ps2013-012-06-002-024.u1.p1.s1
24 . ps2013-012-06-002-024.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 563 / 2004 Sb . , o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 206 / - třetí čtení ps2013-012-06-002-024.u1.p2.s1
Prosím pana ministra školství , aby zaujal místo u stolku zpravodajů , a rovněž tak paní poslankyni Dobešovou , která byla pověřena výborem pro vědu , vzdělání , kulturu , mládež a tělovýchovu . ps2013-012-06-002-024.u1.p2.s2
Chtěl bych vám říci , že pozměňovací návrhy jsou uvedeny v tisku 206 / 2 . ps2013-012-06-002-024.u1.p3.s1
Otevírám tímto rozpravu . ps2013-012-06-002-024.u1.p3.s2
Ještě než nechám vystoupit prvního v rozpravě , tak prosím pana poslance Holečka , aby uvedl na mikrofon to , co nám tady chtěl sdělit . ps2013-012-06-002-024.u1.p3.s3
Jedná se pouze o informaci pro stenozáznam o záznamu hlasování , ale je potřeba to sdělit na mikrofon , pane poslanče . ps2013-012-06-002-024.u1.p3.s4
Prosím . ps2013-012-06-002-024.u2.p1.s1
Dobrý den . ps2013-012-06-002-024.u2.p1.s2
Na sjetině mám ano , hlasoval jsem ne - pro záznam . ps2013-012-06-002-024.u3.p1.s1
Ještě prosím , ve kterém hlasování to bylo ? ps2013-012-06-002-024.u4.p1.s1
V hlasování teď , to hlavní . ps2013-012-06-002-024.u5.p1.s1
Ano , v hlasování o zákonu jako o celku . ps2013-012-06-002-024.u5.p1.s2
Bude to uvedeno ve stenozáznamu . ps2013-012-06-002-024.u5.p1.s3
Nezpochybňujete hlasování . ps2013-012-06-002-024.u5.p2.s1
Nyní se tedy můžeme věnovat rozpravě . ps2013-012-06-002-024.u5.p2.s2
Já zde mám faktickou poznámku pana poslance Chalupy , ale ten tu není , tak předpokládám , že to je pouze nějaká chyba , takže ho odmažu a můžeme přejít k řádně přihlášeným . ps2013-012-06-002-024.u5.p2.s3
Tou první je paní poslankyně Anna Putnová . ps2013-012-06-002-024.u5.p2.s4
Prosím , pane ministře , abyste umožnil přístup k řečnickému pultu . ps2013-012-06-002-024.u5.p2.s5
Děkuji . ps2013-012-06-002-024.u5.p2.s6
Paní poslankyně má slovo . ps2013-012-06-002-024.u6.p1.s1
Děkuji . ps2013-012-06-002-024.u6.p1.s2
Dobré dopoledne , vážený pane předsedo , dámy a pánové . ps2013-012-06-002-024.u6.p1.s3
Stojíme krok před finálním hlasováním o novele o pedagogických pracovnících a já považuji za svoji povinnost sdělit vám některé důsledky , které případné přijetí této novely bude mít . ps2013-012-06-002-024.u6.p2.s1
Nepřekvapuje mě , že schvalujeme tuto novelu na mimořádné schůzi , nepřekvapuje mě , že ji schvalujeme vlastně pět minut po dvanácté , protože způsob , jakým se v posledních letech řídí české školství , jenom dokazuje , že máme naprostý nedostatek koncepce a nejsme schopni činit principiální kroky . ps2013-012-06-002-024.u6.p2.s2
Vzpomeňme si na dlouhou diskusi , která provázela společnou část státních maturit . ps2013-012-06-002-024.u6.p2.s3
Obdobně jako v této novele , i tam se jednalo o několikátý odklad . ps2013-012-06-002-024.u6.p2.s4
Vzpomeňme na kompromis , který byl přijat , aby následně vzbudil řadu rozpadů . ps2013-012-06-002-024.u6.p2.s5
Vzpomeňme na ústupek , který jsme učinili v době , kdy jsme se rozhodovali , zda bude matematika povinným předmětem , či nikoliv . ps2013-012-06-002-024.u6.p2.s6
Dnes se k tomu tématu znovu vracíme a bolestně otevíráme toto téma , abychom matematiku znovu uvedli do života . ps2013-012-06-002-024.u6.p2.s7
Vzpomeňme na kompromisní řešení , která se týkala financování regionálního školství díky tomu , že jsme nebyli schopni být principiální , žádat transparentnost , nebyli jsme schopni ani provést regulérní optimalizaci regionálního školství . ps2013-012-06-002-024.u6.p2.s8
Mohla bych pokračovat například vyššími odbornými školami - nejdříve bouřlivá diskuse v roce 2008 , poté klid , protože nikdo nechce píchat do vosího hnízda , a jsem přesvědčena , že vyšší odborné školy budou velkým tématem následujícího roku . ps2013-012-06-002-024.u6.p2.s9
Ponechávám stranou vysoké školství . ps2013-012-06-002-024.u6.p3.s1
Chtěla jsem jen na těchto několika příkladech ukázat , že v posledních patnácti letech jsme nebyli schopni přijmout zásadní rozhodnutí , která by sledovala větší prospěch než jenom prospěch v prvním kroku . ps2013-012-06-002-024.u6.p3.s2
Kdybych se každého jednoho z vás zeptala , zda je učitel elita národa , pravděpodobně byste mi odpověděli , že ano , minimálně by jí měl být . ps2013-012-06-002-024.u6.p3.s3
Z toho ovšem vyplývá , že na elitní skupinu máme také své požadavky a že i taková skupina má svá pevná pravidla a je přísná sama na sebe . ps2013-012-06-002-024.u6.p4.s1
Dnes tedy budeme přijímat novelu , která se opět vydává za kompromis - za kompromis , který je rozumný , za kompromis , který bude poměrně bezbolestný , za kompromis , který má své zdůvodnění . ps2013-012-06-002-024.u6.p4.s2
Kompromisní cesty nás dovedly k tomu , že nemůžeme být dnes spokojeni s českým školstvím . ps2013-012-06-002-024.u6.p4.s3
Doba , kdy jsme dělali kompromisy , trvá už příliš dlouho . ps2013-012-06-002-024.u6.p5.s1
Dnes se tato novela zaštiťuje tím , že se umožňuje , aby některé skupiny , které jsou zřejmě žádané v českém školství , například hudebníci , filharmonici , rodilí mluvčí , měly možnost působit v regionálním školství . ps2013-012-06-002-024.u6.p5.s2
Ale řekněme si - pokud bychom chtěli otevřít cestu externistům do našeho školství , to by ta novela , pane ministře Chládku , vypadala jinak , že ano ? ps2013-012-06-002-024.u6.p5.s3
Toto je ale novela , která je vlastně beranidlem , protože filharmonici a rodilí mluvčí jako beranidlo slouží a za nimi jdou ti , kteří si v posledních deseti letech nedokončili předepsané kvalifikované vzdělání . ps2013-012-06-002-024.u6.p5.s4
Když jsem žádala pana ministra školství , aby mi vyčíslil počty těch , kteří objektivně nemohli studovat , aby se vyjádřil k tomu , které programy skutečně nebyly otevřené , protože předpokládám , že takové asi existují , tak mi pan ministr odpověděl dopisem , který považuji za výsměch . ps2013-012-06-002-024.u6.p5.s5
To , že se vysmíváte mně , to bych považovala za součást své práce , ale je mi líto , že výsměch padá také na ty , kteří v průběhu posledních deset let si kvalifikaci doplnili . ps2013-012-06-002-024.u6.p5.s6
V tom dopise neuvádíte ani jedno číslo , ani jeden program , který skutečně nebylo možné naplnit , čili ukazujete , že vlastně vycházíte jen z nějakých vágních předpokladů , které nemůžete reálně doložit . ps2013-012-06-002-024.u6.p6.s1
Když v roce 2010 vyšlo najevo , že zubařka ordinovala a neměla k tomu patřičné vzdělání , nebyla zubařkou , byla to jenom zdravotnice , propukl velký skandál . ps2013-012-06-002-024.u6.p6.s2
Česká stomatologická komora vytvořila velký tlak a vytvořila represivní situaci vůči této dámě . ps2013-012-06-002-024.u6.p6.s3
Nic nepomohlo , že pacienti , které ošetřovala , psali petice a žádali , aby mohli dále využívat její péče . ps2013-012-06-002-024.u6.p6.s4
Nic nepomohl ani fakt , že zubařů je málo . ps2013-012-06-002-024.u6.p6.s5
Pokud chceme , aby učitelé byli elita , musí také elitní požadavky a kritéria naplňovat . ps2013-012-06-002-024.u6.p7.s1
Tato novela , kterou přijímáme , pravděpodobně projde . ps2013-012-06-002-024.u6.p7.s2
To , že pro ni budou mnozí hlasovat , ovšem neznamená , že se plně ztotožňují s jejím zněním . ps2013-012-06-002-024.u6.p7.s3
Tato Sněmovna je kvalifikovaná . ps2013-012-06-002-024.u6.p7.s4
Tato Sněmovna ví , o čem hlasuje a chápe , že je to kompromis , který má vytvořit zdání naprostého klidu v českém školství . ps2013-012-06-002-024.u6.p8.s1
Pane ministře , vy jste jako voda , která jde tou nejsnazší cestou . ps2013-012-06-002-024.u6.p8.s2
Nepotěšil jste touto novelou 135 tisíc kvalifikovaných pedagogů , nepotěšil jste ani 6 tisíc těch , kteří si v průběhu deseti let za cenu značných finančních a časových obětí doplnili své vzdělání . ps2013-012-06-002-024.u6.p8.s3
A nejen že jste nepotěšil , ale také jste prohloubil frustraci 6 tisíc nezaměstnaných učitelů , speciálně mladých absolventů , kteří nemohou najít práci ve školách . ps2013-012-06-002-024.u6.p8.s4
Schválením této novely promarňujeme jedinečnou šanci , aby učitelé v českém prostředí byli bráni vážně . ps2013-012-06-002-024.u7.p1.s1
Děkuji paní poslankyni Putnové , která byla první . ps2013-012-06-002-024.u7.p1.s2
Nyní mám s přednostním právem pana ministra , ale ještě tady mám faktickou poznámku pana kolegy Plzáka , která má přednost před přednostním právem pana ministra , protože jde o faktickou poznámku . ps2013-012-06-002-024.u7.p1.s3
Prosím , pane poslanče , máte slovo k faktické poznámce . ps2013-012-06-002-024.u8.p1.s1
Děkuji , pane předsedající . ps2013-012-06-002-024.u8.p1.s2
Vážené kolegyně a kolegové , jen opravdu faktickou poznámku , protože minule tady byla přestřelka týkající se třetího čtení . ps2013-012-06-002-024.u8.p1.s3
Teď jsem pozorně poslouchal kolegyni předřečnici a přitom jsem nahlížel do jednacího řádu , kde jsem v § 95 četl : ve třetím čtení se koná rozprava - v té jsme - , ve které lze navrhnout pouze opravu legislativně technických chyb - to jsem tam neslyšel , gramatických chyb - to jsem tam také neslyšel , chyb písemných nebo tiskových , úpravy , které logicky vyplývají z přednesených pozměňovacích návrhů , popřípadě podat návrh na opakované druhé čtení . ps2013-012-06-002-024.u8.p2.s1
Já jako novic ve Sněmovně nevím , jestli to takto bylo vždycky , někdy tady bývá zdůrazňováno , že bychom se jednacího řádu měli držet . ps2013-012-06-002-024.u8.p2.s2
Tak bych o to prosil , když už tady sedím a poslouchám , aby to tak bylo . ps2013-012-06-002-024.u8.p2.s3
Děkuji . ps2013-012-06-002-024.u9.p1.s1
Děkuji za dodržení času . ps2013-012-06-002-024.u9.p1.s2
Nyní má slovo pan ministr Marcel Chládek . ps2013-012-06-002-024.u9.p1.s3
Prosím , pane ministře . ps2013-012-06-002-024.u10.p1.s1
Děkuji panu předřečníkovi . ps2013-012-06-002-024.u10.p1.s2
Já s ním souhlasím , ale přesto mi dovolte , že musím reagovat na to , co tady bylo vyřčeno , protože se málokdy stává , že se vládní koalice shodne s opozicí . ps2013-012-06-002-024.u10.p2.s1
Paní poslankyně , naprosto s vámi souhlasím , že v posledních letech české školství bylo řízeno chaoticky . ps2013-012-06-002-024.u10.p2.s2
Nebyly to ale náhodou vaše strany , které toto školství řídily ? ps2013-012-06-002-024.u10.p2.s3
Nesedí ve vašich řadách minulý ministr školství ? ps2013-012-06-002-024.u10.p2.s4
Není náhodou tento zákon tady již deset let a teď poprvé máte před sebou analýzu , která vám říká , jaký je počet nekvalifikovaných učitelů ? ps2013-012-06-002-024.u10.p2.s5
Není náhodou také dehonestace učitelského povolání to , že deset let se o to nikdo nestará , jenom se ten zákon odsouvá ? ps2013-012-06-002-024.u10.p2.s6
Schválením nějakého požadavku se nezvýší úroveň českého školství ani se nezvýší úroveň úcty lidí k tomuto povolání . ps2013-012-06-002-024.u10.p2.s7
Myslím si , že v tom musíme pracovat společně . ps2013-012-06-002-024.u10.p2.s8
Je zapotřebí přistoupit k této novele jako k prvnímu systémovému kroku , který právě bude trvat na té kvalifikaci . ps2013-012-06-002-024.u10.p3.s1
Nemáte pravdu v tom , že 6 tisíc učitelů , kteří jsou na úřadu práce , nemůžou sehnat práci , protože tam sedí nekvalifikovaní . ps2013-012-06-002-024.u10.p3.s2
Není to pravda . ps2013-012-06-002-024.u10.p3.s3
Novela jednoznačně říká , že právě tito učitelé budou mít tuto možnost , protože jeden z těch čtyř bodů jasně hovoří o tom , že jakmile tam bude nekvalifikovaný učitel po nezbytně nutnou dobu a přijde kvalifikovaný , musí ho vystřídat . ps2013-012-06-002-024.u10.p3.s4
Ale vážení , největší problém je , že opravdu se tady systémově školství neřídilo . ps2013-012-06-002-024.u10.p3.s5
Takže máme přehršel učitelů jednoho oboru , jednoho předmětu , ale chybí nám například učitelé matematiky a fyziky . ps2013-012-06-002-024.u10.p3.s6
Proto budu rád , když podpoříte i další návrh , který půjde do Poslanecké sněmovny , což bude školský zákon , kde bude registr učitelů , který nám tady bytostně chybí a který nám jasně bude říkat , jak české školství máme řídit do budoucna . ps2013-012-06-002-024.u10.p3.s7
Pevně věřím , že ve spolupráci i s paní poslankyní Putnovou toho společně dosáhneme . ps2013-012-06-002-024.u10.p3.s8
Děkuji . ps2013-012-06-002-024.u11.p1.s1
Děkuji panu ministru Chládkovi . ps2013-012-06-002-024.u11.p1.s2
Pan ministr samozřejmě může mluvit ke všemu . ps2013-012-06-002-024.u11.p1.s3
Nyní se slova ujme paní kolegyně Berdychová v rozpravě . ps2013-012-06-002-024.u11.p1.s4
Prosím , paní kolegyně , máte slovo . ps2013-012-06-002-024.u12.p1.s1
Vážený pane předsedající , dámy a pánové , podle § 95 odst . 2 jednacího řádu předkládám v souvislosti se svým pozměňovacím návrhem uvedeným pod písmenem B v případě jeho přijetí následující legislativně technickou úpravu , která zní : ps2013-012-06-002-024.u12.p2.s1
V § 7 odst . 2 písmeno b ) a d ) a v § 20 odst . 1 písmeno e ) a g ) , se slovo " nebo " zrušuje a v § 7 odst . 2 písmeno c ) a v § 20 odst . 1 v bodu 3 se na konci doplňuje slovo " nebo " . ps2013-012-06-002-024.u12.p3.s1
Můj pozměňovací návrh se týká rozšíření kategorie pedagogických pracovníků o tlumočníka českého znakového jazyka . ps2013-012-06-002-024.u12.p3.s2
Pozměňovací návrh je předkládán , protože problematika neslyšících je velmi dlouhodobě neřešena a stále odkládána a nevyřeší ji ani připravovaný návrh školského zákona , který nevyřeší hlavně nárok na odbornost a kvalitu tlumočníků českého znakového jazyka . ps2013-012-06-002-024.u12.p3.s3
Já vám všem děkuji za podporu . ps2013-012-06-002-024.u13.p1.s1
Děkuji paní poslankyni Berdychové . ps2013-012-06-002-024.u13.p1.s2
Nyní pan poslanec Jan Zahradník v rozpravě . ps2013-012-06-002-024.u13.p1.s3
Prosím , pane poslanče , máte slovo .