Text view Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2017-01-17 ps2013-054-05-007-010 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(17.50 hodin) Já tady použiji jeden příměr , který se stal v Německu , kdy ta data unikla a zneužily toho soukromé korporace , například . To je běžné , protože se shromažďují veškerá data . Na druhou stranu když se dneska na ten svět digitalizované společnosti podívám , tak svá data de facto všude dávám k dispozici . Ať to jsou nějaké věrnostní karty , nebo když jdu na nákup , tak nějaké zase jiné karty , slevové karty , tak všude dáváte všanc ve své podstatě jméno , bydliště , datum narození , pořád to koluje po síti . Nicméně stát musí garantovat to , že ta data nebudou zneužitelná a v budoucnu je třeba nedá k dispozici soukromým korporacím . Říkám , příklady ze světa už tady máme . Takže já se tohohle trochu bojím a rád bych věděl , jakým způsobem to bude zabezpečeno , aby ta data nemohla uniknout z toho kyberprostoru . Vím , že se jedná o nelehký úkol , protože těch útoků je poměrně hodně . Další problém vidím v následující věci . Po spuštění elektronických občanských průkazů , které se předpokládá v roce 2018 , budou stále existovat občanské průkazy bez čipu , s čipem , který teď normálně máme , a tedy v tom případě nové elektronické občanské průkazy . Já jsem se dozvěděl , že ti lidé , kteří vlastní v tuto chvíli elektronický občanský průkaz , který je vydáván za 500 korun , je mi absolutně k ničemu , tak jim zadarmo to vymění . Nicméně když já jako uživatel budu chtít a nebudu mít občanský průkaz tento nový , s tím čipem , a budu chtít využívat služeb elektronického občanského průkazu , já přijdu na úřad a řeknu , že bych rád využíval této služby , vymění mi ministerstvo , resp . úřad zdarma starý občanský průkaz za ten nový ? Bavím se teď o tom normálně stávajícím občanském průkazu bez čipu . Budu mít platnost těch 10 let , já tam přijdu , řeknu , že teď si budu měnit občanský průkaz někdy v roce 2018 , nové občanské průkazy se spustí v polovině roku 2018 , a já tam přijdu a řeknu : Vy jste mi dali nový občanský průkaz , protože mi vypršela expirace , a já bych rád využíval právě služeb elektronického občanského průkazu . Budu si muset zaplatit nový občanský průkaz , nebo mi bude dán zdarma ? To je opět další alfa a omega , která mě zajímá . Nyní je tady ještě tzv . vztah elektronických občanských průkazů a elektronických voleb . Nevím , jak dalece by tuto službu občané využívali . Jsou tady nějaké zkušenosti z Estonska , kdy ten Velký bratr tam opravdu je poměrně na vysoké úrovni , ale opravdu nejsem si jistý , zda by to zvedlo volební účast . V tuto chvíli nejsem si tolik jistý . Můj kolega , nějakým způsobem kamarád , dr . Brunclík napsal knihu Elektronické volby , slepá ulička demokracie , kde rozebírají tyto různé příklady právě elektronických voleb . Ten elektronický občanský průkaz se samozřejmě už prolínal do různých zákonů , např . zákona o ochraně před návykovými látkami , kde jsem právě říkal , že pokud o mně někdo něco chce vědět , kolik jsem si toho koupil přes internet , tak by musely existovat elektronické občanské průkazy právě , aby to bylo monitorováno . Nicméně co je komu do toho , co si já koupím ? Takže to je taky další problém , že o mně jako občanovi budou všude kolovat data , resp . budou shromažďována na jednom centrálním místě , někde , nevím kde , předpokládám možná v Brně nebo na Ministerstvu vnitra , já nevím v tuto chvíli . A můžou být využita právě nebo zneužita . Takže to je další věc , kterou je opravdu potřeba vydiskutovat . Já samozřejmě nebudu pro zamítnutí tohoto zákona , ani vrácení k dopracování , ani přerušení , cokoliv , já to chci posunout dál tak , abychom samozřejmě diskutovali o té digitalizaci , o digitalizaci státní správy a zavádění nových elektronických občanských průkazů . Byl bych rád , kdybych ty služby mohl využívat , právě , a byl bych taky velice rád , kdyby toho mohli využívat občané , protože jim ušetříme určitým způsobem čas běhání po úřadech . Tady se naplní to sousloví , že konečně začnou úřady obíhat data , a ne občané . To je taky o tom , že snad se tam všichni sjednotí i s různými operačními systémy , které dodnes nejsou jednotné . To se nám ukazuje např . u té fotografie , kdy si nedokážou předat jednu fotku v rámci jednoho úřadu , ať je to u řidičských průkazů a občanských průkazů v tom vztahu , ale to budeme řešit v jiném zákoně možná příští schůzi . Na to tam také poukážu . Nicméně vítám samozřejmě zavádění elektronických občanských průkazů i tu digitalizaci celé státní správy . To by bylo asi ode mne takhle na úvod vše , a když mě něco napadne , tak se do diskuse určitě ještě přihlásím . Děkuji za pozornost . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu poslanci Janu Klánovi . Nyní pan poslanec Ivan Pilný v obecné rozpravě . Prosím , pane poslanče , máte slovo . Poslanec Ivan Pilný Děkuji za slovo , pane předsedající . Vážené kolegyně a kolegové , já už jsem tady uváděl při prvním čtení důvody , proč tenhle zákon je zbytečný . Já se je tady pokusím stručně zopakovat a něco k nim ještě přidat , abych neopakoval jenom to , co už jsem tady říkal . Současný stav je takový , že občanky s čipem jsou vydávány za poplatek a nemají žádnou funkčnost . Má je tím pádem také nepatrný zlomek občanů . Stávající agendy státní a veřejné správy umožňují vstup jinými způsoby . Jenom Ministerstvo financí v daňové agendě má tři způsoby identifikace . Jsou to datové schránky pod penalizací , daňové přiznání pod penalizací v datových schránkách , kontrolní hlášení DPH a EET . Všechno jsou úplně jiné způsoby identifikace než občanský průkaz . Důchodový úřad má také jiné způsoby identifikace . Datové schránky , které jsem tady zmínil , jsou u nás velmi málo využívané , jenom na 15 % a jenom na třetinu kapacity , pokud se týká poslaných zpráv . Jsou nejdražší v Evropě , stojí nás 500 mil . korun ročně . Jistě pro komunikaci se státní a veřejnou správou by se daly využít . V komerční sféře vůbec nepřichází použití občanky s čipem , která ještě navíc vyžaduje čtečku , která v žádném přístroji současném ani novém není a musí se k tomu dokupovat , tak nedovedu si představit , že by internetové bankovnictví , které je zabezpečeno dvěma způsoby , nebo už stávající bezkontaktní karty s čipem , které jsou používány pro zaplacení , věci , které jsou používány pro hlasování , otevírání dveří jak u auta , tak i u domu , že by se nějakým způsobem tam mohla vůbec promítnout nová občanka s čipem . Teď ještě k tomu schématu . Po té výměně občanky už budou vydávány jenom občanky s čipem . To se samozřejmě netýká tady už zmíněné skupiny občanů 70 + , to jsem třeba já . My si občanky vyměňovat nemusíme vůbec . Takže z toho tito občané , kteří budou přibývat , tuto povinnost samozřejmě nemají . Interval platnosti občanského průkazu je deset let . To znamená , že můžeme předpokládat , že asi po pěti letech bude zhruba polovina lidí mít občanský průkaz s čipem . Aktivace toho čipu není povinná , to znamená , budeme muset přesvědčit aspoň některé z nich nějakými důvody , zatím mě jich moc nenapadá , aby si vůbec ten čip aktivovali . Takže po pěti letech tady bude odhadnuto 20 % lidí , kteří budou mít občanku s čipem s funkčností , která v současné době není známa . Komerční použití je prakticky vyloučeno , protože další organizace nebudou přizpůsobovat své systémy zastaralé technologii , kterou tato občanka s čipem představuje . Dneska už má zhruba půl miliardy lidí smartphony , kde je identifikace zabezpečena úplně jinak , a pomocí mobilních telefonů budeme mít a máme už teď desítky aplikací . Bezpečná identifikace je tam zajištěna např . otiskem prstu . Sjednotit systémy veřejné a státní správy bude velmi nákladné , pokud to bude vůbec možné . K těm stamilionům nákladů , které doprovázejí zavedení občanky , samozřejmě přibudou další náklady na to , aby občanka mohla v těch systémech fungovat . Ostatní pokusy , co zavést do toho čipu , já se o nich krátce zmíním , možná to může být náhrada elektronického podpisu , ale trochu přitažená za vlasy , protože potřebuje tu čtečku . Aby se tam dávaly lékařské údaje - nedovedu si představit lékaře , který by dával transfuzi krve podle toho , co má někdo v občance . To prostě asi pravděpodobně nepůjde stejně tak jako využití zdravotních důvodů . Další údaje , které jsou tam navrhovány , jsou prostě už v registrech . My jsme se tady na posledním zasedání Iniciativy 202020 bavili o tom , že prostě ty údaje jsou v registrech , a duplikovat je na jakýchkoli dalších nosičích nedává prostě smysl , protože státní správa je má . My nemusíme nosit řidičský průkaz , my ho musíme mít u sebe , protože to přikazuje zákon . Protože každý policajt má tento údaj přístupný v registru , o tom mě ujistil pan plukovník Lerch . Takže zavádění takové zastaralé technologie opravdu nemá smysl . Argumentovat Estonskem , které tuto technologii zvolilo před několika lety a vlastně na zelené louce , nedává smysl , protože my jsme už trošku někde jinde . Další důvod , který přibyl , je to , že Ministerstvo vnitra celkem správně připravuje zákon o elektronické identitě . Ten zákon by měl být dopsán do konce února . My jsme se napříč politickým spektrem zavázali na zasedání výboru 202020 , kde jsou zastoupeny všechny politické strany , že tento zákon zkusíme urychleně projednat v Poslanecké sněmovně , protože opravdu je nutný . Přijímat zákon o občanských průkazech se zastaralým způsobem identity vyžadující čtečku a kartu s čipem je absurdní . V případě , že ten zákon bude projednán tak , že ta občanka tam vůbec najde nějaké uplatnění , tak potom můžeme o něm samozřejmě uvažovat .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities