|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2014-04-29 ps2013-008-01-010-008 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

8. Návrh poslanců Stanislava Polčáka, Andreje Babiše, Pavla Bělobrádka a dalších na vydání ústavního zákona, kterým se mění ústavní zákon č. 1/1993 Sb., Ústava České republiky, ve znění pozdějších ústavních zákonů /sněmovní tisk 43/ - druhé čtení

Date2014-04-29
Meetingps2013/008
Agenda Itemps2013/008/008
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/008schuz/s008012.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 321 • previousnext

ps2013-008-01-010-008.u1.p1.s1 8.
ps2013-008-01-010-008.u1.p1.s2 Návrh poslanců Stanislava Polčáka, Andreje Babiše, Pavla Bělobrádka a dalších na vydání ústavního zákona, kterým se mění ústavní zákon č. 1/1993 Sb., Ústava České republiky, ve znění pozdějších ústavních zákonů /sněmovní tisk 43/ - druhé čtení
ps2013-008-01-010-008.u1.p2.s1 Prosím, aby u stolku zpravodajů zaujal své místo pan poslanec Stanislav Polčák jako zástupce navrhovatelů a aby byli připraveni zpravodajové jednotlivých výborů, a to pan poslanec Lukáš Pleticha, pan poslanec Pavel Blažek a pan poslanec Štěpán Stupčuk.
ps2013-008-01-010-008.u1.p2.s2 Pokud jde o ústavní novelu, byl bych rád, aby zpravodajem, který bude sledovat rozpravu, byl zpravodaj ústavněprávního výboru a aby zaujal místo u stolku zpravodajů.
ps2013-008-01-010-008.u1.p2.s3 Ostatní mohou zůstat na svých místech.
ps2013-008-01-010-008.u1.p3.s1 Nyní tedy žádám pana poslance Stanislava Polčáka, aby se ujal slova.
ps2013-008-01-010-008.u2.p1.s1 Děkuji, pane předsedající.
ps2013-008-01-010-008.u2.p1.s2 Vážené kolegyně, vážení kolegové, vážení členové vlády, dovoluji si ve druhém čtení velmi krátce uvést tento projednávaný tisk, který se týká změny Ústavy a zejména kompetencí a postavení Nejvyššího kontrolního úřadu v českém ústavním systému, a na to navazující normu zákona, která předložena byla, nicméně Sněmovnou byla vrácena, a následně tedy předpokládám, že bude debata i o zákonné normě, která by měla potom vzejít z ústavního textu.
ps2013-008-01-010-008.u2.p2.s1 Je důležité říci, že projednávaný sněmovní tisk byl v zásadě recepcí toho, co již Sněmovna schválila v minulém období, co bylo přijato širokým politickým konsensem, nicméně takto předložený tisk byl v rámci projednávání dvou výborů poměrně radikálně přepracován a pozměněn.
ps2013-008-01-010-008.u2.p3.s1 chci na začátku své řeči říci, že pro jsou pozměňovací návrhy, které přijaly oba výbory, v zásadě akceptovatelné, s jistou výhradou u výboru ústavněprávního, který přijal pozměňující návrh, který je trochu odlišný od pozměňujícího návrhu přijatého v kontrolním výboru.
ps2013-008-01-010-008.u2.p3.s2 Liší se v tom, že může obsahovat poměrně zásadní interpretační nejasnost, která by nastala na úrovni Ústavy, neboť říká - a v tomto bych si dovolil v zásadě citovat -, že se bude kontrolovat ze strany Nejvyššího kontrolního úřadu výkon vlastnických práv, která stát, resp. územně samosprávné celky, v obchodních společnostech, podnicích.
ps2013-008-01-010-008.u2.p3.s3 Je otázkou, jestli takto zvolená formulace je nejšťastnější a zdali dopadá i na všechny další subjekty, což jsou například Česká televize, Český rozhlas, Česká tisková kancelář, které v původním návrhu jsou vypočítány jako ty, které kontrolovány býti mohou.
ps2013-008-01-010-008.u2.p3.s4 Z tohoto ústavního vymezení si myslím, že je minimálně ústavně sporné, zdali budou ve stejném rozsahu kontrolovány například společnosti vlastněné obcemi, neboť může tato interpretace dávat za odpověď na tuto otázku, jakou kontrolu tedy bude Nejvyšší kontrolní úřad provádět, tak tato interpretace může svádět k tomu, že se bude kontrolovat, jak stát vykonává, resp. územně samosprávný celek, tato vlastnická práva.
ps2013-008-01-010-008.u2.p4.s1 Nerozumím tomu, proč není v usnesení ústavněprávního výboru prostě napsáno, že se kontrolují tyto subjekty, proč je tam vazba nebo proč je tam formulace "výkon vlastnických práv".
ps2013-008-01-010-008.u2.p4.s2 jsem tuto otázku konzultoval i s několika odborníky, kolegy na ústavní právo, a zejména na správní právo, a skutečně tato nejasnost zde je.
ps2013-008-01-010-008.u2.p4.s3 Minimálně je tedy třeba ze strany těch, kteří prosadili toto usnesení, aby je odůvodnili a obhájili v tom, že dopadá podle jejich názoru i na postavení České televize a dalších subjektů, které, myslím si, by měly být pod tou kontrolou, a dále, jak je to myšleno s tou kontrolou v subjektech, v nichž stát, resp. územně samosprávné celky, podíl.
ps2013-008-01-010-008.u2.p5.s1 Dále chci upozornit na to, že by v rámci takto přijaté ústavní novely mělo být i při jejím přijímání zřejmé, kam ta hranice bude sahat na zákonné úrovni, protože v zákoně, který jsem předkládal, hranice byla stanovena většinovým podílem nad 50 %.
ps2013-008-01-010-008.u2.p5.s2 Nyní to nevíme.
ps2013-008-01-010-008.u2.p5.s3 Bude to jaká hranice?
ps2013-008-01-010-008.u2.p5.s4 Bude to hranice menší?
ps2013-008-01-010-008.u2.p5.s5 Jsou okolní státy, které tu hranici mají menší, ale měli bychom vědět, co bude zákonnou změnou, která se bude opírat o tento ústavní text.
ps2013-008-01-010-008.u2.p6.s1 V neposlední řadě chci požádat kolegy především ze sociální demokracie a pana premiéra, aby dali jistou záruku a garanci, že tato rozšířená kontrola Nejvyššího kontrolního úřadu bude akceptována Senátem, protože minulá úprava, která naopak omezovala, pokud jde o práva obcí právě kontrolu na zákonnost, tak tato ústavní novela, jak byla mnou předložena, je zatím odmítnuta a je předkládán pozměňující návrh, který zahrnuje u obcí a měst plnou kontrolu.
ps2013-008-01-010-008.u2.p6.s2 Takže prosím kolegy ze sociální demokracie a pana premiéra Sobotku osobně, aby dali garanci, že pokud Sněmovna schválí takhle přísnou novelu Ústavy, že takto přísná novela Ústavy projde v Senátu, abychom se opět nedočkali stejné blamáže, jako tomu bylo v předminulém roce, kdy byla Ústava schválena v Poslanecké sněmovně, ale v Senátu neprošla.
ps2013-008-01-010-008.u2.p6.s3 Takže se skutečně ptám představitelů sociální demokracie, kteří mají většinu v Senátu, zda jsou schopni takovou garanci dát.
ps2013-008-01-010-008.u2.p6.s4 Namísto toho, aby byl hledán konsensus mezi dvěma komorami, tak jsme byli svědky debaty, kterou vedli poslanci a senátoři, a jako by se vůbec neposlouchali.
ps2013-008-01-010-008.u2.p6.s5 Senátoři jasně říkali na jednání ústavněprávního výboru, že nejsou pro předložený text, který byl pro obce příznivější než to, co je teď navrhováno v přijatých usneseních jak kontrolního výboru, tak ústavněprávního výboru.
ps2013-008-01-010-008.u2.p7.s1 Zároveň chci říci, že překvapilo i to, jak v věci byla činná - resp. nečinná - paní ministryně Jourová.
ps2013-008-01-010-008.u2.p7.s2 Paní ministryně Jourová zde v prvním čtení řekla, a si to dovolím citovat, protože si myslím, že to je poměrně signifikantní: "Za klub ANO bych chtěla říci, že my souhlasíme s principem posílení kompetencí NKÚ a že předpokládáme, že během legislativního procesu bude prostor k tomu, abychom otevřeli otázku kontroly samospráv tak, abychom se nedotkli jejich ústavního práva na samosprávné hospodaření s majetkem, a dále potom kontroly obchodních společností s veřejnou majetkovou účastí tak, abychom se opět nedotkli jejich možnosti vůbec operovat na trhu."
ps2013-008-01-010-008.u2.p7.s3 Nic z toho předloženo nebylo a je předkládán pravý opak.
ps2013-008-01-010-008.u2.p8.s1 Takže nejenže se ptám pana premiéra Sobotky, jestli dává tuto garanci za Senát, ale ptám se paní ministryně Jourové, co dělala po celou dobu vyjednávání v rámci prodloužené doby legislativního procesu, protože to, co je předkládáno, je opačné.
ps2013-008-01-010-008.u2.p8.s2 Je to rozšíření toho, co se týká obcí a měst, to znamená plná kontrola.
ps2013-008-01-010-008.u2.p9.s1 proti tomu nejsem.
ps2013-008-01-010-008.u2.p9.s2 jsem to říkal několikrát veřejně, ale chtěl jsem vyhovět volání ze Senátu.
ps2013-008-01-010-008.u2.p9.s3 Senát je v této věci nepřehlasovatelný.
ps2013-008-01-010-008.u2.p9.s4 Senátoři nejsou hloupí lidé a dobře vědí, že pokud si to neprosadí do Ústavy, tak na zákon se spolehnout nemohou, protože pokud jde o zákon, může Poslanecká sněmovna přehlasovat jejich veto a bude určitě vypadat podle její vůle.
ps2013-008-01-010-008.u2.p9.s5 Senátoři to moc dobře vědí a budou chtít a budou požadovat garance do ústavního textu.
ps2013-008-01-010-008.u2.p9.s6 Ostatně o nich hovořila i paní ministryně, ale žádný pozměňující návrh tohoto typu předložen nebyl a naopak byly schváleny texty zcela opačné.
ps2013-008-01-010-008.u2.p10.s1 se domnívám, že všechno může být vlastně jenom hra.
ps2013-008-01-010-008.u2.p10.s2 Hra na to, jak se bude rozšiřovat kompetence Nejvyššího kontrolního úřadu, ale naopak, žádné kompetence se nerozšíří a v různých obchodních společnostech, které jsou pod vlivem nové vlády, nových ministrů, anebo i územně samosprávných celků, se bude krást dál.
ps2013-008-01-010-008.u2.p11.s1 Děkuji.
ps2013-008-01-010-008.u3.p1.s1 Děkuji zástupci navrhovatelů a žádám jednotlivé zpravodaje, aby se vyjádřili.
ps2013-008-01-010-008.u3.p1.s2 Nejdříve pan poslanec Lukáš Pleticha.
ps2013-008-01-010-008.u3.p1.s3 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2013-008-01-010-008.u4.p1.s1 Vážený pane předsedající, vážená vládo, vážené kolegyně a kolegové, ústavněprávní výbor dostal tento materiál k projednání a projednával ho opakovaně.
ps2013-008-01-010-008.u4.p1.s2 Při prvém projednávání ho přerušil, to bylo dne 11. 3. 2014, a následně si ho vzal opět na jednání a bylo to na dalším zasedání dne 23. 4. 2014, kdy byl schválen i jeden z pozměňovacích návrhů, tedy ten návrh, který vzešel z ústavněprávního výboru a ke kterému se za chvilku dostaneme.
ps2013-008-01-010-008.u4.p2.s1 Při debatě, jak při tom přerušení v březnu, tak i v dubnu, se řešila zásadní otázka, jak by mělo být koncipováno toto ustanovení a vymezeny pravomoci Nejvyššího kontrolního úřadu.
ps2013-008-01-010-008.u4.p2.s2 Jestli tím, že tam bude vyjmenováno, kdo koho bude kontrolovat, anebo co a podle jakých kritérií.
ps2013-008-01-010-008.u4.p2.s3 Nakonec převážilo mínění, že lepší je vymezit nějakým způsobem, co se bude kontrolovat podle určitých kritérií, a podle toho byl koncipován návrh, který tam byl předložen.
ps2013-008-01-010-008.u4.p2.s4 V obdobné filozofii byl potom následně, to bylo vlastně i předtím, podán pozměňovací návrh a projednán v kontrolním výboru a k tomu se potom vyjádří kolega Stupčuk.
ps2013-008-01-010-008.u4.p3.s1 Takže dneska tady máme dva návrhy a z reakcí, které posléze došly, se ukazuje, že větší podporu návrh, který byl schválen v kontrolním výboru, byl odsouhlasen a podpořen i Rekonstrukcí státu, protože to je to, co oni chtějí, a lépe se o něm vyjádřil i samotný Nejvyšší kontrolní úřad.
ps2013-008-01-010-008.u4.p3.s2 Bude to potom na nás, jak dále budeme pokračovat.
ps2013-008-01-010-008.u4.p3.s3 Stav je takový, že zde máme dva podobné návrhy, přičemž jeden větší podporu těch, kterých se to týká.
ps2013-008-01-010-008.u4.p3.s4 A to je asi v této chvíli z strany všechno.
ps2013-008-01-010-008.u5.p1.s1 Děkuji panu zpravodaji.
ps2013-008-01-010-008.u5.p1.s2 Nyní žádám pana poslance Pavla Blažka, který je zpravodajem výboru pro veřejnou správu.
ps2013-008-01-010-008.u5.p1.s3 Prosím, pane poslanče.
ps2013-008-01-010-008.u6.p1.s1 Dobrý den.
ps2013-008-01-010-008.u6.p1.s2 Děkuji za slovo, nebo spíše děkuji za větu.
ps2013-008-01-010-008.u6.p1.s3 Výbor projednávání tohoto bodu přerušil.
ps2013-008-01-010-008.u6.p1.s4 Děkuji za pozornost.
ps2013-008-01-010-008.u7.p1.s1 Děkuji.
ps2013-008-01-010-008.u7.p1.s2 Nyní pan poslanec Štěpán Stupčuk za výbor kontrolní.
ps2013-008-01-010-008.u7.p1.s3 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2013-008-01-010-008.u8.p1.s1 Děkuji za slovo, pane předsedající.
ps2013-008-01-010-008.u8.p1.s2 Vážené kolegyně, kolegové, kontrolní výbor se předmětným návrhem novely Ústavy zabýval na své 4. schůzi dne 27. února 2014 s tím, že na této schůzi kontrolního výboru byl mnou načten pozměňovací návrh a kontrolní výbor jej přijal a ve znění tohoto pozměňovacího návrhu označeného jako 43/3 tohoto tisku doporučuje Poslanecké sněmovně, aby takto schválila návrh, který je dnes předmětem projednávání.
ps2013-008-01-010-008.u8.p2.s1 bych chtěl ještě říci k tomuto pozměňovacímu návrhu, proč vznikl.
ps2013-008-01-010-008.u8.p2.s2 Pozměňovací návrh vznikl proto, aby byla vyslyšena volání, která volala po tom, aby potenciálně předmětem nezávislé, nestranné kontroly byly jakékoliv veřejné prostředky či veřejný majetek, a to si troufám tvrdit, že verze kontrolního výboru splňuje nejpřesněji.
ps2013-008-01-010-008.u8.p2.s3 A samozřejmě takováto ústavní změna vytváří možnost, ale míru toho, jakým způsobem naplníme možnosti, které nám Ústava, to znamená, bavíme-li se o kvalitě a kvantitě kontroly, kterou potenciálně bude vykonávat Nejvyšší kontrolní úřad, tak to samozřejmě bude potom předmětem samotného zákona o Nejvyšším kontrolním úřadu.
ps2013-008-01-010-008.u8.p2.s4 očekávám, že diskuse se potom povede samozřejmě i k tomuto zákonu.
ps2013-008-01-010-008.u8.p3.s1 Asi by bylo správné se na tomto místě ještě vyjádřit k těm dvěma alternativním návrhům zákona proto, abyste měli ulehčené ono rozhodování, který z těch tří návrhů splňuje nejlépe předpoklad toho, aby tady byla zaručena dostatečná nezávislá, nestranná kontrola hospodaření se všemi veřejnými prostředky či veřejným majetkem.
ps2013-008-01-010-008.u8.p3.s2 Předložený původní návrh, ta poslanecká iniciativa byla příliš kazuistická.
ps2013-008-01-010-008.u8.p3.s3 Pokud se podíváte na to, jakým způsobem je psaná Ústava, tak na první pohled seznáte, že z formálního vyjádření se spíše jedná o zákonnou normu než o ústavní normu, nehledě na to, že čím je ta norma podrobnější, tak v své úpravě tím zase vylučuje všechno to, co není předmětem úpravy.
ps2013-008-01-010-008.u8.p3.s4 Proto by se taková to podrobná ustanovení příliš v Ústavě objevovat neměla a měla by spíše Ústava obsahovat základní principy, ideje abstraktně vyjádřené a potom prováděné, naplňované jednotlivými zákony, event. dalšími právními předpisy.
ps2013-008-01-010-008.u8.p4.s1 To, co bylo samozřejmě také rozporuplné na tom samotném původním návrhu, bylo kritérium zákonnosti, které mělo být oním kritériem pro posuzování kontroly uplatňované vůči samosprávám.
ps2013-008-01-010-008.u8.p4.s2 Jenomže zákonnost jako taková je dnes předmětem kontroly ze strany státní správy na úrovni Ministerstva vnitra, to za prvé, a za druhé samy zákony, které regulují hospodaření samospráv, ukládají povinnosti, že obce a kraje mají postupovat hospodárně.
ps2013-008-01-010-008.u8.p4.s3 To znamená, že samozřejmě
ps2013-008-01-010-008.u8.p4.s4 Nejvyšší kontrolní úřad, pokud by měl hodnotit tu zákonnost, zda dodržují zákony, tak by materiálně v rámci prováděné kontrolní činnosti musel posuzovat, zda je tam dodržen ten soulad, naplňovaná hospodárnost a účelnost.
ps2013-008-01-010-008.u8.p4.s5 To znamená, že toto ustanovení, které se objevuje v návrhu, samozřejmě by bylo setřeno praxí, neodpovídalo by skutečnosti.
ps2013-008-01-010-008.u8.p4.s6 A ten pozměňovací návrh, který byl předložen v ústavněprávním výboru, v podstatě konzervuje současný stav, kdy není možné efektivně vykonávat kontrolu ze strany Nejvyššího kontrolního úřadu tam, kde stát majetkové podíly, protože předmětem kontroly je pouze výkon akcionářských práv, a nikoliv hospodaření takových společností jako celku.
ps2013-008-01-010-008.u8.p4.s7 A jestli je něco zřejmé z více než dvacetileté praxe Nejvyššího kontrolního úřadu, tak je to právě to, že není schopen efektivně kontrolovat hospodaření s majetkovými podíly účastí státu v těchto společnostech.
ps2013-008-01-010-008.u8.p5.s1 uzavírám, že pozměňovací návrh, který tady byl schválen v kontrolním výboru a který je označen 43/3, podporu, tedy jak kladné stanovisko vlády, tak i samotného Nejvyššího kontrolního úřadu, a myslím si, že k tomu bychom neměli zůstat neteční.
ps2013-008-01-010-008.u8.p5.s2 Děkuji v tuto chvíli za pozornost.
ps2013-008-01-010-008.u9.p1.s1 Děkuji panu zpravodaji a otevírám obecnou rozpravu.
ps2013-008-01-010-008.u9.p1.s2 Ještě než dám první slovo, protože nemám žádnou písemnou přihlášku, tak konstatuji ještě, že v kavárně je klíč od auta, a kdo ho tam zanechal, si ho vyzvedne, aby mu pak náhodou večer nechyběl.
ps2013-008-01-010-008.u9.p2.s1 Nyní v obecné rozpravě pan poslanec Stanislav Polčák.
ps2013-008-01-010-008.u9.p2.s2 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2013-008-01-010-008.u10.p1.s1 Děkuji.
ps2013-008-01-010-008.u10.p1.s2 Nebo bude vozidlo zkontrolováno NKÚ.
ps2013-008-01-010-008.u10.p2.s1 K tomu, co řekli páni kolegové zpravodajové, jim chci poděkovat, že nezneužili svého postavení zpravodajů, že by se nechali vyprovokovat v zásadě mnou k odpovědím na ty otázky.
ps2013-008-01-010-008.u10.p2.s2 Ale teď v rámci obecné diskuse bych přece jen očekával v obecné rozpravě, že bude tedy diskuse probíhat i k tomu, co jsem zde zmínil, a to si myslím, že je velmi podstatné.
ps2013-008-01-010-008.u10.p2.s3 Paní ministryně Jourová zde bohužel není, leč je důležité, aby i ona, nebo resp. někdo za klub ANO, ona tehdy mluvila za klub ANO, řekl, jak bude provedena ta garance na úrovni obcí, a ta prostě v Ústavě být musí.
ps2013-008-01-010-008.u10.p2.s4 Na ústavní úrovni nemůže být takto povšechný text.
ps2013-008-01-010-008.u10.p2.s5 Pokud se bavíme o tom, že obsahovat Ústava garance, neboť v jiném článku Ústavy je garantováno právo na samosprávu obcí.
ps2013-008-01-010-008.u10.p2.s6 Je důležité, aby i text Ústavy byl vnitřně nerozporný.
ps2013-008-01-010-008.u10.p2.s7 A chci říci, že ta mnou předložená novela nebyla mým vlastním výmyslem.
ps2013-008-01-010-008.u10.p2.s8 Právě omezení Nejvyššího kontrolního úřadu ve vztahu k obcím na ústavní úrovni byl text, který prošel Legislativní radou vlády, to znamená orgánem vlády, v tom minulém období, a připomínám, že zde prošel velmi širokým politickým konsensem, že ta ústavní novela bude právě výčtová, kazuistická.
ps2013-008-01-010-008.u10.p2.s9 Pro ten ústavní text hlasovalo skoro všech, tuším, že to bylo 165 poslanců a poslankyň.
ps2013-008-01-010-008.u10.p2.s10 To není malá většina.
ps2013-008-01-010-008.u10.p3.s1 Nyní to celé převracíme.
ps2013-008-01-010-008.u10.p3.s2 nemám v zásadě nic proti tomu, ale chci slyšet garance, které budou zaznívat právě z úst představitelů politické strany, která ovládá Senát.

Text viewDownload CoNNL-U