ps2013-026-02-015-021.u1.p1.s1
21 . ps2013-026-02-015-021.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 353 / 2003 Sb . , o spotřebních daních , ve znění pozdějších předpisů , a zákon č . 311 / 2006 Sb . , o pohonných hmotách a čerpacích stanicích pohonných hmot a o změně některých souvisejících zákonů , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 417 / - prvé čtení ps2013-026-02-015-021.u1.p2.s1
Připomínám , že jsme v prvém čtení , a požádal bych pana místopředsedu vlády a ministra financí Andreje Babiše , aby zaujal místo u stolku zpravodajů , protože z pověření vlády bude návrh uvádět . ps2013-026-02-015-021.u1.p2.s2
Zároveň žádám pana poslance Miroslava Kalouska , který je zpravodajem tisku , aby také zaujal místo u stolku zpravodajů . ps2013-026-02-015-021.u1.p3.s1
Nyní , pane místopředsedo vlády , máte slovo . ps2013-026-02-015-021.u2.p1.s1
Děkuji , pane předsedající . ps2013-026-02-015-021.u2.p1.s2
Vážené dámy , vážení pánové , dovolte mi , abych stručně uvedl novelu zákona o spotřebních daních a zákona o pohonných hmotách . ps2013-026-02-015-021.u2.p1.s3
Předkládaný materiál obsahuje dvě hlavní témata , a to zdanění a omezení nakládání se surovým tabákem a úpravu kaucí distributorů pohonných hmot . ps2013-026-02-015-021.u2.p2.s1
Prvním tématem předloženého návrhu zákona je řešení problematiky daňových úniků , které souvisí se surovým tabákem . ps2013-026-02-015-021.u2.p2.s2
Předmětnou úpravu lze rozdělit na dvě ucelené oblasti . ps2013-026-02-015-021.u2.p2.s3
Za prvé se s ohledem na zvyšující se výskyt podvodů se surovým tabákem navrhuje zavedení spotřební daně na surový tabák . ps2013-026-02-015-021.u2.p2.s4
Jedná se o zcela novou daň zaváděnou na daňovém území ČR . ps2013-026-02-015-021.u2.p2.s5
Tato daň není harmonizovaná směrnicí Evropské unie . ps2013-026-02-015-021.u2.p2.s6
Sazba daně ze surového tabáku je navázána na výši daně z tabáku ke kouření , a to z důvodu , že surový tabák je podle analýz ve značné míře užíván k jeho nelegální výrobě . ps2013-026-02-015-021.u2.p2.s7
Druhou oblastí úpravy je sledování nakládání se surovým tabákem a stanovení povinnosti osobám skladujícím surový tabák určený pro jiný účel než pro výrobu tabákových výrobků . ps2013-026-02-015-021.u2.p2.s8
Zavedení tohoto opatření na národní úrovni by mělo omezit a zprůhlednit pronikání surového tabáku na český trh . ps2013-026-02-015-021.u2.p3.s1
Druhu oblastí je změna zákona o pohonných hmotách . ps2013-026-02-015-021.u2.p3.s2
Tato úprava je reakcí na nález Ústavního soudu z loňského roku , který původní jednotnou výši kaucí distributorů pohonných hmot zrušil . ps2013-026-02-015-021.u2.p3.s3
Ústavním soudem bylo namítáno , že jednotná výše kauce dostatečně nezohledňuje specifika malých distributorů pohonných hmot . ps2013-026-02-015-021.u2.p4.s1
Cílem této úpravy je ústavně konformním způsobem stanovit výši kaucí distributorů pohonných hmot při zachování účelu a funkce tohoto opatření . ps2013-026-02-015-021.u2.p4.s2
Nově se tedy kromě standardní kauce ve výši 20 milionů korun navrhuje zavést i možnost snížení kauce na základě žádosti distributora pohonných hmot , a to při splnění předem stanovených podmínek . ps2013-026-02-015-021.u2.p4.s3
Snížená kauce se bude poskytovat ve výši 10 milionů korun . ps2013-026-02-015-021.u2.p4.s4
Tato navrhovaná právní úprava cílí především na menší distributory pohonných hmot , kteří dlouhodobě na tomto trhu působí , jsou stabilní a nejsou potenciálně rizikoví s ohledem na možné daňové úniky . ps2013-026-02-015-021.u2.p5.s1
Účinnost předkládaného návrhu zákona se navrhuje k 1 . červenci 2015 s výjimkou ustanovení , u kterého se z legislativně technických důvodů navrhuje nabytí účinnosti k 30 . červnu 2015 . ps2013-026-02-015-021.u2.p5.s2
Proto avizuji , že v rámci rozpravy bude navrženo zkrátit lhůtu pro projednání této novely ve výborech na 30 dní . ps2013-026-02-015-021.u2.p6.s1
Děkuji za pozornost . ps2013-026-02-015-021.u3.p1.s1
Děkuji panu místopředsedovi vlády Andreji Babišovi a nyní žádám , aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Miroslav Kalousek . ps2013-026-02-015-021.u3.p1.s2
Prosím , pane zpravodaji , máte slovo . ps2013-026-02-015-021.u4.p1.s1
Děkuji za slovo a dobré odpoledne , vážené paní poslankyně , vážení páni poslanci . ps2013-026-02-015-021.u4.p2.s1
Dovolte , abych vás stručně seznámil s faktem , že se vlastně jedná o dva samostatné zákony , tedy novelu zákona o spotřební dani a novelu zákona o pohonných hmotách . ps2013-026-02-015-021.u4.p2.s2
V případě novely zákona o spotřební dani se jedná o poměrně řídké - nechci říct zcela ojedinělé , ale poměrně řídké - ve světě i v Evropské unii zdanění surového tabáku . ps2013-026-02-015-021.u4.p2.s3
To znamená , aplikace zdanění bude použita pouze na daňovém území České republiky , surový tabák bude muset být jinak definován , osoby , které skladují surový tabák , se budou muset registrovat u Celní správy , bude na ně vztažena povinnost kauce 20 milionů korun s možností snížení dle správního uvážení . ps2013-026-02-015-021.u4.p2.s4
Pravděpodobně , předpokládám , že předkladatel předpokládá , a budeme si toto muset upřesnit v dalším jednání , jak to správní uvažování bude vypadat a kdo o něj bude moci žádat a komu to bude povoleno , aby se tam zúžil korupční prostor . ps2013-026-02-015-021.u4.p2.s5
Předkladatel předpokládá omezení daňových úniků . ps2013-026-02-015-021.u4.p2.s6
Ze zemí , kde to bylo zavedeno , tak jako se předkladatel v případě elektronické evidence tržeb inspiroval v Chorvatsku , tak v tomto případě se inspiroval v Rumunsku , vedle Rumunska je tato úprava zavedena také na Slovensku a v Polsku . ps2013-026-02-015-021.u4.p2.s7
V daňové správě k nám progresi přináší svěží východní vítr . ps2013-026-02-015-021.u4.p2.s8
. ps2013-026-02-015-021.u4.p3.s1
Navrhovaná právní úprava jde nad rámec tabákové směrnice , v podstatě se jedná o výjimku a jako taková bude muset být notifikována Evropskou unií , do okamžiku notifikace tento zákon nemůže být platný . ps2013-026-02-015-021.u4.p4.s1
Ta druhá novela , která s novelou zákona o spotřební dani - tady máme návrh zákona o spotřební dani , ale ta druhá novela , která je součástí tohoto tisku , se spotřební daní nijak nesouvisí , dokonce nijak nesouvisí ani s Ministerstvem financí kromě výkonů Celní správy , které tam má , protože je to kompetence Ministerstva průmyslu a obchodu , je novela zákona o pohonných hmotách , kde se předkladatel - a pro mě je záhadou , proč je to Ministerstvo financí , když to má být Ministerstvo průmyslu a obchodu - kde se předkladatel snaží se ústavně konformně vyrovnat s nálezem Ústavního soudu , který svůj nález vydal , týkající se 20 milionových kaucí . ps2013-026-02-015-021.u4.p4.s2
Předkladatel upravuje tedy , aby vyhověl nálezu Ústavního soudu , zákon o pohonných hmotách tak , že zachovává kauci 20 milionů korun , ale dává distributorům pohonných hmot možnost požádat o snížení kauce na 10 milionů za předpokladu , že budou dodržovat čtyři podmínky , a to registraci , aktivní distribuci - pod pojmem aktivní distribuce to znamená distribuce minimálně 300 tisíc litrů za kvartál - ekonomickou stabilitu a spolehlivost osoby vykonávající významný vliv na řízení distributora pohonných hmot , přičemž pokud budou splněny zmíněné čtyři podmínky , mají distributoři na sníženou kauci nárok . ps2013-026-02-015-021.u4.p4.s3
Tady je namístě pochválit předkladatele , že v podstatě tvoří z toho jasná pravidla a nárokovou část v případě , že podmínky jsou splněny . ps2013-026-02-015-021.u4.p4.s4
To znamená prostor pro volnou diskreční úvahu je tam minimální , a tím se samozřejmě zužuje i možné korupční riziko při rozhodování . ps2013-026-02-015-021.u4.p4.s5
Tolik tedy k obsahu těchto dvou novel zákonů . ps2013-026-02-015-021.u4.p5.s1
Jako zpravodaj Poslanecké sněmovny bych rád předkladateli položil několik otázek a upřesnil několik údajů , o kterých jsem přesvědčen , že na ně má Poslanecká sněmovna nárok , aby se mohla dál odpovědně rozhodovat . ps2013-026-02-015-021.u4.p6.s1
Za prvé je to mně unikající logika předkladatele a kombinace novel zákonů , zvlášť přihlédneme - li k tomu , že máme na této schůzi nejenom tisk 417 , kde pod názvem spotřební daň máme dvě novely - novelu spotřební daně a novelu zákona o pohonných hmotách , ale také máme tisk 418 , kde máme , světe , div se , zase novelu spotřební daně , jako by jedna nestačila , a vedle toho máme novelu zákona o ochraně ovzduší . ps2013-026-02-015-021.u4.p6.s2
V případě tisku 417 , který se nazývá novela zákona o spotřební dani , je předkladatelem ministr financí , kterému daňová problematika kompetenčně přísluší , ale už mu vůbec nepřísluší novela zákona o pohonných hmotách . ps2013-026-02-015-021.u4.p6.s3
Ta přísluší ministrovi průmyslu a obchodu a je mi záhadou , a snad nám pan ministr vysvětlí , proč je zákon o pohonných hmotách krystalickým , mnohokrát Ústavním soudem kritizovaným přílepkem k zákonu o spotřební dani . ps2013-026-02-015-021.u4.p6.s4
To je prostě přílepek . ps2013-026-02-015-021.u4.p6.s5
To můžeme dát k zákonu o spotřební dani úplně stejně jako k zákonu o myslivosti , to jsou dva spolu nesouvisející zákony , ani kompetencí příslušných ústředních orgánů státní správy , ani legislativou . ps2013-026-02-015-021.u4.p6.s6
Ta jediná souvztažnost , která se tam snad dá odvodit , je , že v obou dvou zákonech má svoje výkonné pravomoci Celní správa . ps2013-026-02-015-021.u4.p6.s7
Ale to má koneckonců v zákoně o dopravě taky a zákon o dopravě také nikdy nebyl přílepkem spotřební daně . ps2013-026-02-015-021.u4.p7.s1
V případě toho tisku 418 - já se omlouvám , že se na něj teď odkazuji , když ho neprojednáváme , ale patří to k tomu - je ta logika ještě nepochopitelnější . ps2013-026-02-015-021.u4.p7.s2
Tam navrhuje vláda novelizovat zase spotřební daň . ps2013-026-02-015-021.u4.p7.s3
Takže na dvě schůze - na jednu schůzi nám dává dvě samostatné novely spotřební daně , k tomu je jako přílepek přidán zákon o ochraně ovzduší , za který odpovídá ministr životního prostředí , a aby se to nepletlo , tak to předkládá ministr zemědělství . ps2013-026-02-015-021.u4.p7.s4
Přiznám si , že tohle si nepamatuji za celá ta léta své parlamentní praxe . ps2013-026-02-015-021.u4.p7.s5
Znovu opakuji , 417 předkládá ministr financí , kde má svoji spotřební daň , ale má druhý zákon ministra průmyslu , který tady nijak nefiguruje ani jako spolupředkladatel . ps2013-026-02-015-021.u4.p7.s6
Ve 418 se jedná o kompetenci ministra financí a ministra životního prostředí , shodou okolností oba dva bývalé manažery Agrofertu , a předkládá to ministr zemědělství . ps2013-026-02-015-021.u4.p8.s1
Já bych se rád zeptal zde přítomného zejména pana předsedy vlády , jestli je to nějaký nový styl . ps2013-026-02-015-021.u4.p8.s2
Jestli se třeba dočkáme toho , že ministr kultury bude předkládat zákon o pohřebnictví , abychom nevyšli ze cviku . ps2013-026-02-015-021.u4.p8.s3
Já tomu opravdu nerozumím a myslím si , že by si Poslanecká sněmovna zasloužila vysvětlení této logiky , podle mě logiky nepochopitelné , nijak nesouvisející s kompetenčním zákonem , a spíše než logikou bych to chtěl označit za chaos . ps2013-026-02-015-021.u4.p9.s1
Druhou otázkou - to znamená , první otázka je logika předkladatele , druhou otázkou , kterou bych rád jako zpravodaj Poslanecké sněmovny předkladateli položil , je otázka na jeho potenciální střet zájmů . ps2013-026-02-015-021.u4.p9.s2
Pohlédneme - li na program schůze vlády , kde se obě dvě novely spotřební daně projednávaly - zdůrazňuji , že se projednávaly zvlášť , jako dva samostatné body , a ještě pikantnější na tom je , že ten bod 417 , který projednáváme teď , skutečně aspoň Poslanecké sněmovně předkládá pan ministr financí . ps2013-026-02-015-021.u4.p9.s3
Ale ten bod 418 , ještě si to připomeneme , vládě předkládal pan ministr financí , který ho zpracoval , ale Poslanecké sněmovně už ho předkládá pan ministr zemědělství . ps2013-026-02-015-021.u4.p9.s4
Ale v obou dvou těchto bodech ministr financí se zdržel hlasování , jak je v zápise vlády uvedeno , z důvodu potenciálního střetu zájmů . ps2013-026-02-015-021.u4.p9.s5
A tady bych chtěl jako zpravodaj požádat předkladatele o zdůvodnění , proč v případě tisku 417 deklaruje potenciální střet zájmů . ps2013-026-02-015-021.u4.p9.s6
V případě tisku 418 , to jsou biopaliva , to je nám všem jasné . ps2013-026-02-015-021.u4.p9.s7
To je čistý tunel ze státního rozpočtu ve prospěch Agrofertu . ps2013-026-02-015-021.u4.p9.s8
Tam to víme . ps2013-026-02-015-021.u4.p9.s9
Ale v případě tisku 417 opravdu nevím , zda předkladatel je vlastníkem balírny surového tabáku či distributorem pohonných hmot . ps2013-026-02-015-021.u4.p9.s10
Tato informace není známá . ps2013-026-02-015-021.u4.p9.s11
A pokud ministr financí veřejně deklaroval střet zájmů , myslím si , že by si Poslanecká sněmovna zasloužila , aby bylo vysvětleno , kde on sám tento střet zájmů spatřuje , protože možná se mi budete divit , já svým ostřížím zrakem ho nikde nevidím . ps2013-026-02-015-021.u4.p9.s12
Ale zřejmě jsou mi některé okolnosti utajeny . ps2013-026-02-015-021.u4.p9.s13
Proto se zdvořile předkladatele táži , zda by nám neosvětlil , kde v případě tohoto tisku ten deklarovaný střet zájmů má . ps2013-026-02-015-021.u4.p9.s14
A deklaroval - li střet zájmů , má z toho nějaký osobní prospěch a já si myslím , že nikdo z nás neví kde . ps2013-026-02-015-021.u4.p9.s15
Ale on to vědět musí , když říká , že tam ten střet zájmů je . ps2013-026-02-015-021.u4.p10.s1
K samotnému obsahu tisku . ps2013-026-02-015-021.u4.p10.s2
Musím říct , že jsem málokdy viděl tak nedbale , špatně a mimo jakoukoliv metodiku zpracování RIA , zpracovaný materiál jako tento . ps2013-026-02-015-021.u4.p10.s3
Ta úroveň je mimo jakoukoliv kritiku . ps2013-026-02-015-021.u4.p10.s4
Ministerstvo financí bývalo kdysi elitou ústředních orgánů státní správy . ps2013-026-02-015-021.u4.p10.s5
Tento materiál je pod úrovní Ministerstva pro místní rozvoj a to byly vždycky ty nejstrašnější materiály . ps2013-026-02-015-021.u4.p11.s1
Já si vám dovoluji přečíst poměrně klíčový odstavec hodnocení RIA , kde vlastně předkladatel říká nám , Poslanecké sněmovně , jaké jsou dopady tohoto návrhu zákona . ps2013-026-02-015-021.u4.p11.s2
Tak já cituji předkladatele : Konkrétní vyčíslení dopadů na státní rozpočet je velmi obtížné , neboť se jedná o preventivní opatření - pánové , promiňte , když tak někde jinde (k ministrům, kteří se baví poměrně hlasitě ve vládní lavici za řečníkem) - a nelze exaktně predikovat potenciální množství a objem daňových úniků , které nevzniknou v důsledku nově přijaté právní úpravy . ps2013-026-02-015-021.u4.p11.s3
Vyčíslení stávající výše daňových podvodů v této oblasti může být značně nepřesné , neboť kontrola podle současné právní úpravy neodhalí všechny případy podvodného jednání , a tak může být odhadnutá výše daňových úniků zkreslená . ps2013-026-02-015-021.u4.p11.s4
Dodatečné náklady zaváděné regulace také nelze odhadnout , neboť není možné určit , kolik subjektů v případě zavedení registru osob skladujících surový tabák se bude registrovat . ps2013-026-02-015-021.u4.p12.s1
Dámy a pánové , dokáže mi někdo říct z této definice z hodnocení RIA , jaké budou dopady ? ps2013-026-02-015-021.u4.p12.s2
Předkladatel to evidentně neví a říká nám , že to není schopen říct . ps2013-026-02-015-021.u4.p12.s3
Že to jediné , co můžeme říct , že o dopadech této novely nevíme vůbec nic . ps2013-026-02-015-021.u4.p12.s4
Předkladatel poctivě přiznává , že o nich nic neví , že je není schopen vyčíslit , že jediné , co ví , je , že potřebuje nabrat na to šest nových lidí do služebního poměru za tři a půl milionu korun ročně a že z toho má nějaký osobní prospěch Andrej Babiš , protože hlásil konflikt zájmů . ps2013-026-02-015-021.u4.p12.s5
To je jediné , co víme o dopadech tohoto návrhu zákona . ps2013-026-02-015-021.u4.p12.s6
Nic jiného nevíme . ps2013-026-02-015-021.u4.p12.s7
S tím , že možná můžeme spolu s předkladatelem doufat , že to skutečně zabrání nějakým daňovým únikům , ale on neví jakým . ps2013-026-02-015-021.u4.p12.s8
To nám v té studii přiznává . ps2013-026-02-015-021.u4.p12.s9
Co když to bude míň než těch tři a půl milionu , co budou stát ti úředníci , kteří musí být přijati do služebního poměru ? ps2013-026-02-015-021.u4.p12.s10
Opravdu se předkladatel domnívá , že Poslanecká sněmovna může na základě takovéto studie RIA zodpovědně rozhodnout o poměrně rozsáhlé administrativní zátěži spočívající v papírování , formulářích a kaucích ? ps2013-026-02-015-021.u4.p12.s11
Já proti tomu principiálně nic nemám . ps2013-026-02-015-021.u4.p12.s12
Já jsem si vědom toho , že zpracovatelé surového tabáku velmi často používají surový tabák pro jiné účely , než je určen , že se různě míchá s tabákem fermentovaným a kouří se a děje se to . ps2013-026-02-015-021.u4.p12.s13
Ze své praxe vím , že se to děje zejména v Moravskoslezském kraji například . ps2013-026-02-015-021.u4.p12.s14
Ať se na mě Slezané a severní Moravané nezlobí . ps2013-026-02-015-021.u4.p12.s15
Ale opravdu předkladatel do té míry pohrdá Poslaneckou sněmovnou , že mu nestojíme za to , aby se pokusil aspoň o elementární vyčíslení , aby se dopustil alespoň dodržení základních principů a obecných zásad pro hodnocení dopadů regulace RIA ? ps2013-026-02-015-021.u4.p12.s16
Já si nepamatuji , že by nějaký materiál z Ministerstva financí za poslední léta naprosto ignoroval obecné zásady zpracování dopadů regulace RIA .