ps2013-017-05-002-015.u1.p1.s1
15 . ps2013-017-05-002-015.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 239 / 2013 Sb . , kterým se mění zákon č . 56 / 2001 Sb . , o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích a o změně zákona č . 168 / 1999 Sb . , o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla a o změně některých souvisejících zákonů ( zákon o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla ) , ve znění zákona č . 307 / 1999 Sb . , ve znění pozdějších předpisů , a další související zákony / sněmovní tisk 258 / - druhé čtení ps2013-017-05-002-015.u1.p2.s1
Tímto sněmovním tiskem jsme se zabývali ve čtvrtek 18 . září , kdy jsme jej přerušili v obecné rozpravě . ps2013-017-05-002-015.u1.p2.s2
Prosím , aby místo u stolku zpravodajů zaujal z pověření vlády ministr dopravy Antonín Prachař a zpravodaj hospodářského výboru pan poslanec Karel Šidlo . ps2013-017-05-002-015.u1.p2.s3
Připomínám , že usnesení výboru vám bylo doručeno jako sněmovní tisk 258 / 1 . ps2013-017-05-002-015.u1.p3.s1
Nyní budeme pokračovat v přerušené obecné rozpravě . ps2013-017-05-002-015.u1.p3.s2
V tuto chvíli neeviduji žádnou přihlášku do obecné rozpravy , ptám se tedy , kdo se hlásí do obecné rozpravy , a vidím pana poslance Zbyňka Stanjuru . ps2013-017-05-002-015.u1.p3.s3
Prosím , pane poslanče , máte slovo . ps2013-017-05-002-015.u2.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2013-017-05-002-015.u2.p1.s2
Já bych navázal na své čtvrteční večerní vystoupení a položil několik dotazů panu ministru dopravy . ps2013-017-05-002-015.u2.p1.s3
V té důvodové zprávě se píše velmi stručně , asi na třech řádcích , zjednodušeně , že Ministerstvo dopravy nestíhá , když to takhle přeložím , je to napsané jinými slovy . ps2013-017-05-002-015.u2.p1.s4
A já bych naši pozornost upřel jenom k jedné z těch tří věcí , a jak už jsem říkal v úterý nebo ve čtvrtek večer , že u espézetek na přání je mi to úplně jedno , i kdyby to vypadlo ze zákona mně by to vůbec nevadilo , takže tam ten odklad je bezproblémový . ps2013-017-05-002-015.u2.p1.s5
Ale u stanic technické kontroly je napsáno tak kulantně , že vyhodnocením , zkušenostmi (nesrozumitelné) se ukázalo , že by něco mohlo způsobit nějaké problémy . ps2013-017-05-002-015.u2.p2.s1
A teď ty konkrétní dotazy , pokud Ministerstvo dopravy ty informace má . ps2013-017-05-002-015.u2.p2.s2
Já myslím , že by mít mohlo , protože za prvé je to regulovaný trh . ps2013-017-05-002-015.u2.p2.s3
Nevím , jestli to všichni víte , ale zřídit stanici technické kontroly není tak jednoduché a myslím , že to všichni úplně nevědí . ps2013-017-05-002-015.u2.p2.s4
Spíš si myslím , že právě ten návrh , který chtěl zpřísnit podmínky , mohl na jedné straně vést k většímu otevření trhu , protože pokud dáte přísnější podmínky a důraz na kvalitu , tak pak to nemusíte úplně regulovat a zákazník si sám vybere , kdo tu službu poskytovat může , či nemůže . ps2013-017-05-002-015.u2.p3.s1
Dneska to v první instanci rozhodují krajské úřady . ps2013-017-05-002-015.u2.p3.s2
Pokud krajský úřad usoudí moudře , že už těch estékáček , stanic technické kontroly , v kraji je dost , tak to povolení prostě nedá a odvolacím orgánem je Ministerstvo dopravy . ps2013-017-05-002-015.u2.p3.s3
Myslím si , že ten systém je zbytečně regulovaný , přetížený . ps2013-017-05-002-015.u2.p3.s4
A naopak pokud půjdeme cestou , že předepíšeme , co všechno musí systém obsahovat , jaké bezpečnostní či ochranné prvky vůči kvalitě poskytovaných služeb a vůči zákazníkům musí obsahovat , pak nic nebrání tomu , abychom ten trh otevřeli a aby to bylo v zásadě poté , co splní ty podmínky , které třeba i zákonem přísně předepíšeme , aby každý , kdo chce a ty přísné podmínky splnil , to provozovat mohl . ps2013-017-05-002-015.u2.p3.s5
Neobávám se toho , že to vyroste , že vyrostou garážové firmy , protože i ta potřebná technika i ty nástroje , které k zabezpečení slouží , vylučují to , že by vznikaly stovky a stovky nových zájemců o provozování tohoto podnikání , které v zásadě funguje velmi dobře , ale jako v mnohých jiných oborech ti poctiví doplácejí na ty nepoctivé . ps2013-017-05-002-015.u2.p4.s1
Ten navržený zákon , který už je platný od srpna loňského roku a ta část estékáček , platný od loňského srpna a v účinnost má být od 1 . ledna příštího roku , jde přesně tímhle směrem , tzn . podporuje ty , kteří jsou poctiví . ps2013-017-05-002-015.u2.p4.s2
Mnozí to už měli ještě předtím , než se ten systém uzákonil dobrovolně , protože to zase měli jako konkurenční výhodu vůči jiným stanicím technické kontroly , a byla to konkurenční výhoda , kterou využívali zejména velcí uživatelé . ps2013-017-05-002-015.u2.p4.s3
Velcí dopravci si podle mě velmi dobře hlídají , jak kvalitně ta služba poskytovaná je . ps2013-017-05-002-015.u2.p5.s1
Já jsem mluvil ve čtvrtek , že původně ten zákon měl platit od 1 . července letošního roku a přidali jsme po debatách v hospodářském výboru v minulém volebním období šest měsíců , což předpokládám , že je dostatečná doba . ps2013-017-05-002-015.u2.p5.s2
Pokud by to platilo od toho srpna do června , tak kterýkoli ministr či ministerstvo by mělo necelý rok na tu implementaci . ps2013-017-05-002-015.u2.p5.s3
Z hlediska bezpečnosti , jak říkám , jsme přidali šest měsíců . ps2013-017-05-002-015.u2.p5.s4
Pan ministr nastoupil v lednu . ps2013-017-05-002-015.u2.p5.s5
Samozřejmě nevím , v jakém přesném stavu se příprava ministerstva na účinnost toho zákona nacházela , ale jsem přesvědčený . . . ps2013-017-05-002-015.u2.p5.s6
Mně se fakt špatně mluví , když je takový hluk . . . ps2013-017-05-002-015.u2.p5.s7
Jsem přesvědčený , že se to stihnout dalo . ps2013-017-05-002-015.u2.p6.s1
Takže bych poprosil o informaci , pokud ji má Ministerstvo dopravy , kolik stanic technické kontroly v dnešní době existuje , kolik z nich ten systém už má , kolik jich nemá a hlavně kdo a jak selhal . ps2013-017-05-002-015.u2.p6.s2
Protože to není věc konkrétního ministra , příprava zákona , resp . implementace zákona . ps2013-017-05-002-015.u2.p6.s3
Zákon byl schválen . ps2013-017-05-002-015.u2.p6.s4
Vyšel ve Sbírce zákonů v srpnu 2013 . ps2013-017-05-002-015.u2.p6.s5
Já vím , že od té doby byli dva ministři . ps2013-017-05-002-015.u2.p6.s6
Ale to přece není osobní věc toho ministra . ps2013-017-05-002-015.u2.p6.s7
On to přece nepíše , on to přece nechystá . ps2013-017-05-002-015.u2.p6.s8
Pokládám to za samozřejmou součást práce úředníků na ministerstvu . ps2013-017-05-002-015.u2.p6.s9
A pokud stávající ministr říká , že to ministerstvo nestíhá a nestihne , a ví to poměrně brzo před tím lednem , protože ten návrh zákona byl ve vládě snad v červenci nebo v červnu , myslím , že v meziresortu už byl v červnu , tzn . ještě šest měsíců mělo ministerstvo na to , aby to zvládlo , tak mě konkrétně zajímá , v čem je problém , kdo tedy selhal a jak to případně pan ministr nebo odpovědný náměstek či odpovědný vrchní ředitel či ředitel odboru řešili . ps2013-017-05-002-015.u2.p6.s10
Ministrovi můžeme vyčítat třeba , že nějaký návrh zákona předloží pozdě . ps2013-017-05-002-015.u2.p6.s11
Ale ne implementaci zákona , který byl schválen . ps2013-017-05-002-015.u2.p7.s1
Potom můj pozměňovací návrh směřuje k tomu , abychom z těch tří věcí vypustili právě odklad účinnosti u stanic technické kontroly . ps2013-017-05-002-015.u2.p7.s2
Pak samozřejmě v podrobné rozpravě se k tomuto návrhu přihlásím . ps2013-017-05-002-015.u2.p7.s3
Mám i text pro pana zpravodaje , tomu můžu dát rovnou ten text , jak mi ukládají pravidla Poslanecké sněmovny . ps2013-017-05-002-015.u2.p7.s4
A požádal bych pana ministra o odpovědi na mé otázky . ps2013-017-05-002-015.u2.p7.s5
Děkuji . ps2013-017-05-002-015.u2.p7.s6
Pak se případně přihlásím s doplňujícím komentářem či dotazy . ps2013-017-05-002-015.u3.p1.s1
Děkuji panu poslanci Stanjurovi . ps2013-017-05-002-015.u3.p1.s2
Ptám se , kdo další se hlásí do obecné rozpravy . ps2013-017-05-002-015.u3.p1.s3
Nikoho nevidím . ps2013-017-05-002-015.u3.p1.s4
Končím tedy obecnou rozpravu , pokud pan . . . ps2013-017-05-002-015.u3.p1.s5
Pardon , vracím zpět , nevšiml jsem si pana poslance Bendla , který se přihlásil na poslední chvíli . ps2013-017-05-002-015.u3.p1.s6
Prosím , ještě v obecné rozpravě pan poslanec Bendl . ps2013-017-05-002-015.u4.p1.s1
Děkuji . ps2013-017-05-002-015.u4.p1.s2
Já se omlouvám . ps2013-017-05-002-015.u4.p1.s3
Já jsem mával , asi jste mě neviděl , pane předsedající , takže se omlouvám všem . ps2013-017-05-002-015.u4.p2.s1
Já bych doplnil dotazy na pana ministra , protože s tou koncepcí registračních značek , kterou by nevlastnil stát , ale vlastnili by ji přímo ti majitelé vozidla , jsme kdysi přišli my , protože to považujeme za efektivní jak z hlediska lidí , kteří vlastní automobily , tak i z hlediska státu . ps2013-017-05-002-015.u4.p2.s2
Protože málokdo ví , že to je stát , kdo objednává ty registrační značky a tiskne je . ps2013-017-05-002-015.u4.p2.s3
V roce 2009 vynakládal stát na registrační značky částku zhruba 300 mil . korun . ps2013-017-05-002-015.u4.p2.s4
Mně přijde daleko logičtější , když by každý vlastník automobilu měl svoji registrační značku . ps2013-017-05-002-015.u4.p2.s5
Vždycky kdyby si koupil auto , pouze by si na dopravním inspektorátu vyřešil ten problém , ale měl by jednu jedinou registrační značku . ps2013-017-05-002-015.u4.p2.s6
Stát by nevynakládal stovky milionů korun na to , aby něco takového kupoval . ps2013-017-05-002-015.u4.p2.s7
A pro nás pro všechny , kteří vlastníme vozidlo , by tahle situace byla jednodušší . ps2013-017-05-002-015.u4.p2.s8
Já chci vědět , jestli v tomto pan ministr pokročil , jestli toto se stane , tzn . že stát už nebude nadále vynakládat žádné finanční prostředky na registrační značky a vlastníky se tím pádem stanou lidé , kteří si je koupí a budou je moct vlastnit celoživotně , což bych považoval za praktické . ps2013-017-05-002-015.u4.p2.s9
Děkuji . ps2013-017-05-002-015.u5.p1.s1
Já děkuji panu poslanci Bendlovi . ps2013-017-05-002-015.u5.p1.s2
Ptám se pana ministra , zda si žádá o slovo . ps2013-017-05-002-015.u5.p1.s3
Prosím , pane ministře , máte slovo . ps2013-017-05-002-015.u6.p1.s1
Vážený pane předsedající , vážení poslanci , vážené poslankyně , já bych chtěl reagovat na vystoupení pana poslance Bendla . ps2013-017-05-002-015.u6.p2.s1
Mě velmi těší , že už kdysi dávno tady byl zájem řešit registrační značky a převést je do vlastnictví občanů z vlastnictví státu . ps2013-017-05-002-015.u6.p2.s2
Skutečnost je taková , že každý rok stát vynakládá řádově 280 až 300 mil . za vlastnictví hliníkového plechu . ps2013-017-05-002-015.u6.p2.s3
Takto to funguje už od roku 1990 . ps2013-017-05-002-015.u6.p2.s4
Za tu dobu jsme přišli o financování 25 km dálnic a zhruba 40 km silnic první třídy . ps2013-017-05-002-015.u6.p2.s5
Mě jenom udivuje , proč v zákoně 56 , o kterém se tady bavíme , o odložení dvou paragrafů v účinnosti , už toto nebylo navržené , když pan poslanec Bendl říká , že s tím přišli v roce 2009 . ps2013-017-05-002-015.u6.p3.s1
Co se týká dalšího postupu . ps2013-017-05-002-015.u6.p3.s2
My jsme vypsali transparentní výběrové řízení , které je napadáno jednotlivými účastníky v současné době . ps2013-017-05-002-015.u6.p3.s3
Proto , abychom zrušili monopol společnosti Hycon , která trvale na základě smlouvy uzavřené mými předchůdci , panem ministrem Schlingem , nadále dodává registrační značky státu . ps2013-017-05-002-015.u6.p3.s4
Toto transparentní výběrové řízení v této chvíli probíhá . ps2013-017-05-002-015.u6.p3.s5
Naším cílem je ho dokončit . ps2013-017-05-002-015.u6.p3.s6
V zadávacích podmínkách výběrového řízení je platnost do konce roku 2015 s tím , že připravíme komplexní novelu zákona č . 56 , která bude řešit převod značek do vlastnictví občanů . ps2013-017-05-002-015.u6.p3.s7
Rovněž tam navrhujeme možnost vydání tří značek včetně nosičů kol a duplicitně vydání značky v případě jejího poškození , kterou určitě uvítají všichni dopravci , tak aby nemuseli po každém poškození značky jet na stanici technické kontroly a zejména podnikatelé vyřadit tak vozidlo na minimálně týden z výkonu . ps2013-017-05-002-015.u6.p3.s8
Tento zákon předložíme Poslanecké sněmovně na začátku příštího roku tak , aby jeho účinnost byla k 1 . 1 . 2016 . ps2013-017-05-002-015.u6.p3.s9
Stát tak ušetří 300 mil . a vytvoříme prostor pro malé a střední podnikatele , kteří na základě definování značky budou moci tyto značky nabízet občanům . ps2013-017-05-002-015.u6.p4.s1
Co se týká vystoupení pana poslance Stanjury . ps2013-017-05-002-015.u6.p4.s2
Požaduje ode mě doplnění , kolik STK existuje , kolik STK má implementovaný systém . ps2013-017-05-002-015.u6.p4.s3
Toto v této chvíli takto z hlavy nechci říkat a nechci vám tady lhát . ps2013-017-05-002-015.u6.p4.s4
Připravím to a seznámím Poslaneckou sněmovnu se všemi požadavky pana Stanjury . ps2013-017-05-002-015.u6.p4.s5
Děkuji . ps2013-017-05-002-015.u7.p1.s1
Děkuji panu ministrovi za jeho odpověď . ps2013-017-05-002-015.u7.p1.s2
Dále se hlásí do podrobné rozpravy pan poslanec Stanjura . ps2013-017-05-002-015.u7.p1.s3
Prosím , pane poslanče . ps2013-017-05-002-015.u8.p1.s1
Děkuji panu ministrovi , že mi ty údaje poskytne . ps2013-017-05-002-015.u8.p1.s2
Já jsem počítal s tím , že to nemůže vědět z fleku , to je naprosto pochopitelné . ps2013-017-05-002-015.u8.p2.s1
Ale vy jste se , pane ministře , vyhnul odpovědi na ty moje další otázky a tam už byste tu odpověď znát měl . ps2013-017-05-002-015.u8.p2.s2
Proč vlastně navrhujete to odložení , mimochodem i těch třetích značek , o kterých jste mluvil , že chcete zavést od 1 . ledna . ps2013-017-05-002-015.u8.p2.s3
Ale tomu já rozumím . ps2013-017-05-002-015.u8.p2.s4
Ale u těch STK jsem se jasně ptal , jaký je důvod navrženého odložení o jeden rok a kdo to vlastně způsobil , pokud ten důvod je vážný . ps2013-017-05-002-015.u8.p2.s5
A pokud ano , jestli byla přijata nějaká opatření vůči těm , kteří to způsobili .