Text view Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-03-01 ps2017-007-03-004-014 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(11.20 hodin) Poslanec Radek Rozvoral Děkuji za slovo , pane předsedající . Vážené kolegyně , vážení kolegové , vážená vládo , hnutí SPD navrhuje tento zákon , kterým se mění ústavní zákon číslo 1 / 1993 Sb . , Ústava ČR , ve znění pozdějších ústavních zákonů . Jedná se o úpravu článků 101 , 102 a 104 spadající pod hlavu VII Územní samospráva . Naše hnutí SPD předložením úpravy tohoto ústavního zákona spočívající v rozšíření subjektů a jejich kompetencí ve věcech územní samosprávy chce zajistit zákonnou oporu pro následné přijetí prováděcích předpisů o přímé volbě starostů , hejtmanů a členů zastupitelstev územně samosprávných celků . Toto je vedeno snahou vedoucí ke kvalitnější demokracii a obrodě správy věcí veřejných v ČR . Primárně se od přímé volby očekává zdůraznění osobní odpovědnosti osoby primátora , starosty nebo hejtmana vedoucí k vyšší stabilitě systému obecních a krajských zřízení . Sekundárně by mělo dojít k podstatnému posílení důvěry občanů tím , že se mohou aktivně podílet na správě věcí veřejných . V neposlední míře by se měl i zvýšit zájem občanů , zúčastnit se voleb . Současný právní stav je pro tuto navrhovanou změnu zcela nevyhovující , neboť podporuje kolektivní neodpovědnost . Starosta či hejtman mnohdy musí prosazovat požadavky členů zastupitelstev či rady , které však za ně nenesou žádnou odpovědnost . Navíc nepřímo volení starostové a hejtmani nemusí mít vždy podporu veřejnosti na území příslušného územního celku a ani svého zastupitelstva , a tím mají jen velmi slabý mandát k tomu , aby mohli realizovat potřebné změny ve veřejném zájmu . Příkladů takového stavu bychom našli celou řadu . Ve velkých veřejnoprávních korporacích je tendence velkých politických stran přímou volbu spíše odmítat , a to z důvodu možného oslabení jejich vlivu . Prozatím této skutečnosti může být například zavedení přímé volby v rakouské spolkové zemi Salcbursko , kde byla přímá volba zavedena plošně , ovšem s výjimkou pro hlavní město Salcburk . Zde došlo k zavedení přímé volby až později . Zavedení přímé volby zastupitelů by mělo přispět k zvýšení participace občanů obcí na samosprávě , zvýšit důvěru občanů v samosprávu a také odstranit některé nedostatky , jako je například za prvé zásadní rozhodování pouze starosty v menších obcích , kde není volena rada obce a výkon pravomoci zastupitelstva je pouze formální ; za druhé , starostou obce je velmi často zvolena do funkce osoba vzešlá z koaliční dohody politických stran , a nejedná se tedy o osobu , která získala ve volbách nejvíce preferenčních hlasů ; za třetí , občané obce velmi často ztotožňují rozhodovací činnost rady obce a někdy i zastupitelstva s osobou starosty v obcích , kde není volena rada . Již nyní mají volby charakter , který se blíží fakticky přímé volbě . Výhody přímé volby proto spatřujeme v tom , že prostřednictvím přímé volby starosty obce , primátora statutárního města nebo hejtmana je možné vytvořit představitele samosprávy se silným politickým mandátem , který by byl pod přímou kontrolou veřejnosti . Vážené kolegyně , vážení kolegové , demokracie je nejlepší formou politického života lidské společnosti . Na tom se shodne většina politologů i politiků . S rozvojem společnosti je potřeba přizpůsobovat pravidla uplatňování demokratických principů . Přímá volba starosty obce či hejtmana je z pohledu voliče nejdemokratičtější z možností ustanovení voleného představitele obce nebo kraje . Pro voliče je jednoznačné , že jeho zájmy bude hájit člověk , na kterého přímo ukázal . Společnost chce silného , srozumitelného a čitelného vůdce , který dokáže svým charizmatem strhnout davy . Přímou volbou hejtmanů , starostů nebo primátorů bychom tak dali občanům možnost více se podílet na správě věcí veřejných , a tím by se také zvýšil jejich občanský zájem o volby jako takové . Tímto vás žádám za naše hnutí SPD o propuštění návrhu zákona do druhého čtení . Děkuji za pozornost . (Potlesk několika poslanců.) Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji zástupci navrhovatelů . Nyní požádám zpravodaje pro prvé čtení pana poslance Jana Farského , aby předložil svoji zpravodajskou zprávu . Prosím , pane zpravodaji , máte slovo . Poslanec Jan Farský Pane předsedající , vážené kolegyně , vážení kolegové , tento návrh změny Ústavy , změny základního zákona ČR , byl předložen 22 . prosince 2017 s tím , že bylo vypracováno stanovisko kompatibility , které konstatuje , že není v rozporu , a vypracováno stanovisko vlády , která nám ho zaslala 25 . ledna 2018 . V tomto stanovisku k návrhu zákona , který sahá jenom do Ústavy , to je jedna z podstatných připomínek , která už se ve stanovisku vlády nachází , tak definuje , že se pouze ustanovuje , že starostové , ale i hejtmani budou voleni přímo , budou voleni na funkční období čtyřleté . Ale co vláda , řekl bych oprávněně , vytýká , tak ani v důvodové zprávě , ani v případném doprovodném zákonu o změnách zákona o obcích nebo zákona o krajích neuvádí , jakým způsobem by byli zároveň upraveny pravomoci jednotlivých vykonavatelů těchto nových práv , a pokud by pouze došlo k přímé volbě , byl posílen starosta , ale zároveň by byl posílen přímou volbou , ale nezměnilo se nic v jeho pravomocích , tak by to mohlo vyvolat , a nejspíše vyvolalo zásadní potíže v celém fungování v těchto obcích . Zákon má také navrženu účinnost k 1 . červenci 2018 s odkazem na to , že by měl být využit už pro letošní komunální volby . Já teď nevím , jaké přesně slovo použila vláda ve své korektnosti , ale myslím , že je to něco jako nereálné . Protože to prostě stihnout nejde . Je to ústavní zákon , musí projít Senátem a Senát ho musí schválit . Tam není žádná šance přehlasování Sněmovny . Musí vyjít ve Sbírce a musely by být připraveny i další zákony , které by reflektovaly tuto změny Ústavy , a to prostě stihnout nejde do 1 . července ani do října , kdy budou komunální volby . To , co další konstatuje vláda , je , že vůbec neřeší tento návrh , jak by se případně odvolávali takto přímo zvolení , protože je zde jenom informace o tom , jak by byli přímo voleni . Chybí přechodné ustanovení na to , jak by se nakládalo , kdyby to vzniklo v průběhu doby . Nejsou určeny náklady . A vůbec ještě není řešeno to , že tento návrh je dokonce v rozporu s Evropskou chartou místní samosprávy , která je pro ČR závazná , protože vyšla ve Sbírce zákonů pod číslem 181 / 1999 , a která říká , že musí být obce řízeny kolektivními orgány , a tady vychází situace , kdy by se mohlo stát , že bude řízena jenom starostou . Negativ , která jsem tady vyjmenoval , skutečně je to stanovisko vlády plné . Pozitivní jsem tam vlastně nenašel . Přesto je výsledek neutrální . A to stanovisko vlády , byť ten text , který za tím stanoviskem ho pak popírá , by spíše napovídal tomu , že by to stanovisko mělo být ze strany vlády negativní . Má neutrální , tak ho tady přednáším . To je za zpravodaje v tuto chvíli všechno . Vidím , že diskuse bude bohatá , a k dalšímu se když tak vrátím v jednotlivých návrzích . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu zpravodaji a otevírám obecnou rozpravu , kde mám osm přihlášených a předtím ještě dvě přednostní přihlášky , místopředsedy Poslanecké sněmovny Tomia Okamury a místopředsedy Vojtěcha Pikala . Pan místopředseda Okamura jako první přihlášený v rozpravě s přednostním právem . Prosím , máte slovo , pane místopředsedo . Místopředseda PSP Tomio Okamura Vážené dámy a pánové , stojíme před projednáním návrhu ústavního zákona z pera našeho hnutí Svoboda a přímá demokracie - SPD , které zavádí přímou volbu a potažmo i odvolatelnost starostů a hejtmanů , resp . tento zákon to umožňuje . Považujeme náš návrh mj . také za první krok směřující k odvolatelnosti politiků . Tak jako všechny zákony předkládané naším hnutím SPD , nejde tady o nějakou politickou účelovku , ale o návrh , který si vynutilo poznání v praxi . Navrhujeme tuto novelu Ústavy s přesvědčením , že následné přijetí prováděcích předpisů o přímé volbě starostů , hejtmanů a členů zastupitelstev územně samosprávných celků povede ke kvalitnější demokracii a obrodě správy věcí veřejných v ČR . Od přímé volby si také slibujeme zdůraznění větší osobní odpovědnosti osoby primátora , starosty nebo hejtmana . Navíc dojde k podstatnému posílení důvěry občanů , kterým se tak vrátí nutný pocit a zájem , že se podílejí na správě věcí veřejných a skutečně o nich sami rozhodují , což by mělo podstatně zvýšit volební účasti .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities