Text view Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-03-06 ps2017-007-05-001-014 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(16.00 hodin) Já bych k tomu chtěl říci , že ten volební systém není úplně dokonalý , ale na druhou stranu zase říkám , že to prostě umožňuje i těm malým stranám , malým sdružením , nezávislým kandidátům , se do obecního , městského či krajského zastupitelstva dostat . To byl záměr tvůrce tohoto volebního zákona . Když tady někdo říkal , že někdo vyhraje a někdo jiný složí vítěznou koalici , tak já tady připomenu slova bývalého pana prezidenta , pana Václava Havla , který říkal zcela na rovinu : vítěz voleb není ten , kdo vyhraje počtem hlasů , ale vítěz voleb je ten , který je schopen složit vítěznou kandidátku . A teď jak to v praxi může vypadat ? Nejhorší model je ten , kdy strana , která vyhraje , ale na těch prvních místech jsou tahouni kandidátky , jako jsou místní lékaři , učitelé , no tak ti to dělat nechtějí , tak prostě vytahuje zespodu kandidátky toho , kdo by toho starostu případně mohl dělat . Já jsem to zažil v jednom nejmenovaném městě . A jak si myslíte , že to dopadlo ? Vydrželo to půl volebního období , pak se to zhroutilo , protože takový postup podle mě nemá legitimitu od voličů , prostě je to výsměch voličům a takhle se to dělat nemá . Druhý případ je ten , že vyšachuji vítěze voleb . No to je složitější případ , protože když vítěz voleb není schopen normální komunikace se zbytkem politických stran v té oblasti , v tom městě , v obci , tak tam už je zárodek nedohody hned na začátku a může to také skončit tak , že prostě ten vítěz je v opozici . To je jedna z nevýhod , ale zase je to ta premisa , že vítěz voleb je ten , který je schopen dát dohromady vítěznou koalici . Nejlepší je samozřejmě to , když starostou , primátorem , hejtmanem je ten , který je první na kandidátce vítězné strany a ty volby vyhraje . Já vím , o čem mluvím , já to sleduji celou dobu . Já jsem dvacet let starostou okresního města a musím říci , že jsem zažil různé modely , ale já osobně jsem vždy volby vyhrál , vždy jsem byl první a vždycky jsme se koalici snažili sestavit tak , aby ten první , co byl na pásce , měl právo postavit starostu . Je to nejlepší řešení , nejčistší řešení , ale někdy se také může stát , že ten , kdo je první na pásce , to dělat nechce , a pak samozřejmě dochází buď k dohodě , nebo nedohodě . Toto jsou nevýhody toho volebního systému , ale pojďme se o tom bavit . Myslím si , že tady je prostor obrovský . Já si myslím , že v zahraničí jsou různé modely , ale tento systém přes své nevýhody má přece jenom jednu výhodu . Někteří z vás tady mluvíte o odvolatelnosti politiků . No tak jednoznačně každý , kdo je starostou , tak je vždy starostou od zastupitelstva k zastupitelstvu . Každý , kdo je v radě , je radním od zastupitelstva k zastupitelstvu . Zastupitelstvo musí být minimálně jednou za tři měsíce . Takže pokud to nefunguje , jsou nedohody , tak prostě politická situace se změní , může se odvolávat , koalice se mění . Tady prostor je . Připadá mi neuvěřitelné , že tady někdo obhajuje , že zvolíte starostu v přímé volbě a pak ho hodíte všanc zastupitelstvu , které bude úplně jiné a nekomunikativní . Zkušenosti od sousedů jsou . Já znám případy v Polsku , kdy předsedající zastupitelstva , který řídí zastupitelstvo a radu jako výkonný orgán , se nedohodne s primátorem , a když pak jedou někam na akci , třeba na družební akci do spřáteleného města nebo obce , tak každý jede v jiném autě , protože se nesnášejí . Dovedete si představit , jak taková situace bude vypadat v obci ? Za čtyři roky budou nové volby . To už může být hodně pozdě . Já si myslím , že ten starosta z přímé volby je těžce odvolatelný , řekl bych skoro neodvolatelný a ten systém má tuhle nevýhodu , na kterou upozorňujeme . Já znovu opakuji , já se nebráním diskusi o tom , jak má vypadat volební systém . Bránil bych se přímé volbě . Máme vlastně de facto několik přímým voleb v České republice . Ta poslední , přímá volba pana prezidenta , ukazuje se , že to asi úplně nejlepší v tom systému není , a když chcete někoho odvolávat , tak tady v tomto případě je to velmi obtížné , pokud se začne chovat nějak nestandardně , začne si z Ústavy dělat , co potřebuje . Pak tady máme přímou volbu dvoukolovou senátní , když volíme přímo senátory . Mimochodem , velmi těžká volba , mám ji dvakrát za sebou , vím , o čem mluvím , jednou jsem vyhrál , jednou prohrál . A kolikrát nevyhrává nejlepší , to vám řeknu zcela otevřeně , protože ve druhém kole se spojí slabí proti silnému nebo političtí protivníci proti tomu , který vyhrál první kolo . Mimochodem , také mluvím z vlastní zkušenosti , protože první kolo jsem vždycky vyhrál . Ve druhém už to tak být nemusí . Takže to jenom abychom si řekli , jak to vlastně dneska funguje . Přidám k tomu , že kolikrát na těch obcích dneska nemáte vůbec nikoho , kdo by starostu chtěl dělat . Připomenu , že my občas tady v parlamentě vymyslíme něco , co se prostě dořítí na obce takovým způsobem , že pak zájem o komunální politiku je menší a menší . A to není jenom majetkové přiznání , to je teď takové módní říkat , že to je hrozné , že starosta se odhalí donaha před veřejností , nekontrolovatelnou veřejností . Těch věcí je celá řada jiných . Já si myslím , že když se podíváte na historii fungování našich zastupitelstev po roce 1991 , tak zjistíte , že problémy byly třeba i v případě aplikace evropského práva , oblíbený hit opozice , řekl bych nekonstruktivní opozice , dehonestující opozice . Mohl bych jmenovat , byla by toho celá řada , ale nechci vás tady tím zdržovat . Já znovu opakuji , tady máme opravdu velký problém . My otevíráme Ústavu , aniž bychom věděli , co do ní dáme . Bude tam v Ústavě navíc jenom to , že v České republice se volí přímo starosta , primátor , hejtman . Ale jak to budeme dělat , o tom tam není ani slovo . Fakt nevím , o čem na čteních chceme diskutovat , když nemáme předlohu obecného zákona , protože bez toho je to podle mě prázdná proklamace . Víte , k čemu bude sloužit ? K politickému vydírání . To vidím jako nepěknou věc , protože pořád se bude odsouvat - už jsem to slyšel - pošleme to do výboru , zastavíme to , pak se budeme bavit o zákonu , který to bude provádět , na to je dost času . Ale to je špatný přístup . Já si myslím , že bez prováděcího zákona nelze tímto způsobem vstoupit do Ústavy , dělat z ní trhací kalendář , protože to vzbudí velkou nejistotu v našich 6 500 obcí , nebo kolik jich dnes dokonce máme . Jakákoli nejistota v této oblasti je podle mě hazardem s veřejností . Já tomu rozumím . Tady je proklamace - chceme přímou volbu starostů , hejtmana , primátora . Rozumím tomuto pojmu , ale na druhou stranu když jsem to tady poslouchal , tak mi připadalo , že ta politická proklamace je nade vše . Udělejme to prostě , ať to stojí co to stojí . Když jsem o tom přemýšlel , tak mi padl do oka výrok starořímského politika Cata staršího , který vždycky říkal na konci schůze ctihodného Senátu římského impéria : Ostatně soudím , že Kartágo musí být zničeno . Já bych řekl po tom , co jsem tady slyšel : Ostatně soudíme , že systém musí být rozvrácen . A dodal bych : Jenom pro politické proklamace . Dámy a pánové , to je málo . To je málo . Aby byla seriózní debata , tak je potřeba , abychom skutečně viděli prováděcí zákon . Já si vzpomínám , kdy tady ta diskuse byla poprvé , když jsem tady byl v minulém volebním období , a musím říci , že problém je - samozřejmě chápu transparentnost , otevřenost , představy některé části politického spektra , ale většinově zástupci navrhovatele prostě ukázali jasnou malou znalost prostředí komunální politiky . Tady na plénu , co jsem viděl , vystupovali starostové , náměstci , lidé , kteří se v komunální politice pohybují dlouho , a říkali , proč bychom neměli hazardovat a neměli navrhovat změnu Ústavy tímto způsobem .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities