ps2013-027-02-005-091.u1.p1.s1
91 . ps2013-027-02-005-091.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 13 / 1997 Sb . , o pozemních komunikacích , ve znění pozdějších předpisů , zákon č . 361 / 2000 Sb . , o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů ( zákon o silničním provozu ) , ve znění pozdějších předpisů , a další související zákony / sněmovní tisk 374 / - třetí čtení ps2013-027-02-005-091.u1.p2.s1
Prosím , aby místo u stolku zpravodajů zaujal ministr dopravy Dan Ťok a zpravodaj garančního výboru pan poslanec Karel Šidlo . ps2013-027-02-005-091.u1.p2.s2
Požádám vás tedy , pánové , abyste zaujali místa u stolku zpravodajů . ps2013-027-02-005-091.u1.p2.s3
Pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 374 / 3 , které byly doručeny dne 8 . dubna 2015 . ps2013-027-02-005-091.u1.p2.s4
Usnesení garančního výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 374 / 4 . ps2013-027-02-005-091.u1.p3.s1
Nyní se táži navrhovatele , zda má zájem vystoupit před otevřením rozpravy . . . ps2013-027-02-005-091.u1.p3.s2
Táži se pana navrhovatele , zda chce vystoupit před otevřením rozpravy . ps2013-027-02-005-091.u1.p3.s3
Chce . ps2013-027-02-005-091.u1.p3.s4
V tom případě poprosím pana ministra , aby vystoupil se svým příspěvkem . ps2013-027-02-005-091.u1.p3.s5
Máte slovo . ps2013-027-02-005-091.u2.p1.s1
Vážený pane předsedo , vážené poslankyně , vážení poslanci , ve stručnosti bych chtěl připomenout , že novela předkládaného zákona obsahuje zejména změny v oblasti ochrany veřejně přístupné účelové komunikace , v oblasti úpravy působnosti obecních úřadů , ve změně pojetí a vymezení kategorií tříd dálnic a silnic , nakládání s vraky či vyloučením tranzitní nákladní dopravy u silnic 2 . a 3 . třídy . ps2013-027-02-005-091.u2.p2.s1
Garanční výbor , kterým byl určen hospodářský výbor , se touto novelou opětovně zabýval , aby posoudil uplatněné poslanecké pozměňovací návrhy načtené při druhém čtení . ps2013-027-02-005-091.u2.p2.s2
Hospodářský výbor doporučil také způsob hlasování o pozměňovacích návrzích ve třetím čtení , se kterým souhlasím . ps2013-027-02-005-091.u2.p3.s1
Pozměňovací návrhy , se kterými nesouhlasím , se týkají postavení policie při stanovování dopravního značení , navrhovaných úprav správního trestání u kontrolního vážení či u znečišťování pozemních komunikací , a zejména pak zvýšení rychlosti na dálnicích . ps2013-027-02-005-091.u2.p3.s2
K tomuto bodu bych rád dodal následující skutečnosti . ps2013-027-02-005-091.u2.p3.s3
Existují rizika na zvýšení nejvyšší povolené rychlosti na dálnici ze 130 km na 150 km . ps2013-027-02-005-091.u2.p3.s4
Podle našeho odborného stanoviska směrové a výškové vedení dálnice a s tím spojené rozhledové poměry jsou podle státních norem projektování silnic a dálnic navrhovány na dovolenou rychlost 130 km . ps2013-027-02-005-091.u2.p3.s5
Při zvýšené dovolené rychlosti nad 130 km nebudou splněny rozhledy pro zastavení na velké části dálniční sítě , vozidla se budou pohybovat větší rychlostí , než na kterou je zajištěn rozhled pro bezpečné zastavení . ps2013-027-02-005-091.u3.p1.s1
Já se omlouvám , pane ministře , ale opět musím požádat kolegy a kolegyně : V případě , že máte něco důležitého na srdci , co potřebujete projednat , jděte do předsálí , protože není slyšet , co se zde přednáší . ps2013-027-02-005-091.u3.p1.s2
Děkuji vám za to , že to budete respektovat . ps2013-027-02-005-091.u3.p2.s1
Prosím , pane ministře , pokračujte . ps2013-027-02-005-091.u4.p1.s1
Délky připojovacích a odbočovacích pruhů jsou na dálnicích podle ČSN 736102 ps2013-027-02-005-091.u4.p1.s2
Projektování křižovatek navrhovány s návrhovou rychlostí 120 km . ps2013-027-02-005-091.u4.p1.s3
Při návrhu připojovacích pruhů se vychází z předpokladu , že vozidlo v připojovacím pruhu dosáhne 75 % rychlosti vozidla v průběhu (pruhu) průběžném . ps2013-027-02-005-091.u4.p1.s4
Při zvýšení dovolené rychlosti na 150 km by bylo pravděpodobně nutné prodloužit připojovací a odbočovací pruhy . ps2013-027-02-005-091.u4.p1.s5
Dále by bylo při mimoúrovňových křižovatkách nutné zvětšit poloměry směrových oblouků , větví křižovatek atd . ps2013-027-02-005-091.u4.p2.s1
Jenom bych rád řekl , že existují závažné důvody pro to , že ty dálnice jsou dneska naprojektovány na rychlost 130 km . ps2013-027-02-005-091.u4.p2.s2
Možné zvýšení by mohlo přivést nutnost dalších úprav . ps2013-027-02-005-091.u4.p2.s3
Při všem respektu k tomu , že záleží na tom , jak budete hlasovat podle vašeho svědomí a vašeho názoru , rád bych apeloval , aby Sněmovna tento pozměňovací návrh na zvýšení rychlosti na dálnicích nepodpořila . ps2013-027-02-005-091.u4.p2.s4
Děkuji vám . ps2013-027-02-005-091.u5.p1.s1
Děkuji vám , pane ministře . ps2013-027-02-005-091.u5.p1.s2
Nyní otvírám rozpravu . ps2013-027-02-005-091.u5.p1.s3
Eviduji jednu přihlášku . ps2013-027-02-005-091.u5.p1.s4
V tento moment už dvě . ps2013-027-02-005-091.u5.p1.s5
Chci se zeptat - pouze s přednostním právem ? ps2013-027-02-005-091.u5.p1.s6
V tom případě pan předseda Stanjura s přednostním právem . ps2013-027-02-005-091.u5.p1.s7
Připraví se potom pan poslanec Kudela a pan poslanec Adamec . ps2013-027-02-005-091.u5.p1.s8
Máte slovo . ps2013-027-02-005-091.u6.p1.s1
Než se dostanu k tomu , kvůli čemu jsem se přihlásil , tak krátká reakce na pana ministra . ps2013-027-02-005-091.u6.p1.s2
Ten návrh přece není vůbec o tom , že se mají upravovat nějaké úseky dálnic , aby se tam mohla zvýšit rychlost . ps2013-027-02-005-091.u6.p1.s3
To je zase protest proti něčemu , co nikdo nenavrhuje . ps2013-027-02-005-091.u6.p1.s4
To je velmi jednoduché . ps2013-027-02-005-091.u6.p1.s5
Návrh zní úplně jinak a je analogický tomu , co vy sám , pane ministře , navrhujete , a vaše ministerstvo , u silnic první třídy . ps2013-027-02-005-091.u6.p1.s6
Nenavrhujeme 150 . ps2013-027-02-005-091.u6.p1.s7
My navrhujeme plus 20 tam , kde se to dá z mnoha důvodů vyhodnotit , že je to bezpečné . ps2013-027-02-005-091.u6.p1.s8
Není to žádné plošné zvýšení , není to nahodilé číslo , je to stejně systémové plus 20 na silnicích první třídy , kde to bezpečnost provozu umožňuje . ps2013-027-02-005-091.u6.p1.s9
Myslím , že jsme to dostatečně diskutovali ve druhém čtení i na hospodářském výboru , kterého jsem se účastnil . ps2013-027-02-005-091.u6.p2.s1
Ale já jsem se přihlásil do rozpravy k jinému bodu . ps2013-027-02-005-091.u6.p2.s2
Panu ministrovi jsem se za to omluvil , protože v průběhu projednávání v prvním a druhém čtení unikl § 9 . ps2013-027-02-005-091.u6.p2.s3
Říkal jsem , že zákon je takřka totožný s tiskem z minulého volebního období pod č . 1001 , a v § 9 je podle mého názoru významná změna . ps2013-027-02-005-091.u6.p2.s4
Když jsem se pídil po tom , proč mi to uniklo a proč se to vlastně navrhuje , tak jsem zjistil , že změnu paragrafu navrhl bývalý ministr dopravy přímo na vládě , tzn . znění neprošlo vůbec připomínkovým standardním řízením a zcela nelogicky a nezvykle ministr ke svému vlastnímu návrhu až v průběhu projednávání na vládě podal pozměňovací návrh . ps2013-027-02-005-091.u6.p2.s5
Teď už budu vycházet , a prosím , ať to berou kolegové ze sociální demokracie jako mírnou spekulaci - údajně to bylo na tlak hejtmanů a požadavek hejtmanů . ps2013-027-02-005-091.u6.p3.s1
Týká se to toho , že si kraje představují , že nebudou soutěžit se správou a údržbou silnic . ps2013-027-02-005-091.u6.p3.s2
Nejdříve vám ocituji stávající znění a pak navržené . ps2013-027-02-005-091.u6.p3.s3
Ve stávajícím znění se říká , že např . stát může převést správu silnic , které vlastní , a údržbu na jinou osobu , pokud bude postupovat podle zákona o veřejných zakázkách a pokud sjednaná cena bude odpovídat cenovým předpisům . ps2013-027-02-005-091.u6.p3.s4
To celé zmizelo z § 9 a otevírají se tam dveře k tomu , aby kraje mohly dělat bez soutěže . ps2013-027-02-005-091.u6.p3.s5
Existuje dlouholetý spor , který jsem vedl já , všichni mí nástupci i pan ministr např . o zimní údržbě silnic první třídy , kdy Ministerstvo dopravy a stát logicky chce soutěžit , některé soutěže máme za sebou a dochází ke snížení nákladů státu , a kraje to chtějí mít z ruky přes příkazní smlouvy . ps2013-027-02-005-091.u6.p3.s6
Myslím si , že stát jako správný hospodář soutěžit má . ps2013-027-02-005-091.u6.p3.s7
Nikdo nebrání tomu , aby krajské příspěvkové nebo obchodní organizace , které vlastní stát , se do té soutěže přihlásily , a pokud vyhrají , není žádný důvod , aby to nedělaly . ps2013-027-02-005-091.u6.p3.s8
Ale nemělo by se to dělat z ruky . ps2013-027-02-005-091.u6.p3.s9
Paragraf 9 v novém znění toto umožňuje . ps2013-027-02-005-091.u6.p4.s1
Proto vznáším procedurální návrh k tomu , abychom tento tisk vrátili do druhého čtení , abychom toto , pokud bude většinová vůle , abychom to stihli ještě opravit . ps2013-027-02-005-091.u6.p4.s2
Pokud nebude , tak avizuji , že požádám kolegy v Senátu , aby se tomu věnovali v rámci projednávání v Senátu , protože nevěřím tomu , že je to úmysl Poslanecké sněmovny snížit možnost konkurenčního prostředí při správě a údržbě silnic . ps2013-027-02-005-091.u6.p4.s3
Spíše si myslím , že to je poměrně nestandardní tím , že to nebylo ani v připomínkovém řízení uplatněno , není to ani v důvodové zprávě , tak potom velmi jednoduše v tak rozsáhlém návrhu zákona taková změna unikne . ps2013-027-02-005-091.u6.p5.s1
Současně chci říci , že platí naše slova z druhého čtení , že návrh zákona budeme podporovat , že budeme podporovat pozměňovací návrhy , které schválil a podpořil garanční hospodářský výbor . ps2013-027-02-005-091.u6.p5.s2
Toto spíš berte jako upozornění i s tou omluvou , že je to trochu pozdě . ps2013-027-02-005-091.u6.p5.s3
Já jsem si toho vědom , nicméně úplně pozdě ještě není , ještě to není ve Sbírce zákonů . ps2013-027-02-005-091.u6.p5.s4
A měli bychom hlasováním potvrdit , zda nám ta možnost nevadí , nebo nám ta možnost vadí , a pak jsme schopni ve spolupráci s Ministerstvem dopravy to ještě ve druhém čtení případně opravit . ps2013-027-02-005-091.u6.p5.s5
Není to ale věc , která by úplně zabraňovala přijetí tohoto návrhu zákona . ps2013-027-02-005-091.u6.p6.s1
Děkuji za věcné posouzení této otázky a myslím si , že pokud stát v okamžiku , kdy dává peníze na dvojky a trojky , říká , že chce být účasten výběrových řízení na výdej těchto peněz , a je to správně , tak si myslím , že stát by současně neměl umožnit některé činnosti provádět bez soutěže . ps2013-027-02-005-091.u6.p6.s2
Děkuji . ps2013-027-02-005-091.u7.p1.s1
Děkuji . ps2013-027-02-005-091.u7.p1.s2
Nyní tedy pan poslanec Petr Kudela , připraví se pan poslanec Adamec . ps2013-027-02-005-091.u8.p1.s1
Dobrý den . ps2013-027-02-005-091.u8.p1.s2
Vážený pane předsedající , vážení členové vlády , paní kolegyně a páni kolegové , dovolil jsem si vystoupit při dnešním projednávání třetího čtení novely zákona o pozemních komunikacích k doporučení hospodářského výboru přijmout některé pozměňovací návrhy . ps2013-027-02-005-091.u8.p2.s1
Na projednávání tohoto zákona mě zarazilo , že Ministerstvo dopravy v průběhu projednávání k některým pozměňovacím návrhům změnilo své stanovisko . ps2013-027-02-005-091.u8.p2.s2
Tuto změnu odůvodňovalo projednáním se Svazem měst a obcí , a proto projednávání materiálu na hospodářském výboru bylo ovlivněno právě stanovisky Ministerstva dopravy . ps2013-027-02-005-091.u8.p2.s3
Konkrétně chci reagovat na to , že novelou a pozměňovacími návrhy bereme Policii České republiky možnost vydat závazné stanovisko ke změně dopravního značení . ps2013-027-02-005-091.u8.p2.s4
Toto se mi nelíbí , protože my převádíme veškeré kompetence pro místní komunikace na obce prvního stupně , což je v pořádku , ale koordinační úloha v organizaci dopravy zcela vypadává . ps2013-027-02-005-091.u8.p2.s5
Nebudou to dělat ani obce třetího stupně a nebude to dělat ani policie , takže pan starosta , když přitlačí na svého úředníka na svém odboru dopravy , který vykonává státní správu na území jeho obce , a řekne " tady zakážeme tranzitní dopravu " , tak úředník na jeho obci - protože kdo mu dává výplatu ? ps2013-027-02-005-091.u8.p2.s6
pan starosta - provede úpravu takovou , která bude nekoordinovaná v celých liniích průjezdu . ps2013-027-02-005-091.u8.p3.s1
Proto doporučuji , abychom u bodů A 8 , A 11 , které budeme hlasovat společně , jak je v návrhu společné hlasování jako třetí v pořadí , abychom u těchto bodů zaujali negativní stanovisko a zachovali koordinační úlohu Policie České republiky při úpravách dopravního značení . ps2013-027-02-005-091.u8.p3.s2
Děkuji . ps2013-027-02-005-091.u9.p1.s1
Já vám děkuji , pane poslanče . ps2013-027-02-005-091.u9.p1.s2
Nyní tedy pan poslanec Adamec , následuje pan předseda Stanjura . ps2013-027-02-005-091.u9.p1.s3
Vy máte faktickou poznámku ? ps2013-027-02-005-091.u9.p1.s4
V tom případě se omlouvám , pane poslanče . ps2013-027-02-005-091.u10.p1.s1
Děkuji pane předsedající , děkuji panu předsedovi našeho klubu . ps2013-027-02-005-091.u10.p2.s1
Možná k několika mýtům o zvýšené rychlosti na dálnicích , protože jsem si s tím začal v prvním čtení a hodlám s tím pokračovat . ps2013-027-02-005-091.u10.p2.s2
Možná si někteří vzpomenete , že tu byly diskuse o možném zvýšení na 160 km , proč teď 150 km . ps2013-027-02-005-091.u10.p2.s3
Je to logika , hovořil o tom kolega Stanjura . ps2013-027-02-005-091.u10.p2.s4
Ale hlavně , co je potřeba říci , že argumentace pana ministra , a teď to nemyslím nějak špatně , je k něčemu jinému . ps2013-027-02-005-091.u10.p2.s5
Tady je to možnost povolení na některých úsecích , dokonce dočasná možnost , ne trvalá , a pomocí světelných značek - když se změní povětrnost , mění se podmínky . ps2013-027-02-005-091.u10.p3.s1
Chtěl bych říci jednu věc . ps2013-027-02-005-091.u10.p3.s2
My jsme na hospodářském výboru argumentovali , že v Německu dochází k omezování neomezené rychlosti . ps2013-027-02-005-091.u10.p3.s3
Mě to vždycky hrozně baví , když si vybereme nějakou zem . ps2013-027-02-005-091.u10.p3.s4
Jednou je to Chorvatsko , podruhé je to Německo . ps2013-027-02-005-091.u10.p3.s5
Já mám tedy raději to Německo , to se přiznám , ale musím říci , že v Německu je to samozřejmě trochu jinak . ps2013-027-02-005-091.u10.p3.s6
Oni rychlosti omezují právě v těch místech , o kterých hovořil pan ministr , ale rozhodně výsledek tohoto omezování neomezené rychlosti , tam se nemluví o konečné rychlosti , nebude ten , že v Německu nebude kilometr dálnice , po které nebudete moct jet neomezenou rychlostí .