ps2013-025-06-010-098.u1.p1.s1
98 . ps2013-025-06-010-098.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 561 / 2004 Sb . , o předškolním , základním , středním , vyšším odborném a jiném vzdělávání ( školský zákon ) , ve znění pozdějších předpisů , a některé další zákony / sněmovní tisk 288 / - třetí čtení ps2013-025-06-010-098.u1.p2.s1
Zazvoním na gong , aby kolegové z předsálí přišli a účastnili se projednávaného bodu . ps2013-025-06-010-098.u1.p3.s1
Prosím , aby místo u stolku zpravodajů zaujal ministr školství , mládeže a tělovýchovy Marcel Chládek a zpravodajka výboru pro vědu , vzdělání , kulturu , mládež a tělovýchovu , paní poslankyně Vlasta Bohdalová . ps2013-025-06-010-098.u1.p3.s2
Pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 288 / 5 . ps2013-025-06-010-098.u1.p4.s1
Já vás poprosím , abyste zaujali svá místa , abyste se ztišili , abychom navzájem rozuměli , co se zde projednává . ps2013-025-06-010-098.u1.p5.s1
Otevírám rozpravu a táži se , kdo se hlásí do rozpravy k tomuto bodu . ps2013-025-06-010-098.u1.p5.s2
První řádně přihlášenou do rozpravy je paní poslankyně Nina Nováková . ps2013-025-06-010-098.u1.p5.s3
Máte slovo , paní poslankyně . ps2013-025-06-010-098.u2.p1.s1
Děkuji za slovo , pane předsedající . ps2013-025-06-010-098.u2.p1.s2
Dámy a pánové , nebudu mluvit dlouho . ps2013-025-06-010-098.u2.p1.s3
Jako členka výboru pro vědu , vzdělání , kulturu , mládež a tělovýchovu a jako členka obou podvýborů pro regionální školství mohu říci , že poslanci , kteří se tím zabývali , opravdu projednávání této novely poctivě odpracovali . ps2013-025-06-010-098.u2.p1.s4
Nejenže jsme diskutovali x - krát v podvýborech , ale zúčastňovali jsme se také řady seminářů a opravdu můžeme říci , že když podáváme pozměňovací návrhy , máme to skutečně promyšlené . ps2013-025-06-010-098.u2.p2.s1
Chtěla bych říci , že jestliže proces schvalování nebude tak , aby se nejprve hlasovalo o tom , co je opravdu prodiskutované , to znamená , jaká jsou usnesení výboru , jestliže začneme nějakou jinou procedurou , znamená to , že bude jasně vidět , co je pro Ministerstvo školství , mládeže a tělovýchovy prioritou . ps2013-025-06-010-098.u2.p2.s2
Pro nás za TOP 09 velmi prosím , zvažte svou podporu pozměňovacím návrhům jinak velmi respektovaného kolegy Kořenka , který vlastně ve svém pozměňovacím návrhu ruší možnost individuálního vzdělávání na druhém stupni . ps2013-025-06-010-098.u2.p2.s3
Chci říci , že to , že TOP 09 - a nejen TOP 09 , také řada poslanců z poslaneckého klubu ANO - si uvědomuje , že individuální vzdělávání vůbec nenarušuje strukturu našeho klasického školství , že se jedná o stovky do tisíce žáků . ps2013-025-06-010-098.u2.p2.s4
Pro nás toto je naprosto závažné a je to limitující . ps2013-025-06-010-098.u2.p2.s5
Jestli toto nemůže projít , je to pro nás znamení , že nemůžeme podpořit celou novelu . ps2013-025-06-010-098.u2.p3.s1
Chtěla bych říci , jestli na tom stojí , na registru pedagogických pracovníků a na neschválení individuálního vzdělávání na druhém stupni - které , znovu říkám , se týká do tisíce dětí - , jestli kvůli tomu je ochotno Ministerstvo školství , mládeže a tělovýchovy zahodit ten naprosto pozitivní § 16 , který je pozitivním průlomem v přístupu k žákům , kteří mají nějaké specifické potřeby , tak my toho velmi litujeme , ale přesto , pokud nebude splněna podmínka individuálního vzdělávání , pokud z § 16 a nevypadne odstavec 5 , který je velmi dlouze prodiskutován , tak poslanecký klub TOP 09 nemůže podpořit tuto novelu . ps2013-025-06-010-098.u2.p3.s2
A je nám to velmi líto , protože - znovu opakuji - § 16 obecně považujeme za velice pozitivní průlom . ps2013-025-06-010-098.u2.p4.s1
Děkuji . ps2013-025-06-010-098.u3.p1.s1
Já vám děkuji , paní poslankyně . ps2013-025-06-010-098.u3.p1.s2
Mám zde jednu faktickou poznámku , se kterou je přihlášena paní poslankyně Semelová , poté s přednostním právem pan ministr Chládek . ps2013-025-06-010-098.u3.p1.s3
Máte slovo . ps2013-025-06-010-098.u4.p1.s1
Děkuji . ps2013-025-06-010-098.u4.p1.s2
Já už nebudu vystupovat k § 16 , o tom byla diskuse dost podrobná tady i na různých seminářích . ps2013-025-06-010-098.u4.p1.s3
Musím ale reagovat na individuální vzdělávání . ps2013-025-06-010-098.u4.p2.s1
Já bych chtěla upozornit na to , že i podle současného školského zákona , podle současné legislativy je možné , aby se žák vzdělával mimo školu , pokud k tomu jsou závažné zdravotní důvody , případně pokud je žák se svými rodiči dlouhodobě v zahraničí . ps2013-025-06-010-098.u4.p2.s2
Je to umožněno podle individuálního vzdělávacího plánu . ps2013-025-06-010-098.u4.p2.s3
Já nevidím žádný důvod , aby se rozšiřovalo domácí neboli individuální vzdělávání i na druhý stupeň základní školy . ps2013-025-06-010-098.u4.p3.s1
My jako klub KSČM nesouhlasíme ani s domácím vzděláváním na prvním stupni . ps2013-025-06-010-098.u4.p3.s2
Myslíme si , že to nepřispívá ke kvalitě vzdělávání , že to degraduje učitelské povolání a že by to v naší legislativě vůbec být nemělo . ps2013-025-06-010-098.u4.p3.s3
Chci tím tedy říci , že klub KSČM , pokud bude ještě k tomu rozšířeno domácí vzdělávání na druhý stupeň základní školy , tak nepodpoří tuto novelu . ps2013-025-06-010-098.u4.p3.s4
Děkuji . ps2013-025-06-010-098.u5.p1.s1
Já vám děkuji . ps2013-025-06-010-098.u5.p1.s2
Nyní s přednostním právem pan ministr Chládek a po něm se připraví pan poslanec Zlatuška . ps2013-025-06-010-098.u6.p1.s1
Já děkuji za slovo , pane předsedající . ps2013-025-06-010-098.u6.p1.s2
Vážené poslankyně , vážení poslanci , dovolte tři krátké poznámky . ps2013-025-06-010-098.u6.p2.s1
Předně chci říci , že velmi děkuji opozici , že tuto novelu vesměs vnímá jako klíčovou a důležitou . ps2013-025-06-010-098.u6.p2.s2
Co se týká § 16 , není to pouze § 16 , ale je tam celá řada klíčových věcí , které pomůžou regionálnímu školství . ps2013-025-06-010-098.u6.p2.s3
U § 16 bych chtěl říci , že souhlasíme jako ministerstvo i s tím , aby byl vypuštěn odst . 5 , tak jak to navrhuje i sociální výbor a někteří poslanci . ps2013-025-06-010-098.u6.p2.s4
Konzultovali jsme to s Evropskou komisí . ps2013-025-06-010-098.u6.p2.s5
Evropská komise řekla , pokud se týká jenom odst . 5 , že s tím by nebyl problém . ps2013-025-06-010-098.u6.p2.s6
Byl by problém , kdyby nebyl schválen školský zákon s § 16 , a problém by to byl , že to je jedna z podmínek pro čerpání prostředků z Evropské unie . ps2013-025-06-010-098.u6.p2.s7
To je moje první poznámka . ps2013-025-06-010-098.u6.p3.s1
Druhá poznámka k registru . ps2013-025-06-010-098.u6.p3.s2
Sami dobře víte , že jsme se dostali v minulosti do velmi problematické situace , že jsme měli 18 tisíc nekvalifikovaných učitelů , kteří měli opustit náš školský systém . ps2013-025-06-010-098.u6.p3.s3
Přesto jsme měli 7 tisíc učitelů na úřadu práce . ps2013-025-06-010-098.u6.p3.s4
Ten důvod je jednoduchý . ps2013-025-06-010-098.u6.p3.s5
My tady máme čísla krajů , které nám řeknou , kolik máme učitelů v jednom kraji , řeknou nám , jakého jsou věku , jakého jsou pohlaví , ale neřeknou nám aprobovanost . ps2013-025-06-010-098.u6.p3.s6
A pedagogické fakulty samy požádaly , že by jim tento registr lépe pomohl v zacílenosti jejich nabídky kurzů , resp . nabídky vzdělávání magisterského stupně , a že by se nestala situace , že ředitel má kopu žádostí o přijetí např . zaměření humanitního směru , a přesto nemůže sehnat kvalifikovaného pedagoga na obor matematika - fyzika . ps2013-025-06-010-098.u6.p3.s7
To je ten důvod , proč chceme , aby byl zaveden registr a mohli jsme lépe zacílit i požadavky na pedagogické fakulty . ps2013-025-06-010-098.u6.p4.s1
Věc třetí . ps2013-025-06-010-098.u6.p4.s2
Sami z debaty vidíte , že diskuse o domácím vzdělávání je opravdu velmi široká . ps2013-025-06-010-098.u6.p4.s3
A já cítím , že ještě ten problém není tak vydiskutovaný . ps2013-025-06-010-098.u6.p4.s4
Proto bych chtěl říci pro všechny poslance , kteří se tomu věnovali spíše okrajově , protože se věnují jiným problémům : Domácí vzdělávání je dnes zákonem povoleno až do páté třídy základní školy . ps2013-025-06-010-098.u6.p4.s5
Takže pro všechny malé děti ta možnost tady je . ps2013-025-06-010-098.u6.p4.s6
Na druhém stupni , jak tady mluvila i paní poslankyně za KSČM , je možnost v případech , pokud je to hodné zřetele , povolit individuální vzdělávací plán , např . pro těžce zdravotně postiženého žáka , pro sportovce , který se již zúčastňuje vrcholových soutěží , apod . ps2013-025-06-010-098.u6.p4.s7
Dnes je to opravdu marginální část asi 150 žáků . ps2013-025-06-010-098.u6.p4.s8
A my jsme rozšířili pokusné ověřování ze 7 škol na 19 . ps2013-025-06-010-098.u6.p4.s9
Každá škola je v příslušném kraji , takže zajistí domácí vzdělávání pro všechny děti těch rodičů , které o to mají opravdu evidentní zájem . ps2013-025-06-010-098.u6.p4.s10
Ale nemyslím si , že v současné době jsme zatím připraveni na to , abychom to pustili do 4 , 5 tisíc základních škol . ps2013-025-06-010-098.u6.p5.s1
Protože ale chápu , že to je téma , které je důležité , navrhuji , abychom toto řešili samostatnou novelou a nespadl kvůli tomu celý školský zákon , který má 16 nebo 17 jiných bodů , které podporujete všichni napříč spektrem , ať jste zleva , nebo zprava , a tím bychom se nedostali i do problémů s čerpáním evropských prostředků . ps2013-025-06-010-098.u6.p5.s2
Protože já mám reálnou obavu , pokud by neprošel § 16 , tak to bude velký problém pro Evropskou komisi . ps2013-025-06-010-098.u6.p5.s3
Proto bych navrhoval , že i naše legislativa může pomoci tomu z poslanců , kdo bude tento návrh chtít předložit jako samostatný , že mu může legislativa pomoci připravit tento návrh , připravit možnosti k realizování . ps2013-025-06-010-098.u6.p5.s4
A samozřejmě bych doporučoval i uspořádat seminář na půdě Poslanecké sněmovny , kde by se zdůraznila jak rizika , tak pozitiva domácího vzdělávání . ps2013-025-06-010-098.u6.p5.s5
Jsou na to různá hlediska . ps2013-025-06-010-098.u6.p5.s6
Jsou tam úspěšní studenti , ale jsou tam i žáci , kteří propadli . ps2013-025-06-010-098.u6.p5.s7
Tak jako v jiných systémech . ps2013-025-06-010-098.u6.p5.s8
Takže proto si myslím , že by bylo lépe , pokud by to bylo řešeno samostatnou novelou . ps2013-025-06-010-098.u7.p1.s1
Já vám děkuji , pane ministře . ps2013-025-06-010-098.u7.p1.s2
Mám zde jednu faktickou poznámku paní poslankyně Putnové , tak ji poprosím . ps2013-025-06-010-098.u7.p1.s3
Poté řádně přihlášený do rozpravy je pan poslanec Zlatuška a pan poslanec Beznoska . ps2013-025-06-010-098.u7.p1.s4
Takže v tom případě nejdřív faktická poznámka paní poslankyně Putnové . ps2013-025-06-010-098.u8.p1.s1
Dobré poledne , vážený pane předsedající , dámy a pánové . ps2013-025-06-010-098.u8.p1.s2
Pane ministře , vy jste velmi zdatný komunikátor a taky manipulátor . ps2013-025-06-010-098.u8.p1.s3
Nikdo z opozice neřekl , že tato norma je klíčová a důležitá . ps2013-025-06-010-098.u8.p1.s4
Paní poslankyně Nováková mluvila o § 16 jako o dobré cestě a o dobrém návrhu . ps2013-025-06-010-098.u8.p1.s5
To je trochu rozdíl . ps2013-025-06-010-098.u8.p1.s6
Takže nám to nevkládejte do úst . ps2013-025-06-010-098.u8.p1.s7
Nevím , kdo jiný vás takto pochválil . ps2013-025-06-010-098.u8.p1.s8
Ale pochválil jste se sám , já to nemohu přijmout . ps2013-025-06-010-098.u8.p2.s1
Další otázka , která se týká individuálního vzdělávání . ps2013-025-06-010-098.u8.p2.s2
Myslím , že jsme tomu skutečně hodně věnovali . ps2013-025-06-010-098.u8.p2.s3
A taky jsme se bavili o tom , že ten odklad je začátek neúspěchu ! ps2013-025-06-010-098.u8.p2.s4
Vy vlastně individuální vzdělávání nechcete , nijak se tím netajíte a tady se nám snažíte slibovat nějaké další oddalování , které nás má uchlácholit . ps2013-025-06-010-098.u8.p2.s5
My se s tím nemůžeme smířit a já to tady říkám zcela otevřeně . ps2013-025-06-010-098.u9.p1.s1
Děkuji . ps2013-025-06-010-098.u9.p1.s2
Další faktickou poznámku má pan poslanec Beznoska a po něm pan poslanec Karamazov . ps2013-025-06-010-098.u9.p1.s3
Máte slovo . ps2013-025-06-010-098.u10.p1.s1
Děkuji , pane předsedající . ps2013-025-06-010-098.u10.p1.s2
Hezké dopoledne . ps2013-025-06-010-098.u10.p1.s3
Já jenom velmi krátce . ps2013-025-06-010-098.u10.p1.s4
Ty dva zmíněné konfliktní body , § 16 odst . 5 je v pořádku , že se vypustí . ps2013-025-06-010-098.u10.p1.s5
Na tom asi panuje shoda . ps2013-025-06-010-098.u10.p1.s6
Mám trochu rozdílný názor od pana poslance Kořenka , ale na výboru pro sociální politiku debata kolem tohoto odstavce byla docela dlouhá . ps2013-025-06-010-098.u10.p1.s7
To je jeden bod . ps2013-025-06-010-098.u10.p2.s1
A druhý bod . ps2013-025-06-010-098.u10.p2.s2
Stejně tak jako paní kolegyně Putnová i paní kolegyně Nováková si myslím , že do moderního designu české vzdělávací soustavy individuální vzdělávání patří i pro druhý stupeň základní školy . ps2013-025-06-010-098.u10.p2.s3
A nemusí to být zrovna zdravotně hendikepovaní či mimořádně úspěšní sportovci .