ps2013-027-08-005-003.u1.p1.s1
3 . ps2013-027-08-005-003.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 40 / 1995 Sb . , o regulaci reklamy a o změně a doplnění zákona č . 468 / 1991 Sb . , o provozování rozhlasového a televizního vysílání , ve znění pozdějších předpisů , ve znění pozdějších předpisů , a zákon č . 256 / 2001 Sb . , o pohřebnictví a o změně některých zákonů , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 363 / - druhé čtení ps2013-027-08-005-003.u1.p2.s1
Tento bod jsme již projednávali ve středu 29 . 4 . ps2013-027-08-005-003.u1.p2.s2
Bod byl přerušen při zpravodajské zprávě pana poslance Komárka a já se tedy ptám , jestli pan poslanec Komárek chce pokračovat nebo přednést svoji zpravodajskou zprávu znovu . ps2013-027-08-005-003.u1.p2.s3
Prosím , pane poslanče , máte slovo . ps2013-027-08-005-003.u2.p1.s1
Děkuji , dámy a pánové . ps2013-027-08-005-003.u2.p1.s2
Dovolte , abych ještě krátce obrátil vaši pozornost k zákonu o regulaci reklamy . ps2013-027-08-005-003.u2.p1.s3
Já jsem byl nucen přerušit svou řeč , svou zpravodajskou zprávu . ps2013-027-08-005-003.u2.p1.s4
Krátce to zrekapituluji . ps2013-027-08-005-003.u2.p1.s5
Seznámil jsem vás s pozměňovacím návrhem , za který se postavil volební výbor . ps2013-027-08-005-003.u2.p1.s6
Ve stručnosti , jsou to legislativní úpravy , pak možnost dohledat zadavatele sporné nebo závadné reklamy a zákaz reklamy na nelegální soutěže a sázky . ps2013-027-08-005-003.u2.p2.s1
Teď k tomu podstatnému , k čemu určitě vystoupí další kolegové . ps2013-027-08-005-003.u2.p2.s2
Výbor se důkladně zabýval tím , že v souladu s evropským právem z regulace reklamy vypadl v té novele zákaz skryté a podprahové reklamy . ps2013-027-08-005-003.u2.p2.s3
Řada poslanců se domnívá , že i když to po nás požaduje evropské právo , že to je špatně a že to může být zneužito . ps2013-027-08-005-003.u2.p2.s4
Pan poslanec Korte v tomto smyslu předložil pozměňovací návrh , který na ústavním výboru neprošel jenom tím nejtěsnějším poměrem . ps2013-027-08-005-003.u2.p2.s5
Předpokládám , že pan poslanec Korte ho přednese zase , a skutečně je na Sněmovně , jakým způsobem se s tímhle vypořádá . ps2013-027-08-005-003.u2.p3.s1
Jenom chci zdůraznit , že krom stanoviska Ministerstva průmyslu a obchodu si volební výbor vyžádal rozklad Parlamentního institutu , který taktéž poměrně jednoznačně , nebo zcela jednoznačně dokazuje , že skutečně není možné regulaci skryté a podprahové reklamy mít v tomto zákoně . ps2013-027-08-005-003.u2.p3.s2
Že může být obsažena pouze v zákonech na ochranu spotřebitele a o nekalých obchodních praktikách . ps2013-027-08-005-003.u2.p3.s3
Čili pod tímto dojmem my jsme se rozhodovali . ps2013-027-08-005-003.u2.p3.s4
Ale jak říkám , v tomto bodě nepanovala jednoznačná shoda . ps2013-027-08-005-003.u2.p4.s1
To je celá moje zpravodajská zpráva . ps2013-027-08-005-003.u2.p4.s2
Děkuji za slovo . ps2013-027-08-005-003.u3.p1.s1
Děkuji panu zpravodaji . ps2013-027-08-005-003.u3.p1.s2
Poprosím ho , aby zaujal místo u stolku zpravodajů , a otvírám obecnou rozpravu , do které se jako první přihlásil pan poslanec . . . pardon panu poslanci , přednostní právo je přednostní právo . ps2013-027-08-005-003.u3.p1.s3
Tedy nejprve s přednostním právem pan předseda poslaneckého klubu ODS Zbyněk Stanjura . ps2013-027-08-005-003.u3.p1.s4
Prosím , pane předsedo . ps2013-027-08-005-003.u4.p1.s1
Děkuji za slovo , jenom pár poznámek k tomu návrhu zákona . ps2013-027-08-005-003.u4.p1.s2
Myslím si , že v zásadě nemáme žádné zásadní připomínky , nicméně chci upozornit na některé věci , a to je zejména navrhovaná změna v § 6 , která se týká šíření reklamy na loterie atd . , jak je celý ten tisk , kde podle našeho názoru je tento text vložen do toho návrhu zákona nesystematicky a nelogicky , protože si myslím , že tam nepatří ani z legislativně právního hlediska a poskytuje zcela neodůvodněné a nesystematicky výsadní represivní účinky vůči šiřitelům reklamy na tento typ služby . ps2013-027-08-005-003.u4.p1.s3
Ale co je na tom nejhorší , tak vlastně vystavuje šiřitele reklamy , ať už to jsou vydavatelé tisku , televize , rozhlasové stanice , provozovatelé internetové reklamy a podobně , do pozice detektivů , kteří , budou - li chtít šířit reklamy na jakoukoliv loterii či podobnou hru , budou muset zkoumat , zda je povolená , a vlastně tak přezkoumávat legálnost podnikání subjektu , který za nimi přichází s žádostí o zveřejnění reklamy . ps2013-027-08-005-003.u4.p1.s4
Přitom současně budou ti šiřitelé reklamy , tzn . jak vydavatelé tisku , televizní , rozhlasové stanice a ti , kteří šíří internetovou reklamu , taky působit v roli soudce , který bude posuzovat , zda podnikání provozovatele loterie je legální , či není , a to v právní oblasti , kdy stát si sám není jistý , zda některé služby jsou , či nejsou legální . ps2013-027-08-005-003.u4.p2.s1
Mohu uvést jako dlouhé diskuse právníků bez jednotného názoru , zda lze v České republice poskytovat loterijní služby na základě licence vydané v jiném státě Evropské unie či zda služby poskytované na serverech v zahraničí , ale v českém jazyce , už porušují naše právo , či nikoliv . ps2013-027-08-005-003.u4.p2.s2
Navíc už soudy několikrát judikovaly rozhodnutí , že provozovatel internetových stránek není odpovědný za jejich obsah nebo že šiřitel reklamy není povinen přezkoumat legálnost podnikání zadavatele reklamy , protože je to základní povinností samotného zadavatele a šiřitel reklamy nedisponuje žádnými speciálními pravomocemi jako např . kontrolní orgány státu či orgány činné v trestním řízení , které by mu tuto činnost umožňovaly . ps2013-027-08-005-003.u4.p2.s3
V některých výměnných reklamních systémech , které se používají na internetu , přitom není kontrola tohoto typu vůbec možná . ps2013-027-08-005-003.u4.p3.s1
Trestat šiřitele reklamy za neplnění takto uložené povinnosti , navíc podle návrhu zákona výraznými finančními sankcemi , je podle našeho názoru v rozporu s ústavním právem České republiky a navrhovaná změna by měla být vypuštěna . ps2013-027-08-005-003.u4.p3.s2
Totéž se týká § 8 odst . 1 písm . o ) . ps2013-027-08-005-003.u4.p4.s1
Současně chci říct , že pozměňovací návrh , který podal pan kolega Chvojka , podle našeho názoru tu situaci ještě zhoršuje , a to zejména s ohledem na ty , kteří zpracovávají reklamu , protože je činí odpovědnými za to , že zpracovávají reklamu na nepovolené loterie . ps2013-027-08-005-003.u4.p4.s2
Já tomu rozumím , té snaze bojovat s nelegální reklamou , zejména na loterie a podobné hry . ps2013-027-08-005-003.u4.p4.s3
Ale kontrolovat a vymáhat plnění tohoto by měl stát a ne ti , kteří šíří reklamu . ps2013-027-08-005-003.u4.p4.s4
Protože to opravdu není v jejich možnostech a je pak docela možné , že podle tohoto návrhu budou dostávat vysoké finanční sankce a přitom vlastně plnit funkci za stát , aniž by k tomu měli ty kontrolní mechanismy , o kterých jsem mluvil . ps2013-027-08-005-003.u4.p5.s1
Takže doporučuji kolegům , abychom to vypustili , abychom se touto otázkou zabývali v jiném zákoně a abychom specifikovali a upřesnili roli státu a jeho kontrolních mechanismů . ps2013-027-08-005-003.u4.p5.s2
Děkuji . ps2013-027-08-005-003.u5.p1.s1
Děkuji panu poslanci Stanjurovi . ps2013-027-08-005-003.u5.p1.s2
Dalším řádně přihlášeným je pan poslanec Daniel Korte . ps2013-027-08-005-003.u5.p1.s3
Prosím , pane poslanče , máte slovo . ps2013-027-08-005-003.u6.p1.s1
Děkuji za slovo , pane předsedající . ps2013-027-08-005-003.u6.p1.s2
Kolegyně a kolegové , přeji pěkné jitro . ps2013-027-08-005-003.u6.p2.s1
Tato novela zákona o regulaci reklamy a dalších zákonů , nebudu to vypočítávat , je implementací směrnice Evropského parlamentu o nekalých obchodních praktikách vůči spotřebitelům na vnitřním trhu . ps2013-027-08-005-003.u6.p2.s2
Navrhovatel tvrdí , že tato implementace je vynucena výtkou Evropské komise ohledně právní úpravy v České republice , která " přesahuje rámec maximální harmonizace , tj . reguluje nad její rámec " , a tudíž že vše , co přesahuje rámec této směrnice založené na tzv . principu úplné harmonizace , musí být z právního řádu České republiky odstraněno . ps2013-027-08-005-003.u6.p2.s3
Na základě toho novela ruší zákaz reklamy založené na podprahovém vnímání , což je novelizační bod číslo 4 , a reklamy skryté , což je novelizační bod číslo 6 . ps2013-027-08-005-003.u6.p3.s1
Navrhovatel rovněž tvrdí , že rušená ustanovení zákona o regulaci reklamy jsou obsažena jinde , tj . v zákoně o ochraně spotřebitele . ps2013-027-08-005-003.u6.p3.s2
Ano , teoreticky to tam jinde je , tj . v pasážích o klamavé reklamě , ale navrhovatel se bohužel neobtěžoval přesunout to jinam verbis expressis . ps2013-027-08-005-003.u6.p3.s3
Příslušná ustanovení jsou velmi vágní , takže soud třeba za tři , pět , sedm let rozhodne , že v tom a tom konkrétním případě bylo použito klamavého prostředku , možná . ps2013-027-08-005-003.u6.p4.s1
Mě prosím tento stav neuspokojuje . ps2013-027-08-005-003.u6.p4.s2
Tento pozitivistický právní výklad se totiž naprosto vzpírá zdravému rozumu . ps2013-027-08-005-003.u6.p4.s3
Nemůže být pochyb o tom , že reklama založená na podprahovém vnímání , a to bez ohledu na to , že některé psychologické školy její účinnost zpochybňují , je nefér . ps2013-027-08-005-003.u6.p4.s4
Už prostě jenom proto , že její recipient , tedy konzument , se jí nemůže bránit třeba vypnutím , přeladěním , prostě proto , že o ní neví . ps2013-027-08-005-003.u6.p5.s1
Rovněž reklama skrytá je nefér . ps2013-027-08-005-003.u6.p5.s2
Nejenže je nefér , je to podvod , a to hned podvod trojí . ps2013-027-08-005-003.u6.p5.s3
Za prvé je to podvod páchaný na konzumentovi , neboť se tváří , že reklamou není , ač je . ps2013-027-08-005-003.u6.p5.s4
A je statisticky dokázáno , že konzument je ochoten důvěřovat objektivnímu sdělení v řádech desetinásobků více než sdělení reklamnímu . ps2013-027-08-005-003.u6.p5.s5
Za druhé je to podvod páchaný na konkurenci , která si za reklamu poctivě platí . ps2013-027-08-005-003.u6.p5.s6
Za třetí je to podvod na majiteli média , kterému takto unikají příjmy z regulérní reklamy . ps2013-027-08-005-003.u6.p6.s1
Dle mého mínění , dámy a pánové , vláda proto měla , je - li povinna přijmout harmonizační směrnici se všemi chlupy , dotyčné pasáže o zákazu podprahové a skryté reklamy zažité v našem právním řádu přesunout opravdu verbis expressis jinam , tj . do zákona o ochraně spotřebitele . ps2013-027-08-005-003.u6.p6.s2
Já proto navrhuji oba zákazy v našem právním řádu ponechat , neboť je to jediná možnost , jak přinutit vládu , aby obratem podala novelu obou zákonů , zákona o regulaci reklamy a zákona na ochrany spotřebitele , a učinila to tak v těch intencích , jak o tom mluvím . ps2013-027-08-005-003.u6.p6.s3
A vás vyzývám , abyste tento návrh z těchto důvodů podpořili . ps2013-027-08-005-003.u6.p6.s4
Připomínám , že jste se svým slibem nezavázali hlasovat podle toho , jak si přeje Evropská komise , ale zavázali jste se hlasovat podle svého nejlepšího vědomí a svědomí . ps2013-027-08-005-003.u6.p6.s5
A tato novela se příčí nejenom zdravému rozumu , jak bylo řečeno , ale též tomuto vašemu slibu . ps2013-027-08-005-003.u6.p7.s1
Děkuji vám za pozornost . ps2013-027-08-005-003.u7.p1.s1
Děkuji panu poslanci Kortemu . ps2013-027-08-005-003.u7.p1.s2
Dalším řádně přihlášeným je pan poslanec Jan Chvojka . ps2013-027-08-005-003.u7.p1.s3
Prosím , pane poslanče , máte slovo . ps2013-027-08-005-003.u8.p1.s1
Hezké dopoledne , děkuji za slovo , pane předsedající . ps2013-027-08-005-003.u8.p1.s2
Já bych chtěl jen krátce osvětlit důvod , proč jsem podal pozměňovací návrh , ke kterému se poté v podrobné rozpravě přihlásím . ps2013-027-08-005-003.u8.p2.s1
My jsme věcně řešili tuto věc již na volebním výboru , kde můj návrh ve smyslu toho , že by měl být postihován nejen ten , kdo šíří nepovolenou reklamu na loterie , ale i ten , kdo ji zpracovává nebo zadává , tak můj návrh byl podpořen na volebním výboru . ps2013-027-08-005-003.u8.p2.s2
Jsem toho názoru , že nejenom šíření nepovolené reklamy na loterie , ale právě zadávání a zpracování by mělo být postihováno analogicky , jako když postihujeme nejen toho , kdo prodává drogy , ale i toho , kdo je vyrábí . ps2013-027-08-005-003.u8.p2.s3
Návrh byl podpořen jednomyslně na volebním výboru , nicméně Ministerstvo průmyslu a obchodu , které je garančním ministerstvem pro tento tisk , seznalo , že je potřeba ještě dopilovat drobné legislativní věci , proto pozměňovací návrh s mým přispěním jsme dopilovali a já ho nyní podávám . ps2013-027-08-005-003.u8.p2.s4
Takže věcně to zůstalo stejné tak jak bylo schváleno na volebním výboru , jsou tam jen dopilovány drobné legislativně technické věci . ps2013-027-08-005-003.u8.p2.s5
Posléze se k němu přihlásím v rámci podrobné rozpravy . ps2013-027-08-005-003.u8.p2.s6
Děkuji . ps2013-027-08-005-003.u9.p1.s1
Děkuji panu poslanci Chvojkovi . ps2013-027-08-005-003.u9.p1.s2
Dalším přihlášeným je pan poslanec Ludvík Hovorka . ps2013-027-08-005-003.u9.p1.s3
Prosím , pane poslanče , máte slovo . ps2013-027-08-005-003.u10.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2013-027-08-005-003.u10.p1.s2
Vážený pane místopředsedo , vážené kolegyně , vážení kolegové , já bych měl rovněž několik připomínek k tomuto návrhu zákona . ps2013-027-08-005-003.u10.p1.s3
Také zastávám názor , že předkladatel se snaží implementovat evropskou směrnici a v důvodové zprávě zdůvodňuje , proč určité ustanovení týkající se reklamy skryté a založené na podprahovém vnímání ruší . ps2013-027-08-005-003.u10.p1.s4
Přesto si však myslím , že tato příslušná ustanovení by v zákoně měla zůstat zachována . ps2013-027-08-005-003.u10.p1.s5
Proto předkládám návrh , aby se v návrhu zákona vypustily body 4 , 6 a 15 . ps2013-027-08-005-003.u10.p1.s6
Jedná se konkrétně o věty , které říkají , že reklama založená na podprahovém vnímání se zakazuje . ps2013-027-08-005-003.u10.p1.s7
Takovou reklamou se pro účely tohoto zákona rozumí reklama , která by měla vliv na podvědomí fyzické osoby , aniž by ji tato osoba vědomě vnímala . ps2013-027-08-005-003.u10.p1.s8
Zakazuje se reklama skrytá . ps2013-027-08-005-003.u10.p1.s9
Takovou reklamou se pro účely tohoto zákona rozumí reklama , u níž je obtížné rozlišit , že se jedná o reklamu , zejména proto , že není jako reklama označena . ps2013-027-08-005-003.u10.p2.s1
Dále navrhuji vypustit ještě další podobná ustanovení , např . reklama , která se zaměřuje na osoby mladší 18 let . ps2013-027-08-005-003.u10.p2.s2
Reklama nesmí doporučovat ke koupi výrobky nebo služby s využitím jejich nezkušenosti nebo důvěřivosti a nabádat , aby přemlouvaly své rodiče nebo zákonné zástupce nebo jiné osoby ke koupi výrobků nebo služeb . ps2013-027-08-005-003.u10.p2.s3
Z těchto důvodů se domnívám , že nový návrh neřeší lépe tyto konkrétní problémy , které byly řešeny v dosavadním návrhu zákona , proto novelizační body , které toto řeší , navrhuji vypustit a ponechat původní znění , protože je lepší . ps2013-027-08-005-003.u10.p3.s1
Dále bych se chtěl dotknout ustanovení reklamy na humánní léčivé přípravky zaměřené na širokou veřejnost . ps2013-027-08-005-003.u10.p3.s2
Tady ministerstvo jaksi opomnělo , že jedno ustanovení tohoto příslušného paragrafu je v naprostém rozporu s evropskou směrnicí , s evropským právem . ps2013-027-08-005-003.u10.p3.s3
Mám tu stanovisko pana doktora Jana Vavrečky z katedry podnikového evropského práva Vysoké školy ekonomické Praha , které říká : Právo Evropské unie stanoví generální zákaz reklamy všech léčiv s výdejem na předpis lékaře vůči široké laické veřejnosti . ps2013-027-08-005-003.u10.p3.s4
Tento zákaz se týká i reklamy všech vakcín . ps2013-027-08-005-003.u10.p3.s5
Jedinou výjimkou z tohoto zákazu je tzv . reklama vakcinačních akcí vůči laické veřejnosti , kterou schválilo Ministerstvo zdravotnictví České republiky . ps2013-027-08-005-003.u10.p4.s1
Česká republika provedla klíčovou výjimku směrnice 2001 / 83 / ES zjevně odlišným způsobem .