ps2017-079-10-006-356.u1.p1.s1
356 . ps2017-079-10-006-356.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 435 / 2004 Sb . , o zaměstnanosti , ve znění pozdějších předpisů , a další související zákony / sněmovní tisk 1025 / - třetí čtení ps2017-079-10-006-356.u1.p2.s1
Prosím , aby místo u stolku zpravodajů . . . ps2017-079-10-006-356.u1.p2.s2
již zaujala za navrhovatele paní ministryně práce a sociálních věcí Jana Maláčová a také zpravodajka garančního výboru , což je výbor pro sociální politiku , paní poslankyně Lenka Dražilová , která již také míří ke stolku zpravodajů . ps2017-079-10-006-356.u1.p2.s3
Pozměňovací návrhy jsou uvedené ve sněmovním tisku 1025 / 5 , který byl doručen dne 22 . ledna 2021 . ps2017-079-10-006-356.u1.p2.s4
Usnesení garančního výboru pak bylo doručeno jako sněmovní tisk 1025 / 6 . ps2017-079-10-006-356.u1.p2.s5
Nyní se táži navrhovatelky , zda má zájem o vystoupení před otevřením rozpravy . ps2017-079-10-006-356.u1.p2.s6
Je tomu tak . ps2017-079-10-006-356.u1.p2.s7
Prosím . ps2017-079-10-006-356.u2.p1.s1
Děkuji , pane předsedající . ps2017-079-10-006-356.u2.p1.s2
Vážené paní poslankyně , vážení páni poslanci , k obsahu a cílům návrhu zákona jsem se opakovaně již vyjádřila , dnes bych tedy chtěla zdůraznit nutnost přijetí opravdu funkční verze kurzarbeitu , který pomůže desetitisícům podnikům a firmám a stovkám tisíc zaměstnanců , a to ochrání je před krachem nebo výpovědí . ps2017-079-10-006-356.u2.p1.s3
Kurzarbeit , pokud je funkční , a musí být funkční , plní právě tuto funkci . ps2017-079-10-006-356.u2.p2.s1
Asi nemusím zmiňovat , že ta velmi rychle v březnu sešitá kurzarbeitová forma , program Antivirus , výborně zafungovala . ps2017-079-10-006-356.u2.p2.s2
Je to nejúčinnější vládní program a Antivirus , který jsme poprvé v historii v České republice aktivovali , připravili ho během několika málo dnů , pomohl každému čtvrtému podniku v České republice a každému čtvrtému zaměstnanci . ps2017-079-10-006-356.u2.p2.s3
Díky Antiviru máme stále nejméně nezaměstnaných v celé Evropské unii , nicméně nízká nezaměstnanost není samozřejmostí . ps2017-079-10-006-356.u2.p2.s4
A právě proto potřebujeme kurzarbeit , funkční kurzarbeit tak , abychom skutečně nezaměstnanost drželi na snesitelné míře , protože kromě toho , že nezaměstnanost je tragická věc pro konkrétní osudy , je to taky velmi drahá věc z hlediska a pohledu mandatorních výdajů . ps2017-079-10-006-356.u2.p3.s1
Jsou zde podány desítky pozměňovacích návrhů , ty mohou zásadně ovlivnit funkčnost kurzarbeitu , a ještě jednou zdůrazňuji , že po tak dlouhém projednávání - a připomínám , že návrh zákona je projednáván v této ctěné Sněmovně již od září - bude důležitý ten výsledek . ps2017-079-10-006-356.u2.p3.s2
Myslím si , že kurzarbeit . . . ps2017-079-10-006-356.u2.p3.s3
pokud se nám ho nepodaří v příštích dnech schválit , nepodaří se nám ho schválit v takové formě , která bude funkční , bude to mít jediný efekt - už téměř rok bojující firmy a zaměstnanci , lidé a firmy bez peněz začnou kolabovat , protože světlo na konci tunelu nebude , zavládne obrovská nejistota , jestli - vlastně nemusím to ani opakovat , jedna věc je naprosto zdrcující pro ekonomiku , a to je obrovská nejistota . ps2017-079-10-006-356.u2.p4.s1
Můžete se spolehnout na to , že nárůst nezaměstnanosti by byl velmi prudký . ps2017-079-10-006-356.u2.p4.s2
Predikce , které máme na Ministerstvu práce a sociálních věcí , jsou neradostné a pevně doufám , že nikdy nenastanou . ps2017-079-10-006-356.u2.p4.s3
Opravdu pevně doufám , že v řádu příštích několika měsíců scénáře se ty nenaplní a že budeme mít kurzarbeit , který bude pomáhat , zafunguje a dokáže překlenout tu dobu , než začne fungovat očkování . ps2017-079-10-006-356.u2.p5.s1
Teď mi dovolte , abych se vyjádřila tak , jak jsem to udělala na výboru pro sociální politiku , k jednotlivým aspektům . ps2017-079-10-006-356.u2.p5.s2
Budu se řídit dvěma hlavními komplexními pozměňovacími návrhy : na jedné straně pozměňovací návrh pana poslance Sklenáka , který byl připraven Ministerstvem práce a sociálních věcí ve spolupráci se sociálními partnery , se všemi čtyřmi předsedy nebo prezidenty tripartitních organizací , na druhé straně pozměňovací návrh paní poslankyně Aulické Jírovcové a paní poslankyně Pastuchové . ps2017-079-10-006-356.u2.p6.s1
Ještě jednou zdůrazním , že klíčové principy , které musí kurzarbeit splňovat , jsou jistota pro podniky , zaměstnance , rychlost pomoci - padlo to tady za poslední rok asi milionkrát : kdo rychle dává , dvakrát dává - musí to být transparentní podmínky podpory , to znamená , objektivní a předem známá kritéria pro získání příspěvku . ps2017-079-10-006-356.u2.p6.s2
Musí to být také , a to je základní podstata kurzarbeitu , minimální požadavky na cash flow firem a ochrana zaměstnanců před radikálním propadem příjmů . ps2017-079-10-006-356.u2.p6.s3
To jsou dvě hlavní funkce kurzarbeitu , to znamená , minimální požadavek na cash flow a maximální ochrana zaměstnanců před propadem příjmu . ps2017-079-10-006-356.u2.p6.s4
Ve svém důsledku to pak vede k tomu , že ekonomika je i z makroekonomického pohledu stabilizována . ps2017-079-10-006-356.u2.p7.s1
Všechna tato kritéria splňuje pozměňovací návrh pana poslance Sklenáka . ps2017-079-10-006-356.u2.p7.s2
Oproti tomu pozměňovací návrh paní poslankyně Pastuchové a Aulické dělá z kurzarbeitu právě jen teoretický nástroj , který nepomůže . ps2017-079-10-006-356.u2.p7.s3
Je to v podstatě jen zkopírovaný Antivirus se spoustou chyb . ps2017-079-10-006-356.u2.p7.s4
Ještě dovolte , abych zmínila , že tripartita opakovaně podpořila pozměňovací návrh pana poslance Sklenáka a varovala před pozměňovacím návrhem paní poslankyně Aulické Jírovcové a paní poslankyně Pastuchové . ps2017-079-10-006-356.u2.p7.s5
Myslím si , že bychom měli toto věcně diskutovat , protože by se nám tu mohlo podruhé v historii stát , kdyby byl schválen pozměňovací návrh obou paní poslankyň , že budeme mít už podruhé v historii nástroj kurzarbeitu legislativně ukotven , zároveň ale nebude funkční . ps2017-079-10-006-356.u2.p8.s1
Kromě tripartity a Ministerstva práce a sociálních věcí také úřady práce upozorňují na pozměňovací návrh paní poslankyně Aulické a Pastuchové a upozorňují na to , že nebude v praxi realizovatelný . ps2017-079-10-006-356.u2.p8.s2
Rozdíl mezi oběma návrhy je v tom , jak rychle a efektivně může kurzarbeit podnikům pomáhat , tedy zda se na něj budou moci spolehnout a zda jim uleví od dodatečných mzdových nákladů . ps2017-079-10-006-356.u2.p9.s1
Kurzarbeit má mít tři fáze . ps2017-079-10-006-356.u2.p9.s2
První je spuštění kurzarbeitu , druhá je zařazení firmy do kurzarbeitu nebo do toho režimu včetně pravidelného vyplácení podpory , to je třetí fáze . ps2017-079-10-006-356.u2.p9.s3
A já bych zde ráda provedla věcné srovnání krok za krokem , jak tyto jednotlivé fáze řeší oba konkurenční návrhy . ps2017-079-10-006-356.u2.p10.s1
Dostaňme se tedy k první fázi , a to je spuštění kurzarbeitu . ps2017-079-10-006-356.u2.p10.s2
Kurzarbeit spouští vláda , ta nastavuje podmínky pro danou krizi . ps2017-079-10-006-356.u2.p10.s3
To je potřeba mít také na paměti , že zákon nastavuje pouze - ps2017-079-10-006-356.u3.p1.s1
Paní ministryně , já vás přeruším a požádám kolegy v sále o větší klid . ps2017-079-10-006-356.u3.p1.s2
Myslím si , že nám tady roste hladina hluku a že by bylo dobré zachovat to přiměřeně tak , abychom se slyšeli . ps2017-079-10-006-356.u3.p1.s3
Děkuji . ps2017-079-10-006-356.u3.p1.s4
Prosím , pokračujte . ps2017-079-10-006-356.u4.p1.s1
