Text view Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2017-05-25 ps2013-057-07-004-011 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(12.40 hodin) Místopředseda PSP Radek Vondráček Děkuji za dodržení času . Nyní s přednostním právem pan předseda Stanjura . Poslanec Zbyněk Stanjura Děkuji za slovo , pane místopředsedo . Začnu od klíčových věcí . Kybernetická bezpečnost je klíčové téma , zaslouží si politickou shodu a zaslouží si dobrou a fundovanou debatu . Je to věc , kterou nepodceňujeme . Chci dokumentovat , než upozorním na jistá rizika či slabá místa tohoto návrhu , na náš konstruktivní přístup . Za prvé chci poděkovat panu premiérovi , že zorganizoval jednání všech politických stran zastoupených v Parlamentu České republiky k tomuto návrhu zákona . My jsme k tomu přistupovali natolik konstruktivně , že jsme před tímto jednáním písemně položili - já jsem to počítal - přesně 37 dotazů . Chci poděkovat Vojenskému zpravodajství , které nám ještě před tím jednáním odpovědělo , tudíž jsme mohli debatovat ne pouze v té obecné rovině , protože na té se bezesporu shodujeme , tady žádný rozpor nevidím , a je to dobře v této oblasti , ale mohli jsme diskutovat nad svými konkrétními dotazy , pochybnostmi či riziky , které v návrhu vidíme . Z té diskuse - nechci tady nikoho citovat , protože já to považuji za uzavřené jednání , takže by to ani nebylo korektní vůči ostatním partnerům . Nicméně ta diskuse nerozptýlila obavy . Co mě mrzí , je to , že poté už takové politické jednání neproběhlo . Já vím , že proběhlo ve výborech . To nijak nezpochybňuji , těm to patří . Já určitě mohu citovat sebe . Říkám si , že takový zákon si možná zaslouží více než jiný politickou dohodu mimo mikrofony právě s ohledem na bezpečnost naší země . Proto mě to mrzí . Přece jenom některé otázky a nedostatečné odpovědi vám odcituji , abychom zvážili - pan ministr říká , že všechny připomínky byly řádně vypořádány . Já si myslím , že všechny ne . Neříkám , že žádná . Zmíním pouze ty , které podle mého názoru vypořádány nebyly . Možná už někteří moji předřečníci , ať už byli podporovateli toho zákona , či byli trošku zdrženliví , je vlastně také zmínili ve svých vystoupeních . Jsme tady přesvědčování , a já ten názor nijak nezpochybňuji , že to musíme schválit ještě v tomto volebním období . Na to bezesporu ještě máme čas a ještě můžeme některá rizika a pochybnosti odstranit . Já pak úplně na konci svého vystoupení přednesu svůj pozměňovací návrh , který jsem vložil do systému . Nás samozřejmě zajímalo , jak tuto otázku řeší spojenci . Myslím si , že jako zodpovědný člen NATO bychom to vědět mohli . Musím říci , že ta odpověď je poměrně zvláštní . My jsme chtěli vědět mezinárodní zkušenosti a já vám řeknu , co jsme se dozvěděli , aniž bych citoval nějaké utajované skutečnosti nebo nějaké citlivé podrobnosti . Kybernetické útoky jsou tématem , které většina západních států v současné době intenzivně řeší . Mluvil tady pan ministr a myslím , že i pan zpravodaj , o summitu NATO , kde se to řešilo na nejvyšší úrovni . Je však třeba říci , že z hlediska legislativní úpravy jsme poměrně vpředu , jelikož většina států jde cestou nejdříve vytvořit schopnosti kybernetické obrany a případně následně dotvořit legislativu . My jsme šli opačnou cestou - nejdříve upravit legislativu a následně teprve vytvářet schopnosti . Já to nepovažuji za šťastné a chtěl bych se zeptat pana ministra , proč nejdeme stejnou cestou jako naši klíčoví spojenci . Protože v okamžiku , kdy vytváříme schopnost , tak se může ukázat také potřeba , jak přesně změnit legislativu . Tady to děláme úplně naopak . Říkám , není to naše stanovisko , cituji z odpovědi Vojenského zpravodajství . Spojenci nejdříve vytvářejí schopnost , a pak případně upravují legislativu . My chceme nejdříve upravit legislativu , a následně vytvářet schopnost . Sami si můžeme odpovědět , co je důležitější při tom , jak se bránit tomuto bezesporu velkému nebezpečí . Velkou debatu jsme vedli na tom jednání a vedeme i dnes o tom , zda Vojenské zpravodajství bude používat pouze pasivní prvky , nebo i aktivní prvky . Musím říci , že až po tlaku argumentů připustil ředitel Vojenského zpravodajství , že se jedná i o aktivní prvky . Musel jsem si zvyknout na to - protože nejsem členem výboru pro obranu ani výboru pro bezpečnost , že někdy to názvosloví není úplně přesné . Tak aktivní obrana znamená útok , abychom věděli , když mluvíme o aktivní obraně , že si pod tím máme představit útok . Teď nevím , o kterých zbraních mluvíme . Je to poměrně zvláštní , já jsem si myslel , že obrana je obrana a útok je útok , ale aktivní obrana je útok . Říkám , bylo to až pod tlakem argumentů , kdy musel ředitel Vojenského zpravodajství připustit a přiznat , že v návrhu zákona se mluví i o aktivní obraně neboli útoku . Mluvil o tom pan poslanec Skalický , kdy my , občanští demokraté , říkáme , že bezesporu stát , náš stát , naše země , Česká republika , musí provádět i útoky v této oblasti . O tom není spor . Spor , možná legislativní či taktická otázka je , zda to má dělat tajná služba , nebo ne . My jsme přesvědčeni , že tajná služba to dělat nemá , že její úkoly spočívají v obraně a ve sběru informací . Pasivní obrana kybernetické bezpečnosti bezesporu odpovídá tomu , co my si představujeme , že má dělat tajná služba . V tom zase není žádný spor . Bohužel ta debata od té schůzky - já to z hlavy nevím , pane ministře , ale zhruba bych odhadl , že to jsou dva až tři měsíce - debata v této oblasti nepokročila , nedostali jsme žádné nové argumenty . Říkám , že ty argumenty jsou možná natolik silné , že byste nás přesvědčili , ale zatím ať už v civilní oblasti , nebo v oblasti obrany , v oblasti bezpečnosti , jsou nějaké úkoly bezpečnostních služeb , tajných služeb , a ty aktivní kroky , útok , nebo aktivní obranu , chcete - li , provádí někdo jiný na základě informací , mimo jiné na základě informací , které dostane z tajné služby . Tady se to týká mimo jiné také oblasti , ve které nepanuje shoda mezi soukromým sektorem a tímto návrhem . Pan ministr obrany tady říkal , že byly zapracované návrhy ICT Unie , že s nimi komunikuje . Já musím říci , že můj pozměňující návrh , který jsem podal do systému , vychází z konzultací a z postojů ICT Unie . Není to můj soukromý názor , není důvod , abych to tady neřekl jasně na mikrofon . Když to shrnu - já to pak zdůvodním , i jednotlivé změny paragrafů - tak soukromí operátoři říkají : Jsme připraveni spolupracovat se státem , chápeme zájmy státu , chápeme i povinnosti , které tato oblast kybernetické bezpečnosti přináší soukromým subjektům , ale - jsme proti tomu , aby Vojenské zpravodajství zapojilo do našich sítí aktivní prvky . A to je klíčová neshoda . A neříkejme , že není . Oni to zdůvodní a říkají : A pokud chcete aktivní prvky , pokud si to prosadíte , tak chceme mít zákon a garantováno , že pokud díky přítomnosti těchto prvků v našich sítích dojde k nějaké škodě pro naše zákazníky , ať už jsou soukromého , nebo veřejného sektoru , chceme být vyviněni z případných škod . Mně tento požadavek připadá oprávněný a spravedlivý . Uvidíme , jaké bude stanovisko Ministerstva obrany k tomuto pozměňujícímu návrhu . Nechci dopředu říkat , že budou proti , ale zatím se tento silný názor ICT Unie v návrhu zákona ani v pozměňovacích návrzích , které prošly výborem pro obranu , neobjevil . To je velký problém , protože stát chce něco po soukromém sektoru , chce ukládat další povinnosti , to je rozumné , ale nechce převzít odpovědnost za případné škody způsobené zákazníkům těchto operátorů . Nad tím bychom se měli zamyslet , protože si myslím , že takový stav není komfortní a může vyvolávat do budoucnosti konfliktní situace . Druhá oblast , kterou jsme široce debatovali na schůzce zástupců všech parlamentních stran jak s panem premiérem , a byl u toho samozřejmě i pan ministr obrany a byl u toho i ředitel Vojenského zpravodajství , byla oblast skladování dat . Ta debata byla opět poměrně složitá , od původních výroků typu " my žádná data nebudeme archivovat " , jsme došli k tomu , že abych mohl vyhodnotit atypický stav na síti , nějakou mimořádnou událost na síti , tak to musím mít s čím srovnávat . A abych to měl s čím srovnávat , tak to předchozí období musím mít někde uloženo .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities