Místopředseda PSP Petr Gazdík133.InformacepředsedyvládynebojímpověřenéhočlenavládyofungovánístátníchorganizacíČeskédráhyaSprávaželezničnídopravnícestyvdoběledovékalamity.Prosím,abysezpověřenívládyslovaujalministrdopravyDanŤok.Prosím,paneministře,máteslovo.(V sále je hlučno.)Ministr dopravy ČR Dan ŤokVáženýpanemístopředsedo,váženéposlankyně,váženíposlanci,naschůziPoslaneckésněmovnydne2.prosincebylpředsedavládypožádánopředloženíinformaceostavufungovánístátníchinstitucívdoběkalamity,zejménajaksevypořádalysnastalousituacíČeskédráhy.Vzhledemktomu,žesepředsedavládynemůžezúčastnit,dovoltemi,abychpožadovanéinformaceposkytlosobně.Místopředseda PSP Petr GazdíkJásemocomlouvám,paneministře.Buduvelmirád,kdyžposkytnete,alepoprosímPoslaneckousněmovnuoklid.Všechny,kteřísetadybavínajinátémata,nežpřednášípanministr,abyopustilitentojednacísálaabystepanuministrovihnedpřijehoprvnímvystoupeníveSněmovněnebraliiluzeotétoctihodnéinstituci.Děkuji.Ministr dopravy ČR Dan ŤokJájsemprávěchtělzmínit,žetojeméprvnívystoupenínapůděSněmovnyažezanějděkujiatěšímsenaspolupráci.Nazačátekbychráduvedl,žeto,conáspostihlozačátkemprosince,bylaklimatickákalamita,kterásevpodstatěnestalaposledních40let.To,cosestalo,je,ževednech1.až3.prosincevpodstatěledovýdéšťvytvořillednacelémúzemíČeskérepubliky,arádbychtadyřekl,žebylovelmitěžkézapůsobitstandardnímimetodamiastandardnímizáležitostminařešenítétokalamity.Jenomproilustraci:Nástupkalamitybyltakrychlý,žeodokamžikuvarováníČeskéhohydrometeorologickéhoústavuproPrahu,cožbylovprvníhoprosince,kzastaveníprovozunatratiLysá-Milovicedošlovobdobí33sekund.Provašiinformaci,během100minutzamrzlacelárepublika.JátadymámobrázekČeskérepubliky.(Ukazuje list papíru.)VpodstatěodBerounaaždoOstravyza100minutbylyodstavenyvšechnytratě,všechnyelektrickétratě,abychbylpřesný.Ksamotnérekapitulacibychráduvedl,žeČeskédráhyvypravovalyvlaky,dokudsprávceinfrastruktury,toznamenáSŽDC,neprohlásiltratězanesjízdnéproelektrickévlaky.Vtédobě,1.prosincevhodin,bylovpohybuzhruba600vlakůvcelésítiavdobězastaveníbylo120vlaků.Toznamená,běhemtěch100minutzůstalonatratích120vlaků,vekterýchbylo20tisícpasažérů,acelkověkalamitoubylozasaženozhruba100tisíclidí.Tojenabystesiuvědomilirozsahtékalamity.Vpodstatěkdyžvámjdoupovodně,taksedáreagovatpostupně,protoževodajdepomalu,tohlevšechnonastaloběhem100minut.Jakužuvádělpředsedavládyvústníinterpelacivečtvrtek4.prosince,bylasnahaČeskýchdrahaSŽDCprimárnězaměřenanazajištěníconejrychlejšíhodojetívlakůnebostaženívlaků,kterésezastavilynaširétrati,donejbližšíchstanic,popřípaděevakuacicestujícíchztěchtovlakůsvědomím,žejakoprvnímusíbýtzachráněnilidévnevytápěnýchvlacích,soupraváchuvízlýchvmístechseslabýmsignálem,atakéutěchvlaků,kdevzhledemkjejichodstaveníbylazhoršenamožnostdodávkyvodyneboobčerstvení.ŘešeníkalamitnísituaceprobíhalovkoordinacizaměstnancůSprávyželezničníadopravnícestysjednotlivýmidopravci,zejménasČeskýmidráhamiaHasičskýmzáchrannýmsborem,sboremSprávyželezničníadopravnícesty.Nehodovépohotovostiapohotovostníslužbyplnilysvojepovinnostiaúkolynepřetržitěarádbychřekl,žezaměstnanciČDpozornýmvýkonemsvéslužbyzabránilivznikudalšíchmimořádnýchsituacízejménatím,ževčaszastavilikvůlispadanýmstromůmapodobně.Vpondělíaúterý1.a2.prosincebylyvČeskérepublicetakovépovětrnostnípodmínky,žeztechnickéhohlediskanebylomožnépředemurčit,jakdlouhobudenesjízdnosttratítrvat.Jednotlivétratěbylyprůběžněprojížděnymontážnímivozy,kterézjišťovalyaktuálnístav,anásledněbylapřijímánarozhodnutíodalšímpostupu.Jenutnépodotknout,žestandardníprůběhzískáváníinformacídopravcefungujenáslednýmzpůsobem.NejdřívinformujevýpravčídispečinkSŽDC,dispečinkSŽDCdispečinkČeskýdrahaČeskédráhyvlakavlakovéčety.ČeskédráhyprůběžněinformovalycestujícíhnedpoobdrženíjakékolivzpřesňujícíinformacezestranyprovozovateledráhySŽDCacestujícípřímovevlacíchbyliinformovánivlakovoučetou.Informováníveřejnostiprobíhalorovněžpomocíinternetovýchstránek,mobilníhointernetu,aplikaceČDMůjvlakainterníche-mailovýchzprávyaautomatickýchzprávSMS.Byloposílenorovněžinformačnícentrum,nicméněmáminformacezČeskýchdrah,žeinformačnílinkybylypřetíženy,navětšinělinekbyloaž30čekajících,cožvpodstatěznemožňovalojakoukolivnormálníkomunikaci.Dálebychrádsdělil,žeprozajištěníinformovanostibylopersonálněposílenokontaktnícentrum.SŽDCspolusČeskýmidráhamimusípřijmoutnezbytnáopatření.Rádbychtadyřekl,žeto,cosenatétokalamitě,anatomtorozsahukalamityukázalo,jefakt,žebylovelmisložitékomunikovat.Komunikovatproto,protožeSprávaželezničnídopravnícestyavlastnědopravcijakoprovozovatelébymělimítmeziseboutakzvanoučínskouzeď,kteráumožňujemožnostkonkurencemeziprovozovatelijednotlivýchvlaků,nadruhéstraněvtakovýchtosituacíchmusízačítkomunikovaturčitěmnohemlépe.Rádbychještědoplnilinformacitím,žeČeskédráhymělyrovněžnasmlouványdieselovélokomotivy,kterévlastněztěchtratísváželyjednotlivévlaky.BěhemprvníchtříhodinČeskédráhybylyschopnyspoluseSŽDCasezáchrannýmsboremvpodstatě82vlakůztěch120stáhnoutdostanicapostaratseocestující.Samozřejměvzhledemktomurozsahutésituacejsmenebyliúplněschopnisepostaratovšechnycestující.Amyslímsi,žemohlyČeskédráhyiSŽDCinformovatlépe,aleotomsemůžemebavitdále.To,nacojsmepřišli,jeještědalšíproblém,atojsoustromyutrati.Běhemkalamitybylopokácenozhruba800stromů,znichž300bylospadlýchatyzbylébylypokácenyzpreventivníchdůvodů.Můženastatotázka,pročtotonebyloudělánopředem.Tadybychzaseodkázalnanesouladmezizákonemoochraněživotníhoprostředíamožnostíkácettytonáletovédřevinyvochrannémpásmuželeznice.