Děkuji , pane předsedající . ps2017-079-10-006-356.u4.p1.s2
To znamená , je ještě potřeba jednou zdůraznit , že zákon nastavuje pouze rámcové podmínky a ty konkrétní , které jsou reakcí na danou povahu krize , nastavuje vláda jako taková . ps2017-079-10-006-356.u4.p1.s3
U pozměňovacího návrhu paní poslankyně Aulické spustí vláda kurzarbeit bez jakékoliv konzultace s tripartitou . ps2017-079-10-006-356.u4.p1.s4
Hrozí tak , že podmínky kurzarbeitu vyhlášené pro danou krizi nebudou v praxi dostatečné a kurzarbeit se mine účinkem . ps2017-079-10-006-356.u4.p1.s5
Stát vyplatí podnikům v důsledku tohoto podporu nedostatečně a lidé přijdou o práci . ps2017-079-10-006-356.u4.p1.s6
Jen zmíním , že Antivirus za poslední necelý rok zachránil a podpořil více než milion pracovních míst a téměř 70 000 českých firem , zejména těch malých , téměř 90 % z nich bylo do 25 zaměstnanců . ps2017-079-10-006-356.u4.p2.s1
Dle pozměňovacího návrhu pana poslance Sklenáka vláda již při spuštění kurzarbeitu projedná podmínky kurzarbeitu s tripartitou , tedy s těmi , kterých se kurzarbeit jako takový týká . ps2017-079-10-006-356.u4.p2.s2
Na jedné straně odbory , na druhé straně zaměstnavatelé . ps2017-079-10-006-356.u4.p2.s3
A teprve na základě informací a projednání s tripartitou vláda nastaví podmínky tak , aby kurzarbeit v dané krizi , v dané krizi pomohl co nejefektivněji . ps2017-079-10-006-356.u4.p3.s1
V Německu , jak už to funguje několik desítek let , se kurzarbeit standardně používá zejména pro hospodářskou krizi , ale má pomáhat také při živelních pohromách , kybernetických útocích atd . ps2017-079-10-006-356.u4.p3.s2
To znamená , že má pomáhat i při jiných než hospodářských krizích . ps2017-079-10-006-356.u4.p4.s1
Druhá fáze : zařazení podniků do kurzarbeitu . ps2017-079-10-006-356.u4.p4.s2
Po spuštění kurzarbeitu vládou bude úřad práce rozhodovat o zařazení jednotlivých podniků právě do tohoto podpůrného režimu . ps2017-079-10-006-356.u4.p4.s3
V pozměňovacím návrhu pana poslance Sklenáka to bude fungovat na základě předem známých , transparentních a srozumitelných pravidel . ps2017-079-10-006-356.u4.p4.s4
Podnik při splnění předem známých podmínek o rozsahu takzvané nepráce nebo omezení výplaty dividend bude vědět , že má na podporu nárok . ps2017-079-10-006-356.u4.p4.s5
To je velmi důležité . ps2017-079-10-006-356.u4.p5.s1
U pozměňovacího návrhu paní poslankyně Aulické má o zařazení podniku do kurzarbeitu rozhodovat úředník úřadu práce . ps2017-079-10-006-356.u4.p5.s2
Ano , slyšíte správně : úředník úřadu práce . ps2017-079-10-006-356.u4.p5.s3
To sníží jistotu firem , ale také zaměstnanců , kterým má kurzarbeit zejména pomáhat . ps2017-079-10-006-356.u4.p5.s4
Rozhodování totiž zde tak , jak je pozměňovací návrh paní poslankyně Aulické sestaven , leží pouze na uvážení úředníka . ps2017-079-10-006-356.u4.p5.s5
Rozhodnutí úředníků se navíc mohou lišit případ od případu nebo kraj od kraje - logicky , máme 14 krajských úřadů . ps2017-079-10-006-356.u4.p5.s6
To jde proti logice kurzarbeitu . ps2017-079-10-006-356.u4.p5.s7
Ten má platit pro všechny stejně , má být předvídatelný , konzistentní a transparentní . ps2017-079-10-006-356.u4.p6.s1
Pomocí úředníků úřadu práce při rozhodování má podle pozměňovacího návrhu paní poslankyně Aulické poradní sbor úřadu práce . ps2017-079-10-006-356.u4.p6.s2
To je ale teorie . ps2017-079-10-006-356.u4.p6.s3
V praxi to bude velkou komplikací a podpora se zdrží v řádu měsíců , a to v době , kdy bude pravděpodobně vládnout krize a rozhodovat o přežití firem bude každý den . ps2017-079-10-006-356.u4.p6.s4
Poradní sbory úřadů práce se scházejí přibližně dvakrát ročně . ps2017-079-10-006-356.u4.p6.s5
Nelze je donutit , aby se scházely častěji . ps2017-079-10-006-356.u4.p6.s6
A i kdyby ano , ti lidé , členové poradních sborů , mají vlastní zaměstnání a nezvládnou v takto krátké době nával žádostí zadministrovat . ps2017-079-10-006-356.u4.p6.s7
Dnes by museli nastudovat žádosti a projednat podporu více než 66 000 podniků , a to v řádu dnů . ps2017-079-10-006-356.u4.p6.s8
Já si to nedokážu představit , dělat toto jako bokovku na dobrovolné bázi . ps2017-079-10-006-356.u4.p6.s9
A pokud ano , tak nechci hodnotit kvalitu takovéhoto rozhodovacího procesu . ps2017-079-10-006-356.u4.p6.s10
Podmínka projednání pomoci poradními sbory úřadů práce je dle poslaneckého návrhu paní poslankyně Aulické i z pohledu podporovaných firem neakceptovatelná . ps2017-079-10-006-356.u4.p6.s11
Pokud má projednání pomoci konkrétním podnikům dávat smysl , pak musí mít poradní sbory o těchto podnicích detailní informace , tedy o jejich účetnictví , počtu zaměstnanců , ekonomickém výhledu , ale také o odměňování těchto zaměstnanců . ps2017-079-10-006-356.u4.p6.s12
V poradních sborech úřadů práce ale běžně sedí i zástupci zaměstnavatelů , tedy často konkurence těch , o kterých , o jejichž ekonomickém přežití se bude rozhodovat . ps2017-079-10-006-356.u4.p6.s13
Podnik , který by žádal podle pozměňovacího návrhu paní poslankyně Aulické o podporu , by tak vyzradil citlivé údaje svým konkurentům . ps2017-079-10-006-356.u4.p6.s14
Myslím si , že to je velmi nesystémové . ps2017-079-10-006-356.u4.p7.s1
U pozměňovacího návrhu pana poslance Sklenáka je tedy rozhodování o zařazení podniků do kurzarbeitu rychlé a transparentní . ps2017-079-10-006-356.u4.p7.s2
U pozměňovacího návrhu paní poslankyně Aulické naopak nepřehledné , enormně zdlouhavé a s řadou rizik . ps2017-079-10-006-356.u4.p8.s1
Pojďme ale do poslední fáze , a to je vyplácení podpory . ps2017-079-10-006-356.u4.p8.s2
Pokud je podnik zařazen v kurzarbeitu , může každý měsíc žádat úřad práce o podporu na udržení svých zaměstnanců . ps2017-079-10-006-356.u4.p8.s3
I zde jsou mezi oběma hlavními návrhy obrovské rozdíly . ps2017-079-10-006-356.u4.p8.s4
Pozměňovací návrh poslankyně Aulické bude při některých typech krize nepoužitelný . ps2017-079-10-006-356.u4.p8.s5
Umožňuje podpořit jakéhokoliv zaměstnance jen v případě , že v daném měsíci pracoval 20 až 80 % pracovní doby . ps2017-079-10-006-356.u4.p8.s6
Rozsah překážek je totiž posuzován za každého jednotlivého zaměstnance . ps2017-079-10-006-356.u4.p8.s7
Kurzarbeit tak nepůjde použít při živelních katastrofách nebo i při zdravotních krizích jako současná epidemie . ps2017-079-10-006-356.u4.p8.s8
V případě zastavení výrobní linky kvůli karanténám nemůže zaměstnanec na lince pracovat na 20 % . ps2017-079-10-006-356.u4.p8.s9
Naopak pozměňovací návrh pana poslance Sklenáka vyžaduje , aby bylo 20 až 80 % pracovní doby odpracováno ve firmě jako celku . ps2017-079-10-006-356.u4.p8.s10
U pozměňovacího návrhu paní poslankyně Aulické bude například při živelních katastrofách potřeba přijmout ad hoc pomoc . ps2017-079-10-006-356.u4.p8.s11
U kurzarbeitu podle pozměňovacího návrhu pana poslance Sklenáka již ne . ps2017-079-10-006-356.u4.p9.s1
Ale ani pak nemá podnik vyhráno . ps2017-079-10-006-356.u4.p9.s2
Musí totiž zaměstnancům vyplatit mzdy a náhrady mezd , a až teprve pak může žádat úřad práce o pomoc . ps2017-079-10-006-356.u4.p9.s3
Bavíme se o návrhu paní poslankyně Aulické . ps2017-079-10-006-356.u4.p9.s4
Je to v podstatě totožný přístup jako u současného Antiviru a to v době krize , kdy podnik potřebuje každou korunu , potřebuje ji rychle , tak pozměňovací návrh , nebo verze paní poslankyně Aulické nechá podniky pomoc předfinancovávat . ps2017-079-10-006-356.u4.p9.s5
Asi nemusím zdůrazňovat , že to byla největší slabina anebo je nejvíce kritizovaná část programu Antivirus .