ps2013-044-09-001-070.u1.p1.s1
70 . ps2013-044-09-001-070.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 95 / 2004 Sb . , o podmínkách získávání a uznávání odborné způsobilosti a specializované způsobilosti k výkonu zdravotnického povolání lékaře , zubního lékaře a farmaceuta , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 723 / - prvé čtení ps2013-044-09-001-070.u1.p2.s1
Prosím pana ministra zdravotnictví , aby se ujal slova a z pověření vlády tento tisk uvedl . ps2013-044-09-001-070.u1.p2.s2
Prosím , pane ministře . ps2013-044-09-001-070.u2.p1.s1
Vážený pane předsedo , vážené paní poslankyně , vážení páni poslanci , dovolte mi , abych uvedl projednávání vládního návrhu zákona , kterým se mění zákon č . 95 / 2004 Sb . , o podmínkách získávání a uznávání odborné způsobilosti a specializované způsobilosti k výkonu zdravotnického povolání lékaře , zubního lékaře a farmaceuta . ps2013-044-09-001-070.u2.p1.s2
Úvodem bych chtěl zdůraznit , že předkládaný návrh zákona si klade za cíl především stabilizovat a zkvalitnit systém specializačního vzdělávání a vzdělávání v nástavbových oborech lékařů , zubních lékařů a farmaceutů , neboť stávající nastavení systému vzdělávání bylo vyhodnoceno jako jeden z důvodů odchodu zejména čerstvých absolventů do jiných států , kde jsou podmínky pro účastníky vzdělávání nastaveny příznivěji , například kratší délkou specializačního vzdělávání . ps2013-044-09-001-070.u2.p2.s1
Nyní tedy stručně k obsahu . ps2013-044-09-001-070.u2.p2.s2
Pokud jde o požadavek stabilizace vzdělávání , zákon přímo zakotví základní obory specializačního vzdělávání a vzdělávání v těchto oborech . ps2013-044-09-001-070.u2.p2.s3
V rámci požadavku jednoznačně definovat postavení účastníka specializačního vzdělávání a zajistit mu tak právní jistotu v souvislosti s jeho právy a povinnostmi v průběhu vzdělávání bylo přistoupeno k upřesnění výkonu odborného dozoru a odborného dohledu nad účastníkem vzdělávání . ps2013-044-09-001-070.u2.p2.s4
Rovněž se upřesňují požadavky na garanta oboru a školitele účastníka vzdělávání . ps2013-044-09-001-070.u2.p2.s5
Řešeny jsou také podmínky pro přerušení výkonu zdravotnického povolání a jeho prodloužení a s tím související povinnost následného doškolení . ps2013-044-09-001-070.u2.p2.s6
Též se mění podmínky pro započtení praxe absolvované v rámci doktorského studijního programu . ps2013-044-09-001-070.u2.p2.s7
Účelem navrhované změny je zamezit situacím kritizovaným i ze strany inspektorátů práce , kdy lékař v doktorském studijním programu je souběžně zaměstnán pouze na nízký částečný pracovní úvazek a tomu odpovídajícím způsobem odměňován , přestože v rámci studia tráví na pracovišti celou nebo podstatnou část stanovené týdenní pracovní doby . ps2013-044-09-001-070.u2.p3.s1
Vedle dílčích upřesnění dochází k dalším změnám jednak v rámci procesu akreditačního řízení pro zajištění specializačního vzdělávání , jednak v procesu samotného uskutečňování specializačního vzdělávání tak , aby byla snížena administrativní zátěž s těmito procesy spojená . ps2013-044-09-001-070.u2.p4.s1
Vážený pane předsedo , vážené paní poslankyně , vážení páni poslanci , věřím , že vzhledem k výše uvedenému tento návrh zákona při dnešním projednávání podpoříte . ps2013-044-09-001-070.u2.p4.s2
Děkuji za pozornost . ps2013-044-09-001-070.u3.p1.s1
Děkuji , pane ministře . ps2013-044-09-001-070.u3.p1.s2
Prosím pana zpravodaje , kterým byl určen pan poslanec David Kasal . ps2013-044-09-001-070.u4.p1.s1
Vážený pane předsedo , vážené paní poslankyně , vážení páni poslanci , dovolte mi , abych jakožto zpravodaj pro prvé čtení tisku č . 723 , vládního návrhu zákona , kterým se mění zákon č . 95 / 2004 Sb . , o podmínkách získávání a uznávání odborné způsobilosti a specializované způsobilosti k výkonu zdravotnického povolání lékaře , zubního lékaře a farmaceuta , v krátkosti shrnul hlavní motivy předkládané novely . ps2013-044-09-001-070.u4.p2.s1
V současné době trpí prakticky všechny evropské země nedostatkem lékařů a lze očekávat , že se situace bude jen zhoršovat . ps2013-044-09-001-070.u4.p2.s2
K tomuto zhoršování bude přispívat i vývoj demografické křivky jak v Evropě , tak samozřejmě i v naší republice , kdy stárnoucí populace bude potřebovat více zdravotní péče . ps2013-044-09-001-070.u4.p2.s3
Česká republika začíná rovněž pociťovat nedostatek lékařů . ps2013-044-09-001-070.u4.p2.s4
Situace je zatím nevyvážená . ps2013-044-09-001-070.u4.p2.s5
Nedostatek lékařů je asymetrický jak stran oborů , tak i krajů . ps2013-044-09-001-070.u4.p2.s6
Jsou oblasti , kde je lékařů relativně dostatek , to jsou například velká města . ps2013-044-09-001-070.u4.p2.s7
Pak jsou oblasti , kde je lékařů , zvláště v určitých oborech , již nyní nedostatek , to jsou menší města a hlavně pohraniční obce . ps2013-044-09-001-070.u4.p2.s8
Možnosti řešení tkví kromě jiných také předně ve zlepšení systému specializačního vzdělávání lékařů . ps2013-044-09-001-070.u4.p2.s9
Lékaři , kteří stávajícím systémem specializační přípravy prošli a procházejí , upozorňují na jeho přílišnou složitost , nekonzistentnost způsobenou častými a náhlými změnami . ps2013-044-09-001-070.u4.p2.s10
Právě z tohoto důvodu Ministerstvo zdravotnictví připravilo návrh zákona , jehož cílem je tento systém zjednodušit a předně také do budoucna zastabilizovat . ps2013-044-09-001-070.u4.p3.s1
Návrh prošel poměrně složitým meziresortním připomínkovým řízením a lze očekávat , že i zde na půdě Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky bude podroben intenzivní diskusi . ps2013-044-09-001-070.u4.p3.s2
Při jeho schvalování bychom však měli mít na paměti uvedený hlavní motiv předkládané novely , to je zajištění dostatečného počtu kvalifikovaných lékařů v budoucích letech . ps2013-044-09-001-070.u4.p4.s1
Vzhledem k tomu , že očekávám intenzivní diskusi , tak předesílám , že v podrobné rozpravě bych potom načetl a navrhl prodloužení rozpravy k projednávání doby o 30 dnů na celkových 90 dnů . ps2013-044-09-001-070.u4.p4.s2
Děkuji . ps2013-044-09-001-070.u5.p1.s1
Děkuji , pane zpravodaji . ps2013-044-09-001-070.u5.p1.s2
Otevírám rozpravu a prosím pana poslance Hegera . ps2013-044-09-001-070.u5.p1.s3
Po něm vystoupí paní poslankyně Soňa Marková . ps2013-044-09-001-070.u6.p1.s1
Děkuji za slovo , pane předsedo . ps2013-044-09-001-070.u6.p1.s2
Vážené paní poslankyně , páni poslanci , vážení členové vlády , pane ministře Němečku , dovolte mi takový určitý nadhledový komentář k novele zákona o vzdělávání lékařů . ps2013-044-09-001-070.u7.p1.s1
Omlouvám se , pane poslanče . ps2013-044-09-001-070.u7.p1.s2
Kolegyně , kolegové , prosím o klid ! ps2013-044-09-001-070.u7.p1.s3
Pokud má kdokoliv cokoliv k vyřizování , prosím mimo jednací sál . ps2013-044-09-001-070.u8.p1.s1
Novela má obrovskou šanci zlepšit podmínky pro růst našich mladých lékařů . ps2013-044-09-001-070.u8.p1.s2
To je zcela nepochybné a lze to vítat a v tomto směru bude TOP 09 návrh podporovat . ps2013-044-09-001-070.u8.p1.s3
Přináší řadu skvělých prvků , jako je definice , co může mladý lékař dělat v různých fázích přípravy samostatně , jaké jsou podmínky dohledu nad rezidentem . ps2013-044-09-001-070.u8.p1.s4
Zavádí například vzdělávací radu jakožto institut pro řešení mezioborových sporů , které dokážou být v medicíně velmi , velmi úporné , a dodneška nemáme vytvořeného jakéhosi arbitra těchto sporů . ps2013-044-09-001-070.u8.p1.s5
Zákon dále umožní zjednodušenou akreditaci menších pracovišť pro vzdělávání v kmenu a jsou v něm další pozitivní věci . ps2013-044-09-001-070.u8.p1.s6
To , co je velmi pozitivní , zmínil již pan ministr . ps2013-044-09-001-070.u8.p1.s7
Novela vrací zpátky do zákona strukturu základních oborů , tak jak tam kdysi , když byl ten zákon zakládán , byla . ps2013-044-09-001-070.u8.p2.s1
Všechny pozitivní inovace , o kterých jsem mluvil , jsou však ohroženy navrhovanou strukturou oborů , která vyvolala v posledních měsících výrazné protesty dotčených odborných společností , které byly zaštítěny Českou lékařskou společností Jana Evangelisty Purkyně . ps2013-044-09-001-070.u8.p2.s2
Původní návrh Ministerstva zdravotnictví byl připravován po dlouhé diskusi , která byla ukončena , a poté byl celý návrh výrazně modifikován . ps2013-044-09-001-070.u8.p2.s3
Veřejné tajemství je , že to bylo díky intervenci vedení České lékařské komory , která zastávala stanovisko , že je u nás lékařských oborů příliš mnoho , a další stanovisko , že vzdělávání lékařů je dlouhé . ps2013-044-09-001-070.u8.p3.s1
To , že je u nás lékařských oborů příliš mnoho , je naprosto pravdivou věcí . ps2013-044-09-001-070.u8.p3.s2
O délce vzdělávání budu ještě diskutovat . ps2013-044-09-001-070.u8.p3.s3
Ale to množství oborů a to , že jich je mnoho , platí jen potud , pokud počítáme dohromady základní specializační obory spolu s obory nástavbovými . ps2013-044-09-001-070.u8.p3.s4
Nástavbové obory u nás přebujely . ps2013-044-09-001-070.u8.p3.s5
Snaží se tvářit , že jsou jakési další , vyšší specializace , a přitom na rozdíl od oborů základních směrnice Evropského parlamentu 2005 / 36 / ES ty nástavbové obory vůbec nereguluje . ps2013-044-09-001-070.u8.p3.s6
Připouští je spíš jako nástroj pro vymezení činností , které lékař nad rámec základní specializace může provádět . ps2013-044-09-001-070.u8.p4.s1
Okolo systému vzdělávání panuje velký vzpomínkový optimismus na naše dřívější postgraduální dvoustupňové řízení . ps2013-044-09-001-070.u8.p4.s2
Toto postgraduální vzdělávání přežilo velmi dlouho i po revoluci v roce 1989 , přestože již v 80 . letech proti rozvinutým zemím zaostávalo . ps2013-044-09-001-070.u8.p4.s3
Dneska si to nikdo nepřipouští . ps2013-044-09-001-070.u8.p4.s4
Všichni chválí ten bývalý systém , ale kdo měl možnost se seznámit s lékaři ze zahraničí , věděl už v tehdejší době socialismu , že vzdělávání v zahraničí bylo mnohem intenzivnější , mnohem efektivnější a lékaři vycházeli z tohoto vzdělávání podstatně urychlenější , pokud jde o jejich odbornost , než byli lékaři u nás . ps2013-044-09-001-070.u8.p4.s5
Čas od času je dokonce i u nás v televizi vidět retrospektiva lékařů , kteří emigrovali v té době a potvrzují to , co jsem tady říkal . ps2013-044-09-001-070.u8.p5.s1
Potom došlo k radikální změně a paradoxně zákon o vzdělávání lékařů z roku 2004 byl posledním klíčovým zákonem v oblasti zdravotnictví , který se narodil , a to kvůli mezioborovým sporům , před kterými budeme trošku stát ještě dnes také . ps2013-044-09-001-070.u8.p5.s2
V roce 2004 byl zákon vynucen směrnicí Evropské unie a převzetím evropských standardů a bylo vytvořeno v zákoně 83 základních - zdůrazňuji základních - oborů oproti současným aktuálně 46 . ps2013-044-09-001-070.u8.p5.s3
Došlo tak k neuvěřitelné atomizaci medicíny a vzniku oborů , které evropská medicína jako základní obory nezná dodnes . ps2013-044-09-001-070.u8.p5.s4
Během následujících 12 let se stav díky postupným novelizacím zákona i vyhlášek ustálil na oněch 46 rozumně konfigurovaných základních oborů . ps2013-044-09-001-070.u8.p5.s5
Zůstalo ale 51 oborů nástavbových , které se odvinuly jednak z původních základních oborů v tom přelomovém zákoně , a dnes tedy máme dohromady 97 oborů medicíny . ps2013-044-09-001-070.u8.p5.s6
V tomto pohledu má Česká lékařská komora pravdu , že jich je příliš . ps2013-044-09-001-070.u8.p5.s7
Naopak znovu říkám , že těch 46 základních oborů je rozumný počet a je celkem s Evropou kompatibilní . ps2013-044-09-001-070.u8.p6.s1
Co pro to udělat ? ps2013-044-09-001-070.u8.p6.s2
Myslím si , že ministerstvo v tomto směru již připravilo docela dobře půdu . ps2013-044-09-001-070.u8.p6.s3
Nástavbové obory je potřeba radikálně zredukovat co do počtu , ale na druhou stranu je je potřeba ponížit i formálně , o tom se příliš nemluví , aby bylo jasné , že nejsou postaveny na úroveň oborům základním , tak jak to bylo založeno v zákoně z roku 2004 . ps2013-044-09-001-070.u8.p6.s4
Zdůrazňuji , že nadstavbové obory je potřeba ponížit formálně , nikoliv odborně , a jasně od základních oborů oddělit . ps2013-044-09-001-070.u8.p6.s5
Ponížit je například tak , že o jejich existenci a vzniku bude rozhodovat jenom odborná společnost třeba spolu s lékařskou komorou , popřípadě Lékařskou společností Jana Evangelisty Purkyně , a tyto subjekty budou také doporučovat vzdělávací program , příslušná vzdělávací pracoviště , zkušební náplně , vše autonomně , mimo jurisdikci Ministerstva zdravotnictví . ps2013-044-09-001-070.u8.p6.s6
Samozřejmě asi ne vše z toho se podaří ještě do zákona v pozměňovacích návrzích dostat , ale nějaký způsob , jak ty nástavbové obory učinit slabšími , by byl zcela určitě na místě . ps2013-044-09-001-070.u8.p7.s1
Je zde ještě jeden klíčový problém v té struktuře oborů a to je stanovisko České lékařské komory , která chce a dodnes přes proběhlé diskuse na tom trvá , aby nebylo oborů 46 , ale jenom 33 . ps2013-044-09-001-070.u8.p7.s2
Lékařská komora chce k tomu ještě zkrátit dobu studia . ps2013-044-09-001-070.u8.p7.s3
K tomu se ještě vrátím . ps2013-044-09-001-070.u8.p7.s4
To zkrácení je samozřejmě možné , ale jenom u oborů základních , a tam tedy tento požadavek ministerský návrh docela dobře kopíruje . ps2013-044-09-001-070.u8.p7.s5
Ale zkrácení u nástavbových oborů možné není . ps2013-044-09-001-070.u8.p7.s6
Jasně to ukazuje analýza těch oborů , které jsou dnes základní a mají být přesunuty do nástavbových . ps2013-044-09-001-070.u8.p7.s7
Je jich asi 12 a u všech dochází k prodloužení o jeden až dva roky . ps2013-044-09-001-070.u8.p7.s8
Navíc hrozí riziko , že obory studované jako nástavby nebudou ani evropsky uznatelné . ps2013-044-09-001-070.u8.p7.s9
Týká se to velkých oborů , jako je pneumologie nebo gastroenterologie , ale také malých nedostatkových oborů , jako například nukleární medicína , dětská chirurgie či pracovní lékařství , které mimo jiné všechny jsou základními obory ve většině zemí unie . ps2013-044-09-001-070.u8.p8.s1
Do dalších detailů už nebudu zacházet . ps2013-044-09-001-070.u8.p8.s2
Souhlasím - ps2013-044-09-001-070.u8.p8.s3
nebo podpoříme prodloužení doby druhého čtení , jak tady navrhoval pan zpravodaj , aby bylo možno na odborné půdě výboru pro zdravotnictví ještě diskutovat . ps2013-044-09-001-070.u8.p9.s1
Ale dovolte mi , abych ukončil svůj příspěvek ještě jednou , poslední úvahou . ps2013-044-09-001-070.u8.p9.s2
Přirozené vnímání lékařů , co je základní specializací a co je nástavbou , je ovlivněno výrazným formálním rámcem , který základní obory charakterizuje . ps2013-044-09-001-070.u8.p9.s3
Ke klíčovým faktům , které posilují tradici výlučnosti základních oborů , patří zejména délka studia základní specializace a zejména získání plné lékařské odpovědnosti a samostatnosti během tohoto studia . ps2013-044-09-001-070.u8.p9.s4
I forma závěrečné státní zkoušky , takzvané atestace , a získání diplomu jsou faktory , kvůli kterým úspěšné ukončení základní specializace znamená v profesním životě lékaře prakticky stejně důležitý psychologický krok jako absolvování lékařské fakulty . ps2013-044-09-001-070.u8.p9.s5
Proto je tak silná lobby za zachování stávajících rozumně distribuovaných 46 oborů . ps2013-044-09-001-070.u8.p10.s1
A ještě něco . ps2013-044-09-001-070.u8.p10.s2
Cesta směrem k redukci základních oborů je dnes často zdůvodňována aktuálním nedostatkem lékařů . ps2013-044-09-001-070.u8.p10.s3
Přitom pravděpodobnost , že se nedostatek lékařů v některých oborech navrhovanou cestou redukce základních oborů vyřeší , je poměrně mizivá . ps2013-044-09-001-070.u8.p10.s4
Pokud k posunu v nějakém oboru dojde , bude to jen na úkor oborů jiných . ps2013-044-09-001-070.u8.p10.s5
Jinými slovy , chce - li mít zdravotnictví k dispozici více všeobecných internistů , které samozřejmě zoufale potřebuje , musí řešit také problémy , jako je efektivita specializačního studia , motivace a prestiž školitelů , atraktivita pozdějšího reálného zaměstnání v příslušném oboru a desítky dalších detailů . ps2013-044-09-001-070.u8.p10.s6
Bez těchto věcí , které patří k jakési kultuře medicíny , bohužel ani sebelepší zákon nepomůže . ps2013-044-09-001-070.u8.p10.s7
Děkuji . ps2013-044-09-001-070.u9.p1.s1
Děkuji .