ps2017-091-01-003-003.u1.p1.s1
3 . ps2017-091-01-003-003.u1.p1.s2
Návrh poslanců Jany Pastuchové , Jana Bauera , Hany Aulické Jírovcové , Víta Kaňkovského , Lucie Šafránkové , Markéty Pekarové Adamové a Lenky Dražilové na vydání zákona , kterým se mění zákon č . 108 / 2006 Sb . , o sociálních službách , ve znění pozdějších předpisů , a některé související zákony / sněmovní tisk 1143 / - prvé čtení ps2017-091-01-003-003.u1.p2.s1
Stanovisko vlády máme k dispozici jako sněmovní tisk 1143 / 1 . ps2017-091-01-003-003.u1.p2.s2
Prosím , aby za navrhovatele předložený návrh uvedla paní poslankyně Lenka Dražilová . ps2017-091-01-003-003.u1.p2.s3
Dámy a pánové , prosím o klid ! ps2017-091-01-003-003.u1.p2.s4
Máte slovo . ps2017-091-01-003-003.u2.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2017-091-01-003-003.u2.p1.s2
Jak jsme slyšeli , je to opět společný návrh zástupců šesti poslaneckých klubů , sněmovní tisk 1143 , a také k tomuto návrhu dala vláda souhlasné stanovisko . ps2017-091-01-003-003.u2.p2.s1
Současná právní úprava podmínek poskytování sociálních služeb , druhů sociálních služeb a jejich registrace již neodpovídá potřebám dobré praxe a potřebám subjektů při poskytování sociálních služeb . ps2017-091-01-003-003.u2.p2.s2
Právní úprava sociálních služeb vede k přílišné administrativní zátěži . ps2017-091-01-003-003.u2.p2.s3
Předložený návrh reflektuje potřebu praxe , která volá po změnách stávající právní úpravy vedoucích zejména k větší efektivitě procesu poskytování sociálních služeb . ps2017-091-01-003-003.u2.p2.s4
Návrh vychází , jak už řekla paní ministryně , z návrhu novely zákona o sociálních službách předloženého vládě Ministerstvem práce a sociálních věcí v prosinci loňského roku . ps2017-091-01-003-003.u2.p2.s5
Na rozdíl od ministerského návrhu ovšem obsahuje pouze ty body , které nebyly předmětem rozporů v rámci rozsáhlého konzultačního procesu připomínkového řízení , a to jak na úrovni rezortů , tak na úrovni municipalit . ps2017-091-01-003-003.u2.p3.s1
Cílem navrhované právní úpravy je zpřehlednění a zjednodušení systému sociálních služeb , snížení administrativní zátěže , což povede k výraznému zefektivnění a také ke zvýšení srozumitelnosti a transparentnosti systému sociálních služeb . ps2017-091-01-003-003.u2.p3.s2
V neposlední řadě je cílem i ochrana zranitelných klientů . ps2017-091-01-003-003.u2.p4.s1
Jak jsem již řekla , obsah poslaneckého návrhu tvoří vybrané body vládní novely zákona o sociálních službách , na kterých nebyly z oficiálních připomínkových míst uplatněny žádné nevypořádané rozpory , byly nekonfliktní a byl k nim vysloven obecný souhlas . ps2017-091-01-003-003.u2.p4.s2
Jen bych upozornila , že k zákonu proběhlo deset diskusních setkání na Ministerstvu práce a sociálních věcí , proběhlo vnější , vnitřní připomínkové řízení a nespočet jednání s jednotlivými kraji , spolky a asociacemi . ps2017-091-01-003-003.u2.p4.s3
Jedná se například o zavedení distančních přístupů v době pandemie do procesu poskytování sociálních služeb , doplnění základních činností o novou činnost v pečovatelské a asistenční službě , sloučení pečovatelské služby a osobní asistence do pečovatelské a asistenční služby , sloučení pobytových služeb , domovů do jednoho druhu - domov sociální péče - , snížení administrativy poskytovatelům v procesu registrace sociálních služeb , zavedení valorizačního mechanismu u maximálních výší úhrad stanovených vyhláškou , upravení dokládání bezúhonnosti u pracovníků sociálních služeb i právnických osob , posílení ochrany uživatelů úpravou ustanovení opatření omezujících pohyb osob , zavedení flexibilnější úpravy dalšího vzdělávání v sociálních službách a stanovení odborné způsobilosti inspektorů kvality v sociálních službách . ps2017-091-01-003-003.u2.p5.s1
Ráda bych se zastavila u toho , že návrh novely zavádí valorizační mechanismus k navyšování stanovených maximálních úhrad za poskytování sociálních služeb s účinností od ledna 2022 . ps2017-091-01-003-003.u2.p5.s2
Chtěla bych zdůraznit , že jde o navýšení maximálních úhrad , to znamená limitů , do kterých lze s uživatelem výši úhrad sjednat . ps2017-091-01-003-003.u2.p5.s3
Rozhodně se nejedná o plošné navýšení cen za sociální služby , jak je nám vkládáno do úst , a dostáváme v tomto duchu spoustu mailů . ps2017-091-01-003-003.u2.p5.s4
V řadě případů , a to zejména v terénních službách , poskytovatelé možnost navýšení plně nevyužijí . ps2017-091-01-003-003.u2.p5.s5
Ostatně nedošlo k tomu ani v minulosti , když se maximální úhrady do roku 2014 pravidelně zvyšovaly . ps2017-091-01-003-003.u2.p5.s6
Institut maximální úhrady není závazným stanovením úrovně úhrady v sociálních službách , ale je to regulační mechanismus stanovující horní hranici , do které je možné úhradu sjednat . ps2017-091-01-003-003.u2.p5.s7
Konečnou úhradu podle zákona o sociálních službách sjedná poskytovatel s uživatelem individuálně ve smlouvě a měl by při sjednávání přihlédnout i k finančním možnostem uživatele . ps2017-091-01-003-003.u2.p6.s1
Na závěr bych chtěla zdůraznit , že s navrhovanou novelou vyslovilo souhlas 95 % poskytovatelů sociálních služeb , dále Asociace poskytovatelů sociálních služeb , charity , diakonie , armády spásy , Svaz měst a obcí , Ministerstvo financí , Ministerstvo práce a sociálních věcí a jednotlivé kraje . ps2017-091-01-003-003.u2.p7.s1
Vážené paní poslankyně , vážení páni poslanci , ještě jednou si dovoluji zdůraznit , že obsah poslaneckého návrhu tvoří vybrané body vládní novely zákona o sociálních službách , na kterých nebyly z oficiálních připomínkových míst uplatněny žádné nevypořádané rozpory , byly nekonfliktní a byl s nimi vysloven obecný souhlas . ps2017-091-01-003-003.u2.p7.s2
Já vás tedy prosím o podporu tohoto sněmovního tisku , abychom dále mohli diskutovat na různých úrovních všechny aspekty jednotlivých bodů návrhu . ps2017-091-01-003-003.u2.p7.s3
Děkuji vám za pozornost . ps2017-091-01-003-003.u3.p1.s1
Děkuji paní poslankyni Dražilové , která nám představila tento návrh za navrhovatele , a nyní prosím , aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení , kterým je pan poslanec David Kasal . ps2017-091-01-003-003.u3.p1.s2
Prosím , máte slovo . ps2017-091-01-003-003.u4.p1.s1
Děkuji , pane místopředsedo , za slovo . ps2017-091-01-003-003.u4.p1.s2
Já bych doplnil ve své zpravodajské zprávě , že předkladatelka nám podrobně popsala , jakým způsobem vznikala tato novela zákona o sociálních službách , která je velmi důležitá a kde jsou vybrané části , na kterých je všeobecná shoda . ps2017-091-01-003-003.u4.p1.s3
To je první část . ps2017-091-01-003-003.u4.p1.s4
Další část je , že je tato shoda právě i s poskytovateli i s jednotkami , jako jsou kraje a ORP . ps2017-091-01-003-003.u4.p1.s5
Z tohoto důvodu doporučuji Sněmovně , aby postoupila tento tisk do druhého čtení . ps2017-091-01-003-003.u5.p1.s1
Děkuji . ps2017-091-01-003-003.u5.p1.s2
Otevírám obecnou rozpravu . ps2017-091-01-003-003.u5.p1.s3
Do obecné rozpravy je jako první přihlášena paní poslankyně Olga Richterová , připraví se pan poslanec Beitl . ps2017-091-01-003-003.u5.p1.s4
Prosím , máte slovo . ps2017-091-01-003-003.u6.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2017-091-01-003-003.u6.p1.s2
Asi podobně jako s mnohými z vás , i se mnou byli v posledních dnech v kontaktu jak poskytovatelé služeb , tak právě lidi , kteří potřebují využívat příspěvek na péči , na osobní asistenci , potřebují využívat pomoc a podporu . ps2017-091-01-003-003.u6.p1.s3
To je hned první věc , která rozhodně není nekonfliktní , jak říkají předkladatelé . ps2017-091-01-003-003.u6.p1.s4
Je tady totiž navrženo v § 76 a navýšení maximálních limitů úhrad , což je velmi pochopitelné u dlouho nevalorizovaných příspěvků na stravu , příspěvků na tzv . ubytování nebo lůžkovné , nebo různě se tomu říká , ale je to velice problematické u úhrad osobní asistence . ps2017-091-01-003-003.u6.p2.s1
A teď se dostáváme k té provázanosti s tím předchozím bodem , poněvadž lidé , kteří jsou plně odkázáni na asistenci ve všech úkonech každodenních , jsou často lidé , kteří si zároveň snaží udržet alespoň nějakou samostatnost skrze vlastně plánování té osobní asistence . ps2017-091-01-003-003.u6.p2.s2
A co se tady navrhuje , je , že se bude pravidelně valorizovat - že se navýší ty maximální limity a pak se budou pravidelně valorizovat . ps2017-091-01-003-003.u6.p2.s3
A já souhlasím s valorizacemi a souhlasím s tím , že prostě je inflace , je to příznak naší reality , musíme s tím počítat , ale proto jsem se ptala v tom předchozím bodu , jak se vyrovnáme s tím , že by prostě dávalo smysl zejména u lidí naprosto odkázaných na podporu druhých fungovat samostatně a umožnit jim právě valorizaci toho příspěvku na péči . ps2017-091-01-003-003.u6.p3.s1
A teď - já jsem si vědoma toho , že mnozí z vás máte zkušenosti s různou , třeba i neblahou kvalitou péče doma atd . , umím si představit mnohé , také jsem mnohé viděla , ale znám stovky lidí zastupovaných organizacemi , kteří se snaží žít samostatný život , i když jsou na vozíčku . ps2017-091-01-003-003.u6.p3.s2
Sama jsem přes jednu takovou organizaci jezdila jako dobrovolník pomáhat a na celotýdenní tábory , na puťáky s vozíčkáři . ps2017-091-01-003-003.u6.p3.s3
Jsou to lidé , kteří třeba dneska byli tady před Sněmovnou a upozorňovali na to , že oni už dnes z příspěvku na péči tu osobní asistenci nejsou schopni uplatit a už dnes jim to vychází , že zvládnou uplatit zhruba 4 až 5 hodin denně asistence . ps2017-091-01-003-003.u6.p3.s4
A ta klíčová věc v tomhle návrhu je , že přece nemůžeme zvedat , pravidelně valorizovat ty platby , ty náklady , to , co musí ti lidé uhradit , a přitom jim neumožnit právě v té oblasti osobní asistence se s tím také finančně vypořádat . ps2017-091-01-003-003.u6.p3.s5
Znovu zdůrazňuji , je to fakt jiná oblast než to placení za obědy například v domovech pro seniory . ps2017-091-01-003-003.u6.p4.s1
Takže tam jsem samozřejmě se snažila zjistit informace , co by se s tím dalo dělat nějak logicky , poněvadž už dneska v těch úpravách to je samozřejmě dané tak , že poskytovatelé nemusí využívat ta maxima , stropy těch cen a hodnot . ps2017-091-01-003-003.u6.p4.s2
To je jasné . ps2017-091-01-003-003.u6.p4.s3
Takže je mi jasné to , že navýšení té úhradové vyhlášky neznamená , že u všech služeb dojde k navýšení ceny . ps2017-091-01-003-003.u6.p4.s4
Tak to není . ps2017-091-01-003-003.u6.p4.s5
Jasně . ps2017-091-01-003-003.u6.p4.s6
Ale to , u které služby dojde k navýšení , to vlastně ovlivňují nejenom ti poskytovatelé , ale také kraje podle toho , jakou dávají dotaci . ps2017-091-01-003-003.u6.p4.s7
A třeba by tam byla cesta vyjednávat s kraji , že budou třeba u té osobní asistence u těch lidí , kteří jsou v té kategorii příspěvek na péči stupeň čtyři a snaží se vést samostatný život , a proto si sjednávají osobní asistenci , více dotovat ty , kteří prostě objektivně potřebují , poněvadž opravdu nevykonají žádný úkon sami , jsou taková postižení , více dotovat toho poskytovatele , aby tam mohl strávit víc hodin . ps2017-091-01-003-003.u6.p4.s8
Tak to třeba byla jedna cesta , co vyjednávat , aby nezůstávaly jediné dvě možnosti , a to dneska je buď péče milující , obětující se rodiny , ale to také není jako úplně správně , anebo ústav . ps2017-091-01-003-003.u6.p4.s9
A opravdu mluvíme o těch případech , kterých není zas tak mnoho . ps2017-091-01-003-003.u6.p4.s10
Když jsem si počítala , tak mi to vyšlo , že mluvíme třeba zhruba o pěti tisících lidech . ps2017-091-01-003-003.u6.p4.s11
To je pět tisíc životů , na které bychom měli myslet , ale současně to není neřešitelné . ps2017-091-01-003-003.u6.p4.s12
Takže to je první otázka pro těchto , říkám , zhruba odhadem počítáno pět tisíc lidí . ps2017-091-01-003-003.u6.p5.s1
A co je druhá věc , co se týče těchto garancí , tak si myslím , že další garance , aby vlastně nedošlo ke snížení dostupnosti těch služeb pro lidi , co potřebují velké množství osobní asistence , tak že byste mohli to řešit s asociacemi poskytovatelů . ps2017-091-01-003-003.u6.p5.s2
A tam vlastně to téma za mě by mělo být maximálně intenzivní vyjednávání , aby bylo jasné řešení pro těchto , nevím , asi patrně několik tisíc osob , kterých se to týká . ps2017-091-01-003-003.u6.p6.s1
Další věc , která není úplně nekonfliktní vedle tohoto navýšení maximálních limitů úhrad , je zavedení distančních přístupů . ps2017-091-01-003-003.u6.p6.s2
A já si myslím , že to je nezbytná cesta , že poskytování distančních služeb i sociálních služeb je v pořádku . ps2017-091-01-003-003.u6.p6.s3
Jenom si myslím , že je tam potřeba být zaměřeni i na to vysvětlení , jakým způsobem se zajistí , že nedojde ke snížení kvality . ps2017-091-01-003-003.u6.p6.s4
To je celé . ps2017-091-01-003-003.u6.p6.s5
Tam je to podle mě jenom o komunikaci . ps2017-091-01-003-003.u6.p7.s1
Ale složitější z těch návrhů , které jste do novely zahrnuli , se domnívám , že je to sloučení pobytových služeb těch domovů do jednoho druhu , že by se vlastně všecko nazývalo domov sociální péče . ps2017-091-01-003-003.u6.p7.s2
Ono by to bylo administrativně jednodušší , ale současně by to mohlo jít dost zásadně proti zájmům právě osob se zdravotním postižením . ps2017-091-01-003-003.u6.p7.s3
A já jenom si dovolím velice stručně ocitovat tři věty vlastně z preambule Strategie práv osob se zdravotním postižením , kde se uvádí : " Osoby se zdravotním postižením mají právo na dobré podmínky na pracovišti , právo vést nezávislý život , právo na rovné příležitosti , právo plně se zapojit do života své komunity . ps2017-091-01-003-003.u6.p7.s4
Všichni mají právo na život bez překážek . ps2017-091-01-003-003.u6.p7.s5
A naší povinností jakožto společenství je zajistit jejich plné zapojení do společnosti na rovnoprávném základě s ostatními . " ps2017-091-01-003-003.u6.p7.s6
A to je myslím si trochu v rozporu s tím , že by bylo velmi snadné na základě sloučení těch služeb do jednoho domova sociální péče být celý život bez nějakého zvážení , jestli by se pro toho člověka nehodilo něco jiného - v té jedné jediné službě . ps2017-091-01-003-003.u6.p7.s7
A to tady říkám jako jednu z těch námitek , co mně chodily od různých druhů odborníků , a zase si to ráda nechám vysvětlit , co vás k tomu vedlo , že je to nerozporné . ps2017-091-01-003-003.u6.p7.s8
Ale nemám tu zpětnou vazbu , že by to bylo nerozporné , v tom odborném terénu . ps2017-091-01-003-003.u6.p8.s1
Tak to jsou takové dvě velké věci a ještě to jaksi dovysvětlím . ps2017-091-01-003-003.u6.p8.s2
To sloučení domovů se zvláštním režimem dnes zaměřených zejména na lidi s Alzheimerovou nemocí v pokročilém stadiu a případně s nějakými dalšími podobnými nemocemi a domovů pro lidi se zdravotním postižením znamená , že se dají dohromady lidi velmi rozdílných projevů té choroby anebo postižení . ps2017-091-01-003-003.u6.p8.s3
Jenom chci zdůraznit , že mi není jasné , jestli to je opravdu vedeno jenom tím motivem snížit administrativu a zjednodušit to provozovatelům vlastně v byrokracii . ps2017-091-01-003-003.u6.p8.s4
Chápu , že by se tím snížily třeba nároky v období registrace . ps2017-091-01-003-003.u6.p8.s5
Stejně tak si uvědomuji , že někdy to může být na hraně , kam by ten člověk přesně patřil . ps2017-091-01-003-003.u6.p8.s6
Ale jestli jste si opravdu jistí , že to sloučení domovů se zvláštním režimem a domovů pro osoby se zdravotním postižením je cesta správným směrem ? ps2017-091-01-003-003.u6.p9.s1
A poslední poznámka . ps2017-091-01-003-003.u6.p9.s2
Stejně tak se vlastně navrhuje sloučení pečovatelské a asistenční služby , což zase znamená riziko , že se jaksi udělá kompromis pro podmínky a postupy platné pro asistenční službu a pro pečovatelskou službu , a hrozí podle mě , ale i podle řady těch , kteří se tomu dlouho odborně věnují , že ten kompromis prostě nebude dobrý ani pro jednoho . ps2017-091-01-003-003.u6.p9.s3
Buď tam budou tedy významné zvýšené náklady , anebo snížení rozsahu a kvality služeb . ps2017-091-01-003-003.u6.p9.s4
Prostě pečovatelské služby a asistenční služby se jeví podobné , ale není to totéž . ps2017-091-01-003-003.u6.p9.s5
Asistenční služby jsou mnohem víc rozlišené tím , jak to vlastně vyžaduje ten sám klient v tom smyslu , že jste - li - dám ten příklad konkrétní , ať si to všichni umíme představit - na vozíčku třeba od narození , jsou takové diagnózy , tak si prostě v té asistenci velice přesně říkáte , co jak chcete , co potřebujete , když na to máte ty schopnosti . ps2017-091-01-003-003.u6.p9.s6
A je to něco úplně jiného , když to takhle člověk má , než když se s postupem věku dostanete třeba v nějakém vysokém věku k potřebě té pečovatelské služby a naopak potřebujete být trošku i vedeni k tomu , co ta pečovatelská služba vám může nabídnout . ps2017-091-01-003-003.u6.p10.s1
Snažila jsem se na těchto dvou příkladech ukázat , že si prostě nejsem jistá , že to sloučení asistenční a pečovatelské služby je tak nekonfliktní , jak říkáte , že ze strategie práv osob se zdravotním postižením vyplývá to právo a podpora nezávislého života . ps2017-091-01-003-003.u6.p10.s2
A zase , tak jak je to navržené , tak si nemyslím , že to bude podporovat tu možnost nezávislého života . ps2017-091-01-003-003.u6.p10.s3
A potom to finálně , co pro některé je opravdu plně existenčně ohrožující - jak se chcete vypořádat u těch lidí , kteří dnes horko těžko vycházejí s tím příspěvkem na péči na asistenční služby , s tím , aby se jim vlastně navyšovaly úhrady , ale nenavýšil se jim ten příspěvek ? ps2017-091-01-003-003.u6.p11.s1
Děkuji za zodpovězení . ps2017-091-01-003-003.u7.p1.s1
Děkuji . ps2017-091-01-003-003.u7.p1.s2
S faktickou poznámkou nyní bude reagovat paní poslankyně Helena Válková . ps2017-091-01-003-003.u7.p1.s3
Prosím , máte slovo . ps2017-091-01-003-003.u8.p1.s1
Děkuji . ps2017-091-01-003-003.u8.p1.s2
Já jsem si úmyslně vzala jenom faktickou poznámku , protože na řadu těch otázek , které tady moje předřečnice paní poslankyně Richterová , vaším prostřednictvím , pane předsedající , nedovedu úplně odpovědět .