ps2017-027-02-010-016.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-03-06 ps2017-027-02-010-016 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Místopředseda PSP Tomio Okamura 16 . Návrh poslankyně Moniky Oborné a dalších na vydání zákona , kterým se mění zákon č . 289 / 1995 Sb . , o lesích a o změně a doplnění některých zákonů ( lesní zákon ) , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 382 / - prvé čtení podle § 90 odst . 2 A já tedy upozorňuji , že je navrženo , abychom s návrhem zákona vyslovili souhlas již v prvém čtení . Stanovisko vlády bylo doručeno jako sněmovní tisk 382 / 1 . Prosím , aby předložený návrh uvedla zástupkyně navrhovatelů poslankyně Monika Oborná . Prosím , paní poslankyně , máte slovo . Poslankyně Monika Oborná Hezký den . Vážený pane místopředsedo , vážení členové vlády , vážené poslankyně , vážení poslanci , přeji vám krásný den a děkuji vám za slovo . Já bych vám nyní ráda představila novelu lesního zákona , kterou jsme předložili ve spolupráci s Ministerstvem zemědělství v rámci kůrovcové kalamity , se kterou se potýkáme v našich lesích . Toto téma se silně dotýká nás všech . Kůrovcová kalamita v současné době masivně zasáhla sedm krajů . Mezi nejpostiženějšími , nebo jedním z nejpostiženějších krajů je právě i Kraj Vysočina , konkrétně oblast Třebíčska , kde bydlím , a musím říct , že pohled na mizící lesy se opravdu nedá popsat . Proto se domnívám , že pokud můžeme tady společně přispět legislativní změnou k tomu , abychom efektivně bojovali s tímto škůdcem a abychom přispěli k záchraně našich lesů , tak je to , troufám si říct , naše povinnost . Jistě si vzpomínáte , že v létě loňského roku jsme zde projednávali bod Informace ministra zemědělství a ministra životního prostředí o kůrovcové kalamitě v ČR . Kromě informace ohledně konkrétních opatření , kterými se zabývá jak krizový štáb na úrovni celostátní , tak kalamitní štáby na úrovni krajů , zde rovněž zaznělo , že budou zapotřebí také legislativní opatření . Předložený návrh novely lesního zákona je legislativní reakcí na největší kůrovcovou kalamitu za poslední století . Jejím cílem je zefektivnění boje proti kůrovci . Zkušenosti z praxe poslední doby totiž ukazují , že některá ustanovení zákona , která v běžných podmínkách plní svůj účel , se za současného stavu stávají překážkou pro účinný zásah proti kůrovci . Navrhujeme proto nově do zákona zakotvit kompetence Ministerstva zemědělství , které umožní rozhodnout o nezbytných opatřeních odchylných od běžného postupu podle lesního zákona . Novela přináší možnost odchýlit se od běžných pravidel hospodaření v lesích , a to zejména ohledně těžeb a zalesňování . Využití tohoto zákonného zmocnění je výslovně vázáno na mimořádné situace mající charakter kalamit ať už regionálního , nebo celostátního významu . Rozhodnutí o odchylných opatřeních bude prováděno formou opatření obecné povahy , které umožní na mimořádnou situaci reagovat efektivně , ale hlavně v reálném čase . Je totiž prakticky vyloučeno , aby byla taková opatření ukládána formou správního rozhodnutí s počtem účastníků v řádu stovek tisíc . Vedení správního řízení s velkým počtem účastníků a jejich neurčitým okruhem by trvalo několik týdnů , či dokonce spíše měsíců , a my potřebujeme reagovat okamžitě . Opatření obecné povahy nabude účinnosti dnem , kdy ho Ministerstvo zemědělství vyhlásí . Jedná se o návrh , který vychází z právní úpravy § 115 a zákona č . 254 / 2001 Sb . , o vodách , který je součástí našeho právního řádu . Opatření obecné povahy tak nabude účinnosti , nebo chcete - li závaznosti , dnem vyvěšení . V zájmu zachování práva na spravedlivý proces zůstává zachována možnost přezkumu jakožto opravného prostředku zakotveného ve správním řádu . Dámy a pánové , konkrétně se odchylná opatření stanovená Ministerstvem zemědělství formou opatření obecné povahy budou týkat těchto konkrétních oblastí : Za prvé se jedná o rozšíření možnosti užití jiného než předepsaného reprodukčního materiálu k obnově lesa . Rozsáhlé holiny , které vznikají po těžbě kůrovcového dříví v lesích , je v tuto chvíli potřebné zalesňovat co nejrychleji . V případě nedostatku reprodukčního materiálu vyhovujícího platné právní úpravě umožníme vlastníkům lesa dočasně zalesnit i dostupným reprodukčním materiálem bez ohledu na současné požadavky na kvalitu a původ reprodukčního materiálu lesních dřevin . Tady bych chtěla důrazně upozornit , že takovéto výjimečné rozhodnutí bude garantováno jednak Ministerstvem zemědělství jako ústředním orgánem a bude podloženo odborným posouzením Ústavem pro hospodářskou úpravu lesů jako znaleckým ústavem . Cílem je zamezit degradaci holin z hlediska větrné eroze , tak aby rozsáhlé plochy nebyly vysušovány . Využití tzv . přípravných dřevin umožní rozčlenění holin na menší plochy , na kterých budou postupně přípravné dřeviny odstraňovány , a následně budou plochy zalesňovány dřevinami , které budou splňovat požadavky na reprodukční materiál . Uvedená potřeba vyplývá mimo jiné také z toho , že velikost kalamitních holin , co se týče ploch jednotlivých holin , ale také i celkových ploch , převyšuje výměru holin vzniklých při běžném hospodaření v lesích . Dále umožníme prodloužení termínu pro zalesnění holin . Pro zalesnění na některých stanovištích je nezbytné zakotvit možnost udělit výjimku , resp . prodloužit dobu pro zajištění porostu . Tohle se jeví jako nezbytné zejména na větších holinách o velikosti několika hektarů , řádově desítky hektarů , mimořádně i stovky hektarů , kde zákonnou dobou pro zajištění porostů je v současné době pět let , a to nelze splnit . Dosavadní způsob prodloužení tohoto termínu na individuální žádost vlastníka se v současných podmínkách jeví jako nedostatečný . Jedná se například také o zastavení , resp . zrušení povinnosti provádět opatření k ochraně lesa v území , kde jsou již prakticky zbytečná , a soustředit tak zpracovatelské a jiné kapacity na území , kde je ještě zásah smysluplný . V praxi jde například o upuštění od zajišťování a evidování výskytu škodlivých činitelů a od povinnosti preventivně bránit vývoji , šíření a přemnožení škodlivých organismů . To se týká například povinnosti umisťování lapáků do lesa .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities