Text view Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-11-26 ps2017-039-01-003-007 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(16.20 hodin) Návrh zákona se bude týkat pouze dálnic se dvěma jízdními pruhy , protože na dálnicích s pruhy třemi obdoba takového nařízení již v platnosti je a pod poměrně tvrdými sankcemi . Pozměňovací návrh současně umožňuje daným vozidlům užít levý jízdní pruh , avšak pouze pokud je to nutné k objíždění . Pozměňovací návrh dále obsahuje úpravu pamatující na vozidla s právem předností jízdy , a uvedený zákaz řadí mezi pravidla , která tato vozidla nemusí při zapnutých výstražných světlech dodržovat . Dále pozměňovacím návrhem dochází rovněž ke zkrácení doby , v níž má zákaz platit , a navrhuje se , aby platil pouze v době od 6 hodin ráno do 20 hodin , neboť v pozdějších večerních hodinách již nebývá provoz tak intenzivní . Tímto pozměňovacím návrhem se snažím tedy přispět ke snížení dopadů na řidiče těch nákladních aut , která tolik nekomplikují provoz na silnicích . Zároveň se snažím o zkrácení doby , po kterou bude návrh platit . Děkuji vám . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji paní poslankyni Kořanové . Nyní paní poslankyně Jana Mračková v obecné rozpravě . Připraví se pan kolega Válek . Máte slovo , paní poslankyně . Poslankyně Jana Mračková Vildumetzová Děkuji za slovo . Vážený pane místopředsedo , vážené paní poslankyně , vážení páni poslanci , já si dovolím dnes načíst pozměňovací návrh k zákonu o provozu na pozemních komunikacích , a to z jednoho prostého důvodu . Všichni víte , že od 1 . ledna 2020 dojde k rozšíření mýtného systému na silnicích první třídy zhruba o 860 kilometrů . Velmi to trápí města , obce a kraje , protože se bojí , že se nákladní a kamionová doprava přesune ze silnic prvních tříd na silnice nižších tříd , to je na silnice , které jsou právě ve vlastnictví měst , obcí a krajů , to znamená , silnice druhých a třetích tříd . Poopravím se , silnice druhých a třetích tříd jsou pouze v majetku krajů . My jsme jako Asociace krajů a především i Svaz měst a obcí velmi intenzivně komunikovali s Ministerstvem dopravy , jak tento problém do budoucnosti vyřešit , a inspirovali jsme se z modelu slovenského , kde již dnes je zákaz vjezdu nákladních automobilů nad 12 tun na všechny silnice druhých a třetích tříd . A v tom spočívá ten pozměňovací návrh , který budu pak v podrobné rozpravě předkládat a ke kterému se budu hlásit . To znamená , že by byl zákaz veškeré tranzitní dopravy na silnicích druhé a třetí třídy . Dnes to bylo také možné , ale bylo to možné stanovit pouze místní úpravou provozu , to znamená prostřednictvím dopravních značek a podle § 77 zákona o silničním provozu , ale vydávalo se takzvané opatření obecné povahy , k jehož souhlasu se musel vyjadřovat dotčený orgán , což byla Policie České republiky . A během toho řízení se tam mohla dávat řada námitek a muselo se to zveřejňovat na úředních deskách obecních úřadů jednotlivých správních obvodů . Proto toto řešení je jednodušší , stanovilo by se to zákonem , a platilo by to tedy přímo ze zákona . Samozřejmě jsou tam dané i sankce , protože je jasné , že pokud by tedy nákladní vozidlo s větší hmotností než 12 tun vjelo na silnici druhé a třetí třídy , tak při porušení tohoto zákona - a to je také v tom pozměňovacím návrhu - se navrhuje pokuta od 5 do 10 tisíc . Pokud by to bylo přímo na místě , tak by ta pokuta byla 5 tisíc , ve správním řízení by pak ta pokuta mohla být vyšší . Pokuta pro provozovatele vozidla , ta už je dneska v zákoně stanovena , ta by se neměnila a může tam být až do částky 100 tisíc . Postihování porušení tohoto zákona ale bude možné až v případě , pokud kraje budou mít silnice druhých a třetích tříd označené značkami , protože řidič a i provozovatel toho vozidla nad 12 tun musí vědět , že v tuto chvíli jede na té silnici druhé a třetí třídy . Proto tedy je v pozměňovacím návrhu jasně uvedeno , že pokud bude ten pozměňovací návrh schválen , tak bude platný a účinný prvním dnem osmého kalendářního měsíce následujícího po jeho vyhlášení , a to právě i z toho důvodu , že bude nutné osadit silnice druhých a třetích tříd dopravními značkami . A my velmi intenzivně jednáme s Ministerstvem dopravy , aby popřípadě na to byl pro kraje vypsán dotační titul , kde by získaly na nákup těch značek finanční prostředky . Je jasné , že v tom pozměňovacím návrhu jsou i výjimky z tohoto zákazu . Je to pro nákladní automobily či jízdní soupravy nad 12 tun , aby mohly samozřejmě naložit či vyložit - znovu říkám , je to tranzitní - nebo aby mohly jet do sídla provozovny či bydliště atd . Ty výjimky jsou tam uvedené a samozřejmě jsou tam i výjimky , které jsou nezbytné pro plnění úkolů ozbrojených sil České republiky nebo ozbrojených sil jiného státu , jízdy vozidel složek integrovaného systému a jízdy prováděné za účelem výkonu činnosti v rámci správy pozemních komunikací . Byla bych velmi ráda , abyste všichni ve třetím čtení tento pozměňovací návrh podpořili , pomůže městům , obcím i krajům . Myslím si , že to je určitě dobré řešení , které jsme s Ministerstvem dopravy společně našli . Zároveň bych si dovolila , pane místopředsedo , v obecné rozpravě také dát návrh na zkrácení lhůty mezi druhým a třetím čtením , a to na sedm dnů . Je to z toho důvodu , že velmi intenzivně potřebujeme , aby tento zákon byl schválen a aby bylo jasné , že i když mýtný systém bude spuštěn od 1 . ledna , tak že toto bude schváleno a i kraje budou počítat s tím , že za pár měsíců tranzitní doprava a automobily nad 12 tun nemohou vjíždět na silnice druhých a třetích tříd . Děkuji vám za pozornost . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji paní poslankyni Janě Mračkové . (Poslanec Faltýnek tleská.) A ještě než udělím slovo panu poslanci Válkovi , přečtu došlé omluvy . Od 16 do 19 hodin se omlouvá pan poslanec Jiří Bláha a od 15.30 do konce jednacího dne pan poslanec Ondřej Veselý . Nyní pan poslanec Válek . Máte slovo , pane poslanče . Poslanec Vlastimil Válek Děkuji , pane předsedající . Je to zhruba tři čtvrtě roku , možná i víc , co s námi cloumaly emoce , když nasněžilo . Vytvořila se kolona na D 1 , nešlo jet ani jedním směrem , neprojela sanitka , neprojel nikdo a všichni tam dlouho stáli . Rozumím tomu , že tuto situaci chceme řešit , a rozumím tomu , že zákon , který je nevymahatelný , chceme přijmout . Proč si myslím , že je nevymahatelný ? Podobně jako prostřednictvím pana předsedajícího pan poslanec Juříček jsem se rozhodl jít na všechno tak jak on pomocí auditu , já prospektivní metodou , oslovil jsem zhruba dvacet kolegů , kteří jezdí pravidelně z Brna do Prahy . Ti mně dávali záznamy ze svých kamer , které mají v autech . Já jsem požádal dva doktorandy , aby ty záznamy zpracovali , a nechal jsem si udělat analýzu toho , jak se chovají gentlemani dálnic , kteří řídí tyto kamiony , v běžném provozu . Na jedné cestě z Brna do Prahy v průměru 28 dopravních přestupků , které spočívaly v překročení rychlosti , kdy kamion , který překročí rychlost , předjížděl jiný kamion , který tu rychlost překročil ještě více . Pravidelně na každé jízdě nejméně dva kamiony , které předjížděly v místech , kde je značka zákaz předjíždění . Naprosto běžné bylo omezení provozu , což jsem ani mezi dopravní přestupky nepočítal . Tak bych čekal , že dostanu - a to je důvod , proč prostřednictvím pana předsedajícího nepodpoříme stažení jako TOP 09 , ale posuneme tento zákon do třetího čtení , tak bych čekal - podpoříme posunutí do třetího čtení - tak bych čekal vyjádření ministra vnitra , když já , prostý lékař a poslanec , zachytím na jedné cestě zhruba 30 přestupků kamionů , že policie , která bděle tuto dálnici hlídá a musí těchto přestupků zachytit podstatě více , jistě má nějakou databázi těchto přestupků , jistě nám dokáže říct , kolik kamionů dostalo pokutu , řekněme , za poslední tři měsíce za překročení rychlosti , kolik jich dostalo pokutu za předjíždění v místech , kde je zákaz předjíždění . Pokud nikdo , já mohu záznamem z kamery ve svém autě a v dalších dokladovat , že toto se běžně děje . Mohu dokladovat , že běžně porušují kamiony dopravní předpisy , současný zákon , a v podstatě nikdo , nikdo za toto nepokutuje .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities