ps2013-027-08-010-031.u1.p1.s1
31 . ps2013-027-08-010-031.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 309 / 2006 Sb . , kterým se upravují další požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci v pracovněprávních vztazích a o zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při činnosti nebo poskytování služeb mimo pracovněprávní vztahy ( zákon o zajištění dalších podmínek bezpečnosti a ochrany zdraví při práci ) , ve znění pozdějších předpisů , zákon č . 251 / 2005 Sb . , o inspekci práce , ve znění pozdějších předpisů , a zákon č . 455 / 1991 Sb . , o živnostenském podnikání ( živnostenský zákon ) , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 462 / - prvé čtení ps2013-027-08-010-031.u1.p2.s1
Z pověření vlády předložený návrh uvede ministryně práce a sociálních věcí Michaela Marksová . ps2013-027-08-010-031.u1.p2.s2
Prosím , paní ministryně , ujměte se slova . ps2013-027-08-010-031.u2.p1.s1
Vážená paní předsedající , vážené poslankyně a poslanci , děkuji za slovo . ps2013-027-08-010-031.u2.p1.s2
Tento návrh reaguje na zkušenosti uživatelů - ps2013-027-08-010-031.u3.p1.s1
Paní ministryně , omlouvám se , ale poprosím kolegy , aby se ztišili , zejména v levé části sálu . ps2013-027-08-010-031.u3.p1.s2
Děkuji . ps2013-027-08-010-031.u3.p1.s3
Můžete pokračovat . ps2013-027-08-010-031.u4.p1.s1
Děkuji . ps2013-027-08-010-031.u4.p1.s2
Tento návrh reaguje na zkušenosti uživatelů novelizovaných předpisů z uplynulých let a ty změny vycházejí zejména z výsledků kontrol Státního úřadu inspekce práce se sídlem v Opavě , jak už jsme dneska slyšeli , na pracovištích a především na staveništích . ps2013-027-08-010-031.u4.p1.s3
Dále vycházejí z výsledků dvou projektů , které Ministerstvo práce a sociálních věcí v této oblasti vyhlásilo a zadalo k řešení . ps2013-027-08-010-031.u4.p1.s4
Dále z požadavků dalších institucí , jako např . Českého báňského úřadu , a také z požadavků zástupců odborné veřejnosti , zejména odborně způsobilých osob k zajišťování úkolů v prevenci rizik a koordinátorů BOZP na stanovišti . ps2013-027-08-010-031.u4.p1.s5
Dále ještě bylo využito poznatků i z vlastních kontrol ministerstva . ps2013-027-08-010-031.u4.p2.s1
Cílem je především precizace již zavedených pojmů , úprava kvalifikačních předpokladů pro získání odborné způsobilosti v oblasti prevence rizik a koordinátora BOZP , zavedení nového druhu zkoušky při snaze o opakované získání kvalifikace odborně způsobilé osoby . ps2013-027-08-010-031.u4.p2.s2
Dále se jedná o zavedení evidence odborně způsobilých osob , dále se jedná o dílčí úpravy povinností zadavatele stavby , koordinátora BOZP , odborně způsobilé osoby v prevenci rizik a také dalším cílem je zavedení přestupků a správních deliktů odborně způsobilých osob , především se jedná o onoho koordinátora BOZP . ps2013-027-08-010-031.u4.p3.s1
V reakci na uvedenou změnu zákona potom následně dojde k novelizaci podzákonných předpisů , které provádějí zákon o zajištění dalších podmínek bezpečnosti a ochrany zdraví při práci , kdy také dojde ke sladění upravených pojmů a přizpůsobení prováděcích předpisů . ps2013-027-08-010-031.u4.p4.s1
Takže věřím , že tyto navrhované změny získají podporu Poslanecké sněmovny . ps2013-027-08-010-031.u4.p4.s2
Děkuji za pozornost . ps2013-027-08-010-031.u5.p1.s1
Děkuji , paní ministryně , a prosím , aby se slova ujala zpravodajka pro prvé čtení paní poslankyně Radka Maxová . ps2013-027-08-010-031.u5.p1.s2
Prosím , máte slovo . ps2013-027-08-010-031.u6.p1.s1
Děkuji , paní předsedající . ps2013-027-08-010-031.u6.p1.s2
Kolegyně , kolegové , myslím si , že ve stručnosti to tady shrnula paní ministryně . ps2013-027-08-010-031.u6.p1.s3
Já jen dodám , že bych doporučila tento sněmovní tisk propustit do dalšího čtení , neboť změny , které jsou promítnuty v této novele , vycházejí z naléhavých požadavků v praxi , přispějí zásadním způsobem ke zvýšení bezpečnosti práce na pracovišti . ps2013-027-08-010-031.u6.p1.s4
Vzhledem k tomu , že nám vlastně tento týden vyšla zpráva , že s ohledem na stavebnictví se nám pracovní úrazy zvyšují a bezpečnost práce není dobře zajištěna a že na úpravě této novely se podílely instituce , jako je Český báňský úřad , Státní úřad inspekce práce nebo i zástupci veřejné odbornosti , doporučuji tento sněmovní tisk propustit do dalšího čtení . ps2013-027-08-010-031.u7.p1.s1
Děkuji paní zpravodajce a nyní otevírám obecnou rozpravu , do které eviduji dvě přihlášky - paní poslankyně Adamové a pana poslance Opálky . ps2013-027-08-010-031.u7.p1.s2
Poprosím k mikrofonu paní poslankyni Adamovou . ps2013-027-08-010-031.u7.p1.s3
Prosím , máte slovo . ps2013-027-08-010-031.u8.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2013-027-08-010-031.u8.p1.s2
Vážená paní předsedající , milé dámy , milí pánové , vládní návrh novely zákona číslo 309 / 2006 Sb . , kterým se upravují další požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci v pracovněprávních vztazích a o zajištění bezpečnosti a ochraně zdraví při činnosti nebo poskytování služeb mimo pracovněprávní vztahy , tedy zákon o zajištění dalších podmínek bezpečnosti a ochrany zdraví při práci , je sice stručná novela , avšak měla bych k ní poměrně dost výhrad . ps2013-027-08-010-031.u8.p1.s3
Samotný zákon je ukázkou principu , že všeho moc škodí , což je mimo jiné patrné i z jeho rozsáhlého textu , který zabírá skoro pět řádků . ps2013-027-08-010-031.u8.p2.s1
Zákon navazuje jako speciální předpis na obecná ustanovení zákoníku práce . ps2013-027-08-010-031.u8.p2.s2
Zákon až na výjimky nerozlišuje velikost stavby ani firem pohybujících se na stavbě . ps2013-027-08-010-031.u8.p2.s3
Je snad přiměřený pro velké stavby prováděné velkými stavebními firmami , určitě však není přiměřený pro drobné stavby a drobné stavebníky , typicky pro opravy rodinných domů a podobně . ps2013-027-08-010-031.u8.p2.s4
Dikce zákona je postavena na principu alibismu , kdy je potřeba do papíru popsat všechno , ale reálně pak podle toho nikdo nepracuje , protože to prostě nemá čas číst , aby byl konkurenceschopný v efektivitě práce . ps2013-027-08-010-031.u8.p2.s5
Návrh novely tyto principiální nedostatky zákona neodstraňuje ani neumenšuje , naopak je posiluje . ps2013-027-08-010-031.u8.p3.s1
Novela upřesňuje požadavky na plán bezpečnosti a ochrany zdraví při práci na stavbě , který je vymezen v návrhu doprovodné vyhlášky jako text o 20 povinných bodech . ps2013-027-08-010-031.u8.p3.s2
Tedy bude reálně obsahovat minimálně několik desítek stran textu . ps2013-027-08-010-031.u8.p3.s3
V jakých případech nastává povinnost plán zpracovat , stanoví též prováděcí vyhláška , a zde by bylo vhodné pro posílení právní jistoty úpravu zapracovat přímo do znění zákona . ps2013-027-08-010-031.u8.p3.s4
Jisté je , že běžný stavební dělník si plán nepřečte . ps2013-027-08-010-031.u8.p3.s5
Nicméně každý bude odpovědný za jeho dodržování a v případě bezpečnostního incidentu bude koho postihnout za nedodržení plánu . ps2013-027-08-010-031.u8.p3.s6
A aby to bylo dostatečně absurdní , novela stanoví , že plán je povinný i u staveb , kde zhotovitelem je sám investor , pokud je zaměstnavatel , tedy například živnostník zaměstnávající jednoho zaměstnance , třeba účetní . ps2013-027-08-010-031.u8.p3.s7
To znamená , že pokud si jako živnostník s alespoň jedním zaměstnancem a zároveň jako majitel rodinného domku budu natírat okna ve výšce nad 10 metrů nad zemí , což je jeden z příkladů , pro který prováděcí vyhláška nařizuje vypracování plánu , měl bych podle navrhované novely zpracovat plán bezpečnosti a ochrany zdraví při práci . ps2013-027-08-010-031.u8.p3.s8
To odporuje názvu i zaměření zákona . ps2013-027-08-010-031.u8.p3.s9
A je na pováženou , zda to není i zásah do základních lidských práv . ps2013-027-08-010-031.u8.p4.s1
Dále novela a navržená doprovodná prováděcí vyhláška - ta samozřejmě nakonec může vypadat jinak , k návrhu novely zákona se přikládá jako informativní příloha podle legislativních pravidel vlády - detailně upravuje zkoušky koordinátora bezpečnosti na stavbě , a to tak , že zkouška se skládá z několika zkušebních okruhů , v každém z nich pak žadatel absolvuje písemný test obsahující několik desítek otázek , a ústní zkoušku spočívající v odpovědi na vyslovenou otázku . ps2013-027-08-010-031.u8.p5.s1
Novela zavádí evidenci odborně způsobilých osob , kterou tedy by mělo vést Ministerstvo práce a sociálních věcí . ps2013-027-08-010-031.u8.p5.s2
Já se tady ptám , proč by to neměl být Státní úřad inspekce práce , který provádí následně kontrolu . ps2013-027-08-010-031.u8.p5.s3
To znamená další výdaje státního rozpočtu , další administrativní náklady pro zaměstnavatele . ps2013-027-08-010-031.u8.p6.s1
Doporučuji paní předkladatelce , tedy paní ministryni , aby jakožto předkladatelka právě navrhla zrušení zákona a převedení podstatných ustanovení do zákoníku práce , čímž by se zvýšila přehlednost a srozumitelnost právní úpravy , usnadnilo by to orientaci pro živnostníky i kontrolní orgány v právních předpisech . ps2013-027-08-010-031.u8.p6.s2
Jinými slovy si dovolím navrhnout zamítnutí zákona v prvním čtení . ps2013-027-08-010-031.u8.p6.s3
Děkuji . ps2013-027-08-010-031.u9.p1.s1
Ano , já vám děkuji a prosím k mikrofonu dalšího přihlášeného a tím je pan poslanec Opálka . ps2013-027-08-010-031.u9.p1.s2
Prosím , máte slovo . ps2013-027-08-010-031.u10.p1.s1
Děkuji , paní místopředsedkyně . ps2013-027-08-010-031.u10.p1.s2
Kolegyně , kolegové , kdybych měl stručně vyjádřit tento návrh , tak bych musel říci : Nejde o nic jiného než o životy . ps2013-027-08-010-031.u10.p1.s3
Cílem je snížit úrazovost ve stavebnictví , což se neobejde bez větší administrativy , bohužel . ps2013-027-08-010-031.u10.p1.s4
Kvalifikační , motivační a kontrolní činnosti . ps2013-027-08-010-031.u10.p1.s5
To se neobejde bez vynucování dodržování právních předpisů především u zhotovitelů stavebních prací na staveništích . ps2013-027-08-010-031.u10.p1.s6
A je úplně jedno , jestli jde o malou , nebo velkou stavbu , ta úrazovost je velká . ps2013-027-08-010-031.u10.p1.s7
Pro podporu takovéhoto zpřísnění uvedu příklad , že v rámci kontrol v oblasti šetření příčin pracovních úrazů orgány inspekce práce bylo například v roce 2013 zjištěno , že na staveništích vzniklo cca 85 % smrtelných pracovních úrazů ze všech evidovaných smrtelných pracovních úrazů v České republice . ps2013-027-08-010-031.u10.p1.s8
A když se podíváme na informaci , která zazněla v tomto týdnu v médiích , tak situace se oproti roku 2014 v roce 2015 zhoršuje . ps2013-027-08-010-031.u10.p1.s9
Kde tedy hledat příčiny ? ps2013-027-08-010-031.u10.p1.s10
Asi budeme mít podle politického zaměření na to různé názory , ale myslím si , že životy našich lidí , a nakonec i pracovní úrazy s trvalými následky jsou varovné . ps2013-027-08-010-031.u10.p2.s1
V současné době je činnost koordinátora bezpečnosti a ochrany zdraví při práci na stavbách v České republice , jak ukazují poznatky a zkušenosti orgánů inspekce práce , často nedostatečná , neodborná a rovněž občasné . ps2013-027-08-010-031.u10.p2.s2
A to kromě jiného i z důvodu nízké odměny , kterou jim zadavatelé staveb za jejich činnost určují . ps2013-027-08-010-031.u10.p2.s3
To má samozřejmě vliv i na celkovou cenu při vysoutěžení . ps2013-027-08-010-031.u10.p2.s4
Také zcela chybí zákonná opora pro sankce ze strany dozorových orgánů , když voláme po tom , aby více pracovali , což nejen že snižuje efektivitu kontrol , ale i faktickou možnost stylu vynutit dodržování stanovených povinností . ps2013-027-08-010-031.u10.p2.s5
Nakonec víte , jak probíhají na velkých stavbách kontroly . ps2013-027-08-010-031.u10.p2.s6
Z jedné strany přicházejí kontroloři a z druhé strany utíkají na hodiny najatí dělníci , zejména zahraniční . ps2013-027-08-010-031.u10.p3.s1
Schválením novely se do právního řádu dostanou takové správní delikty , které by v rámci přestupku i v rámci správního řízení měly být postihovány daleko konkrétněji a přísněji . ps2013-027-08-010-031.u10.p3.s2
Náklady na státní a veřejné rozpočty se sice v materiálu nepředpokládají , lze však předjímat , že přísnější a náročnější předpisy budou vyžadovat více koordinátorů s vyššími kvalifikačními požadavky , což samozřejmě bude mít vliv na jejich vlastní náklady , což se může projevit , jak už jsem podotkl , i v cenách stavebních prací při výběrových řízeních . ps2013-027-08-010-031.u10.p3.s3
Ale nakonec jde zase o životy a zdraví . ps2013-027-08-010-031.u10.p4.s1
Nespecifikovaných úspor peněz tedy může být dosaženo očekávaným snížením smrtelných úrazů a pracovních úrazů a nemocí z povolání na straně výdajů z veřejného zdravotního a nemocenského pojištění , z plnění z úrazového pojištění i nákladů na invaliditu a zdravotní postižení ze sociálního systému . ps2013-027-08-010-031.u10.p5.s1
Závěrem chci poznamenat , že je to jeden z mála návrhů , který vychází z dlouhodobě sbíraných potřeb , tak jak se ukazovaly v praxi , a samozřejmě také vyvolaný novým občanským zákoníkem . ps2013-027-08-010-031.u10.p5.s2
Děkuji za pozornost . ps2013-027-08-010-031.u11.p1.s1
Já děkuji a táži se , zda se ještě někdo hlásí do obecné rozpravy . ps2013-027-08-010-031.u11.p1.s2
Není tomu tak , tudíž obecnou rozpravu končím a táži se paní navrhovatelky , zpravodajky , zda mají zájem o závěrečné slovo . ps2013-027-08-010-031.u11.p1.s3
Paní ministryně také ne . ps2013-027-08-010-031.u11.p1.s4
Dobrá . ps2013-027-08-010-031.u11.p2.s1
Dříve než budeme pokračovat , svolám kolegy z předsálí , protože se musíme vypořádat s návrhem paní kolegyně Adamové na zamítnutí předloženého návrhu v prvém čtení . ps2013-027-08-010-031.u11.p2.s2
Dříve než tak učiním , všechny vás odhlásím a prosím , abyste se znovu zaregistrovali svými kartami . ps2013-027-08-010-031.u11.p3.s1
Zahajuji hlasování a táži se , kdo je pro návrh zamítnout předložený návrh v prvém čtení . ps2013-027-08-010-031.u11.p3.s2
Zahajuji hlasování a táži se , kdo je pro , zmáčkněte tlačítko a zvedněte ruku . ps2013-027-08-010-031.u11.p3.s3
Kdo je proti ? ps2013-027-08-010-031.u11.p4.s1
Hlasování končím . ps2013-027-08-010-031.u11.p4.s2
Je to hlasování s pořadovým číslem 201 . ps2013-027-08-010-031.u11.p4.s3
Přihlášeno je 130 přítomných , pro 25 , proti 97 . ps2013-027-08-010-031.u11.p4.s4
Konstatuji , že návrh byl zamítnut . ps2013-027-08-010-031.u11.p5.s1
Nyní se tedy budeme zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání . ps2013-027-08-010-031.u11.p5.s2
Nejprve rozhodneme o přikázání garančnímu výboru . ps2013-027-08-010-031.u11.p5.s3
Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání výboru pro sociální politiku jako výboru garančnímu . ps2013-027-08-010-031.u11.p5.s4
Navrhuje někdo přikázání jinému výboru jako garančnímu ? ps2013-027-08-010-031.u11.p5.s5
Není tomu tak . ps2013-027-08-010-031.u11.p5.s6
Budeme tedy hlasovat . ps2013-027-08-010-031.u11.p6.s1
Kdo souhlasí s tím , aby předložený návrh byl přikázán k projednání výboru pro sociální politiku jako garančnímu výboru ? ps2013-027-08-010-031.u11.p6.s2
Zahajuji hlasování a táži se , kdo je pro , zmáčkněte tlačítko a zvedněte ruku . ps2013-027-08-010-031.u11.p6.s3
Proti ? ps2013-027-08-010-031.u11.p7.s1
Hlasování končím . ps2013-027-08-010-031.u11.p7.s2
Je to hlasování s pořadovým číslem 202 , do kterého je přihlášeno 133 přítomných .