|

Named Entity View

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-06-19 ps2017-030-10-001-157 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

157. Senátní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 186/2013 Sb., o státním občanství České republiky a o změně některých zákonů (zákon o státním občanství České republiky) /sněmovní tisk 260/ - třetí čtení

Date2019-06-19
Meetingps2017/030
Agenda Itemps2017/030/157
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/030schuz/s030293.htm

Page 1 > 2

Předseda PSP Radek Vondráček157. Senátní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 186/2013 Sb., o státním občanství České republiky a o změně některých zákonů (zákon o státním občanství České republiky) /sněmovní tisk 260/ - třetí čtení Prosím, aby místo u stolku zpravodajů zaujal za navrhovatele senátor Tomáš Czernin, ho tady vítám, a zpravodaj garančního výboru pan poslanec Zdeněk Ondráček. Návrh na zamítnutí ani pozměňovací návrhy nebyly ve druhém čtení předneseny. Ptám se pana navrhovatele, zda zájem o vystoupení před otevřením rozpravy. Je tomu tak. Prosím, pane senátore, máte slovo. Senátor Tomáš CzerninDěkuji. Vážený pane předsedající, vážená vládo, poslankyně, poslanci, jako zástupce předkladatele si vám dovolím nejprve i v rámci třetího čtení krátce shrnout obsah materiálu. (V sále je trvalý hluk.)V roce 2016 Ministerstvo vnitra připravilo novelu zákona o státním občanství, která umožňuje Čechům, kteří ztratili československé občanství před rokem 1989 kvůli tomu, že odešli do exilu, aby toto občanství České republiky mohli opět získat zpět prohlášením. V § 31 byla možnost, aby tímto prohlášením získali občanství i děti a vnuci. Předseda PSP Radek Vondráček vás přeruším na chviličku, pane senátore. A opravdu, vážené kolegyně, vážení kolegové, poprosím o klid! začala schůze. Senátor Tomáš CzerninDěkuji. Tehdejší Poslanecká sněmovna vyškrtla tuto část zákona, což se negativně odrazilo ve vztazích mezi českou společností a Čechy žijícími v zahraničí. Do komise, jejímž jsem momentálně předsedou, přišlo několik petic ze zahraničí a také stížnosti, protože se často stávalo, že jedna rodina měla děti s českým občanstvím a děti bez českého občanství, protože tento zákon tam udělal určitou časovou dělicí čáru. Předkládaný materiál tedy napravuje tuto chybu. Ve druhém čtení pan poslanec Koten navrhl zamítnout novelu a návrh odůvodnil několika důvody. Jednak tím, kolika osob se to bude týkat, kolik to bude stát a zda existuje společenská poptávka po tomto řešení. Na tomto místě cítím potřebu zdůraznit, že se skutečně jedná o děti Čechů, kteří se československého občanství nikdy dobrovolně nezřekli. Ve většině případů našich krajanů v zahraničí je nutné zdůraznit, že se jedná o lidi vzdělané, o lidi, kteří se nebojí změny a dokážou se postarat sami o sebe. Jsou to lidé, kteří vždy cítili sounáležitost s Českou republikou a v cizině nám dělají dobré jméno. Navíc je prokázáno, že od Čechů pobývajících v zahraničí do České republiky přichází ročně cca 60 miliard korun. V tomto kontextu mi přijde obava, že by mohli zatěžovat náš sociální systém, skutečně směšná. Umožnit dětem či vnučkám a vnukům občanů bývalého Československa získat občanství České republiky, ke které by se rádi hlásili či trvale hlásí, případně se o jakkoliv postarat, považuji za elementární slušnost. Na závěr bych ještě jednou rád poděkoval členům obou výborů, tedy ústavněprávního i bezpečnostního, že novelu vcelku bez výhrad podpořili. Ministerstvo vnitra dle mých informací nemá s novelou žádný problém, tudíž bych si vás všechny opět dovolil požádat o podporu. Děkuji.

Text viewDependenciesWavesurferList names