Text view Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2021-01-27 ps2017-079-05-009-052 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(11.50 hodin) Zatímco na konci roku 2017 poskytovalo přechodnou pěstounskou péči 651 rodin , předloni to bylo už jenom 631 rodin a na konci minulého roku , to znamená na konci roku 2020 , to bylo již jen 593 rodin . Noví pěstouni se téměř nehlásí . Důvod bude finanční . Přechodní pěstouni mají nyní pouze 20 000 korun hrubého , odměny se jim daní bez ohledu na počet dětí , o které pečují . Chtěla bych podotknout , že díky těmto lidem se daří vyřešit mnoho náročných krizových situací , a proto i když ve vládní verzi navrhujeme 22 000 hrubého , to znamená zvýšení o 2 000 , myslím si , že adekvátní odměna pro přechodné pěstouny by byla 30 000 korun . Pozitivní změnou ale ve vládní předloze je , že pěstounům na přechodnou dobu bude nově přiznáván i jednorázový příspěvek při převzetí dítěte , a to ve výši 8 až 10 000 korun podle věku dítěte . To si myslím , že je velké pozitivum , které se nám podařilo na vládní úrovni vyjednat . Dále máme samozřejmě logicky nedostatek profesionálních dlouhodobých pěstounů , zejména pro sourozenecké skupiny anebo pro děti s postižením . Navrhujeme proto navýšení odměny pro dlouhodobé pěstouny . Asi nemusím zmiňovat , že novela tohoto zákona nebyla osm let , proto i ty částky už jsou poměrně nevalorizované , tak jak je to bohužel u téměř všech cílových skupin a u dávkového systému obecně , který má na starosti MPSV , a ty částky se valorizují přes zákon . Otázkou je , zda by se to nemělo změnit . O tom se pobavíme později . Dlouhodobí pěstouni , kteří pečují o sourozence nebo děti s postižením : při péči o dítě v prvním stupni závislosti navrhujeme navýšení z 12 na 18 000 měsíčně , při péči o dvě děti z 18 na 20 000 korun měsíčně . Po osmi letech si myslím , že to navýšení je adekvátní . Samozřejmě bych si přála , aby byla navýšena odměna všem profesionálním pěstounům . Nejlépe by bylo , tak jak už jsem zmiňovala , najít takový systém , který by byl transparentní a který by byl valorizován na pravidelné bázi , například přes koeficient odměny pěstouna , který by byl navázán na minimální mzdu , tak aby docházelo opravdu k pravidelné valorizaci a nemuselo to být vždy předmětem novely zákona . Pro tento návrh budu zejména v sociálním výboru hledat podporu , a to nejenom na základě diskuzí z posledních týdnů a měsíců . V novele je také navržena vyšší podpora odborných služeb pro pěstounské rodiny . Ty jsou totiž klíčové i pro prevenci předčasného ukončení pěstounské péče . Dojde tedy ke zvýšení státního příspěvku na výkon pěstounské péče ze 48 na 54 000 korun ročně pro úřady a organizace , které s pěstounskými organizacemi pracují a nabízejí jim pomoc při zvládání náročné péče o svěřené děti . Zde je opět ze strany těch organizací zmiňován jako ideál 60 000 korun . Jsem ochotna v sociálním výboru a také se svými vládními kolegy o tom diskutovat tak , abychom skutečně v této velmi těžké době veškerým formám náhradní formě rodinné péče poskytli podporu . Co se týká ZDVOPů , novela obsahuje úpravy týkající zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc , takzvané ZDVOPy . Jsou to krizová zařízení , která poskytují ochranu dětem , které se ocitly bez jakékoliv péče a potřebují rychle podat pomocnou ruku . Asi všichni známe srdceryvné příběhy dětí , kdy se po velmi složité rodinné situaci musí jednat velmi rychle . Novela navyšuje státní příspěvek z 22 800 na 30 000 korun měsíčně na jedno dítě . zvyšují V posledních letech se totiž zvyšují náklady , mzdy atd . Fond ohrožených dětí , jak jsem mluvila včera s paní ředitelkou , považuje za ideál 32 000 korun . Pokud se mi podaří vyjednat podporu jak s Ministerstvem financí , tak v rámci sociálního výboru , byla bych za navýšení tohoto příspěvku ráda o ty další 2 000 korun , protože si myslím , že to je skutečně nezbytné . V minulých letech toto dofinancovávání na roční bázi administrovalo Ministerstvo práce a sociálních věcí přes dotační titul , nicméně to je jak pro příjemce , tak pro ministerstvo extrémně administrativně náročné . Důležité je u ZDVOPů také zdůraznit , že dojde ke snížení jejich maximální kapacity ze současných 28 dětí na 20 dětí tak , aby se více přiblížila tato zařízení rodinnému prostředí , a myslím si , že to je velmi dobrý krok . Co se týká kojeneckých ústavů , další významnou změnou je omezení možnosti umístit děti do tří let do bývalých kojeneckých ústavů , dnes dětských center . Ta jsou v gesci Ministerstva zdravotnictví . Péče o děti je zde nejvíce finančně nákladná : 44 500 korun stojí zhruba místo v ústavu , 20 000 korun v náhradní rodinné péči , 7 200 stojí terénní práce s rodinou . Z těch čísel je to velmi zřetelné . V novele proto zakazujeme umístění do dětských domovů pro děti do tří let ze sociálních důvodů . Myslím si , že to je krok správným směrem . Více Ministerstvo práce a sociálních věcí nemůže udělat z hlediska rozdělení kompetencí , nicméně já osobně se domnívám , že kojenecké ústavy jsou reliktem minulosti a měly být už dávno zrušeny . I proto podporuji návrh pana poslance Juchelky . Jedná se o sněmovní tisk 944 . Je to novela zákona o zdravotních službách , kde se navrhuje zrušení kojeneckých ústavů . Já to osobně velmi podporuji a myslím si , že bychom měli udělat všechno pro to , abychom našli jiné , lepší řešení . Poslední věc , ke které bych se ráda chtěla vyjádřit , je zaopatřovací příspěvek . To je novum , velmi důležitá věc , kterou jsme připravili na základě podnětů z terénu . Jedná se vlastně o podporu dospívajících dětí , které odcházejí z náhradní péče a v podstatě ze dne na den se ocitají , řeknu to lidově , na dlažbě . Myslím si , že by stát měl těmto dětem , které odcházejí zejména z dětských domovů , pomoci . Proto pro mladé dospělé po skončení ústavní či pěstounské péče , kteří chtějí studovat , to znamená pokračovat ve svém vzdělání , ve studiu , navrhujeme zavedení takzvaného zaopatřovacího příspěvku ve výši 15 000 korun měsíčně . Logicky podmínkou tohoto zaopatřovacího příspěvku - protože když tito mladí dospělí studují , nemají rodiče , kteří by se o ně starali , to znamená , že jsou odkázáni pouze sami na sebe - tak podmínkou je dodržování studia , také dodržování individuálního plánu ve spolupráci se sociálním kurátorem . Dovolte , vážené paní poslankyně a páni poslanci , abych to shrnula . Pokud jde o finanční dopady návrhů novely , předpokládá se zvýšení výdajů státního rozpočtu ročně zhruba o 180 milionů korun . I vzhledem k tomu , kolik stojí stát náklady na dlouhodobě nevhodnou ústavní péči o děti , je investice do náhradní rodinné péče velmi správným krokem . Myslím si , že ohrožené děti , děti , které mají vlastně od začátku svého života obrovskou smůlu , si naši podporu zaslouží a měli bychom investovat do všech forem náhradní rodinné péče . Každá má v systému svoji roli a každá je potřebná . Důvodem podpory by ve vyspělé společnosti nemělo být jenom finanční nebo ekonomické hledisko , ale zejména to lidské . Myslím si , že se shodneme , že děti by neměly končit v ústavech , že rodinné prostředí je pro ně velmi zásadní . A také bych ráda zdůraznila , že musíme klást důraz na prevenci odebírání dětí z biologických rodin , a pokud to není možné tomuto drastickému kroku zabránit , tak musíme nastavit kvalitní a dostupný systém náhradní rodinné péče , protože pro nás musí být vždy zásadní zájem dítěte . O to tady jde . Vždy musí být zásadní zájem dítěte . Proto věřím , že při projednávání novely budeme všichni myslet především na děti a já jsem velmi připravena k těm debatám , které nás v příštích týdnech čekají , a velmi vás prosím o podporu tohoto zákona , respektive této novely . Děkuji . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji ministryni práce a sociálních věcí Janě Maláčové . Nyní požádám zpravodaje pana poslance Marka Nováka , aby přednesl svoji zpravodajskou zprávu . Prosím , pane zpravodaji , máte slovo .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities