Text view Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-12-03 ps2017-039-05-005-127 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(15.30 hodin) Za účelem podpory , a teď už jdu ke konkrétním parametrickým změnám novely tohoto zákona , tedy za účelem podpory pracujících rodičů a rovněž s ohledem na rodiny se specifickými potřebami s cílem umožnit oběma rodičům pružně řešit s ohledem na jejich skutečné potřeby slaďování rodinného a profesního života , a podle skutečné individuální potřeby se navrhuje možnost pro oba rodiče současně uplatnit vyloučenou dobu až do deseti let věku nejmladšího dítěte , o které rodiče pečují . Za současného stavu si vyloučenou dobu může (uplatnit) jen jeden z rodičů , a to pouze do čtyř věku nejmladšího dítěte . Zároveň se navrhuje prodloužení současné náhradní doby pojištění pro rodiče až do deseti let věku nejmladšího dítěte , pečují - li tito rodiče o tři a více dětí . Dosud tato náhradní doba platila pouze do čtyř let věku nejmladšího dítěte pro všechny děti a rodiče bez ohledu na počet vychovávaných dětí v rodině . Další návrh , který představím , má za cíl podpořit získání vyšší kvalifikace a lepší přípravy na podmínky dnes tak často zmiňované společnosti 4.0 a následně snazší uplatnění na trhu práce , zároveň s přínosem pro rozvoj znalostí a inovativní ekonomiky , s vyššími mzdami a s pozitivním dopadem na budoucí příjmy důchodového systému a veřejných rozpočtů se tedy navrhuje započítání studia na vysoké škole jako náhradní doby pojištění i po 31 . prosinci roku 1995 , kdy k této změně bohužel parametricky došlo , a to v souladu s původním záměrem zákonodárce , který takto tuto úpravu včlenil do tohoto zákona , která byla platná před 30 . červnem roku 1995 . To znamená , abychom lidi , kteří nad 18 let věku budou studovat příštích šest let na vysokých školách nebo vyšších odborných školách , tak aby i tito lidé měli tuto dobu studia započítávánu do náhradní doby pojištění . Další parametrický návrh je umožnit lidem před důchodem přijmout zkrácené úvazky , protože je to dnes problém , kdy mnoho lidí v předdůchodové době 5 , 7 , 8 , 10 let už s ohledem třeba na svůj fyzický stav by docela rádo přijalo zkrácený úvazek , ale mají obavu do toho jít především proto , že mají strach ze snížení vyměřovacího základu pro důchod . A my tedy navrhujeme , aby bylo možné si uplatnit dobu vyloučenou na příjem za posledních deset let před odchodem do důchodu tak , aby nedošlo ke snížení vyměřovacího základu pro výpočet důchodů . Myslím si , že spoustě lidem na trhu práce , takzvané pracovně označované skupině 55 + , by toto opatření pomohlo , tito lidé by to přivítali , mnoho z nich by ekonomicky v pohodě mohlo fungovat s úvazkem 0 , 7 , 0 , 8 , ale nejdou do tohoto opatření , protože by si tím snížili svůj výpočtový základ pro výši důchodu . Dále navrhujeme pomoci získat nárok na důchod lidem , kteří při dosažení důchodového věku nemají odpracovánu potřebnou dobu pojištění , a navrhujeme tedy snížení povinné doby pojištění na deset let pro získání nároku na důchod po dosažení důchodového věku . To se může týkat například matek s více dětmi , kterým chybí náhradní doba pojištění , nebo lidi , kterým chybí část odpracované doby . To se dále mimo jiné týká i mnoha cizinců , kteří u nás pracují a nepocházejí z EU nebo ze zemí , se kterými má ČR bilaterální smlouvu . Samozřejmě ten důchod se stanoví potom na základě výše základní výměry a dále procentní výměry podle počtu odpracovaných let . Takže samozřejmě důchod tito lidé budou mít nižší , ale budou mít alespoň nějaký nárok na důchod . Dále navrhujeme umožnit matkám a samozřejmě v obdobných případech také otcům , kteří o děti pečovali místo matky , dřívější odchod do důchodu před dosažením důchodového věku , a to za každé vychované dítě o jeden rok a zároveň bez nějaké sankce , která by ovlivnila výši jejich vyměřeného důchodu . Je to opatření , které tady v minulosti bylo . Já jsem přesvědčen o tom , že to je svým způsobem férové opatření , které částečně pomáhá nejenom motivovat , ale kompenzovat rodiče , kteří v okamžiku , kdy se starají o tři , čtyři , pět dětí , řádně je vychovají , tak jsou za svůj život více opotřebeni fyzicky , psychicky , a umožnit jim podle počtu dětí odejít dříve do důchodu , tak jak to bylo v minulosti , si myslím , že je férové opatření . A chci tady podotknout , že toto opatření není v rozporu s postupným sbližováním věku odchodu do důchodu mužů a žen , ke kterému v našem důchodovém systému postupně dochází . Sjednocením věku odchodu do důchodu mužů a žen v plánovaném termínu bude naplněn soulad s požadavky evropské legislativy , a navržené opatření pro to využívá již zavedený mechanismus předčasného odchodu do důchodu , přičemž ohled na specifické podmínky výchovy dětí a ocenění a ochranu mateřství je důvodem pro osvobození od jinak stanovených sankcí . Myslím si , že to je jasné vysvětlení pro případné oponentní názory , že tady zavádíme určitou nerovnost mužů a žen s ohledem na věkovou hranici odchodu do důchodu . Dále bych se chtěl dotknout opatření , která se týkají vdov a vdovců . Tady bych chtěl zdůraznit to , že situace vdov a vdovců v českém systému je opravdu velice obtížná , protože vdovy a vdovci mají měsíčně zhruba o 2 , 5 tisíce korun nižší důchodový příjem oproti průměrnému důchodu v ČR . Je to nejvíce ohrožená skupina lidí , důchodců , které v českém systému máme . Bavíme se zhruba o 600 tisících lidí , kteří v České republice žijí . Takže my si dovolujeme navrhnout parametrické úpravy - zmírnění požadavku doby pojištění zesnulého manžela / manželky o pět let pro nárok na starobní důchod jako podmínky pro získání nároku na vdovský a vdovecký důchod . Dále navrhujeme prodloužení minimální délky pobírání vdovských a vdoveckých důchodů z jednoho roku na pět let , protože si myslím , že situace , kdy vdova / vdovec má nárok na pobírání toho důchodu po dobu jednoho roku v situaci , kdy ti lidé se dostávají do opravdu obtížných životních situací , není úplně adekvátní . Navrhujeme přiblížení hranice před starobním důchodem pro trvalé pobírání vdovských a vdoveckých důchodů ze čtyř na osm let před dosažením důchodového věku . Dále navrhujeme prodloužení období po skončení nároku , po které je možné vdovský důchod opět přiznat , pokud znovu nastanou podmínky pro nárok , a to ze dvou na pět let . A asi to nejpodstatnější v této oblasti , navrhujeme zvýšení procentní výměry u vdovských a vdoveckých důchodů , a to ze současných 50 % na 80 % výměry důchodu , na který měl nebo by měl nárok manžel / manželka v době smrti . Takže my se snažíme opravdu situaci vdov , vdovců těmito parametrickými úpravami výrazným způsobem zlepšit , protože kolikrát ta doba jednoho roku nároku na pobírání tohoto důchodu a 50 % toho nároku , na kolik by původně měl ten zesnulý manžel / manželka nárok , tak nám přijde to , co je dnes v tom systému , řekněme , hodně nesociální . Dovolíme si ještě navrhnout , že pokud jsou splněny podmínky nároku na výplatu invalidního a vdovského nebo vdoveckého důchodu , vyplácí se procentní výměra obou - obou důchodů v plné výši a z ostatních důchodů se vyplácí polovina procentní výměry , není - li částka podle odst . 1 vyšší . A už se budu blížit do konce a chtěl bych tady zmínit ještě klíčový návrh , který se týká řešení důsledků , nikoliv příčin , protože ty předchozí návrhy se snažily odstraňovat příčiny toho neférového nerovnoměrného stavu , který dneska máme , a teď tento návrh , který se snažíme navrhnout pro již maminky , které jsou dneska starobními důchodci , tak se snaží vlastně řešit ty důsledky , kdy tím , že tyto maminky často pracovaly na zkrácené úvazky , neměly tak vysoké příjmy , tak mají dnes důchody , které jsou zase , opět výrazně nižší . Tato skupina starobních důchodců - maminek , které vychovaly děti , má v průměru měsíčně důchod nižší o 1 800 korun oproti průměru . Zase je to nespravedlnost , diskriminace vůči těmto maminkám . Mohu říci , já jsem sám z pěti dětí , máme pět dětí a mojí mamince před zhruba osmi lety byl vypočten základní důchod na úrovni necelých 4 tisíc korun . Vychovala pět dětí , které plně ekonomicky pracují a živí tento průběžný systém . Uvádím to jako konkrétní příklad , jak ta nespravedlnost v absolutních číslech dokáže být potom drsná . A teď k tomu návrhu . Snažíme se v tom návrhu jasně říci , aby za každé vychované dítě se takovéto mamince nebo otci , který měl dítě ve výlučné péči a vychovával takovéto dítě minimálně deset a více let , aby se takto za toto vychované dítě zvýšil měsíční důchod o 500 korun měsíčně .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities