ps2013-039-02-006-065.u1.p1.s1
65 . ps2013-039-02-006-065.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 114 / 1992 Sb . , o ochraně přírody a krajiny , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 501 / - prvé čtení ps2013-039-02-006-065.u1.p2.s1
Tímto sněmovním tiskem jsme se zabývali dne 7 . října , kdy jsme přerušili jeho projednávání v obecné rozpravě . ps2013-039-02-006-065.u1.p2.s2
Prosím , aby místa u stolku zpravodajů zaujali za navrhovatele ministr životního prostředí Richard Brabec a zpravodaj pro prvé čtení poslanec Robin Böhnisch . ps2013-039-02-006-065.u1.p2.s3
Táži se pana navrhovatele , zda má zájem v této fázi vystoupit . ps2013-039-02-006-065.u1.p2.s4
Pan zpravodaj ? ps2013-039-02-006-065.u1.p2.s5
Také ne . ps2013-039-02-006-065.u1.p3.s1
Budeme tedy nyní pokračovat v přerušené obecné rozpravě . ps2013-039-02-006-065.u1.p3.s2
Slovo bylo přerušeno panu poslanci Zahradníkovi , kterého nyní prosím znovu k mikrofonu . ps2013-039-02-006-065.u2.p1.s1
Vážená paní místopředsedkyně , vážené kolegyně , vážení kolegové , ujímám se slova poté , kdy moje řeč zde ve Sněmovně k návrhu zákona o ochraně přírody a krajiny v prvním čtení byla přerušena tím , že byl na daný čas pevně zařazený jistý bod , takže jsem svoji promluvu ukončil . ps2013-039-02-006-065.u2.p1.s2
Jenom velmi stručně připomenu , o čem jsem do té doby , než jsem přestal , hovořil . ps2013-039-02-006-065.u2.p2.s1
Mluvil jsem o genezi vzniku toho zákona . ps2013-039-02-006-065.u2.p2.s2
Mluvil jsem o tom , že národní parky jsou zřizovány vládním nařízením . ps2013-039-02-006-065.u2.p2.s3
Jeden je zřizovaný zákonem . ps2013-039-02-006-065.u2.p2.s4
Zákon o ochraně přírody a krajiny je zákon , který platí dlouho . ps2013-039-02-006-065.u2.p2.s5
Od roku 1992 slouží dobře a jeho změna vlastně byla vygenerována pouze tím , že Sněmovna na sklonku roku 2014 zamítla senátní návrh zákona o Národním parku Šumava . ps2013-039-02-006-065.u2.p2.s6
Předkladatel tedy zaujal stanovisko , že je třeba připravit novelu zákona 114 , která bude řešit problematiku národních parků obecně . ps2013-039-02-006-065.u2.p2.s7
Bude tedy všechny ty parky zřizovat jedním zákonem . ps2013-039-02-006-065.u2.p3.s1
Připomněl jsem časový postup projednávání toho zákona a skončil jsem v okamžiku , kdy jsem připomněl , že zákon prošel meziresortním připomínkovým řízením , ve kterém se mnohá ministerstva , ale také oba kraje , na jejichž území národní park leží , vyjádřily negativně . ps2013-039-02-006-065.u2.p3.s2
Obce , které taky s návrhem vyjadřují nesouhlas , nebyly účastníky meziresortního připomínkového řízení . ps2013-039-02-006-065.u2.p4.s1
Dalším krokem v legislativním procesu tvorby tohoto zákona bylo postoupení tohoto zákona do Legislativní rady vlády . ps2013-039-02-006-065.u2.p4.s2
Ta učinila v tomto návrhu naprosto zásadní změny , natolik zásadní , že bych si dovolil stručně projít ten návrh a na jednotlivé ty změny , které do toho vnesla Legislativní rada vlády , upozornit . ps2013-039-02-006-065.u2.p4.s3
Může se stát , že to může být i součást určité strategie předkladatele , ekologických aktivistů , kteří také stojí za tímto zákonem , jak tento zákon v nějaké podobě prosadit . ps2013-039-02-006-065.u2.p4.s4
Připomínám jenom ještě to , že návrh , který vzešel z meziresortního připomínkového řízení , nebyl přijatelný pro samosprávu na území národního parku pro obce ani pro kraje . ps2013-039-02-006-065.u2.p5.s1
Nyní tedy co učinila Legislativní rada vlády . ps2013-039-02-006-065.u2.p5.s2
Změnila paragrafy na úvod v hlavě druhé , díl 1 ps2013-039-02-006-065.u2.p5.s3
Vymezení národních parků . ps2013-039-02-006-065.u2.p5.s4
Z § 15 , který popisuje a definuje , co to je národní park , vyškrtla z odstavce 2 " veškeré využití národních parků musí být podřízeno trvale udržitelnému zachování jejich ekologicky stabilních přirozených ekosystémů " slova " trvale udržitelnému " . ps2013-039-02-006-065.u2.p6.s1
Dále upozorním na nově očíslovaný paragraf (odstavec) 3 : Dlouhodobým cílem ochrany národních parků je zachování nebo postupná obnova přirozených ekosystémů včetně zajištění nerušeného průběhu přírodních dějů v jejich přirozené dynamice na převažující ploše území národních parků a zachování nebo postupné zlepšování stavu ekosystémů , jejichž existence je podmíněna činností člověka . ps2013-039-02-006-065.u2.p6.s2
- Tohleto vlastně je zajištění stavu , kterému ochránci životního prostředí , ekologové , říkají bezzásahovost . ps2013-039-02-006-065.u2.p7.s1
Je zde také stanoveno v § 15 odst . 5 , že národní parky a jejich ochranná pásma se vyhlašují tímto zákonem - což je důležité . ps2013-039-02-006-065.u2.p7.s2
K tomu si ještě během svého vystoupení dovolím vrátit . ps2013-039-02-006-065.u2.p8.s1
Pak se zde mluví o národních parcích . ps2013-039-02-006-065.u2.p8.s2
Původní text návrhu obsahoval ty klauzule , názvy těch paragrafů 15 a až 15 d v podobě vyhlášení národního parku třeba Podyjí , vyhlášení národního parku Šumava . ps2013-039-02-006-065.u2.p8.s3
V Legislativní radě vlády došlo ke škrtnutí slova " vyhlášení " , neboli to vyhlášení v tomto zákoně jaksi nenastává . ps2013-039-02-006-065.u2.p9.s1
Dalším významným paragrafem je § 16 , který definuje základní ochranné podmínky národních parků výčtem činností , které jsou zakázány na celém území národních parků , mimo jiné třeba povolovat nebo uskutečňovat záměrné rozšiřování geograficky nepůvodních druhů rostlin . ps2013-039-02-006-065.u2.p9.s2
Tady nás napadne : co třeba brambory nebo rajčata ? ps2013-039-02-006-065.u2.p10.s1
Další výčet zákazů následuje v odstavci 2 téhož paragrafu , který v písm . ps2013-039-02-006-065.u2.p10.s2
k ) má ustanovení , které si také dovolím připomenout : je zakázáno upravovat přirozená koryta vodních toků nebo odstraňovat z přirozených koryt vodních toků splaveniny nebo jiné přirozeně vzniklé překážky s výjimkou případů bezprostředního ohrožení života nebo zdraví osob nebo hrozby vzniku značných škod na majetku . ps2013-039-02-006-065.u2.p10.s3
- To když čteme v kontextu s tím , že jsme se všichni rozhodli a jsme připraveni na to čelit katastrofálnímu suchu , které nás postihlo v loňském roce a které bohužel podle předpovědí meteorologů nás čeká i v dalších letech , je přinejmenším podivné . ps2013-039-02-006-065.u2.p11.s1
Dále potom jsou zde definovány instituce , které mají volný vjezd do nejvíce chráněných území národního parku , včetně třeba celní správy , vězeňské služby . ps2013-039-02-006-065.u2.p12.s1
Dále upozorňuji na významný paragraf , který má číslo 17 a který vymezuje a definuje klidová území národního parku , což je nový pojem v terminologii stupňů ochrany národního parku . ps2013-039-02-006-065.u2.p12.s2
Doposud bylo území národního parku členěno na tři zóny . ps2013-039-02-006-065.u2.p12.s3
Nový návrh zákona kromě toho , že již ne tři , ale čtyři zóny zavádí , tak nadto ještě uvádí možnost vyhlašovat klidová území národního parku : Klidová území jsou území s omezeným pohybem osob z důvodu umožnění nerušeného vývoje ekosystémů nebo jejich složek , které jsou citlivé na nadměrný pohyb osob a zranitelné vlivem rušivých vlivů s ním spojených . ps2013-039-02-006-065.u2.p12.s4
- Všimněme si , že se zde hovoří velmi obecně , tedy klidové území je možné vyhlásit na kterékoliv zóně , ať první , tak zóně čtvrté . ps2013-039-02-006-065.u2.p13.s1
Jak je národní park členěn , jaké tedy jsou tyto zóny ? ps2013-039-02-006-065.u2.p13.s2
Paragraf 18 Členění území národních parků rozděluje území na čtyři zóny : zóna přírodní , zóna přírodě blízká - ta zóna přírodní je ta nejvzácnější , to , co se dříve nazývalo první zóna , kam byl vstup umožněn jenom na základě povolení orgánů ochrany přírody . ps2013-039-02-006-065.u2.p13.s3
Tedy znovu : zóna přírodní , zóna přírodě blízká , zóna soustředěné péče o přírodu a konečně ta čtvrtá , zóna kulturní krajiny , tam , kde tedy mají dovoleno žít lidé , území , kde obvykle jsou zastavěná území obcí , území určená k trvale udržitelnému rozvoji , jak tady říká v písm . d ) § 18 odstavec 1 náš zákon . ps2013-039-02-006-065.u2.p14.s1
Paragraf (odstavec) 2 říká velmi významné tvrzení , a to že do jednotlivých zón lze zařadit i území , která nesplňují charakteristiku zón podle odstavce 1 , ale jejich zařazení je nezbytné z důvodu udržení jednotného způsobu péče o zónu a dosažení cíle ochrany zóny národního parku , tedy i území , které ty atributy kvality , definované v předchozích písmenech , nesplňují . ps2013-039-02-006-065.u2.p15.s1
Do jednotlivých zón , pokračuje pak dále odstavec 3 , lze zařadit i jednotlivá území do maximální souvislé plochy 5 ha , která nesplňují charakteristiku zón podle odstavce 1 a neslouží k dosažení cíle zóny národního parku , ale jejich zařazení je nezbytné z důvodu udržení celistvosti plochy . ps2013-039-02-006-065.u2.p15.s2
- Ano , tomu rozumím , předkladatel se snaží předejít tomu , aby přísně chráněná území byla nějak rozdrobena do jednotlivých atomárních částí . ps2013-039-02-006-065.u2.p15.s3
Ale přesto si uvědomme , že i zde je možno dělat územní zásahy na území , které nemusí být tím nejvzácnějším , které by mělo být chráněno . ps2013-039-02-006-065.u2.p16.s1
Tady je § 18 odst . 6 , kterým pan ministr , předkladatel zákona , často argumentuje a který říká , že projednávání změn zón ochrany přírody národního parku lze podle odst . 5 zahájit nejdříve 15 let po nabytí účinnosti opatření obecné povahy , kterým byly zóny ochrany přírody vyhlášeny , čili jakoby moratorium na 15 let . ps2013-039-02-006-065.u2.p16.s2
K tomu se dostanu , není to žádné moratorium , právě opatření obecné povahy , které je zde v tomto odstavci poprvé zmíněno jako nástroj , kterým budou jednotlivá opatření realizována , tak ten je nadřazený nad zonací . ps2013-039-02-006-065.u2.p17.s1
Režim zón národního parku . ps2013-039-02-006-065.u2.p17.s2
V zóně přírodní , to je § 18a - upozorňuji na něj , ještě se k němu za chvilku dostanu - Režim zón národního parku , tedy co je v těchto zónách dovoleno , resp . co je v nich zakázáno . ps2013-039-02-006-065.u2.p17.s3
Zakázáno je skoro všechno . ps2013-039-02-006-065.u2.p17.s4
Je zakázáno v zóně přírodní provádět zásahy , které jsou v rozporu s cílem ochrany této zóny s výjimkou následujících opatření . ps2013-039-02-006-065.u2.p17.s5
Tady jsou uvedeny v písm . a ) až i ) jednotlivé činnosti , které jsou dovoleny - zásahy proti šíření nepůvodních druhů , hašení požárů , odstraňování nepotřebných staveb , regulace početních stavů spárkaté zvěře - to je prosím dobře , protože ty jsou rozmnoženy velmi značně a škodí nám na území parků - , zajištění bezpečnosti návštěvníků , údržba základní cestní sítě , zásahy za účelem ochrany populací zvláště chráněných druhů , monitoring nebo výzkum , který nemění přírodní prostředí , nebo údržba vyznačených turistických nebo cyklistických tras . ps2013-039-02-006-065.u2.p17.s6
Chybí tady opatření na ochranu lesa . ps2013-039-02-006-065.u2.p17.s7
To tam uvedeno není . ps2013-039-02-006-065.u2.p17.s8
A vzhledem k tomu , že § 18 a patří mezi ty paragrafy , ze kterých není možno učinit výjimku , není na seznamu paragrafů , kde má orgán ochrany přírody možnost udělat výjimku , tak tady v první zóně chránit les , ať se děje cokoli , kromě tedy požáru , prostě nelze . ps2013-039-02-006-065.u2.p18.s1
V zóně přírodě blízké je zakázáno provádět zásahy - opět . . . ps2013-039-02-006-065.u2.p18.s2
V zóně přírodě blízké . . . to už jsem řekl . ps2013-039-02-006-065.u2.p18.s3
V zóně soustředěné péče . . . ps2013-039-02-006-065.u2.p18.s4
Pardon , tady - v zóně přírodě blízké . . . ps2013-039-02-006-065.u2.p19.s1
Já tady musím upozornit na to , že původní text , který byl předán do Legislativní rady vlády - je to slovíčkaření , ale prosím pěkně , dovolte mi na to upozornit . ps2013-039-02-006-065.u2.p19.s2
V zóně přírodě blízké původní text byl " se neprovádějí zásahy " . ps2013-039-02-006-065.u2.p19.s3
Legislativní rada vlády tam dala " je zakázáno provádět zásahy " . ps2013-039-02-006-065.u2.p19.s4
Přitvrdila až na samu hranici tvrdosti . ps2013-039-02-006-065.u2.p19.s5
Dobře , pořád bych to chápal , jsou to ty chráněné zóny , kde lidé nebydlí , nehospodaří , tam mohou chodit jako turisté , tak dobře , tak je tedy trošku přiškrťme . ps2013-039-02-006-065.u2.p19.s6
Ale v zóně kulturní krajiny původně bylo napsáno před zásahem Legislativní rady : " V zóně kulturní krajiny lze realizovat opatření nebo zásahy , které neohrožují předmět ochrany přírody . " ps2013-039-02-006-065.u2.p19.s7
Legislativní rada vlády to postavila na hlavu , v úplnou negaci toho . ps2013-039-02-006-065.u2.p19.s8
Je tam napsáno , že i v té zóně kulturní krajiny , tedy v zastavěných územích obcí , kde žijí lidé , kde se musí uživit , kde musí vychovávat svoje děti , kde musí normálně kulturně lidsky žít , je zakázáno provádět opatření nebo zásahy , které ohrožují předmět ochrany národního parku a naplňování cílů ochrany přírody . ps2013-039-02-006-065.u2.p19.s9
No kdo rozhodne , že to ohrožuje ? ps2013-039-02-006-065.u2.p19.s10
Orgán ochrany přírody . ps2013-039-02-006-065.u2.p19.s11
Musím říct , že třeba na Šumavě , za kterou tady mluvím , a po pravdě řečeno , kvůli které tento zákon tady máme , není velká důvěra v orgány ochrany přírody . ps2013-039-02-006-065.u2.p19.s12
A znova opakuji : § 18 a není paragrafem , který by umožňoval udělení výjimky . ps2013-039-02-006-065.u2.p20.s1
Dámy a pánové , dalším takovým významným paragrafem , který chci zmínit a který doznal významné změny v Legislativní radě vlády , je § 20 Rada národního parku . ps2013-039-02-006-065.u2.p20.s2
To je iniciativní a konzultační orgán , který tradičně ministerstvo zřizuje , kam ministr jmenuje představitele obcí , všech těch 22 obcí z národního parku , na jejichž katastrech se park nachází a rozkládá , představitele krajů , ale i podnikatelské a vědecké veřejnosti . ps2013-039-02-006-065.u2.p20.s3
Ta rada se schází , má svůj výbor a vždycky , byť tomu bylo i za poměrně tvrdých střetů , se dařilo dosahovat nějakých rozumných výstupů . ps2013-039-02-006-065.u2.p20.s4
Nyní návrh , který vzešel z nějakého předchozího projednávání , tak jak přišel do Legislativní rady , obsahoval v § 20 odst . 3 slova , že orgán ochrany přírody národního parku je povinen dohodnout s radou všechna důležitá rozhodnutí , návrh klidových území , zásad péče a další . ps2013-039-02-006-065.u2.p20.s5
Dohodnout . ps2013-039-02-006-065.u2.p20.s6
Všichni tušíme , myslíme si , co znamená slovo dohodnout . ps2013-039-02-006-065.u2.p20.s7
Všichni nějak tak víme , že chce - li se dosáhnout dohody , musí oba ustoupit , musí se snažit přijít k nějakému konsenzu . ps2013-039-02-006-065.u2.p20.s8
V Legislativní radě vlády škrtli slovo dohodnout a nahradili je slovem projednat . ps2013-039-02-006-065.u2.p20.s9
Nyní už orgán ochrany přírody nemá povinnost dohodnout , ale projednat . ps2013-039-02-006-065.u2.p20.s10
Co to znamená projednat ? ps2013-039-02-006-065.u2.p20.s11
Kdo jste se kdy zúčastnil nějakých procesů při povolování čehokoli s orgány ochrany přírody , s ministerstvem , víte , že se projedná , pozvou se příslušné zúčastněné strany k projednání , tam se to probere a orgán ochrany přírody rozhodne , jak chce . ps2013-039-02-006-065.u2.p20.s12
Čili dramatický zásah do , řekněme , práva obcí na samosprávné spravování svého území . ps2013-039-02-006-065.u2.p20.s13
Právo myslivosti , lesy - já nebudu teď dál tohle rozebírat . ps2013-039-02-006-065.u2.p20.s14
To jsou ty hlavní , základní momenty , které tady v tom návrhu Legislativní rada vlády dramaticky změnila . ps2013-039-02-006-065.u2.p20.s15
Tady mám § 43 , který právě uvádí ty různé výjimky , a tam ten § 18 a chybí , není tam . ps2013-039-02-006-065.u2.p21.s1
A pak je tady poslední věc , kterou bych chtěl v téhle části svého vystoupení zmínit , a to jsou ta zrušovací ustanovení . ps2013-039-02-006-065.u2.p21.s2
Tady zákonodárce navrhuje zrušit všechny zákonné normy i podzákonné normy , kterými dosud byly parky vyhlašovány , čili jak vládní nařízení , kterým byl zřízen Národní park Šumava , Krkonoše , Podyjí , tak i ten zákon , kterým byl zřízen Národní park České Švýcarsko , a nechává to pouze na tomto zákonu . ps2013-039-02-006-065.u2.p21.s3
A přitom , když se vracím , jak jsem slíbil , na začátek , tak tento zákon nevyhlašuje žádné stávající parky , pouze ty nové . ps2013-039-02-006-065.u2.p21.s4
Pokud někdo bude takový blázen a národní park ještě u nás bude chtít vyhlásit - Křivoklátsko k tomu má bohužel už nakročeno - tak to bude muset učinit změnou tohoto zákona . ps2013-039-02-006-065.u2.p21.s5
Ale ty parky , které tady už dneska existují , nebudou mít žádný titul , kterým by byly vyhlášeny . ps2013-039-02-006-065.u2.p21.s6
Žádný aktuálně existující právní titul . ps2013-039-02-006-065.u2.p21.s7
Řeknete dobře , vždyť tady existují , mají své správy , mají své území , mapy .