ps2013-006-05-004-023.u1.p1.s1
23 . ps2013-006-05-004-023.u1.p1.s2
Návrh poslanců Radima Fialy , Tomia Okamury , Petra Adama , Augustina Karla Andrleho Sylora , Marka Černocha , Karla Fiedlera , Olgy Havlové , Jany Hnykové , Jaroslava Holíka , Davida Kádnera , Martina Lanka , Karla Pražáka , Milana Šarapatky a Jiřího Štětiny na vydání zákona , kterým se mění zákon č . 235 / 2004 Sb . , o dani z přidané hodnoty , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 39 / - prvé čtení ps2013-006-05-004-023.u1.p2.s1
Stanovisko vlády jsme obdrželi jako tisk 39 / 1 . ps2013-006-05-004-023.u1.p2.s2
Prosím opět pana poslance Fialu , aby návrh za navrhovatele uvedl . ps2013-006-05-004-023.u1.p2.s3
Prosím , pane poslanče , máte slovo . ps2013-006-05-004-023.u2.p1.s1
Děkuji , vážený pane předsedo . ps2013-006-05-004-023.u2.p1.s2
Kolegyně , kolegové , tato novela zákona ruší zákonné ručení za odvod daně z přidané hodnoty příjemcem plnění od nespolehlivého plátce . ps2013-006-05-004-023.u2.p2.s1
Jak jsme již deklarovali před volbami , chtít po občanech či firmách , aby zodpovídali za to , zda jejich obchodní partner platí , či neplatí daně , je naprostý nesmysl . ps2013-006-05-004-023.u2.p2.s2
Pokud stát chce , aby neplatiči daní nepodnikali , ať jim zruší firmy , ať je sankcionuje . ps2013-006-05-004-023.u2.p2.s3
Ale nemůžeme přece převádět povinnosti státu na poctivé podnikatele . ps2013-006-05-004-023.u2.p2.s4
Proč v tomto boji mezi firmami , neplatiči a státem má trpět třetí strana ? ps2013-006-05-004-023.u2.p2.s5
Proč má nést úbytky podnikatel , který se sám ničeho špatného nedopustil ? ps2013-006-05-004-023.u2.p2.s6
Tím spíše , že v reálném pracovním procesu podnikatel nemá šanci bezpečně a v reálném čase zjišťovat aktuální platební morálku svých obchodních partnerů . ps2013-006-05-004-023.u2.p2.s7
Jak neustále opakujeme , některé obchody probíhají v delším horizontu a ze solidní firmy se často přes noc i díky druhotné platební neschopnosti může kdykoli stát neplatič . ps2013-006-05-004-023.u2.p2.s8
Copak poctivý podnikatel , řádně platící své daně a nesoucí nespočet rizik podnikání , kterým se nelze vyhnout , skutečně musí nést i toto zcela zbytečné břemeno ? ps2013-006-05-004-023.u2.p3.s1
Stávající úprava je účelové překroucení spravedlnosti ve prospěch státu . ps2013-006-05-004-023.u2.p3.s2
Chceme - li tento přístup státu akceptovat , zaveďme rovnou institut rukojmí všude tam , kde to bude vhodné a hlavně pohodlné pro stát . ps2013-006-05-004-023.u2.p4.s1
Kolegyně , kolegové , pokud souhlasíte s tím , že občan v demokratické zemi nemůže být rukojmím státní moci , pak podpořte navrženou novelu . ps2013-006-05-004-023.u2.p4.s2
Děkuji . ps2013-006-05-004-023.u3.p1.s1
Ano , děkuji , pane poslanče , a prosím pana zpravodaje , kterým je opět pan poslanec Votava , aby se ujal slova . ps2013-006-05-004-023.u4.p1.s1
Děkuji za slovo , vážený pane předsedo . ps2013-006-05-004-023.u4.p1.s2
Kolegyně , kolegové , ani v tomto případě předkladatele nepotěším , protože mé stanovisko bude obdobné jako v tom prvém případě - nesouhlasné . ps2013-006-05-004-023.u4.p1.s3
Navrhovaná právní úprava ruší zákonné ručení za odvod daně z přidané hodnoty příjemce plnění od nespolehlivého plátce . ps2013-006-05-004-023.u4.p1.s4
Tato povinnost znamená samozřejmě zatížení určitým způsobem obchodního styku , to pravda je , nicméně je podstatným nástrojem v boji s daňovými úniky především , a to zejména , v oblasti podvodných řetězených transakcí . ps2013-006-05-004-023.u4.p1.s5
To je dneska celoevropský problém , který se bohužel nevyhýbá ani České republice . ps2013-006-05-004-023.u4.p2.s1
Daňové úniky v oblasti daně z přidané hodnoty mají zásadní dopady na veřejné rozpočty , to je obecně známo , a vládní koalice i ve své koaliční smlouvě deklaruje boj proti daňovým únikům a chce také výběr daní zásadně změnit , zlepšit . ps2013-006-05-004-023.u4.p2.s2
Jenom pro vaši představu - firmy dluží státu na daních desítky miliard korun , přitom jde často o podvody právě při neplacení daně z přidané hodnoty , takzvané kolotočové obchody , řetězení . ps2013-006-05-004-023.u4.p3.s1
Nedoplatky na dani z přidané hodnoty stouply za dva roky od roku 2010 do 2012 z 57 miliard na více než 82 miliard korun . ps2013-006-05-004-023.u4.p3.s2
Ke konci dubna 2013 finanční úřady evidovaly 77 firem , jejichž nedoplatky na dani z přidané hodnoty byly vyšší než 100 milionů korun , celkem to dělalo 26 miliard korun od těchto firem , které dlužily na dani z přidané hodnoty . ps2013-006-05-004-023.u4.p3.s3
A většina těchto dlužníků sídlí na fiktivních adresách , jde o fiktivní firmy založené právě pro účely podvodu v placení daně z přidané hodnoty nebo se jedná o tzv . bílé koně . ps2013-006-05-004-023.u4.p4.s1
Proto , dámy a pánové , já i u tohoto návrhu zákona o změně daně z přidané hodnoty navrhuji jeho zamítnutí . ps2013-006-05-004-023.u4.p4.s2
Děkuji . ps2013-006-05-004-023.u5.p1.s1
Děkuji a otevírám rozpravu - pan poslanec Stanjura se hlásí . ps2013-006-05-004-023.u5.p1.s2
Prosím , máte slovo . ps2013-006-05-004-023.u6.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2013-006-05-004-023.u6.p1.s2
Já bych chtěl připomenout , že to ručení není absolutní , že ručení je za jeden daňový doklad nebo fakturu , jak jsme zvyklí říkat , ve výši 700 tisíc korun na jednom daňovém dokladu , na jedné faktuře . ps2013-006-05-004-023.u6.p1.s3
To znamená , to je evidentní ochrana živnostníků a malých a středních podnikatelů , protože každý z nich , kdo podniká , si může spočítat , kolik faktur , na kterých je zdanitelné plnění za 700 tisíc , ročně obdrží . ps2013-006-05-004-023.u6.p1.s4
Bezesporu to zvyšuje administrativní náročnost , zejména těch velkých , na druhé straně to může pomoci v boji proti podvodníkům a těm , kteří okrádají stát na DPH . ps2013-006-05-004-023.u6.p2.s1
Nicméně bychom měli chtít potom , aby i finanční úřady byly v tom aktivnější . ps2013-006-05-004-023.u6.p2.s2
Zkušenost z mého volebního obvodu a z mého regionu - pokud firma , která většinou platí DPH , najednou vykáže žádost o vratku DPH ve výši 50 , 70 tisíc , dostane tam kontrolu . ps2013-006-05-004-023.u6.p2.s3
Dá se to pochopit , pokud se (nesrozumitelné) , takže nevyplatí se ty peníze . ps2013-006-05-004-023.u6.p2.s4
Přijde kontrola , zkontroluje se to , oprávněné - neoprávněné . ps2013-006-05-004-023.u6.p2.s5
Myslím , že kdybychom tohle aktivně používali u těch velkých částek , tak se nám podaří ty daňové úniky snížit . ps2013-006-05-004-023.u6.p3.s1
Toto je nástroj , jak ne že je vymýtíme , jak je omezíme . ps2013-006-05-004-023.u6.p3.s2
Myslím si , že ten nástroj jsme zavedli teprve nedávno do našeho právního řádu , a myslím si , že je třeba ho tam ponechat . ps2013-006-05-004-023.u6.p3.s3
Můžeme vést debatu , jestli 700 tisíc je ta správná hodnota , nebo není . ps2013-006-05-004-023.u6.p3.s4
A až se shodneme případně na nějaké jiné hodnotě , tak bychom mohli přistoupit ke změně legislativy . ps2013-006-05-004-023.u6.p4.s1
Doporučoval bych to minimálně rok , možná dva nechat běžet , vyhodnotit to , komunikovat i s podnikatelskou veřejností , kolika případů se to týká , abychom skutečně věděli , jak velkou byrokratickou zátěž to přineslo . ps2013-006-05-004-023.u6.p4.s2
Že to přináší - není třeba se tvářit , že to nepřináší žádné administrativní zatížení podnikatelů a firem . ps2013-006-05-004-023.u6.p5.s1
Nicméně chci připomenout pro ty , kteří by se snad obávali , že se to týká úplně všech a úplně každé faktury , že se to skutečně týká jenom zdanitelného plnění , kde hodnota je vyšší než 700 tisíc korun . ps2013-006-05-004-023.u6.p5.s2
Takže si myslím , že ti malí jsou z tohoto systému logicky vyňati , protože pokud máte obrat dva , tři , čtyři , pět milionů korun ročně , tak určitě nevyrobíte nedoplatky DPH ve výši desítek miliard korun , které reálně existují a které si někdo odnesl a nevrátil státnímu rozpočtu . ps2013-006-05-004-023.u7.p1.s1
Pan poslanec Fiala . ps2013-006-05-004-023.u8.p1.s1
Děkuji . ps2013-006-05-004-023.u8.p1.s2
Ještě velmi krátce bych se zamyslel nad oběma dvěma těmi novelami . ps2013-006-05-004-023.u8.p1.s3
Víte , statisticky , jak už jsem řekl , jde asi o 250 tisíc malých a středních živnostníků . ps2013-006-05-004-023.u8.p1.s4
A možná se někteří z vás budete divit , ale právě tito malí a střední živnostníci mají největší podíl daní , které platí do státního rozpočtu . ps2013-006-05-004-023.u8.p1.s5
To znamená větší , než jsou velké společnosti , o kterých si myslíme , že platí obrovské daně . ps2013-006-05-004-023.u8.p1.s6
Samozřejmě platí , ale suma těchto daní u malých a středních živnostníků je nejvyšším podílem daní ve státním rozpočtu . ps2013-006-05-004-023.u8.p2.s1
Chtěl bych říct , že ve čtvrtek zde budeme číst zprávu o podnikání , zprávu o malých a středních podnikatelích , a že to není úplně veselé čtení . ps2013-006-05-004-023.u8.p2.s2
To jsou lidé , kteří mnohdy dnes bojují o přežití těch svých společností , těch svých malých firem , těch řemesel a toho , co dělají , a rozhodují se o tom , jestli budou v této činnosti dál pokračovat , anebo jestli - tak jak jsme už o tom mluvili dnes na začátku kvůli nezaměstnanosti - jestli se rozhodnou , že svoje řemeslo pověsí na hřebík a sem tam si přivydělají nějakou brigádou , stanou se součástí šedé ekonomiky , anebo vejdou do hypermarketu sociálních dávek . ps2013-006-05-004-023.u8.p2.s3
To prostě u nás funguje a tito lidé , když si to spočítají , tak na tom mohou být ještě líp , než jsou na tom v situaci , kdy podnikají , kdy drží svou firmu , kdy mají vlastní odpovědnost za sebe a za svoje rodiny na vlastních bedrech . ps2013-006-05-004-023.u8.p2.s4
Takže jsem přesvědčen , že nejenom pro ně , aby přežili , ale pro celý náš systém jsou to důležité dvě novely . ps2013-006-05-004-023.u8.p3.s1
Ještě závěrečnou větu . ps2013-006-05-004-023.u8.p3.s2
Hnutí Úsvit dnes předložilo podle mého názoru Poslanecké sněmovně novely natolik zásadní a nezbytné , že jejich neprosazení může znamenat jedinou věc - že současné reprezentaci v Poslanecké sněmovně chybí politická vůle pomoct živnostníkům , pomoct malým a středním podnikatelům , prostě pomoct lidem , kteří v sobě našli odvahu v této republice podnikat . ps2013-006-05-004-023.u9.p1.s1
Děkuji panu poslanci . ps2013-006-05-004-023.u9.p1.s2
Ptám se , jestli ještě někdo se chce přihlásit do obecné rozpravy . ps2013-006-05-004-023.u9.p1.s3
Není tomu tak , tudíž končím obecnou rozpravu . ps2013-006-05-004-023.u9.p1.s4
Prosím případně o závěrečná slova pana navrhovatele a pana zpravodaje . ps2013-006-05-004-023.u10.p1.s1
Děkuji za slovo , vážená paní místopředsedkyně . ps2013-006-05-004-023.u10.p1.s2
Myslím , že to , co říkal pan kolega Stanjura , s tím se samozřejmě ztotožňuji . ps2013-006-05-004-023.u10.p1.s3
Po těch legislativních úpravách , které byly ke konci roku , tak došlo , ano , ke zjemnění , zmírnění , že se jedná o platby nad 700 tisíc korun . ps2013-006-05-004-023.u10.p1.s4
Původně to bylo bez jakéhokoliv omezení . ps2013-006-05-004-023.u10.p1.s5
Také co se týká lustrování těch firem , tam také došlo ke změně . ps2013-006-05-004-023.u10.p1.s6
Ty subjekty nebudou muset lustrovat tisíce těch dalších subjektů , ale zase se to omezuje řádově na desítky , možná stovky subjektů . ps2013-006-05-004-023.u10.p2.s1
Navrhuji , tak jak jsem řekl už i ve zpravodajské zprávě , znovu to opakuji , ale přesto zamítnutí tohoto návrhu zákona . ps2013-006-05-004-023.u11.p1.s1
Děkuji panu zpravodaji . ps2013-006-05-004-023.u11.p1.s2
Táži se ještě pana navrhovatele , zda chce závěrečné slovo . ps2013-006-05-004-023.u11.p1.s3
Není tomu tak . ps2013-006-05-004-023.u11.p2.s1
Tudíž budeme hlasovat o návrhu , který padl , a to je : zamítá se přeložený návrh . ps2013-006-05-004-023.u11.p3.s1
Zahajuji hlasování teď . ps2013-006-05-004-023.u11.p3.s2
Ptám se , kdo je pro tento návrh . ps2013-006-05-004-023.u11.p3.s3
Proti ? ps2013-006-05-004-023.u11.p4.s1
Hlasování končím a konstatuji , že hlasování číslo 90 dopadlo takto : pro bylo 93 poslanců , proti 14 . ps2013-006-05-004-023.u11.p4.s2
Výsledkem hlasování je to , že návrh byl přijat , tudíž předložený návrh se zamítá k projednávání . ps2013-006-05-004-023.u11.p4.s3
Končím tímto bod 23 . ps2013-006-05-004-023.u11.p5.s1
Přikračuji k dalšímu bodu projednávání a to je bod číslo