|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2016-03-01 ps2013-042-01-007-007 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

7. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 110/1997 Sb., o potravinách a tabákových výrobcích a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 687/ - druhé čtení

Date2016-03-01
Meetingps2013/042
Agenda Itemps2013/042/007
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/042schuz/s042017.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 514 • previousnext

ps2013-042-01-007-007.u1.p1.s1 7.
ps2013-042-01-007-007.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 110/1997 Sb., o potravinách a tabákových výrobcích a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 687/ - druhé čtení
ps2013-042-01-007-007.u1.p2.s1 Z pověření vlády předložený návrh zákona uvede i v tomto případě ministr zemědělství Marian Jurečka.
ps2013-042-01-007-007.u1.p2.s2 Prosím, máte slovo.
ps2013-042-01-007-007.u2.p1.s1 Děkuji.
ps2013-042-01-007-007.u2.p1.s2 si to dovolím zkrátit.
ps2013-042-01-007-007.u2.p2.s1 Hlavním cílem předkládaného návrhu zákona je zvýšení ochrany zdraví spotřebitele a zlepšení jeho informovanosti.
ps2013-042-01-007-007.u2.p2.s2 Pokud jde o tabákové výrobky a výrobky související s tabákovými výrobky, bude tohoto cíle dosaženo transpozicí směrnice Evropského parlamentu a Rady 2014/40/EU ze dne 3. dubna 2014 o sbližování právních a správních předpisů členských států týkajících se výroby, obchodní úpravy a prodeje tabákových a souvisejících výrobků a o zrušení směrnice 2001/37/ES, dále jen tabáková směrnice.
ps2013-042-01-007-007.u2.p3.s1 Transpozice tabákové směrnice je největší změnou v oblasti prodeje tabákových výrobků a elektronických cigaret od vstupu České republiky do Evropské unie.
ps2013-042-01-007-007.u2.p3.s2 Její hlavní principy jsou následující: Rozšíření předmětu úpravy zákona kromě tabákových výrobků také na elektronické cigarety, náhradní náplně do nich a bylinné výrobky určené ke kouření.
ps2013-042-01-007-007.u2.p3.s3 Povinnost označit cigarety určené ke kouření, tabák určený k ručnímu balení cigaret a tabák určený pro vodní dýmky kombinovaným zdravotním varováním, to jest zdravotním varováním, které je tvořeno kombinací textového varování a odpovídající fotografie nebo vyobrazení, je k němu připojena informace týkající se odvykání kouření.
ps2013-042-01-007-007.u2.p3.s4 Zákaz uvádět na trh cigarety a tabák k ručnímu balení cigaret s příchutí.
ps2013-042-01-007-007.u2.p3.s5 Tabákový výrobek dále nesmí obsahovat například vitamíny, kofein, přísady usnadňující vdechování nikotinu nebo zakázané prvky a rysy.
ps2013-042-01-007-007.u2.p3.s6 Stanovení podmínek pro přeshraniční prodej tabákových výrobků, elektronických cigaret a náhradních náplní do nich na dálku včetně povinnosti registrace.
ps2013-042-01-007-007.u2.p3.s7 Dále povinnost výrobců, dovozců a distributorů tabákových výrobků za účelem sledovatelnosti těchto výrobků zaznamenávat převzetí všech jednotkových balení do svého držení, jakož i veškeré přesuny v rámci jejich držení a konečný výstup jednotkových balení z jejich držení.
ps2013-042-01-007-007.u2.p3.s8 Stanovení podmínek pro uvádění na trh elektronických cigaret a náhradních náplní do nich, bylinných výrobků určených ke kouření a takzvaných nových tabákových výrobků, to jest výrobků, které nespadají pod žádnou ze stávajících kategorií tabákových výrobků a byly uvedeny na trh po 19. květnu 2014.
ps2013-042-01-007-007.u2.p3.s9 Dále požadavky na vzhled, vlastnosti, obsah, složení a způsob uvádění na trh tabákových výrobků, které budou stanoveny prováděcím právním předpisem.
ps2013-042-01-007-007.u2.p4.s1 Kromě transpozice tabákové směrnice se upravují také některá ustanovení týkající se potravin.
ps2013-042-01-007-007.u2.p4.s2 Konkrétně se jedná například o upřesnění požadavku na uvádění informací u nebalených potravin.
ps2013-042-01-007-007.u2.p4.s3 Například označení země původu musí být umístěno v těsné blízkosti nabízené potraviny.
ps2013-042-01-007-007.u2.p4.s4 Povinnost uvést jméno, název nebo obchodní firmu a adresu výrobce alkoholického nápoje s obsahem alkoholu nad 20 %.
ps2013-042-01-007-007.u2.p4.s5 Zákaz používání potravin s prošlým datem použitelnosti nebo minimální trvanlivost k další výrobě.
ps2013-042-01-007-007.u2.p4.s6 Stanovení regulatorního rámce pro označování potravin slovy "česká potravina" a "vyrobeno v České republice" a grafického znázornění formou loga uvedeného v prováděcím právním předpise, a to i při jakémkoliv jiném poskytování informací se stejným významem jmen slovních, obrazových nebo grafických, to je prostřednictvím vlajky, mapy, grafického symbolu a podobně naznačujících, že potravina byla vyrobena v České republice nebo že země původu potraviny je Česká republika.
ps2013-042-01-007-007.u2.p4.s7 Vytvoření zvláštního režimu umožňujícího distribuovat bezplatně charitativním a humanitárním organizacím potraviny, které zcela nenaplňují některé požadavky potravinového práva, avšak jsou stále bezpečné.
ps2013-042-01-007-007.u2.p4.s8 Příslušnost Ministerstva zemědělství k zajištění systému správní pomoci a spolupráce při oznamování přímého nebo nepřímého rizika pro lidské zdraví pocházejícího z potravin a koordinace činnosti zúčastněných správních úřadů, dozorových orgánů a zúčastněných ostatních organizací.
ps2013-042-01-007-007.u2.p5.s1 Součástí navrhované právní úpravy je související změna zákona o Státní zemědělské a potravinářské inspekci.
ps2013-042-01-007-007.u2.p5.s2 V návaznosti na transpozici tabákové směrnice se mění také zákony o regulaci reklamy, provozování rozhlasového a televizního vysílání a audiovizuálních mediálních službách na vyžádání.
ps2013-042-01-007-007.u2.p6.s1 Nabytí účinnosti zákona bylo ve vládním návrhu zákona navrhováno na 20. květen 2016 v souladu s transpoziční lhůtou stanovenou tabákovou směrnicí.
ps2013-042-01-007-007.u2.p6.s2 Podle pozměňovacího návrhu přijatého zemědělským výborem Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky zákon nabude účinnosti devadesátým dnem následujícím po dni jeho vyhlášení.
ps2013-042-01-007-007.u2.p6.s3 Nabytí účinnosti některých ustanovení, například pravidel pro označení české potraviny, je odloženo na 1. leden 2017.
ps2013-042-01-007-007.u2.p6.s4 Je navrhováno přechodné období pro doprodej cigaret a tabáku určeného k balení cigaret v délce tří měsíců od nabytí účinnosti zákona a přechodné období pro doprodej ostatních tabákových výrobků a elektronických cigaret v délce jeden rok od nabytí účinnosti zákona.
ps2013-042-01-007-007.u2.p7.s1 Vládní návrh zákona projednal zemědělský výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky na své 28. schůzi dne 18. února 2016 a svým usnesením doporučil Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky schválit vládní návrh zákona ve znění přijatých pozměňovacích návrhů.
ps2013-042-01-007-007.u2.p7.s2 Přijaté pozměňovací návrhy jsou v souladu s koncepcí předkladatele, přispějí ke zkvalitnění vládního návrhu zákona, a proto s nimi souhlasím.
ps2013-042-01-007-007.u2.p7.s3 Co se týče navrhovaných změn kompetencí, o kterých také bude hlasováno a jednáno v rámci pozměňovacích návrhů, zaujímám neutrální stanovisko.
ps2013-042-01-007-007.u2.p8.s1 Děkuji za pozornost.
ps2013-042-01-007-007.u3.p1.s1 vám děkuji.
ps2013-042-01-007-007.u3.p1.s2 Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání zemědělskému výboru jako výboru garančnímu.
ps2013-042-01-007-007.u3.p1.s3 Usnesení výboru byla doručena jako sněmovní tisky 687/1 a 2.
ps2013-042-01-007-007.u3.p1.s4 Prosím, aby se slova ujal zpravodaj zemědělského výboru poslanec Pavel Kováčik a informoval nás o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil.
ps2013-042-01-007-007.u3.p1.s5 Prosím.
ps2013-042-01-007-007.u4.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2013-042-01-007-007.u4.p1.s2 Pane předsedající, paní a pánové, pan ministr mi značně usnadnil moji roli.
ps2013-042-01-007-007.u4.p1.s3 tedy nebudu toto ctihodné shromáždění příliš dlouho zdržovat a seznámím vás hned s návrhem usnesení.
ps2013-042-01-007-007.u4.p2.s1 Usnesení zemědělského výboru ze dne 18. února 2016, to je usnesení č. 104 k vládnímu návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 110/1997 Sb., o potravinách a tabákových výrobcích a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony.
ps2013-042-01-007-007.u4.p3.s1 Zemědělský výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky po úvodním slově ministra zemědělství Mariana Jurečky, zpravodajské zprávě poslance Pavla Kováčika a po rozpravě:
ps2013-042-01-007-007.u4.p4.s1 I. doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 110/1997 Sb., o potravinách a tabákových výrobcích a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony, sněmovní tisk 687, schválit ve znění těchto přijatých pozměňovacích návrhů.
ps2013-042-01-007-007.u4.p4.s2 - Nebudu zde tyto návrhy číst, protože máte sněmovní tisk 687/2, kde je máte přesně, jasně, zřetelně a doslovně uvedeny, jak byly schváleny zemědělským výborem.
ps2013-042-01-007-007.u4.p4.s3 Bude-li zájem, samozřejmě přečtu, nebude-li zájem, nebudu je číst, protože jsme tady stoprocentně všichni gramotní.
ps2013-042-01-007-007.u4.p5.s1 II.
ps2013-042-01-007-007.u4.p5.s2 Zmocňuje zpravodaje výboru, aby ve spolupráci s legislativním odborem Kanceláře Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky provedl příslušné legislativně technické úpravy.
ps2013-042-01-007-007.u4.p6.s1 III.
ps2013-042-01-007-007.u4.p6.s2 Pověřuje předsedu výboru, aby toto usnesení předložil předsedovi Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky.
ps2013-042-01-007-007.u4.p7.s1 IV. Zmocňuje zpravodaje, aby s tímto usnesením seznámil Poslaneckou sněmovnu Parlamentu České republiky.
ps2013-042-01-007-007.u4.p8.s1 Zpravodaj to právě tímto učinil a svoje vystoupení tedy v této chvíli končí.
ps2013-042-01-007-007.u4.p8.s2 Děkuji.
ps2013-042-01-007-007.u5.p1.s1 vám děkuji, pane zpravodaji.
ps2013-042-01-007-007.u5.p1.s2 Prosím, abyste zaujal místo u stolku zpravodajů, a otevírám obecnou rozpravu, kde eviduji pět přihlášek.
ps2013-042-01-007-007.u5.p1.s3 První je přihlášen pan poslanec Josef Kott a připraví se pan poslanec Jiří Skalický.
ps2013-042-01-007-007.u5.p1.s4 Máte slovo, pane poslanče.
ps2013-042-01-007-007.u6.p1.s1 Děkuji, pane předsedající.
ps2013-042-01-007-007.u6.p1.s2 Kolegyně, kolegové, dovolte mi, abych se v krátkosti vyjádřil k věcem, které zazněly na zemědělském výboru a které tam přednesl pan hlavní hygienik.
ps2013-042-01-007-007.u6.p2.s1 Za prvé, dozvěděli jsme se tam, že pozměňovacím návrhem paní kolegyně Balaštíkové dochází k odnímání preventivní úlohy krajské hygienické stanice.
ps2013-042-01-007-007.u6.p2.s2 Podle mých informací se od počátku roku 2015, kdy krajská hygienická stanice provádí preventivní dozor pouze u 30 tisíc provozoven společného stravování a ve zbývajících 30 tisících provozovnách stravovacích služeb provádí tento dozor SZPI a stejně tak u dalších provozovatelů potravinářských podniků, jako je maloobchod a výroba.
ps2013-042-01-007-007.u6.p2.s3 SZPI běžně provádí kontrolu osobní hygieny a za vyloučení pracovníka odpovídá provozovatel, kterému může Státní zemědělská a potravinářská inspekce vyloučení uložit s cílem, aby chránila zdraví spotřebitelů.
ps2013-042-01-007-007.u6.p2.s4 Pracovníci SZPI jsou v souladu s požadavky potravinového práva proškoleni a ke kontrole osobní hygieny jsou oprávněni.
ps2013-042-01-007-007.u6.p2.s5 Tento pozměňovací návrh se nikterak nedotýká státního zdravotního dozoru podle zákona č. 258/2000 Sb.
ps2013-042-01-007-007.u6.p2.s6 Vyřazování osob zdravotně nezpůsobilých u všech provozovatelů potravinářských podniků, nejen ve stravovacích službách, na základě oznamovací povinnosti podle § 62 odst. 1 zákona č. 258/2000 Sb., tj. poté, co osoba poskytující péči oznámí orgánu ochrany veřejného zdraví zjištění infekčního onemocnění nebo podezření na infekční onemocnění, nebude tento pozměňovací návrh nikterak dotčen.
ps2013-042-01-007-007.u6.p3.s1 Za druhé.
ps2013-042-01-007-007.u6.p3.s2 Pan hlavní hygienik hovořil o tom, že krajské hygienické stanice budou i nadále docházet ke kontrole požadavků zákona o ochraně veřejného zdraví.
ps2013-042-01-007-007.u6.p3.s3 V případě nevyhovujícího stavu bude nezbytné předat podnět SZPI.
ps2013-042-01-007-007.u6.p3.s4 Bude se jednat o stejný režim jako v případě 50 tisíc provozoven v maloobchodu a výrob, které jsou dlouhodobě v kompetenci SZPI, kde krajská hygienická stanice kontroluje požadavky, které nesouvisejí s potravinovým právem, například na pracovní hygienu, bezpečnost použitých materiálů a předmětů přicházejících do styku s potravinami nebo požadavky na pitnou vodu.
ps2013-042-01-007-007.u6.p3.s5 Tento stav nepředstavuje žádný problém.
ps2013-042-01-007-007.u6.p3.s6 Naopak zásadním problémem je nerovnost podmínek provozovatelů potravinářských podniků způsobená odlišným přístupem k dozoru potravinového práva.
ps2013-042-01-007-007.u6.p4.s1 A poslední věc, kterou bych chtěl okomentovat, jak řekl pan hlavní hygienik, nerovné prostředí pro provozovatele stravovacích služeb.
ps2013-042-01-007-007.u6.p4.s2 si naopak myslím a jsem přesvědčen, že dojde k nastavení rovného prostředí pro naprostou většinu provozoven stravovacích služeb, které spolu primárně soutěží tím, že budou mít pouze jeden hlavní orgán dozoru pro oblast potravin.
ps2013-042-01-007-007.u6.p4.s3 Dojde ke zrovnoprávnění segmentu stravovacích služeb s dalšími provozovateli potravinářských podniků, kteří nejsou stravovacími službami, jako je maloobchod a výroba.
ps2013-042-01-007-007.u6.p4.s4 Pokrm je potravina a není důvod, aby jeho výrobce byl dozorován jiným orgánem dozoru než jiní provozovatelé potravinářských podniků.
ps2013-042-01-007-007.u6.p4.s5 Tento směr podporuje i stanovisko prezidenta Potravinářské komory pana Ing. Miroslava Tomana.
ps2013-042-01-007-007.u6.p4.s6 Skutečnost, že provozovatelé stravovacích služeb, kteří zůstanou pod dozorem krajské hygienické stanice, budou mít zachovány zvláštní požadavky zákona o ochraně veřejného zdraví, je namístě s ohledem na zvláštní režim stravovacích potřeb cílových spotřebitelů, jako jsou pacienti, klienti domovů důchodců a žáci, a nepředstavuje žádnou nerovnost.
ps2013-042-01-007-007.u6.p5.s1 Děkuji vám za pozornost.
ps2013-042-01-007-007.u7.p1.s1 vám také děkuji, pane poslanče.
ps2013-042-01-007-007.u7.p1.s2 Nyní požádám tedy pana poslance Jiřího Skalického a připraví se pan poslanec Vít Kaňkovský.
ps2013-042-01-007-007.u7.p1.s3 Prosím, máte slovo.
ps2013-042-01-007-007.u8.p1.s1 Děkuji, pane předsedající.
ps2013-042-01-007-007.u8.p1.s2 Pane ministře, dámy a pánové, teď zase trošku jiný pohled, pohled zdravotnický.
ps2013-042-01-007-007.u8.p1.s3 bych se rád vyjádřil právě k pozměňovacímu návrhu paní kolegyně Balaštíkové, který se týká přesunu části kompetencí z Ministerstva zdravotnictví na Ministerstvo zemědělství.
ps2013-042-01-007-007.u8.p1.s4 Vidím, že paní kolegyně se přehlásila v pořadí tak, aby si mohla vyslechnout náš příspěvek, potažmo příspěvek kolegy Kaňkovského, a mohla na něj reagovat.
ps2013-042-01-007-007.u8.p1.s5 Bylo to dobře vymyšleno.
ps2013-042-01-007-007.u8.p2.s1 Nyní moje krátká argumentace.
ps2013-042-01-007-007.u8.p2.s2 To, že se přesouvá, nebo je snaha přesunout část kompetencí na Ministerstvo zemědělství, je v pořadí určitě třetí, možná čtvrtý pokus.
ps2013-042-01-007-007.u8.p2.s3 Naposledy tato záležitost byla probírána v dubnu 2014, kdy po zejména bouřlivém jednání na výboru pro zdravotnictví, který odmítl tento přesun, bylo dosaženo určitého kompromisu, a tento kompromis trvá dodneška.
ps2013-042-01-007-007.u8.p3.s1 Novela tohoto zákona o potravinách a tabákových výrobcích měla poměrně dlouhou dobu na přípravu, minimálně dva, možná tři roky, přesto pozměňovací návrh jako takový nešel přes vládu, čili se vyhýbá vládní agendě a v podstatě se podsouvá pozměňovacím návrhem, což je klasika.
ps2013-042-01-007-007.u8.p3.s2 Je to samozřejmě možné, ale otázka zní, jak se tedy na to vlastně dívá vláda.
ps2013-042-01-007-007.u8.p3.s3 Chce to, nebo to nechce?
ps2013-042-01-007-007.u8.p4.s1 Tento pozměňovací návrh, pokud by došlo k přesunu kompetencí na Ministerstvo zemědělství, tlačí hygienickou službu do v podstatě jakési represe, přičemž je daleko důležitější, aby se hygiena ze své podstaty jako takové věnovala prevenci.
ps2013-042-01-007-007.u8.p4.s2 Hygienická služba by neměla mít a nemá mít jiné kompetence pro hromadná stravovací zařízení a jiné pro malá zařízení.
ps2013-042-01-007-007.u8.p4.s3 Je nutné si uvědomit, že v systému zdravotnictví je hygienická služba svázána s pracovně lékařskou službou, která je pro prevenci u personálu a zejména v oblasti potravinářství klíčová.
ps2013-042-01-007-007.u8.p4.s4 Pokud by se kompletní hygiena potravin a výživy přesunula pod Ministerstvo zemědělství, asi by se to dalo přežít, nicméně je nutné si uvědomit, že kompaktnost hygienické služby jako takové a jako zdravotnického oboru - prosím, to podtrhuji, jako zdravotnického oboru - by se výrazně narušila a hygienu jako zdravotnickou službu by pak neměl kdo kompletně praktikovat.
ps2013-042-01-007-007.u8.p4.s5 Navíc Ministerstvo zdravotnictví musí podporovat, nebo by mělo podporovat a podporuje zemědělství jako výrobní a podnikatelskou činnost, což je určitě správně, a pak tedy současně provádět kontrolní činnost je tak možná trochu ve střetu zájmů.
ps2013-042-01-007-007.u8.p5.s1 V oblasti biologického výzkumu jistě posunuje zemědělství díky svému biologickému výzkumu i zdravotnictví kupředu.

Text viewDownload CoNNL-U