|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2014-07-30 ps2013-012-06-003-025 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

25. Návrh poslanců Romana Sklenáka, Jeronýma Tejce a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 218/2002 Sb., o službě státních zaměstnanců ve správních úřadech a o odměňování těchto zaměstnanců a ostatních zaměstnanců ve správních úřadech (služební zákon) /sněmovní tisk 71/ - třetí čtení

Date2014-07-30
Meetingps2013/012
Agenda Itemps2013/012/025
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/012schuz/s012191.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 1039 • previousnext

ps2013-012-06-003-025.u1.p1.s1 25.
ps2013-012-06-003-025.u1.p1.s2 Návrh poslanců Romana Sklenáka, Jeronýma Tejce a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 218/2002 Sb., o službě státních zaměstnanců ve správních úřadech a o odměňování těchto zaměstnanců a ostatních zaměstnanců ve správních úřadech (služební zákon) /sněmovní tisk 71/ - třetí čtení
ps2013-012-06-003-025.u1.p2.s1 Prosím, aby u stolku zpravodajů zaujal za navrhovatele své místo pan poslanec Roman Sklenák a zpravodaj ústavněprávního výboru Jan Chvojka.
ps2013-012-06-003-025.u1.p2.s2 Dále konstatuji, že pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 71/9.
ps2013-012-06-003-025.u1.p3.s1 Otevírám rozpravu, do které mám zatím jednu přihlášku s přednostním právem pana předsedy Tomia Okamury.
ps2013-012-06-003-025.u1.p3.s2 Konstatuji, že můžeme rozpravu začít, a prosím pana poslance, aby se ujal slova.
ps2013-012-06-003-025.u1.p3.s3 Prosím, pane předsedo, máte slovo.
ps2013-012-06-003-025.u2.p1.s1 Vážený pane předsedající, dámy a pánové, dovolte mi krátce shrnout to, co se tady z mého pohledu za uplynulé dny a týdny stalo.
ps2013-012-06-003-025.u2.p2.s1 Když budeme mluvit o zákonu o státní službě, je dobré si možná znovu připomenout, proč ho chceme, resp. proč ho vlastně naše země potřebuje a proč ho od roku 1993, kdy byl zakotven v Ústavě, žádná vláda nechce.
ps2013-012-06-003-025.u2.p3.s1 Klíčovým pojmem veřejné služby je profesionalita.
ps2013-012-06-003-025.u2.p4.s1 Pane předsedající...
ps2013-012-06-003-025.u3.p1.s1 Pane předsedo, vás požádám, abyste chvilku přerušil svůj výklad, a ostatní kolegy požádám o klid.
ps2013-012-06-003-025.u3.p1.s2 Pokud máte k diskusi jiné téma, než je služební zákon, abyste tuto diskusi přenesli do předsálí a umožnili diskutujícím, kteří jsou přihlášeni nyní tři, v klidu přednést své stanovisko k tomuto zákonu, který se diskutuje v této Sněmovně již dlouhých dvanáct let, i když v různých verzích.
ps2013-012-06-003-025.u3.p1.s3 Děkuji.
ps2013-012-06-003-025.u3.p1.s4 Prosím, pokračujte.
ps2013-012-06-003-025.u4.p1.s1 Když budeme mluvit o zákonu o státní službě, je dobré si připomenout, proč ho chceme, resp. proč ho naše země potřebuje a proč ho od roku 1993, kdy byl zakotven v Ústavě, žádná vláda nechce.
ps2013-012-06-003-025.u4.p2.s1 Klíčovým pojmem veřejné služby je z našeho pohledu profesionalita.
ps2013-012-06-003-025.u4.p2.s2 Přijímání do státní služby, kariérní postup, odměňování úředníků by se měly řídit pouze odborným hlediskem.
ps2013-012-06-003-025.u4.p2.s3 Služební zákon by měl stanovit základní principy pro státní službu - nestrannost, bezúhonnost, objektivní způsob výběru do služby a služebního postupu - založené na kritériu schopnosti a odpovědnosti.
ps2013-012-06-003-025.u4.p3.s1 Výběr státních zaměstnanců by měl být založený na otevřené soutěži, jejímž výsledkem by byli nejschopnější pracovníci, a v neposlední řadě je nutná personální depolitizace veřejné služby;
ps2013-012-06-003-025.u4.p3.s2 státní úřady nesmějí být trafiky pro straníky.
ps2013-012-06-003-025.u4.p3.s3 Ale samozřejmě platí i to, že když veřejná služba musí být službou celé veřejnosti, tak musí také pracovat na zadání vedení úřadu.
ps2013-012-06-003-025.u4.p3.s4 Například když ministr řekne "vybírejte takto tyto daně", tak státní správa musí toto politické zadání splnit.
ps2013-012-06-003-025.u4.p4.s1 To, co je dnes jasné, že stávající vládní mutace zákona přímo odporuje modelu nezávislé profesionální státní služby.
ps2013-012-06-003-025.u4.p4.s2 Naopak, v principu zakotvuje její závislost na politickém vedení země, a to díky principu, kdy šéfa státní správy jmenuje v podstatě premiér.
ps2013-012-06-003-025.u4.p4.s3 Z pozměňovacím návrhů k zákonu je zřejmé, že tohoto faktu jsou si vědomi další moji kolegové ve Sněmovně, napříč politickým spektrem, a proto navrhují vyjmout ten či onen úřad či šéfa úřadu či určité pracovníky z působnosti tohoto zákona, a to se zdůvodněním, aby byla zachována jejich nezávislost.
ps2013-012-06-003-025.u4.p4.s4 Jinými slovy, mnoho z nás si je tu vědomo, že tento zákon v této podobě vůbec státní správu nečiní nezávislou a odpolitizovanou.
ps2013-012-06-003-025.u4.p4.s5 To ovšem přímo odporuje požadavkům Evropské komise, kterými se tu přednedávnem pateticky a lživě oháněl ministr pan Dienstbier.
ps2013-012-06-003-025.u4.p4.s6 Naopak, ukázalo se, že nikoli poprvé vědomě lhal, protože Evropská komise chce pravý opak než koaliční vláda premiéra Sobotky.
ps2013-012-06-003-025.u4.p4.s7 Jednak Evropská komise zdůrazňuje, že do působnosti zákona by měly spadat pokud možno, a to cituji "všechny orgány státní služby bez ohledu na jejich právní postavení", a samozřejmě dodává, že - opět cituji "rychlost by nikdy neměla být na úkor kvality předpisu".
ps2013-012-06-003-025.u4.p5.s1 Proč nám tedy premiér Sobotka a ministr pro lidská práva Dienstbier a další lhali?
ps2013-012-06-003-025.u4.p5.s2 Proč tvrdili, že přijdeme o 500 miliard, když nepřijmeme jejich zákon?
ps2013-012-06-003-025.u4.p5.s3 Protože chtěli vyvinout tlak, pod kterým bychom přijali paskvil, který umožní panu Sobotkovi zabetonovat své zkřížené trafikanty na nejvyšší pozice ve státní správě.
ps2013-012-06-003-025.u4.p5.s4 Proto navrhovatelé změnili paragraf u jmenování generálního ředitele státní služby z kompetence prezidenta a tuto pravomoc darovali panu Sobotkovi.
ps2013-012-06-003-025.u4.p5.s5 To je něco, co samozřejmě hrubě odporuje samotnému smyslu zákona a tomu, co potřebujeme jak my, tak tomu, co od nás čeká Evropská unie.
ps2013-012-06-003-025.u4.p5.s6 Troufám si říci, že větší kritiku Unie bychom sklidili za schválení prosobotkovské verze, než když zákon budeme ještě nějaký čas projednávat.
ps2013-012-06-003-025.u4.p6.s1 Pochopitelně návrh zákona daleko více chyb, které již zmínili a jistě ještě zmíní další vystupující.
ps2013-012-06-003-025.u4.p7.s1 chci za nás ovšem zdůraznit, že základním principem musí být personální odstřihnutí státní správy od vládnoucích politiků.
ps2013-012-06-003-025.u4.p7.s2 Prioritní je v tomto ohledu princip, že šéf státní správy není jmenován premiérem, ale prezidentem, který je přímo volený a je protiváhou stranické vládě ve Sněmovně.
ps2013-012-06-003-025.u4.p7.s3 Proto vás opět žádám o podporu tohoto našeho pozměňovacího návrhu.
ps2013-012-06-003-025.u4.p7.s4 Stávající verzi zákona Úsvit podpořit nemůže.
ps2013-012-06-003-025.u4.p7.s5 Samozřejmě však rádi nadále povedeme konstruktivní diskusi, abychom se společně dobrali verze přijatelné napříč Sněmovnou.
ps2013-012-06-003-025.u4.p7.s6 Diskuse tady ve Sněmovně se však jeví jako nekonečná a je zřejmé, že je čas najít dostatečný čas na shodu napříč politickým spektrem.
ps2013-012-06-003-025.u4.p7.s7 Proto v souladu s § 95 zákona o jednacím řádu Sněmovny navrhuji a vznáším návrh na vrácení tohoto zákona do druhého čtení.
ps2013-012-06-003-025.u4.p7.s8 Děkuji za pozornost.
ps2013-012-06-003-025.u5.p1.s1 Děkuji panu poslanci Tomiu Okamurovi, a protože na tabuli svítí jenom ti přihlášení, kteří nemají přednostní práva, tak nejdříve zopakuji postup při jednání.
ps2013-012-06-003-025.u5.p1.s2 Nyní bude hovořit pan ministr Dienstbier, poté s přednostním právem za předsedu klubu TOP 09 František Laudát, poté pan předseda klubu a navrhovatel Roman Sklenák, poté pan předseda Fiala a poté mám řádné přihlášené pana kolegu Adamce a Černocha.
ps2013-012-06-003-025.u5.p1.s3 To je zatímní pořadí přihlášených.
ps2013-012-06-003-025.u5.p2.s1 Nyní tedy požádám pana ministra Jiřího Dienstbiera, aby se ujal slova v rozpravě ve třetím čtení.
ps2013-012-06-003-025.u5.p2.s2 Prosím, pane ministře, máte slovo.
ps2013-012-06-003-025.u6.p1.s1 Vážený pane místopředsedo, vážené paní poslankyně, páni poslanci, bych se rád vyjádřil k dosavadnímu průběhu projednávání zákona i k některým požadavkům, které byly vzneseny nejenom zde na půdě Sněmovny, ale zejména ze strany pravicové opozice, tedy ODS a TOP 09, i na tiskové konferenci a dalšími způsoby.
ps2013-012-06-003-025.u6.p2.s1 My jsme se tady snažili předložit, myslím si, velmi dobré důvody, proč návrh, který tady projednáváme, je kvalitně zpracován, byť, jak jsem upozorňoval, vždy takovýto návrh bude předmětem nějakého kompromisu a nikdy nebude každý stoprocentně spokojen s výsledkem.
ps2013-012-06-003-025.u6.p2.s2 Nicméně zakládá předpoklady pro to, abychom tady měli nezávislou, profesionální a stabilní státní správu do budoucna včetně toho, že splníme podmínky, které na nás klade členství v Evropské unii, to, k čemu jsme se svým členstvím sami a dobrovolně zavázali.
ps2013-012-06-003-025.u6.p3.s1 Nyní tedy k těm čtyřem požadavkům, které vznesla pravicová opozice.
ps2013-012-06-003-025.u6.p3.s2 Chtěl bych zdůraznit, že způsob, jakým byly předneseny, a zdůraznil bych také, že se jedná o zcela zásadní koncepční momenty v návrhu zákona, jsem to tady také říkal, že ten způsob je vyděračský.
ps2013-012-06-003-025.u6.p3.s3 Není možné se nechat vydírat stylem: "buď nám schválíte to, co chceme my, anebo nebude nic".
ps2013-012-06-003-025.u6.p3.s4 Takto to tady zástupci opozice výslovně řekli, konkrétně Miroslav Kalousek na závěr druhého čtení, kdy zcela jednoznačně uvedl, že buď si uvědomíme, že tam generální ředitelství, nebude anebo nebude žádný zákon.
ps2013-012-06-003-025.u6.p3.s5 Kromě toho, že to je vyděračský přístup, tak je i hloupý.
ps2013-012-06-003-025.u6.p3.s6 Vysvětlím z jakého důvodu.
ps2013-012-06-003-025.u6.p3.s7 V současné době je platný zákon č. 218/2002.
ps2013-012-06-003-025.u6.p3.s8 Tento zákon shodou okolností minulá vláda na návrh tehdejšího ministra práce pana Drábka odložila o tři roky s účinností k 1. lednu 2015.
ps2013-012-06-003-025.u6.p3.s9 Jinými slovy, pokud tady opozice povede obstrukci a zabrání přijetí předložené novely, tak 1. ledna nabude účinnosti služební zákon v původním znění.
ps2013-012-06-003-025.u6.p4.s1 A teď se na to podívejme z hlediska čtyř požadavků.
ps2013-012-06-003-025.u6.p4.s2 Prvním požadavkem je vypuštění Generálního ředitelství státní služby, protože to je údajně nějaký superúřad.
ps2013-012-06-003-025.u6.p4.s3 Generální ředitelství státní služby žádný superúřad není, protože jak generální ředitel, tak i státní tajemníci na jednotlivých ministerstvech budou v podstatě řešit personální záležitosti státní služby v trošku širším smyslu, ale v zásadě personalistiku.
ps2013-012-06-003-025.u6.p4.s4 V případě, že nabude účinnosti současné platné znění zákona, tak pak tady doopravdy budeme mít náznak superúřadu, protože generální ředitel bude jmenován na návrh vlády prezidentem, tedy čistě politicky, a nikoliv na základě výběrového řízení, ale na základě volné úvahy vlády a prezidenta, protože nyní v předloženém návrhu novely služebního zákona je výběrové řízení, kterým musí kandidáti na generálního ředitele projít, a rovněž v platném znění státní tajemníky jmenuje na návrh ministra generální ředitel státní služby.
ps2013-012-06-003-025.u6.p4.s5 Takže generální ředitel státní služby jmenuje všechny státní tajemníky a tito státní tajemníci nebudou posílení personalisté, tito státní tajemníci budou věcně řídit jednotlivá ministerstva, protože oni budou nadřízenými ředitelů sekcí na jednotlivých ministerstvech a ministr bude s celým úřadem komunikovat přes státního tajemníka.
ps2013-012-06-003-025.u6.p4.s6 Jinými slovy, v této věci pravicová opozice dosáhne úplného opaku.
ps2013-012-06-003-025.u6.p4.s7 Bude mít mnohem silnější generální ředitelství a bude mít státního tajemníka, který bude věcně řídit úřad.
ps2013-012-06-003-025.u7.p1.s1 Pane ministře, vás přeruším a požádám znovu Sněmovnu o klid.
ps2013-012-06-003-025.u7.p1.s2 Prosím, abyste případné hovory přenesli do předsálí a nechali pana ministra v klidu přednést svůj projev.
ps2013-012-06-003-025.u8.p1.s1 jsem zažil horší situace, zatím to jde ukřičet.
ps2013-012-06-003-025.u8.p2.s1 Co se týče druhého požadavku, aby náměstci zůstali v současném režimu a zároveň aby byli úrovní řízení ve státní službě.
ps2013-012-06-003-025.u8.p2.s2 Pominu-li, že to je politizace státní správy, protože my si myslíme, že na úrovni ředitelů sekcí by měli být úředníci, kteří budou mít nezávislý statut, jak navrhujeme, tak opět, pokud se podaří opozici zobstruovat přijetí této novely a nabude účinnosti platné znění služebního zákona z roku 2002, tak náměstci vůbec nebudou úrovní řízení, a dokonce ani nebudou moci řídit jednotlivé sekce, protože, jak jsem říkal, tyto sekce bude řídit dokonce ani ne ministr, jak navrhujeme my, respektive dávat pokyny ředitelům sekcí, ale ředitele sekcí bude úkolovat státní tajemník, protože bude věcně řídit úřad.
ps2013-012-06-003-025.u8.p2.s3 Čili opět je to naprosto hloupý přístup, protože opozice dosáhne úplného opaku - posílení státního tajemníka při věcném řízení jednotlivých ministerstev.
ps2013-012-06-003-025.u8.p3.s1 Podívejme se na třetí požadavek pravicové opozice a to je větší prostupnost státní služby.
ps2013-012-06-003-025.u8.p3.s2 Nejenom ze samosprávy, ale i z akademického prostředí a z byznysu.
ps2013-012-06-003-025.u8.p3.s3 Podíváme-li se na to, co tady nyní navrhujeme, a na pozměňovací návrhy, které jsme přislíbili podpořit, tak prostupnost nyní projednávaného návrhu je poměrně velká.
ps2013-012-06-003-025.u8.p3.s4 Vedle uznávání zkoušky zvláštní odborné způsobilosti, kterou skládají úředníci místní samosprávy, navrhujeme uznávat praxi v samosprávě.
ps2013-012-06-003-025.u8.p3.s5 Navrhujeme, aby se umožnilo uznávat praxi i v mezinárodních organizacích a v akademickém prostředí.
ps2013-012-06-003-025.u8.p3.s6 A pokud opozice uspěje a zablokuje projednání této novely a bude platit původní zákon, tak bude nulová prostupnost nejen z byznysu, nejen z akademického prostředí, ale i ze samosprávy, protože platné znění služebního zákona obsahuje zcela uzavřený kariérní systém bez jakékoliv prostupnosti.
ps2013-012-06-003-025.u8.p3.s7 Tedy opět úplně hloupý postup opozice, kdy dosáhne pravého opaku než to, co deklaruje.
ps2013-012-06-003-025.u8.p4.s1 A podívejme se na poslední požadavek, že údajnou ochranu státních úředníků by měl zákon těmto úředníkům přiznat po čtyřech letech.
ps2013-012-06-003-025.u8.p4.s2 Opozice si pravděpodobně špatně přečetla návrh zákona, protože novela, kterou právě projednáváme, žádnou definitivu pro státní úředníky neobsahuje, čili není jasné, jaká práva by se jim vlastně po čtyřech letech měla přiznávat a co by bylo ty čtyři roky.
ps2013-012-06-003-025.u8.p4.s3 To by byli v nějakém zcela mimoprávním postavení.
ps2013-012-06-003-025.u8.p4.s4 A opět, pokud opozice uspěje se zablokováním projednání této novely, tak čeho dosáhne.
ps2013-012-06-003-025.u8.p4.s5 Bude mít překlopené všechny současné státní úředníky do služebního poměru, a to s definitivou, s výsluhami, s 25procentním příspěvkem za státní službu.
ps2013-012-06-003-025.u8.p4.s6 Úředníci jistě budou rádi, protože si velmi polepší na platech, ale opozice dosáhne úplně pravého opaku, než co deklaruje.
ps2013-012-06-003-025.u8.p5.s1 Dostáváme se tedy opět ke shrnutí.
ps2013-012-06-003-025.u8.p5.s2 Kromě toho, že postup je vyděračský, tak je ještě hloupý, protože ve všech čtyřech bodech bude právní úprava úplně opakem toho, co opozice deklaruje jako svůj cíl.
ps2013-012-06-003-025.u8.p5.s3 Takže mi není jasné, čeho ODS a TOP 09 chtějí dosáhnout tím, že chtějí obstruovat a zablokovat přijetí předložené novely.
ps2013-012-06-003-025.u8.p5.s4 Je to doopravdy hloupé.
ps2013-012-06-003-025.u8.p5.s5 Nevím, jak jinak by to šlo posoudit.
ps2013-012-06-003-025.u8.p6.s1 Nyní ještě jeden komentář k údajným lžím, jak Evropská komise po nás něco chce nebo vlastně nechce.
ps2013-012-06-003-025.u8.p6.s2 My jsme tady argumentovali ve druhém čtení 1. lednem jako nejzazším datem účinnosti zákona.
ps2013-012-06-003-025.u8.p6.s3 Z hlediska evropských fondů je požadavek Evropské komise dokonce ještě přísnější, ještě horší pro Českou republiku.
ps2013-012-06-003-025.u8.p6.s4 Evropské komisi nestačí účinnost 1. ledna 2015, ale požaduje dokonce, aby zákon byl schválen ještě předtím, než se přikročí ke schvalování a podepisování jednotlivých operačních programů, na základě kterých se čerpat těch více než 500 mld.
ps2013-012-06-003-025.u8.p7.s1 My počítáme s tím, že operační programy by měly být schvalovány letos na podzim.
ps2013-012-06-003-025.u8.p7.s2 Jinými slovy, ke zdržení čerpání, případně zablokování, pokud by zákon nebyl schválen, začne docházet letos na podzim, a ne 1. ledna 2015.
ps2013-012-06-003-025.u8.p7.s3 A to dokonce předtím, než jsme v Bruselu jednali, tak byla situace ještě horší.

Text viewDownload CoNNL-U