|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2016-05-03 ps2013-044-09-001-070 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

70. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 95/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání odborné způsobilosti a specializované způsobilosti k výkonu zdravotnického povolání lékaře, zubního lékaře a farmaceuta, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 723/ - prvé čtení

Date2016-05-03
Meetingps2013/044
Agenda Itemps2013/044/070
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/044schuz/s044294.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 737 • previousnext

ps2013-044-09-001-070.u1.p1.s1 70.
ps2013-044-09-001-070.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 95/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání odborné způsobilosti a specializované způsobilosti k výkonu zdravotnického povolání lékaře, zubního lékaře a farmaceuta, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 723/ - prvé čtení
ps2013-044-09-001-070.u1.p2.s1 Prosím pana ministra zdravotnictví, aby se ujal slova a z pověření vlády tento tisk uvedl.
ps2013-044-09-001-070.u1.p2.s2 Prosím, pane ministře.
ps2013-044-09-001-070.u2.p1.s1 Vážený pane předsedo, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dovolte mi, abych uvedl projednávání vládního návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 95/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání odborné způsobilosti a specializované způsobilosti k výkonu zdravotnického povolání lékaře, zubního lékaře a farmaceuta.
ps2013-044-09-001-070.u2.p1.s2 Úvodem bych chtěl zdůraznit, že předkládaný návrh zákona si klade za cíl především stabilizovat a zkvalitnit systém specializačního vzdělávání a vzdělávání v nástavbových oborech lékařů, zubních lékařů a farmaceutů, neboť stávající nastavení systému vzdělávání bylo vyhodnoceno jako jeden z důvodů odchodu zejména čerstvých absolventů do jiných států, kde jsou podmínky pro účastníky vzdělávání nastaveny příznivěji, například kratší délkou specializačního vzdělávání.
ps2013-044-09-001-070.u2.p2.s1 Nyní tedy stručně k obsahu.
ps2013-044-09-001-070.u2.p2.s2 Pokud jde o požadavek stabilizace vzdělávání, zákon přímo zakotví základní obory specializačního vzdělávání a vzdělávání v těchto oborech.
ps2013-044-09-001-070.u2.p2.s3 V rámci požadavku jednoznačně definovat postavení účastníka specializačního vzdělávání a zajistit mu tak právní jistotu v souvislosti s jeho právy a povinnostmi v průběhu vzdělávání bylo přistoupeno k upřesnění výkonu odborného dozoru a odborného dohledu nad účastníkem vzdělávání.
ps2013-044-09-001-070.u2.p2.s4 Rovněž se upřesňují požadavky na garanta oboru a školitele účastníka vzdělávání.
ps2013-044-09-001-070.u2.p2.s5 Řešeny jsou také podmínky pro přerušení výkonu zdravotnického povolání a jeho prodloužení a s tím související povinnost následného doškolení.
ps2013-044-09-001-070.u2.p2.s6 Též se mění podmínky pro započtení praxe absolvované v rámci doktorského studijního programu.
ps2013-044-09-001-070.u2.p2.s7 Účelem navrhované změny je zamezit situacím kritizovaným i ze strany inspektorátů práce, kdy lékař v doktorském studijním programu je souběžně zaměstnán pouze na nízký částečný pracovní úvazek a tomu odpovídajícím způsobem odměňován, přestože v rámci studia tráví na pracovišti celou nebo podstatnou část stanovené týdenní pracovní doby.
ps2013-044-09-001-070.u2.p3.s1 Vedle dílčích upřesnění dochází k dalším změnám jednak v rámci procesu akreditačního řízení pro zajištění specializačního vzdělávání, jednak v procesu samotného uskutečňování specializačního vzdělávání tak, aby byla snížena administrativní zátěž s těmito procesy spojená.
ps2013-044-09-001-070.u2.p4.s1 Vážený pane předsedo, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, věřím, že vzhledem k výše uvedenému tento návrh zákona při dnešním projednávání podpoříte.
ps2013-044-09-001-070.u2.p4.s2 Děkuji za pozornost.
ps2013-044-09-001-070.u3.p1.s1 Děkuji, pane ministře.
ps2013-044-09-001-070.u3.p1.s2 Prosím pana zpravodaje, kterým byl určen pan poslanec David Kasal.
ps2013-044-09-001-070.u4.p1.s1 Vážený pane předsedo, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dovolte mi, abych jakožto zpravodaj pro prvé čtení tisku č. 723, vládního návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 95/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání odborné způsobilosti a specializované způsobilosti k výkonu zdravotnického povolání lékaře, zubního lékaře a farmaceuta, v krátkosti shrnul hlavní motivy předkládané novely.
ps2013-044-09-001-070.u4.p2.s1 V současné době trpí prakticky všechny evropské země nedostatkem lékařů a lze očekávat, že se situace bude jen zhoršovat.
ps2013-044-09-001-070.u4.p2.s2 K tomuto zhoršování bude přispívat i vývoj demografické křivky jak v Evropě, tak samozřejmě i v naší republice, kdy stárnoucí populace bude potřebovat více zdravotní péče.
ps2013-044-09-001-070.u4.p2.s3 Česká republika začíná rovněž pociťovat nedostatek lékařů.
ps2013-044-09-001-070.u4.p2.s4 Situace je zatím nevyvážená.
ps2013-044-09-001-070.u4.p2.s5 Nedostatek lékařů je asymetrický jak stran oborů, tak i krajů.
ps2013-044-09-001-070.u4.p2.s6 Jsou oblasti, kde je lékařů relativně dostatek, to jsou například velká města.
ps2013-044-09-001-070.u4.p2.s7 Pak jsou oblasti, kde je lékařů, zvláště v určitých oborech, již nyní nedostatek, to jsou menší města a hlavně pohraniční obce.
ps2013-044-09-001-070.u4.p2.s8 Možnosti řešení tkví kromě jiných také předně ve zlepšení systému specializačního vzdělávání lékařů.
ps2013-044-09-001-070.u4.p2.s9 Lékaři, kteří stávajícím systémem specializační přípravy prošli a procházejí, upozorňují na jeho přílišnou složitost, nekonzistentnost způsobenou častými a náhlými změnami.
ps2013-044-09-001-070.u4.p2.s10 Právě z tohoto důvodu Ministerstvo zdravotnictví připravilo návrh zákona, jehož cílem je tento systém zjednodušit a předně také do budoucna zastabilizovat.
ps2013-044-09-001-070.u4.p3.s1 Návrh prošel poměrně složitým meziresortním připomínkovým řízením a lze očekávat, že i zde na půdě Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky bude podroben intenzivní diskusi.
ps2013-044-09-001-070.u4.p3.s2 Při jeho schvalování bychom však měli mít na paměti uvedený hlavní motiv předkládané novely, to je zajištění dostatečného počtu kvalifikovaných lékařů v budoucích letech.
ps2013-044-09-001-070.u4.p4.s1 Vzhledem k tomu, že očekávám intenzivní diskusi, tak předesílám, že v podrobné rozpravě bych potom načetl a navrhl prodloužení rozpravy k projednávání doby o 30 dnů na celkových 90 dnů.
ps2013-044-09-001-070.u4.p4.s2 Děkuji.
ps2013-044-09-001-070.u5.p1.s1 Děkuji, pane zpravodaji.
ps2013-044-09-001-070.u5.p1.s2 Otevírám rozpravu a prosím pana poslance Hegera.
ps2013-044-09-001-070.u5.p1.s3 Po něm vystoupí paní poslankyně Soňa Marková.
ps2013-044-09-001-070.u6.p1.s1 Děkuji za slovo, pane předsedo.
ps2013-044-09-001-070.u6.p1.s2 Vážené paní poslankyně, páni poslanci, vážení členové vlády, pane ministře Němečku, dovolte mi takový určitý nadhledový komentář k novele zákona o vzdělávání lékařů.
ps2013-044-09-001-070.u7.p1.s1 Omlouvám se, pane poslanče.
ps2013-044-09-001-070.u7.p1.s2 Kolegyně, kolegové, prosím o klid!
ps2013-044-09-001-070.u7.p1.s3 Pokud kdokoliv cokoliv k vyřizování, prosím mimo jednací sál.
ps2013-044-09-001-070.u8.p1.s1 Novela obrovskou šanci zlepšit podmínky pro růst našich mladých lékařů.
ps2013-044-09-001-070.u8.p1.s2 To je zcela nepochybné a lze to vítat a v tomto směru bude TOP 09 návrh podporovat.
ps2013-044-09-001-070.u8.p1.s3 Přináší řadu skvělých prvků, jako je definice, co může mladý lékař dělat v různých fázích přípravy samostatně, jaké jsou podmínky dohledu nad rezidentem.
ps2013-044-09-001-070.u8.p1.s4 Zavádí například vzdělávací radu jakožto institut pro řešení mezioborových sporů, které dokážou být v medicíně velmi, velmi úporné, a dodneška nemáme vytvořeného jakéhosi arbitra těchto sporů.
ps2013-044-09-001-070.u8.p1.s5 Zákon dále umožní zjednodušenou akreditaci menších pracovišť pro vzdělávání v kmenu a jsou v něm další pozitivní věci.
ps2013-044-09-001-070.u8.p1.s6 To, co je velmi pozitivní, zmínil již pan ministr.
ps2013-044-09-001-070.u8.p1.s7 Novela vrací zpátky do zákona strukturu základních oborů, tak jak tam kdysi, když byl ten zákon zakládán, byla.
ps2013-044-09-001-070.u8.p2.s1 Všechny pozitivní inovace, o kterých jsem mluvil, jsou však ohroženy navrhovanou strukturou oborů, která vyvolala v posledních měsících výrazné protesty dotčených odborných společností, které byly zaštítěny Českou lékařskou společností Jana Evangelisty Purkyně.
ps2013-044-09-001-070.u8.p2.s2 Původní návrh Ministerstva zdravotnictví byl připravován po dlouhé diskusi, která byla ukončena, a poté byl celý návrh výrazně modifikován.
ps2013-044-09-001-070.u8.p2.s3 Veřejné tajemství je, že to bylo díky intervenci vedení České lékařské komory, která zastávala stanovisko, že je u nás lékařských oborů příliš mnoho, a další stanovisko, že vzdělávání lékařů je dlouhé.
ps2013-044-09-001-070.u8.p3.s1 To, že je u nás lékařských oborů příliš mnoho, je naprosto pravdivou věcí.
ps2013-044-09-001-070.u8.p3.s2 O délce vzdělávání budu ještě diskutovat.
ps2013-044-09-001-070.u8.p3.s3 Ale to množství oborů a to, že jich je mnoho, platí jen potud, pokud počítáme dohromady základní specializační obory spolu s obory nástavbovými.
ps2013-044-09-001-070.u8.p3.s4 Nástavbové obory u nás přebujely.
ps2013-044-09-001-070.u8.p3.s5 Snaží se tvářit, že jsou jakési další, vyšší specializace, a přitom na rozdíl od oborů základních směrnice Evropského parlamentu 2005/36/ES ty nástavbové obory vůbec nereguluje.
ps2013-044-09-001-070.u8.p3.s6 Připouští je spíš jako nástroj pro vymezení činností, které lékař nad rámec základní specializace může provádět.
ps2013-044-09-001-070.u8.p4.s1 Okolo systému vzdělávání panuje velký vzpomínkový optimismus na naše dřívější postgraduální dvoustupňové řízení.
ps2013-044-09-001-070.u8.p4.s2 Toto postgraduální vzdělávání přežilo velmi dlouho i po revoluci v roce 1989, přestože již v 80. letech proti rozvinutým zemím zaostávalo.
ps2013-044-09-001-070.u8.p4.s3 Dneska si to nikdo nepřipouští.
ps2013-044-09-001-070.u8.p4.s4 Všichni chválí ten bývalý systém, ale kdo měl možnost se seznámit s lékaři ze zahraničí, věděl v tehdejší době socialismu, že vzdělávání v zahraničí bylo mnohem intenzivnější, mnohem efektivnější a lékaři vycházeli z tohoto vzdělávání podstatně urychlenější, pokud jde o jejich odbornost, než byli lékaři u nás.
ps2013-044-09-001-070.u8.p4.s5 Čas od času je dokonce i u nás v televizi vidět retrospektiva lékařů, kteří emigrovali v době a potvrzují to, co jsem tady říkal.
ps2013-044-09-001-070.u8.p5.s1 Potom došlo k radikální změně a paradoxně zákon o vzdělávání lékařů z roku 2004 byl posledním klíčovým zákonem v oblasti zdravotnictví, který se narodil, a to kvůli mezioborovým sporům, před kterými budeme trošku stát ještě dnes také.
ps2013-044-09-001-070.u8.p5.s2 V roce 2004 byl zákon vynucen směrnicí Evropské unie a převzetím evropských standardů a bylo vytvořeno v zákoně 83 základních - zdůrazňuji základních - oborů oproti současným aktuálně 46.
ps2013-044-09-001-070.u8.p5.s3 Došlo tak k neuvěřitelné atomizaci medicíny a vzniku oborů, které evropská medicína jako základní obory nezná dodnes.
ps2013-044-09-001-070.u8.p5.s4 Během následujících 12 let se stav díky postupným novelizacím zákona i vyhlášek ustálil na oněch 46 rozumně konfigurovaných základních oborů.
ps2013-044-09-001-070.u8.p5.s5 Zůstalo ale 51 oborů nástavbových, které se odvinuly jednak z původních základních oborů v tom přelomovém zákoně, a dnes tedy máme dohromady 97 oborů medicíny.
ps2013-044-09-001-070.u8.p5.s6 V tomto pohledu Česká lékařská komora pravdu, že jich je příliš.
ps2013-044-09-001-070.u8.p5.s7 Naopak znovu říkám, že těch 46 základních oborů je rozumný počet a je celkem s Evropou kompatibilní.
ps2013-044-09-001-070.u8.p6.s1 Co pro to udělat?
ps2013-044-09-001-070.u8.p6.s2 Myslím si, že ministerstvo v tomto směru již připravilo docela dobře půdu.
ps2013-044-09-001-070.u8.p6.s3 Nástavbové obory je potřeba radikálně zredukovat co do počtu, ale na druhou stranu je je potřeba ponížit i formálně, o tom se příliš nemluví, aby bylo jasné, že nejsou postaveny na úroveň oborům základním, tak jak to bylo založeno v zákoně z roku 2004.
ps2013-044-09-001-070.u8.p6.s4 Zdůrazňuji, že nadstavbové obory je potřeba ponížit formálně, nikoliv odborně, a jasně od základních oborů oddělit.
ps2013-044-09-001-070.u8.p6.s5 Ponížit je například tak, že o jejich existenci a vzniku bude rozhodovat jenom odborná společnost třeba spolu s lékařskou komorou, popřípadě Lékařskou společností Jana Evangelisty Purkyně, a tyto subjekty budou také doporučovat vzdělávací program, příslušná vzdělávací pracoviště, zkušební náplně, vše autonomně, mimo jurisdikci Ministerstva zdravotnictví.
ps2013-044-09-001-070.u8.p6.s6 Samozřejmě asi ne vše z toho se podaří ještě do zákona v pozměňovacích návrzích dostat, ale nějaký způsob, jak ty nástavbové obory učinit slabšími, by byl zcela určitě na místě.
ps2013-044-09-001-070.u8.p7.s1 Je zde ještě jeden klíčový problém v struktuře oborů a to je stanovisko České lékařské komory, která chce a dodnes přes proběhlé diskuse na tom trvá, aby nebylo oborů 46, ale jenom 33.
ps2013-044-09-001-070.u8.p7.s2 Lékařská komora chce k tomu ještě zkrátit dobu studia.
ps2013-044-09-001-070.u8.p7.s3 K tomu se ještě vrátím.
ps2013-044-09-001-070.u8.p7.s4 To zkrácení je samozřejmě možné, ale jenom u oborů základních, a tam tedy tento požadavek ministerský návrh docela dobře kopíruje.
ps2013-044-09-001-070.u8.p7.s5 Ale zkrácení u nástavbových oborů možné není.
ps2013-044-09-001-070.u8.p7.s6 Jasně to ukazuje analýza těch oborů, které jsou dnes základní a mají být přesunuty do nástavbových.
ps2013-044-09-001-070.u8.p7.s7 Je jich asi 12 a u všech dochází k prodloužení o jeden dva roky.
ps2013-044-09-001-070.u8.p7.s8 Navíc hrozí riziko, že obory studované jako nástavby nebudou ani evropsky uznatelné.
ps2013-044-09-001-070.u8.p7.s9 Týká se to velkých oborů, jako je pneumologie nebo gastroenterologie, ale také malých nedostatkových oborů, jako například nukleární medicína, dětská chirurgie či pracovní lékařství, které mimo jiné všechny jsou základními obory ve většině zemí unie.
ps2013-044-09-001-070.u8.p8.s1 Do dalších detailů nebudu zacházet.
ps2013-044-09-001-070.u8.p8.s2 Souhlasím -
ps2013-044-09-001-070.u8.p8.s3 nebo podpoříme prodloužení doby druhého čtení, jak tady navrhoval pan zpravodaj, aby bylo možno na odborné půdě výboru pro zdravotnictví ještě diskutovat.
ps2013-044-09-001-070.u8.p9.s1 Ale dovolte mi, abych ukončil svůj příspěvek ještě jednou, poslední úvahou.
ps2013-044-09-001-070.u8.p9.s2 Přirozené vnímání lékařů, co je základní specializací a co je nástavbou, je ovlivněno výrazným formálním rámcem, který základní obory charakterizuje.
ps2013-044-09-001-070.u8.p9.s3 Ke klíčovým faktům, které posilují tradici výlučnosti základních oborů, patří zejména délka studia základní specializace a zejména získání plné lékařské odpovědnosti a samostatnosti během tohoto studia.
ps2013-044-09-001-070.u8.p9.s4 I forma závěrečné státní zkoušky, takzvané atestace, a získání diplomu jsou faktory, kvůli kterým úspěšné ukončení základní specializace znamená v profesním životě lékaře prakticky stejně důležitý psychologický krok jako absolvování lékařské fakulty.
ps2013-044-09-001-070.u8.p9.s5 Proto je tak silná lobby za zachování stávajících rozumně distribuovaných 46 oborů.
ps2013-044-09-001-070.u8.p10.s1 A ještě něco.
ps2013-044-09-001-070.u8.p10.s2 Cesta směrem k redukci základních oborů je dnes často zdůvodňována aktuálním nedostatkem lékařů.
ps2013-044-09-001-070.u8.p10.s3 Přitom pravděpodobnost, že se nedostatek lékařů v některých oborech navrhovanou cestou redukce základních oborů vyřeší, je poměrně mizivá.
ps2013-044-09-001-070.u8.p10.s4 Pokud k posunu v nějakém oboru dojde, bude to jen na úkor oborů jiných.
ps2013-044-09-001-070.u8.p10.s5 Jinými slovy, chce-li mít zdravotnictví k dispozici více všeobecných internistů, které samozřejmě zoufale potřebuje, musí řešit také problémy, jako je efektivita specializačního studia, motivace a prestiž školitelů, atraktivita pozdějšího reálného zaměstnání v příslušném oboru a desítky dalších detailů.
ps2013-044-09-001-070.u8.p10.s6 Bez těchto věcí, které patří k jakési kultuře medicíny, bohužel ani sebelepší zákon nepomůže.
ps2013-044-09-001-070.u8.p10.s7 Děkuji.
ps2013-044-09-001-070.u9.p1.s1 Děkuji.

Text viewDownload CoNNL-U