ps2013-029-06-010-013.u1.p1.s1
13 . ps2013-029-06-010-013.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 563 / 2004 Sb . , o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 407 / - druhé čtení ps2013-029-06-010-013.u1.p2.s1
Z pověření vlády předložený návrh zákona uvede ministryně školství , mládeže a tělovýchovy Kateřina Valachová . ps2013-029-06-010-013.u1.p2.s2
Paní ministryně , prosím , ujměte se slova . ps2013-029-06-010-013.u2.p1.s1
Vážená paní místopředsedkyně , vážené poslankyně , vážení poslanci - ps2013-029-06-010-013.u3.p1.s1
Já se , paní ministryně , moc omlouvám , ale poprosím kolegy zejména v levé části sálu , aby se ztišili , aby paní ministryně nemusela křičet , abychom ji dostatečně slyšeli . ps2013-029-06-010-013.u3.p1.s2
Děkuji za pochopení . ps2013-029-06-010-013.u3.p1.s3
Paní ministryně , pokračujte . ps2013-029-06-010-013.u4.p1.s1
Děkuji vám , vážená paní místopředsedkyně . ps2013-029-06-010-013.u4.p1.s2
Vážené poslankyně , vážení poslanci , dovolte mi jenom krátce představit vládní návrh zákona o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů , ve znění pozdějších předpisů . ps2013-029-06-010-013.u4.p1.s3
Jedná se o útlou novelu , nicméně velmi potřebnou a očekávanou pedagogickými pracovníky v praxi , která má zajistit to , že skončí nešvar , kdy někteří zřizovatelé uzavírají smlouvy s pedagogy pouze na dobu určitou deseti měsíců a následně naši učitelé jsou nuceni během července a srpna setrvávat na úřadech práce . ps2013-029-06-010-013.u4.p1.s4
Tuto nedůstojnou praxi právě tento vládní návrh zákona řeší . ps2013-029-06-010-013.u4.p1.s5
Napříště by tedy doba určitá sjednaná s pedagogickými pracovníky činila nejméně dvanáct měsíců a mohla by být ode dne vzniku prvního pracovního poměru opakována nejvýše dvakrát . ps2013-029-06-010-013.u4.p1.s6
To znamená , že dojde v podstatě ke sjednocení se zákoníkem práce s tou specialitou , že doba trvání poměru na dobu určitou bude určena oněmi dvanácti měsíci , aby byla takto závadná praxe do budoucna vyloučena . ps2013-029-06-010-013.u4.p2.s1
Vážená paní předsedající , vážené poslankyně , vážení poslanci , domnívám se , že s ohledem na to , že jsme ve druhém čtení , tato stručná informace a připomenutí z hlediska obsahu předkládaného vládního návrhu stačí , a budu se samozřejmě těšit na další projednávání v rámci garančního výboru , pokud tento vládní návrh zákona propustíte druhým čtením , o což bych si dovolila vás požádat . ps2013-029-06-010-013.u4.p2.s2
Děkuji . ps2013-029-06-010-013.u5.p1.s1
Děkuji . ps2013-029-06-010-013.u5.p1.s2
Teď poprosím kolegy zase v pravé části sálu , aby se trochu ztišili , anebo případně šli projednávat následující program ven ze sálu . ps2013-029-06-010-013.u5.p1.s3
Děkuji . ps2013-029-06-010-013.u5.p2.s1
Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání výboru pro vědu , vzdělání , kulturu , mládež a tělovýchovu jako výboru garančnímu . ps2013-029-06-010-013.u5.p2.s2
Usnesení výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 407 / 1 . ps2013-029-06-010-013.u5.p2.s3
Prosím , aby se slova ujala zpravodajka výboru pro vědu , vzdělání , kulturu , mládež a tělovýchovu paní poslankyně Nina Nováková , informovala nás o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnila . ps2013-029-06-010-013.u5.p2.s4
Prosím , máte slovo . ps2013-029-06-010-013.u6.p1.s1
Děkuji za slovo , paní předsedající . ps2013-029-06-010-013.u6.p1.s2
Mohu jenom konstatovat , že tak jak jsme o novele zákona o pedagogických pracovnících mluvili již v prvním čtení , tak výbor pro vědu , vzdělání , kulturu , mládež a tělovýchovu přijal usnesení , kterým doporučuje vyslovit souhlas s vládním návrhem zákona a mne pověřil , abych vás s tímto usnesením seznámila . ps2013-029-06-010-013.u6.p2.s1
V době , kdy o tom garanční výbor jednal , nebyly součástí usnesení žádné pozměňovací návrhy , protože nebyly známy . ps2013-029-06-010-013.u6.p2.s2
Já si potom dovolím v obecné a v podrobné rozpravě se přece jen k jednomu pozměňovacímu návrhu vyjádřit . ps2013-029-06-010-013.u6.p2.s3
Ale teď v té první etapě , tedy na své 14 . schůzi , garanční výbor přijal usnesení , kterým doporučil vyslovit souhlas s vládním návrhem zákona . ps2013-029-06-010-013.u7.p1.s1
Děkuji , paní poslankyně . ps2013-029-06-010-013.u7.p1.s2
Otevírám obecnou rozpravu a poprosím paní poslankyni , aby zůstala u mikrofonu a ujala se slova . ps2013-029-06-010-013.u8.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2013-029-06-010-013.u8.p1.s2
Dámy a pánové , několikrát v poslední době jsme zaregistrovali , že se otevřel nějaký zákon a že se ten zákon musel otevírat během roku i několikrát . ps2013-029-06-010-013.u8.p1.s3
Já jsem si tedy dovolila , když jednáme o novele zákona o pedagogických pracovnících , navrhnout vám jeden pozměňovací návrh . ps2013-029-06-010-013.u8.p1.s4
Objevili jsme totiž takové nedopatření - předpokládám , že z hlediska Ministerstva školství je to opravdu nedopatření , či spíše nedokončené jednání . ps2013-029-06-010-013.u8.p1.s5
Protože existují vysoké školy , které připravují kvalifikované pedagogické pracovníky v magisterském studiu , a přesto je jejich zaměstnavatelé nemohou v zákoně o pedagogických pracovnících najít . ps2013-029-06-010-013.u8.p1.s6
Jsou to obory umělecko - pedagogické . ps2013-029-06-010-013.u8.p1.s7
Já jsem o tom hovořila s některými pracovníky na Ministerstvu školství a skutečně se zdá , že se jenom nepodařilo dokončit určitý proces . ps2013-029-06-010-013.u8.p1.s8
Takže věřím , že pokud by to bylo třeba v garančním výboru , nebo pokud bychom před třetím čtením s tím ještě nějak pracovali , tak věřím , že by Ministerstvo školství , mládeže a tělovýchovy v zásadě proti mému pozměňovacímu návrhu nic nemělo . ps2013-029-06-010-013.u8.p2.s1
Oč jde ? ps2013-029-06-010-013.u8.p2.s2
My jsme zvyklí , když vnímáme na školách celého spektra od mateřských škol po vyšší odborné školy , přičemž ústředních škol a vyšších odborných škol se to týká jenom některých , tak jsme zvyklí slýchat , že tam existuje určitá estetická výchova nebo nějaká umělecká výchova , ale tak jak to známe my sami ze škol , pro nás estetická výchova je hudebka nebo výtvarka neboli hudební výchova nebo výtvarná výchova . ps2013-029-06-010-013.u8.p2.s3
Přitom existuje na vysokých školách , na Akademii múzických umění a Janáčkově akademii múzických umění , už od poloviny 90 . let velice dobře se rozvíjející obor , a hlavně obor , který naše školy potřebují , a to je obor dramatická výchova , mnohdy spojený i s výchovou pohybovou . ps2013-029-06-010-013.u8.p2.s4
V těch hodinách dramatické výchovy , tam , kde v celém spektru regionálního školství jsou , se nenacvičuje divadlo , jak bychom mohli očekávat , ale děti tam získávají velice důležité sociální dovednosti , učí se tam sdělovat své emoce a zároveň jaksi chápat druhé . ps2013-029-06-010-013.u8.p2.s5
Můžeme říci , že tam , kde dramatická výchova ve třídách je , se skutečně vylepšuje atmosféra na škole , protože se takzvaně jakoby pustí ventil někdy třeba pokulhávajících vztahů právě v zážitkově vedené dramatické výchově a velice často se v zárodku utlumí třeba počátek šikany . ps2013-029-06-010-013.u8.p3.s1
Další velice dobře uplatnitelné pole působnosti pro dramatickou výchovu je u žáků , kteří mají specifické vzdělávací potřeby , a zejména třeba u žáků sluchově postižených . ps2013-029-06-010-013.u8.p3.s2
Absolventi těchto oborů umělecko - pedagogických , konkrétně na pražské DAMU , velice dobře právě s touto skupinou žáků umějí pracovat . ps2013-029-06-010-013.u8.p4.s1
Další taková poptávka , která je na školách , a to zejména na školách středních , je poptávka po zkvalitnění mediální výchovy , která je také velmi důležitá . ps2013-029-06-010-013.u8.p4.s2
A právě odborné vedení dětí a mládeže jim umožňuje otevřeně a kriticky posuzovat třeba svá setkání s divadelním a filmovým uměním . ps2013-029-06-010-013.u8.p5.s1
V čem vlastně je problém ? ps2013-029-06-010-013.u8.p5.s2
Kvalifikovaní absolventi magisterského studia , které má akreditovaný obor umělecko - pedagogický , nejsou s to za aktuální situace bezpochyby prokázat řediteli nějaké školy svoji kvalifikaci , a to kvalifikaci pedagogickou , ačkoliv od začátku vědí , že na vysokých školách studují zaměření umělecko - pedagogické . ps2013-029-06-010-013.u8.p5.s3
Musíme si tedy uvědomit , že třeba na DAMU jsou obory , které připravují výkonné umělce , a jsou obory , které jsou už akreditované právě na dramatickou výchovu . ps2013-029-06-010-013.u8.p6.s1
Byla by tedy velká škoda , aby takto dobře připravení absolventi , kteří mají v rámci svého studia nejen didaktiku , ale mají i pedagogickou psychologii , psychologii , a jak říkám , i některé obory , které je sbližují třeba se speciální pedagogikou , nenašli své uplatnění jenom proto , že ředitel školského zařízení je nějak nemůže najít v zákoně . ps2013-029-06-010-013.u8.p7.s1
Dovolila jsem si tedy úplně jednoduše v čl . 1 do § 7 , 8 , 9 , 10 , 11 a 18 doplnit větu , že pedagog je kvalifikován . ps2013-029-06-010-013.u8.p7.s2
Teď jak jsem vyjmenovala ty paragrafy , tak se to týká prvního stupně základních škol , druhého stupně základních škol , středních škol , základních uměleckých škol , ale tito absolventi najdou uplatnění i ve volnočasových aktivitách , tzn . třeba v domech dětí a mládeže atd . , tak všude jsem si vlastně dovolila vložit v podstatě větu , která říká , že kvalifikovaný je také učitel předmětu uměleckého zaměření , který získá odbornou kvalifikaci vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném magisterském studijním programu v oblasti umění a studijního oboru umělecko - pedagogického zaměření . ps2013-029-06-010-013.u8.p7.s3
A potom v podrobné rozpravě si dovolím přihlásit se k tomuto pozměňovacímu návrhu . ps2013-029-06-010-013.u8.p8.s1
Snad úplně na závěr bych si ještě dovolila krátce ocitovat jednu či dvě věty z druhé světové konference UNESCO o uměleckém vzdělávání v Soulu z roku 2010 , kde se hovoří , kde je jako strategie uvedeno potvrdit uměleckou výchovu jako základ pro vyvážený kreativní , kognitivní , emocionální , estetický a sociální rozvoj dětí , mládeže a celoživotních studentů . ps2013-029-06-010-013.u8.p8.s2
A jako první opatření je právě vypracování koncepce a využití všech zdrojů k uplatnění a zkvalitňování uměleckého , resp . umělecko - pedagogických oborů . ps2013-029-06-010-013.u8.p9.s1
Děkuji za pozornost . ps2013-029-06-010-013.u9.p1.s1
Děkuji . ps2013-029-06-010-013.u9.p1.s2
A nyní prosím k mikrofonu pana poslance Luzara s faktickou poznámkou , připraví se paní poslankyně Semelová , taktéž s faktickou poznámkou . ps2013-029-06-010-013.u9.p1.s3
Prosím , vaše dvě minuty . ps2013-029-06-010-013.u10.p1.s1
Vážená paní předsedající , paní ministryně , já si dovolím položit otázku spíše statistickou a týkající se možná v druhém čtení pro garanční výbor zajímavou , každopádně pro mě určitě . ps2013-029-06-010-013.u10.p1.s2
Jedná se o to , že toto řetězení pracovních smluv bylo silně medializováno jako negativní jev , a neznám zřizovatele , který by to bral jako standardní postup svého vztahu jako zřizovatel vůči řediteli školy . ps2013-029-06-010-013.u10.p1.s3
Ptám se proto , jak statisticky významná skupina takovéhoto řetězení je . ps2013-029-06-010-013.u10.p1.s4
Týká se to soukromých zřizovatelů , nebo obecních zřizovatelů , krajských zřizovatelů těchto vzdělávacích institucí ? ps2013-029-06-010-013.u10.p1.s5
Pokud by se to mělo týkat , řekněme , zřizovatelů obecních nebo krajských , asi existují seznamy , která města , které obce takhle postupují . ps2013-029-06-010-013.u10.p1.s6
Protože z jedné strany tady slýcháme o obrovské zodpovědnosti starostů a mnohokrát jsme tady přesvědčováni , že ti starostové přece vědí nejlépe a nejlépe se chovají ke svému spravování té obce , a z druhé strany proti jasnému amorálnímu jednání nevystupují , popř . ho tolerují ve svých obcích . ps2013-029-06-010-013.u10.p1.s7
Mě by tyto statistické údaje velice zajímaly . ps2013-029-06-010-013.u10.p1.s8
Děkuji . ps2013-029-06-010-013.u11.p1.s1
Děkuji a poprosím k mikrofonu paní poslankyni Semelovou , připraví se pan poslanec Zlatuška (šum vlevo) . ps2013-029-06-010-013.u11.p1.s2
Prosím , vaše dvě minuty . ps2013-029-06-010-013.u12.p1.s1
Děkuji . ps2013-029-06-010-013.u12.p1.s2
Navážu na kolegu a pokusím se mu , aniž bych chtěla brát slovo paní ministryni , na některé záležitosti odpovědět . ps2013-029-06-010-013.u12.p1.s3
My jsme o tom jednali na výboru . ps2013-029-06-010-013.u12.p1.s4
Já jenom připomínám , že týden by měli mít všichni učitelé prázdniny , aby načerpali sil do dalšího školního roku , a bohužel tomu tak není vždycky , protože skutečně jsou mnozí učitelé , kteří mají smlouvu pouze na dobu určitou na těch deset měsíců a jsou odkázáni potom buď jít na úřad práce , brát si různé brigády , anebo se nepřihlásit a prostě nějak to přežít , právě z toho důvodu třeba , že se bojí , aby smlouva s nimi byla v září také obnovena . ps2013-029-06-010-013.u12.p2.s1
Pokud bych mohla uvést některé statistiky , a netýká se to pouze škol soukromých , týká se to všech škol , všech zřizovatelů , tak loni v červnu v evidenci úřadu práce bylo 411 uchazečů o práci učitelských oborů . ps2013-029-06-010-013.u12.p2.s2
411 . ps2013-029-06-010-013.u12.p2.s3
V červenci jich bylo 3060 . ps2013-029-06-010-013.u12.p2.s4
V září pak klesl tento počet na 314 . ps2013-029-06-010-013.u12.p2.s5
Já si myslím , že tyto počty hovoří samy o sobě , že to jsou počty , které jsou varující , a měli bychom se touto otázkou o pravdu vážně zaobírat . ps2013-029-06-010-013.u12.p3.s1
Mě mrzí , že se zasekl tento zákon v legislativním procesu , už z toho důvodu , že neplatí od 1 . července 2015 , jak měl platit , a bohužel se to bude opakovat i v příštím roce , protože i kdyby platil od příštího roku , tak v září se dělají smlouvy a znamená to , že v příštím roce se to bude opakovat . ps2013-029-06-010-013.u12.p3.s2
Proto bych byla velice ráda , kdybychom o tom jednali věcně , aby co nejrychleji tento zákon vešel v účinnost . ps2013-029-06-010-013.u12.p3.s3
Děkuji . ps2013-029-06-010-013.u13.p1.s1
Děkuji a poprosím k mikrofonu pana poslance Zlatušku s faktickou poznámkou . ps2013-029-06-010-013.u13.p1.s2
Prosím , máte slovo . ps2013-029-06-010-013.u14.p1.s1
Vážená paní předsedající , paní ministryně , k tomu problému , kolika učitelů se to týká . ps2013-029-06-010-013.u14.p1.s2
Chtěl bych opakovat to , co už jsem říkal jak na výboru , tak při prvním čtení . ps2013-029-06-010-013.u14.p1.s3
Když mě oslovily odbory s tím , abych tento zákon podpořil , tak jsem se zeptal , kolik mají povědomí o tom , že se to týká učitelů . ps2013-029-06-010-013.u14.p1.s4
Nemají žádné povědomí o tom a nemají žádné údaje , kolika učitelů se to týká . ps2013-029-06-010-013.u14.p1.s5
Co se týká těch dat , která zde říkala paní poslankyně Semelová , pokud si náhodou dávají absolventi škol na úřad práce své žádosti o místo , tak to také vysvětluje ten nárůst před prázdninami . ps2013-029-06-010-013.u14.p1.s6
To neznamená , že by tam byl tento výpadek . ps2013-029-06-010-013.u14.p2.s1
Jenom bych doporučoval věnovat se bilanci financí mezi Ministerstvem práce a sociálních věcí a Ministerstvem školství , mládeže a tělovýchovy , protože pokud počty učitelů berou během prázdnin podporu v nezaměstnanosti a budou v budoucnu zaměstnáváni , tak by bylo vhodné ty finance přesunout do resortu školství . ps2013-029-06-010-013.u15.p1.s1
Děkuji , a nyní prosím k mikrofonu paní poslankyni Putnovou s řádnou přihláškou . ps2013-029-06-010-013.u15.p1.s2
Prosím , máte slovo . ps2013-029-06-010-013.u16.p1.s1
Děkuji . ps2013-029-06-010-013.u16.p1.s2
Vážená paní předsedající , vážená paní ministryně , vážené kolegyně , dámy a pánové , když minulé vedení Ministerstva školství avizovalo , že připravuje tuto novelu , dali jsme jasně najevo , že ji podpoříme . ps2013-029-06-010-013.u16.p1.s3
Chtěli jsme ji podpořit , aby bylo jasné , na straně koho stojíme v tomto sporu učitelé versus ředitelé . ps2013-029-06-010-013.u16.p1.s4
Chtěli jsme , aby bylo jasné , že tato nemravná praxe , která se už řadu let v českém školství praktikuje , je nepřijatelná a že vítáme způsob , jak toto ukončit . ps2013-029-06-010-013.u16.p1.s5
V tomto věcném sporu ředitelé versus učitelé stojíme jednoznačně na straně učitelů . ps2013-029-06-010-013.u16.p2.s1
Je mně líto , paní ministryně , že svoji premiéru v Poslanecké sněmovně musíte mít u novely zákona , který je ovšem podle mého soudu zbytný . ps2013-029-06-010-013.u16.p2.s2
Z té rozsáhlé diskuse , kterou jsme vedli na školském výboru , jednoznačně vyplývalo , že řada zkušených ředitelů škol považuje propouštění učitelů na prázdniny za manažerské selhání .