Waveform view
Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2015-10-07 ps2013-033-02-005-075 [ParCzech.ana]
Loading wave form: 0%
Speed: ⊖ 100% ⊕
fast_rewind
play_arrow
fast_forward
Zoom: ⊖ 200 pps ⊕
play_arrow play from start of transcription
(11.20 hodin) A při tom houstnutí politické atmosféry v naší zemi i na komunální úrovni v poslední době je docela běžné , že podobné spory můžou eskalovat až do trestních oznámení a podobných věcí . Jsou to spory o banality , spory o desítky tisíc korun , o několik jednotek stovek tisíc korun třeba na oblast podpory kultury . Já jsem hluboce přesvědčen , že ten svět , v rámci kterého politik nese primárně politickou zodpovědnost za toto rozhodnutí , v rámci kterého se voliči můžou příště rozhodnout , jestli takového politika zvolí , nebo nezvolí , je svět daleko správnější než svět , kterým vstupuje do tohoto typu politického rozhodování sféra orgánů činných v trestním řízení a případně i kontrolní sféra orgánů typu NKÚ . Spory o hospodárnost . Mohli bychom o nich mluvit strašnou spoustu času a v každém případě bychom nenašli konsenzus a převažovala by subjektivita . Legislativa by nás neměla pouštět do takových dilemat , kde sami máme velmi různé subjektivní názory , ale zároveň tady ustavujeme jakési souznění , jakési hodnocení těchto rozhodnutí . Ale kde si myslím , že je ta věc úplně někde jinde , ještě v jiném levelu , v jiné úrovni než otázka hospodárnosti , je ta problematická záležitost , do jaké míry otevírá tento zákon otázku účelnosti . Tam jsem hluboce přesvědčen , že se dotýkáme samotné podstaty politiky , politického soupeření , politického soutěžení , demokracie na komunální úrovni , kdy tato prostě je soubojem programů , velmi často ostrým soubojem o realizaci těch či oněch projektů . A opět jsme v situaci , kdy někteří jsou hluboce přesvědčeni , že některý projekt je správný a účelný a že obci pomáhá v jejím rozvoji , a někteří jsou stejně hluboce přesvědčeni , že je pro tu obec škodlivý , zhoubný , a velmi často se to v poslední době na komunální úrovni přesouvá až do té roviny trestněprávní či podobné . Pokud si začne Poslanecká sněmovna zahrávat s tím , že v tomto nebudeme mít jasno , že předmět té politické soutěže na komunální úrovni bude vystaven takové nejasnosti , já to považuji za velmi nebezpečné . Proto se tady chci přímo explicitně zeptat a chtěl bych požádat o výslovnou odpověď do zápisu . Vládu zastupuje při tomto předkládání předseda Legislativní rady vlády . Ze své pozice by měl mít v těchto otázkách , tj . v otázkách zásadních , souvisejících s ústavním řádem naší země , úplně jasno . Proto v tomto směru žádám od pana ministra Dienstbiera o jasné stanovisko interpretační už teď v tomto čtení , ale ve všech dalších případných , jak on interpretuje otázku účelnosti a jak to vidí jako právník a jako odborník . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu poslanci Novotnému . Nyní přihláška pana poslance Ludvíka Hovorky . A mám ambici , pokud nebude další přihláška , uzavřít rozpravu . Prosím , pane poslanče , máte slovo . Poslanec Ludvík Hovorka Děkuji za slovo , vážený pane místopředsedo . Vážený pane ministře , vážené kolegyně , vážení kolegové , já bych se rád vyjádřil k některým rčením , která tady zazněla od předřečníků , vaším prostřednictvím . K tomu , co kdo slíbil před volbami nebo k čemu se zavázal , to je věc samozřejmě zodpovědnosti ke svým voličům a ke svědomí každého z nás . Čili nechci rozebírat , co kdo komu slíbil nebo neslíbil . Ale věc , která se týká připomínky pana poslance Koníčka k panu poslanci Bendlovi vaším prostřednictvím , bylo by dobré , kdyby tady zaznělo , které konkrétní pochybení nebo který konkrétní závěr NKÚ byl tak špatný , že vzbudil nějaké rozpory apod . Pokud já mám informace a pokud sedím v kontrolním výboru a projednáváme závěry Nejvyššího kontrolního úřadu , tak ty zkušenosti jsou takové , že z každého jednání je závěr . Ten závěr , pokud se jedná řekněme o státní organizaci nebo ministerstvo , je samozřejmě připomínkován , jsou uložena nápravná opatření , k nim se vyjadřuje dotyčné ministerstvo , příp . vláda , a potom se sleduje , jak s těmi nápravnými opatřeními bylo naloženo . Není prvotním smyslem nálezu Nejvyššího kontrolního úřadu , aby někdo byl odsouzen , aby byl kriminalizován . Jde o to , aby se s peněžními prostředky hospodařilo hospodárně a aby všechny operace byly podle právních předpisů , které jsou v rámci platného právního řádu . To , že je někdy nález poměrně strohý , nevypovídá nic o té kontrole samotné . Pokud chcete , pane poslanče Bendle prostřednictvím pana předsedajícího , nahlédnout do některého rozhodnutí Nejvyššího kontrolního úřadu , pokud chcete mít přesnější informace , musíte si vyžádat kontrolní protokoly . A ujišťuji vás , že ty kontrolní protokoly jsou velmi obsáhlé a obsahují hodně konkrétních věcí , podle kterých si uděláte úsudek o tom , jak konkrétní organizace hospodařila , jestli dobře , nebo špatně . Problém je v tom , že řada právních předpisů je neurčitých . Tak např . pokud se někdo vyjadřuje k hospodaření zdravotní pojišťovny , která hospodaří nějak s finančními prostředky , tak ona se odvolává na úhradovou vyhlášku , která umožňuje i jiný způsob třeba úhrady , než je podle úhradové vyhlášky . A tady je podstata toho rozporu , který vy zmiňujete , že v závěru nebyl třeba někdo odsouzen , nebyl někdo kriminalizován . Ale to nevypovídá o tom , že by Nejvyšší kontrolní úřad pracoval dobře . Chci říct , že ty nálezy jsou velmi potřebné a směřují k tomu , aby hospodaření organizací s veřejnými prostředky se zlepšilo . K panu poslanci Paverovi prostřednictvím pana předsedajícího bych chtěl jenom přečíst pravomoci kontrolního výboru obcí a totožně i pravomoci kontrolních výborů krajů : Kontrolní výbor kontroluje plnění usnesení zastupitelstva , obce a rady obce , je - li zřízena , kontroluje dodržování právních předpisů ostatními výbory a obecním úřadem na úseku samostatné působnosti a plní další kontrolní úkoly , jimiž jej pověřilo zastupitelstvo obce . - Z toho vyplývá , že pokud kontrolní výbor chce jít do smluv , chce kontrolovat třeba hospodaření příspěvkových organizací , musí k tomu mít usnesení zastupitelstva , které ho k tomu pověří . A já vás ujišťují , že toto se v řadě případů neděje , protože zastupitelstva většinou nemají zájem na tom , aby kontrolní výbory měly nějaké větší pravomoci . Další věc , která tady zazněla . Nejsem si vědom toho , že by se v návrhu zákona mluvilo o nějaké kontrole politického rozhodnutí apod . Tady se prostě umožňuje kontrolovat i hospodaření obcí a jejich příspěvkových organizací . Pokud by NKÚ např . měl pravomoc kontrolovat hospodaření příspěvkových organizací , pak by mohl třeba také zkontrolovat výdaje hlavního města Prahy , resp . Dopravního podniku v souvislosti s kauzu Opencard apod . Čili jde tady o otevření možnosti . Nikoliv o to , aby NKÚ mohl šikanovat a nějakým způsobem nadměrně kontrolovat obce , zejména malé obce . Je to otevření možnosti , ne zavedení nějakého systémového kontrolního mechanismu na všechny obce . Já si myslím , že z tohoto pohledu ten zákon hovoří jasně . A prosím vás , je poměrně jednoduchý , je tam přesně popsáno , na koho se to bude vztahovat . Přečtěte si tento návrh zákona a podpořte ho , protože ho pokládám za velmi důležitý . Děkuji za pozornost . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu poslanci Ludvíku Hovorkovi . Ale má ambice se zcela nemůže naplnit , protože mám čtyři faktické připomínky . První je pana poslance Birkeho , pak pan poslanec Václav Horáček , pak Herbert Pavera a pak pan poslanec Svoboda . To jsou faktické poznámky . Prosím , pane poslanče , máte slovo k faktické poznámce .
Text view •
Dependencies •
Named Entities •
Help