ps2017-007-05-001-014.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-03-06 ps2017-007-05-001-014 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Místopředseda PSP Tomio Okamura 14 . Návrh poslanců Tomia Okamury , Radima Fialy a dalších na vydání ústavního zákona , kterým se mění ústavní zákon č . 1 / 1993 Sb . , Ústava České republiky , ve znění pozdějších ústavních zákonů / sněmovní tisk 40 / - prvé čtení Tímto návrhem jsme se zabývali ve čtvrtek 1 . března tohoto roku , kdy jsme jej přerušili v obecné rozpravě . Připomínám , že stanovisko vlády bylo doručeno jako sněmovní tisk 40 / 1 . Prosím , aby - ano , již zaujali svá místa zástupce navrhovatelů poslanec Radek Rozvoral a zpravodaj pro prvé čtení poslanec Jan Farský . Budeme pokračovat v přerušené obecné rozpravě , nicméně předtím tady přečtu jednu omluvu , dvě omluvy . Za prvé pan poslanec Pavel Staněk , přijměte prosím mou omluvu , ano , ve dnech 6 . až 7 . 3 . z rodinných důvodů . A pak tady mám omluvu pana poslance Stanislava Grospiče a je to 6 . března od 16.15 do konce jednání z důvodu pracovního jednání mimo Sněmovnu . Teď mám tedy do obecné rozpravy přihlášeno , ano , jako první pan poslanec Ivan Adamec . Prosím , pane poslanče , máte slovo . Poslanec Ivan Adamec Děkuji . Vážený pane předsedající , vážená vládo , kolegyně , kolegové , úvodem mé řeči mi dovolte říci , že tady už proběhla rozprava na toto téma , padla tady spousta argumentů proti návrhu tohoto ústavního zákona . Samozřejmě slyšel jsem tady několik vystoupení od zástupce předkladatelů , která byla jak přes kopírák , ale samozřejmě vyslechli jsme si je . Já bych spíš řekl , že je potřeba si uvědomit , o co v tuto chvíli jde . Protože pokušení přímé volby , to tady pořád je , a nehledejme , řekl bych , nehledejme zkušenosti , nehledejme , jak to funguje jinde . Je to představa , je to osobní pocit toho , že naše demokracie bude lepší , že to začne fungovat lépe a že touto změnou dosáhneme lepšího vedení našich měst , obcí a hejtmanství . Musím říct , že je potřeba si uvědomit , co máme před sebou na pořadu . Je to změna ústavního zákona . Tady pan předseda Okamura říkal , že už několik let se snaží o přímou volbu starostů , senátorů . Není jediný . Zažil jsem to tady . Byl jsem tady minulé volební období , ale musím říct , že tehdy to aspoň byly návrhy zákonů . Bavili jsme se o problémech konkrétně a vždycky to zhavarovalo na tom , že nebyl dostatek přesvědčených zástupců toho , že ty navrhované zákony jsou v pořádku a že to je ta správná cesta . Tady ale dneska budeme postupovat do dalšího čtení , a já si myslím , že budeme , protože se domnívám , že to je součástí určitých politických dohod , a budeme posouvat ústavní zákon . To je velký problém , protože ústavní zákon , změna je velmi jednoduchá . Prostě se tam napíše , že budeme volit přímo starosty a hejtmany - a primátory , abych na ně nezapomněl , a to je všechno . Vystavujeme bianko šek do Ústavy . Mimochodem , když jsem začínal v politice , ve vysoké politice , tak jsem to bral odzadu , já jsem začínal v Senátu , A tehdy mi zkušení politici ze Senátu říkali , a já si myslím , že to je hluboká pravda , že do Ústavy se má sahat zcela výjimečně a musí to být uděláno tak , abychom tím skutečně nezpůsobili jakýkoli problém , který by právě aplikací té změny Ústavy mohl nastat . Co budete dělat v druhém , třetím čtení s tímto návrhem zákona ? Já vám to řeknu . Nic . Nic ! Protože to je velmi jednoduché , je to jedna nebo dvě věty . A já si myslím , že nemáme o čem debatovat . Ano , můžeme si říct , je tady skupina poslanců , poslankyň , kteří chtějí přímou volbu starostů , primátorů a hejtmanů . Pak je tady velká skupina zkušených komunálních politiků , kteří to z jasných důvodů nechtějí . A na druhou stranu , o čem to bude , pokud to pustíme do dalšího čtení ? Bude to o proklamaci . My to do Ústavy nějakým způsobem propašujeme , legálním zákonodárným procesem , samozřejmě třípětinovým hlasováním , a to už je trošku jiná káva . Věřím tomu , že nakonec zvítězí zdravý rozum a že z naší Ústavy ČR si prostě trhací kalendář dělat nebudeme . Já bych to pochopil , kdyby tady byl konkrétní návrh na změnu systému . To bych pochopil . Asi bych s tím taky nesouhlasil , ale to můžu , to je věc každého poslance , poslankyně , jak se k tomu postaví . Ale už bychom se konkrétně měli na výborech o čem bavit . A tady ten problém takto nastaven není . Tady se vlastně o ničem bavit nebudeme , protože pokud to nebude připraveno , tak politické proklamace nestačí . A já tedy musím říct , že když jsem tady slyšel některá vystoupení , tak jsem došel k závěru , že kromě kolegů , kteří se v komunální sféře pohybují a dobře ji znají , tak řada našich poslankyň a poslanců o tom vůbec nic neví . A já bych možná si tady dovolil takové okénko , jsem v řádné rozpravě , ono to nebude tak rychlé , jak říkal pan předseda Okamura , vám sdělit , jak ten systém funguje v současné době . Víte , ono máte na jednu stranu pravdu v tom , že lidé si dnes na obcích myslí , na hejtmanstvích o tom nejsem přesvědčen , ale na obcích si myslí , že skutečně ve volebním systému volí starostu a primátora . Protože způsob volby je tak nastaven . Ono to tak vypadá , média to živí . Protože ten lídr , to musí být nakonec ten starosta vítězné strany . Ono to tak není . Protože pokud znáte způsob volby a pokud volíte jako občané , tak víte , že na rozdíl od parlamentních voleb je kandidátka do města , obce úplně jiná . Je to jedna kandidátka podle počtu subjektů , hnutí , politických stran nebo těch , kteří seženou patřičné podpisy . Ta plachta je podle toho různě veliká . Ve velkých městech není výjimka formát A 0 , tzn . přes celý kuchyňský stůl tam , kde se bojí toho , že kdyby to udělali oboustranně , že se lidé na tu druhou stranu nepodívají , což se ukazuje , že to problém byl i ve volbách do Poslanecké sněmovny . No a teď lidé volí , a oni jim říkají - můžete si zakroužkovat kandidáty , kteří jsou vám sympatičtí , kterým věříte , a když je zakroužkujete , a můžete dát maximálně tolik kroužků , kolik je počet členů konkrétního zastupitelstva , tak to je ten správný způsob volby lidí , kteří podle vás mohou vás zastupovat na obci nebo na městě . Ale takhle to není . To je problém , řeknu , když zastupitelstvo má 33 členů , tak když volíte z kandidátky člověka , kterého chcete za starostu , a zbytek volíte někde jinde , tak to znamená to , že ten člověk od vás dostane jeden hlas , a kdybyste volili celou skupinu , celou kandidátku , tak jich bude mít 33 . A tady je problém . Není to tak , že se volí starosta nebo primátor nebo hejtman tímto způsobem . Lidé si to myslí , je to jinak . Já si myslím , že tvůrce tohoto volebního zákona vedla myšlenka toho , aby se tam dostalo co nejbarevnější spektrum zastupitelů v té obci . Protože také je pravda to , že poslední na kandidátce vítězné strany nebo skupiny nebo hnutí kolikrát má víc hlasů než první na kandidátce strany , která se dostane do zastupitelstva jako druhá , ale on zvolen není a je zvolen ten první z té druhé strany . To je taky velká nespravedlnost toto . Vlastně je to tak , že lidé si myslí , že volí , a volí něco úplně jiného . Tady si myslím , že by skutečně stálo zapřemýšlet , jak tento systém zlepšit , jak to udělat tak , aby si lidé skutečně mohli vybrat pořadí , tak jako třeba ve Sněmovně nebo podobně , ale to je na diskusi . Dokonce se tam dají ty většinové prvky vsunout , do těchto návrhů , protože - nakonec mluvil o tom i pan prezident Zeman , že jeho představa byla taková , že první z vítězné strany nebo hnutí by byl automaticky starostou , primátorem , hejtmanem . Ono to zas tak jednoduché ale není , protože pokud ten člověk řekne , že to dělat nechce , tak co bude ? Bude muset odstoupit z kandidátky , ze zastupitelstva , nebo se jenom posune ? Výklad by asi byl velmi složitý a celé by to bylo trošku komplikovanější , než by si takové představy ti , co je prezentují , mohli uvědomit .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities