Text view Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2016-10-26 ps2013-050-06-009-058 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(18.00 hodin) Územní studii bude smět nechat zpracovat i investor , a to z důvodu urychlení přípravy území pro realizaci záměrů na provedení změny právě v území . Schválení této studie bude ponecháno orgánu územního plánování . Informace o území , které územní plánování shromažďuje pro svou potřebu , budou uvolněny pro celou veřejnou správu , tzn . státní a územní veřejnou správu , všechny samosprávy . Budou zkráceny lhůty pro podání návrhů na přezkum nebo zrušení opatření obecné povahy na jeden rok , což je zkrácení o dva roky ode dne nabytí jeho účinnosti , a to shodně pro všechna opatření obecné povahy . Dokumenty územního plánování budou povinně , a to úplně všechny , zveřejňovány na internetu . Také se odstraňuje stav , kdy dotčené orgány diktovaly své požadavky bez toho , že by tyto požadavky zdůvodňovaly a držely se zmocnění ve svém zákoně , co mohou činit . Návrh zákona byl připravován se snahou přispět právě ke zjednodušení ve všech etapách přípravy a realizace staveb , tzn . umisťování , povolování a kolaudace . Toto jsou tři procesy , kterými se zabývají všechna rozhodování , všechny části povolení v rámci stavebního řízení . V oblasti územního rozhodování a stavebního řádu je prioritní zavedení úplně nového společného řízení , které umožní investorovi posouzení umístění i povolení stavby v jednom řízení a získání jednoho povolení na stavbu či soubor staveb také v případech , kdy tomu v současnosti brání rozdílná příslušnost stavebních úřadů . Navíc souběžně dojde také k posouzení vlivu na životní prostředí , tzv . EIA , je - li vyžadováno . Navrženou úpravu společného řízení považuji za maximum , kterého bylo možné dosáhnout při zachování současné organizace veřejné správy a v rámci formátu novely , nikoliv návrhu nového zákona , který v tuto chvíli Ministerstvo pro místní rozvoj také připravuje . Novela stavebního zákona žádným způsobem nezasahuje do počtu existujících obecních stavebních úřadů . Do budoucna počítáme a předpokládáme upřesnění jejich správních obvodů , a to prováděcí vyhláškou ze strany Ministerstva pro místní rozvoj . Je také pochopitelné , že všeobecná kritika zdlouhavé přípravy staveb se soustředí na stavební zákon , protože se staví podle stavebního zákona , ale spousta staveb podléhá právě jiným zákonům . Z pohledu investora samozřejmě stavební zákon představuje až tu konečnou fázi povolovacího procesu . Vedle stavebního zákona , tzn . obecného předpisu , je řada dalších , zvláštních zákonů , které upravují povolování speciálních staveb , ochranu jednotlivých veřejných zájmů nebo mají další vazbu na stavební zákon . Úpravy provedené ve stavebním zákoně si vyžádaly , jak jsem již zmínila , změny ve více než 40 zákonech , např . zákon 416 o urychlení výstavby silniční , železniční a energetické sítě , a dokonce i horní zákon , dokonce i zákon o lázeňství . Toto všechno jsou změny , které jsou vyvolány novelou stavebního zákona . Návrh , který je vám předložen , je slučitelný s právem Evropské unie . Ačkoliv se nepodařilo úplně zachovat návrh novely v jeho původní podobě ze strany Ministerstva pro místní rozvoj a tak , jak byl ve spolupráci s meziresortní pracovní skupinou připraven , a také s vámi - a za to bych chtěla poděkovat mnohým z vás , členům všech politických klubů , protože z každého klubu jsem měla nominovánu jednu až dvě osoby , se kterými jsme projednávali vůbec kostru novely stavebního zákona . A tady musím říci , že to Ministerstvu pro místní rozvoj velmi pomohlo , než jsme tento zákon pustili do meziresortního připomínkového řízení a samozřejmě dalších debat . Přestože vláda o některých zásadních otázkách a následně rozporech rozhodla jinak , než právě byly představy Ministerstva pro místní rozvoj , je tato novela silným a opravdu dalším krokem ke zlepšení situace . Návrh zákona obsahuje řadu nástrojů , které pomohou zrychlit územní přípravu , umisťování a povolování staveb a také přispějí ke zlepšení investičního prostředí a zvýšení konkurenceschopnosti České republiky , především našich firem . Nyní mi ještě dovolte stručnou informaci ke změnám v zákoně EIA , tzn . v zákoně o posuzování vlivu na životní prostředí , kde Ministerstvo životního prostředí je spolupředkladatelem tohoto zákona . Ačkoliv původním cílem bylo provést transpozici směrnice 2014 / 52 / EU , kterou byla revidována směrnice 2011 / 92 / EU , tzv . směrnice EIA , již v rámci předložené novely , s ohledem na velmi napjatý harmonogram a rozsah ustanovení , která bude třeba transponovat v rámci novely zákona o EIA , nebylo možné tuto transpozici vložit již do novely stavebního zákona . Transpozice revidované směrnice EIA proto bude provedena Ministerstvem životního prostředí samostatnou novelou , ve které budou rovněž obsaženy další úpravy reflektující snahu o zjednodušení a zkrácení procesu EIA . Novela zákona o posuzování vlivu na životní prostředí navazuje na změnu stavebního zákona , která zavádí územní řízení s posouzením vlivu na životní prostředí a společné územní a stavební řízení s posouzením vlivu na životní prostředí . Jsou to velice složité názvy , nicméně jsou to názvy , které navrhovala Legislativní rada vlády , kde byl vyloučen název jedno povolovací řízení nebo jedno koordinované řízení . Jedná se tedy o společné řízení s posudkem ohledně EIA . Princip je nastaven tak , že žádost s jednou dokumentací bude podávána u stavebního úřadu a stavební úřad v úzké součinnosti s posuzujícím orgánem EIA zajistí v první fázi řízení posouzení vlivu stavebního záměru na životní prostředí a v druhé fázi teprve poté stavbu umístí , popř . povolí . Na jednání vlády o rozporech dne 21 . září také byl vyřešen rozpor ohledně počtu podpisů . Zde si dovolím vás o tom informovat . Samozřejmě je to součástí návrhu zákona , ale domnívám se , že je důležité to zde zmínit . Jedná se o podpisy v tzv . podporující podpisové listině , kdy zvítězila varianta navýšení počtu podpisů nad 500 osob namísto dnešního požadavku 200 podpisů . Zároveň je návrhem zákona nově omezena doba platnosti této listiny na 18 měsíců od data uvedeného v záhlaví listiny , což jsou sice možná drobné změny , ale jsou to velice významné změny právě pro získání posudků EIA . Já bych vám ráda poděkovala za pozornost . Jsem připravena samozřejmě následně při jednání ve výborech i se svými kolegy na velice detailní debatu . Velice si uvědomuji závažnost této novely . A jak jsem již zmínila , ambice Ministerstva pro místní rozvoj byly mnohem větší . A vím , že je apel na jedno kontaktní místo , jeden stavební úřad , nicméně to musí být podmíněno změnou kompetenčního zákona . Děkuji vám za pozornost . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji paní ministryni Karle Šlechtové za úvodní slovo k tak významnému návrhu . A ještě než bude hovořit pan zpravodaj , konstatuji omluvu došlou předsedovi Poslanecké sněmovny od Květy Matušovské z osobních důvodů od 18 hodin . Nyní tedy pan zpravodaj Josef Uhlík se svou zpravodajskou zprávou . Prosím , pane zpravodaji , máte slovo . Poslanec Josef Uhlík Děkuji za slovo , pane předsedající . Vážené kolegyně a kolegové , paní ministryně , členové vlády - dva , ano , jsou členové vlády . . . Ministerstvo pro místní rozvoj nám předkládá rozsáhlý návrh novelizace stavebního zákona a dalších 43 souvisejících předpisů . Materiál je předložen na základě programového prohlášení vlády a jedná se o jeden z nejrozsáhlejších z hlediska velikosti dopadu . Hlavním cílem novely je zjednodušit možnost plánování , přípravy a realizace staveb za předpokladu zachování nebo zvýšení kvality těchto procesů . Novela obsahuje celou řadu technických změn , nutná doplnění a zpřesnění stávajícího zákona . Řada změn vychází z nutnosti transpozice a implementace právní úpravy Evropské unie . Šíře záběrů novely , složitost problémů a odlišný pohled jednotlivých resortů na věc dokladuje dvouletá příprava stovky zásadních připomínek v meziresortním řízení a trojí projednávání v Legislativní radě vlády . Také vláda projednávala materiál dvakrát a řešila ještě řadu zásadních rozporů . Z výše uvedeného plyne , že i nás v Poslanecké sněmovně čeká nelehké pokračování legislativního procesu . Už jen z důvodu aplikovatelnosti novelizace zákona několika resorty předpokládám , že bude návrh projednáván v řadě výborů . Novela samozřejmě přináší i pozitiva , jež stavebnímu sektoru přinesou alespoň částečné úlevy . Paní ministryně jich tady vyjmenovala řadu , takže je nebudu opakovat , mám je tady uvedené . Jak jsem již uvedl , změny stavebního zákona ovlivní dalších 43 norem . Ty nejvýraznější se týkají zákona o posuzování vlivu na životní prostředí , kde se novelizuje zákon č . 39 / 2015 , tzv . infringementová novela EIA . Bohužel , do novely není zahrnuta nová evropská legislativa , tj . směrnice 2014 / 1952 , kterou taky paní ministryně zmínila . Tato novela má být transponována už podle legislativy do našeho práva do 16 . 5 . 2017 .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities