ps2017-035-09-002-207.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-11-06 ps2017-035-09-002-207 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Místopředseda PSP Vojtěch Pikal 207 . Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 117 / 1995 Sb . , o státní sociální podpoře , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 490 / - třetí čtení Předám předsedání . Místopředseda PSP Tomáš Hanzel Dobrý podvečer , nebo dobrý večer , vážené kolegyně , vážení kolegové . Po velice emotivním daňovém balíčku se dostáváme k bodu , který byl tady uveden , vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 117 / 1995 Sb . , o státní sociální podpoře , ve znění pozdějších předpisů , sněmovní tisk 490 , třetí čtení . Projednávání tohoto bodu jsme přerušili před otevřením rozpravy v pátek 1 . listopadu na 37 . schůzi Poslanecké sněmovny . Prosím , aby místo u stolku zpravodajů zaujala ministryně práce a sociálních věcí Jana Maláčová a zpravodajka garančního výboru , výboru pro sociální politiku , paní poslankyně Jana Pastuchová . Připomínám , že pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 490 / 3 , který byl doručen dne 27 . září 2019 . Usnesení garančního výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 490 / 4 . Před otevřením rozpravy se s přednostním právem dne 1 . 11 . na 37 . schůzi přihlásili tito poslanci : Jan Bartošek , Jan Chvojka , Jan Bauer , který byl pověřen zastupováním předsedy klubu , a Jaroslav Faltýnek . Takže se ptám , jestli mají zájem o svá vystoupení a uplatnění svých přednostních práv . (Nebyl zájem.) Takže jelikož všechna přednostní práva se vzdávají , otevírám rozpravu a v rozpravě s přednostním právem za klub SPD vystoupí paní poslankyně Lucie Šafránková . Prosím , máte slovo . Poslankyně Lucie Šafránková Dobrý den , dámy a pánové , děkuji za slovo . Ráda bych začala prosbou . Chci vás požádat o podporu pozměňovacího návrhu , který jsem předložila spolu s kolegou panem poslancem Bauerem , jehož cílem je přiznat zvýšení rodičovského příspěvku všem rodičům všech dětí do čtyř let bez jakýchkoli rozdílů a výjimek . Tato prosba není jen mým osobním projevem , ale je také , nebo možná hlavně tlumočením naléhavých žádostí a přání rodičů těch dětí , které mají být předkládanou novelou z okruhu osob , jichž se bude zvýšení rodičovského příspěvku týkat , vyloučeny . Poslanci SPD se od počátku diskusí nad podobou zvýšení rodičovského příspěvku jasně a jednoznačně hlásí k principu , který lze označit jako vyšší rodičovský příspěvek všem rodičům , což znamená , aby oněch vládou navrhovaných 80 tisíc obdrželi všichni rodiče , kteří mají nebo ke dni nabytí účinnosti příslušné novely zákona budou mít v péči dítě či děti do čtyř let věku . V první řadě jde o zachování zásady rovnosti občanů před zákonem , zásady obecné spravedlnosti a zásady legitimního očekávání . Toto vše jsou principy , které spoluvytváří , resp . měly by spoluvytvářet základy každého demokratického právního státu bez ohledu na to , jaká je zrovna podoba vládní většiny a politické opozice . Dodržování a respektování těchto zásad má zásadní vliv na to , jak budou občané vnímat daný stát a politický režim , jak k němu budou loajální , a v neposlední řadě i to , jak budou sami ve svých každodenních životech přistupovat k dodržování právních norem i nepsaných norem morálních a etických . Pokud občané vidí a cítí , že samotný stát se ve své činnosti těmito principy a zásadami neřídí , nabízí se , zda se jimi budou řídit i oni sami . Zvýšení rodičovského příspěvku pro rodiče všech dětí do čtyř let byla varianta , o které paní ministryně Maláčová hovořila jako o reálné a prioritní ještě před pár měsíci , a bylo to tak správné . Selekce , kterou provádí při zvyšování rodičovského příspěvku vládní koalice nyní , je naopak neodůvodněná a diskriminační . Kritérium , které přitom zvolila , to znamená podmínit toto navýšení čerpáním rodičovského příspěvku ke dni nabytí účinnosti novely zákona o státní sociální podpoře , a které z nároku na toto navýšení vylučuje zhruba 20 % rodičů dětí do čtyř let , je navíc krajně nespravedlivé . Mnohem nespravedlivější , než by bylo například losování těch , kterých se toto zvýšení bude týkat . Zvláště v situaci , kdy prakticky obdobná koaliční většina v roce 2017 při zvyšování rodičovského příspěvku rodičům vícerčat přiznala tuto valorizaci všem rodičům vícerčat příslušného věku bez dalších omezujících podmínek , a najednou v naprosto identické situaci činí obrat o 180 stupňů a neváhá se současně označovat za vládu , která je prorodinná a které leží na srdci stav porodnosti a populační růst české populace . Praxe je odlišná , a nejen v tomto případě . Toto chování vlády je o to nepochopitelnější , že by se v případě přiznání onoho navýšení všem rodičům čtyřletých a mladších dětí nejednalo v celkovém kontextu státního rozpočtu o nějak astronomickou částku . Podobné i mnohem vyšší finanční částky jsou v současné době i v návrhu státního rozpočtu na příští rok a v delším rozpočtovém výhledu alokovány na záležitosti , jejichž dlouhodobý společenský přínos je nepochybně mnohem nižší než podpora porodnosti a výchovy dětí . Navrhovaná novelizace tedy zakládá nepřijatelnou nerovnost mezi rodiči a také mezi dětmi prakticky už od jejich narození , a dokonce lze konstatovat , že jakkoli je diskriminační takříkajíc plošně , napříč jednotlivými sociálními skupinami , možná nejvíce znevýhodňuje nízkopříjmové a pracující skupiny našich občanů .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities