ps2013-023-05-003-133.u6.p6.s3
To si myslím , že vláda umí přes řídicí výbor , i když to přinese teoreticky nějakou ekonomickou ztrátu , ale určitě to České dráhy nepoloží . ps2013-023-05-003-133.u6.p7.s1
Pár otázek . ps2013-023-05-003-133.u6.p7.s2
Pokud nebude pan ministr vědět dneska , mně to nevadí , protože respektuji , že je chvilku ve funkci . ps2013-023-05-003-133.u6.p7.s3
Tak možná bude vědět , pokud ne , tak bych poprosil o písemnou odpověď úplně v pohodě . ps2013-023-05-003-133.u6.p7.s4
Jestli existují krizové plány a jestli se podle nich postupovalo . ps2013-023-05-003-133.u6.p7.s5
A pokud ano , tak podle mě potřebují revizi , a kdy se na té revizi bude pracovat , aby byla . ps2013-023-05-003-133.u6.p7.s6
Proč nefungovala vnitřní komunikace ? ps2013-023-05-003-133.u6.p7.s7
Opravdu ti lidé na nádražích ve vlacích neměli co lidem nabídnout , těm cestujícím , kteří byli evidentně nervózní a neinformovaní . ps2013-023-05-003-133.u6.p7.s8
Proč vyjížděly vlaky ? ps2013-023-05-003-133.u6.p7.s9
Opravdu nepochopím , že po půl šesté vyjede vlak , který zůstane kousek za Prahou , a to už ledovka byla . ps2013-023-05-003-133.u6.p7.s10
Je nepříjemné nevyrazit , je to nepříjemné , ale nějak se v Praze zařídíte , když jste na nádraží , když vlak nepojede . ps2013-023-05-003-133.u6.p7.s11
Mnohem horší je skončit někde v poli , bez informací , bez občerstvení , bez tepla . ps2013-023-05-003-133.u6.p7.s12
Zase v létě , nebyla by ledovka , že , ale mohla by být jiná katastrofa . ps2013-023-05-003-133.u6.p7.s13
A tam je situace pro cestující jednodušší . ps2013-023-05-003-133.u6.p7.s14
Usnesení pak načtu . ps2013-023-05-003-133.u6.p8.s1
Mé přesvědčení je , že to České dráhy nezvládly , především ti , kteří tomu měli velet , ne ti , kteří spolu s klienty trávili hodiny . ps2013-023-05-003-133.u6.p8.s2
Zase mám zprávy , že průvodčí byli velmi unavení , ale přitom velmi příjemní , a ti tu svou práci zvládali . ps2013-023-05-003-133.u6.p8.s3
Ale když nemají dostatek informací v éře mobilů , tak se tomu těžko rozumí . ps2013-023-05-003-133.u6.p8.s4
Myslím , že informace o 3 . prosinci by měla vést vládu k tomu , aby urychlila vyběrové řízení na rychlíkové tratě . ps2013-023-05-003-133.u6.p8.s5
Myslím , že to je dobře , že to Českým dráhám jen pomůže . ps2013-023-05-003-133.u6.p9.s1
A když už mluvíme o elektronických pokladnách a o nákupu v e - shopech , tak taková možná pro někoho drobná informace , ale je to podnět , který by zase mohla řešit řídicí nebo dozorčí rada . ps2013-023-05-003-133.u6.p9.s2
Soukromí dopravci vám umožňují bezplatně vrátit jízdné 15 minut před odjezdem . ps2013-023-05-003-133.u6.p9.s3
Proto mnozí využívají těchto služeb . ps2013-023-05-003-133.u6.p9.s4
U Českých drah , když se vám to stane , musíte písemně požádat a do 30 dnů dostanete třeba 25 % . ps2013-023-05-003-133.u6.p9.s5
Toto není souboj o klienty , ve kterém mohou České dráhy vyhrát . ps2013-023-05-003-133.u6.p9.s6
Minimálně by se měly srovnat s konkurencí . ps2013-023-05-003-133.u6.p9.s7
A je to správný trend , že České dráhy chtějí , aby se jízdenky prodávaly na internetu co nejvíce , tím pádem budou mít méně zaměstnanců v pokladnách . ps2013-023-05-003-133.u6.p9.s8
Ale pokud nebudou poskytovat tuto službu , která je u soukromých dopravců běžná , každý z nás si to může ověřit , tak prostě lidé to využívat nebudou , protože vrácené jízdné je příliš nízké a příliš administrativně náročné . ps2013-023-05-003-133.u6.p10.s1
Není to hlavní problém Českých drah , to se určitě s panem ministrem shodneme , ale myslím si , že České dráhy v komunikaci s klienty selhaly . ps2013-023-05-003-133.u6.p10.s2
A říkám : Já vinu vidím na vrcholovém a středním managementu , nevidím to na lidech , kteří tam byli . ps2013-023-05-003-133.u6.p10.s3
Pak vás poprosím o to usnesení . ps2013-023-05-003-133.u6.p10.s4
Možná by to pan ministr prosazoval i bez usnesení , ale myslím si , že jediné , co můžeme udělat , je požádat , aby stát ve státní firmě zařídil , aby těm , kteří chtěli , se plně vrátilo jízdné . ps2013-023-05-003-133.u6.p10.s5
I když nakonec druhý den dojeli , ale za jakých podmínek a v jaké čase . ps2013-023-05-003-133.u6.p10.s6
To si myslím , že je solidní přístup státu . ps2013-023-05-003-133.u6.p10.s7
Neumím to kvantifikovat . ps2013-023-05-003-133.u6.p10.s8
Jestli to bylo 100 tisíc lidí , kteří tím byli postiženi , to asi nedokážu odhadnout , je to možné , ale i to České dráhy bezesporu ekonomicky unesou . ps2013-023-05-003-133.u6.p10.s9
A mohou tím vytvořit lepší vazbu klientů , aby příště opět ti klienti cestovali národním dopravcem . ps2013-023-05-003-133.u6.p10.s10
Děkuju . ps2013-023-05-003-133.u7.p1.s1
Děkuji panu předsedovi Stanjurovi . ps2013-023-05-003-133.u7.p1.s2
A protože vystoupil jako první , tak si ho dovoluji požádat , aby se zároveň podle vžitého postupu v rozpravě ujal funkce zpravodaje . ps2013-023-05-003-133.u7.p1.s3
Děkuji . ps2013-023-05-003-133.u7.p1.s4
Pan předseda nadšeně kývá . ps2013-023-05-003-133.u7.p1.s5
Ano , děkuji . ps2013-023-05-003-133.u7.p2.s1
Dále tu mám dvě faktické poznámky . ps2013-023-05-003-133.u7.p2.s2
Nejprve s faktickou poznámkou pan poslanec Michal Kučera , po něm pan poslanec Herbert Pavera , poté s přednostním právem pan poslanec Fiala . ps2013-023-05-003-133.u7.p2.s3
Prosím , pane poslanče , vaše dvě minuty . ps2013-023-05-003-133.u8.p1.s1
Dobrý den , děkuju za slovo . ps2013-023-05-003-133.u8.p1.s2
Nejdřív bych asi chtěl upozornit , že ten bod se jmenuje Informace předsedy vlády o fungování Českých drah a SŽDC v době ledové kalamity . ps2013-023-05-003-133.u8.p1.s3
Předsedu vlády tady nevidím , myslel jsem si , že místo něho vystoupí aspoň první místopředseda Babiš a řekne nám třeba něco o těch rychlovlacích . ps2013-023-05-003-133.u8.p1.s4
Ten tady bohužel taky není . ps2013-023-05-003-133.u8.p1.s5
Spadlo to tedy na ministra dopravy , který je ve funkci teprve pár dnů , takže nám přečetl zprávu , kterou pravděpodobně někdo napsal , a popsal stav , co se v té době stalo . ps2013-023-05-003-133.u8.p2.s1
Co se v té době stalo , to víme všichni . ps2013-023-05-003-133.u8.p2.s2
Buď jsme to zažili , protože jsme v tom vlaku seděli , nebo jsme to četli . ps2013-023-05-003-133.u8.p2.s3
A myslím , že celkem podrobně . ps2013-023-05-003-133.u8.p2.s4
To , že může dojít k nějaké kalamitě , k přírodním podmínkám , které znemožní vlaku vycestovat , to víme taky . ps2013-023-05-003-133.u8.p2.s5
To , že to evidentně České dráhy nezvládly , na tom se v drtivé většině shodneme taky . ps2013-023-05-003-133.u8.p2.s6
Proto mě ve zprávě pana ministra dopravy chybělo , co s tím . ps2013-023-05-003-133.u8.p2.s7
Dostali jsme nějaký popis situace , ale ani sebemenší náznak , co se bude dít dál . ps2013-023-05-003-133.u8.p2.s8
Ani sebemenší náznak nějakého opatření , nějakého návrhu . ps2013-023-05-003-133.u8.p2.s9
Nečekal jsem , že nám tady předloží nějaké kompletní řešení . ps2013-023-05-003-133.u8.p2.s10
Na to je samozřejmě ještě velmi brzo . ps2013-023-05-003-133.u8.p2.s11
Ale tam nezazněl ani jeden jediný náznak . ps2013-023-05-003-133.u8.p2.s12
Byl to pouhý popis situace , jak říkám , situace , kterou jsme všichni zažili , případně si o ní velice podrobně přečetli . ps2013-023-05-003-133.u8.p2.s13
Tak teď nám to ještě jednou přečetl nový ministr dopravy . ps2013-023-05-003-133.u8.p2.s14
Očekával bych , že tu příště vystoupí s návrhem opatření , jakým způsobem bude lépe řídit České dráhy . ps2013-023-05-003-133.u8.p2.s15
Děkuju . ps2013-023-05-003-133.u9.p1.s1
Děkuji , pane poslanče . ps2013-023-05-003-133.u9.p1.s2
S další faktickou poznámkou pan poslanec Herbert Pavera . ps2013-023-05-003-133.u9.p1.s3
Prosím , pane poslanče . ps2013-023-05-003-133.u10.p1.s1
Děkuji za slovo , pane místopředsedo . ps2013-023-05-003-133.u10.p1.s2
Vážení členové vlády , milé kolegyně a kolegové , já jen můžu potvrdit slova svého předřečníka pana Stanjury , který tady mluvil o tom , že informovanost nebyla na nádražích skoro žádná , protože já jsem byl od večera v pondělí 1 . prosince neustále v kontaktu jak s informačním střediskem , tak i s výpravčími a ti absolutně nevěděli vůbec nic . ps2013-023-05-003-133.u10.p1.s3
V úterý ráno jsem vstával v půl čtvrté , abych telefonoval výpravčím do Svinova , nevěděli vůbec o žádném vlaku . ps2013-023-05-003-133.u10.p1.s4
Postupně jsem volal v šest hodin , v osm hodin , v deset hodin , zda nějaký vlak jede . ps2013-023-05-003-133.u10.p1.s5
Řekli mi , že ne . ps2013-023-05-003-133.u10.p1.s6
Když jsem tam přijel v jednu hodinu , taky mě odkázali , že nejede žádný vlak , a přitom některé vlaky ze Slovenska s motorákem jely , kterým jsem sem dojel ve středu ráno , když mi ani nebyli schopni říci , že vyjel regiojet tažený motorákem , který jsem mohl stihnout , a možná jsem tu s ním byl dřív než zpožděnou Šíravou , která měla zpoždění několik hodin , a místo tříhodinové jízdy pendolinem jsem dojel do Prahy za více jak šest hodin ve vlaku , který nebyl vůbec vytápěn a nebylo tam vůbec možné koupit žádné nápoje , nic . ps2013-023-05-003-133.u10.p1.s7
To mě velice mrzelo . ps2013-023-05-003-133.u10.p2.s1
Souhlasím s tím , že za to nemohli obyčejní lidé , kteří pracují na nádražích , ale ti , kteří rozhodují . ps2013-023-05-003-133.u10.p2.s2
To znamená , tam by se měl udělat pořádek . ps2013-023-05-003-133.u10.p2.s3
A určitě by bylo dobré , kdyby České dráhy měly v záloze pro případ takovéto kalamity možná trošku lepší , rychlejší stroje , než kterými jsme jeli sedmdesátikilometrovou rychlostí do Prahy . ps2013-023-05-003-133.u10.p2.s4
Vzpomněl jsem si na staré časy , kdy jsme jezdili do Prahy motorákem a jezdili jsme více jak pět hodin , tak to bylo něco podobného , akorát že nyní to bylo v zimě a velice nepříjemné . ps2013-023-05-003-133.u10.p3.s1
Děkuji za pozornost a věřím , že České dráhy jsou opravdu úspěšné , pendolino je úspěšný stroj , ale myslím si , že ta informovanost byla nedostačující , velmi zklamala všechny cestující . ps2013-023-05-003-133.u10.p3.s2
Děkuji za pozornost . ps2013-023-05-003-133.u11.p1.s1
Děkuji panu poslanci Paverovi . ps2013-023-05-003-133.u11.p1.s2
Dále s faktickou poznámkou pan poslanec Birke , po něm pan poslanec Stanjura . ps2013-023-05-003-133.u11.p1.s3
Prosím , pane poslanče , máte slovo . ps2013-023-05-003-133.u12.p1.s1
Děkuji mnohokrát . ps2013-023-05-003-133.u12.p1.s2
Kolegyně , kolegové , já možná jenom aby bylo jasno , vaším prostřednictvím , omlouvám se , pane předsedající , panu poslanci Kučerovi , ten bod se sice jmenuje informace předsedy vlády , ale po dohodě s navrhovatelem , s panem poslancem Stanjurou , bylo dohodnuto , že tento bod bude předkládat nově jmenovaný ministr dopravy . ps2013-023-05-003-133.u12.p1.s3
To jenom aby bylo jasno , že není potřeba do premiéra kopat v jeho nepřítomnosti . ps2013-023-05-003-133.u12.p1.s4
Děkuji mnohokrát . ps2013-023-05-003-133.u13.p1.s1
Děkuji panu poslanci Birkemu . ps2013-023-05-003-133.u13.p1.s2
S další faktickou poznámkou pan poslanec Stanjura . ps2013-023-05-003-133.u13.p1.s3
Prosím , pane poslanče . ps2013-023-05-003-133.u14.p1.s1
Přihlásil jsem se ze stejného důvodu . ps2013-023-05-003-133.u14.p1.s2
Pan premiér toho má na hlavě hodně . ps2013-023-05-003-133.u14.p1.s3
Hodně kritických slov z mé strany a od mých kolegů si zaslouží a dostává je od nás . ps2013-023-05-003-133.u14.p1.s4
Ale v tomto případě , když jsem ten bod navrhl , jsem říkal , buď ministerský předseda , nebo jím pověřený člen vlády , protože jsme věděli , že má dojít ke jmenování . ps2013-023-05-003-133.u14.p1.s5
Ten postup je naprosto v pořádku . ps2013-023-05-003-133.u14.p1.s6
V tomto případě bych se pana premiéra zastal . ps2013-023-05-003-133.u14.p1.s7
Ale ve všech ostatních ne , tam si tu kritiku bezesporu zaslouží a jen do něj . ps2013-023-05-003-133.u15.p1.s1
Děkuji panu poslanci Stanjurovi .