ps2013-053-05-005-048.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2016-12-06 ps2013-053-05-005-048 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Pokorná Jermanová 48 . Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 563 / 2004 Sb . , o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů , ve znění pozdějších předpisů , a další související zákony / sněmovní tisk 959 / - prvé čtení Z pověření vlády předložený návrh uvede ministryně školství , mládeže a tělovýchovy Kateřina Valachová . Prosím , paní ministryně , ujměte se slova . Ministryně školství, mládeže a tělovýchovy ČR Kateřina Valachová Vážená paní předsedající , vážené poslankyně , vážení poslanci , dovolte mi , abych vám představila vládní návrh zákona o pedagogických pracovnících a dalších změnách souvisejících předpisů , také někdy nazývaný jako kariérní řád . Jedná se o kariérní řád učitelů , na který učitelská veřejnost dlouhou dobu čeká . Stejně tak se jedná o naplnění programového prohlášení vlády nebo strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2020 či dlouhodobého záměru vzdělávání na období 2015 až 2020 . Stejně tak naplňujeme doporučení OECD vůči Česká republice , která takovýto systém dlouhodobě postrádá . Hlavním principem novely zákona je zavést další možnosti profesního a specializačního rozvoje učitelů a učitelek a zajistit tak do budoucna nejenom vstup budoucích nových učitelů do této profese , ale také dostatečnou motivaci učitelů stávajících . Současně zavádíme třístupňový standard učitele , který je postaven na profesních kompetencích učitele a jejich gradaci směrem k rostoucí kvalitě práce učitele . Standard učitele má tři oblasti , a to oblast osobního profesního rozvoje , oblast vlastní pedagogické činnosti a oblast spolupráce a podílu na rozvoji školy . Podle vládního návrhu bude každý začínající učitel zařazen do prvního kariérního stupně a bude muset povinně absolvovat dvouleté adaptační období . Jeho cílem je adaptace učitele na podmínky pedagogické praxe a přizpůsobení poznatků nabytých v pregraduální přípravě reálně v praxi ve školách . Na konci adaptačního období proběhne hodnocení , tzv . atestační řízení . Co se týká samostatného učitele , tím se stanou učitelé tedy poté , co provedou toto atestační řízení , nebo také všichni učitelé , kteří od 1 . 9 . 2017 mají praxi delší než dva roky . Co se týká úspěšného absolvování atestačního řízení mezi samostatným učitelem a tzv . vynikajícím učitelem , tak tady se jedná už o dobrovolnou záležitost pro ty učitele a učitelky , kteří si zvolí tuto profesní cestu osvojení si vynikajících didaktických kompetencí v oboru či předmětu a budou také mít zájem tuto svou schopnost předávat ostatním kolegům a kolegyním jak ve škole , tak v rámci celého vzdělávacího systému . Úspěšný postup kariérním řádem bude znamenat i vyšší finanční ohodnocení , a to jak pro samostatné učitele poté , co se stanou skrze atestační řízení samostatnými , tzn . nepodporovanými prostřednictvím uvádějícího učitele , tak tedy následně u vynikajících učitelů , kde atestační řízení má už systémovější povahu a atestační komise je složena nejenom z kolegů v rámci školy , ale také z kolegů z praxe či z akademických pracovišť . Také zavádíme řadu nových specializačních činností , které jsou nové tak trošku napůl , protože jsme se inspirovali zejména praxí , která na některých školách existuje , je ověřená a také ověřená jako dobrá , a jedná se např . o pozici výchovného poradce nebo kariérového poradce . Chtěla bych říct , že kariérní řád se snažil jednak inspirovat dosavadními kroky v rámci různých projektů testujících různé kariérní systémy , tak jak je známe v Evropě , vedle toho jsme reagovali na kritiku z řad učitelů , kteří měli zájem na tom , aby kariérní řád se co nejvíce otočil směrem k nim , byl co nejvíce praktický , snížila se administrativní zátěž a snížila se také rizika , že se z kariérního řádu stane nějaký systém razítek a dokladování , ale že to bude systém , který bude učitele podporovat v rámci profesního a specializačního rozvoje skrze nabytou zkušenost a bude je rozvíjet a bude pro ně přínosný . Závěrem bych chtěla říct , že proběhlo několik jednání týkajících se tedy nalezení shody napříč politickým spektrem . A dopředu bych chtěla avizovat , že harmonogram , který jsme připravili pro možné projednání v Poslanecké sněmovně , propustíte - li tento návrh vládního návrhu zákona přes první čtení , odpovídá výstupům z tohoto pracovního setkání , protože bylo přáním poslanců a poslankyň , abychom měli dostatek času , minimálně tedy 90 dní mezi prvním a druhým čtením . Takovýto harmonogram jsme připravili a postoupili kolegům v rámci školského výboru napříč jednotlivými politickými stranami . Chtěla bych zdůraznit , že tady máme dostatek času na důsledné projednání v Poslanecké sněmovně . Ministerstvo školství , mládeže a tělovýchovy je k tomu připraveno zapracovávat jednotlivé náměty poslanců a poslankyň , a zároveň není důvod z hlediska tohoto harmonogramu pro oficiální prodloužení lhůty mezi prvním a druhým čtením na 90 dnů . Pokud by poslanci nebo poslankyně takovéto prodloužení , tedy tou oficiální cestou na 90 dnů , zvažovali , tak si dovolím jenom zdvořile upozornit na to , že se přehoupneme z hlediska finalizace kariérního řádu až do června příštího roku , což by mohlo ohrozit celkový start kariérního řádu . Chtěla bych proto poprosit poslance a poslankyně o uvážení onoho harmonogramu , který vzešel z onoho pracovního jednání , a požádat Poslaneckou sněmovnu o podporu tohoto vládního návrhu zákona s tím , že pokud bude podpořen , podaří se nám hattrick změnit financování škol , zvýšit rozpočet školství a zároveň zavést kariérní řád . Byla bych velmi ráda , kdybychom na tom našli politickou shodu napříč politickým spektrem . Děkuji vám za pozornost . Místopředsedkyně PSP Jaroslava Pokorná Jermanová Děkuji , paní ministryně , a prosím , aby se slova ujala zpravodajka pro prvé čtení paní poslankyně Vlasta Bohdalová . Prosím , máte slovo . Poslankyně Vlasta Bohdalová Děkuji . Vážená paní místopředsedkyně , kolegyně a kolegové , paní ministryně tady představila zákon o kariérním řádu , je to zákon , kterým se mění zákon 563 , zákon o pedagogických pracovnících . O tématu kariérního řádu se v této zemi mluví už strašně dlouho a existují různé návrhy . A protože v Čechách se nikdy nic neutají , tak se tyto návrhy různě dostávaly během let mezi pedagogickou veřejnost a mnohdy se dovídáme , že ten kariérní řád je strašný , že budou shánět pouze razítka a lidé budou lítat po školeních apod . Ale to jsou výrazy nebo vyjádření lidí , kteří se s tou finální podobou toho kariérního řádu , tak jak ji připravilo současné Ministerstvo školství , neseznámili . Já bych řekla , že po letech máme před sebou materiál , který opravdu nemíří jenom na jeden segment v pedagogické praxi , třeba na ředitele , ale hlavně míří na tu osobu , která je v tom pedagogickém procesu podstatná , a je jich nejvíc , míří na učitele , didaktika , pedagoga , který vychovává a utváří osobnost naší dětí . Paní ministryně zde nastínila také harmonogram , v jakém má být projednáván . Já bych chtěla již předem poděkovat Ministerstvu školství , že v tomto harmonogramu počítá s tím , což jsme dělali i při projednávání změny financování regionálního školství , a to projednávání tohoto zákona a přijímání připomínek v terénu mezi učiteli , mezi pedagogy . Já si myslím , že jedině tak můžeme vytvořit normu , kterou si kantoři vezmou za svou .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities