ps2013-005-02-001-003.u1.p1.s1
3 . ps2013-005-02-001-003.u1.p1.s2
Návrh poslanců Stanislava Polčáka , Andreje Babiše , Pavla Bělobrádka a dalších na vydání ústavního zákona , kterým se mění ústavní zákon č . 1 / 1993 Sb . , Ústava České republiky , ve znění pozdějších ústavních zákonů / sněmovní tisk 43 / - prvé čtení ps2013-005-02-001-003.u1.p2.s1
Požádal bych pana poslance Stanislava Polčáka , aby zaujal místo u stolku zpravodajů , a zpravodaje pro prvé čtení pana poslance Petra Kořenka . ps2013-005-02-001-003.u1.p2.s2
Nemám žádné přihlášky do rozpravy , rozpravu tedy mohu ukončit , protože ani nikoho dalšího nevidím , že by se do rozpravy hlásil , a ptám se , jaká jsou závěrečná slova pana navrhovatele a pana zpravodaje . ps2013-005-02-001-003.u1.p2.s3
Pane navrhovateli , máte slovo . ps2013-005-02-001-003.u2.p1.s1
Děkuji , pane místopředsedo . ps2013-005-02-001-003.u2.p1.s2
Pokud jde o proběhlou diskuzi , téměř nerad bych se k ní vracel , protože jsem netušil , že tady v tomto zákoně největším odpůrcem a bojovníkem proti němu budou kolegové z ODS . ps2013-005-02-001-003.u2.p1.s3
Takže já v této věci opakuji a tvrdím , že dochází k zásadnímu rozšíření pravomocí Nejvyššího kontrolního úřadu tak , jak byl tento návrh již formulován v květnu loňského roku . ps2013-005-02-001-003.u2.p1.s4
Byl předložen , oslavován , mohu - li to říci do jisté míry jaksi vznešeně , a dnešní podoba se nijak nezměnila kromě toho , že z toho návrhu ještě byla dále odstraněna výjimka , která byla původně přichystána pro některé společnosti , jako je např . společnost ČEZ , která byla vyjednána v minulém období . ps2013-005-02-001-003.u2.p1.s5
Takže ty návrhy jsou ještě více zaměřeny k tomu , že rozšiřují pravomoci Nejvyššího kontrolního úřadu s jedinou výjimkou a ta se týká obcí , měst a krajů . ps2013-005-02-001-003.u2.p2.s1
Já jsem zaznamenal vyjádření paní kolegyně Jourové , která hovořila ve vztahu k tomu , že je třeba nalézt adekvátní znění toho ustanovení , které za prvé bude dopadat jak i na právě některé typy společností , u kterých by se například kontrola Nejvyššího kontrolního úřadu mohla skutečně ukázat , nechci říci za škodlivou , ale ne zcela vhodnou pro jejich obchodní povahu a pro jejich postavení , které mají na kotovaných trzích . ps2013-005-02-001-003.u2.p2.s2
Tomuto já rozumím . ps2013-005-02-001-003.u2.p2.s3
Musím říci , že se jedná o námitky , které jsou vznášeny opakovaně , a byť jsem se s nimi já třeba v minulém období neztotožňoval , tak nyní byla předložena určitá podrobnější analýza ze strany právě některých těchto společností o úrovni , jak je tato problematika regulována v některých dalších členských státech EU , a musím říci , že i pro mne to bylo velmi inspirativní čtení . ps2013-005-02-001-003.u2.p2.s4
Takže v této věci jsem připraven , samozřejmě pokud tato norma bude propuštěna do dalšího čtení , debatovat , diskutovat a podílet se na případné úpravě tohoto textu . ps2013-005-02-001-003.u2.p3.s1
Pokud jde o postavení obcí a měst , trvám na tom , že výjimka , která byla stanovena již v květnu a je stejná , byla po dlouhých debatách s Úřadem vlády stanovena právě pro odpor v Senátu k původní kontrole a stylizaci kontroly , kterou Nejvyšší kontrolní úřad měl zastávat ve vztahu k obcím . ps2013-005-02-001-003.u2.p3.s2
I tak je třeba říci , že i v původním návrhu , který tady prošel v rámci ústavní většiny , bylo hledisko kontroly u územně samosprávných celků omezeno na pouhý souhlas se zákonem . ps2013-005-02-001-003.u2.p3.s3
Bylo to v § 3 odst . 2 . ps2013-005-02-001-003.u2.p3.s4
Takže to , co tady bohužel tedy vyprávěl pan prezident Kala , neodpovídá realitě . ps2013-005-02-001-003.u2.p4.s1
Mohl bych se vymezit i vůči některým výtkám , které zde padly stran použitého právnického slovníku , protože např . pojem veřejná instituce je definován v několika nálezech Ústavního soudu právě jako pojem širší a obecnější a lépe vystihující podstatu této terminologie správního práva , ale to už zabíháme do velkých podrobností . ps2013-005-02-001-003.u2.p4.s2
Je možný i druhý pojem právnické osoby veřejnoprávní povahy , který je ovšem do jisté míry z hlediska terminologie pojem užší . ps2013-005-02-001-003.u2.p4.s3
Takto bych mohl prostě vyvracet každou námitku , která zde padla . ps2013-005-02-001-003.u2.p5.s1
Já doufám , že tato norma postoupí do druhého čtení , protože se jedná o normu ústavní , na kterou musí být široký konsensus politické reprezentace , a to i napříč komorami Parlamentu . ps2013-005-02-001-003.u2.p5.s2
V případě , že by tato norma postoupila do dalšího čtení , tak je nepochybné , že pro její projednávání je třeba delšího časového úseku k tomu , aby mohla být projednána tak , aby této dohody o ústavním kompromisu mohlo býti dosaženo . ps2013-005-02-001-003.u2.p5.s3
Tomu musí odpovídat i postup při projednávání případné té další normy nebo předloženého návrhu . ps2013-005-02-001-003.u2.p6.s1
Pane místopředsedo , tady se nedá hovořit . ps2013-005-02-001-003.u3.p1.s1
Uznávám , pane navrhovateli . ps2013-005-02-001-003.u3.p1.s2
Žádám tedy všechny kolegy a kolegyně o zklidnění atmosféry , a pokud máte k debatě něco jiného , než je Ústava České republiky , prosím , přeneste tuto debatu mimo jednací sál , aby mohl zástupce navrhovatelů v klidu dokončit své závěrečné slovo . ps2013-005-02-001-003.u3.p1.s3
Žádám o to všechny kolegy . ps2013-005-02-001-003.u4.p1.s1
I pan kolega Gazdík , kdyby se usadil . ps2013-005-02-001-003.u4.p1.s2
Bylo by to vhodné . ps2013-005-02-001-003.u5.p1.s1
To vám nenáleželo , pane zpravodaji . ps2013-005-02-001-003.u6.p1.s1
To uznávám , ale vzhledem k osobě , ke které jsem mluvil , ne . ps2013-005-02-001-003.u7.p1.s1
Máte slovo . ps2013-005-02-001-003.u8.p1.s1
Musím závěrem pouze říci , že mě nepříjemně překvapila poměrně ostrá slova , která na adresu této normy pronesl pan kolega předseda Faltýnek , protože já jsem si podpisu tohoto návrhu ze strany poslanců ANO poměrně vážil . ps2013-005-02-001-003.u8.p1.s2
Nečekal jsem to , respektive byla to pro mě prostě otevřená norma , kterou jsem si nikterak nepřivlastnil . ps2013-005-02-001-003.u8.p1.s3
Jedinou snahou bylo , aby tuto normu skutečně předložilo co nejvíce poslanců . ps2013-005-02-001-003.u8.p1.s4
Proto jsem si vážil i podpisů kolegů z KDU - ČSL , samozřejmě i pana Babiše . ps2013-005-02-001-003.u8.p1.s5
A to , co prostě řekl včera pan Faltýnek , na to bych nejradši zapomněl , protože to vůbec neodpovídá realitě a radši si odpustím určitá peprná vyjádření na adresu těchto vyjádření . ps2013-005-02-001-003.u8.p2.s1
Já pevně doufám , že pokud se tedy ještě pan zpravodaj vyjádří ve vztahu k případnému prodloužení té lhůty , s čímž tedy budu souhlasit jako zástupce navrhovatelů , aby toho kompromisu bylo dosaženo co nejdříve . ps2013-005-02-001-003.u8.p2.s2
Přesto je jasné , že zákon , ten prováděcí , by měl být projednáván v návaznosti na projednávání novely . ps2013-005-02-001-003.u8.p2.s3
A pouze avizuji , že v případě , že ta norma postoupí do dalšího čtení , ta Ústava , tak bych tedy žádal , aby prováděcí zákon byl projednáván ještě rozvolněji nebo do jisté míry zaparkován v prvním čtení , dokud se nenajde ten právě předpokládaný ústavní kompromis nad textem novely Ústavy . ps2013-005-02-001-003.u8.p2.s4
Děkuji . ps2013-005-02-001-003.u9.p1.s1
Děkuji panu zástupci navrhovatelů a ptám se pana zpravodaje k jeho závěrečné zprávě . ps2013-005-02-001-003.u9.p1.s2
Prosím . ps2013-005-02-001-003.u10.p1.s1
Dobré skoro poledne , vážené kolegyně , vážení kolegové . ps2013-005-02-001-003.u10.p1.s2
Já v podstatě zopakuji jenom stanovisko ze svého úvodního vystoupení , to znamená propustit zákon do druhého čtení a kromě ústavněprávního výboru přikázat k projednání výboru pro veřejnou správu a kontrolnímu výboru , a zároveň navrhuji prodloužit lhůtu k projednání o 30 dnů . ps2013-005-02-001-003.u11.p1.s1
Ano . ps2013-005-02-001-003.u11.p1.s2
Pane zpravodaji , ale já eviduji návrh minimálně dvou poslanců na vrácení předloženého návrhu k dopracování . ps2013-005-02-001-003.u11.p2.s1
Dobře , nejdříve tedy budeme hlasovat o návrhu , který předložili páni poslanci Stanislav Grospič a pan poslanec Petr Fiala , o vrácení předloženého návrhu k dopracování . ps2013-005-02-001-003.u11.p2.s2
Ano ? ps2013-005-02-001-003.u11.p3.s1
O tomto návrhu rozhodneme v hlasování pořadové číslo 14 , které jsem zahájil , a ptám se , kdo je pro vrácení . ps2013-005-02-001-003.u11.p3.s2
Kdo je proti ? ps2013-005-02-001-003.u11.p3.s3
Děkuji vám . ps2013-005-02-001-003.u11.p4.s1
Hlasování pořadové číslo 14 . ps2013-005-02-001-003.u11.p4.s2
Z přítomných 155 pro 53 , proti 74 , návrh nebyl přijat . ps2013-005-02-001-003.u11.p5.s1
V tom případě budeme postupovat podle návrhů , které padly v rozpravě . ps2013-005-02-001-003.u11.p6.s1
Nejdříve rozhodneme o přikázání předloženého návrhu k projednání ústavněprávnímu výboru , které rozhodl předseda Poslanecké sněmovny svým rozhodnutím , a to hlasováním pořadové číslo 15 , které jsem zahájil . ps2013-005-02-001-003.u11.p6.s2
Ptám se , kdo je pro přikázání ústavněprávnímu výboru . ps2013-005-02-001-003.u11.p6.s3
Kdo je proti ? ps2013-005-02-001-003.u11.p6.s4
Děkuji vám . ps2013-005-02-001-003.u11.p7.s1
Hlasování pořadové číslo 15 . ps2013-005-02-001-003.u11.p7.s2
Z přítomných 157 pro 156 , proti nikdo . ps2013-005-02-001-003.u11.p8.s1
Dalším návrhem je výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj . ps2013-005-02-001-003.u11.p9.s1
Rozhodneme hlasováním pořadové číslo 16 , které jsem zahájil , a ptám se , kdo je pro přikázání tomuto výboru . ps2013-005-02-001-003.u11.p9.s2
Kdo je proti ? ps2013-005-02-001-003.u11.p9.s3
Děkuji vám . ps2013-005-02-001-003.u11.p10.s1
Hlasování pořadové číslo 16 . ps2013-005-02-001-003.u11.p10.s2
Z přítomných 158 pro 156 , proti nikdo , návrh byl přijat . ps2013-005-02-001-003.u11.p11.s1
Nyní rozhodneme hlasováním pořadové číslo 17 o přikázání kontrolnímu výboru . ps2013-005-02-001-003.u11.p11.s2
Kdo je pro ? ps2013-005-02-001-003.u11.p11.s3
Kdo je proti ? ps2013-005-02-001-003.u11.p11.s4
Děkuji vám . ps2013-005-02-001-003.u11.p12.s1
Hlasování pořadové číslo 17 . ps2013-005-02-001-003.u11.p12.s2
Z přítomných 158 pro 154 , proti nikdo . ps2013-005-02-001-003.u11.p12.s3
I tento návrh byl schválen . ps2013-005-02-001-003.u11.p13.s1
Konstatuji , že tento návrh byl přikázán k projednání výboru ústavněprávnímu , výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj a kontrolnímu výboru . ps2013-005-02-001-003.u11.p14.s1
Zbývá nám odhlasovat lhůtu k projednání prodlouženou o 30 dnů . ps2013-005-02-001-003.u11.p14.s2
Rozhodneme hlasováním číslo 18 , které jsem zahájil a . . . (Poslanec Polčák vznáší námitku.) Stanovisko , ano , to jsem zapomněl . ps2013-005-02-001-003.u11.p14.s3
Prohlašuji hlasování číslo 18 za zmatečné a ptám se na stanoviska předkladatele a zpravodaje . ps2013-005-02-001-003.u12.p1.s1
Já se omlouvám , možná jsem to zbytečně zkomplikoval . ps2013-005-02-001-003.u12.p1.s2
Ale skutečně , jak jsem již řekl , souhlasím s prodloužením té lhůty za předkladatele . ps2013-005-02-001-003.u13.p1.s1
Dobře . ps2013-005-02-001-003.u13.p1.s2
Pan zpravodaj ? ps2013-005-02-001-003.u13.p1.s3
Čili budeme hlasovat . ps2013-005-02-001-003.u13.p2.s1
V hlasování pořadové číslo 19 , které jsem zahájil , se ptám , kdo je pro prodloužení lhůty k projednání . ps2013-005-02-001-003.u13.p2.s2
Kdo je proti ? ps2013-005-02-001-003.u13.p2.s3
Děkuji . ps2013-005-02-001-003.u13.p3.s1
Hlasování pořadové číslo 19 . ps2013-005-02-001-003.u13.p3.s2
Z přítomných 158 pro 155 , proti nikdo . ps2013-005-02-001-003.u13.p3.s3
I tento návrh byl schválen . ps2013-005-02-001-003.u13.p4.s1
Končím tedy bod číslo 3 s tím , že jsme rozhodli jak o přikázání , tak o prodloužení lhůty k projednání . ps2013-005-02-001-003.u13.p5.s1
Pokračujeme bodem číslo 4 . ps2013-005-02-001-003.u13.p5.s2
Jak zástupce navrhovatelů , tak zpravodaj zůstávají stejní , protože jde o tisk číslo 44 . ps2013-005-02-001-003.u13.p5.s3
Jde o