ps2013-044-10-008-057.u1.p1.s1
57 . ps2013-044-10-008-057.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 40 / 2009 Sb . , trestní zákoník , ve znění pozdějších předpisů , zákon č . 169 / 1999 Sb . , o výkonu trestu odnětí svobody a o změně některých souvisejících zákonů , ve znění pozdějších předpisů , a zákon č . 293 / 1993 Sb . , o výkonu vazby , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 588 / - prvé čtení ps2013-044-10-008-057.u1.p2.s1
Takže teď má slovo pan ministr spravedlnosti . ps2013-044-10-008-057.u1.p2.s2
Prosím . ps2013-044-10-008-057.u2.p1.s1
Děkuji , vážený pane předsedo , vážené poslankyně , vážení poslanci , prvním ze série návrhů zákonů vládních , které vám zde dnes představím , je zákon , kterým se mění trestní zákoník , zákon o výkonu trestu odnětí svobody a některé další zákony . ps2013-044-10-008-057.u2.p2.s1
Jeho cílem je změnit dosavadní systém vnější diferenciace věznic , kdy má dojít k redukci současných čtyř základních typů věznic na typy dva - věznice s ostrahou a věznice se zvýšenou ostrahou . ps2013-044-10-008-057.u2.p2.s2
Čili v podstatě tu jde o to , že v dnešním systému je zařazení do některého z těch čtyř typů věznic součástí rozhodnutí o uložení trestu , rozhoduje o tom soudce , a je to tedy něco - nechci říct neměnného , to změnit lze , ale velmi obtížně potom změnitelného . ps2013-044-10-008-057.u2.p2.s3
To je pozůstatek staré koncepce vůbec výkonu trestu nebo přístupu k trestům jako k trestům , které slouží primárně pro to , aby byly nepříjemné , a tedy jsou to - stále ještě - je v tom cítit různé míry zostřenosti toho žaláře . ps2013-044-10-008-057.u2.p2.s4
Ten nový systém oproti tomu souvisí s naší novou koncepcí vězeňství , která se orientuje na snahu začlenit pachatele zpět do společnosti , a proto má být zařazení vězně do konkrétního výchovného režimu nebo bezpečnostního režimu také záležitostí jeho aktuálního chování , jeho aktuálních podmínek . ps2013-044-10-008-057.u2.p3.s1
Z tohoto důvodu se vlastně ty tři dosavadní skupiny stahují v rámci té vnější diferenciace do jediné a mezi nimi - ony nemizí , ale v nějaké podobě zůstávají uvnitř těch věznic - ale mezi nimi už je potom plynule přeřazován vězeň podle toho , jak se chová a jaké jsou s ním při výkonu trestu zkušenosti . ps2013-044-10-008-057.u2.p3.s2
Je to něco , co odpovídá zahraničním trendům , dokonce se zvažovala i varianta plného zrušení vnější diferenciace věznic . ps2013-044-10-008-057.u2.p3.s3
Tak daleko jsme v této chvíli jít nechtěli . ps2013-044-10-008-057.u2.p3.s4
Jdeme tedy cestou postupného vývoje a považuji to za velice potřebné a považují to odborníci na vězeňství , což já nejsem , to považují za velice potřebné , chceme - li skutečně v našem vězeňství něco změnit . ps2013-044-10-008-057.u2.p3.s5
Proto vás prosím o podporu tohoto velmi prospěšného návrhu . ps2013-044-10-008-057.u2.p3.s6
Děkuji . ps2013-044-10-008-057.u3.p1.s1
Děkuji . ps2013-044-10-008-057.u3.p1.s2
Prosím , aby se slova ujala zpravodajka pro prvé čtení , kterou je paní poslankyně Marie Benešová . ps2013-044-10-008-057.u4.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2013-044-10-008-057.u4.p1.s2
Dámy a pánové , pan ministr Pelikán tady představil tento nový tedy vládní návrh zákona , kterým je měněn trestní zákoník , zákon o výkonu trestu a zákon o výkonu vazby . ps2013-044-10-008-057.u4.p1.s3
Domnívám se , že se jedná skutečně o moderní pojetí . ps2013-044-10-008-057.u4.p1.s4
Jenom připomínám , že jsem něco podobného předkládala v Rusnokově vládě a prošlo to tehdy docela hladce Senátem . ps2013-044-10-008-057.u4.p1.s5
Vychází to v podstatě ze zkušeností západoevropských , kde tedy toto moderní pojetí bylo již aplikováno , a v podstatě to znamená a očekává se od toho , že dojde ke snížení míry recidivy a kriminality a lepšího začleňování vězňů do normálního prostředí po výkonu trestu . ps2013-044-10-008-057.u4.p2.s1
Já tedy doporučuji tento návrh v podstatě pustit do druhého čtení a doporučuji , aby s ním bylo potom v ústavněprávním výboru dále pracováno . ps2013-044-10-008-057.u4.p2.s2
Děkuji za pozornost . ps2013-044-10-008-057.u5.p1.s1
Děkuji . ps2013-044-10-008-057.u5.p1.s2
Otevírám rozpravu a mám zde přihlášku pana poslance Ondráčka . ps2013-044-10-008-057.u6.p1.s1
Děkuji , pane předsedo . ps2013-044-10-008-057.u6.p1.s2
Pane ministře , vážené kolegyně , kolegové , já musím říct , že tento sněmovní tisk v obdobném znění už tady byl hned na začátku našeho volebního období , pokud vzpomenete sněmovní tisk č . 46 , a vláda ho stáhla zpět a přepracovala ho . ps2013-044-10-008-057.u6.p1.s3
V podstatě ale zůstal zachován . ps2013-044-10-008-057.u6.p2.s1
Musím říct , že já obecně nesouhlasím s tím , abychom měli pouze dva typy věznic , kdy v prvním typu věznice s ostrahou by byli prakticky všichni odsouzení s výjimkou danou v § 56 odst . 2 písm . b ) návrhu , to znamená odsouzených k výjimečnému trestu , jako jsou členové organizované zločinecké skupiny nebo pachatelé odsouzení za zvlášť závažný zločin , kde by byl uložen trest odnětí svobody nejméně na osm let , a také útěkáři . ps2013-044-10-008-057.u6.p2.s2
Zde to je zřejmě reakce asi na našeho nejznámějšího útěkáře pana Kajínka . ps2013-044-10-008-057.u6.p2.s3
Znamená to tedy , že v prvním typu věznice , věznici s ostrahou , by vykonávali trest odnětí svobody prvotrestaní odsouzení společně s odsouzenými za nedbalostní trestné činy nebo , chcete - li , přečiny , ale společně také s recidivisty , kteří tvoří více než dvě třetiny všech odsouzených . ps2013-044-10-008-057.u6.p2.s4
Obávám se , že pouze vnitřní diferenciace věznic na nízký , střední a vysoký stupeň zabezpečení bude nedostatečná . ps2013-044-10-008-057.u6.p2.s5
Nepovažuji to ani za správné z pohledu kriminologického . ps2013-044-10-008-057.u6.p2.s6
Důvodová zpráva také neuvádí , jaký je odhad , kolik osob v tom či onom stupni zabezpečení výkonu trestu ve věznici s ostrahou bude . ps2013-044-10-008-057.u6.p2.s7
I to je číslo , které by nás mělo zajímat . ps2013-044-10-008-057.u6.p3.s1
Domnívám se proto , že výkon trestu odnětí svobody by měl být vykonáván diferencovaně , a to nejméně ve třech typech věznic , a to s dohledem , s dozorem nebo se zvýšenou ostrahou , čímž bychom se de facto vrátili k bývalému diferencování výkonu trestu odnětí svobody a ředitelé věznic by rozhodovali o režimu výkonu trestu . ps2013-044-10-008-057.u6.p3.s2
Chápu však snahu Ministerstva spravedlnosti částečně odbřemenit soudům , které v současnosti rozhodují o přeřazení odsouzených z jednoho typu věznice do druhého , ale nechat vše pouze na řediteli věznice , popř . v případě odvolání na jejich generálním řediteli také není systémovým řešením . ps2013-044-10-008-057.u6.p4.s1
K předkládanému materiálu konkrétněji . ps2013-044-10-008-057.u6.p5.s1
Část první - Změna trestního zákoníku . ps2013-044-10-008-057.u6.p5.s2
Ani v důvodové zprávě není zřejmé , kdo a jak bude evidovat , že odsouzený uprchl nebo se pokusil uprchnout z výkonu vazby , výkonu trestu nebo výkonu zabezpečovací detence . ps2013-044-10-008-057.u6.p5.s3
Podle čeho tedy bude soud rozhodovat o tom , zda odsouzeného , který má vykonávat trest odnětí svobody ve věznici s ostrahou , není třeba umístit do věznice se zvýšenou ostrahou ? ps2013-044-10-008-057.u6.p6.s1
Druhá poznámka . ps2013-044-10-008-057.u6.p6.s2
V § 57 odst . 5 trestního zákoníku - Přeřazení z věznice se zvýšenou ostrahou do věznice s ostrahou . ps2013-044-10-008-057.u6.p6.s3
Znám stávající úpravu § 57 odst . 6 trestního zákoníku , ale kladu si otázku : nepřeháníme to již trochu s tou humanizací vězeňství , kdy nyní navrhujeme , že odsouzený , kterému byl uložen trest odnětí svobody na doživotí , může podat návrh na přeřazení do věznice s ostrahou nejdříve - já říkám už - po deseti letech výkonu trestu ? ps2013-044-10-008-057.u6.p6.s4
Podle stávající úpravy to možné nebylo . ps2013-044-10-008-057.u6.p6.s5
Takže si představte pachatele jakéhokoli zvlášť závažného zločinu , který opravdu dostal ten výjimečný trest doživotí , a po deseti letech ho budete mít ve výkonu trestu s prvotrestanými pachateli , popř . s pachateli , kteří se dopustili neúmyslného přečinu . ps2013-044-10-008-057.u6.p7.s1
Část druhá - ps2013-044-10-008-057.u6.p7.s2
Změna výkonu trestu odnětí svobody . ps2013-044-10-008-057.u6.p7.s3
Stávající poradní sbor nahrazujeme poradní komisí . ps2013-044-10-008-057.u6.p7.s4
Mohlo by se říct OK , kosmetická změna názvu , ale nepovede to k dalšímu prodražování systému ? ps2013-044-10-008-057.u6.p7.s5
Nyní nebudu hodnotit administrativně technické nedostatky předkládaného materiálu , kdy např . není logické v § 4 odst . 6 zákona navrhovat pro předkládání nějakých zpráv termín do 30 . 5 . , když měsíc květen má 31 dní . ps2013-044-10-008-057.u6.p7.s6
A pokud se myslí do konce měsíce , tak by tam mělo být datum 31 . 5 . ps2013-044-10-008-057.u6.p8.s1
Další nelogičností textu . ps2013-044-10-008-057.u6.p8.s2
Proč je vnitřní členění věznic s ostrahou nově koncipováno jako § 12 a , a ne logicky jako § 8 či jako § 8 a ? ps2013-044-10-008-057.u6.p8.s3
V tomto textu v odstavci 3 najdeme i nesprávný právní výraz " druh zavinění " . ps2013-044-10-008-057.u6.p8.s4
Ustálený právní pojem je " forma zavinění " . ps2013-044-10-008-057.u6.p8.s5
Za zmínku také stojí předpokládaný nezanedbatelný nárůst administrativy v každé z věznic , který vychází z § 12 a odst . 4 . ps2013-044-10-008-057.u6.p9.s1
V důvodové zprávě mě doslova pobavil text v oddílu 3.4 Sociální dopad , kde se píše , že ve střednědobém a dlouhodobém výhledu by tato opatření měla přispět ke snížení míry recidivy kriminálního chování osob odsouzených k výkonu trestu odnětí svobody . ps2013-044-10-008-057.u6.p9.s2
Já na to říkám - povídali , že mu hráli , nebo papír snese všechno . ps2013-044-10-008-057.u6.p10.s1
V důvodové zprávě se také píše , že v důsledku návrhu lze očekávat snížení počtu soudního rozhodování o přeřazování do jiného typu věznic . ps2013-044-10-008-057.u6.p10.s2
Ano , to je celkem logické , když to odeberete soudům a dáte to věznicím , ale počet žádostí se tím rozhodně nesníží . ps2013-044-10-008-057.u6.p10.s3
A vy to víte , protože jedním dechem dodáváte , že očekáváte nutnost zvýšit plánovaný počet zaměstnanců Generálního ředitelství Vězeňské služby České republiky o dvě osoby , což představuje roční náklad více než 1 , 1 mil . korun . ps2013-044-10-008-057.u6.p10.s4
Nesdílím ani předpoklad efektivnějšího vynakládání finančních zdrojů na zabezpečení chodu věznic , neboť odsouzení zařazení soudem do věznic s ostrahou budou Vězeňskou službou umisťováni do oddělení v konkrétní věznici již podle míry rizika stavebně zabezpečené . ps2013-044-10-008-057.u6.p10.s5
Naopak já si myslím , že do roka či do dvou přijdete s požadavkem na finanční prostředky pro stavebně technické úpravy ve věznicích , pro oddělení odsouzených podle stupně zařazení . ps2013-044-10-008-057.u6.p10.s6
Přestože sami víte , že recidivisté tvoří dvě třetiny všech odsouzených , nejste schopni předložit přesnější statistiky , kolik kterých odsouzených v tom kterém stupni zabezpečení ve věznici s ostrahou bude . ps2013-044-10-008-057.u6.p10.s7
Místo toho se vymlouváte na řadu vnějších faktorů , jako je např . celková míra kriminality , počet dopadených a odsouzených pachatelů , trestní politika státu a celé řady dalších . ps2013-044-10-008-057.u6.p10.s8
To jsou však statistická data , která jsou známá , a vy s nimi nepracujete . ps2013-044-10-008-057.u6.p10.s9
Jak tedy chcete určit , kolik kterých stupňů zabezpečení výkonu trestu ve věznicích s ostrahou je třeba vytvořit ? ps2013-044-10-008-057.u6.p11.s1
Závěrem . ps2013-044-10-008-057.u6.p11.s2
Víte , asi před rokem jsem byl na návštěvě v Evropském parlamentu , a když jsem viděl tu efektivitu práce , a čím se zabývají místo toho , aby řešili problémy této společnosti , byl jsem velmi zklamán . ps2013-044-10-008-057.u6.p11.s3
Podobně si připadám nyní . ps2013-044-10-008-057.u6.p11.s4
Ministerstvo spravedlnosti místo toho , aby makalo na rekodifikaci trestního práva procesního , tedy trestního řádu , nebo zákona o znalcích a tlumočnících , tak předkládáte materiál , který je běžnému občanovi úplně fuk a jeho život to neulehčí . ps2013-044-10-008-057.u6.p11.s5
Vím , že si tento sněmovní tisk zřejmě prosadíte i silou koalice , ale osobně si myslím , že zde jste se , pane ministře , zrovna moc nevycajchnoval . ps2013-044-10-008-057.u6.p11.s6
Já myslím , že Vězeňská služba a výkon trestu má mnoho jiných problémů . ps2013-044-10-008-057.u6.p11.s7
Máte před sebou desítky žalob za neproplácení odsloužených hodin a přesčasů příslušníků Vězeňské služby a hrozí vám žaloby : 91 příslušníků věznice Kynšperk nad Ohří , 176 příslušníků z plzeňské věznice na Borech , 77 příslušníků z Prahy Pankráce , 86 příslušníků v Horním Slavkově a takto bych mohl pokračovat . ps2013-044-10-008-057.u6.p12.s1
Pane ministře , tento materiál není dobrý a já dávám návrh na jeho přepracování . ps2013-044-10-008-057.u6.p12.s2
Děkuji za pozornost . ps2013-044-10-008-057.u7.p1.s1
Je to tedy návrh na vrácení předkladateli k přepracování . ps2013-044-10-008-057.u7.p1.s2
Ano , děkuji . ps2013-044-10-008-057.u7.p1.s3
Prosím paní poslankyni Válkovou . ps2013-044-10-008-057.u8.p1.s1
Vážený pane předsedo , milé kolegyně , milí kolegové , to je problematika , kterou se dlouhodobě zabývám , a myslím si tedy , že mám právo k tomu něco říci , a i jako bývalá ministryně spravedlnosti jsem pochopitelně tento materiál připravovala . ps2013-044-10-008-057.u8.p1.s2
Myslela jsem nicméně , že půjde o součást zásadní reformy , která bude předjednaná s Ústavním soudem , jehož nález z poloviny 90 . let jednoznačně říká , že o trestu - a definuje tam trest i způsob jeho výkonu - a vině logicky rozhoduje pouze trestní soud . ps2013-044-10-008-057.u8.p1.s3
V tomto smyslu jsem i jednala s ústavními soudci a bylo mi zřejmé , že to jednání nebude zcela snadné , byť uplynulo poměrně dost doby od okamžiku , kdy tento nález spatřil světlo světa , a vlastně tím znemožnil to , co se zde navrhuje , aby o způsobu výkonu trestu odnětí svobody v různých (s důrazem) věznicích , čili s různě (s důrazem) zabezpečenou formou ostrahy a různě přísným režimem - jenom pro ilustraci těm z vás , kteří tuto problematiku nemají úplně v malíčku , taky proč by měli mít : je obrovský rozdíl mezi věznicí s dohledem , kde má odsouzený i částečně volný pohyb , samozřejmě s dohledem , a věznicí se zvýšenou ostrahou , kde prakticky zůstává v řadě případů zamčený celý den na cele , s výjimkou jedné hodiny . ps2013-044-10-008-057.u8.p2.s1
Takže v tomto ohledu ten soud skutečně rozhoduje o druhu trestu . ps2013-044-10-008-057.u8.p2.s2
A pokud nebudeme mít překonaný nález Ústavního soudu , a já jsem toto postrádala , tohle vysvětlení , a ráda bych se pana ministra zeptala , jak to tedy je . ps2013-044-10-008-057.u8.p2.s3
Jestli probíhala jednání a jestli skutečně se můžeme spolehnout na to , že to nebude potom prohlášeno za protiústavní . ps2013-044-10-008-057.u8.p2.s4
Že jsme respektovali nálezy Ústavního