Text view Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2017-05-25 ps2013-057-07-004-011 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(12.20 hodin) A nyní důvody pověření Vojenského zpravodajství kybernetickou obranou . Klasická kinetická obrana státu proti vnějšímu napadení je tradičně v gesci Ministerstva obrany . S ohledem na dosavadní zkušenosti s aktivním působením v kyberprostoru , významností obrany kybernetického prostoru a počtem dostupných lidských zdrojů byla kybernetická obrana navržena do kompetence Vojenského zpravodajství , samozřejmě při zajištění spolupráce a koordinaci s Armádou České republiky . Činnosti spojené s výkonem kybernetické obrany jsou velmi specifické . Některé schopnosti vedoucí k odvrácení kybernetických útoků navíc pro svůj citlivý a nutně i důsledně utajovaný charakter vykazují formu zpravodajské činnosti . Jde například o zabezpečení informací o kybernetických hrozbách , útočnících a nástrojích potřebných k vedení jak útoku , tak i samozřejmě obrany . Již od samého počátku bylo široce diskutováno , jak zajistit kybernetickou obranu ve fázi , kdy již není možné odolávat kybernetickým úkolům pouze opatřeními kybernetické bezpečnosti v dikci zákona č . 181 / 2014 Sb . , o kybernetické bezpečnosti . Vojenské zpravodajství bylo vydefinováno v rámci Ministerstva obrany jako subjekt , který má optimální předpoklady pro vytvoření takové jednotky a je schopen zabezpečit vybudování a vytvoření potřebných struktur , zajistit nemovitou infrastrukturu , získat a vyškolit potřebný personál v reálné době . Vojenské zpravodajství je součástí při jednáních zabezpečení požadavku v závěru varšavského summitu NATO za účelem obrany státu a na podporu kybernetických operací v rámci nasazení Armády České republiky v misích . Pomocí internetu může být napadena a fyzicky ochromena základní průmyslová infrastruktura státu ká dvojky , jeho významné informační systémy . Funkce státu by tak nebyla naplňována . V současnosti víme , jak se bránit proti konvenčním zbraním . Máme prostředky a nástroje , jak útočníky odstrašit . Umíme vést protiútok . Ale na rozsáhlé hybridní kybernetické úkoly zatím nejsme připraveni . Tyto formy boje narušují naši bezpečnost a obcházejí naši obranu . Je nutné si uvědomit , jak vážné hrozbě čelíme . Pokud by legislativní proces novelizace zákonů ke kybernetické obraně nebyl realizován a zákony s tím související nebyly přijaty ještě v tomto volebním období - zdůrazňuji , ještě v tomto volebním období - , nebude možné v přípravě jakéhokoli masivního útoku na kritickou informační infrastrukturu a významné informační systémy zabezpečit kybernetickou obranu a bezpečnost České republiky . Může dojít k totálnímu kolapsu informační a komunikační infrastruktury počínaje zajištěním dodávek energií , fungování bank a nemocnic , včetně omezení funkcí veřejné správy a dalších služeb . V konečném stadiu by tedy mohlo dojít ke zhroucení veškerých služeb a funkcí státu jako takového . Nakonec i zásadním aspektem by bylo i snížení ( ? ) nedůvěry v České republice ze strany spojenců . Skutečně musím na závěr konstatovat , že to , co jsme v roce 2000 brali jako jakousi fikci nebo možnost , tak ani ne za 15 let se to stalo realitou a je třeba jednat velmi rychle a neodkladně . Děkuji za pozornost . Místopředseda PSP Radek Vondráček Děkuji vám , pane poslanče . Dalším přihlášeným do obecné rozpravy je pan poslanec Chalupa . Prosím . Poslanec Bohuslav Chalupa Děkuji za slovo . Vážení kolegové , kolegyně , dovolím si jenom krátký exkurz do jakési teorie . Pojem zranitelnost je míra nedokonalosti zajištění ideálního stavu , což by byla nezranitelnost . Příklady naší zranitelnosti jsou asi takové - jenom velmi stručně - únik e - mailů pana premiéra , nabourání se do jednoho ze systémů Ministerstva zahraničních věcí , nezákonné odposlechy členů vlády a členů Bezpečnostní rady státu , řada dílčích útoků na kritickou a ostatní infrastrukturu státu . Viz poslední útok , jak to tady zmínil pan ministr , který zasáhl v podstatě globálně , a pokud jde o tento útok , nikdo nemůže definitivně vyloučit , ač na první pohled jde o nepříliš sofistikovaný útok , že nejde jenom o malou součást jakéhosi kompletního testování našich sebeobranných schopností , tedy i včetně zvyšující se intenzity teroristických útoků , jak jsme tomu svědky v posledních týdnech . Přijmout opatření , která zranitelnost sníží na nejnižší možné minimum , jinými slovy přijmout odpovídající bezpečnostní opatření , a bezpečnost v tomto kontextu zahrnuje vnitřní bezpečnost státu a jeho vnější obranu . Pokud jde o hrozbu , tak hrozba je něco , co vzbuzuje obavu , strach nebo ostražitost , která je úměrná povaze chráněné hodnoty . Tou chráněnou hodnotou je tento náš stát . Pokud se tedy shodneme vzájemně na tom , že je to navýsost věc obrany a bezpečnosti a nikoli politikaření , politiky , a pokud přibližně stejně vnímáme jak naši zranitelnost , tak i hrozbu a máme představu o aktuálních schopnostech , které evidentně nedostatečně reflektují již zmíněnou zranitelnost a hrozbu , pak je nikoli možností , ale nutností , aby stát , který mimo jiných atributů má k dispozici i jistou míru monopolu moci rozhodnout , musí konat v zájmu těch , kteří stát tvoří , kteří platí daně , ať už jde o občana , nebo subjekty , které v rámci státu fungují - od kritické infrastruktury přes významné informační systémy až po podnikatelské subjekty . Úkol zajistit obranu , tedy aktivní , ofenzivní obranu , logicky připadá Ministerstvu obrany , které v tuto chvíli i díky tomu , že jsme z různých důvodů desítky let upozaďovali význam kybernetického prostoru jako prostoru , kde bude docházet , a již evidentně dochází , k hybridním kampaním , k hybridním válkám , a tedy ke střetům , které mají nepřátelský charakter . Jako člověk , který o vojenství něco ví , ctím jedno ze základních pravidel , a to že nejlepší obranou , pokud jsem tedy v situaci , kdy se musím bránit , je útok - tvrdý , rychlý a nekompromisní . A nejenom to . Nepřítel by měl mít i pojem o tom , že se tímto způsobem nejen chceme bránit , ale že jsme k této aktivní obraně i vybaveni technologicky , personálně i znalostně a legislativně . Rozhodně odmítám sedět se založenýma rukama a čekat , co se stane , a pak bědovat nad tím , co nám to ten nepřítel způsobil . Dovoluji si poznamenat , že význam a dopad v podstatě vojenských operací cestou kybernetických prostředků je dnes minimálně v poměru 1 : 1 při porovnání s fyzickými schopnostmi vést ozbrojený boj . Pokud jde o naši připravenost se s touto skutečností vyrovnat , pak jsme na tom velmi zle , protože poměr našich výdajů do fyzické obrany činí cca 54 miliard korun a výdaje na kybernetickou obranu jsou řádově pouhé stovky milionů korun . To není ale problém jenom České republiky , českých ozbrojených sil . Je to náš budoucí problém . A jak se s ním dokážeme vyrovnat , určí i naše existenční přežití v budoucím světě , v naší složitější budoucnosti . Tento zákon , jak ho navrhuje pan ministr a jak ho navrhuje koaliční vláda , tato kompetence , kterou , doufám , svěříme Vojenskému zpravodajství , je v této chvíli to jediné , co můžeme - vlastně ne můžeme , ale musíme nezbytně učinit . Nic jiného totiž k dispozici nemáme . Zároveň tento krok chápu jako první krok při budování nového druhu našich ozbrojených sil , sil kybernetické obrany . A apeluji na vás , kolegové , abyste se na to podívali opravdu z toho věcného pohledu a tento zákon při třetím čtení schválili . Děkuju za pozornost . Místopředseda PSP Radek Vondráček Děkuji vám , pane poslanče . Jako další v rozpravě vystoupí pan poslanec Martin Sedlář . Máte slovo , pane poslanče .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities