ps2013-008-01-010-008.u1.p1.s1
8 . ps2013-008-01-010-008.u1.p1.s2
Návrh poslanců Stanislava Polčáka , Andreje Babiše , Pavla Bělobrádka a dalších na vydání ústavního zákona , kterým se mění ústavní zákon č . 1 / 1993 Sb . , Ústava České republiky , ve znění pozdějších ústavních zákonů / sněmovní tisk 43 / - druhé čtení ps2013-008-01-010-008.u1.p2.s1
Prosím , aby u stolku zpravodajů zaujal své místo pan poslanec Stanislav Polčák jako zástupce navrhovatelů a aby byli připraveni zpravodajové jednotlivých výborů , a to pan poslanec Lukáš Pleticha , pan poslanec Pavel Blažek a pan poslanec Štěpán Stupčuk . ps2013-008-01-010-008.u1.p2.s2
Pokud jde o ústavní novelu , byl bych rád , aby zpravodajem , který bude sledovat rozpravu , byl zpravodaj ústavněprávního výboru a aby zaujal místo u stolku zpravodajů . ps2013-008-01-010-008.u1.p2.s3
Ostatní mohou zůstat na svých místech . ps2013-008-01-010-008.u1.p3.s1
Nyní tedy žádám pana poslance Stanislava Polčáka , aby se ujal slova . ps2013-008-01-010-008.u2.p1.s1
Děkuji , pane předsedající . ps2013-008-01-010-008.u2.p1.s2
Vážené kolegyně , vážení kolegové , vážení členové vlády , dovoluji si ve druhém čtení velmi krátce uvést tento projednávaný tisk , který se týká změny Ústavy a zejména kompetencí a postavení Nejvyššího kontrolního úřadu v českém ústavním systému , a na to navazující normu zákona , která předložena byla , nicméně Sněmovnou byla vrácena , a následně tedy předpokládám , že bude debata i o té zákonné normě , která by měla potom vzejít z ústavního textu . ps2013-008-01-010-008.u2.p2.s1
Je důležité říci , že projednávaný sněmovní tisk byl v zásadě recepcí toho , co již Sněmovna schválila v minulém období , co bylo přijato širokým politickým konsensem , nicméně takto předložený tisk byl v rámci projednávání dvou výborů poměrně radikálně přepracován a pozměněn . ps2013-008-01-010-008.u2.p3.s1
Já chci na začátku své řeči říci , že pro mě jsou pozměňovací návrhy , které přijaly oba výbory , v zásadě akceptovatelné , s jistou výhradou u výboru ústavněprávního , který přijal pozměňující návrh , který je trochu odlišný od pozměňujícího návrhu přijatého v kontrolním výboru . ps2013-008-01-010-008.u2.p3.s2
Liší se v tom , že může obsahovat poměrně zásadní interpretační nejasnost , která by nastala už na úrovni Ústavy , neboť říká - a v tomto bych si dovolil v zásadě citovat - , že se bude kontrolovat ze strany Nejvyššího kontrolního úřadu výkon vlastnických práv , která má stát , resp . územně samosprávné celky , v obchodních společnostech , podnicích . ps2013-008-01-010-008.u2.p3.s3
Je otázkou , jestli takto zvolená formulace je nejšťastnější a zdali dopadá i na všechny další subjekty , což jsou například Česká televize , Český rozhlas , Česká tisková kancelář , které v původním návrhu jsou vypočítány jako ty , které kontrolovány býti mohou . ps2013-008-01-010-008.u2.p3.s4
Z tohoto ústavního vymezení si myslím , že je minimálně ústavně sporné , zdali budou ve stejném rozsahu kontrolovány například společnosti vlastněné obcemi , neboť může tato interpretace dávat za odpověď na tuto otázku , jakou kontrolu tedy bude Nejvyšší kontrolní úřad provádět , tak tato interpretace může svádět k tomu , že se bude kontrolovat , jak stát vykonává , resp . územně samosprávný celek , tato vlastnická práva . ps2013-008-01-010-008.u2.p4.s1
Nerozumím tomu , proč není v usnesení ústavněprávního výboru prostě napsáno , že se kontrolují tyto subjekty , proč je tam vazba nebo proč je tam formulace " výkon vlastnických práv " . ps2013-008-01-010-008.u2.p4.s2
Já jsem tuto otázku konzultoval i s několika odborníky , kolegy na ústavní právo , a zejména na správní právo , a skutečně tato nejasnost zde je . ps2013-008-01-010-008.u2.p4.s3
Minimálně je tedy třeba ze strany těch , kteří prosadili toto usnesení , aby je odůvodnili a obhájili v tom , že dopadá podle jejich názoru i na postavení České televize a dalších subjektů , které , myslím si , by měly být pod tou kontrolou , a dále , jak je to myšleno s tou kontrolou v subjektech , v nichž má stát , resp . územně samosprávné celky , podíl . ps2013-008-01-010-008.u2.p5.s1
Dále chci upozornit na to , že by v rámci takto přijaté ústavní novely mělo být už i při jejím přijímání zřejmé , kam ta hranice bude sahat na zákonné úrovni , protože v zákoně , který já jsem předkládal , hranice byla stanovena většinovým podílem nad 50 % . ps2013-008-01-010-008.u2.p5.s2
Nyní to nevíme . ps2013-008-01-010-008.u2.p5.s3
Bude to jaká hranice ? ps2013-008-01-010-008.u2.p5.s4
Bude to hranice menší ? ps2013-008-01-010-008.u2.p5.s5
Jsou okolní státy , které tu hranici mají menší , ale měli bychom vědět , co bude zákonnou změnou , která se bude opírat o tento ústavní text . ps2013-008-01-010-008.u2.p6.s1
V neposlední řadě chci požádat kolegy především ze sociální demokracie a pana premiéra , aby dali jistou záruku a garanci , že tato rozšířená kontrola Nejvyššího kontrolního úřadu bude akceptována Senátem , protože minulá úprava , která naopak omezovala , pokud jde o práva obcí právě kontrolu na zákonnost , tak tato ústavní novela , jak byla mnou předložena , je zatím odmítnuta a je předkládán pozměňující návrh , který zahrnuje u obcí a měst plnou kontrolu . ps2013-008-01-010-008.u2.p6.s2
Takže já prosím kolegy ze sociální demokracie a pana premiéra Sobotku osobně , aby dali garanci , že pokud Sněmovna schválí takhle přísnou novelu Ústavy , že takto přísná novela Ústavy projde v Senátu , abychom se opět nedočkali stejné blamáže , jako tomu bylo v předminulém roce , kdy byla Ústava schválena v Poslanecké sněmovně , ale v Senátu neprošla . ps2013-008-01-010-008.u2.p6.s3
Takže já se skutečně ptám představitelů sociální demokracie , kteří mají většinu v Senátu , zda jsou schopni takovou garanci dát . ps2013-008-01-010-008.u2.p6.s4
Namísto toho , aby byl hledán konsensus mezi dvěma komorami , tak jsme byli svědky debaty , kterou vedli poslanci a senátoři , a jako by se vůbec neposlouchali . ps2013-008-01-010-008.u2.p6.s5
Senátoři jasně říkali na jednání ústavněprávního výboru , že nejsou pro už předložený text , který byl pro obce příznivější než to , co je teď navrhováno v přijatých usneseních jak kontrolního výboru , tak ústavněprávního výboru . ps2013-008-01-010-008.u2.p7.s1
Zároveň chci říci , že mě překvapilo i to , jak v té věci byla činná - resp . nečinná - paní ministryně Jourová . ps2013-008-01-010-008.u2.p7.s2
Paní ministryně Jourová zde v prvním čtení řekla , a já si to dovolím citovat , protože si myslím , že to je poměrně signifikantní : " Za klub ANO bych chtěla říci , že my souhlasíme s principem posílení kompetencí NKÚ a že předpokládáme , že během legislativního procesu bude prostor k tomu , abychom otevřeli otázku kontroly samospráv tak , abychom se nedotkli jejich ústavního práva na samosprávné hospodaření s majetkem , a dále potom kontroly obchodních společností s veřejnou majetkovou účastí tak , abychom se opět nedotkli jejich možnosti vůbec operovat na trhu . " ps2013-008-01-010-008.u2.p7.s3
Nic z toho předloženo nebylo a je předkládán pravý opak . ps2013-008-01-010-008.u2.p8.s1
Takže já nejenže se ptám pana premiéra Sobotky , jestli dává tuto garanci za Senát , ale ptám se paní ministryně Jourové , co dělala po celou dobu vyjednávání v rámci prodloužené doby legislativního procesu , protože to , co je předkládáno , je opačné . ps2013-008-01-010-008.u2.p8.s2
Je to rozšíření toho , co se týká obcí a měst , to znamená plná kontrola . ps2013-008-01-010-008.u2.p9.s1
Já proti tomu nejsem . ps2013-008-01-010-008.u2.p9.s2
Já jsem to říkal už několikrát veřejně , ale chtěl jsem vyhovět volání ze Senátu . ps2013-008-01-010-008.u2.p9.s3
Senát je v této věci nepřehlasovatelný . ps2013-008-01-010-008.u2.p9.s4
Senátoři nejsou hloupí lidé a dobře vědí , že pokud si to neprosadí do Ústavy , tak na zákon už se spolehnout nemohou , protože pokud jde o zákon , může Poslanecká sněmovna přehlasovat jejich veto a bude určitě vypadat podle její vůle . ps2013-008-01-010-008.u2.p9.s5
Senátoři to moc dobře vědí a budou chtít a budou požadovat garance do ústavního textu . ps2013-008-01-010-008.u2.p9.s6
Ostatně o nich hovořila i paní ministryně , ale žádný pozměňující návrh tohoto typu předložen nebyl a naopak byly schváleny texty zcela opačné . ps2013-008-01-010-008.u2.p10.s1
Já se domnívám , že všechno může být vlastně jenom hra . ps2013-008-01-010-008.u2.p10.s2
Hra na to , jak se bude rozšiřovat kompetence Nejvyššího kontrolního úřadu , ale naopak , žádné kompetence se nerozšíří a v různých obchodních společnostech , které jsou pod vlivem nové vlády , nových ministrů , anebo i územně samosprávných celků , se bude krást dál . ps2013-008-01-010-008.u2.p11.s1
Děkuji . ps2013-008-01-010-008.u3.p1.s1
Děkuji zástupci navrhovatelů a žádám jednotlivé zpravodaje , aby se vyjádřili . ps2013-008-01-010-008.u3.p1.s2
Nejdříve pan poslanec Lukáš Pleticha . ps2013-008-01-010-008.u3.p1.s3
Prosím , pane poslanče , máte slovo . ps2013-008-01-010-008.u4.p1.s1
Vážený pane předsedající , vážená vládo , vážené kolegyně a kolegové , ústavněprávní výbor dostal tento materiál k projednání a projednával ho opakovaně . ps2013-008-01-010-008.u4.p1.s2
Při prvém projednávání ho přerušil , to bylo dne 11 . 3 . 2014 , a následně si ho vzal opět na jednání a bylo to na dalším zasedání dne 23 . 4 . 2014 , kdy byl schválen i jeden z pozměňovacích návrhů , tedy ten návrh , který vzešel z ústavněprávního výboru a ke kterému se za chvilku dostaneme . ps2013-008-01-010-008.u4.p2.s1
Při debatě , jak už při tom přerušení v březnu , tak i v dubnu , se řešila zásadní otázka , jak by mělo být koncipováno toto ustanovení a vymezeny pravomoci Nejvyššího kontrolního úřadu . ps2013-008-01-010-008.u4.p2.s2
Jestli tím , že tam bude vyjmenováno , kdo koho bude kontrolovat , anebo co a podle jakých kritérií . ps2013-008-01-010-008.u4.p2.s3
Nakonec převážilo mínění , že lepší je vymezit nějakým způsobem , co se bude kontrolovat podle určitých kritérií , a podle toho byl koncipován návrh , který tam byl předložen . ps2013-008-01-010-008.u4.p2.s4
V obdobné filozofii byl potom následně , to bylo vlastně i předtím , podán pozměňovací návrh a projednán v kontrolním výboru a k tomu se potom vyjádří kolega Stupčuk . ps2013-008-01-010-008.u4.p3.s1
Takže dneska tady máme dva návrhy a z reakcí , které posléze došly , se ukazuje , že větší podporu má návrh , který byl schválen v kontrolním výboru , byl odsouhlasen a podpořen i Rekonstrukcí státu , protože to je to , co oni chtějí , a lépe se o něm vyjádřil i samotný Nejvyšší kontrolní úřad . ps2013-008-01-010-008.u4.p3.s2
Bude to potom na nás , jak dále budeme pokračovat . ps2013-008-01-010-008.u4.p3.s3
Stav je takový , že zde máme dva podobné návrhy , přičemž jeden má větší podporu těch , kterých se to týká . ps2013-008-01-010-008.u4.p3.s4
A to je asi v této chvíli z mé strany všechno . ps2013-008-01-010-008.u5.p1.s1
Děkuji panu zpravodaji . ps2013-008-01-010-008.u5.p1.s2
Nyní žádám pana poslance Pavla Blažka , který je zpravodajem výboru pro veřejnou správu . ps2013-008-01-010-008.u5.p1.s3
Prosím , pane poslanče . ps2013-008-01-010-008.u6.p1.s1
Dobrý den . ps2013-008-01-010-008.u6.p1.s2
Děkuji za slovo , nebo spíše děkuji za větu . ps2013-008-01-010-008.u6.p1.s3
Výbor projednávání tohoto bodu přerušil . ps2013-008-01-010-008.u6.p1.s4
Děkuji za pozornost . ps2013-008-01-010-008.u7.p1.s1
Děkuji . ps2013-008-01-010-008.u7.p1.s2
Nyní pan poslanec Štěpán Stupčuk za výbor kontrolní . ps2013-008-01-010-008.u7.p1.s3
Prosím , pane poslanče , máte slovo . ps2013-008-01-010-008.u8.p1.s1
Děkuji za slovo , pane předsedající . ps2013-008-01-010-008.u8.p1.s2
Vážené kolegyně , kolegové , kontrolní výbor se předmětným návrhem novely Ústavy zabýval na své 4 . schůzi dne 27 . února 2014 s tím , že na této schůzi kontrolního výboru byl mnou načten pozměňovací návrh a kontrolní výbor jej přijal a ve znění tohoto pozměňovacího návrhu označeného jako 43 / 3 tohoto tisku doporučuje Poslanecké sněmovně , aby takto schválila návrh , který je dnes předmětem projednávání . ps2013-008-01-010-008.u8.p2.s1
Já bych chtěl ještě říci k tomuto pozměňovacímu návrhu , proč vznikl . ps2013-008-01-010-008.u8.p2.s2
Pozměňovací návrh vznikl proto , aby byla vyslyšena volání , která volala po tom , aby potenciálně předmětem nezávislé , nestranné kontroly byly jakékoliv veřejné prostředky či veřejný majetek , a to si troufám tvrdit , že verze kontrolního výboru splňuje nejpřesněji . ps2013-008-01-010-008.u8.p2.s3
A samozřejmě takováto ústavní změna vytváří možnost , ale míru toho , jakým způsobem naplníme možnosti , které nám dá Ústava , to znamená , bavíme - li se o kvalitě a kvantitě kontroly , kterou potenciálně bude vykonávat Nejvyšší kontrolní úřad , tak to samozřejmě bude potom předmětem samotného zákona o Nejvyšším kontrolním úřadu . ps2013-008-01-010-008.u8.p2.s4
Já očekávám , že diskuse se potom povede samozřejmě i k tomuto zákonu . ps2013-008-01-010-008.u8.p3.s1
Asi by bylo správné se na tomto místě ještě vyjádřit k těm dvěma alternativním návrhům zákona proto , abyste měli ulehčené ono rozhodování , který z těch tří návrhů splňuje nejlépe předpoklad toho , aby tady byla zaručena dostatečná nezávislá , nestranná kontrola hospodaření se všemi veřejnými prostředky či veřejným majetkem . ps2013-008-01-010-008.u8.p3.s2
Předložený původní návrh , ta poslanecká iniciativa byla příliš kazuistická . ps2013-008-01-010-008.u8.p3.s3
Pokud se podíváte na to , jakým způsobem je psaná Ústava , tak už na první pohled seznáte , že z formálního vyjádření se spíše jedná o zákonnou normu než o ústavní normu , nehledě na to , že čím je ta norma podrobnější , tak v té své úpravě tím zase vylučuje všechno to , co není předmětem té úpravy . ps2013-008-01-010-008.u8.p3.s4
Proto by se taková to podrobná ustanovení příliš v Ústavě objevovat neměla a měla by spíše Ústava obsahovat základní principy , ideje abstraktně vyjádřené a potom prováděné , naplňované jednotlivými zákony , event . dalšími právními předpisy . ps2013-008-01-010-008.u8.p4.s1
To , co bylo samozřejmě také rozporuplné na tom samotném původním návrhu , bylo kritérium zákonnosti , které mělo být oním kritériem pro posuzování kontroly uplatňované vůči samosprávám . ps2013-008-01-010-008.u8.p4.s2
Jenomže zákonnost jako taková je už dnes předmětem kontroly ze strany státní správy na úrovni Ministerstva vnitra , to za prvé , a za druhé samy zákony , které regulují hospodaření samospráv , ukládají povinnosti , že obce a kraje mají postupovat hospodárně . ps2013-008-01-010-008.u8.p4.s3
To znamená , že samozřejmě ps2013-008-01-010-008.u8.p4.s4
Nejvyšší kontrolní úřad , pokud by měl hodnotit tu zákonnost , zda dodržují zákony , tak by materiálně v rámci prováděné kontrolní činnosti musel posuzovat , zda je tam dodržen ten soulad , naplňovaná hospodárnost a účelnost . ps2013-008-01-010-008.u8.p4.s5
To znamená , že toto ustanovení , které se objevuje v návrhu , samozřejmě by bylo setřeno praxí , neodpovídalo by skutečnosti . ps2013-008-01-010-008.u8.p4.s6
A ten pozměňovací návrh , který byl předložen v ústavněprávním výboru , v podstatě konzervuje současný stav , kdy není možné efektivně vykonávat kontrolu ze strany Nejvyššího kontrolního úřadu tam , kde stát má majetkové podíly , protože předmětem kontroly je pouze výkon akcionářských práv , a nikoliv hospodaření takových společností jako celku . ps2013-008-01-010-008.u8.p4.s7
A jestli je něco zřejmé z více než dvacetileté praxe Nejvyššího kontrolního úřadu , tak je to právě to , že není schopen efektivně kontrolovat hospodaření s majetkovými podíly účastí státu v těchto společnostech . ps2013-008-01-010-008.u8.p5.s1
Já uzavírám , že pozměňovací návrh , který tady byl schválen v kontrolním výboru a který je označen 43 / 3 , má podporu , tedy jak kladné stanovisko vlády , tak i samotného Nejvyššího kontrolního úřadu , a myslím si , že k tomu bychom neměli zůstat neteční . ps2013-008-01-010-008.u8.p5.s2
Děkuji v tuto chvíli za pozornost . ps2013-008-01-010-008.u9.p1.s1
Děkuji panu zpravodaji a otevírám obecnou rozpravu . ps2013-008-01-010-008.u9.p1.s2
Ještě než dám první slovo , protože nemám žádnou písemnou přihlášku , tak konstatuji ještě , že v kavárně je klíč od auta , a kdo ho tam zanechal , ať si ho vyzvedne , aby mu pak náhodou večer nechyběl . ps2013-008-01-010-008.u9.p2.s1
Nyní v obecné rozpravě pan poslanec Stanislav Polčák . ps2013-008-01-010-008.u9.p2.s2
Prosím , pane poslanče , máte slovo . ps2013-008-01-010-008.u10.p1.s1
Děkuji . ps2013-008-01-010-008.u10.p1.s2
Nebo bude vozidlo zkontrolováno NKÚ . ps2013-008-01-010-008.u10.p2.s1
K tomu , co řekli páni kolegové zpravodajové , jim chci poděkovat , že nezneužili svého postavení zpravodajů , že by se nechali vyprovokovat v zásadě mnou k odpovědím na ty otázky . ps2013-008-01-010-008.u10.p2.s2
Ale teď v rámci obecné diskuse bych přece jen očekával v obecné rozpravě , že bude tedy diskuse probíhat i k tomu , co já jsem zde zmínil , a to si myslím , že je velmi podstatné . ps2013-008-01-010-008.u10.p2.s3
Paní ministryně Jourová zde bohužel není , leč je důležité , aby i ona , nebo resp . někdo za klub ANO , ona tehdy mluvila za klub ANO , řekl , jak bude provedena ta garance na úrovni obcí , a ta prostě v Ústavě být musí . ps2013-008-01-010-008.u10.p2.s4
Na ústavní úrovni nemůže být takto povšechný text . ps2013-008-01-010-008.u10.p2.s5
Pokud se bavíme o tom , že má obsahovat Ústava garance , neboť v jiném článku Ústavy je garantováno právo na samosprávu obcí . ps2013-008-01-010-008.u10.p2.s6
Je důležité , aby i text Ústavy byl vnitřně nerozporný . ps2013-008-01-010-008.u10.p2.s7
A já chci říci , že ta mnou předložená novela nebyla mým vlastním výmyslem . ps2013-008-01-010-008.u10.p2.s8
Právě omezení Nejvyššího kontrolního úřadu ve vztahu k obcím na ústavní úrovni byl text , který prošel Legislativní radou vlády , to znamená orgánem vlády , v tom minulém období , a já připomínám , že zde prošel velmi širokým politickým konsensem , že ta ústavní novela bude právě výčtová , kazuistická . ps2013-008-01-010-008.u10.p2.s9
Pro ten ústavní text hlasovalo skoro všech , tuším , že to bylo 165 poslanců a poslankyň . ps2013-008-01-010-008.u10.p2.s10
To není malá většina . ps2013-008-01-010-008.u10.p3.s1
Nyní to celé převracíme . ps2013-008-01-010-008.u10.p3.s2
Já nemám v zásadě nic proti tomu , ale chci slyšet garance , které budou zaznívat právě z úst představitelů té politické strany , která ovládá Senát .