013-047-05-010-037.u6.p7.s4 Aktuální stav je 41 pracovníků.
ps2013-047-05-010-037.u6.p7.s5 Z těch 61 pracovníků by kromě sedmi všichni ostatní měli dělat tu vlastní finančně analytickou činnost.
ps2013-047-05-010-037.u6.p7.s6 Samozřejmě toto navýšení bude mít některé podle ale důležité dopady do rozpočtu.
ps2013-047-05-010-037.u6.p7.s7 Doporučuji také, abychom toto přijali, protože boj se špinavými penězi je velmi složitou záležitostí, a dneska jsme tady měli například zákon o registru účtů, a to je jeden z těch nástrojů, který je v souladu s tímto bojem.
ps2013-047-05-010-037.u6.p8.s1 Co se týče zkrácení lhůty na 30 dnů, za sebe toto podpořím, protože považuji tento materiál za důležitý.
ps2013-047-05-010-037.u6.p8.s2 A samozřejmě doporučuji, abychom tento materiál propustili do druhého čtení.
ps2013-047-05-010-037.u6.p8.s3 Děkuji za pozornost.
ps2013-047-05-010-037.u7.p1.s1 Děkuji panu poslanci Adolfu Beznoskovi.
ps2013-047-05-010-037.u7.p1.s2 Nyní pan poslanec Zbyněk Stanjura v rozpravě.
ps2013-047-05-010-037.u7.p1.s3 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2013-047-05-010-037.u8.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2013-047-05-010-037.u8.p1.s2 Milé kolegyně, milí kolegové, milé politicky exponované osoby.
ps2013-047-05-010-037.u8.p1.s3 Moje krátké vystoupení se bude týkat podle nedobře formulovaného odstavce a paragrafu, kdo je či není politicky exponovaná osoba.
ps2013-047-05-010-037.u8.p2.s1 Jako první věc bych řekl, že nemám žádný problém s tím, aby to byl člen Parlamentu, takže to není skutečně o nás.
ps2013-047-05-010-037.u8.p2.s2 Ale když si přečtete tu dikci, která tam je v paragrafu, nebo v bodě 17, ta vlastně říká, že politicky exponovanou osobou je přece hlava státu, v pořádku, předseda vlády.
ps2013-047-05-010-037.u8.p2.s3 tam není napsáno členové vlády - není, možná se tím myslí vedoucí ústředního orgánu státní správy, což je ministr, který stojí v čele orgánu - ústředního orgánu státní správy.
ps2013-047-05-010-037.u8.p2.s4 Ne všichni členové vlády stojí v čele ústředního orgánu.
ps2013-047-05-010-037.u8.p2.s5 To znamená, kdybych to měl aplikovat na toto personální složení vlády a kdyby ty dvě funkce, které jsou jakoby bez portfeje, bez ministerstva, nezastávali poslanci či senátoři, ale někdo, kdo není členem Parlamentu, tak nebude politicky exponovaná osoba.
ps2013-047-05-010-037.u8.p2.s6 A to asi není účelem.
ps2013-047-05-010-037.u8.p2.s7 Myslím, že účelem je, aby byli všichni členové vlády.
ps2013-047-05-010-037.u8.p2.s8 A nevím, proč to není takhle jednoduše napsáno v návrhu zákona.
ps2013-047-05-010-037.u8.p3.s1 Poté se tady zavádí pro neznámý pojem vedoucí představitel územní samosprávy.
ps2013-047-05-010-037.u8.p3.s2 Myslím, že my říkáme třeba starosta, že?
ps2013-047-05-010-037.u8.p3.s3 Neříkáme, že to je vedoucí představitel územní samosprávy.
ps2013-047-05-010-037.u8.p3.s4 V důvodové zprávě je uvedeno, že se tím myslí starosta, primátor nebo hejtman.
ps2013-047-05-010-037.u8.p3.s5 dávám k zvážení, jestli by tam vždy předtím nemělo být slovo uvolněný - uvolněný starosta například, protože si myslím, abychom neuvolňovali (nesrozumitelné)malé obce, označovali za politicky exponovanou osobu, ta obec minimální rozpočet a s tím všechna omezení a kontroly, kterých se týká, považuju za zbytečné.
ps2013-047-05-010-037.u8.p4.s1 Na druhé straně se ptám, jaký je rozdíl mezi primátorem Prahy a náměstkem primátora Prahy z hlediska posuzování, kdo je a kdo není politicky exponovaná osoba.
ps2013-047-05-010-037.u8.p4.s2 Mluvím o uvolněných.
ps2013-047-05-010-037.u8.p4.s3 Nebo uvolněný radní - teď je to v Praze populární, jsou i uvolnění předsedové výborů.
ps2013-047-05-010-037.u8.p4.s4 Abychom utužili koaliční jednotu, tak vytvoříme placené funkce.
ps2013-047-05-010-037.u8.p4.s5 To jsou stejně politicky exponované osoby, protože mají svůj v uvozovkách obdobně pracovněprávní vztah, protože to dělají na plný úvazek.
ps2013-047-05-010-037.u8.p4.s6 Takže si myslím, že bychom to měli doplnit a podle používat slova, na která jsme zvyklí, to znamená třeba uvolnění starostové, uvolnění členové rady, uvolnění místostarostové.
ps2013-047-05-010-037.u8.p4.s7 Znám dokonce uvolněné vicehejtmany v našem kraji.
ps2013-047-05-010-037.u8.p4.s8 Prostě se to stát může.

Text viewDownload CoNNL-U