ps2017-079-08-002-032.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2021-02-10 ps2017-079-08-002-032 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Místopředseda PSP Tomio Okamura 32 . Návrh poslanců Lucie Šafránkové , Tomia Okamury , Radima Fialy a dalších na vydání zákona , kterým se mění zákon č . 111 / 2006 Sb . , o pomoci v hmotné nouzi , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 652 / - druhé čtení Prosím , aby předložený návrh uvedla za navrhovatele poslankyně Lucie Šafránková . Tak , paní poslankyně , máte slovo . Poslankyně Lucie Šafránková Děkuji vám za slovo , pane předsedající . Vážené kolegyně , vážení kolegové , dovolte mi , abych vám krátce představila některé základní záměry a cíle našeho návrhu na změnu zákona o pomoci v hmotné nouzi . Těmi hlavními jsou zejména odstranění anebo alespoň absolutní minimalizace nejrůznějších forem zneužívání dávek pomoci v hmotné nouzi , nastavení jasných , jednoznačných , spravedlivých a vymahatelných pravidel pro jejich čerpání , posílení kontrolních kompetencí pracovníků úřadů práce a vytvoření prostoru pro možnost uplatnění systému rychlých a citelných sankcí pro osoby , které náš sociální systém různými způsoby zneužívají . Soubor těchto návrhů také znamená posílení efektivních nástrojů státu pro boj s různými sociálně patologickými jevy v naší společnosti , které můžeme v koncentrované podobě vidět , a se všemi negativními důsledky , například ve vyloučených lokalitách . Náš návrh vznikal v těsné a intenzivní spolupráci s odborníky z praxe , kterým tímto velmi děkuji za jejich odbornou a účinnou pomoc . Já si toho osobně velmi vážím . Chceme jako hnutí SPD , aby se státní pomoc v hmotné nouzi napříště stala prostředkem v zásadě pouze pro ty životní situace , kdy si její příjemce anebo žadatel o ni z objektivních důvodů nemůže dočasně obstarat příjem vlastní prací či podnikáním , případně když mu jeho nízký příjem nestačí na pokrytí základních životních potřeb pro něho a jeho děti . Současné legislativní , procesní a institucionální nastavení mechanismů a praxe v této oblasti sociálních dávek umožňuje v mnoha ohledech netransparentní a účelové jednání , navíc často fakticky nepostižitelné . Proto je nutné v zákoně učinit takové změny , které by tento stav ukončily , respektive je maximálně omezily , nemluvě o významné úspoře veřejných prostředků , které by tyto navrhované změny přinesly . Jde nám o zvýšení adresnosti vyplácení těchto sociálních dávek ve smyslu omezení okruhu jejich příjemců pouze na osoby , které se dočasně ocitly ve složitých životních situacích a ve skutečné faktické hmotné nouzi a které se snaží z těchto situací vlastními silami aktivně dostat . Zde je zcela na místě , když jim stát podá pomocnou ruku , stejně tak jako starobním důchodcům a osobám se zdravotním postižením . Tam je také sociální pomoc státu zcela namístě . Náš návrh obsahuje a přináší sedm konkrétních změn . Jednak je to možnost vyřadit z okruhu příjemce dávek pomoci v hmotné nouzi osoby , které neplní povinnosti zákonného zástupce dítěte , spojené s povinnou účastí dítěte v mateřské školce v rámci posledního roku předškolního vzdělávání . Dále chceme přiznat úřadu práce pravomoc vyřadit z okruhu příjemců ty osoby , které porušily režim dočasné pracovní neschopnosti plnit povinnosti uchazeče o zaměstnání z důvodu nemoci nebo úrazu . Za třetí chceme dát možnost vyřadit z okruhu příjemců dávek pomoci v hmotné nouzi i ze samotného okruhu osob v hmotné nouzi ty občany , kteří setrvávají v pracovní neschopnosti , respektive v režimu dočasné neschopnosti , plnit povinnosti uchazeče o zaměstnání z důvodu nemoci nebo úrazu i po uplynutí doby , která je rovna maximální podpůrčí době pro pobírání nemocenské u zaměstnanců a živnostníků , tedy 730 dní za sebou jdoucích . Čtvrtá změna je zjednodušení a zrychlení procedury , vyloučení určitých subjektů z okruhu takzvaných společně posuzovaných osob , jestliže neplní příslušné podmínky a jestliže je tato skutečnost bez pochybnosti prokázána . Dále se jedná o vyloučení z okruhu takzvaných společně posuzovaných osob těch občanů , kteří nepřiznávají žádné příjmy , nepracují , nepodnikají a ani si práci aktivně nehledají . Šestou změnou je zavedení povinnosti zahrnout mezi příjmy uváděné v žádosti o dávky pomoci v hmotné nouzi i příjmy z dávek z pěstounské péče v těch případech , jestliže se jedná o pěstounství v rámci rodiny a přímých příbuzenských vztahů . A poslední , sedmou změnou se jedná o zjednodušení a zpřísnění procesu odebrání či snížení dávky pomoci v hmotné nouzi , respektive zamítnutí žádosti o takovou dávku , jestliže její příjemce nebo žadatel neumožní úřadu práce vstup do obydlí a kontrolu či sociální šetření v místě , směřující k potřebnému ověření skutečností rozhodných pro vznik nároku na příslušnou sociální dávku . Vážené kolegyně , vážení kolegové , od projednávání tohoto návrhu v prvním čtení na jaře loňského roku jsem na jeho podobě dále usilovně pracovala , například co se týče jeho zpřesnění a rozšíření . Chtěla bych touto cestou moc poděkovat kolegům a kolegyním Markovi Novákovi , Hance Aulické Jírovcové , Janě Pastuchové , panu doktoru Plzákovi , dále bych také chtěla poděkovat Honzovi Bauerovi , Aleně Gajdůškové a mnoha dalším , že mi v této práci pomáhali . Výsledkem této práce je vznik komplexního pozměňovacího návrhu k naší původní předloze , kterou vám tady za chviličku představí pan poslanec Marek Novák . Chtěla bych také ocenit i tu skutečnost , že v poslední časové fázi se do této naší práce zapojilo svým dílem i Ministerstvo práce a sociálních věcí , za což jim také velmi děkuji . A vás prosím o jeho podporu v dalších čteních . Děkuji . Místopředseda PSP Tomio Okamura Tak to byla Lucie Šafránková . Návrh jsme v prvém čtení přikázali výboru pro sociální politiku jako výboru garančnímu . Dále byl tisk přikázán výboru pro vědu , vzdělání , kulturu , mládež a tělovýchovu a výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj . Usnesení výboru byla doručena jako sněmovní tisky 652 / 2 až 8 . (Předsedající je upozorněn na nepřítomnost ministrů v sále.) Ano , je to pravda , nemáme tady žádného ministra , takže já tedy vyhlásím pauzu pět minut , aby se někdo z ministrů dostavil . Vyzývám tedy vládní strany , aby zajistily přítomnost alespoň jednoho ministra na jednání schůze Poslanecké sněmovny . Takže pauza je do 14.43 . (Jednání přerušeno ve 14.38 hodin.)
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities