ps2013-017-05-009-004.u1.p1.s1
4 . ps2013-017-05-009-004.u1.p1.s2
Návrh zákona , kterým se mění zákon č . 361 / 2000 Sb . , o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů ( zákon o silničním provozu ) , ve znění pozdějších předpisů , a zákon č . 247 / 2000 Sb . , o získávání a zdokonalování odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel a o změnách některých zákonů , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 173 / 4 / - vrácený Senátem ps2013-017-05-009-004.u1.p2.s1
Senát vrátil návrh zákona s pozměňovacími návrhy . ps2013-017-05-009-004.u1.p2.s2
Usnesení jsme obdrželi jako sněmovní tisk 173 / 5 . ps2013-017-05-009-004.u1.p2.s3
Vítám mezi námi senátora Jiřího Bise , kterého tady vidím . ps2013-017-05-009-004.u1.p2.s4
Prosím , aby se za navrhovatele k usnesení Senátu a k předloženým pozměňovacím návrhům vyjádřil ministr dopravy Antonín Prachař . ps2013-017-05-009-004.u1.p2.s5
Pane ministře , máte slovo . ps2013-017-05-009-004.u1.p2.s6
Zároveň žádám , aby se připravil pan Pavel Čihák , pokud bude chtít mluvit jako zpravodaj hospodářského výboru . ps2013-017-05-009-004.u1.p2.s7
Prosím , pane ministře . ps2013-017-05-009-004.u2.p1.s1
Vážený pane předsedající , dámy a pánové , návrh novely zákona č . 361 o provozu na pozemních komunikacích a změnách některých zákonů , ve znění pozdějších předpisů , zákon 247 o získávání a zdokonalování odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel a o změnách některých zákonů , ve znění pozdějších předpisů , zajišťuje řádnou implementaci právních předpisů Evropské unie do českého právního řádu . ps2013-017-05-009-004.u2.p1.s2
Návrh dokončuje transpozici směrnice 2011 / 82 ps2013-017-05-009-004.u2.p1.s3
Evropské unie o usnadnění příhraniční výměny informací o dopravních deliktech v oblasti bezpečnosti silničního provozu a směrnice 2006 / 126 o řidičských průkazech a jejích dvou novel . ps2013-017-05-009-004.u2.p1.s4
Z věcného hlediska upravuje návrh poskytování základních informací o dopravním přestupku v úředním jazyce jiného členského státu Evropské unie , není - li přestupce občanem České republiky , dále výměnu informací o udělení řidičských oprávnění řidičským průkazem mezi členskými státy Evropské unie , dílčí úpravy ve vymezení skupin vozidel , pro která se udělují řidičská oprávnění , a dílčí úpravy vymezení výcvikových a zkušebních vozidel . ps2013-017-05-009-004.u2.p2.s1
Poslanecká sněmovna na své 10 . schůzi dne 20 . června vládní návrh zákona schválila ve znění pozměňovacích návrhů na doplnění § 27 odst . 5 a § 118 a zákona č . 361 , body 2 a 10 až 13 v části prvního návrhu . ps2013-017-05-009-004.u2.p2.s2
Na základě pozměňovacího návrhu na doplnění § 27 odst . 5 bylo možné rozhodnout o odstranění vozidla neoprávněně stojícího na pozemní komunikaci pouze v případě , že na vozidle byl předtím použitý technický prostředek k zabránění odjezdu vozidla a do 24 hodin nebylo požádáno o jeho sejmutí . ps2013-017-05-009-004.u2.p2.s3
V souvislosti s tímto pozměňovacím návrhem také příslušným způsobem upravují § 118 a . ps2013-017-05-009-004.u2.p3.s1
Ministerstvo dopravy se k navrhované úpravě odstraňování neoprávněně zaparkovaných vozidel staví odmítavě a vnímá možnost rizika spojená s jejich přijetím . ps2013-017-05-009-004.u2.p3.s2
Zákaz , popř . výrazné omezení možnosti okamžitého odtahu neoprávněně stojících vozidel má potenciál narušit fungování současného parkovacího systému v Praze a jiných větších městech a fakticky odstranění existující hrozby odtahu vozidla neoprávněně stojícího ve vyhrazených zónách . ps2013-017-05-009-004.u2.p3.s3
Taková vozidla by při použití botičky naopak delší dobu blokovala parkovací místa řidičům , kteří si pořídili za úplatu rezidenční kartu . ps2013-017-05-009-004.u2.p3.s4
Možným dopadem navrhované úpravy je i zvýšení finančních nákladů na činnost městské policie . ps2013-017-05-009-004.u2.p3.s5
Dle vyjádření pražské městské policie bylo nutné zajistit zhruba 300 až 400 tzv . dalších botiček a zvýšit počet městských strážníků asi o 120 osob . ps2013-017-05-009-004.u2.p3.s6
Ministerstvo dopravy zároveň od Policie České republiky nezískalo informace , ze kterých by plynulo , že v rámci současné úpravy dochází k odtahům vozidel složek integrovaného záchranného systému . ps2013-017-05-009-004.u2.p4.s1
Senát nyní vrátil Poslanecké sněmovně návrh zákona s pozměňovacími návrhy , jimiž se z návrhu zákona vypouští výhradně výše uvedená úprava odstraňování neoprávněně stojících vozidel . ps2013-017-05-009-004.u2.p4.s2
Přestože si uvědomujeme změny , které vedly k zahrnutí této úpravy do vládního návrhu zákona o silničním provozu , při zohlednění výše uvedených rizik mi dovolte doporučit Poslanecké sněmovně schválit projednávaný návrh zákona ve znění schváleném Senátem . ps2013-017-05-009-004.u3.p1.s1
Děkuji panu ministrovi . ps2013-017-05-009-004.u3.p1.s2
Ptám se , jestli se chce vyjádřit pan poslanec Pavel Čihák jako zpravodaj . ps2013-017-05-009-004.u3.p1.s3
Ano . ps2013-017-05-009-004.u3.p1.s4
Prosím , pane zpravodaji , máte slovo . ps2013-017-05-009-004.u4.p1.s1
Dobrý večer , vážený pane předsedající , dámy a pánové . ps2013-017-05-009-004.u4.p1.s2
Jen bych chtěl vyjádřit své stanovisko jako stanovisko kladné k pozměňovacím návrhům . ps2013-017-05-009-004.u5.p1.s1
Dobře , děkuji zpravodaji . ps2013-017-05-009-004.u5.p1.s2
Otevírám rozpravu a jako první v ní vystoupí pan senátor Jiří Bis , připraví se pan předseda klubu ODS a pak pan kolega Koubek . ps2013-017-05-009-004.u5.p1.s3
Věřím , že to bude velmi racionální , pane senátore . ps2013-017-05-009-004.u5.p1.s4
Děkuji . ps2013-017-05-009-004.u6.p1.s1
Děkuji taky . ps2013-017-05-009-004.u6.p1.s2
Vážený pane předsedající , vážené poslankyně , vážení poslanci , odůvodnění stanoviska Senátu je celkem jednoduché . ps2013-017-05-009-004.u6.p1.s3
Botička neřeší uvolnění parkovacího místa , naopak ho blokuje . ps2013-017-05-009-004.u6.p1.s4
To znamená , nemá smysl řešit nějakou situaci tím , že způsobím větší obtíže , než získám . ps2013-017-05-009-004.u6.p1.s5
Získal bych to , že by vozidla , kromě jiných také poslanců a senátorů , nebylo možné odtáhnout . ps2013-017-05-009-004.u6.p1.s6
Nemyslím , že je to vhodné udělat za tu cenu , že nabourám systém rezidenčního parkování . ps2013-017-05-009-004.u6.p1.s7
Děkuji . ps2013-017-05-009-004.u7.p1.s1
Děkuji za velmi racionální přístup pana senátora Jiřího Bise a nyní pan předseda klubu ODS Zbyněk Stanjura . ps2013-017-05-009-004.u7.p1.s2
Prosím , pane předsedo . ps2013-017-05-009-004.u7.p1.s3
Také věřím , že to bude velmi racionální . ps2013-017-05-009-004.u8.p1.s1
Jako vždycky , pane místopředsedo , jako vždycky . ps2013-017-05-009-004.u8.p2.s1
Tak proč to vlastně řešíme znova ? ps2013-017-05-009-004.u8.p2.s2
Protože když chceme nějaké řešení prosadit , tak podle mě je dobrá cesta to udělat přímo , a ne takhle pokrytecky . ps2013-017-05-009-004.u8.p2.s3
My to celé řešíme proto , že pan poslanec Huml a s ním já nevím kolik desítek poslanců z pěti sněmovních frakcí s výjimkou našeho klubu a klubu KDU to podpořili , a cílem je zabránit tomu , aby se poslancům odtahovala vozidla . ps2013-017-05-009-004.u8.p2.s4
A protože se to bojíme říct rovnou , tak řešíme obecnou úpravu . ps2013-017-05-009-004.u8.p2.s5
Mysleli si ti navrhovatelé pravděpodobně , že to schovají . ps2013-017-05-009-004.u8.p2.s6
A ejhle , všichni si toho všimli , protože to tak jednoduché schovat prostě není . ps2013-017-05-009-004.u8.p3.s1
Tak byl by jiný návrh , který by zněl takhle otevřeně - jsme proti tomu , když už nám nemohou dávat botičku , aby nám nemohli ani to auto odtáhnout . ps2013-017-05-009-004.u8.p3.s2
To je podle mě návrh , který je jasný , a každý z nás by mohl být pro , nebo proti . ps2013-017-05-009-004.u8.p3.s3
Ale pan poslanec Huml , specialista na agenty CIA , tak nevím , jestli mu i tohle napověděli , vymyslel , že z toho uděláme obecnou úpravu , a navrhl a většina poslanců to schválila . ps2013-017-05-009-004.u8.p3.s4
Vzal jsem si s sebou tu sjetinu , kterých 64 výtečníků to bylo , kteří říkají úplně nelogicky : Aby vám odtáhli auto , tak tam musí být botička 24 hodin . ps2013-017-05-009-004.u8.p3.s5
V tom okamžiku ale trestáte ty lidi dvakrát , ty , kteří porušili nějakou věc , protože zaplatí jak botičku , tak odtah . ps2013-017-05-009-004.u8.p4.s1
A celý vtip spočívá v tom , že nám nemohou dát botičku , takže před odtahem musíme mít botičku 24 hodin , což nemohou udělat , takže tím pádem nám naše auta neodtáhnou . ps2013-017-05-009-004.u8.p4.s2
To je sice možná fajn , ale bylo by lepší , kdyby pan poslanec Huml to navrhl rovnou a neskrýval se do obecné úpravy . ps2013-017-05-009-004.u8.p5.s1
To , jestli jsou botičky , nebo nejsou , je především rozhodnutí městské samosprávy . ps2013-017-05-009-004.u8.p5.s2
My jsme v Opavě třeba botičky zrušili , když jsem byl primátor , a používali jsme to jenom pro ty permanentní porušovatele , městští strážníci měli u sebe databázi , a když to bylo třeba popáté , tak mu tam botičku dali . ps2013-017-05-009-004.u8.p5.s3
Ale ten , kdo to udělal , a každý z nás občas zaparkuje , kde nemá , zejména v cizím městě , kde prostě nezná parkovací místa a potřebuje něco vyřídit , tak prostě občas ten prohřešek spáchá , a pak je podle mého názoru jednodušší to řešit normálně blokovou pokutou . ps2013-017-05-009-004.u8.p5.s4
A není pravda , že sto procent blokových pokut nevyberete . ps2013-017-05-009-004.u8.p5.s5
Zase ti slušní , kterým se to občas stane , blokovou pokutu , pokud nepřeháníte výši , prostě zaplatí . ps2013-017-05-009-004.u8.p6.s1
Když chceme argumentovat tím , že odtahy mají být , protože to brání silničnímu provozu , tak jakou logiku má , že 24 hodin to zafixuje botička ? ps2013-017-05-009-004.u8.p6.s2
Pak to auto dalších 24 hodin vytváří překážku . ps2013-017-05-009-004.u8.p6.s3
A pokud tedy 24 hodin nevadí , tak není třeba ho odtahovat . ps2013-017-05-009-004.u8.p6.s4
Protože když to nevadí 24 hodin , tak to nevadí ani 25 , 26 hodin , a teď bych mohl dál počítat . ps2013-017-05-009-004.u8.p6.s5
Takže návrh nemá ani logiku . ps2013-017-05-009-004.u8.p6.s6
To , že mnohá města zneužívají odtahy , je jiný problém a měli by jim to spočítat voliči v komunálních volbách , těm , kteří to nadužívají a vyrobili si z toho kšeft ať už pro městskou , nebo pro privátní firmu , protože někde na tom vydělávají městské firmy , a tím pádem městská kasa , někde na tom vydělává privátní firma . ps2013-017-05-009-004.u8.p6.s7
Ale opravdu . ps2013-017-05-009-004.u8.p6.s8
Zákon říká , že odtahovat se má , pokud vozidlo vytváří překážku v provozu . ps2013-017-05-009-004.u8.p6.s9
A my teď říkáme , že 24 hodin , než to odtáhneme , být může . ps2013-017-05-009-004.u8.p6.s10
Ale pak ten důvod pomine . ps2013-017-05-009-004.u8.p6.s11
Buď se to musí řešit bezprostředně , že to skutečně stojí uprostřed křižovatky a ohrožuje to bezpečný provoz , anebo to těch 24 , 48 nebo 72 hodin může zůstat . ps2013-017-05-009-004.u8.p6.s12
Nemůže platit obojí současně . ps2013-017-05-009-004.u8.p6.s13
Logicky pokud bychom setrvali na sněmovní verzi , možná by to bylo dobře , protože bychom neodtahovali nikdy . ps2013-017-05-009-004.u8.p6.s14
Myslím , že každý řidič by s logikou této obhajoby říkal : Když to nevadilo 24 hodin v bezpečnosti a plynulosti provozu , proč to vadí 25 . hodinu a proč mám platit odtah ? ps2013-017-05-009-004.u8.p7.s1
Já v této chvíli navrhuji podpořit postoj Ministerstva dopravy , které jako resort za to zodpovídá a je proti . ps2013-017-05-009-004.u8.p7.s2
A jestli pan poslanec Huml chce navrhnout zákon , který zakáže naše auta odtahovat , ať napíše takový jednoduchý paragraf . ps2013-017-05-009-004.u8.p7.s3
Já ho sice nepodpořím , protože ho považuji za zbytečný , ale aspoň bychom nevytvářeli nelogičnosti v návrhu zákona . ps2013-017-05-009-004.u8.p7.s4
De facto tímto návrhem se řeší přesný opak , že v dikci toho , co jsem říkal , nemůžete odtáhnout nic , možná to bylo vaším cílem , aby nebyly odtahy . ps2013-017-05-009-004.u8.p7.s5
Pak zase stačí jednoduchý paragraf : auta se neodtahují . ps2013-017-05-009-004.u8.p7.s6
A nemusíme to řešit na nějakých 24 hodin . ps2013-017-05-009-004.u8.p7.s7
Vím , že tady bylo orientační hlasování . ps2013-017-05-009-004.u8.p7.s8
Už to je komické , že jsme orientačně rozhodovali , jestli překážka může být šest hodin , nebo 12 , nebo 24 . ps2013-017-05-009-004.u8.p7.s9
Pak si většina vybrala 24 . ps2013-017-05-009-004.u8.p7.s10
Ale je to špatně a tentokrát to Senát nezhoršil jako v některých předchozích případech zákonů , které jsme dneska projednávali , tentokrát to opravdu vylepšil . ps2013-017-05-009-004.u8.p7.s11
Takže náš klub bude hlasovat pro senátní verzi tohoto návrhu zákona . ps2013-017-05-009-004.u9.p1.s1
Děkuji panu předsedovi . ps2013-017-05-009-004.u9.p1.s2
A nyní v rozpravě pan kolega Jiří Koubek . ps2013-017-05-009-004.u9.p1.s3
Prosím , pane poslanče , máte slovo . ps2013-017-05-009-004.u10.p1.s1
Děkuji , pane předsedající . ps2013-017-05-009-004.u10.p1.s2
Jestli dovolíte , laskavě bych dovolil poopravit svého předřečníka . ps2013-017-05-009-004.u10.p1.s3
Mám pocit , že těch poslanců hlasovalo nikoliv 64 , ale 63 . ps2013-017-05-009-004.u10.p1.s4
Bylo nás tady přítomno 120 , kvorum tedy bylo 60 . ps2013-017-05-009-004.u10.p1.s5
Bylo to opravdu velmi těsné . ps2013-017-05-009-004.u10.p1.s6
Navíc to bylo v pátek někdy v půl čtvrté odpoledne poté , co pozměňovací návrh byl načten někdy ve středu , byla opět schválena zkrácená lhůta . ps2013-017-05-009-004.u10.p1.s7
A jak jsem měl možnost i sondovat v pátek , málokdo z poslanců vlastně tušil , co pozměňovací návrh obnáší . ps2013-017-05-009-004.u10.p1.s8
To se jenom lehce vracím i k odpolední diskusi , která tady probíhala na téma zkracování času mezi druhým a třetím čtením . ps2013-017-05-009-004.u10.p1.s9
Tolik jenom na opravu .