ps2013-012-06-003-025.u1.p1.s1
25 . ps2013-012-06-003-025.u1.p1.s2
Návrh poslanců Romana Sklenáka , Jeronýma Tejce a dalších na vydání zákona , kterým se mění zákon č . 218 / 2002 Sb . , o službě státních zaměstnanců ve správních úřadech a o odměňování těchto zaměstnanců a ostatních zaměstnanců ve správních úřadech ( služební zákon ) / sněmovní tisk 71 / - třetí čtení ps2013-012-06-003-025.u1.p2.s1
Prosím , aby u stolku zpravodajů zaujal za navrhovatele své místo pan poslanec Roman Sklenák a zpravodaj ústavněprávního výboru Jan Chvojka . ps2013-012-06-003-025.u1.p2.s2
Dále konstatuji , že pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 71 / 9 . ps2013-012-06-003-025.u1.p3.s1
Otevírám rozpravu , do které mám zatím jednu přihlášku s přednostním právem pana předsedy Tomia Okamury . ps2013-012-06-003-025.u1.p3.s2
Konstatuji , že můžeme rozpravu začít , a prosím pana poslance , aby se ujal slova . ps2013-012-06-003-025.u1.p3.s3
Prosím , pane předsedo , máte slovo . ps2013-012-06-003-025.u2.p1.s1
Vážený pane předsedající , dámy a pánové , dovolte mi krátce shrnout to , co se tady z mého pohledu za uplynulé dny a týdny stalo . ps2013-012-06-003-025.u2.p2.s1
Když budeme mluvit o zákonu o státní službě , je dobré si možná znovu připomenout , proč ho chceme , resp . proč ho vlastně naše země potřebuje a proč ho od roku 1993 , kdy byl zakotven v Ústavě , žádná vláda nechce . ps2013-012-06-003-025.u2.p3.s1
Klíčovým pojmem veřejné služby je profesionalita . ps2013-012-06-003-025.u2.p4.s1
Pane předsedající . . . ps2013-012-06-003-025.u3.p1.s1
Pane předsedo , já vás požádám , abyste chvilku přerušil svůj výklad , a ostatní kolegy požádám o klid . ps2013-012-06-003-025.u3.p1.s2
Pokud máte k diskusi jiné téma , než je služební zákon , abyste tuto diskusi přenesli do předsálí a umožnili diskutujícím , kteří jsou přihlášeni už nyní tři , v klidu přednést své stanovisko k tomuto zákonu , který se diskutuje v této Sněmovně již dlouhých dvanáct let , i když v různých verzích . ps2013-012-06-003-025.u3.p1.s3
Děkuji . ps2013-012-06-003-025.u3.p1.s4
Prosím , pokračujte . ps2013-012-06-003-025.u4.p1.s1
Když budeme mluvit o zákonu o státní službě , je dobré si připomenout , proč ho chceme , resp . proč ho naše země potřebuje a proč ho od roku 1993 , kdy byl zakotven v Ústavě , žádná vláda nechce . ps2013-012-06-003-025.u4.p2.s1
Klíčovým pojmem veřejné služby je z našeho pohledu profesionalita . ps2013-012-06-003-025.u4.p2.s2
Přijímání do státní služby , kariérní postup , odměňování úředníků by se měly řídit pouze odborným hlediskem . ps2013-012-06-003-025.u4.p2.s3
Služební zákon by měl stanovit základní principy pro státní službu - nestrannost , bezúhonnost , objektivní způsob výběru do služby a služebního postupu - založené na kritériu schopnosti a odpovědnosti . ps2013-012-06-003-025.u4.p3.s1
Výběr státních zaměstnanců by měl být založený na otevřené soutěži , jejímž výsledkem by byli nejschopnější pracovníci , a v neposlední řadě je nutná personální depolitizace veřejné služby ; ps2013-012-06-003-025.u4.p3.s2
státní úřady nesmějí být trafiky pro straníky . ps2013-012-06-003-025.u4.p3.s3
Ale samozřejmě platí i to , že když veřejná služba musí být službou celé veřejnosti , tak musí také pracovat na zadání vedení úřadu . ps2013-012-06-003-025.u4.p3.s4
Například když ministr řekne " vybírejte takto tyto daně " , tak státní správa musí toto politické zadání splnit . ps2013-012-06-003-025.u4.p4.s1
To , co je už dnes jasné , že stávající vládní mutace zákona přímo odporuje modelu nezávislé profesionální státní služby . ps2013-012-06-003-025.u4.p4.s2
Naopak , už v principu zakotvuje její závislost na politickém vedení země , a to díky principu , kdy šéfa státní správy jmenuje v podstatě premiér . ps2013-012-06-003-025.u4.p4.s3
Z pozměňovacím návrhů k zákonu je zřejmé , že tohoto faktu jsou si vědomi další moji kolegové ve Sněmovně , napříč politickým spektrem , a proto navrhují vyjmout ten či onen úřad či šéfa úřadu či určité pracovníky z působnosti tohoto zákona , a to se zdůvodněním , aby byla zachována jejich nezávislost . ps2013-012-06-003-025.u4.p4.s4
Jinými slovy , mnoho z nás si je tu vědomo , že tento zákon v této podobě vůbec státní správu nečiní nezávislou a odpolitizovanou . ps2013-012-06-003-025.u4.p4.s5
To ovšem přímo odporuje požadavkům Evropské komise , kterými se tu přednedávnem pateticky a lživě oháněl ministr pan Dienstbier . ps2013-012-06-003-025.u4.p4.s6
Naopak , ukázalo se , že nikoli poprvé vědomě lhal , protože Evropská komise chce pravý opak než koaliční vláda premiéra Sobotky . ps2013-012-06-003-025.u4.p4.s7
Jednak Evropská komise zdůrazňuje , že do působnosti zákona by měly spadat pokud možno , a to cituji " všechny orgány státní služby bez ohledu na jejich právní postavení " , a samozřejmě dodává , že - opět cituji " rychlost by nikdy neměla být na úkor kvality předpisu " . ps2013-012-06-003-025.u4.p5.s1
Proč nám tedy premiér Sobotka a ministr pro lidská práva Dienstbier a další lhali ? ps2013-012-06-003-025.u4.p5.s2
Proč tvrdili , že přijdeme o 500 miliard , když nepřijmeme jejich zákon ? ps2013-012-06-003-025.u4.p5.s3
Protože chtěli vyvinout tlak , pod kterým bychom přijali paskvil , který umožní panu Sobotkovi zabetonovat své zkřížené trafikanty na nejvyšší pozice ve státní správě . ps2013-012-06-003-025.u4.p5.s4
Proto navrhovatelé změnili paragraf u jmenování generálního ředitele státní služby z kompetence prezidenta a tuto pravomoc darovali panu Sobotkovi . ps2013-012-06-003-025.u4.p5.s5
To je něco , co samozřejmě hrubě odporuje samotnému smyslu zákona a tomu , co potřebujeme jak my , tak tomu , co od nás čeká Evropská unie . ps2013-012-06-003-025.u4.p5.s6
Troufám si říci , že větší kritiku Unie bychom sklidili za schválení prosobotkovské verze , než když zákon budeme ještě nějaký čas projednávat . ps2013-012-06-003-025.u4.p6.s1
Pochopitelně návrh zákona má daleko více chyb , které již zmínili a jistě ještě zmíní další vystupující . ps2013-012-06-003-025.u4.p7.s1
Já chci za nás ovšem zdůraznit , že základním principem musí být personální odstřihnutí státní správy od vládnoucích politiků . ps2013-012-06-003-025.u4.p7.s2
Prioritní je v tomto ohledu princip , že šéf státní správy není jmenován premiérem , ale prezidentem , který je přímo volený a je protiváhou stranické vládě ve Sněmovně . ps2013-012-06-003-025.u4.p7.s3
Proto vás opět žádám o podporu tohoto našeho pozměňovacího návrhu . ps2013-012-06-003-025.u4.p7.s4
Stávající verzi zákona Úsvit podpořit nemůže . ps2013-012-06-003-025.u4.p7.s5
Samozřejmě však rádi nadále povedeme konstruktivní diskusi , abychom se společně dobrali verze přijatelné napříč Sněmovnou . ps2013-012-06-003-025.u4.p7.s6
Diskuse tady ve Sněmovně se však jeví jako nekonečná a je zřejmé , že je čas najít dostatečný čas na shodu napříč politickým spektrem . ps2013-012-06-003-025.u4.p7.s7
Proto v souladu s § 95 zákona o jednacím řádu Sněmovny navrhuji a vznáším návrh na vrácení tohoto zákona do druhého čtení . ps2013-012-06-003-025.u4.p7.s8
Děkuji za pozornost . ps2013-012-06-003-025.u5.p1.s1
Děkuji panu poslanci Tomiu Okamurovi , a protože na tabuli svítí jenom ti přihlášení , kteří nemají přednostní práva , tak nejdříve zopakuji postup při jednání . ps2013-012-06-003-025.u5.p1.s2
Nyní bude hovořit pan ministr Dienstbier , poté s přednostním právem za předsedu klubu TOP 09 František Laudát , poté pan předseda klubu a navrhovatel Roman Sklenák , poté pan předseda Fiala a poté mám řádné přihlášené pana kolegu Adamce a Černocha . ps2013-012-06-003-025.u5.p1.s3
To je zatímní pořadí přihlášených . ps2013-012-06-003-025.u5.p2.s1
Nyní tedy požádám pana ministra Jiřího Dienstbiera , aby se ujal slova v rozpravě ve třetím čtení . ps2013-012-06-003-025.u5.p2.s2
Prosím , pane ministře , máte slovo . ps2013-012-06-003-025.u6.p1.s1
Vážený pane místopředsedo , vážené paní poslankyně , páni poslanci , já bych se rád vyjádřil k dosavadnímu průběhu projednávání zákona i k některým požadavkům , které byly vzneseny nejenom zde na půdě Sněmovny , ale zejména ze strany pravicové opozice , tedy ODS a TOP 09 , i na tiskové konferenci a dalšími způsoby . ps2013-012-06-003-025.u6.p2.s1
My jsme se tady snažili předložit , myslím si , velmi dobré důvody , proč návrh , který tady projednáváme , je kvalitně zpracován , byť , jak jsem upozorňoval , vždy takovýto návrh bude předmětem nějakého kompromisu a nikdy nebude každý stoprocentně spokojen s výsledkem . ps2013-012-06-003-025.u6.p2.s2
Nicméně zakládá předpoklady pro to , abychom tady měli nezávislou , profesionální a stabilní státní správu do budoucna včetně toho , že splníme podmínky , které na nás klade členství v Evropské unii , to , k čemu jsme se svým členstvím sami a dobrovolně zavázali . ps2013-012-06-003-025.u6.p3.s1
Nyní tedy k těm čtyřem požadavkům , které vznesla pravicová opozice . ps2013-012-06-003-025.u6.p3.s2
Chtěl bych zdůraznit , že způsob , jakým byly předneseny , a zdůraznil bych také , že se jedná o zcela zásadní koncepční momenty v návrhu zákona , už jsem to tady také říkal , že ten způsob je vyděračský . ps2013-012-06-003-025.u6.p3.s3
Není možné se nechat vydírat stylem : " buď nám schválíte to , co chceme my , anebo nebude nic " . ps2013-012-06-003-025.u6.p3.s4
Takto to tady zástupci opozice výslovně řekli , konkrétně Miroslav Kalousek na závěr druhého čtení , kdy zcela jednoznačně uvedl , že buď si uvědomíme , že tam generální ředitelství , nebude anebo nebude žádný zákon . ps2013-012-06-003-025.u6.p3.s5
Kromě toho , že to je vyděračský přístup , tak je i hloupý . ps2013-012-06-003-025.u6.p3.s6
Vysvětlím z jakého důvodu . ps2013-012-06-003-025.u6.p3.s7
V současné době je platný zákon č . 218 / 2002 . ps2013-012-06-003-025.u6.p3.s8
Tento zákon shodou okolností minulá vláda na návrh tehdejšího ministra práce pana Drábka odložila o tři roky s účinností k 1 . lednu 2015 . ps2013-012-06-003-025.u6.p3.s9
Jinými slovy , pokud tady opozice povede obstrukci a zabrání přijetí předložené novely , tak 1 . ledna nabude účinnosti služební zákon v původním znění . ps2013-012-06-003-025.u6.p4.s1
A teď se na to podívejme z hlediska čtyř požadavků . ps2013-012-06-003-025.u6.p4.s2
Prvním požadavkem je vypuštění Generálního ředitelství státní služby , protože to je údajně nějaký superúřad . ps2013-012-06-003-025.u6.p4.s3
Generální ředitelství státní služby žádný superúřad není , protože jak generální ředitel , tak i státní tajemníci na jednotlivých ministerstvech budou v podstatě řešit personální záležitosti státní služby v trošku širším smyslu , ale v zásadě personalistiku . ps2013-012-06-003-025.u6.p4.s4
V případě , že nabude účinnosti současné platné znění zákona , tak pak tady už doopravdy budeme mít náznak superúřadu , protože generální ředitel bude jmenován na návrh vlády prezidentem , tedy čistě politicky , a nikoliv na základě výběrového řízení , ale na základě volné úvahy vlády a prezidenta , protože nyní v předloženém návrhu novely služebního zákona je výběrové řízení , kterým musí kandidáti na generálního ředitele projít , a rovněž v platném znění státní tajemníky jmenuje na návrh ministra generální ředitel státní služby . ps2013-012-06-003-025.u6.p4.s5
Takže generální ředitel státní služby jmenuje všechny státní tajemníky a tito státní tajemníci nebudou posílení personalisté , tito státní tajemníci budou věcně řídit jednotlivá ministerstva , protože oni budou nadřízenými ředitelů sekcí na jednotlivých ministerstvech a ministr bude s celým úřadem komunikovat přes státního tajemníka . ps2013-012-06-003-025.u6.p4.s6
Jinými slovy , v této věci pravicová opozice dosáhne úplného opaku . ps2013-012-06-003-025.u6.p4.s7
Bude mít mnohem silnější generální ředitelství a bude mít státního tajemníka , který bude věcně řídit úřad . ps2013-012-06-003-025.u7.p1.s1
Pane ministře , já vás přeruším a požádám znovu Sněmovnu o klid . ps2013-012-06-003-025.u7.p1.s2
Prosím , abyste případné hovory přenesli do předsálí a nechali pana ministra v klidu přednést svůj projev . ps2013-012-06-003-025.u8.p1.s1
Už jsem zažil horší situace , zatím to jde ukřičet . ps2013-012-06-003-025.u8.p2.s1
Co se týče druhého požadavku , aby náměstci zůstali v současném režimu a zároveň aby byli úrovní řízení ve státní službě . ps2013-012-06-003-025.u8.p2.s2
Pominu - li , že to je politizace státní správy , protože my si myslíme , že už na úrovni ředitelů sekcí by měli být úředníci , kteří budou mít nezávislý statut , jak navrhujeme , tak opět , pokud se podaří opozici zobstruovat přijetí této novely a nabude účinnosti platné znění služebního zákona z roku 2002 , tak náměstci vůbec nebudou úrovní řízení , a dokonce ani nebudou moci řídit jednotlivé sekce , protože , jak už jsem říkal , tyto sekce bude řídit dokonce ani ne ministr , jak navrhujeme my , respektive dávat pokyny ředitelům sekcí , ale ředitele sekcí bude úkolovat státní tajemník , protože bude věcně řídit úřad . ps2013-012-06-003-025.u8.p2.s3
Čili opět je to naprosto hloupý přístup , protože opozice dosáhne úplného opaku - posílení státního tajemníka při věcném řízení jednotlivých ministerstev . ps2013-012-06-003-025.u8.p3.s1
Podívejme se na třetí požadavek pravicové opozice a to je větší prostupnost státní služby . ps2013-012-06-003-025.u8.p3.s2
Nejenom ze samosprávy , ale i z akademického prostředí a z byznysu . ps2013-012-06-003-025.u8.p3.s3
Podíváme - li se na to , co tady nyní navrhujeme , a na pozměňovací návrhy , které jsme přislíbili podpořit , tak prostupnost nyní projednávaného návrhu je poměrně velká . ps2013-012-06-003-025.u8.p3.s4
Vedle uznávání zkoušky zvláštní odborné způsobilosti , kterou skládají úředníci místní samosprávy , navrhujeme uznávat praxi v samosprávě . ps2013-012-06-003-025.u8.p3.s5
Navrhujeme , aby se umožnilo uznávat praxi i v mezinárodních organizacích a v akademickém prostředí . ps2013-012-06-003-025.u8.p3.s6
A pokud opozice uspěje a zablokuje projednání této novely a bude platit původní zákon , tak bude nulová prostupnost nejen z byznysu , nejen z akademického prostředí , ale i ze samosprávy , protože platné znění služebního zákona obsahuje zcela uzavřený kariérní systém bez jakékoliv prostupnosti . ps2013-012-06-003-025.u8.p3.s7
Tedy opět úplně hloupý postup opozice , kdy dosáhne pravého opaku než to , co deklaruje . ps2013-012-06-003-025.u8.p4.s1
A podívejme se na poslední požadavek , že údajnou ochranu státních úředníků by měl zákon těmto úředníkům přiznat až po čtyřech letech . ps2013-012-06-003-025.u8.p4.s2
Opozice si pravděpodobně špatně přečetla návrh zákona , protože novela , kterou právě projednáváme , žádnou definitivu pro státní úředníky neobsahuje , čili není jasné , jaká práva by se jim vlastně až po čtyřech letech měla přiznávat a co by bylo ty čtyři roky . ps2013-012-06-003-025.u8.p4.s3
To by byli v nějakém zcela mimoprávním postavení . ps2013-012-06-003-025.u8.p4.s4
A opět , pokud opozice uspěje se zablokováním projednání této novely , tak čeho dosáhne . ps2013-012-06-003-025.u8.p4.s5
Bude mít překlopené všechny současné státní úředníky do služebního poměru , a to s definitivou , s výsluhami , s 25 procentním příspěvkem za státní službu . ps2013-012-06-003-025.u8.p4.s6
Úředníci jistě budou rádi , protože si velmi polepší na platech , ale opozice dosáhne úplně pravého opaku , než co deklaruje . ps2013-012-06-003-025.u8.p5.s1
Dostáváme se tedy opět ke shrnutí . ps2013-012-06-003-025.u8.p5.s2
Kromě toho , že postup je vyděračský , tak je ještě hloupý , protože ve všech čtyřech bodech bude právní úprava úplně opakem toho , co opozice deklaruje jako svůj cíl . ps2013-012-06-003-025.u8.p5.s3
Takže mi není jasné , čeho ODS a TOP 09 chtějí dosáhnout tím , že chtějí obstruovat a zablokovat přijetí předložené novely . ps2013-012-06-003-025.u8.p5.s4
Je to doopravdy hloupé . ps2013-012-06-003-025.u8.p5.s5
Nevím , jak jinak by to šlo posoudit . ps2013-012-06-003-025.u8.p6.s1
Nyní ještě jeden komentář k údajným lžím , jak Evropská komise po nás něco chce nebo vlastně nechce . ps2013-012-06-003-025.u8.p6.s2
My jsme tady argumentovali ve druhém čtení 1 . lednem jako nejzazším datem účinnosti zákona . ps2013-012-06-003-025.u8.p6.s3
Z hlediska evropských fondů je požadavek Evropské komise dokonce ještě přísnější , ještě horší pro Českou republiku . ps2013-012-06-003-025.u8.p6.s4
Evropské komisi nestačí účinnost 1 . ledna 2015 , ale požaduje dokonce , aby zákon byl schválen ještě předtím , než se přikročí ke schvalování a podepisování jednotlivých operačních programů , na základě kterých se má čerpat těch více než 500 mld . ps2013-012-06-003-025.u8.p7.s1
My počítáme s tím , že operační programy by měly být schvalovány už letos na podzim . ps2013-012-06-003-025.u8.p7.s2
Jinými slovy , ke zdržení čerpání , případně zablokování , pokud by zákon nebyl schválen , začne docházet už letos na podzim , a ne až 1 . ledna 2015 . ps2013-012-06-003-025.u8.p7.s3
A to dokonce předtím , než jsme v Bruselu jednali , tak byla situace ještě horší .