ps2013-023-07-002-058.u1.p1.s1
58 . ps2013-023-07-002-058.u1.p1.s2
Vládní návrh , kterým se předkládá Parlamentu České republiky k vyslovení souhlasu s ratifikací Smlouva mezi Českou republikou a Slovenskou republikou o vzájemném uznávání rovnocennosti dokladů o vzdělání vydávaných v České republice a ve Slovenské republice , podepsaná v Praze dne 28 . listopadu 2013 / sněmovní tisk 134 / - druhé čtení ps2013-023-07-002-058.u1.p2.s1
Projednávání tohoto bodu jsme přerušili dne 30 . října na 19 . schůzi Poslanecké sněmovny . ps2013-023-07-002-058.u1.p2.s2
Prosím , aby místo u stolku zpravodajů zaujal ministr školství , mládeže a tělovýchovy pan Marcel Chládek a zpravodaj zahraničního výboru pan poslanec Rom Kostřica . ps2013-023-07-002-058.u1.p3.s1
Nyní se táži pana ministra , zda chce vystoupit . ps2013-023-07-002-058.u1.p3.s2
Prosím , máte slovo . ps2013-023-07-002-058.u2.p1.s1
Děkuji , paní předsedající . ps2013-023-07-002-058.u2.p1.s2
Vážené poslankyně , vážení poslanci , dovolte mi , abych vás seznámil s dopisy , které jsem vám slíbil na minulém zasedání . ps2013-023-07-002-058.u2.p1.s3
Oslovili jsme sedm největších univerzit České republiky a žádná z těchto univerzit nám nenapsala , že doporučuje tuto smlouvu neschválit . ps2013-023-07-002-058.u2.p1.s4
Naopak . ps2013-023-07-002-058.u2.p1.s5
Karlova Univerzita nám píše , že tato smlouva neohrožuje ji ani obory na Karlově univerzitě . ps2013-023-07-002-058.u2.p1.s6
Česká zemědělská univerzita podporuje uzavření této smlouvy . ps2013-023-07-002-058.u2.p1.s7
Vysoká škola chemicko - technologická taktéž , taktéž Jihočeská univerzita . ps2013-023-07-002-058.u2.p1.s8
České vysoké učení nám napsalo , že k tomu nemá žádných připomínek , taktéž i Univerzita Palackého napsala , že tato smlouva nijak neohrožuje programy na Univerzitě Palackého . ps2013-023-07-002-058.u2.p1.s9
Z Masarykovy univerzity nám přišly dvě poznámky . ps2013-023-07-002-058.u2.p1.s10
Neodpověděl nám pan rektor , ale kvestorka Jitka Zlatušková , která nám napsala dva komentáře , ale není tam napsáno , že by se smlouva měla odmítnout . ps2013-023-07-002-058.u2.p1.s11
Zároveň tady mám vyjádření české Akreditační komise , že podporuje schválení této smlouvy , že je to v souladu s nastavenými pravidly . ps2013-023-07-002-058.u2.p2.s1
Protože tady byly informace o tom , že na Slovensku to někdo nechce , oslovili jsme slovenské ministerstvo a přišla nám informace z jejich akreditační skupiny , že taktéž podporuje návrh této smlouvy a žádá nás o ratifikaci . ps2013-023-07-002-058.u2.p3.s1
Já bych vás zároveň jako ministr školství , byť tato ratifikace byla nastavena ještě před touto vládou , chtěl požádat po těchto informacích , abychom schválili ratifikaci smlouvy už také z toho důvodu , že mám na stole dopis velvyslance Slovenské republiky , který nás žádá o urychlení dokončení ratifikace , a že je to velký problém ve vztazích mezi Českou republikou a Slovenskou republikou . ps2013-023-07-002-058.u2.p4.s1
Vážené dámy , vážení pánové , děkuji za pozornost a žádám vás o podporu tohoto návrhu . ps2013-023-07-002-058.u3.p1.s1
Děkuji . ps2013-023-07-002-058.u3.p1.s2
A nyní se táži pana zpravodaje zahraničního výboru , zda chce vystoupit . ps2013-023-07-002-058.u3.p1.s3
Je tomu tak . ps2013-023-07-002-058.u3.p1.s4
Prosím , máte slovo . ps2013-023-07-002-058.u4.p1.s1
Dobrý den , děkuji za slovo . ps2013-023-07-002-058.u4.p1.s2
Jenom jsem chtěl udělat malou poznámku , doplnění pana ministra Chládka . ps2013-023-07-002-058.u4.p1.s3
Já jsem si vyhledal zápis ze zasedání Slovenské národní rady , což je obdoba našeho parlamentu , kde se jednalo o tomto problému , a chtěl bych ctěné publikum ujistit o tom , že bylo přítomno 135 poslanců , nikdo se nezdržel , nikdo nebyl proti , všichni se vyjádřili pro ratifikaci této smlouvy . ps2013-023-07-002-058.u4.p1.s4
Děkuji vám . ps2013-023-07-002-058.u5.p1.s1
Děkuji a nyní se táži pana zpravodaje výboru pro vědu , vzdělání , kulturu , mládež a tělovýchovu pana Zlatušky , zda chce vystoupit . ps2013-023-07-002-058.u5.p1.s2
Je tomu tak ? ps2013-023-07-002-058.u5.p1.s3
Prosím , máte slovo . ps2013-023-07-002-058.u6.p1.s1
Vážená paní předsedající , dámy a pánové , pane ministře , výbor v době , kdy to projednával , přijal nesouhlasné stanovisko . ps2013-023-07-002-058.u6.p1.s2
Přijal to na základě podkladů , které jsme obdrželi od České konference rektorů a Rady vysokých škol . ps2013-023-07-002-058.u6.p1.s3
Na základě věcného posouzení informací smlouva meritorně nemění stav uznávání vysokoškolského vzdělávání tam , kde se jedná o bakaláře a magistry . ps2013-023-07-002-058.u6.p1.s4
Nemění ho ani tam , kde Ministerstvo školství argumentuje tím , že se zavádí nějaké zpřísnění v tom , že by se neměly uznávat doklady o vzdělání dosažené na pobočkách vysokých škol ve druhém státě . ps2013-023-07-002-058.u6.p1.s5
Vzhledem k tomu , že takovouto konstrukci nezná vysokoškolský zákon jako takový , tak z hlediska dokladů o vzdělání je tady toto zcela jistě argument , který není použitelný . ps2013-023-07-002-058.u6.p2.s1
To podstatné , co smlouva obsahuje , je změna režimu uznávání získané kvalifikace docent a profesor , tedy výsledků habilitačního a jmenovacího řízení mezi Českou republikou a Slovenskou republikou . ps2013-023-07-002-058.u6.p2.s2
Doposud stav vycházel z toho , že zde byla kontinuita daná existencí vysokých škol v dřívějším společném státě , srovnatelný systém srovnatelných parametrů akreditačních řízení v obou zemích včetně spolupráce akreditačních agentur . ps2013-023-07-002-058.u6.p3.s1
To , k čemu tady ten podstatný efekt , který by tady tato smlouva měla , je , že od data její účinnosti by docházelo k tomu , že habilitační a jmenovací řízení , čili docentury a profesury , které by byly získány v České republice nebo Slovenské republice , by nebyly vzájemně použitelné . ps2013-023-07-002-058.u6.p3.s2
Byl by to jiný režim , než který mezinárodní smlouvy dnes zakotvují pro další země , pro které Česká republika tyto smlouvy má uzavřeny . ps2013-023-07-002-058.u6.p3.s3
Mluvil jsem zde podrobně v úvodním jednání o tom , že Česká republika má smlouvu o uznávání docentů a profesorů s Polskem , s Maďarskem , Slovinskem a Německem . ps2013-023-07-002-058.u6.p3.s4
Slovensko by touto smlouvou bylo z tohoto společného režimu vyňato pryč . ps2013-023-07-002-058.u6.p3.s5
Přitom evidentně je to země , která je z hlediska vazeb a z hlediska zvyklostí nejblíž našemu prostředí . ps2013-023-07-002-058.u6.p3.s6
Bylo by vyňato z tohoto režimu mezistátní smlouvou , která z hlediska možností úprav materie v zákoně o vysokých školách je nadřazena zákonům , které zde přijímáme . ps2013-023-07-002-058.u6.p3.s7
Smlouva má fakticky sílu ústavního zákona v okamžiku , kdy uvažujeme o úpravách , které například v té debatě o zavádění tzv . funkčních míst na vysokých školách mohou být upravovány vysokoškolským zákonem . ps2013-023-07-002-058.u6.p3.s8
Z toho důvodu je to věc , která je zdánlivě maličkost , zdánlivě se týká malého počtu lidí , ale když hovoříme o tom , že by měla být řešena systémově , tak toto je zásadní problém . ps2013-023-07-002-058.u6.p4.s1
Nechci nijak obhajovat eventuální excesy , ke kterým může ve jmenovacích řízeních nebo habilitacích jak vnitrostátně , tak přeshraničně docházet . ps2013-023-07-002-058.u6.p4.s2
Jednotlivé výkyvy nicméně nejsou opodstatněním pro změny systému . ps2013-023-07-002-058.u6.p4.s3
Dalo by se vykládat o profesorech české historie , kteří si profesuru získají v Banské Bystrici a poté , když jim to kolegové vyčítají , sdělí : Papír jako papír , platí to . ps2013-023-07-002-058.u6.p4.s4
Jenomže tohle jsou parametry , které jsou na obou stranách zlepšovány . ps2013-023-07-002-058.u6.p4.s5
A to , co zde minule při projednávání zmiňovala paní profesorka , paní ministryně Válková jako stanovisko Slovenské rektorské konference , to je v protikladu s tím , co zde pan kolega Kostřica říkal o jednání Slovenské národní rady . ps2013-023-07-002-058.u6.p4.s6
Ale je nutno si uvědomit , že pohled zevnitř akademické komunity je nutně poučenější než pohled zákonodárců rozhodujících mnohem víc pod dojmy než pod znalostí situace na školách samotných . ps2013-023-07-002-058.u6.p5.s1
Z tohoto hlediska zdůrazňuji , že se s výjimkou přijatého memoranda mezi Českou a Slovenskou republikou , resp . mezi jejími ministerstvy školství , věcně nezměnilo nic na podkladech , které jsem zde referoval . ps2013-023-07-002-058.u6.p5.s2
Otázal jsem se reprezentací vysokých škol , čili České konference rektorů a Rady vysokých škol . ps2013-023-07-002-058.u6.p5.s3
Od obou jsem dostal písemné stanovisko , které bylo negativní . ps2013-023-07-002-058.u6.p5.s4
Pan ministr zde zmiňoval selektivně několik vysokých škol , které mu údajně daly podklady . ps2013-023-07-002-058.u6.p5.s5
Nedostal jsem žádný podnět od pana ministra , aby tady tento bod , tady tato smlouva byla znovu s nějakými novými podklady projednána na školském výboru . ps2013-023-07-002-058.u6.p5.s6
To je také důvod , proč o tom školský výbor nejednal . ps2013-023-07-002-058.u6.p5.s7
Ministerstvo nedalo školskému výboru žádné nové podklady pro toto , takže z toho hlediska setrvávám na původním stanovisku . ps2013-023-07-002-058.u6.p5.s8
A to byl také důvod , proč se nejednalo znovu ani v podvýboru pro vysoké školy ani ve školském výboru samotném . ps2013-023-07-002-058.u6.p6.s1
Ministerstvo školství poskytlo podklad , který je nadepsán Podklad pro jednání podvýboru pro předškolní a základní školství a podvýboru pro střední a vyšší odborné školství . ps2013-023-07-002-058.u6.p6.s2
Není mi známo , že by formální jednání proběhlo , rozhodně jako předseda výboru jsem nedostal žádný podnět . ps2013-023-07-002-058.u6.p6.s3
A i z tohoto , že Ministerstvo školství nekomunikuje s podvýborem pro vysoké školy , ale s podvýborem , který má na starosti školy úplně jiného patra , kterých se tato smlouva netýká , soudím , že se zde spíš jedná o obcházení korektního procesu než o věcné posouzení . ps2013-023-07-002-058.u6.p7.s1
Rozhodně z hlediska budoucího vývoje kvality jak českých , tak slovenských vysokých škol , ty slovenské nám na srdci tak moc ležet nemusí , základním problémem vysokoškolského prostředí je uzavřenost vůči vnějším vlivům , malá mobilita pracovníků , malé schopnosti vysokých škol lákat k působení pracovníky ze zahraničí zejména v těch oborech , které se oficiálně považují za hodny podpory v lecjakých politických deklaracích , což jsou obory přírodovědné a technické . ps2013-023-07-002-058.u6.p7.s2
Tam faktický problém nikdy ani v minulosti nenastával . ps2013-023-07-002-058.u6.p8.s1
Jakmile omezíme oblast , ze které jsme schopni přijímat získané tituly , říkáme tím nejen těm špičkovým našim vysokým školám , které mají příslušnou akreditaci pro habilitační a jmenovací řízení , že nejsou dost dobré pro to , aby jejich tituly byly uznávány na Slovensku . ps2013-023-07-002-058.u6.p8.s2
Ale pro naše vysoké školy omezujeme množství pracovníků , kteří perspektivně mohou na nich působit bez toho , aby předtím , než jsou vybráni a ustanoveni na ta místa , procházeli znovu poměrně dlouhým řízením . ps2013-023-07-002-058.u6.p8.s3
Toto by mělo být řešeno , pokud to má být řešeno , v zákoně o vysokých školách systémovým způsobem , nikoli ad hoc vynětím Slovenska z té skupiny zemí , se kterými byly až doposud relativně bezproblémové a podle vyjádření Akreditační komise také zlepšující se vztahy . ps2013-023-07-002-058.u6.p9.s1
Všichni říkají : situace s akreditacemi se zlepšila , eventuální problémy , které byly jak na naší , tak na slovenské straně , mizí a zlepšují se . ps2013-023-07-002-058.u6.p9.s2
V tomto máme snahu uzavírat smlouvu , která naopak řekne : ty staré tituly jsou všechny v pořádku , ty si budeme uznávat , a pokud tam byly nějaké problémy , tak nad tím budeme zavírat . ps2013-023-07-002-058.u6.p9.s3
oči . ps2013-023-07-002-058.u6.p9.s4
A do budoucna v tom kvalitnějším systému tuto mobilitu prostě nedovolíme jako mocenský zásah . ps2013-023-07-002-058.u6.p9.s5
Toto je jádro problému , který v té smlouvě vidím . ps2013-023-07-002-058.u6.p9.s6
A opakuji , stanovisko výboru pro vědu , vzdělávání , kulturu , mládež a tělovýchovu bylo nesouhlasné , čili doporučení zamítnout ratifikaci této smlouvy . ps2013-023-07-002-058.u7.p1.s1
Děkuji . ps2013-023-07-002-058.u7.p1.s2
Jenom připomínám , že v tuto chvíli už se ocitáme v obecné rozpravě , protože v tomto bodě byl tento bod přerušen . ps2013-023-07-002-058.u7.p1.s3
Mám zde faktické poznámky , a to pana poslance Kudely a pana poslance Raise . ps2013-023-07-002-058.u7.p1.s4
Pan poslanec Kudela byl zřejmě omyl . ps2013-023-07-002-058.u7.p1.s5
Prosím pana poslance Raise . ps2013-023-07-002-058.u7.p1.s6
Prosím , vaše dvě minuty . ps2013-023-07-002-058.u8.p1.s1
Přeji dobrý den . ps2013-023-07-002-058.u8.p1.s2
Stručně . ps2013-023-07-002-058.u8.p1.s3
Každý proces má stránku formální a stránku obsahovou . ps2013-023-07-002-058.u8.p1.s4
Ztotožňuji se , co se týká obsahu , že je potřeba , aby ministerstvo věnovalo pozornost kvalitě . ps2013-023-07-002-058.u8.p1.s5
To je naprosto samozřejmé a tam si myslím , že jsme ve shodě . ps2013-023-07-002-058.u8.p1.s6
Ale na druhou stranu bych chtěl také zdůraznit to , že je neopomenutelný fakt , že tady pět univerzit řeklo , že s tím nemá problém . ps2013-023-07-002-058.u8.p1.s7
Ve čtvrtek proběhla konference rektorů . ps2013-023-07-002-058.u8.p1.s8
Jestli tomu dobře rozumím , pokud mám informace , je to taky bez problémů . ps2013-023-07-002-058.u8.p1.s9
Čili musíme taky trochu akceptovat prostředí , ve kterém se pohybujeme . ps2013-023-07-002-058.u8.p1.s10
Ne vždy se ztotožňuji s názorem Ministerstva školství , ale tentokrát bych ho chtěl podpořit . ps2013-023-07-002-058.u8.p1.s11
A domnívám se , že názor klubu ANO , když jsme to projednávali , byl v podstatě pozitivní , si myslím . ps2013-023-07-002-058.u8.p1.s12
To je další argument . ps2013-023-07-002-058.u8.p2.s1
Na druhou stranu to , co říkal Jiří Zlatuška z oblasti systémové , je to naprostá pravda . ps2013-023-07-002-058.u8.p2.s2
Je potřeba to řešit systémově , ale holt tady stojíme před problémem , kdy slovenská vláda včetně prezidenta to projednala , schválila , tak na to musíme taky reagovat . ps2013-023-07-002-058.u8.p2.s3
Spíš bych tady byl tentokrát na straně Ministerstva školství . ps2013-023-07-002-058.u8.p2.s4
Děkuju . ps2013-023-07-002-058.u9.p1.s1
I já děkuji a táži se , zda se ještě někdo hlásí do rozpravy . ps2013-023-07-002-058.u9.p1.s2
V podkladech mám přihlášku paní ministryně Válkové , která tady není , tudíž její přihláška propadá . ps2013-023-07-002-058.u9.p1.s3
Táži se pana navrhovatele , zpravodaje , zda má zájem o závěrečné slovo . ps2013-023-07-002-058.u9.p1.s4
Není tomu tak , tudíž rozpravu končím a přistoupíme k hlasování o navržených usneseních .