|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2015-05-27 ps2013-027-08-010-031 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

31. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 309/2006 Sb., kterým se upravují další požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci v pracovněprávních vztazích a o zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při činnosti nebo poskytování služeb mimo pracovněprávní vztahy (zákon o zajištění dalších podmínek bezpečnosti a ochrany zdraví při práci), ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 251/2005 Sb., o inspekci práce, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 462/ - prvé čtení

Date2015-05-27
Meetingps2013/027
Agenda Itemps2013/027/031
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/027schuz/s027256.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 107 • previousnext

ps2013-027-08-010-031.u1.p1.s1 31.
ps2013-027-08-010-031.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 309/2006 Sb., kterým se upravují další požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci v pracovněprávních vztazích a o zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při činnosti nebo poskytování služeb mimo pracovněprávní vztahy (zákon o zajištění dalších podmínek bezpečnosti a ochrany zdraví při práci), ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 251/2005 Sb., o inspekci práce, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 462/ - prvé čtení
ps2013-027-08-010-031.u1.p2.s1 Z pověření vlády předložený návrh uvede ministryně práce a sociálních věcí Michaela Marksová.
ps2013-027-08-010-031.u1.p2.s2 Prosím, paní ministryně, ujměte se slova.
ps2013-027-08-010-031.u2.p1.s1 Vážená paní předsedající, vážené poslankyně a poslanci, děkuji za slovo.
ps2013-027-08-010-031.u2.p1.s2 Tento návrh reaguje na zkušenosti uživatelů -
ps2013-027-08-010-031.u3.p1.s1 Paní ministryně, omlouvám se, ale poprosím kolegy, aby se ztišili, zejména v levé části sálu.
ps2013-027-08-010-031.u3.p1.s2 Děkuji.
ps2013-027-08-010-031.u3.p1.s3 Můžete pokračovat.
ps2013-027-08-010-031.u4.p1.s1 Děkuji.
ps2013-027-08-010-031.u4.p1.s2 Tento návrh reaguje na zkušenosti uživatelů novelizovaných předpisů z uplynulých let a ty změny vycházejí zejména z výsledků kontrol Státního úřadu inspekce práce se sídlem v Opavě, jak jsme dneska slyšeli, na pracovištích a především na staveništích.
ps2013-027-08-010-031.u4.p1.s3 Dále vycházejí z výsledků dvou projektů, které Ministerstvo práce a sociálních věcí v této oblasti vyhlásilo a zadalo k řešení.
ps2013-027-08-010-031.u4.p1.s4 Dále z požadavků dalších institucí, jako např. Českého báňského úřadu, a také z požadavků zástupců odborné veřejnosti, zejména odborně způsobilých osob k zajišťování úkolů v prevenci rizik a koordinátorů BOZP na stanovišti.
ps2013-027-08-010-031.u4.p1.s5 Dále ještě bylo využito poznatků i z vlastních kontrol ministerstva.
ps2013-027-08-010-031.u4.p2.s1 Cílem je především precizace již zavedených pojmů, úprava kvalifikačních předpokladů pro získání odborné způsobilosti v oblasti prevence rizik a koordinátora BOZP, zavedení nového druhu zkoušky při snaze o opakované získání kvalifikace odborně způsobilé osoby.
ps2013-027-08-010-031.u4.p2.s2 Dále se jedná o zavedení evidence odborně způsobilých osob, dále se jedná o dílčí úpravy povinností zadavatele stavby, koordinátora BOZP, odborně způsobilé osoby v prevenci rizik a také dalším cílem je zavedení přestupků a správních deliktů odborně způsobilých osob, především se jedná o onoho koordinátora BOZP.
ps2013-027-08-010-031.u4.p3.s1 V reakci na uvedenou změnu zákona potom následně dojde k novelizaci podzákonných předpisů, které provádějí zákon o zajištění dalších podmínek bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, kdy také dojde ke sladění upravených pojmů a přizpůsobení prováděcích předpisů.
ps2013-027-08-010-031.u4.p4.s1 Takže věřím, že tyto navrhované změny získají podporu Poslanecké sněmovny.
ps2013-027-08-010-031.u4.p4.s2 Děkuji za pozornost.
ps2013-027-08-010-031.u5.p1.s1 Děkuji, paní ministryně, a prosím, aby se slova ujala zpravodajka pro prvé čtení paní poslankyně Radka Maxová.
ps2013-027-08-010-031.u5.p1.s2 Prosím, máte slovo.
ps2013-027-08-010-031.u6.p1.s1 Děkuji, paní předsedající.
ps2013-027-08-010-031.u6.p1.s2 Kolegyně, kolegové, myslím si, že ve stručnosti to tady shrnula paní ministryně.
ps2013-027-08-010-031.u6.p1.s3 jen dodám, že bych doporučila tento sněmovní tisk propustit do dalšího čtení, neboť změny, které jsou promítnuty v této novele, vycházejí z naléhavých požadavků v praxi, přispějí zásadním způsobem ke zvýšení bezpečnosti práce na pracovišti.
ps2013-027-08-010-031.u6.p1.s4 Vzhledem k tomu, že nám vlastně tento týden vyšla zpráva, že s ohledem na stavebnictví se nám pracovní úrazy zvyšují a bezpečnost práce není dobře zajištěna a že na úpravě této novely se podílely instituce, jako je Český báňský úřad, Státní úřad inspekce práce nebo i zástupci veřejné odbornosti, doporučuji tento sněmovní tisk propustit do dalšího čtení.
ps2013-027-08-010-031.u7.p1.s1 Děkuji paní zpravodajce a nyní otevírám obecnou rozpravu, do které eviduji dvě přihlášky - paní poslankyně Adamové a pana poslance Opálky.
ps2013-027-08-010-031.u7.p1.s2 Poprosím k mikrofonu paní poslankyni Adamovou.
ps2013-027-08-010-031.u7.p1.s3 Prosím, máte slovo.
ps2013-027-08-010-031.u8.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2013-027-08-010-031.u8.p1.s2 Vážená paní předsedající, milé dámy, milí pánové, vládní návrh novely zákona číslo 309/2006 Sb., kterým se upravují další požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci v pracovněprávních vztazích a o zajištění bezpečnosti a ochraně zdraví při činnosti nebo poskytování služeb mimo pracovněprávní vztahy, tedy zákon o zajištění dalších podmínek bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, je sice stručná novela, avšak měla bych k poměrně dost výhrad.
ps2013-027-08-010-031.u8.p1.s3 Samotný zákon je ukázkou principu, že všeho moc škodí, což je mimo jiné patrné i z jeho rozsáhlého textu, který zabírá skoro pět řádků.
ps2013-027-08-010-031.u8.p2.s1 Zákon navazuje jako speciální předpis na obecná ustanovení zákoníku práce.
ps2013-027-08-010-031.u8.p2.s2 Zákon na výjimky nerozlišuje velikost stavby ani firem pohybujících se na stavbě.
ps2013-027-08-010-031.u8.p2.s3 Je snad přiměřený pro velké stavby prováděné velkými stavebními firmami, určitě však není přiměřený pro drobné stavby a drobné stavebníky, typicky pro opravy rodinných domů a podobně.
ps2013-027-08-010-031.u8.p2.s4 Dikce zákona je postavena na principu alibismu, kdy je potřeba do papíru popsat všechno, ale reálně pak podle toho nikdo nepracuje, protože to prostě nemá čas číst, aby byl konkurenceschopný v efektivitě práce.
ps2013-027-08-010-031.u8.p2.s5 Návrh novely tyto principiální nedostatky zákona neodstraňuje ani neumenšuje, naopak je posiluje.
ps2013-027-08-010-031.u8.p3.s1 Novela upřesňuje požadavky na plán bezpečnosti a ochrany zdraví při práci na stavbě, který je vymezen v návrhu doprovodné vyhlášky jako text o 20 povinných bodech.
ps2013-027-08-010-031.u8.p3.s2 Tedy bude reálně obsahovat minimálně několik desítek stran textu.
ps2013-027-08-010-031.u8.p3.s3 V jakých případech nastává povinnost plán zpracovat, stanoví též prováděcí vyhláška, a zde by bylo vhodné pro posílení právní jistoty úpravu zapracovat přímo do znění zákona.
ps2013-027-08-010-031.u8.p3.s4 Jisté je, že běžný stavební dělník si plán nepřečte.
ps2013-027-08-010-031.u8.p3.s5 Nicméně každý bude odpovědný za jeho dodržování a v případě bezpečnostního incidentu bude koho postihnout za nedodržení plánu.
ps2013-027-08-010-031.u8.p3.s6 A aby to bylo dostatečně absurdní, novela stanoví, že plán je povinný i u staveb, kde zhotovitelem je sám investor, pokud je zaměstnavatel, tedy například živnostník zaměstnávající jednoho zaměstnance, třeba účetní.
ps2013-027-08-010-031.u8.p3.s7 To znamená, že pokud si jako živnostník s alespoň jedním zaměstnancem a zároveň jako majitel rodinného domku budu natírat okna ve výšce nad 10 metrů nad zemí, což je jeden z příkladů, pro který prováděcí vyhláška nařizuje vypracování plánu, měl bych podle navrhované novely zpracovat plán bezpečnosti a ochrany zdraví při práci.
ps2013-027-08-010-031.u8.p3.s8 To odporuje názvu i zaměření zákona.
ps2013-027-08-010-031.u8.p3.s9 A je na pováženou, zda to není i zásah do základních lidských práv.
ps2013-027-08-010-031.u8.p4.s1 Dále novela a navržená doprovodná prováděcí vyhláška - ta samozřejmě nakonec může vypadat jinak, k návrhu novely zákona se přikládá jako informativní příloha podle legislativních pravidel vlády - detailně upravuje zkoušky koordinátora bezpečnosti na stavbě, a to tak, že zkouška se skládá z několika zkušebních okruhů, v každém z nich pak žadatel absolvuje písemný test obsahující několik desítek otázek, a ústní zkoušku spočívající v odpovědi na vyslovenou otázku.
ps2013-027-08-010-031.u8.p5.s1 Novela zavádí evidenci odborně způsobilých osob, kterou tedy by mělo vést Ministerstvo práce a sociálních věcí.
ps2013-027-08-010-031.u8.p5.s2 se tady ptám, proč by to neměl být Státní úřad inspekce práce, který provádí následně kontrolu.
ps2013-027-08-010-031.u8.p5.s3 To znamená další výdaje státního rozpočtu, další administrativní náklady pro zaměstnavatele.
ps2013-027-08-010-031.u8.p6.s1 Doporučuji paní předkladatelce, tedy paní ministryni, aby jakožto předkladatelka právě navrhla zrušení zákona a převedení podstatných ustanovení do zákoníku práce, čímž by se zvýšila přehlednost a srozumitelnost právní úpravy, usnadnilo by to orientaci pro živnostníky i kontrolní orgány v právních předpisech.
ps2013-027-08-010-031.u8.p6.s2 Jinými slovy si dovolím navrhnout zamítnutí zákona v prvním čtení.
ps2013-027-08-010-031.u8.p6.s3 Děkuji.
ps2013-027-08-010-031.u9.p1.s1 Ano, vám děkuji a prosím k mikrofonu dalšího přihlášeného a tím je pan poslanec Opálka.
ps2013-027-08-010-031.u9.p1.s2 Prosím, máte slovo.
ps2013-027-08-010-031.u10.p1.s1 Děkuji, paní místopředsedkyně.
ps2013-027-08-010-031.u10.p1.s2 Kolegyně, kolegové, kdybych měl stručně vyjádřit tento návrh, tak bych musel říci: Nejde o nic jiného než o životy.
ps2013-027-08-010-031.u10.p1.s3 Cílem je snížit úrazovost ve stavebnictví, což se neobejde bez větší administrativy, bohužel.
ps2013-027-08-010-031.u10.p1.s4 Kvalifikační, motivační a kontrolní činnosti.
ps2013-027-08-010-031.u10.p1.s5 To se neobejde bez vynucování dodržování právních předpisů především u zhotovitelů stavebních prací na staveništích.
ps2013-027-08-010-031.u10.p1.s6 A je úplně jedno, jestli jde o malou, nebo velkou stavbu, ta úrazovost je velká.
ps2013-027-08-010-031.u10.p1.s7 Pro podporu takovéhoto zpřísnění uvedu příklad, že v rámci kontrol v oblasti šetření příčin pracovních úrazů orgány inspekce práce bylo například v roce 2013 zjištěno, že na staveništích vzniklo cca 85 % smrtelných pracovních úrazů ze všech evidovaných smrtelných pracovních úrazů v České republice.
ps2013-027-08-010-031.u10.p1.s8 A když se podíváme na informaci, která zazněla v tomto týdnu v médiích, tak situace se oproti roku 2014 v roce 2015 zhoršuje.
ps2013-027-08-010-031.u10.p1.s9 Kde tedy hledat příčiny?
ps2013-027-08-010-031.u10.p1.s10 Asi budeme mít podle politického zaměření na to různé názory, ale myslím si, že životy našich lidí, a nakonec i pracovní úrazy s trvalými následky jsou varovné.
ps2013-027-08-010-031.u10.p2.s1 V současné době je činnost koordinátora bezpečnosti a ochrany zdraví při práci na stavbách v České republice, jak ukazují poznatky a zkušenosti orgánů inspekce práce, často nedostatečná, neodborná a rovněž občasné.
ps2013-027-08-010-031.u10.p2.s2 A to kromě jiného i z důvodu nízké odměny, kterou jim zadavatelé staveb za jejich činnost určují.
ps2013-027-08-010-031.u10.p2.s3 To samozřejmě vliv i na celkovou cenu při vysoutěžení.
ps2013-027-08-010-031.u10.p2.s4 Také zcela chybí zákonná opora pro sankce ze strany dozorových orgánů, když voláme po tom, aby více pracovali, což nejen že snižuje efektivitu kontrol, ale i faktickou možnost stylu vynutit dodržování stanovených povinností.
ps2013-027-08-010-031.u10.p2.s5 Nakonec víte, jak probíhají na velkých stavbách kontroly.
ps2013-027-08-010-031.u10.p2.s6 Z jedné strany přicházejí kontroloři a z druhé strany utíkají na hodiny najatí dělníci, zejména zahraniční.
ps2013-027-08-010-031.u10.p3.s1 Schválením novely se do právního řádu dostanou takové správní delikty, které by v rámci přestupku i v rámci správního řízení měly být postihovány daleko konkrétněji a přísněji.
ps2013-027-08-010-031.u10.p3.s2 Náklady na státní a veřejné rozpočty se sice v materiálu nepředpokládají, lze však předjímat, že přísnější a náročnější předpisy budou vyžadovat více koordinátorů s vyššími kvalifikačními požadavky, což samozřejmě bude mít vliv na jejich vlastní náklady, což se může projevit, jak jsem podotkl, i v cenách stavebních prací při výběrových řízeních.
ps2013-027-08-010-031.u10.p3.s3 Ale nakonec jde zase o životy a zdraví.
ps2013-027-08-010-031.u10.p4.s1 Nespecifikovaných úspor peněz tedy může být dosaženo očekávaným snížením smrtelných úrazů a pracovních úrazů a nemocí z povolání na straně výdajů z veřejného zdravotního a nemocenského pojištění, z plnění z úrazového pojištění i nákladů na invaliditu a zdravotní postižení ze sociálního systému.
ps2013-027-08-010-031.u10.p5.s1 Závěrem chci poznamenat, že je to jeden z mála návrhů, který vychází z dlouhodobě sbíraných potřeb, tak jak se ukazovaly v praxi, a samozřejmě také vyvolaný novým občanským zákoníkem.
ps2013-027-08-010-031.u10.p5.s2 Děkuji za pozornost.
ps2013-027-08-010-031.u11.p1.s1 děkuji a táži se, zda se ještě někdo hlásí do obecné rozpravy.
ps2013-027-08-010-031.u11.p1.s2 Není tomu tak, tudíž obecnou rozpravu končím a táži se paní navrhovatelky, zpravodajky, zda mají zájem o závěrečné slovo.
ps2013-027-08-010-031.u11.p1.s3 Paní ministryně také ne.
ps2013-027-08-010-031.u11.p1.s4 Dobrá.
ps2013-027-08-010-031.u11.p2.s1 Dříve než budeme pokračovat, svolám kolegy z předsálí, protože se musíme vypořádat s návrhem paní kolegyně Adamové na zamítnutí předloženého návrhu v prvém čtení.
ps2013-027-08-010-031.u11.p2.s2 Dříve než tak učiním, všechny vás odhlásím a prosím, abyste se znovu zaregistrovali svými kartami.
ps2013-027-08-010-031.u11.p3.s1 Zahajuji hlasování a táži se, kdo je pro návrh zamítnout předložený návrh v prvém čtení.
ps2013-027-08-010-031.u11.p3.s2 Zahajuji hlasování a táži se, kdo je pro, zmáčkněte tlačítko a zvedněte ruku.
ps2013-027-08-010-031.u11.p3.s3 Kdo je proti?
ps2013-027-08-010-031.u11.p4.s1 Hlasování končím.
ps2013-027-08-010-031.u11.p4.s2 Je to hlasování s pořadovým číslem 201.
ps2013-027-08-010-031.u11.p4.s3 Přihlášeno je 130 přítomných, pro 25, proti 97.
ps2013-027-08-010-031.u11.p4.s4 Konstatuji, že návrh byl zamítnut.
ps2013-027-08-010-031.u11.p5.s1 Nyní se tedy budeme zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání.
ps2013-027-08-010-031.u11.p5.s2 Nejprve rozhodneme o přikázání garančnímu výboru.
ps2013-027-08-010-031.u11.p5.s3 Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání výboru pro sociální politiku jako výboru garančnímu.
ps2013-027-08-010-031.u11.p5.s4 Navrhuje někdo přikázání jinému výboru jako garančnímu?
ps2013-027-08-010-031.u11.p5.s5 Není tomu tak.
ps2013-027-08-010-031.u11.p5.s6 Budeme tedy hlasovat.
ps2013-027-08-010-031.u11.p6.s1 Kdo souhlasí s tím, aby předložený návrh byl přikázán k projednání výboru pro sociální politiku jako garančnímu výboru?
ps2013-027-08-010-031.u11.p6.s2 Zahajuji hlasování a táži se, kdo je pro, zmáčkněte tlačítko a zvedněte ruku.
ps2013-027-08-010-031.u11.p6.s3 Proti?
ps2013-027-08-010-031.u11.p7.s1 Hlasování končím.
ps2013-027-08-010-031.u11.p7.s2 Je to hlasování s pořadovým číslem 202, do kterého je přihlášeno 133 přítomných.

Text viewDownload CoNNL-U