|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2015-05-22 ps2013-027-07-005-022 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

22. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 395/2009 Sb., o významné tržní síle při prodeji zemědělských a potravinářských produktů a jejím zneužití /sněmovní tisk 444/ - prvé čtení

Date2015-05-22
Meetingps2013/027
Agenda Itemps2013/027/022
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/027schuz/s027228.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 302 • previousnext

ps2013-027-07-005-022.u1.p1.s1 22.
ps2013-027-07-005-022.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 395/2009 Sb., o významné tržní síle při prodeji zemědělských a potravinářských produktů a jejím zneužití /sněmovní tisk 444/ - prvé čtení
ps2013-027-07-005-022.u1.p2.s1 Eviduji v rozpravě pět přihlášených a na základě dohody předsedů poslaneckých klubů konstatuji, že byl přijat návrh, že bude rozprava těch, kteří jsou přihlášeni, a bod bude přerušen do příští středy.
ps2013-027-07-005-022.u1.p2.s2 tedy požádám prvního přihlášeného a tím je pan poslanec Herbert Pavera.
ps2013-027-07-005-022.u1.p2.s3 Připraví se paní poslankyně Věra Kovářová.
ps2013-027-07-005-022.u2.p1.s1 Hezké a příjemné dopoledne, vážený pane předsedající, milé kolegyně, milí kolegové.
ps2013-027-07-005-022.u2.p1.s2 Dovolte, abych vám přednesl své poznatky a připomínky k návrhu zákona č. 395/2009 Sb., o významné tržní síle při prodeji zemědělských a potravinářských produktů a jejím zneužití, který je uveden v tisku č. 444.
ps2013-027-07-005-022.u2.p2.s1 Předmětný návrh si klade za cíl odstranit nedostatky současného znění zákona o významné tržní síle.
ps2013-027-07-005-022.u2.p2.s2 Ty podle předkladatele spočívají především v nekoncepčnosti některých ustanovení, v nepřehlednosti více než 80 skutkových podstat zakázaného jednání, v nepřesném vymezení významné tržní síly a v nejasnosti ukládání některých sankcí.
ps2013-027-07-005-022.u2.p2.s3 To vše způsobovat potíže Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže při vedení správních řízení a taktéž i účastníkům těchto řízení.
ps2013-027-07-005-022.u2.p3.s1 Připomenu, co bylo cílem původního zákona z roku 2009.
ps2013-027-07-005-022.u2.p3.s2 Cituji: Vymezit skutkovou podstatu zneužití významné tržní síly na vztahy v oblasti prodeje zemědělských a potravinářských produktů a vytvořit nástroje pro posuzování a zamezení těmto praktikám.
ps2013-027-07-005-022.u2.p3.s3 Zákon se tak měl vztahovat na případy zneužívání významné tržní síly některých soutěžitelů vůči jiným, kdy jim tato tržní síla umožňuje právě vynucování si jednostranně výhodnějších podmínek.
ps2013-027-07-005-022.u2.p3.s4 Argumentuje se, že zatímco odběratel, zde především obchodní řetězec, si mohl vybrat z více dodavatelů, pro dodavatele často představovaly dodávky pro silného odběratele existenční záležitost.
ps2013-027-07-005-022.u2.p4.s1 K návrhu mám výhrady a připomínky, které směřují k důvodové zprávě a především k hodnocení dopadů regulace, tzv. RIA, a to konkrétně v následujících bodech:
ps2013-027-07-005-022.u2.p5.s1 Předkladatel se nedostatečně vypořádal s variantou číslo 3, tedy možností zrušení zákona o významné tržní síle.
ps2013-027-07-005-022.u2.p5.s2 Uvádí, že dle zjištění úřadu ve správních řízeních tlak obchodních řetězců na snižování dodavatelských cen ve formě zpětných bonusů a cen za reklamu zůstal nezměněn.
ps2013-027-07-005-022.u2.p5.s3 V zásadě tak uznává, že zákon příliš nepomáhá, ale variantu jeho zrušení odsuzuje bez řádného zdůvodnění.
ps2013-027-07-005-022.u2.p6.s1 Není zde uvedena analýza toho, jak se za roky od přijetí zákona změnila distribuce zemědělských a potravinářských výrobků.
ps2013-027-07-005-022.u2.p6.s2 Pokud je mi známo, sami zemědělci se snaží prodávat mimo velké obchodní řetězce, formou například farmářských trhů, či specializovaných kamenných obchodů.
ps2013-027-07-005-022.u2.p6.s3 Kvantifikace těchto jevů by mohla změnit náhled na to, zda je tento zákon vůbec potřebný.
ps2013-027-07-005-022.u2.p7.s1 Překvapující je, že podle předkladatele celkový vývoj a změna v oblasti výroby potravin nijak neindikují negativní působení stávajícího zákona o významné tržní síle.
ps2013-027-07-005-022.u2.p7.s2 Domníval jsem se, že důvodem, abychom zaváděli či ponechávali určitou regulaci, je hlavně její přínos, nikoli holá skutečnost, že prostě neškodí.
ps2013-027-07-005-022.u2.p8.s1 Dále se uvádí, že v současné době nebyla úřadem zpracována kompletní analýza, která by obsahovala zcela konkrétně kvantitativní údaje o regulovaném trhu.
ps2013-027-07-005-022.u2.p8.s2 Komplexní analýza přínosů a nákladů by si vyžádala zapojení dalších ministerstev a byla by nadmíru náročným projektem.
ps2013-027-07-005-022.u2.p8.s3 Ta je zvažována v souvislosti s přípravou nového zákona v letech 2015 2017.
ps2013-027-07-005-022.u2.p9.s1 Považuji za nesprávné, že máme nyní měnit něco, o čem nevím, jak funguje a co to přináší.
ps2013-027-07-005-022.u2.p9.s2 Zároveň nevíme, co přinese ona změna.
ps2013-027-07-005-022.u2.p9.s3 Bylo by tedy vhodné nejprve provést onu zvažovanou analýzu, a teprve posléze předkládat legislativní změny.
ps2013-027-07-005-022.u2.p9.s4 V oné analýze, která by měla být součástí RIA, by bylo žádoucí rozlišit malé, střední a velké zemědělce stejně jako potravinářské podniky.
ps2013-027-07-005-022.u2.p9.s5 Jinak totiž nelze jen tak bez jakýchkoli dat prohlásit to co předkladatel.
ps2013-027-07-005-022.u2.p9.s6 Především pro sektor malých a středních podniků může mít zrušení regulace likvidační důsledky.
ps2013-027-07-005-022.u2.p10.s1 Za obecně nešťastnou považuji také snahu předkladatele podrobně precizovat všechny praktiky prodejců a další aspekty odběratelsko-dodavatelských vztahů.
ps2013-027-07-005-022.u2.p10.s2 Vždyť není možné, abychom v zákonné normě postihli všechny myslitelné jevy, které každodenní praxe přináší, a ty vždy reagují na libovolnou regulaci a většinou jsou v předstihu před .
ps2013-027-07-005-022.u2.p10.s3 Obávám se, že takto se předkladatel dostane na nikdy nekončící cestu nových a nových novelizací, protože regulace bude neustále obcházena např. jen z toho důvodu, že se spory na základě tohoto zákona ještě nedočkaly soudních výroků.
ps2013-027-07-005-022.u2.p10.s4 Jakmile se to stane, pravděpodobně se ukáže potřeba dalších změn.
ps2013-027-07-005-022.u2.p11.s1 Ochrana hospodářské soutěže v oblasti odběratelsko-dodavatelských vztahů nedominantních soutěžitelů v potravinářském sektoru je v České republice právně regulována uvedeným zákonem o významné tržní síle.
ps2013-027-07-005-022.u2.p11.s2 Úřad pro ochranu hospodářské soutěže je od 1. února 2010 pověřen kontrolou jeho dodržování.
ps2013-027-07-005-022.u2.p11.s3 Agenda kontroly tržní síly zahrnuje šetření, zda v konkrétních případech nedochází k porušování zákona, vedení správních řízení, včetně vydávání správních rozhodnutí, a případně i ukládání sankcí za porušení zákona, provádění sektorových šetření, spolupráce v rámci pracovní skupiny při Evropské komisi a další aktivity.
ps2013-027-07-005-022.u2.p11.s4 Při své činnosti vychází Úřad pro ochranu hospodářské soutěže jak z vlastních poznatků získaných ze sektorového šetření či z veřejně dostupných zdrojů, tak i z podnětů doručovaných ve formě stížností.
ps2013-027-07-005-022.u2.p11.s5 Úřad pro ochranu hospodářské soutěže spolupracoval s Evropskou komisí na vzniku Zelené knihy o nekalých obchodních praktikách mezi podniky v Evropě v dodavatelském řetězci v oblasti potravinového a nepotravinového zboží.
ps2013-027-07-005-022.u2.p11.s6 V roce 2014, tj. v loňském roce, ale nebylo zahájeno žádné správní řízení.
ps2013-027-07-005-022.u2.p11.s7 Byla ovšem vedena čtyři správní řízení zahájená v předchozích letech.
ps2013-027-07-005-022.u2.p11.s8 Z toho jedno bylo ukončeno vydáním rozhodnutí a uložením pokuty ve výši 7 144 000, které je nepravomocné, protože účastník podal rozklad.
ps2013-027-07-005-022.u2.p12.s1 Zákon č. 395/2009 Sb., o významné tržní síle při prodeji zemědělských a potravinářských produktů a jejím zneužití, ve svém názvu mj. významnou tržní sílu při prodeji zemědělských a potravinářských produktů, ale v § 1 odst. 1a) upravuje tento zákon informaci, že se jedná o způsob posuzování a zamezení zneužití významné tržní síly v souvislosti s nákupem potravin za účelem jejich dalšího prodeje na území České republiky nebo službami s tímto nákupem nebo prodejem potravin souvisejícími.
ps2013-027-07-005-022.u2.p12.s2 Zákon vůbec neřeší možnost výkupu jiných zemědělských produktů, např. u odběratele z holdingu Agrofert, a vůbec neřeší dominantní sílu některých dodavatelů.
ps2013-027-07-005-022.u2.p13.s1 Mám velké pochybnosti o tom, že zákon o významné tržní síle dokázal nějak pomoci českým a moravským zemědělcům.
ps2013-027-07-005-022.u2.p13.s2 Sami předkladatelé to implicitně přiznávají.
ps2013-027-07-005-022.u2.p13.s3 Pokud pomohl, pak zřejmě jen těm velkým a hlavně potravinářským firmám.
ps2013-027-07-005-022.u2.p13.s4 Malé a střední hledají odbytiště mimo obchodní řetězce.
ps2013-027-07-005-022.u2.p13.s5 Svědčí o tom rostoucí obliba farmářských trhů, prodeje přímo z farmy nebo kamenných obchodů specializovaných na kvalitní potraviny, jak jsem již zmínil dříve.
ps2013-027-07-005-022.u2.p13.s6 Za účinnější nástroj pomoci bych považoval podporu prodeje zemědělských produktů přímo spotřebitelům.
ps2013-027-07-005-022.u2.p13.s7 Zde se otevírá celá řada možností, kde si schopní zemědělci najdou cestu i bez podpory úředníků a politiků.
ps2013-027-07-005-022.u2.p13.s8 Když však hovoříme o podpoře zemědělství, napřel bych úsilí právě tady, a nikoli pochybnou formou vytváření další regulace, byrokracie a administrativy, které projednávaný návrh zákona přináší.
ps2013-027-07-005-022.u2.p14.s1 Můj závěr je jednoznačný: navrhuji, abychom návrh změny zákona o významné tržní síle při prodeji zemědělských a potravinářských produktů vrátili předkladateli k přepracování dle uvedených připomínek.
ps2013-027-07-005-022.u2.p14.s2 Děkuji vám za pozornost.
ps2013-027-07-005-022.u3.p1.s1 Děkuji vám, pane poslanče.
ps2013-027-07-005-022.u3.p1.s2 Nyní požádám paní poslankyni Věru Kovářovou.
ps2013-027-07-005-022.u4.p1.s1 Vážené dámy, vážení pánové, měla bych dotaz na pana ministra, resp. v tomto případě zřejmě na pana premiéra nebo na někoho, kdo se ve věci vyzná, proč tato novela nereguluje také dodavatele.
ps2013-027-07-005-022.u4.p1.s2 Vždyť přece i dodavatelé mohou podle informací z trhu být tím, kdo svého postavení zneužívá.
ps2013-027-07-005-022.u4.p1.s3 Navržené řešení se mi zdá proto velmi polovičaté.
ps2013-027-07-005-022.u5.p1.s1 vám děkuji.
ps2013-027-07-005-022.u5.p1.s2 Další v pořadí je paní poslankyně Olga Havlová, připraví se pan poslanec Laudát.
ps2013-027-07-005-022.u6.p1.s1 Pane předsedající, členové vlády, kolegyně a kolegové, dnes máme v prvním čtení zákon o významné tržní síle a tento zákon je jed pro české drobné potravináře a týká se pouze odběratelů.
ps2013-027-07-005-022.u6.p1.s2 Největší obchodní řetězce varují, že novela zdraží potraviny, naruší tržní prostředí a povede ke snížení podílu českých potravin v obchodech.
ps2013-027-07-005-022.u6.p1.s3 Dodavatelé, které tento zákon zvýhodní, a vláda naopak očekávají, že začnou fungovat férové obchodní podmínky a nebudou již řetězci tlačeni prodávat pod nákladové ceny, platit za to, že odběratel vůbec zařadí jejich potraviny do regálu apod., což bývá dnes běžnou praxí.
ps2013-027-07-005-022.u6.p2.s1 Obávám se, že novela zákona o významné tržní síle je obdobná, jako byla novela o energetickém zákonu, protože neprošla standardním legislativním procesem, klíčové pasáže zákona se měnily, měnily, se slova dodavatelé a připomínky úplně vytratila.
ps2013-027-07-005-022.u6.p2.s2 Dopady na spotřebitele, odběratele, drobné dodavatele a stát nikdo dosud nespočítal.
ps2013-027-07-005-022.u6.p2.s3 Novela může velmi tvrdě dopadnou na naše malé české zemědělce a zpracovatele.
ps2013-027-07-005-022.u6.p2.s4 Podle Svazu obchodu a cestovního ruchu budou mít velké řetězce snahu vyhnout se riziku nejasných a likvidačních sankcí, které na novela tvrdě přichystala, a raději od malých českých dodavatelů nenakoupí a budou se poohlížet po zboží v zahraničí.
ps2013-027-07-005-022.u6.p2.s5 Podíl potravin od českých výrobků a dodavatelů se u velkých řetězců pohybuje mezi 70 80 %.
ps2013-027-07-005-022.u6.p2.s6 Obchodní řetězce navíc exportují české výrobky do svých zahraničních poboček v objemu desítek miliard korun, což nejsou zanedbatelná čísla, a o kterých se vůbec nemluví.
ps2013-027-07-005-022.u6.p2.s7 Může to být morová rána pro české potravinářství, kde ve finále posílí jen velcí dodavatelé, kterých se zákon kupodivu vůbec netýká, i když disponují také významnou tržní silou a jsou ve výhodě a budou mít ještě větší výhodu - a malí přijdou na buben.
ps2013-027-07-005-022.u6.p3.s1 Proto rovněž navrhuji, aby se novela vrátila vládě zpět k dopracování, zejména o studii dopadu na malé zemědělce a zpracovatele, které tento nedodělek může snadno zničit, a také budu hájit to, aby toto platilo i pro dodavatele.
ps2013-027-07-005-022.u6.p3.s2 Děkuji.
ps2013-027-07-005-022.u7.p1.s1 vám děkuji, paní poslankyně.
ps2013-027-07-005-022.u7.p1.s2 Další v pořadí je přihlášen pan poslanec Laudát, jen ho zde nikde nevidím.
ps2013-027-07-005-022.u7.p1.s3 V tom případě další v pořadí je pan poslanec Kučera.
ps2013-027-07-005-022.u7.p1.s4 Máte slovo, pane poslanče.
ps2013-027-07-005-022.u8.p1.s1 Děkuji za slovo i za chviličku strpení.
ps2013-027-07-005-022.u8.p1.s2 Dámy a pánové, dovolte mi, abych se vyjádřil k novele tohoto zákona.
ps2013-027-07-005-022.u8.p2.s1 Zákon o významné tržní síle byl schválen v roce 2009 jako poslanecký návrh zákona, nicméně tvůrcem a řadu let neúspěšně prosazujícím takový zákon byla tuším Potravinářská komora.
ps2013-027-07-005-022.u8.p2.s2 Návrh zákona byl předkládán opakovaně, několikrát neuspěl.
ps2013-027-07-005-022.u8.p2.s3 Prošel v roce 2009, přestože jeho kvalita byla extrémně nízká.
ps2013-027-07-005-022.u8.p3.s1 Zákon jako takový je nadbytečný.
ps2013-027-07-005-022.u8.p3.s2 Zneužití významné tržní síly je možné stejným orgánem, tedy Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže, postihovat v rámci jeho standardních kompetencí.
ps2013-027-07-005-022.u8.p4.s1 Odběratelem s významnou tržní silou se tedy rozumí subjekt nebo skupina s obratem větším než 5 mld. korun ročně.
ps2013-027-07-005-022.u8.p4.s2 Podle mého názoru sám ÚOHS předpokládal, že bude zákon brzy zrušen, takže nyní ÚOHS navrhuje alespoň jeho legislativní vyčištění.
ps2013-027-07-005-022.u8.p4.s3 Jinak se to opravdu nazvat nedá - téměř každý paragraf zákona je nahrazen věcně totožným nebo podobným paragrafem, který je legislativně správně formulován, např. dozor úřadu místo dohledu, dodavatel místo soutěžitel atd.
ps2013-027-07-005-022.u8.p4.s4 Jedna z mála podstatných věcných změn, ovšem věc významná, je nová povinnost odběratele s významnou tržní silou uzavřít s dodavatelem smlouvu písemně.
ps2013-027-07-005-022.u8.p4.s5 Samotná novela je tedy legislativně technicky pozitivní, protože napravuje legislativně hrubě formulovaný zákon.
ps2013-027-07-005-022.u8.p4.s6 Věcně je ovšem novela velmi kontroverzní.
ps2013-027-07-005-022.u8.p5.s1 Asi si všichni uvědomujeme, že jsme v situaci, kdy klesl podíl zemědělců na přidané hodnotě.
ps2013-027-07-005-022.u8.p5.s2 Uvádí se zde z 31 % na 24 % oproti trvalému růstu zisku zpracovatelů, velkoobchodníků, maloobchodníků a subjektů mimo potravinový řetězec.
ps2013-027-07-005-022.u8.p5.s3 Poukazuje se, a mnohdy správně, na závažné problémy, jako např. zneužívání rozhodující kupní síly, nekalé smluvní praktiky včetně pozdních plateb, jednostranné změny smluvních podmínek, platby poskytované předem za připuštění k jednání, omezený přístup na trh, nedostatek informací o utváření cen a rozdělování ziskových marží v rámci potravinového řetězce.
ps2013-027-07-005-022.u8.p5.s4 Chci říci, že velmi podobný způsob chování je i u nepotravinového zboží.
ps2013-027-07-005-022.u8.p6.s1 Jaká je ale novela zákona?
ps2013-027-07-005-022.u8.p6.s2 Je bez koncepce, evidentně reaguje jen na špatně strukturované a řekl bych voluntaristické lobbistické tlaky zemědělců, zpracovatelů zemědělských produktů, nebo dodavatelů.
ps2013-027-07-005-022.u8.p6.s3 Všichni jsme slyšeli v posledních letech různé pojmy, od nichž se ale čekalo nějaké zlepšení v neúnosné situaci dodavatelů obchodních řetězců.
ps2013-027-07-005-022.u8.p6.s4 Jde o pojmy ekonomická závislost, nákupní síla, významná tržní síla, hospodářské postavení, výhodnější hospodářské postavení.

Text viewDownload CoNNL-U