ps2013-027-07-005-022.u1.p1.s1
22 . ps2013-027-07-005-022.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 395 / 2009 Sb . , o významné tržní síle při prodeji zemědělských a potravinářských produktů a jejím zneužití / sněmovní tisk 444 / - prvé čtení ps2013-027-07-005-022.u1.p2.s1
Eviduji v rozpravě pět přihlášených a na základě dohody předsedů poslaneckých klubů konstatuji , že byl přijat návrh , že bude rozprava těch , kteří jsou přihlášeni , a bod bude přerušen do příští středy . ps2013-027-07-005-022.u1.p2.s2
Já tedy požádám prvního přihlášeného a tím je pan poslanec Herbert Pavera . ps2013-027-07-005-022.u1.p2.s3
Připraví se paní poslankyně Věra Kovářová . ps2013-027-07-005-022.u2.p1.s1
Hezké a příjemné dopoledne , vážený pane předsedající , milé kolegyně , milí kolegové . ps2013-027-07-005-022.u2.p1.s2
Dovolte , abych vám přednesl své poznatky a připomínky k návrhu zákona č . 395 / 2009 Sb . , o významné tržní síle při prodeji zemědělských a potravinářských produktů a jejím zneužití , který je uveden v tisku č . 444 . ps2013-027-07-005-022.u2.p2.s1
Předmětný návrh si klade za cíl odstranit nedostatky současného znění zákona o významné tržní síle . ps2013-027-07-005-022.u2.p2.s2
Ty podle předkladatele spočívají především v nekoncepčnosti některých ustanovení , v nepřehlednosti více než 80 skutkových podstat zakázaného jednání , v nepřesném vymezení významné tržní síly a v nejasnosti ukládání některých sankcí . ps2013-027-07-005-022.u2.p2.s3
To vše má způsobovat potíže Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže při vedení správních řízení a taktéž i účastníkům těchto řízení . ps2013-027-07-005-022.u2.p3.s1
Připomenu , co bylo cílem původního zákona z roku 2009 . ps2013-027-07-005-022.u2.p3.s2
Cituji : Vymezit skutkovou podstatu zneužití významné tržní síly na vztahy v oblasti prodeje zemědělských a potravinářských produktů a vytvořit nástroje pro posuzování a zamezení těmto praktikám . ps2013-027-07-005-022.u2.p3.s3
Zákon se tak měl vztahovat na případy zneužívání významné tržní síly některých soutěžitelů vůči jiným , kdy jim tato tržní síla umožňuje právě vynucování si jednostranně výhodnějších podmínek . ps2013-027-07-005-022.u2.p3.s4
Argumentuje se , že zatímco odběratel , zde především obchodní řetězec , si mohl vybrat z více dodavatelů , pro dodavatele často představovaly dodávky pro silného odběratele existenční záležitost . ps2013-027-07-005-022.u2.p4.s1
K návrhu mám výhrady a připomínky , které směřují k důvodové zprávě a především k hodnocení dopadů regulace , tzv . RIA , a to konkrétně v následujících bodech : ps2013-027-07-005-022.u2.p5.s1
Předkladatel se nedostatečně vypořádal s variantou číslo 3 , tedy možností zrušení zákona o významné tržní síle . ps2013-027-07-005-022.u2.p5.s2
Uvádí , že dle zjištění úřadu ve správních řízeních tlak obchodních řetězců na snižování dodavatelských cen ve formě zpětných bonusů a cen za reklamu zůstal nezměněn . ps2013-027-07-005-022.u2.p5.s3
V zásadě tak uznává , že zákon příliš nepomáhá , ale variantu jeho zrušení odsuzuje bez řádného zdůvodnění . ps2013-027-07-005-022.u2.p6.s1
Není zde uvedena analýza toho , jak se za roky od přijetí zákona změnila distribuce zemědělských a potravinářských výrobků . ps2013-027-07-005-022.u2.p6.s2
Pokud je mi známo , sami zemědělci se snaží prodávat mimo velké obchodní řetězce , ať už formou například farmářských trhů , či specializovaných kamenných obchodů . ps2013-027-07-005-022.u2.p6.s3
Kvantifikace těchto jevů by mohla změnit náhled na to , zda je tento zákon vůbec potřebný . ps2013-027-07-005-022.u2.p7.s1
Překvapující je , že podle předkladatele celkový vývoj a změna v oblasti výroby potravin nijak neindikují negativní působení stávajícího zákona o významné tržní síle . ps2013-027-07-005-022.u2.p7.s2
Domníval jsem se , že důvodem , abychom zaváděli či ponechávali určitou regulaci , je hlavně její přínos , nikoli holá skutečnost , že prostě neškodí . ps2013-027-07-005-022.u2.p8.s1
Dále se uvádí , že v současné době nebyla úřadem zpracována kompletní analýza , která by obsahovala zcela konkrétně kvantitativní údaje o regulovaném trhu . ps2013-027-07-005-022.u2.p8.s2
Komplexní analýza přínosů a nákladů by si vyžádala zapojení dalších ministerstev a byla by nadmíru náročným projektem . ps2013-027-07-005-022.u2.p8.s3
Ta je zvažována až v souvislosti s přípravou nového zákona v letech 2015 až 2017 . ps2013-027-07-005-022.u2.p9.s1
Považuji za nesprávné , že máme nyní měnit něco , o čem nevím , jak funguje a co to přináší . ps2013-027-07-005-022.u2.p9.s2
Zároveň nevíme , co přinese ona změna . ps2013-027-07-005-022.u2.p9.s3
Bylo by tedy vhodné nejprve provést onu zvažovanou analýzu , a teprve posléze předkládat legislativní změny . ps2013-027-07-005-022.u2.p9.s4
V oné analýze , která by měla být součástí RIA , by bylo žádoucí rozlišit malé , střední a velké zemědělce stejně jako potravinářské podniky . ps2013-027-07-005-022.u2.p9.s5
Jinak totiž nelze jen tak bez jakýchkoli dat prohlásit to co předkladatel . ps2013-027-07-005-022.u2.p9.s6
Především pro sektor malých a středních podniků může mít zrušení regulace až likvidační důsledky . ps2013-027-07-005-022.u2.p10.s1
Za obecně nešťastnou považuji také snahu předkladatele podrobně precizovat všechny praktiky prodejců a další aspekty odběratelsko - dodavatelských vztahů . ps2013-027-07-005-022.u2.p10.s2
Vždyť není možné , abychom v zákonné normě postihli všechny myslitelné jevy , které každodenní praxe přináší , a ty vždy reagují na libovolnou regulaci a většinou jsou v předstihu před ní . ps2013-027-07-005-022.u2.p10.s3
Obávám se , že takto se předkladatel dostane na nikdy nekončící cestu nových a nových novelizací , protože regulace bude neustále obcházena např . už jen z toho důvodu , že se spory na základě tohoto zákona ještě nedočkaly soudních výroků . ps2013-027-07-005-022.u2.p10.s4
Jakmile se to stane , pravděpodobně se ukáže potřeba dalších změn . ps2013-027-07-005-022.u2.p11.s1
Ochrana hospodářské soutěže v oblasti odběratelsko - dodavatelských vztahů nedominantních soutěžitelů v potravinářském sektoru je v České republice právně regulována uvedeným zákonem o významné tržní síle . ps2013-027-07-005-022.u2.p11.s2
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže je od 1 . února 2010 pověřen kontrolou jeho dodržování . ps2013-027-07-005-022.u2.p11.s3
Agenda kontroly tržní síly zahrnuje šetření , zda v konkrétních případech nedochází k porušování zákona , vedení správních řízení , včetně vydávání správních rozhodnutí , a případně i ukládání sankcí za porušení zákona , provádění sektorových šetření , spolupráce v rámci pracovní skupiny při Evropské komisi a další aktivity . ps2013-027-07-005-022.u2.p11.s4
Při své činnosti vychází Úřad pro ochranu hospodářské soutěže jak z vlastních poznatků získaných ze sektorového šetření či z veřejně dostupných zdrojů , tak i z podnětů doručovaných ve formě stížností . ps2013-027-07-005-022.u2.p11.s5
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže spolupracoval s Evropskou komisí na vzniku Zelené knihy o nekalých obchodních praktikách mezi podniky v Evropě v dodavatelském řetězci v oblasti potravinového a nepotravinového zboží . ps2013-027-07-005-022.u2.p11.s6
V roce 2014 , tj . v loňském roce , ale nebylo zahájeno žádné správní řízení . ps2013-027-07-005-022.u2.p11.s7
Byla ovšem vedena čtyři správní řízení zahájená v předchozích letech . ps2013-027-07-005-022.u2.p11.s8
Z toho jedno bylo ukončeno vydáním rozhodnutí a uložením pokuty ve výši 7 144 000 , které je nepravomocné , protože účastník podal rozklad . ps2013-027-07-005-022.u2.p12.s1
Zákon č . 395 / 2009 Sb . , o významné tržní síle při prodeji zemědělských a potravinářských produktů a jejím zneužití , má ve svém názvu mj . významnou tržní sílu při prodeji zemědělských a potravinářských produktů , ale v § 1 odst . 1 a ) upravuje tento zákon informaci , že se jedná o způsob posuzování a zamezení zneužití významné tržní síly v souvislosti s nákupem potravin za účelem jejich dalšího prodeje na území České republiky nebo službami s tímto nákupem nebo prodejem potravin souvisejícími . ps2013-027-07-005-022.u2.p12.s2
Zákon vůbec neřeší možnost výkupu jiných zemědělských produktů , např . u odběratele z holdingu Agrofert , a už vůbec neřeší dominantní sílu některých dodavatelů . ps2013-027-07-005-022.u2.p13.s1
Mám velké pochybnosti o tom , že zákon o významné tržní síle dokázal nějak pomoci českým a moravským zemědělcům . ps2013-027-07-005-022.u2.p13.s2
Sami předkladatelé to implicitně přiznávají . ps2013-027-07-005-022.u2.p13.s3
Pokud pomohl , pak zřejmě jen těm velkým a hlavně potravinářským firmám . ps2013-027-07-005-022.u2.p13.s4
Malé a střední hledají odbytiště mimo obchodní řetězce . ps2013-027-07-005-022.u2.p13.s5
Svědčí o tom rostoucí obliba farmářských trhů , prodeje přímo z farmy nebo kamenných obchodů specializovaných na kvalitní potraviny , jak jsem již zmínil dříve . ps2013-027-07-005-022.u2.p13.s6
Za účinnější nástroj pomoci bych považoval podporu prodeje zemědělských produktů přímo spotřebitelům . ps2013-027-07-005-022.u2.p13.s7
Zde se otevírá celá řada možností , kde si schopní zemědělci najdou cestu i bez podpory úředníků a politiků . ps2013-027-07-005-022.u2.p13.s8
Když už však hovoříme o podpoře zemědělství , napřel bych úsilí právě tady , a nikoli pochybnou formou vytváření další regulace , byrokracie a administrativy , které projednávaný návrh zákona přináší . ps2013-027-07-005-022.u2.p14.s1
Můj závěr je jednoznačný : navrhuji , abychom návrh změny zákona o významné tržní síle při prodeji zemědělských a potravinářských produktů vrátili předkladateli k přepracování dle uvedených připomínek . ps2013-027-07-005-022.u2.p14.s2
Děkuji vám za pozornost . ps2013-027-07-005-022.u3.p1.s1
Děkuji vám , pane poslanče . ps2013-027-07-005-022.u3.p1.s2
Nyní požádám paní poslankyni Věru Kovářovou . ps2013-027-07-005-022.u4.p1.s1
Vážené dámy , vážení pánové , měla bych dotaz na pana ministra , resp . v tomto případě zřejmě na pana premiéra nebo na někoho , kdo se ve věci vyzná , proč tato novela nereguluje také dodavatele . ps2013-027-07-005-022.u4.p1.s2
Vždyť přece i dodavatelé mohou podle informací z trhu být tím , kdo svého postavení zneužívá . ps2013-027-07-005-022.u4.p1.s3
Navržené řešení se mi zdá proto velmi polovičaté . ps2013-027-07-005-022.u5.p1.s1
Já vám děkuji . ps2013-027-07-005-022.u5.p1.s2
Další v pořadí je paní poslankyně Olga Havlová , připraví se pan poslanec Laudát . ps2013-027-07-005-022.u6.p1.s1
Pane předsedající , členové vlády , kolegyně a kolegové , dnes máme v prvním čtení zákon o významné tržní síle a tento zákon je jed pro české drobné potravináře a týká se pouze odběratelů . ps2013-027-07-005-022.u6.p1.s2
Největší obchodní řetězce varují , že novela zdraží potraviny , naruší tržní prostředí a povede ke snížení podílu českých potravin v obchodech . ps2013-027-07-005-022.u6.p1.s3
Dodavatelé , které tento zákon zvýhodní , a vláda naopak očekávají , že začnou fungovat férové obchodní podmínky a nebudou již řetězci tlačeni prodávat pod nákladové ceny , platit za to , že odběratel vůbec zařadí jejich potraviny do regálu apod . , což bývá dnes běžnou praxí . ps2013-027-07-005-022.u6.p2.s1
Obávám se , že novela zákona o významné tržní síle je obdobná , jako byla novela o energetickém zákonu , protože neprošla standardním legislativním procesem , klíčové pasáže zákona se měnily , měnily , až se slova dodavatelé a připomínky úplně vytratila . ps2013-027-07-005-022.u6.p2.s2
Dopady na spotřebitele , odběratele , drobné dodavatele a stát nikdo dosud nespočítal . ps2013-027-07-005-022.u6.p2.s3
Novela může velmi tvrdě dopadnou na naše malé české zemědělce a zpracovatele . ps2013-027-07-005-022.u6.p2.s4
Podle Svazu obchodu a cestovního ruchu budou mít velké řetězce snahu vyhnout se riziku nejasných a likvidačních sankcí , které na ně novela tvrdě přichystala , a raději od malých českých dodavatelů nenakoupí a budou se poohlížet po zboží v zahraničí . ps2013-027-07-005-022.u6.p2.s5
Podíl potravin od českých výrobků a dodavatelů se u velkých řetězců pohybuje mezi 70 až 80 % . ps2013-027-07-005-022.u6.p2.s6
Obchodní řetězce navíc exportují české výrobky do svých zahraničních poboček v objemu desítek miliard korun , což nejsou zanedbatelná čísla , a o kterých se vůbec nemluví . ps2013-027-07-005-022.u6.p2.s7
Může to být morová rána pro české potravinářství , kde ve finále posílí jen velcí dodavatelé , kterých se zákon kupodivu vůbec netýká , i když disponují také významnou tržní silou a jsou ve výhodě a budou mít ještě větší výhodu - a malí přijdou na buben . ps2013-027-07-005-022.u6.p3.s1
Proto rovněž navrhuji , aby se novela vrátila vládě zpět k dopracování , zejména o studii dopadu na malé zemědělce a zpracovatele , které tento nedodělek může snadno zničit , a také budu hájit to , aby toto platilo i pro dodavatele . ps2013-027-07-005-022.u6.p3.s2
Děkuji . ps2013-027-07-005-022.u7.p1.s1
Já vám děkuji , paní poslankyně . ps2013-027-07-005-022.u7.p1.s2
Další v pořadí je přihlášen pan poslanec Laudát , jen ho zde nikde nevidím . ps2013-027-07-005-022.u7.p1.s3
V tom případě další v pořadí je pan poslanec Kučera . ps2013-027-07-005-022.u7.p1.s4
Máte slovo , pane poslanče . ps2013-027-07-005-022.u8.p1.s1
Děkuji za slovo i za chviličku strpení . ps2013-027-07-005-022.u8.p1.s2
Dámy a pánové , dovolte mi , abych se vyjádřil k novele tohoto zákona . ps2013-027-07-005-022.u8.p2.s1
Zákon o významné tržní síle byl schválen v roce 2009 jako poslanecký návrh zákona , nicméně tvůrcem a řadu let neúspěšně prosazujícím takový zákon byla tuším Potravinářská komora . ps2013-027-07-005-022.u8.p2.s2
Návrh zákona byl předkládán opakovaně , několikrát neuspěl . ps2013-027-07-005-022.u8.p2.s3
Prošel až v roce 2009 , přestože jeho kvalita byla extrémně nízká . ps2013-027-07-005-022.u8.p3.s1
Zákon jako takový je nadbytečný . ps2013-027-07-005-022.u8.p3.s2
Zneužití významné tržní síly je možné stejným orgánem , tedy Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže , postihovat v rámci jeho standardních kompetencí . ps2013-027-07-005-022.u8.p4.s1
Odběratelem s významnou tržní silou se tedy rozumí subjekt nebo skupina s obratem větším než 5 mld . korun ročně . ps2013-027-07-005-022.u8.p4.s2
Podle mého názoru sám ÚOHS předpokládal , že bude zákon brzy zrušen , takže až nyní ÚOHS navrhuje alespoň jeho legislativní vyčištění . ps2013-027-07-005-022.u8.p4.s3
Jinak se to opravdu nazvat nedá - téměř každý paragraf zákona je nahrazen věcně totožným nebo podobným paragrafem , který je legislativně správně formulován , např . dozor úřadu místo dohledu , dodavatel místo soutěžitel atd . ps2013-027-07-005-022.u8.p4.s4
Jedna z mála podstatných věcných změn , ovšem věc významná , je nová povinnost odběratele s významnou tržní silou uzavřít s dodavatelem smlouvu písemně . ps2013-027-07-005-022.u8.p4.s5
Samotná novela je tedy legislativně technicky pozitivní , protože napravuje legislativně hrubě formulovaný zákon . ps2013-027-07-005-022.u8.p4.s6
Věcně je ovšem novela velmi kontroverzní . ps2013-027-07-005-022.u8.p5.s1
Asi si všichni uvědomujeme , že jsme v situaci , kdy klesl podíl zemědělců na přidané hodnotě . ps2013-027-07-005-022.u8.p5.s2
Uvádí se zde z 31 % na 24 % oproti trvalému růstu zisku zpracovatelů , velkoobchodníků , maloobchodníků a subjektů mimo potravinový řetězec . ps2013-027-07-005-022.u8.p5.s3
Poukazuje se , a mnohdy správně , na závažné problémy , jako např . zneužívání rozhodující kupní síly , nekalé smluvní praktiky včetně pozdních plateb , jednostranné změny smluvních podmínek , platby poskytované předem za připuštění k jednání , omezený přístup na trh , nedostatek informací o utváření cen a rozdělování ziskových marží v rámci potravinového řetězce . ps2013-027-07-005-022.u8.p5.s4
Chci říci , že velmi podobný způsob chování je i u nepotravinového zboží . ps2013-027-07-005-022.u8.p6.s1
Jaká je ale novela zákona ? ps2013-027-07-005-022.u8.p6.s2
Je bez koncepce , evidentně reaguje jen na špatně strukturované a řekl bych až voluntaristické lobbistické tlaky ať už zemědělců , zpracovatelů zemědělských produktů , nebo dodavatelů . ps2013-027-07-005-022.u8.p6.s3
Všichni jsme slyšeli v posledních letech různé pojmy , od nichž se ale čekalo nějaké zlepšení v neúnosné situaci dodavatelů obchodních řetězců . ps2013-027-07-005-022.u8.p6.s4
Jde o pojmy ekonomická závislost , nákupní síla , významná tržní síla , hospodářské postavení , výhodnější hospodářské postavení .