|

ps2017-087-11-004-905.ana

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2021-03-25 ps2017-087-11-004-905 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

Sloučená rozprava k bodům 490 a 491

Date2021-03-25
Meetingps2017/087
Agenda Itemps2017/087/905
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/087schuz/s087358.htm

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index Page 1 > 2

Místopředseda PSP Petr FialaSloučená rozprava k bodům 490 a 491 Nyní se budeme zabývat Informací vlády o konání maturitních zkoušek v roce 2021 a Informací vlády k otevření škol. Těmito body jsme se zabývali ve čtvrtek 11. března na 87. schůzi Poslanecké sněmovny, kdy jsme přerušili sloučenou všeobecnou rozpravu. Místo u stolku zpravodajů zaujal ministr školství, mládeže a tělovýchovy Robert Plaga. Připomínám, že navrhovateli a zároveň zpravodaji tohoto bodu jsou poslanec Ivo Pojezný a poslankyně Tereza Hyťhová. Nyní bychom měli pokračovat v přerušené sloučené všeobecné rozpravě, a se ale ptám buď navrhovatele, nebo zpravodajů, zda chtějí vystoupit. Mají možnost vystoupit předtím, než rozpravu otevřu. Pan ministr chce vystoupit a oba zpravodajové zváží, zda si přejí vystoupit. Prosím, máte slovo. Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Robert PlagaDěkuji za slovo, pane předsedající, dámy a pánové. Od toho, co jsme projednávali minule problematiku maturit, ale zároveň i priority otevírání škol uběhl nějaký čas a jsem rád, že jste za tu dobu ale neztratil ten fokus, to znamená to, že se bezpečným návratem dětí do škol zabývají všechny strany a hnutí v této Sněmovně a že to je společná priorita. Proto, když dovolíte, tak si dovolím vás seznámit s tím, co se za tu dobu změnilo, upravilo. Začnu tím, že priority návratu do škol, to znamená které kategorie jsou prioritní pro návrat, tak to jsme jako ministerstvo zveřejnili 30. října. Zároveň přes protiepidemický systém I a II jsme ten systém myslím si velmi dobře rozfázovali tak, aby odpovídal epidemickým podmínkám a aby odpovídal tomu, co se skutečně reálně událo v mezičase a co se děje v terénu. To znamená, zmíním třeba homogenitu skupin v přípravě maturantů a další věci, které se v průběhu času ke členům školského výboru nebo k vám jako jednotlivým poslancům dostávaly a dostávaly se samozřejmě k nám na Ministerstvo školství. Tyto věci včetně třeba provozu malotřídních škol do 75 žáků nebo základní umělecké školy, výuka jeden na jednoho, byly na stole, co se týká úpravy "psa" 2.0, který želbohu díky dominanci britské varianty viru nebyl realizován. V této chvíli, když se bavíme o návratových scénářích, tak se situace posunula, a dovolte, abych teď vás seznámil s tím, jakým směrem, a samozřejmě i s některými novými skutečnostmi. Padlo tady několikrát, že například v oblasti středního vzdělávání probíhala v prvním pololetí školního roku 2020/2021 běžná výuka pouze po dobu 26 dnů, tedy bez obnovení prezenční výuky není zejména v oborech vzdělávání, ve kterých je realizováno praktické vyučování, možné zabezpečit dostatečnou přípravu žáků na závěrečné a maturitní zkoušky a jejich vstup do profesního života jako takového. Jelikož omezení úplné zastavení praktické výuky trvá již téměř rok a u většiny oborů ji nelze dostatečně nahradit distanční formou, je nezbytné umožnit návrat k co nejdříve nejen závěrečným ročníkům, o kterých jsme se třeba bavili minule, když jsme se tady setkali, ale všem, pro které je získávání dovedností praxí klíčové pro jejich další působení v daném oboru. Tedy v říjnu, nebo teď, je tu priorita praktické výuky na středních školách a s posunem času je priorita čím dál tím vyšší. Potřeba prezenční výuky pro žáky 1. a 2. tříd je nepochybně klíčová, proto také jsme je v tom systému drželi i v těch nejhorších stupních epidemického rizika. Měla by probíhat i v těch nejvážnějších epidemických situacích a samozřejmě opět předpokládáme jejich návrat mezi prvními. Ale k těmto žákům bychom měli připojit i ostatní žáky prvního stupně. Vedle ekonomických důsledků k zajištění péče o tyto nejmladší, výší zátěže pro rodiče a dalších sociálních aspektech jsou zde vážné obavy, a myslím, že opět se na tom shodneme průřezově, z rizika vyšších vzdělávacích ztrát, doprovázené horší schopností tyto ztráty dohnat oproti těm ročníkům starším.

Download XMLDownload textDependenciesWavesurferNamed Entities