ps2013-029-06-008-018.u1.p1.s1
18 . ps2013-029-06-008-018.u1.p1.s2
Návrh poslanců Jana Farského , Andreje Babiše , Pavla Bělobrádka a dalších na vydání zákona o Registru smluv a o změně zákona č . 137 / 2006 Sb . , o veřejných zakázkách , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 42 / - druhé čtení ps2013-029-06-008-018.u1.p2.s1
Tímto sněmovním tiskem jsme se zabývali dne 18 . června , kdy jsme také přerušili obecnou rozpravu . ps2013-029-06-008-018.u1.p2.s2
Prosím , aby místo u stolku zpravodajů zaujal za navrhovatele poslanec Jan Farský a zpravodaj garančního ústavněprávního výboru pan poslanec Jan Chvojka . ps2013-029-06-008-018.u1.p3.s1
Ptám se na případná vystoupení pana navrhovatele , případně pana zpravodaje . ps2013-029-06-008-018.u1.p3.s2
Není zájem . ps2013-029-06-008-018.u1.p4.s1
V prvém čtení byl tento návrh přikázán k projednání ústavněprávnímu výboru , hospodářskému výboru , kontrolnímu výboru , páni zpravodajové jsou postupně pan zpravodaj Chvojka , pan zpravodaj Birke a pan zpravodaj Novotný , a výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj , pan zpravodaj Jiří Petrů . ps2013-029-06-008-018.u1.p4.s2
Usnesení vám byla doručena jako sněmovní tisky 42 / 2 až 8 . ps2013-029-06-008-018.u1.p5.s1
Nyní budeme pokračovat v přerušené obecné rozpravě , do které se jako první přihlásil předseda poslaneckého klubu TOP 09 a Starostové Miroslav Kalousek . ps2013-029-06-008-018.u1.p5.s2
Prosím , pane předsedo , máte slovo . ps2013-029-06-008-018.u2.p1.s1
Děkuji . ps2013-029-06-008-018.u2.p1.s2
Dámy a pánové , návrh zákona o Registru smluv je zákon , který poslanecký klub TOP 09 a Starostové dlouhodobě prosazuje , pochopitelně i s některými úpravami , neboť mně osobně není jasné , proč by se tato povinnost měla vztahovat na příspěvkovou organizaci , která hospodaří s dvěma nebo třemi miliony státních prostředků ročně , a neměla by se vztahovat na soukromníka , který inkasuje miliardy ročně . ps2013-029-06-008-018.u2.p1.s3
To jsou pořád ty samé veřejné prostředky a veřejnost má právo vědět , jak se s těmi prostředky nakládá . ps2013-029-06-008-018.u2.p1.s4
Z tohoto hlediska také - ps2013-029-06-008-018.u3.p1.s1
Já se velmi omlouvám , pane předsedo . ps2013-029-06-008-018.u3.p1.s2
Dovoluji si poprosit kolegy o klid v jednacím sále . ps2013-029-06-008-018.u4.p1.s1
Ale protože vím , že tento pozměňující návrh už byl předložen v druhém čtení na výboru , jenom avizuji , že si zaslouží svoji podporu , neboť podnikatelské subjekty inkasují ročně více než 50 mld . prostředků z veřejných rozpočtů , ať už z národních , nebo z Evropské unie , tak je absurdní , abychom v případě , že se jedná o státní instituci nebo instituci krajskou či obecní , trvali na tom , že ty smlouvy musí být zveřejněny , tak abychom tolerovali , že nebudou zveřejněny , když jde o miliardové dotace pro jednotlivé soukromníky . ps2013-029-06-008-018.u4.p2.s1
To není ani žádná šikana , a koneckonců každý soukromník má právo tu dotaci odmítnout a nevzít si ji , když nechce ty smlouvy zveřejňovat . ps2013-029-06-008-018.u4.p2.s2
Ale pokud si ty veřejné prostředky vezme , tak by se na něj měly vztahovat stejné povinnosti jako na instituce , které hospodaří s veřejnými prostředky , protože jejich zakladatelem je stát , kraj či obec . ps2013-029-06-008-018.u4.p2.s3
To je první připomínka , kterou chci zdůraznit a kterou pokládám za důležitou , protože jinak bychom se chovali velmi pokrytecky . ps2013-029-06-008-018.u4.p3.s1
Pozměňující návrh , který teď chci odůvodnit v obecné rozpravě , se týká tzv . prioritních kapitol . ps2013-029-06-008-018.u4.p3.s2
Rozpočtová pravidla pro několik málo kapitol . . . ps2013-029-06-008-018.u4.p4.s1
Paní ministryně . . . ps2013-029-06-008-018.u4.p4.s2
Paní ministryně , já už na to nemám , abych vás překřičel . ps2013-029-06-008-018.u5.p1.s1
Velmi se omlouvám , pane poslanče . ps2013-029-06-008-018.u5.p1.s2
Poprosím všechny , aby skutečně své hovory přenesli mimo tento jednací sál . ps2013-029-06-008-018.u6.p1.s1
Děkuji pěkně . ps2013-029-06-008-018.u6.p1.s2
Rozpočtová pravidla vyjímají z exekutivní pravomoci vlády při stanovování rozpočtu některé kapitoly , kde výjimečným způsobem záleží na nezávislosti . ps2013-029-06-008-018.u6.p1.s3
Je to Ústavní soud , je to NKÚ , je to kapitola Poslanecké sněmovny , je to kapitola Senátu , jsou to tzv . prioritní kapitoly . ps2013-029-06-008-018.u6.p1.s4
Když to dohromady sečteme , jedná se o poměrně malé částky , ale klíčová je tam ta míra nezávislosti . ps2013-029-06-008-018.u6.p2.s1
Vzpomínám si na rok 2004 , když jsem byl předsedou rozpočtového výboru , vláda Vladimíra Špidly snížila rozpočtovou kapitolu NKÚ a Ústavního soudu , předložila ten návrh rozpočtu do vlády a já jsem přinutil premiéra , a on mé argumenty uznal , že něco takového vláda udělat nesmí , že to může udělat pouze rozpočtový výbor Sněmovny . ps2013-029-06-008-018.u6.p2.s2
To usnesení vlády revokoval a vláda se usnesla jinak . ps2013-029-06-008-018.u6.p3.s1
Není to hnidopišství , je to velmi důležité z hlediska ústavní nezávislosti některých institucí . ps2013-029-06-008-018.u6.p3.s2
V rámci rozpočtových pravidel jim říkáme prioritní kapitoly . ps2013-029-06-008-018.u6.p3.s3
Tam vláda nesmí stanovovat mantinely rozpočtu , tam je to výlučně pravomoc Poslanecké sněmovny , kterou při projednávání rozpočtu Sněmovna deleguje na rozpočtový výbor a v rámci schvalování rozpočtu potom samozřejmě schvaluje Sněmovna . ps2013-029-06-008-018.u6.p4.s1
Já jsem přesvědčen , že tento princip by se měl vztahovat i na Registr smluv . ps2013-029-06-008-018.u6.p4.s2
Že by mohla za určitých okolností být ohrožena , nebo některé informace zneužity pro to , aby mohla být ohrožena nezávislost např . NKÚ nebo např . Ústavního soudu právě pro jejich povinnosti Registru smluv . ps2013-029-06-008-018.u6.p4.s3
Nejedná se o nijak dramatické finanční objemy a myslím si , že nezávislost těchto institucí v demokratickém systému za to stojí . ps2013-029-06-008-018.u6.p4.s4
Proto se v podrobné rozpravě přihlásím k pozměňovacímu návrhu , který pro tyto prioritní kapitoly státního rozpočtu , tedy pro tyto instituce , z Registru smluv navrhuje výjimku . ps2013-029-06-008-018.u6.p4.s5
Děkuji za vyslechnutí a za pochopení . ps2013-029-06-008-018.u7.p1.s1
Děkuji panu předsedovi Kalouskovi . ps2013-029-06-008-018.u7.p1.s2
Nyní s přednostním právem pan místopředseda poslaneckého klubu (místopředseda signalizuje ze sálu) - dobře . ps2013-029-06-008-018.u7.p1.s3
Dalším řádně přihlášeným je pan poslanec Vít Kaňkovský . ps2013-029-06-008-018.u7.p1.s4
Prosím , pane poslanče , máte slovo . ps2013-029-06-008-018.u8.p1.s1
Vážený pane místopředsedo , vážení členové vlády , milé dámy , vážení pánové , komplexní pozměňovací návrh ke sněmovnímu tisku 42 podaný prostřednictvím kolegů Vondráčka , Chvojky a Bartoška se mj . týká i zveřejňování smluv mezi zdravotními pojišťovnami a zdravotnickými zařízeními , které jsme zde nedávno řešili v souvislosti s projednáváním tzv . transparenční novely zákona č . 48 / 1997 Sb . ps2013-029-06-008-018.u8.p1.s2
Tuto novelu jsme zde již schválili ve třetím čtení včetně pozměňovacího návrhu , který jsem podal s kolegou Krákorou při projednávání ve výboru pro zdravotnictví , a tento řeší zveřejňování smluv mezi zdravotnickými zařízeními a zdravotními pojišťovnami i s ohledem na jejich účinnost , což je u tohoto druhu smluv , zejména u tzv . úhradových dodatků , věc naprosto zásadní . ps2013-029-06-008-018.u8.p2.s1
V této souvislosti chci jasně deklarovat , aby nedošlo k žádné pochybnosti , že já i klub KDU - ČSL zveřejňování smluv mezi zdravotními pojišťovnami a zdravotnickými zařízeními podporujeme . ps2013-029-06-008-018.u8.p2.s2
Toto chci , aby zde jednoznačně zaznělo . ps2013-029-06-008-018.u8.p2.s3
Co ale vidím jako naprosto zásadní , je způsob , který pro naplnění cíle transparentnosti právě u smluv mezi zdravotnickými zařízeními a zdravotními pojišťovnami zvolíme . ps2013-029-06-008-018.u8.p3.s1
Je třeba si uvědomit , že smlouvy mezi těmito dvěma subjekty jsou značně specifické , protože přímo navazují na výši úhrad stanovených každoročně úhradovou vyhláškou . ps2013-029-06-008-018.u8.p3.s2
V této souvislosti si je třeba uvědomit , že úhradová vyhláška vychází pravidelně až v posledních dnech kalendářního roku . ps2013-029-06-008-018.u8.p3.s3
Snad se v tomto ohledu blýská na lepší časy , protože kolega Hovorka podal k novele zákona č . 48 / 1997 Sb . pozměňovací návrh , který navrhuje nově povinnost vydání úhradové vyhlášky nejpozději do konce října příslušného kalendářního roku . ps2013-029-06-008-018.u8.p3.s4
Bohužel ale ani tak není zaručeno , a praxe to jednoznačně ukazuje , že by všechny smlouvy , hlavně pak každoročně uzavírané dodatky ke smlouvám , byly projednány a uzavřeny do konce kalendářního roku . ps2013-029-06-008-018.u8.p3.s5
To je v dnešní době spíše zbožné přání , protože vyjednávání kolem úhradových dodatků se často vleče řadu měsíců . ps2013-029-06-008-018.u8.p4.s1
Z tohoto pohledu jsem přesvědčen , že problematiku zveřejňování smluv mezi zdravotními pojišťovnami a zdravotnickými zařízeními je vhodnější ponechat v dikci zákona č . 48 / 1997 Sb . , včetně navázání na účinnost , tak jak to tzv . transparenční novela komplexně řeší . ps2013-029-06-008-018.u8.p4.s2
Oproti tomu zařazení smluv do zákona o Registru smluv by zejména v oblasti účinnosti smluv , pokud by byly uzavřeny až v průběhu prvních kalendářních měsíců nebo v průběhu prvních měsíců kalendářního roku , což je dneska v praxi běžné , byly zatíženy významnou právní nejistotou . ps2013-029-06-008-018.u8.p4.s3
Toto považuji za vysoce nebezpečný fenomén . ps2013-029-06-008-018.u8.p5.s1
Proto si v podrobné rozpravě dovolím načíst pozměňovací návrh , kterým navrhnu zveřejňování smluv o úhradách zdravotní péče mezi zdravotními pojišťovnami a zdravotnickými zařízeními vyjmout z dikce zákona o Registru smluv a řešit jej v dikci zákona o veřejném zdravotním pojištění . ps2013-029-06-008-018.u8.p6.s1
V opačném případě bychom dospěli k právnímu střetu mezi oběma právními normami , tedy návrhem zákona o Registru smluv a novelizovaným zákonem č . 48 / 1997 Sb . ps2013-029-06-008-018.u8.p6.s2
Komplexní pozměňovací návrh k Registru smluv totiž řeší zmíněný konflikt pouze v jednom směru , když stanoví , co se stane , bude - li smlouva , a v tomto případě také informace o odchylkách od úhradové vyhlášky pro daný kalendářní rok , zveřejněna nejdříve v registru , viz ustanovení § 8 odst . 6 - je - li v souladu s tímto zákonem uveřejněna smlouva , která má být uveřejněna podle jiného zákona , nebo informace z ní mají být uveřejněny podle jiného zákona , je tím splněna povinnost uveřejnit ji nebo informace z ní podle takového jiného zákona . ps2013-029-06-008-018.u8.p7.s1
Tímto paragrafem ale vůbec není řešeno , co se stane , pokud zdravotní pojišťovna smlouvu zveřejní podle zákona o veřejném zdravotním pojištění v dikci již zmíněné transparenční novely . ps2013-029-06-008-018.u8.p7.s2
Z hlediska zákona o veřejném zdravotním pojištění by tato smlouva nabyla účinnosti dnem zveřejnění v souladu s tímto zákonem , tj . na webových stránkách zdravotní pojišťovny . ps2013-029-06-008-018.u8.p7.s3
Z hlediska zákona o Registru smluv by však smlouva nabyla účinnosti až dnem uveřejnění v dotčeném registru , viz navrhované ustanovení § 6 odst . 1 . ps2013-029-06-008-018.u8.p7.s4
Je tedy třeba říci , že z této situace není vůbec zřejmé , kdy by skutečně tato smlouva nabyla účinnosti . ps2013-029-06-008-018.u8.p7.s5
To lze považovat za nepřípustný zásah do právní jistoty . ps2013-029-06-008-018.u8.p7.s6
Přijetím zákona o Registru smluv v kontextu podaného komplexního pozměňovacího návrhu a paralelně přijetím takzvané transparenční novely zákona o veřejném zdravotním pojištění by tak nastala situace , kdy by dva zákony ukládaly stejným subjektům , tedy zdravotním pojišťovnám , obdobnou povinnost zveřejňovat smlouvy , ovšem každá právní úprava by tuto povinnost požadovala splnit jinak , přičemž by nebyl dořešen vzájemný vztah těchto dvou úprav . ps2013-029-06-008-018.u8.p8.s1
Aby se tato nejasnost odstranila , je nezbytné uvést oba návrhy zabývající se zveřejňováním smluv do souladu . ps2013-029-06-008-018.u8.p8.s2
S ohledem na problematiku zdravotnického prostředí považuji za komplexnější a na druhou stranu i jednodušší , a tím i levnější řešení zveřejňování smluv mezi zdravotními pojišťovnami a zdravotními zařízeními v dikci již Sněmovnou schválené transparenční novely zákona o veřejném zdravotním pojištění , než je řešit prostřednictvím zákona o Registru smluv . ps2013-029-06-008-018.u8.p8.s3
Novelizovaný zákon o veřejném zdravotním pojištění totiž výrazně lépe reflektuje specifika úhradových mechanismů ve zdravotnictví , zejména v oblasti účinnosti úhradových dodatků . ps2013-029-06-008-018.u8.p9.s1
Proto se v podrobné rozpravě přihlásím ke svému pozměňovacímu návrhu , ve kterém navrhnu vyjmout smlouvy o úhradě a poskytování zdravotních služeb z aplikace zákona o Registru smluv a ponechat povinnost zveřejňovat tyto údaje v dikci novelizovaného zákona o veřejném zdravotním pojištění . ps2013-029-06-008-018.u8.p9.s2
Jsem hluboce přesvědčen , že to nijak nenaruší naši společnou snahu maximálně ztransparentnit toky veřejných financí ve všech oblastech , zdravotnictví nevyjímaje , což je jistě náš společný cíl . ps2013-029-06-008-018.u8.p10.s1
Děkuji vám za pozornost . ps2013-029-06-008-018.u9.p1.s1
Já děkuji panu poslanci Kaňkovskému . ps2013-029-06-008-018.u9.p1.s2
Dalším řádně přihlášeným je pan poslanec Štěpán Stupčuk . ps2013-029-06-008-018.u9.p1.s3
Prosím , pane poslanče . ps2013-029-06-008-018.u10.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2013-029-06-008-018.u10.p1.s2
Vážený pane předsedo , vážené kolegyně , kolegové , jak již jsem předeslal v úvodu , já jsem nikdy nezpochybňoval oprávněnost či legitimitu této myšlenky . ps2013-029-06-008-018.u10.p1.s3
Nicméně u této právní normy považuji za zásadní tedy to , že tato právní norma ve své komplexnosti , složitosti a rozsahu dopadu dle mého soudu měla být předložena jako vládní návrh . ps2013-029-06-008-018.u10.p1.s4
Návrh zákona , tak jak byl předložen formou poslanecké iniciativy , u něj se naprosto zřetelně - tedy já postrádám výstupy z meziresortního připomínkového řízení . ps2013-029-06-008-018.u10.p1.s5
Řada kolegů už tady o tom hovořila , o těch různých dopadech . ps2013-029-06-008-018.u10.p2.s1
Chtěl bych také upozornit na situaci , která může nastat , a to je : Zákon neobsahuje ani v tom komplexním pozměňovacím návrhu opatření proti nečinnosti . ps2013-029-06-008-018.u10.p2.s2
Jinými slovy , pokud já vážu účinky té smlouvy na zveřejnění v registru , tak co se stane potom , když v té stanovené lhůtě nebude ta smlouva uveřejněna ? ps2013-029-06-008-018.u10.p2.s3
Samozřejmě že ten účastník řízení , tedy účastník té smlouvy , legitimně očekává vůči tedy správci registru , že nastane účinnost nejpozději ten třicátý den . ps2013-029-06-008-018.u10.p2.s4
A když nenastane , tak tedy stát , správce registru , se dostává do prodlení , nenastanou účinky spojené tedy s účinností smlouvy , to znamená tedy , že nedojde ke konzumaci smlouvy , nedojde k plnění . ps2013-029-06-008-018.u10.p2.s5
V takovém případě může docházet i ke vzniku škody v důsledku zpoždění , opožděné účinnosti . ps2013-029-06-008-018.u10.p2.s6
Jinými slovy zde bude vznikat do budoucna legitimní nárok na náhradu škody za nesprávný úřední postup . ps2013-029-06-008-018.u10.p2.s7
To je situace , které my bychom se měli vyvarovat , a situace , kde bychom měli šetřit prostředky veřejné , prostředky státu tak , abychom nezavdávali a nevytvářeli takové právní normy , které by potenciálně mohly býti zdrojem právě těch žalob , které budou směřovat vůči státu .