ps2013-010-02-013-062.u1.p1.s1
62 . ps2013-010-02-013-062.u1.p1.s2
Vládní návrh , kterým se předkládá Parlamentu České republiky k vyslovení souhlasu s ratifikací Smlouva mezi Českou republikou a Slovenskou republikou o vzájemném uznávání rovnocennosti dokladů o vzdělání vydávaných v České republice a ve Slovenské republice , podepsaná v Praze dne 28 . listopadu 2013 / sněmovní tisk 134 / - druhé čtení ps2013-010-02-013-062.u1.p2.s1
Nyní poprosím , aby se slova ujal ministr školství , mládeže a tělovýchovy pan Marcel Chládek . ps2013-010-02-013-062.u1.p2.s2
Máte slovo . ps2013-010-02-013-062.u2.p1.s1
Děkuji , pane předsedající , takže potřetí . ps2013-010-02-013-062.u2.p1.s2
Vážené poslankyně , vážení poslanci , v krátkosti uvedu tuto smlouvu , která patří mezi další dědictví , které jsem převzal po svých předchůdcích , proto tady požádám i o součinnost bývalého ministra školství pana Petra Fialu , jestli poté mě může doplnit , protože samozřejmě ten proces probíhal i za něj , takže na některé věci může odpovědět i on sám . ps2013-010-02-013-062.u2.p1.s3
Příprava byla totiž zahájena již v roce 2010 a bylo to za působení ministra školství Josefa Dobeše , poté pokračovala ta debata za pana ministra Petra Fialy a za pana ministra Dalibora Štyse byla debata dokončena a smlouva byla podepsána 28 . listopadu 2013 . ps2013-010-02-013-062.u2.p1.s4
Byla podepsána tehdejším českým premiérem Jiřím Rusnokem a premiérem Slovenské republiky Robertem Ficem . ps2013-010-02-013-062.u2.p1.s5
Národní rada Slovenské republiky vyslovila souhlas s touto ratifikací 31 . ledna 2014 . ps2013-010-02-013-062.u2.p1.s6
S tím , že u nás nyní máme možnost toho druhého čtení rozhodnout , jestli budeme také doporučovat ratifikaci této smlouvy . ps2013-010-02-013-062.u2.p2.s1
Smlouva upravuje uznávání dokladů o vzdělávání , neupravuje profesní kvalifikace , upravuje rovnocennost dokladů o ukončení vzdělání na základní , střední škole , konzervatoři , vyšší odborné škole . ps2013-010-02-013-062.u2.p2.s2
Doklady budou na území druhé smluvní strany platit jako rovnocenné bez potřeby dalšího úředního postupu . ps2013-010-02-013-062.u2.p2.s3
O vysokoškolském vzdělání a možnosti používání získaných akademických titulů na druhé straně nebo v druhém státě také hovoří tato smlouva . ps2013-010-02-013-062.u2.p3.s1
Výjimkou , na kterou se nebude tato smlouva vztahovat , budou mimo jiné i české doklady o vysokoškolském vzdělání získané v pobočkách českých vysokých škol mimo území České republiky a slovenské doklady o vysokoškolském vzdělání získané v pobočkách slovenských vysokých škol mimo území Slovenské republiky . ps2013-010-02-013-062.u2.p3.s2
Ty budou nadále podléhat běžným nostrifikačním postupům . ps2013-010-02-013-062.u2.p4.s1
Tato nová smlouva má upravovat vzájemné závazky České a Slovenské republiky týkající se výlučně oblasti akademického uznávání dokladů o vzdělávání , nikoliv profesního , jak jsem již hovořil v minulosti . ps2013-010-02-013-062.u2.p4.s2
Neupravuje uznávání titulů docent a profesor , to již bylo debatováno i na školském výboru podrobně , já jsem byl i dotazem písemně dotázán panem profesorem Zlatuškou , který dost podrobně se ptal na jednotlivý celý proces , a dopisem jsem mu celý ten proces popsal tak , jak teď v krátkosti seznamuji i ostatní poslance a poslankyně . ps2013-010-02-013-062.u2.p5.s1
Jedna ze závažných výtek , která tam je a s kterou musím souhlasit , tak ta výtka je , že tato smlouva nebyla podle informací , které mám z dřívějška , projednána s reprezentacemi vysokých škol , protože bylo v minulosti konstatováno , že to není třeba . ps2013-010-02-013-062.u2.p5.s2
Já si myslím , že to třeba je , bohužel k tomu nedošlo . ps2013-010-02-013-062.u2.p5.s3
Na druhou stranu také cítím potřebu konstatovat , že odepřením souhlasu s ratifikací této smlouvy by mimo jiné došlo k velkým problémům a ty by byly spojeny , že by nedošlo ke zjednodušení situace českých občanů , kteří na své české vzdělání navazují studiem na Slovensku , přičemž se to stává v České republice velmi často . ps2013-010-02-013-062.u2.p6.s1
Takže vážené poslankyně , vážení poslanci , toliko úvodem z mé strany slovo předkladatele . ps2013-010-02-013-062.u2.p6.s2
Děkuji za pozornost . ps2013-010-02-013-062.u3.p1.s1
Děkuji vám , pane ministře . ps2013-010-02-013-062.u3.p1.s2
Tento návrh byl přikázán zahraničnímu výboru a výboru pro vědu , vzdělání , kulturu , mládež a tělovýchovu . ps2013-010-02-013-062.u3.p1.s3
Usnesení výboru vám byla doručena jako sněmovní tisky 134 / 1 a 134 / 2 . ps2013-010-02-013-062.u3.p1.s4
Já bych poprosil paní zpravodajku zahraničního výboru Janu Fischerovou , aby nás informovala o jednání výboru a přednesla návrh Poslanecké sněmovně . ps2013-010-02-013-062.u3.p1.s5
Děkuji . ps2013-010-02-013-062.u4.p1.s1
Pane místopředsedo , já také velmi děkuji a nyní jako zpravodajka se opravdu jenom odkážu na jednání zahraničního výboru . ps2013-010-02-013-062.u4.p1.s2
Pak se ještě přihlásím do rozpravy . ps2013-010-02-013-062.u4.p2.s1
Takže vládní návrh , jak už bylo řečeno panem ministrem - bylo podepsáno 28 . listopadu 2013 , tehdy došlo vlastně k podpisu - za naši stranu to byl pan premiér Rusnok a za slovenskou stranu to byl pan premiér Fico . ps2013-010-02-013-062.u4.p2.s2
Následně 5 . 3 . 2014 byl text této smlouvy mezinárodní poslán nám všem poslancům . ps2013-010-02-013-062.u4.p2.s3
26 . 3 . tohoto roku , vidím to jak včera , když zde vlastně pan ministr životního prostředí pan Richard Brabec toto četl . ps2013-010-02-013-062.u4.p2.s4
Představoval návrh této smlouvy a víme , že tehdy došlo k diskuzi , bohužel pan ministr školství zde tehdy nebyl , takže to bylo propuštěno do čtení do zahraničního výboru a do výboru pro vědu , výchovu , vzdělání , kulturu a mládež , všichni tomu říkáme , jak jsem slyšela od pana ministra , školský výbor . ps2013-010-02-013-062.u4.p2.s5
Je to asi nejpregnantnější , nejrychlejší . ps2013-010-02-013-062.u4.p2.s6
Čili do těchto dvou výborů . ps2013-010-02-013-062.u4.p2.s7
A už zde tehdy byly vzneseny dotazy , ale pan tehdy předkládající ministr životního prostředí , pan Richard Brabec , na místě samozřejmě jsme po něm nechtěli zodpovídat dotazy při prvním čtení , protože to nebylo z jeho resortu přímo . ps2013-010-02-013-062.u4.p3.s1
Čili ta přikázání byla naplněna , bylo projednáno v zahraničním výboru , to bylo dne . . . ps2013-010-02-013-062.u4.p3.s2
15 . dubna , byla to 9 . schůze , a tehdy to dopadlo tak , že jednak byla široká debata kolem této mezinárodní smlouvy . ps2013-010-02-013-062.u4.p3.s3
A protože víme , že projednávání mezinárodní smlouvy není jen tak něco , je to opravdu důležitá věc , tak k tomu byla široká debata a na závěr bylo přijato usnesení , řeknu - osm členů zahraničního výboru přítomných bylo pro , nikdo nebyl proti , jeden se zdržel . ps2013-010-02-013-062.u4.p3.s4
Tolik konstatuji jako zpravodaj zahraničního výboru . ps2013-010-02-013-062.u4.p4.s1
A ještě tedy přečtu doporučení zahraničního výboru , s odkazem pak do podrobné rozpravy , dovolím si . ps2013-010-02-013-062.u4.p4.s2
Čili tento zahraniční výboru doporučuje Poslanecké sněmovně přijmout následující usnesení : Poslanecká sněmovna dává souhlas k ratifikaci Smlouvy mezi Českou republikou a Slovenskou republikou o vzájemném uznávání rovnocennosti dokladů o vzdělání vydávaných v České republice a ve Slovenské republice , podepsáno 28 . listopadu v Praze roku 2013 . ps2013-010-02-013-062.u4.p4.s3
Dále , pověřuje předsedu výboru , aby toto usnesení předložil předsedovi Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky , a zmocňuje zpravodaje výboru , aby na schůzi Poslanecké sněmovny podal zprávu o výsledcích projednávání tohoto vládního návrhu na schůzi zahraničního výboru . ps2013-010-02-013-062.u4.p5.s1
Tolik krátká moje zpravodajská zpráva za zahraniční výbor a hlásím se tedy ještě do rozpravy . ps2013-010-02-013-062.u5.p1.s1
Děkuji vám a nyní prosím , aby se slova ujal zpravodaj výboru pro vědu , vzdělání , kulturu , mládež a tělovýchovu pan poslanec Jiří Zlatuška . ps2013-010-02-013-062.u6.p1.s1
Vážený pane předsedající , vážený pane ministře , dámy a pánové , na školském výboru jsme se věnovali tady této smlouvě nikoliv z hlediska jenom toho formálního procesu , kterým byla smlouva přijímaná , ale zejména z hlediska obsahového . ps2013-010-02-013-062.u6.p1.s2
Z hlediska obsahového ta smlouva je problematická v těch partiích , ve kterých se liší od smlouvy , která je dnes v oblasti uznávání dokladů o vzdělávání a dalších titulech v účinnosti . ps2013-010-02-013-062.u6.p2.s1
Je tam oproti současnému stavu vynecháno uznávání kvalifikací docent a profesor . ps2013-010-02-013-062.u6.p2.s2
Někdy se tomu zjednodušeně říká tituly . ps2013-010-02-013-062.u6.p2.s3
Zdůrazňuji , že titul docent a profesor v žádném zákoně v České republice není . ps2013-010-02-013-062.u6.p2.s4
Byl v jednom návrhu od sociální demokracie z roku 1997 , ale jako titul tady toto neexistuje a je to kvalifikace , kterou vysokoškolský zákon předpokládá pro výkon některých druhů činností , například členství v jistých komisích u státních zkoušek , u jmenovacích nebo habilitačních řízení a návazně v některých ustanoveních pro akreditace , resp . v registru docentů a profesorů . ps2013-010-02-013-062.u6.p3.s1
Vynechání docentů a profesorů , uznávání , se může jevit na první pohled jako logické z hlediska toho , že to opravdu není doklad o dosaženém vzdělání , nicméně předkládací zpráva k této smlouvě uvádí , a je to na první stránce v posledním odstavci - v návrhu smlouvy je přímo stanoveno , že smlouva neupravuje rovnocennost dokladů o vzdělání za účelem přístupu k regulovaným povoláním . ps2013-010-02-013-062.u6.p3.s2
S výše uvedeným souvisí skutečnost , že v návrhu smlouvy není zakotveno uznávání rovnocennosti akademických hodností docent a profesor . ps2013-010-02-013-062.u6.p3.s3
Tady tato pasáž z předkládací zprávy fakticky říká , že kvalifikace docent a profesor se považuje za doklad přístupu k regulovanému povolání , a v takovém případě by se na to vztahovala evropská úmluva z roku 2005 . ps2013-010-02-013-062.u6.p3.s4
Znamenalo by to , že nepřímým důsledkem takovéhoto přístupu by bylo i uznávání dokladů anebo předchozí praxe z kterékoli jiné země Evropské unie , tedy paradoxně nikoliv zúžení uznávání kvalifikací docent a profesor , ale jejich rozšíření . ps2013-010-02-013-062.u6.p3.s5
Ta evropská úmluva z roku 2005 říká , že v okamžiku , kdy státy nevydávají zvláštní doklady o přístupu k regulovaných povoláním , tak že v takovém případě stačí , aby pracovník vykonával příslušnou činnost v plném pracovním poměru dva roky v uplynulých deseti letech . ps2013-010-02-013-062.u6.p3.s6
Jinými slovy , například pro získání profesury by stačilo najít si vhodnou evropskou zemi s nějakou relativně podřadnou nestátní soukromou školou , tam se nechat na dva roky zaměstnat a pak se vrátit do České republiky a trvat na tom , že tady toto musí být uznáváno . ps2013-010-02-013-062.u6.p3.s7
To by byl sekundární důsledek toho , pokud by to , co je napsáno v předkládací zprávě , bylo v pořádku . ps2013-010-02-013-062.u6.p4.s1
Co se týče tohoto , musím konstatovat , že to je předkládací zpráva , která byla připravována v předchozích obdobích , tedy jak již zde bylo řečeno , za působení ministra školství Fialy a jeho prvního náměstka Nantla , který měl podle všech záznamů o projednávání této smlouvy na Ministerstvu školství tuto věc na starost . ps2013-010-02-013-062.u6.p4.s2
Současný náměstek pro legislativu pan dr . Mlsna nám naopak poskytl jiný výklad a poskytl nám písemné stanovisko , ve kterém naopak říká , že není pravda , že by tady hodnosti docent a profesor mohly být považovány za regulovaná povolání . ps2013-010-02-013-062.u6.p4.s3
Označil ten odstavec v předkládací zprávě za chybný a 23 . května letošního roku poskytl třístránkový dokument , ve kterém poskytuje jiný význam těchto pojmů , specificky s ohledem na evropskou směrnici o uznávání odborných kvalifikací , čili směrnici č . 2005 / 36 / ES . ps2013-010-02-013-062.u6.p5.s1
Problém , který vzniká , je dále ten , že z hlediska toho , že se nejedná o tituly , ale o výkon oprávnění , tak je zde dvojí možná interpretace , která se týká toho , co by se stalo v okamžiku , kdy se přestanou habilitace a jmenovací řízení navzájem mezi Českou republikou a Slovenskem uznávat . ps2013-010-02-013-062.u6.p5.s2
Jeden výklad , ke kterému se kloní řada právníků , říká , že by tím do budoucna pozbylo oprávnění i těch , kteří získali habilitační titul nebo profesuru na Slovensku , vykonávat příslušné činnosti , tedy např . působení v komisích pro státní závěrečné zkoušky nebo ve jmenovacích komisích , poté co by tady tato smlouva vstoupila v účinnost . ps2013-010-02-013-062.u6.p6.s1
Náměstek pro legislativu operoval vídeňskou úmluvou o sjednávání mezistátních smluv , která zakazuje zpětné působení , nicméně vídeňská úmluva zavazuje státy a subjektem té úmluvy jsou jednotlivé státy , které sjednávají mezistátní smlouvy , nikoliv občané . ps2013-010-02-013-062.u6.p6.s2
Z hlediska dovolávání se důsledků té vídeňské úmluvy proto není jasné , jakým způsobem by se vlastně jednotliví nositelé kvalifikací měli na úmluvu obracet , měli na ni obracet jiným způsobem , než se s odkazem na tuto úmluvu dožadovat například zrušení této právě probírané smlouvy . ps2013-010-02-013-062.u6.p6.s3
Rozhodně přímá vykonavatelnost tam není . ps2013-010-02-013-062.u6.p7.s1
Interpretační problémy znamenají , že by vznikl potenciální problém , který na jednotlivých vysokých školách , jednotlivých univerzitách , budou fakticky řešit personální oddělení jednotlivých škol . ps2013-010-02-013-062.u6.p7.s2
Není zde nástroj , kterým by se dal harmonizovat nejasný výklad jiným způsobem , než že bychom spoléhali poté na nějaké pozdější judikáty , a tedy nejasný stav v této věci do budoucna . ps2013-010-02-013-062.u6.p8.s1
Co se týká - ps2013-010-02-013-062.u7.p1.s1
Pane zpravodaji , já se omlouvám , já vám vstoupím do vašeho projevu . ps2013-010-02-013-062.u7.p1.s2
Já vás požádám , jestli je možné , abyste v tento moment jako zpravodaj přednesl usnesení výboru a s dalším potom abyste vystoupil v rozpravě . ps2013-010-02-013-062.u8.p1.s1
Já sumarizuji to , co bylo probíráno na výboru . ps2013-010-02-013-062.u8.p1.s2
To je součást mé zpravodajské zprávy . ps2013-010-02-013-062.u9.p1.s1
To je součástí vaší zpravodajské zprávy . ps2013-010-02-013-062.u9.p1.s2
Dobře . ps2013-010-02-013-062.u10.p1.s1
Na výboru jsme dále probírali další věc , že totiž Česká republika má v tuto chvíli čtyři smlouvy s jinými státy , které upravují uznávání kvalifikací , a to smlouvu s Německem , smlouvu s Polskem , smlouvu s Maďarskem a smlouvu se Slovinskem . ps2013-010-02-013-062.u10.p1.s2
Ve smlouvě s Německem je explicitně stanoveno uznávání habilitačních řízení , jinými slovy uznávání docentur mezi oběma státy , a extenzivně je to tedy mnohem univerzálnější smlouva než dokonce ta , která v současné době platí se Slovenskem . ps2013-010-02-013-062.u10.p1.s3
Uznávání docentur a profesur je také obsahem smlouvy s Polskem a totéž se dá dovodit ze smlouvy s Maďarskem . ps2013-010-02-013-062.u10.p1.s4
Čili další problém , který by zde vznikl , by byl různý režim uznávání , který by platil pro tyto vyjmenované země a Slovensko , tak jak by to tady tato smlouva změnila . ps2013-010-02-013-062.u10.p2.s1
Před jednáním našeho výboru jsem si také vyžádal stanoviska reprezentací vysokých škol a Akreditační komise , protože zase v době projednávání Ministerstvo školství nepovažovalo ani za ministra Fialy ani za ministra Dobeše za vhodné postupovat v konzultaci s reprezentací vysokých škol . ps2013-010-02-013-062.u10.p2.s2
Otázal jsem se na to , jaké by byly důsledky z hlediska jednotlivých vysokých škol . ps2013-010-02-013-062.u10.p2.s3
Předsedkyně Akreditační komise sděluje , že by to mohlo znamenat vytvoření lepších podmínek pro zabezpečování kvality ve vysokoškolském vzdělávání , a podporuje její ratifikaci . ps2013-010-02-013-062.u10.p2.s4
Nicméně s ohledem na to , co bylo řečeno náměstkem Mlsnou , by to znamenalo paradoxně to , že ty méně kvalitní tituly by se uznávaly a ty kvalitnější ne . ps2013-010-02-013-062.u10.p3.s1
Česká konference rektorů poslala svým členům , tedy jednotlivým vysokým školám , rektorům , dotaz na to , do jaké míry považují za ohrožení dosažených akreditací na jejich školách , pokud by tato smlouva byla přijata . ps2013-010-02-013-062.u10.p3.s2
Ohrožení akreditací vidí několik škol : Univerzita Palackého v Olomouci , Veterinární a farmaceutická univerzita Brno , Mendelova univerzita v Brně , dále Univerzita Hradec Králové , Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích , Slezská univerzita v Opavě , Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem , Západočeská univerzita v Plzni , Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně , Vysoká škola polytechnická Jihlava , Policejní akademie České republiky , Bankovní institut vysoká škola , a . . , Vysoká škola hotelová v Praze , Vysoká škola manažerské informatiky a ekonomiky , Vysoká škola mezinárodních a veřejných vztahů , Vysoká škola evropských a regionálních studií , NEWTON College , Vysoká škola logistiky , Vysoká škola zdravotnická . ps2013-010-02-013-062.u10.p3.s3
Vesměs se dá říct , že školy regionální by tímhle mohly být dotčeny a zároveň by tím mohly být dotčeny školy , které mají úzké vymezení oborové , takové , že spoléhají na kolegy ze Slovenska a na kontinuitu , která je zde od doby rozdělení Československa na dva státy . ps2013-010-02-013-062.u10.p4.s1
Rada vysokých škol také poskytla negativní stanovisko k téhle smlouvě a doporučuje , aby byla odmítnuta ratifikace . ps2013-010-02-013-062.u10.p4.s2
Stanovisko jste dostali i emailem , takže tady toto vynechám . ps2013-010-02-013-062.u10.p4.s3
Bylo to zase předmětem jednání na výboru . ps2013-010-02-013-062.u10.p5.s1
Celkově výsledek jednání výboru byl ten , že se drtivou většinou všech hlasů přítomných členů výboru s jedním zdržením výbor usnesl na usnesení , že výbor nedoporučuje Poslanecké sněmovně dát souhlas s ratifikací Smlouvy mezi Českou republikou a Slovenskou republikou o vzájemném uznávání rovnocennosti dokladů a vzdělávání . ps2013-010-02-013-062.u10.p5.s2
Pověřuje předsedu , aby předložil tuto zprávu předsedovi Poslanecké sněmovny . ps2013-010-02-013-062.u10.p5.s3
Děkuji . ps2013-010-02-013-062.u11.p1.s1
Děkuji vám , pane zpravodaji , za vskutku obsáhlou zpravodajskou zprávu . ps2013-010-02-013-062.u11.p2.s1
Nyní otevírám rozpravu . ps2013-010-02-013-062.u11.p2.s2
V tento moment eviduji tři přihlášené . ps2013-010-02-013-062.u11.p2.s3
Současně bych vás chtěl poprosit , kolegyně a kolegové , jestliže potřebujete diskutovat , tak před Poslaneckou sněmovnu , abychom tady slyšeli ty , kteří se přihlásili do rozpravy . ps2013-010-02-013-062.u11.p2.s4
Lepší před jednacím sálem (s úsměvem) . ps2013-010-02-013-062.u11.p2.s5
Správně . ps2013-010-02-013-062.u11.p3.s1
Eviduji zde - pan poslanec Marek Černoch má námitku ? ps2013-010-02-013-062.u12.p1.s1
Dobrý večer .