ps2013-036-02-007-066.u1.p1.s1
| 66. |
ps2013-036-02-007-066.u1.p1.s2
| Vládní návrh zákona o zadávání veřejných zakázek /sněmovní tisk [637](https://www.psp.cz/sqw/historie.sqw?T=637&O=7)/ - prvé čtení |
ps2013-036-02-007-066.u1.p2.s1
| Z pověření vlády předložený návrh uvede ministryně pro místní rozvoj Karla Šlechtová. |
ps2013-036-02-007-066.u1.p2.s2
| Prosím, paní ministryně, ujměte se slova. |
ps2013-036-02-007-066.u2.p1.s1
| Vážená paní předsedající, vážené dámy poslankyně, vážení páni poslanci, nejprve mi dovolte poděkovat všem vám, kteří jste mi pomohli, aby tento zákon byl dnes projednáván. |
ps2013-036-02-007-066.u2.p1.s2
| Já řeknu proč. |
ps2013-036-02-007-066.u2.p1.s3
| Protože Ministerstvo pro místní rozvoj včetně některých členů z vás si spočítalo termíny, které nám zbývají tak, aby tento zákon byl v účinnosti. |
ps2013-036-02-007-066.u2.p1.s4
| Nový zákon o zadávání veřejných zakázek musí být v účinnosti do 18. dubna, kdy musíme transponovat tři evropské směrnice do českého práva. |
ps2013-036-02-007-066.u2.p1.s5
| 18. dubna od dnešního dne jsou v podstatě čtyři měsíce na celý legislativní proces. |
ps2013-036-02-007-066.u2.p1.s6
| Čili dneska je poslední možný termín, aby tento zákon byl projednán v prvním čtení. |
ps2013-036-02-007-066.u2.p1.s7
| Já v závěru své řeči řeknu termíny i na další čtení a samozřejmě budu žádat Sněmovnu o zkrácení, ne moc, ale alespoň trochu, o pár dní, na projednávání mezi prvním a druhým čtením. |
ps2013-036-02-007-066.u2.p2.s1
| V úvodu rovnou začnu tím, co nám hrozí, pokud ten zákon nebude implementován. |
ps2013-036-02-007-066.u2.p2.s2
| Protože to si myslím, že asi zarazí každého z vás. |
ps2013-036-02-007-066.u2.p2.s3
| Proto bych ráda, abychom si všichni v tomto sále uvědomili, že tento zákon je prioritou České republiky, nejenom koalice, nejenom mé, ale nás všech, kteří zde sedí. |
ps2013-036-02-007-066.u2.p2.s4
| Pokud ten zákon nebude v účinnosti... |
ps2013-036-02-007-066.u2.p2.s5
| Pokud tento zákon nebude v účinnosti včas podle implementace evropských směrnic, tak nám hrozí pozastavení všech evropských dotací, které jsme získali na programové období 2014 až 2020. |
ps2013-036-02-007-066.u2.p2.s6
| Já bych ráda, aby tato informace zde nezapadla. |
ps2013-036-02-007-066.u2.p3.s1
| Ráda bych informovala v úvodu celý kontext vzniku tohoto nového zákona. |
ps2013-036-02-007-066.u2.p3.s2
| V únoru 2014 schválila Rada Evropské unie tři nové směrnice. |
ps2013-036-02-007-066.u2.p3.s3
| Ráda bych zmínila, že dvě z nich se týkají přezkumu a dohledu nad veřejnými zakázkami. |
ps2013-036-02-007-066.u2.p3.s4
| Spolupředkladatelem tohoto zákona je Úřad pro ochranu hospodářské soutěže v České republice. |
ps2013-036-02-007-066.u2.p3.s5
| Tyto tři směrnice regulují oblast veřejného zadávání a investování na úrovni Evropské unie. |
ps2013-036-02-007-066.u2.p3.s6
| České republice, jakož i ostatním členským státům vyplynula z této skutečnosti povinnost do dvou let transponovat nová pravidla do vnitrostátního právního řádu. |
ps2013-036-02-007-066.u2.p4.s1
| Ráda bych také zmínila, že mezitím se vláda rozhodla pro novelu zákona o veřejných zakázkách, která zde byla diskutována nedávno, v podstatě je platná od 1. dubna. |
ps2013-036-02-007-066.u2.p4.s2
| A mezitím samozřejmě měl už dávno být napsán nový zákon. |
ps2013-036-02-007-066.u2.p4.s3
| Ráda bych zmínila, že nový zákon vznikl v průběhu osmi měsíců, devátý měsíc se nám podařilo jej prodiskutovat na jednání vlády se všemi možnými rozpory. |
ps2013-036-02-007-066.u2.p4.s4
| K tomuto zákonu, a já bych jenom ráda, abychom tento zákon nenazývali, protože i někteří z nás mu stále říkají, je to velká novela zákona o veřejných zakázkách. |
ps2013-036-02-007-066.u2.p4.s5
| Není. |
ps2013-036-02-007-066.u2.p4.s6
| Je to zcela nový zákon o zadávání veřejných zakázek. |
ps2013-036-02-007-066.u2.p4.s7
| Tento zákon vypadá úplně jinak než stávající zákon. |
ps2013-036-02-007-066.u2.p4.s8
| Zakládá se na jiných principech, respektuje evropské směrnice a je nutné, abychom respektovali, že je to zákon. |
ps2013-036-02-007-066.u2.p4.s9
| Není to verze po 21 novelách zákona o veřejných zakázkách č. 137, který je nyní v účinnosti. |
ps2013-036-02-007-066.u2.p4.s10
| Ráda bych jenom připomněla znovu: Stávající zákon o veřejných zakázkách má 21 novel. |
ps2013-036-02-007-066.u2.p4.s11
| Takto si asi nikdo nepředstavuje, že vlastně podle tohoto zákona máme zadávat a využívat veřejné zdroje v rámci celé zadavatelské komunity nebo prostředí. |
ps2013-036-02-007-066.u2.p5.s1
| Oblast veřejných investic představuje pro místní rozvoj jednu ze stěžejních oblastí, proto okamžitě po uveřejnění finálního znění nových evropských směrnic zahájilo MMR přípravné legislativní práce a řešení daného úkolu stanovilo jako prioritu své činnosti, celého Ministerstva pro místní rozvoj. |
ps2013-036-02-007-066.u2.p5.s2
| Prioritní snahou ministerstva bylo a stále je vytvořit právní úpravu, která bude pochopitelná pro všechny účastníky zadávacích řízení, která sníží administrativní zátěž, učiní celý zadávací proces maximálně efektivním a zároveň zachová transparentnost a rovný přístup v jeho průběhu. |
ps2013-036-02-007-066.u2.p5.s3
| V souvislosti s přípravou nové legislativy bylo na půdě ministerstva ustanoveno několik skupin. |
ps2013-036-02-007-066.u2.p6.s1
| Já bych ráda, aby zde z mých úst také padlo to, že sem nepředkládám zákon, který nikdo neviděl. |
ps2013-036-02-007-066.u2.p6.s2
| Je to zákon, který možná vidělo dohromady, nevím, pět tisíc lidí, deset tisíc očí. |
ps2013-036-02-007-066.u2.p6.s3
| Je to zákon, který byl projednáván na půdě expertních skupin, kde jsou členy profesní komory, akademická sféra, podnikatelé, samosprávy, všichni zadavatelé, ať už sektoroví, či veřejní. |
ps2013-036-02-007-066.u2.p6.s4
| Čili tento zákon byl opravdu projednáván o A do Z úplně se všemi. |
ps2013-036-02-007-066.u2.p6.s5
| Na úrovni ministryně pro místní rozvoj vzniklo kolegium, kde byli nejvyšší představitelé právě těchto institucí. |
ps2013-036-02-007-066.u2.p6.s6
| A zároveň jsem v předstihu hned po svém nástupu, a to v lednu 2015, vytvořila skupinu poslanců a senátorů a ráda bych zmínila skrz politické spektrum, to znamená skrz všechny vaše politické kluby, a to jak na úrovni poslanců, tak senátorů. |
ps2013-036-02-007-066.u2.p6.s7
| Chtěla bych z tohoto místa poděkovat vám všem, kteří jste se každý měsíc účastnili našich jednání, protože jste projevili zájem o to, jak vypadá stav vzniku tohoto zákona a samozřejmě proces jeho projednávání. |
ps2013-036-02-007-066.u2.p7.s1
| Podoba návrhu zákona, která vzešla z náročného meziresortního připomínkového řízení, kde bych jenom doplnila, že my jsme celkově k tomuto zákonu obdrželi zhruba 3 500 připomínek, a pokud si vezmete čas, který mně byl dán po nástupu do funkce, to znamená od ledna v podstatě tohoto roku, tak jsme ty připomínky zvládli vypořádat. |
ps2013-036-02-007-066.u2.p7.s2
| Celkově bylo 1 500 rozporů, opravdu zásadních rozporů, a následně na vládu šel tento materiál se 60 rozpory. |
ps2013-036-02-007-066.u2.p7.s3
| Vláda v prvním jednání tento zákon odložila, protože jsme řešili komoditní burzy a rozkrývání vlastníků, což je klíčová věc, se kterou vás ještě zde seznámím. |
ps2013-036-02-007-066.u2.p7.s4
| A následně zákon je do Poslanecké sněmovny předkládán bez rozporu. |
ps2013-036-02-007-066.u2.p7.s5
| Podle nastaveného harmonogramu byla finální podoba nového návrhu zákona o zadávání veřejných zakázek doručena Legislativní radě vlády, která ho projednala. |
ps2013-036-02-007-066.u2.p7.s6
| Musím říci, že Legislativní rada vlády tento zákon projednávala zhruba 12 hodin, protože samozřejmě tento zákon je velmi náročný, je zcela nový a členové Legislativní rady vlády opravdu projevili enormní zájem o to, aby tento zákon byl předložen jak vládě, tak Poslanecké sněmovně formálně, ale i věcně v pořádku. |
ps2013-036-02-007-066.u2.p8.s1
| Na základě vládní debaty byly do návrhu včleněny tyto nové skutečnosti: U významných veřejných zakázek byla zachována povinnost ustanovovat hodnoticí komisi. |
ps2013-036-02-007-066.u2.p8.s2
| Byl snížen možný rozsah tzv. víceprací z 50 % na 30 % původní předpokládané hodnoty, to znamená zachování stávajícího limitu. |
ps2013-036-02-007-066.u2.p8.s3
| Jenom připomenu, že evropské směrnice navrhují a umožňují 50 % na vícepráce. |
ps2013-036-02-007-066.u2.p8.s4
| Nicméně ráda bych zde také uvedla, že to, co dovoluje evropská směrnice, těch 50 %, což pro nás se jeví velice zvláštně, je, že ta vícepráce je na jednu změnu 50 %. |
ps2013-036-02-007-066.u2.p8.s5
| Když máte 20 dílčích změn, tak tam se počítá těch 50 % na každou změnu. |
ps2013-036-02-007-066.u2.p8.s6
| Takže celkem se převýší i ten limit. |
ps2013-036-02-007-066.u2.p8.s7
| Náš zákon je přísnější. |
ps2013-036-02-007-066.u2.p8.s8
| My jsme řekli 30 % a kumulativně. |
ps2013-036-02-007-066.u2.p8.s9
| To znamená dohromady, celkem na všechny změny, dohromady 30 % a ne více. |
ps2013-036-02-007-066.u2.p8.s10
| Tak jak je to nyní. |
ps2013-036-02-007-066.u2.p9.s1
| Návrh zákona byl oproštěn od výjimky pro správní delikty u spolufinancovaných veřejných zakázek. |
ps2013-036-02-007-066.u2.p9.s2
| Úřad pro ochranu hospodářské soutěže tak bude přezkoumávat i spolufinancované zakázky, kde již byla uzavřena smlouva. |
ps2013-036-02-007-066.u2.p9.s3
| Návrh zákona byl obohacen o řešení majetkové struktury dodavatelů. |
ps2013-036-02-007-066.u2.p9.s4
| U vybraného dodavatele - akciové společnosti bude povinností zadavatele zkoumat, zda má jiné než zaknihované akcie. |
ps2013-036-02-007-066.u2.p9.s5
| V případě anonymních vlastníků u českého dodavatele bude povinností zadavatele takového vítěze ze zadávacího řízení vyloučit. |
ps2013-036-02-007-066.u2.p9.s6
| U zahraničních dodavatelů musí zadavatel vznést dotaz na vlastníky akcií nad 10 %. |
ps2013-036-02-007-066.u2.p9.s7
| Dále bude vítězný dodavatel povinen učinit prohlášení o skutečných majitelích. |
ps2013-036-02-007-066.u2.p10.s1
| Po schválení zákona musí proběhnout notifikace u Evropské komise, kde se bude zkoumat soulad zákona se směrnicemi. |
ps2013-036-02-007-066.u2.p10.s2
| Účinnost nové legislativy, jak jsem již zmiňovala, je 18. dubna 2016. |
ps2013-036-02-007-066.u2.p11.s1
| Pokud bych měla vybrat pouze některé klíčové změny návrhu tohoto zákona, tak jsem si vybrala zhruba šest, se kterými bych vás chtěla seznámit. |
ps2013-036-02-007-066.u2.p11.s2
| A to: Návrh nového zákona přináší několik možností pro identifikaci mimořádně nízké nabídkové ceny. |
ps2013-036-02-007-066.u2.p11.s3
| V současné době zákon pouze stanovuje povinnost porovnat nabídkovou cenu a plnění, nedává však další možnosti či návody, jak danou povinnost splnit. |
ps2013-036-02-007-066.u2.p11.s4
| Náš návrh nového zákona umožňuje zadavatelům, aby předem v zadávací dokumentaci si stanovili vzorec pro výpočet neboli stanovili přímo samotnou cenu, pod kterou budou nabídkové ceny považovat za mimořádně nízké. |
ps2013-036-02-007-066.u2.p12.s1
| MMR počítá s tímto, že my navrhneme i způsob, jakým způsobem se má tento vzorec sestavit, v naší metodice k identifikaci mimořádně nízké nabídkové ceny. |
ps2013-036-02-007-066.u2.p12.s2
| Zároveň pracujeme na prováděcím předpisu na přiměřenost nejnižší nabídkové ceny. |
ps2013-036-02-007-066.u2.p13.s1
| Zadavatelům je nově umožněno vyloučit dodavatele, který se u zadavatele neosvědčil. |
ps2013-036-02-007-066.u2.p13.s2
| Tady musím říci, že to je novinka, která v naší legislativě se bude objevovat v zákoně o veřejných zakázkách poprvé. |
ps2013-036-02-007-066.u2.p13.s3
| Je to umožněno evropskými směrnicemi. |
ps2013-036-02-007-066.u2.p13.s4
| Znamená to, že u plnění veřejné zakázky v minulosti došlo k uplatnění sankcí nebo náhrady škody. |
ps2013-036-02-007-066.u2.p13.s5
| Dále zákon umožní vyloučit dodavatele, který má za sebou závažné profesní pochybení. |
ps2013-036-02-007-066.u2.p13.s6
| Jde v kontextu celé Evropy o zcela nový přístup, který byl doposud nepřípustný. |
ps2013-036-02-007-066.u2.p13.s7
| Nové evropské právo formuluje toto oprávnění obecně, jako předkladatelé ovšem v obecné formulaci spatřujeme rizika různých sporů o oprávněnost takového vyloučení. |
ps2013-036-02-007-066.u2.p13.s8
| Proto se tím velice intenzivně zabýváme v naší metodice, která doprovází tento zákon, a samozřejmě ve spolupráci všech zmíněných expertů či mých kolegů, které jsem zmínila, včetně zástupců ÚOHS. |
ps2013-036-02-007-066.u2.p14.s1
| Zadavatel bude mít dále možnost požadovat prokázání splnění kvalifikačních předpokladů i po poddodavateli, tzn. subdodavateli. |
ps2013-036-02-007-066.u2.p14.s2
| Často se nám nyní stává u veřejných zakázek, že subdodavatelé jsou prodáváni a následně samozřejmě zakázky řeší někdo jiný, což eliminuje i možnost v podstatě dohlédnout i do kvality subdodavatele, pokud nebyl součástí nabídky. |
ps2013-036-02-007-066.u2.p14.s3
| To znamená, že směrnice zavádí tuto možnost zejména z důvodu ověření subdodavatele, respektive toho, zda se subdodavatel nenachází v některé ze situací, která vyžaduje jeho vyloučení. |
ps2013-036-02-007-066.u2.p14.s4
| Novinkou také bude povinnost dodavatele předložit identifikační údaje subdodavatelů, čímž bude zadavatel informován o osobách přítomných na staveništích či o tom, které společnosti poskytují jaké služby. |
ps2013-036-02-007-066.u2.p14.s5
| Tady musím říci, že toto je velmi kvitováno za všech veřejných zadavatelů, se kterými jsme to projednávali, i ze strany samospráv, protože samozřejmě my se snažíme eliminovat jakékoliv prodeje v rámci subdodavatelských služeb. |
ps2013-036-02-007-066.u2.p15.s1
| S tím souvisí také zavedení přímých plateb subdodavatelům, pokud ale o to požádají. |
ps2013-036-02-007-066.u2.p15.s2
| Subdodavatel tak bude více chráněn proti negativním důsledkům ekonomické situace dodavatele. |
ps2013-036-02-007-066.u2.p15.s3
| To znamená, že pokud samozřejmě dodavatel například krachuje, tak následně nezaplatí subdodavateli. |
ps2013-036-02-007-066.u2.p15.s4
| My to v zákoně jaksi rozepisujeme, jakým způsobem se k tomu subdodavatel má postavit. |
ps2013-036-02-007-066.u2.p15.s5
| Podstatné také je, aby byla informace o způsobu fakturace předána všem dotčeným osobám s dotyčným předstihem a bylo možné na ni reagovat. |
ps2013-036-02-007-066.u2.p15.s6
| V současné chvíli je zadavatel povinen kontrolovat všechny nabídky, a to bez ohledu na splnění podmínek zadání, což klade velice vysoké nároky na čas a přináší vysokou administrativní zátěž zejména u velkých veřejných zakázek, kam se přihlásilo hodně zájemců. |
ps2013-036-02-007-066.u2.p15.s7
| Nově podle tohoto zákona, který vám zde předkládám za vládu, si zadavatel bude moci vybrat, jestli je pro něj jednodušší kontrolovat jen nejvýhodnější nabídku, nebo v případě, že je hodnocení složitější, zda nejprve posoudí všechny nabídky a hodnotit bude jen ty, které jsou v pořádku. |
ps2013-036-02-007-066.u2.p15.s8
| To je také velká novinka, která je velmi kvitována, protože dáváme možnost buď hodnotit tu nejlepší, anebo jenom ty, co, co jsou v pořádku, a ne například i ty, které nesplňují určitá kritéria i u formálního hodnocení. |
ps2013-036-02-007-066.u2.p16.s1
| Návrh zákona neukládá - tady prosím pozor, s výjimkou významných veřejných zakázek - povinnost svolávat hodnoticí komise. |
ps2013-036-02-007-066.u2.p16.s2
| Evropské právo takovou povinnost nestanovuje, proto není důvod tuto oblast nadměrně regulovat a dát ji jako povinnost do našeho zákona. |
ps2013-036-02-007-066.u2.p16.s3
| Jako problematická se jeví zejména skutečnost, že za současného stavu fakticky rozhoduje hodnoticí komise za zadavatele, ale rozhodnutí podepisuje zadavatel, přestože s názorem hodnoticí komise nemusí souhlasit. |
ps2013-036-02-007-066.u2.p16.s4
| Tady musím říct, že toto například jsou takové věci, kde zadavatel se dokonce i soudí s některými členy hodnoticí komise, a pokud je projekt nebo zakázka financována z Evropské unie, tak samozřejmě to už se nepostaví, nedočerpá a hned jsou tady chyby. |