Text view Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2017-06-06 ps2013-057-09-007-010 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(17.40 hodin) Ještě mi dovolte se stručně vyjádřit také k druhé části novely , která bývá rovněž někdy napadána , a to je oddíl , který se jmenuje Obchody na volném trhu a úvěrové operace . Tato úprava je do návrhu zakomponována s cílem umožnit České národní bance , a to zdůrazňuji , v případě , že nastanou nestandardní nebo složité makroekonomické podmínky , provádět v rámci měnové politiky širší okruh obchodů s účastníky finančního trhu . Tento návrh reaguje na změny v provádění měnové politiky , které se odehrály v posledních letech v celosvětovém měřítku po vypuknutí globální finančně - ekonomické krize . Jde v podstatě o významné přiblížení komunitární právní úpravy , která vymezuje okruh obchodů prováděných Evropskou centrální bankou . Krize mimo jiné ukázala , že stávající právní režim může být , a to zejména v turbulentních dobách , pro centrální banku svazující , a tudíž méně efektivní pro její záchranné , resp . trh zachovávající operace . Například zbytečně omezuje splatnost operací ČNB s bankami na tři měsíce . Předpokládá , že centrální banka usměrňuje pouze fungování peněžního trhu , to je pouze instrumenty se splatností do jednoho roku . Od roku 1993 byly obchodními partnery při měnově politických operacích v ČNB pouze banky . Rozšířením okruhu potenciálních protistran získá ČNB větší prostor k provádění měnově politických operací . Je to zcela v souladu s potřebami efektivního řízení měnové politiky pro případ , jak už jsem uvedl , pouze nepříznivého nebo velmi nepříznivého ekonomického vývoje . Nicméně tyto věci je potřeba mít jaksi v repertoáru nástrojů připraveny a ne čekat , až - nedej bože - by taková situace vypukla . Jsme malá otevřená ekonomika . Vždycky z vnějšího prostředí taková situace může nastat . Potom měnit legislativu je příliš pozdě a mohlo by to vážně narušit schopnost centrální banky včas a efektivně zasáhnout . Vážené paní poslankyně , vážení páni poslanci , já bych s dovolením tímto konstatováním skončil . Chtěl bych vás znovu vyzvat k velmi odpovědnému posouzení této problematiky . Chápu , že je to věc složitá , do jisté míry přirozeně rozporuplná , ale již dnešní legislativa , vámi schválená nedávno , říká , že každý poskytovatel úvěru , to znamená i hypoteční banka , je povinen posoudit velice důkladně schopnost klienta splácet poskytnutý úvěr . Pokud tato schopnost posoudit není prokázaná , resp . nebyla dostatečně prokazatelně posouzená , má to vážné konsekvence jak pro poskytovatele úvěru , tak v konečném důsledku samozřejmě případně pro konkrétního jednotlivce . Suma těchto selhání , suma těchto problémů může být velkým zdrojem rizika a nestability pro celou společnost a její veřejné finance . Děkuji vám za možnost vystoupit a za pozornost , kterou jste mi věnovali . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu guvernérovi České národní banky Jiřímu Rusnokovi za jeho vystoupení a budeme pokračovat faktickou poznámkou pana poslance Jiřího Laudáta , připraví se pan kolega Herbert Pavera . Prosím , pane poslanče , máte slovo k faktické poznámce . Poslanec František Laudát Děkuji . Mám jenom dvě minuty a musím se velmi ohradit proti tomu tónu , který jste tady slyšeli . Tady , pokud vím , tak nesedí nikdo , kdo měl cokoliv společného s nějakými čachry . A byla to národní banka , kdo jak blázen vydával v devadesátých letech licence kdekomu . Já si myslím , že pan guvernér možná ještě nepochopil , že už není premiérem úřednické vlády bez schválení ve Sněmovně , Zemanovy vlády , Zemanem jmenované , ale že je guvernérem národní banky . Já si myslím , že takovéhle jednání si tady nezasluhujeme . Já tady chci slyšet čísla , fakta , data , tak jak to tady předváděli předchozí guvernéři , a vždycky jsme prakticky automaticky bez velkých diskusí jejich materiály schvalovali . A já bych velmi plédoval za to , abychom tady místo vození licencí do Čín a podobně slyšeli seriózní argumentace , a ne politické filipiky . Děkuji za pozornost . Místopředseda PSP Vojtěch Filip To bylo vystoupení pana poslance Laudáta . Děkuji za dodržení času k faktické poznámce . Vystoupí pan poslanec Herbert Pavera , připraví se pan poslanec Václav Votava . Prosím , pane poslanče , máte slovo . Poslanec Herbert Pavera Hezký a příjemný podvečer milé kolegyně , vážený pane předsedající , vážený pane guvernére . Dovolte mi , abych vám přednesl pozměňovací návrhy , které jsou v systému uvedené pod číslem 6509 k zákonu číslo 6 / 1993 Sb . , o České národní bance . Za prvé bych uvedl pozměňovací návrh , který se týká § 45 a odst . 1 , kde ve druhé větě se číslovka 3 % nahrazuje číslovkou 20 % . A hned řeknu zdůvodnění . Dvacet procent portfolia si myslím , že neohrozí stabilitu banky , navíc zajistí , aby si občané České republiky , kteří jsou dostatečně bonitní , nezajišťovali úvěry u nebankovních subjektů s lichvářským charakterem podnikání , které Česká národní banka nedokáže regulovat , ačkoliv i nebankovní subjekty podléhají regulaci České národní banky . Je řada nebankovních poskytovatelů , kteří se k provozování činnosti poskytovatelů půjček nehlásí , a podporovalo by to ještě více financování v tzv . šedé zóně , to je lichváře s kriminálním pozadím a vyděračskými praktikami . Splácení úvěru v České republice je zatím na vynikající úrovni . A pokud by se situace splácení zhoršila , občané České republiky mají možnost nemovitost prodat a přestěhovat se například do menších nemovitostí . Česká národní banka chce omezovat jen určitý typ úvěrů . Regulace by se měla vztahovat pouze na úvěry zajištěné obytnou nemovitostí , tedy hypotéky , které jsou poskytovány díky kvalitě zajištění na dlouhou dobu a za nízké úrokové sazby . Naopak ostatní typy nebudou podléhat omezení ohledně dluhové služby spotřebitelů , a to od žádného ze subjektů , jak bankovního , tak nebankovního . To povede k tomu , že ti , co nesplní podmínky stanovené regulací , si prostě na nákup svého bydlení vezmou jiný typ úvěru , například neúčelový s kratší dobou splatnosti za výrazně vyšší úrokovou sazbu . To je z pohledu finanční stability velmi rizikové , protože krátkodobá splatnost úvěru a vyšší úroková sazba povede k tomu , že měsíční splátky na takový úvěr budou výrazně vyšší , než tomu bylo u úvěru hypotečního . Lidé by se tak mohli snadno dostávat do dluhových pastí a byli by nuceni prodávat třeba i pod cenou své bydlení , což by mohlo vést k deformaci na trhu nemovitostí , což je právě opačný efekt , než jaký Česká národní banka zamýšlí . K argumentaci ohledně aktuálního stavu v porovnání s ostatními zeměmi EU doporučuji využít přehled makroobezřetnostní regulaci na rok 2016 , který vypracovala Evropská rada pro systémová rizika v dubnu 2017 . Druhý pozměňovací návrh se týká opět § 45 a odst . 1 , kde se doplňuje věta : " To neplatí v případě spotřebitelského úvěru zajištěného obytnou nemovitostí , kterým se refinancuje jeden nebo více existujících spotřebitelských úvěrů zajištěných stejnou obytnou nemovitostí , nebo pokud spotřebitelský úvěr bude splacen v rámci prodeje nemovitosti a následně si majitel spotřebitelského úvěru do jednoho roku pořídí spotřebitelský úvěr na nákup jiné nemovitosti . " Zase zdůvodnění : Refinancování vlastního úvěru musí být vyjmuto , jelikož by se klienti bank stali rukojmími největších bank s historicky získaným portfoliem hypotečních klientů . Pokud by majitelé spotřebitelských úvěrů zajištěných obytnou nemovitostí nesplnili podmínky dané regulací , museli by přistoupit na jakékoliv podmínky poskytovatele těchto úvěrů . Omezení na prodávané nemovitosti je nutné z důvodu , kdy se majitelé těchto spotřebitelských úvěrů rozhodnou nemovitost prodat z důvodu přestěhování do jiného místa , například kvůli změně zaměstnání nebo vývoje rodinné situace . Postupně by se tak stalo , že by se nejen omezily nové hypoteční úvěry , ale současně portfolio poskytnutých hypotečních úvěrů by bylo uměle snižováno ve prospěch nájmů . Současné portfolio poskytnutých úvěrů na bydlení je zdravé a stabilní . Proti jiným státům EU nejsou občané České republiky přeúvěrováni . Třetí pozměňovací návrh se týká opět § 45 a odst . 4 písm . a ) , ve kterém se věta " celkové zvýšení dluhu spotřebitele ze spotřebitelských úvěrů zajištěných stejnou obytnou nemovitostí v hodnotě zajištění , tzv . ukazatel LTV " doplňuje ještě " nebo v hodnotě kupované nemovitosti , tzv . ukazatel LTC . " Horní hranice tohoto úvěrového ukazatele nesmí být nižší než 90 % .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities