|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2021-01-29 ps2017-079-06-002-022 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

22. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 289/2005 Sb., o Vojenském zpravodajství, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony /sněmovní tisk 800/ - druhé čtení

Date2021-01-29
Meetingps2017/079
Agenda Itemps2017/079/022
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/079schuz/s079203.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 259 • previousnext

ps2017-079-06-002-022.u1.p1.s1 22.
ps2017-079-06-002-022.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 289/2005 Sb., o Vojenském zpravodajství, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony /sněmovní tisk 800/ - druhé čtení
ps2017-079-06-002-022.u1.p2.s1 Vzhledem k tomu, že pan ministr obrany je omluven ze zdravotních důvodů, což jsem asi zapomněl přečíst...
ps2017-079-06-002-022.u1.p2.s2 Takže teď využiji tu chviličku, abych přečetl omluvy.
ps2017-079-06-002-022.u1.p2.s3 Omlouvá se paní ministryně Jana Maláčová - pracovní důvody, Lubomír Metnar - zdravotní důvody, Tomáš Petříček - zdravotní důvody, Robert Plaga - pracovní důvody.
ps2017-079-06-002-022.u1.p3.s1 Z pověření vlády nyní vystoupí paní ministryně spravedlnosti Marie Benešová.
ps2017-079-06-002-022.u1.p3.s2 Prosím, máte slovo.
ps2017-079-06-002-022.u2.p1.s1 Dobré jitro.
ps2017-079-06-002-022.u2.p1.s2 Vážený pane předsedající, dámy a pánové, v substituci vládního kolegy pana Metnara si vám dovoluji znovu předložit tento zákon o Vojenském zpravodajství, který prochází druhým čtením.
ps2017-079-06-002-022.u2.p2.s1 Jedná se o vládní návrh, kterým se mění zákon o Vojenském zpravodajství.
ps2017-079-06-002-022.u2.p2.s2 Byl projednáván ve výborech Poslanecké sněmovny a výsledné řešení v podobě pozměňovacích návrhů je v podstatě vyústěním společné práce všech zúčastněných stran, tedy jak Ministerstva obrany a Vojenského zpravodajství, tak i jednotlivých představitelů napříč politickým spektrem i odborné veřejnosti a soukromého sektoru.
ps2017-079-06-002-022.u2.p3.s1 Významným posunem je zohlednění postavení soukromého sektoru jako partnera při řešení krizových situací.
ps2017-079-06-002-022.u2.p3.s2 Vojenské zpravodajství bude spolupracovat přímo se subjekty, které se na ochraně českého kybernetického prostoru již aktivně podílejí.
ps2017-079-06-002-022.u2.p3.s3 Samotné odhalování útoků bude prováděno výlučně cíleně, na základě předem definovaných ukazatelů a koordinované spolupráce s ostatními bezpečnostními složkami a soukromým sektorem.
ps2017-079-06-002-022.u2.p3.s4 Případný zásah vůči kybernetickým útokům bude Vojenskému zpravodajství umožněn jen jako krajní řešení národní sebeobrany, když budou ohroženy životy lidí, například z důvodu vyřazení IT systému nemocnice nebo elektrárny, navíc když to nepůjde řešit jinou cestou a bude nutné konat co nejrychleji.
ps2017-079-06-002-022.u2.p3.s5 Vždy se bude jednat o koordinovaný postup s ostatními prvky systému národní bezpečnosti.
ps2017-079-06-002-022.u2.p4.s1 Nové činnosti Vojenského zpravodajství budou podléhat kontrolním mechanismům zaručujícím dodržování zákonných mantinelů, například povinnost vedení auditních záznamů a provozu nástrojů detekce, jež budou plně přístupné kontrolním orgánům.
ps2017-079-06-002-022.u2.p4.s2 Kromě vnitřní kontroly bude na tuto činnost dopadat systém takzvané trojstupňové kontroly, konkrétně ze strany vlády, Parlamentu a orgánů nezávislé kontroly.
ps2017-079-06-002-022.u2.p4.s3 Nad rámec výše uvedeného bude pro účely kontroly nakládání s daty výraznou novinkou i funkce inspektora kybernetické obrany.
ps2017-079-06-002-022.u2.p4.s4 Jmenován bude vládou na návrh ministra obrany, a to vždy po projednání ve výboru pro obranu Poslanecké sněmovny.
ps2017-079-06-002-022.u2.p4.s5 Tato osoba bude při výkonu své funkce nezávislá a při svém rozhodování vázaná pouze právním řádem.
ps2017-079-06-002-022.u2.p4.s6 Jeho primárním úkolem bude dozorovat nad ochranou dat a informací zpracovávaných Vojenským zpravodajstvím a souvisejících postupů při výkonu kybernetické obrany, a to včetně dodržování základních práv a svobod.
ps2017-079-06-002-022.u2.p5.s1 Hlavním cílem návrhu je, abychom byli připraveni na moderní hrozby a předcházeli možným negativním následkům, respektive abychom byli schopni adekvátně reagovat na ohrožení, která jsou v dnešní době bohužel víc než reálná.
ps2017-079-06-002-022.u2.p6.s1 To je asi na úvod všechno.
ps2017-079-06-002-022.u2.p6.s2 Děkuji vám za pozornost.
ps2017-079-06-002-022.u3.p1.s1 vám děkuji, paní ministryně.
ps2017-079-06-002-022.u3.p1.s2 Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání výboru pro obranu jako výboru garančnímu, dále byl tisk přikázán stálé komisi Poslanecké sněmovny pro kontrolu činnosti Vojenského zpravodajství a ústavně-právnímu výboru.
ps2017-079-06-002-022.u3.p1.s3 Usnesení výborů a komise byla doručena jako sněmovní tisky 800/1 4.
ps2017-079-06-002-022.u3.p1.s4 poprosím pana poslance Ratiborského, který se v druhém čtení ujme role zpravodaje, aby nám odůvodnil případné pozměňovací návrhy a informoval nás o projednání návrhu.
ps2017-079-06-002-022.u3.p1.s5 Máte slovo.
ps2017-079-06-002-022.u4.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2017-079-06-002-022.u4.p1.s2 Pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte, abych vás seznámil s projednáním předloženého návrhu zákona ve výboru pro obranu jako výboru garančním.
ps2017-079-06-002-022.u4.p2.s1 Výbor pro obranu návrh zákona projednal na své schůzi dne 11. listopadu a doporučuje Poslanecké sněmovně, aby vládní návrh zákona, kterým se mění zákon číslo 289/2005 Sb., o Vojenském zpravodajství, ve znění pozdějších předpisů a některých dalších zákonů, schválila ve znění pozměňovacího návrhu poslanců Jany Černochové, Josefa Bělici, Marka Bendy, Roberta Králíčka, Jana Lipavského, Ondřeje Profanta a Františka Kopřivy, který výbor pro obranu k návrhu zákona přijal a který byl uveřejněn pod sněmovním tiskem číslo 800/2.
ps2017-079-06-002-022.u4.p2.s2 Jedná se v podstatě o jeden komplexní pozměňovací návrh.
ps2017-079-06-002-022.u4.p2.s3 Protože je tento pozměňovací návrh obsáhlý a jedná se o významnou novelu zákona, dovolím si s ním Poslaneckou sněmovnu seznámit podrobněji.
ps2017-079-06-002-022.u4.p3.s1 V první řadě je jádrem pozměňovacího návrhu zakomponování dvou méně invazivních variant k provádění detekce, než je původně navrhované umísťování vlastních zdrojů detekce ze strany Vojenského zpravodajství.
ps2017-079-06-002-022.u4.p4.s1 Jako první variantu v tomto ohledu pozměňovací návrh přináší možnost dobrovolné dohody s operátory, čili využívání jejich schopností a technických možností v návaznosti na informace, kterými Vojenské zpravodajství disponuje ze své zpravodajské činnosti a ze spolupráce s partnery.
ps2017-079-06-002-022.u4.p4.s2 Zakotvení této možnosti získávání informací o možném kybernetickém útoku či hrozbě dochází k naplnění potřebné vzájemné spolupráce a kooperace státu a soukromého sektoru.
ps2017-079-06-002-022.u4.p5.s1 Dalším doplněním obsaženým v pozměňovacím návrhu je možnost Vojenského zpravodajství operativně vyžadovat součinnost v konkrétním případu, když by bylo nutné reagovat neprodleně, znovu s využitím nástrojů a opatření povinných osob.
ps2017-079-06-002-022.u4.p5.s2 Jedná se o možnost vyžadovat součinnost v případech, kdy s danými operátory není účelné dlouhodobě uzavírat dohodu, a tím je administrativně i odpovědnostně zatěžovat, ale s ohledem na aktuální hrozbu je nutné, aby stát využil jimi prováděné bezpečnostní opatření.
ps2017-079-06-002-022.u4.p5.s3 Vojenské zpravodajství tak díky tomu bude moct velice efektivně a adekvátně rychle reagovat na aktuální hrozby a trendy.
ps2017-079-06-002-022.u4.p6.s1 V návaznosti na výše uvedené dva nové nástroje se také upravují podmínky provozování vlastních nástrojů detekce Vojenským zpravodajstvím.
ps2017-079-06-002-022.u4.p6.s2 Jako zásadní se jevilo do návrhu zakomponovat kritérium, že nasazování vlastních nástrojů detekce je krajní možností v případě, že není možné zajišťovat detekci na základě dohody o spolupráci, případně uzavření takové dohody v daném případě ani nebylo možné dosáhnout, a to vždy za podmínky, vyžaduje-li to důležitý zájem obrany státu.
ps2017-079-06-002-022.u4.p6.s3 To znamená, že dané umístění musí být pro zajištění obrany státu zásadní.
ps2017-079-06-002-022.u4.p6.s4 Splnění těchto podmínek bude součástí odůvodnění správního rozhodnutí o umístění nástroje detekce, a tedy bude i předmětem případného rozkladu.
ps2017-079-06-002-022.u4.p6.s5 Soudní přezkum ve správním soudnictví být dostatečným nástrojem pro kontrolu proti zneužívání tohoto institutu.
ps2017-079-06-002-022.u4.p7.s1 Do textu novely se pozměňovacím návrhem také doplňuje, že nástroje detekce nemohou být použity k aktivnímu zásahu.
ps2017-079-06-002-022.u4.p7.s2 V případě nasazení nástrojů detekce ze strany Vojenského zpravodajství se tudíž musí jednat striktně jen o pasivní zařízení, která mohou pouze zaznamenávat zákonem stanovený rozsah metadat.
ps2017-079-06-002-022.u4.p7.s3 Daný rozsah je v tomto návrhu oproti původní verzi podrobněji specifikován, kdy se klade důraz na skutečnost, že nástroje Vojenského zpravodajství mohou zaznamenávat pouze metadata o zachycených kybernetických útocích či hrozbách na základě předem nakonfigurovaných ukazatelů.
ps2017-079-06-002-022.u4.p7.s4 Nejedná se tak o plošný sběr metadat, ale o cílené a jasně kontrolovatelné vyhledávání předem známých jevů a škodlivostí.
ps2017-079-06-002-022.u4.p8.s1 Pozměňovací návrh také zohledňuje významné postavení národního CERT.
ps2017-079-06-002-022.u4.p8.s2 Tento bezpečnostní tým je vykonávaný dle veřejnoprávní smlouvy uzavřené s Národním úřadem pro kybernetickou a informační bezpečnost a jeho primárním úkolem je řešení a koordinace řešení bezpečnostních incidentů.
ps2017-079-06-002-022.u4.p8.s3 To umožní Vojenskému zpravodajství předávat své poznatky a vydávat varování soukromým subjektům o možných hrozbách a chystaných kybernetických útocích na jejich sítě tak, aby jim bylo předejito a byly ochráněny jak firmy, tak nemocnice, banky, úřady, ale v konečném důsledku všichni obyvatelé České republiky.
ps2017-079-06-002-022.u4.p9.s1 Pozměňovací návrh také reflektuje požadavky na koncepční změnu výběru osoby inspektora kybernetické obrany, když se nově jednat o osobu jmenovanou z odborníků mimo struktury Vojenského zpravodajství, než jak navrhuje vládní návrh zákona.
ps2017-079-06-002-022.u4.p9.s2 Dává se tím prostor k výběru erudované osoby, která renomé v rámci odborné veřejnosti a bude moci lépe naplnit záměr v provádění kontroly ze strany nezávislé důvěryhodné osoby.
ps2017-079-06-002-022.u4.p9.s3 V návaznosti na to se stanovuje, že činnost inspektora kybernetické obrany může být vykonávána jak v rámci vojenského služebního, tak i zaměstnaneckého poměru, kdy však bude příslušníkem Vojenského zpravodajství.
ps2017-079-06-002-022.u4.p9.s4 Tato skutečnost je zásadní pro záměr vykonávání vnitřní kontroly a doplnění tak externích nezávislých kontrolních mechanismů.
ps2017-079-06-002-022.u4.p10.s1 Pozměňovací návrh v neposlední řadě zohledňuje i dílčí připomínky, kterým je vyjasnění procesních podmínek umisťování nástrojů detekce, především pro příklady prodlužování lhůty, kde bylo dodáno, že před každým takovým rozhodnutím musí dojít k opětovnému posouzení důvodnosti naplnění podmínek takového kroku.
ps2017-079-06-002-022.u4.p10.s2 Všechny tyto výše uvedené změny vznikly v rámci diskuzí a připomínek odborné veřejnosti k návrhu zákona.
ps2017-079-06-002-022.u4.p11.s1 Nad rámec toho pak pozměňovací návrh přináší také změnu v úpravě orgánů nezávislé kontroly zpravodajských služeb České republiky.
ps2017-079-06-002-022.u4.p11.s2 Současná právní úprava totiž obsahuje požadavek, že vláda musí vždy Poslanecké sněmovně navrhnout nejméně dvojnásobný počet osob, než je počet obsazovaných míst v orgánu nezávislé kontroly zpravodajských služeb.
ps2017-079-06-002-022.u4.p11.s3 Při první volbě by se tedy mělo jednat o nejméně deset kandidátů.
ps2017-079-06-002-022.u4.p11.s4 Orgán nezávislé kontroly zpravodajských služeb však do dnešního dne nezahájil svou činnost.
ps2017-079-06-002-022.u4.p11.s5 Základním důvodem této skutečnosti je pravděpodobně nízký počet osob, jež by splňovaly zákonem vymezená kritéria.
ps2017-079-06-002-022.u4.p11.s6 Navrhuje se proto, aby zákon neobsahoval povinnost vlády navrhovat minimálně dvojnásobný počet kandidátů do orgánů nezávislé kontroly zpravodajských služeb, než je počet obsazovaných míst.
ps2017-079-06-002-022.u4.p11.s7 Zásadní skutečností je, že Poslanecká sněmovna není návrhy vlády vázána.
ps2017-079-06-002-022.u4.p11.s8 Může je odmítnout a nikoho z kandidátů členem orgánu nezávislé kontroly zpravodajských služeb nezvolit.
ps2017-079-06-002-022.u4.p11.s9 Za takové konstelace je požadavek na nutnost dvojnásobného počtu kandidátů především při první volbě nejenže nadbytečný, ale přímo kontraproduktivní.
ps2017-079-06-002-022.u4.p12.s1 Co se týká požadavků na členství v orgánu nezávislé kontroly zpravodajských služeb, tak stávající úprava obsahuje dávno nepřiměřený kvalifikační předpoklad v podobě nutnosti dosažení právního vzdělání.
ps2017-079-06-002-022.u4.p12.s2 Úkolem orgánu nezávislé kontroly je sice kontrola zákonnosti činnosti zpravodajských služeb včetně kontroly dodržování základních práv a svobod, ale i s ohledem na obsah vládní novely, který rozšiřuje kompetence na podílení se na zajišťování obrany v kybernetickém prostoru, je zřejmě, že pro řádný výkon kontroly mohou být zásadním přínosem mnohem více znalosti z jiných oborů.
ps2017-079-06-002-022.u4.p12.s3 Nejen, že dané kritérium může být ve svém důsledku další překážkou pro výběr vhodných kandidátů, ale bylo by i vhodnější, aby v rámci tohoto orgánu působily osoby se znalostmi nejen z právní oblasti, ale i z oblasti bezpečnostní, kybernetické, zpravodajské či ochrany osobních údajů.
ps2017-079-06-002-022.u4.p12.s4 V neposlední řadě pak pozměňovací návrh přichází s doplněním opomíjené oblasti, která je pro zdárné naplnění obrany kyberprostoru stěžejní.
ps2017-079-06-002-022.u4.p12.s5 A tím je postavení jednotlivých příslušníků, kteří mají činnost kybernetické obrany v rámci Vojenského zpravodajství vykonávat.
ps2017-079-06-002-022.u4.p13.s1 Pozměňovací návrh doplňuje zavedení povinnosti absolvovat vyšetření na polygrafu jakožto nástroje vnitřní kontroly.
ps2017-079-06-002-022.u4.p13.s2 A dále přichází s ustanoveními, která reflektují specifické postavení Vojenského zpravodajství jakožto zpravodajské služby, která se stává v případě nových kompetencí oproti běžné službě vojáka z povolání ještě výraznější.
ps2017-079-06-002-022.u4.p13.s3 Návrh tedy doplňuje vládní novelu o jeden konkrétní bod rozšiřující mechanismy kontroly a o soubor výjimek reflektujících specifické postavení osob, které mohou vykonávat nové kompetence v natolik specifických činnostech spojených s obranou státu v kybernetickém prostoru.
ps2017-079-06-002-022.u4.p13.s4 Zejména ve výjimečných případech, kdy to vyžaduje důležitý zájem služby, povolat občana do služebního poměru, nebo zařadit příslušníka Vojenského zpravodajství na příslušné místo, i když nesplňují kvalifikační předpoklady nebo podmínky zdravotní způsobilosti stanovené pro dané služební místo ve Vojenském zpravodajství.
ps2017-079-06-002-022.u4.p14.s1 Dále tento návrh zákona projednával ústavně-právní výbor, a to celkem dvakrát: dne 4. 11. 2020, kdy projednávání přerušil, příslušné usnesení naleznete pod číslem tisku 800/1, a poté dne 18. 11. 2020 doporučil přijetí zákona Sněmovně usnesením pod číslem tisku 800/4.
ps2017-079-06-002-022.u4.p14.s2 Návrhem zákona se zabývala i Stálá komise pro kontrolu činnosti Vojenského zpravodajství, která návrh projednala dne 5. 11. 2020 a doporučila Sněmovně přijetí tohoto návrhu usnesením pod číslem tisku 800/3.
ps2017-079-06-002-022.u4.p15.s1 Děkuji za pozornost.
ps2017-079-06-002-022.u5.p1.s1 Děkuji, pane zpravodaji.
ps2017-079-06-002-022.u5.p1.s2 Přečtu ještě jednou dodatečnou omluvu.
ps2017-079-06-002-022.u5.p1.s3 Omlouvá se pan ministr Jan Blatný z dnešního celého jednacího dne z pracovních důvodů.
ps2017-079-06-002-022.u5.p2.s1 Teď poprosím, aby se postupně ujal slova někdo ze stálé komise Poslanecké sněmovny pro kontrolu činnosti Vojenského zpravodajství - jestli je zde pan poslanec Lipavský?
ps2017-079-06-002-022.u5.p2.s2 Není.
ps2017-079-06-002-022.u5.p2.s3 Paní poslankyně Černochová, prosím, máte slovo.
ps2017-079-06-002-022.u6.p1.s1 Ano, pane předsedo, jsem místopředsedkyně této ctěné komise, takže si dovolím zastoupit pana kolegu poslance Lipavského a sdělit Sněmovně, že stálá komise pro kontrolu činnosti Vojenského zpravodajství, tisk 800, novelu zákona o Vojenském zpravodajství projednala dne 5. listopadu 2020 a doporučila Sněmovně tuto novelu schválit ve znění pozměňovacích návrhů, které jsou totožné s pozměňovacími návrhy přijatými výborem pro obranu, které zde zdůvodnil pan zpravodaj, poslanec Ratiborský.
ps2017-079-06-002-022.u7.p1.s1 vám děkuji.
ps2017-079-06-002-022.u7.p1.s2 Dále bych poprosil, aby se slova ujal ještě někdo za ústavně-právní výbor.
ps2017-079-06-002-022.u7.p1.s3 Pana předsedu nevidím, ale paní poslankyně Válková, prosím.
ps2017-079-06-002-022.u8.p1.s1 Děkuji.
ps2017-079-06-002-022.u8.p1.s2 Takže v tom případě nevyužiji své přihlášky, protože ústavně-právní výbor se opakovaně zabýval - projednával tento tisk.
ps2017-079-06-002-022.u8.p1.s3 Nakonec k němu zaujal souhlasné stanovisko.
ps2017-079-06-002-022.u8.p1.s4 My jsme nejvíce diskutovali dvě věci.
ps2017-079-06-002-022.u8.p2.s1 První se týká toho, co zde již bylo řečeno, že když nějaká instituce - a oprávněně, protože jsme slyšeli od paní ministryně, v jakém světě žijeme a jak ta kybernetická bezpečnost je důležitá - tak rozsáhlá oprávnění a může v podstatě sledovat i v pohybu aktivity osob, které by mohly být nepřátelské naší zemi, tak musí zde být - jinak je to polovičatý zákon, jak jsme opakovaně i optikou ústavně-právní o tom jednali na ústavně-právním výboru - tak je to instituce, která musí být dobře kontrolovaná.
ps2017-079-06-002-022.u8.p2.s2 A parlamentní kontrola, víme, že své limity. Logicky.
ps2017-079-06-002-022.u8.p2.s3 A je to tak i správně.
ps2017-079-06-002-022.u8.p2.s4 Obzvlášť v této oblasti.
ps2017-079-06-002-022.u8.p3.s1 Nicméně tam se předvídá zřízení kontrolního orgánu.
ps2017-079-06-002-022.u8.p3.s2 Vládu z toho v tomto ohledu těžko vinit, protože původní kritéria byla nastavena tak přísně, že je v podstatě není možné splnit.

Text viewDownload CoNNL-U