|

ps2013-050-06-009-058.ana

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2016-10-26 ps2013-050-06-009-058 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

58. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 927/ - prvé čtení

Date2016-10-26
Meetingps2013/050
Agenda Itemps2013/050/058
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/050schuz/s050222.htm

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index Page 1 > 2

Místopředseda PSP Vojtěch Filip58. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 927/ - prvé čtení Z pověření vlády předložený zákon uvede ministryně pro místní rozvoj Karla Šlechtová. Ještě než udělím slovo, požádám pana poslance Josefa Uhlíka, aby zaujal místo u stolku zpravodajů, protože je zpravodajem pro prvé čtení. Ještě požádám sněmovnu o klid. chápu, že po schválení státního rozpočtu je atmosféra vzrušená, ale prosím diskuse, které se týkají rozpočtu, v předsálí, diskuse, které se netýkají stavebního zákona, také v předsálí a zde budeme mít pouze stavební zákon. Paní ministryně, máte slovo. Ministryně pro místní rozvoj ČR Karla ŠlechtováDěkuji, pane předsedající, za slovo. Vážené dámy poslankyně, vážení pánové poslanci, doufám, že novela stavebního zákona a debata o tomto zákoně bude také nanejvýš vzrušená, protože jak jsme i dnes slyšeli, jedná se o nejklíčovější zákon této vlády a této koalice. Dne 21. září 2016 vláda svým usnesením číslo 828 schválila návrh zákona, kterým se mění zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu, takzvaný stavební zákon, ve znění pozdějších předpisů. Tady pro informaci vám uvádím, součástí je 44 souvisejících zvláštních právních předpisů. Je to přes 40 změnových zákonů, to v podstatě znamená, že všechny resorty byly zapojeny skrz tyto technické změny změnových zákonů do přípravy novely stavebního zákona. Návrh tohoto zákona byl zpracován na základě programového prohlášení vlády České republiky a plánu legislativních prací vlády. Dovolte, abych uvedla nejklíčovější změny, které tato novela obsahuje. V první řadě mi dovolte uvést, že se tomuto zákonu říká stavební zákon, jedná se o zákon o územním plánování, což znamená územní plánování měst, krajů a státu, trasování. Máme územní plány měst, máme zásady územního rozvoje krajů a máme takzvanou politiku územního rozvoje. Další část tohoto zákona se týká již stavebního řádu. vám zmíním v obou těchto částech stavebního zákona ty nejklíčovější změny a samozřejmě přínosy. Nejdříve bych vás seznámila s klíčovými změnami, které jsou právě na úseku územního plánovány a které byly vládou schváleny. Dochází k následujícím změnám. Novela zcela zásadně zkrátí pořizování aktualizací zásad územního rozvoje krajů a změn územních plánů a regulačních plánů, pokud nebude potřeba změnu řešit ve variantách. Odpadne také etapa zadání a bude sloučena etapa společného jednání s dotčenými orgány a veřejné projednání. Tím dojde k úspoře cca 3/4 roku, přitom nikdo nebude krácen na svých právech. U liniových staveb, u kterých se prokáže, že je objektivně nelze umístit do koridoru vymezeného v územním plánu například na podkladě geologického průzkumu nebo dalšího relevantního průzkumu, bude na základě rozhodnutí krajského úřadu možné v nezastavěném území možné vybočení z koridoru. Toto je velice přínosné pro výstavbu dálnic. Tím odpadne nutnost změny územního plánu před realizací liniové stavby a realizace se v těchto případech podle našich odhadů urychlí cca o dva roky. Orgány územního plánování budou zodpovídat za koordinaci záměrů, když jako dotčené orgány budou vydávat závazná stanoviska z hlediska souladu záměrů právě se státní politikou územního rozvoje, ale také územně plánovací dokumentací a dále z hlediska uplatňování cílů a úkolů územního plánování. Nově budou v jednom území rozhodovat a stavby umisťovat různé stavební úřady, od ministerstev po stavební úřady na obcích. Území je jen jedno, a proto je nutné také zajistit koordinaci těchto záměrů. Protože není reálné, aby každá obec měla vedle územního plánu i regulační plán pro část svého území, bude smět zastupitelstvo obce rozhodnout o pořízení územního plánu s prvky regulačního plánu. To dosud nebylo možné. Odstraňuje se také stav, kdy dotčené orgány diktovaly své požadavky bez toho, že by tyto požadavky zdůvodňovaly a držely se zmocnění ve svém zákoně, co mohou činit. Náležitosti stanovisek k opatřením obecné povahy i závazných stanovisek uplatňovaných ve správním řízení budou upraveny v § 149 správního řádu. Podmínkou nabytí účinnosti aktualizace nebo změny územně plánovací dokumentace bude zveřejnění jejího úplného znění o aktualizaci nebo změně z důvodu odstranění pochybností při rozhodování, co platí, což je také velice výhodné.

Download XMLDownload textDependenciesWavesurferNamed Entities