Text view Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2017-06-06 ps2013-057-09-007-010 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(18.30 hodin) My jsme skutečně na rozpočtovém výboru , a děkuji i panu předsedovi , uspořádali seminář k tomu tématu , na kterém vystupovala řada lidí samozřejmě jak z akademického světa , tak lidí z byznysu , i těch zprostředkovatelů , kteří jsou tu dnes považováni za zločince . Nicméně dovolím si prostřednictvím pana předsedajícího panu guvernérovi říct , že přestože jsme na těch jednáních mezi sebou často třeba s panem viceguvernérem Tomšíkem nesouhlasili , tak vždycky diskuse probíhala korektně a ani by ho nenapadlo nás obviňovat , že snad proto , že máme jiný názor na regulaci bank , chceme způsobit jejich kolaps , jak to tady zaznělo v úvodu . Myslím si , pane guvernére , vážím si vás , ale že to nebylo úplně vhodné konstatování . Prostě na věci , a zvláště v ekonomické a hospodářské politice , můžeme mít jiný názor , aniž bychom chtěli ekonomiku nebo jednotlivé občany poškodit . K samotnému návrhu . Vím , že mediálně líbivější a větší ohlas získá právě ta část , která se zabývá regulací hypotečního trhu , ale znovu bych chtěl upřít pozornost na tzv . netradiční nástroje měnové politiky , které banka chce získat . Myslím si , že Česká národní banka je nepotřebuje , že i při stávajících měnově politických nástrojích , které má k dispozici , dokázala prostřednictvím dlouhodobě oslabovaného kurzu koruny - a já jsem velkým kritikem tohoto opatření - využít netradiční nástroj měnové politiky nad rámec těch standardních , které používala do té doby , a nepotřebovala k tomu změnu zákona . Všichni dobře víme jak v ekonomické teorii , tak v praktické hospodářské politice , že měnová politika těch velkých centrálních bank , ať už to byl FED nebo Evropská centrální banka , které prováděly kvantitativní uvolňování , tak ani ekonomická teorie na té akademické úrovni , ani praktická hospodářská politika si není jista , jaké dlouhodobé důsledky bude to nalévání peněz do ekonomiky mít . To , že to je obrovské systémové riziko , kvůli kterému tu Česká národní banka ten zákon má , a to , že to je obrovské systémové riziko , to kvantitativní uvolňování , ukazuje už to , jakým způsobem po této politice zareagovala např . výnosnost důchodových systémů ve Spojených státech a v řadě dalších zemí , kdy díky té uvolněné měnové politice nastřádané celoživotní úspory , které si lidé střádali na důchod a na část života poté ekonomicky aktivní , jak zaznamenali ztrátu . Takže to je jenom první z těch neblahých důsledků , které od kvantitativního uvolňování můžeme čekat . Řada dalších může přijít , ať už hyperinflací , která by byla logicky ve standardním ekonomickém prostředí logickým důsledkem toho kvantitativního uvolňování . A já prostě nemám pocit , že bychom jako Sněmovna měli jen tak odmávat České národní bance dramatické rozšíření jejích pravomocí , aniž by o tom existovala velmi hluboká akademická , odborná , ale i politická diskuse . A ta , bohužel , o takto podstatné normě doposud neběžela . A já jsem velmi rád , že rozpočtový výbor se k tomu připojil , a i to , že rostou , jak jsem se díval v systému , jak roste počet pozměňovacích návrhů , tak je zřejmé , že další a další poslanci chápou , že o žádnou technickou novelu , jak nám na začátku Česká národní banka falešně chtěla namluvit , o žádnou technickou novelu nejde . Předložený návrh novely zákona o České národní bance má umožnit regulaci tří úvěrových ukazatelů současně . Nemám úplně aktuální přesná data , ale i když jsem se díval a studoval jsem důvodovou zprávu k tomu zákonu samotnému , tak jsem nenašel žádnou zemi , kde by naráz regulovali všechny ty tři úvěrové ukazatele . Navíc ty ukazatele , které regulují , nebo dívají se na příjem domácnosti , která o hypotéku žádá , tak je regulují země , jako je Irsko či Velká Británie , ale s absolutně odlišnou strukturou hypotečního trhu . Nemohu souhlasit s tím , že ten návrh je v současné době potřeba . Když se podíváme na data , a pokud jsou aktuálně přesnější , já jsem se díval někdy před 14 dny , před třemi týdny , když jsem ten pozměňovací návrh připravoval , tak statistiky ukazují , že podíl hypotečním úvěrem financovaného bydlení je u nás výrazně podprůměrný . 18 % domácností financuje bydlení prostřednictvím hypotéky , což je opravdu jiné číslo , než je 27 % průměr Evropské unie . A když tu pan guvernér zmiňoval Slovensko , které údajně aktuálně přišlo s podobnými návrhy , tak tam ten podíl úvěrem financovaného bydlení je na úrovni 37 % . To je úplně jiné číslo než číslo 18 v České republice a to je úplně jiná motivace k volbě takových regulačních nástrojů , jaké Česká národní banka po nás chce . Lidé s nízkými příjmy , a Eurostat to definuje jako 60 % mediánu a méně , mají úvěr na bydlení u nás jen v 6 % případů . Zase oproti Evropské unii , kde je ten průměr dvojnásobný . Co se týče nějakého rizika a bubliny , tak statistiky ukazují , že v celém pokrizovém vývoji , myslím tím po roce 2010 , u nás rostou ceny nemovitostí stejným tempem jako příjmy v ekonomice . Zase to neznačí , že by se tu nějak dramaticky nafukovala hypoteční bublina , kterou bychom aktuálně museli , jak se říká , propichovat . A to si neodpustím říci , ale přece to , co Česká národní banka po nás chce a co chce brzdit , sama způsobila svou vlastní uvolněnou měnovou politikou a tlakem na nízké úrokové sazby . Je zřejmé , že nízké úrokové sazby zkrátka motivují lidi méně spořit a více si půjčovat , že lidi motivují brát si , když jsou úroky tak nízké , brát si hypotéku a pořizovat si bydlení . Osobně si myslím , že vzít si úvěr na bydlení je rozhodně lepším způsobem , jak se zadlužit , než si pořizovat spotřební úvěry na vánoční dárky nebo na letní dovolené . Myslím si , že dát šanci lidem pořídit si vlastní bydlení a během svého života si na něj nastřádat , je věc , která té ekonomice , a nejen ekonomice , ale zejména stabilitě společnosti pomáhá . A nezlobte se na mě , v okamžiku , kdy Česká národní banka chce do svých rukou nástroje , které mají hypoteční trh omezit , tak je zřejmé , že ta úvěrová , hypoteční schopnost , schopnost sáhnout si zejména nízkopříjmovým rodinám a skupinám obyvatel na hypotéku , bude zkrátka výrazně omezena . Jsem rovněž rád , že prošly dílčí návrhy z rozpočtového výboru , byť si myslím , že to nevede úplně , zatím ty , co prošly , k systémové změně zákona . Ale pro mě bylo naprosto nepochopitelné , že od začátku , tak jak to Česká národní banka plánovala , měly do těch regulací spadat i hypotéky , které už běží , tzn . refinancování hypoték . Dovolím si vám dát jeden příklad . Vezměte si mladý pár , který si v okamžiku , kdy oba pracují , pořídí hypotéku na pět let , čtvrtý rok odejde manželka na mateřskou dovolenou , jejich příjem se automaticky na nějaký omezený čas několika let sníží , je okamžik , kdy by mohli refinancovat hypotéku , chtějí ji , našli by třeba i konkurenční banku , kde by si sáhli na hypotéku s nižší úrokovou sazbou , ale protože zrovna Česká národní banka bude regulovat ukazatel , který zkoumá příjem domácnosti , tak tato domácnost se díky tomu , že manželka nebo partnerka je na mateřské a má nižší příjem , tak se nekvalifikují a budou odsouzeni k tomu zůstat u té banky stávající , a to i za cenu vyšší úrokové sazby . Čili já myslím , že to systémové riziko nesnižuje , což je ambice tohoto zákona , ale naopak , že to systémové riziko zvyšuje . A nechápal jsem , proč chceme komplikovat život , nebo proč chce Česká národní banka komplikovat život nejenom párům nebo jednotlivcům , kteří si berou hypoteční úvěr poprvé , ale proč chce komplikovat život i těm lidem , kteří standardně splácejí hypotéky už dnes a chtějí pouze refinancovat . Dalším problémovým bodem novely zákona je podle mého názoru poměrně vysoká samovolnost rozhodování centrální banky . Ty limity mohou podle novely být stanoveny zcela nezávisle a na zcela autonomním uvážení České národní banky . Navrhovaná novela neřeší skutečnost , že větší obezřetnost při řízení jednoho ukazatele může být kompenzována volnějším přístupem k ukazateli jinému . Stanovením horních hranice bez znalosti kontextu individuálního úvěrového případu , jak navrhuje novela , de facto dochází k situaci , kdy Česká národní banka dostává extrémně velké pravomoci , nejen jak ovlivňovat hypoteční trh , ale jak přímo řídit systém rizik v jednotlivých komerčních bankách . Je to po vzoru toho principu , který podle mého názoru nefunguje v hospodářské politice , to znamená , že one size fits all , to znamená , jedna plošná regulace zahrne všechny případy a padne všem .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities